Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties
Bron: Sun, submitter: d3vlin

Op de webstek van Sun is sinds vandaag versie 1.0 van Project Looking Glass verschenen. Dit opensourceproject biedt een driedimensionale sprong voorwaarts ten opzichte van windowmanagers als KDE en Gnome en steekt bovendien Vista's Aero naar de kroon.

Sun-ontwikkelaar Hideya Kawahara De ontwikkeling van Looking Glass begon zo'n drie jaar geleden, toen de Japanse Sun-medewerker Hideya Kawahara een demo van zijn zelfgeschreven pakket aan een paar collega's demonstreerde. Dat maakte dermate veel indruk dat Kawahara fulltime aan zijn geesteskind mocht gaan werken, en samen met de opensourcecommunity slaagde hij erin om een featureset af te leveren die er niet om liegt: windows worden niet meer in een lijstje in een taakbalk 'opgeborgen', maar maken deel uit van een complete 3d-omgeving. Zo kunnen op de achterkant van een window even snel wat opmerkingen op een kladpapiertje gezet worden, is de simpele platte taakbalk vervangen door een met de desktopachtergrond meebewegende 'boekenplank', en worden allerlei zoom-, rotatie- en transparantiefuncties ondersteund.

Looking Glass beschikt echter ook over een complete 3d-api, zodat niet alleen 'gewone' tweedimensionale applicaties mogelijk zijn, maar ook de driedimensionale omgeving door programmatuur benut kan worden. Hoe dat precies vorm moet krijgen is nog niet helemaal duidelijk, stelt Sun op de development-site: Looking Glass 'staat nog in de kinderschoenen'. Uiteraard wordt iedereen van harte uitgenodigd om een bijdrage te leveren. Daarbij zijn goede ideeën even welkom als goede Java-programmeurs, want dat is de taal waar het volledige interface mee is opgebouwd. Dat heeft tevens als gevolg dat het Looking Glass-interface zowel op Linux, Solaris als Windows draait; maar daar moet bij worden gezegd dat Windows-applicaties geen gebruik van de 3d-functionaliteit kunnen maken.

Looking Glass-interface met 3d-muziekspeler
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Tja het is mooi dat dergelijk onderzoek wordt gedaan maar ik denk niet dat het de gebruikers ervaring zal verhogen. Ik denk eerder dat mensen in een 3D omgeving verward gaan raken, mensen zijn nu vaak al hun venstertjes kwijt in een 2D omgeving.

Ik heb al een aantal beryl effecten gezien die me niet echt handig leken. Zoals wobbly windows, heb echt geen flauw idee hoe dat de usability vergroot, of menus de verbranden wanneer je ze sluit. Sommige mensen zullen het er wel vet uit vinden zien, maar het voegt verder niets toe.

In OS X is er redelijk spaarzaam met de animaties omgegaan, alleen wanneer dit echt iets toevoegd aan de gebruikers ervaring. Zo zit de interface je niet in de weg, maar communiceert het wel duidelijk door wat er veranderd als gevolg van een actie.
Een 3D omgeving heeft juist de bedoeling om mensen makkelijker en intuitiever met de pc om te laten gaan. Als je je erg ergert aan bepaalde effecten in Beryl heb je gewoon de mogelijkheid om deze dingen uit te schakelen. Ik weet niet of je OSX zelf gebruikt maar de helft van de dingen die mensen irritant vinden aan Beryl zijn hetzelfde als bij OSX (ordenen van vensters, 3D desktop switching etc). Het belangrijkste voordeel van een 3D desktop is dat alle objecten nu opgebouwd worden door je grafische kaart waardoor je geen last krijgt van neveneffecten als strepen die ontstaan nadat je een venster hebt verplaatst.

Deze website geeft aan dat de core components onder de GPL vallen (ik neem dus aan dat het over het hele project gaat). Ik had echter verwacht dat Sun z'n eigen open source licentie zou gebruiken.

@johnbetonschaar - waarom vertel je dit aan mij? Ik zeg niet dat het mijn mening is. Ik vind het ook erg nuttig. Geen desktop switching? Mensen hebben mij laten zien dat dit mogelijk is. En strepen...extra makkelijk omschreven voor mensen die niet begrijpen dat wanneer bijvoorbeeld een 2D windows vast loopt tijdens het verschuiven dat je border achterblijft.
Ik weet niet of je OSX zelf gebruikt maar de helft van de dingen die mensen irritant vinden aan Beryl zijn hetzelfde als bij OSX (ordenen van vensters, 3D desktop switching etc).

Het ordenen van vensters irritant? Ik vind het juist met afstand de nuttigste feature van de OS X interface, sinds ik met 2 klikken elke venster kan vinden dat open staat werk ik juist met veel minder irritaties met veel applicaties tegelijk open. Desktop switching zit (nog) niet eens (standaard) in OS X... |:(

Het belangrijkste voordeel van een 3D desktop is dat alle objecten nu opgebouwd worden door je grafische kaart waardoor je geen last krijgt van neveneffecten als strepen die ontstaan nadat je een venster hebt verplaatst.

Huh :? :? :Z
Je haalt nu wel 2 dingen door elkaar, wobbly windows en brand effectjes tegenover een 3 dimensionale desktop. Je hebt niet alleen veel meer ruimte door het aanwezig zijn van de x as, maar ook je kijk op de desktop veranderd. Je kan namelijk om je vensters heendraaien. Ze herschikken in de diepte. Ik vind dat dit potentieel heeft.
ja op highres als je monitor minstens 4x zo scherp is. Als je met je 19" TFT-tje een window wat draait kun je al geen tekst fatsoenlijk meer lezen. Het zeker wel iets voor de toekomst, maar voorlopig is het nog niet erg funktioneel of zinnig.

<span style="color:#786562">* ]eep is altijd gek op dit soort gui-probeersels maar de 3D desktops die hij geprobeert heeft vond ie eerlijk gezegd een ramp.</span>
Werkt dit ook met een Ati kaart? Ik bedoel Ati heeft toch niet de volledige functionaliteit ingebouwd zoals NVidia dat heeft. De driver ondersteunt toch een of andere functie niet ? :?
edit:
Op linux bedoel ik dan
Dat ligt eraan wat je bedoelt, Ati kaarten zijn inhoudelijk even geschikt om dit te laten werken. Wat er bij Ati 'ontbreekt' (of eeder, toegevoegd is aan NVidia) is een driver gebonden manier om 3D textures te maken van venstertjes. Dit kun je door de driver laten doen, of je schrijft zelf een routine.

Wat ik bedoel te zeggen is; de functie van NVidia waarnaar jij verwijst heeft geen verhoogde waarde boven andere oplossingen zoals AIGLX en XGL, is alleen een andere aanpak. Ik weet niet precies hoe Looking Glass in elkaar steekt, maar het lijkt me sterk dat zij op een subroutine van NVidia kaarten vertrouwen om het werk te doen, het is niet eens gegarandeerd of die mapping wel in de driver blijft rondhangen
Ik heb het hier op een ATI kaart draaien (Radeon X300 PCIE) op een Gentoo amd64 platform. Het werkt maar het is verschrikkelijk traag. Er zal vast wel iets aan te doen zijn, maar daar heb ik op het ogenblik geen tijd voor. Ik wacht wel tot er een kant en klare oplossing is.
ALs ik naar het youtube filmpje kijk zie ik nog niet echt een sprong voorwaards. Natuurlijk zijn er enkele truukjes die de boel handiger maken bij OSX, Beryl/Compiz en bij looking glass. Laatst heb ik echter een poging gezien die echt eens een andere benadering had.

http://video.google.com/videoplay?docid=-409028730194183047

Alhoewel ik hierbij ook wel problemen zie leek me dit ook wel interessant.

@rutger83: Het niet kunnen onderscheiden om welke pdf het gaat was inderdaad ook een probleem dat ik had. Echter zou je met een voorpagina kunnen werken (net als boeken) maar dan moeten de icoontjes wel weer redelijk groot worden om het onderscheid te kunnen zien. Al met al blijft het wel een leuke studie naar het gebruik van metaforen.
Nee, liever niet. Leuk bedacht, maar ik vermoed dat mijn virtuele desktop er al snel zo uitziet als mijn echte bureau; chaos
als je de rest van het filmpje bekijkt, merk je dat het opruimen echter een stuk sneller gaat als met een normaal bureau :P
Dit heeft misschien nut als je een bureau een echte chaos is, maar dat is in een keer opgeruimt. Je bent echt niet de hele tijd bezig je bestanden te herschikken.

Verder zie ik ook niet echt hoe je 2 pdfjes uit elkaar houdt op deze manier. Ze hebben allemaal hetzelfde Adobe logo :S

Geinig project, maar meer ook niet als je het mij vraagt
is java niet langzaam?
Niet sinds Sun de prioriteit meer naar snelheid heeft verzet bij Java 5 en verder heeft doorgetrokken naar versie 6.
Java is niet per se langzaam. Bytecode kan via een virtual machine van veel meer geoptimaliseerde machinecode profiteren (in sommige gevallen), aangezien dan alleen de virtual machine geoptimaliseerd hoeft te worden (voor een specifiek systeem).

Ik vond op mijn Ubuntu Edgy dit er best ok uitzien trouwens. Bij mij was 't nog wel redelijk langzaam in verhouding, maar ik denk dat dat aan de ati driver ligt (Heb nu athlon 64 3200+ met Sapphire X1300).

Aan de look & feel kunnen ze misschien nog een hoop verbeteren, maar misschien ligt dat ook aan de leercurve die hieraan vast zit. Alsnog een veelbelovend project waar andere projecten als Beryl ook ideeen vandaan kunnen plukken.
Filmpje @ http://www.youtube.com/watch?v=EjQ4Nza34ak

Let ook op de taskbar onderin: het filmpje speelt daar in thumbnail formaat gewoon door :)
en de sun-presentatie:
linkje
Added December 02, 2005 .......
Net als in Aero dus? :P
Ik heb Aero geprobeerd, maar het is me daar niet opgevallen dat het icoontje hetzelfde laat zien. Ook heb ik Aero alleen maar de desktop zien roteren in een voorgeprogrammeerde richting en weer terug.
Looking Glass heeft volledige vrijheid volgens dit filmpje ... daar kan Bill nog wel een puntje aan zuigen. Aero2 misschien :+
Let ook op de taskbar onderin: het filmpje speelt daar in thumbnail formaat gewoon door
Nooit van OSX gehoord zeker ;)
Werd een keer tijd.. Ik hoorde al meer dan 3 jaar geleden van dit project... En toen beloofde ze al dat het snel zou komen
Zijn ze dus nèt te vroeg gereleased voor de Vapor-ware awards van 2006 :P

* RRRobert mompelt iets van Evolution onder Windows
Ziet er allemaal mooi uit, alleen vraak ik me af hoe de vensters bewegen in een 3D weergave. Dus of ze door elkaar heen kunnen bewegen(en de helft uitsteekt) of dat je een venster niet naar een punt kunt verplaatsen omdat er een andere in de weg zit.

Wat me wel ideaal lijkt is als ze de Wii-mote van Nintendo hier ook mee aan het praat krijgen omdat je dan niet beperkt bent tot een tweedimensionale invoer als de muis, maar een 3D input hebt. Dan kan je echt een venster naar je toetrekken, van je afduwen, roteren etc met een simpele beweging. Een soortgelijke controller ervoor ontwikkelen kan natuurlijk ook.
zoiets bestaat al, in oosterijk hebben ze een project gomonkey waarbij word gebruik gemaakt van looking glass
op deze site vind je meer info

http://www.gomonkey.at

ook leuk bij de filmpjes te kijken

http://www.gomonkey.at/videos.shtml

edit:

op de volgende site onder het kopje Whats new vind je hogere resolutie filmpjes

https://lg3d.dev.java.net/
Aero is niks vergeleken met dit. toch hoef ik niet zo'n gedoe er om heen. Ik gebruik Aero mooi op Vista omdat het er gelikt uitziet en de GFX eindelijk iets doet in windows zelf. Echter vind ik het nergens voornodigom alles te kunnen draaien etc.

Wat opvalt dat de tweakers weer lovend zijn terwijl Aero bij Vista natuurlijk nergens voor nodig is en alleen maar memory vreet... Zucht.
Ik heb net ergens een praatje gelezen over een Intel Gfx met 8b ram - da`s andere koek als je voor Vista nodig heb.

Oke dit is wel wat zwaarder omdat het mooier als Beryl is en inJava gechreven, maar vast niet zo extreem als Aero (Vista)
Eh...sorry maar Vista is juist erg licht draaien, Vista blijft van mijn systeem geheugen af en gebruikt mijn GPU.
1. De rip-offs zijn Beryl en OSX aangezien een dergelijk app al jaren terug door Microsoft R&D is getoond. TaskGallery dateert van 1999.

2. 'Dikke' GPU? nou, vet zeg, een DX9 compliant GPU :'( Punt is dat ik liever zie dat het geheugen en de cpu van de GPU gebruikt wordt dan systeem geheugen.
Maar Vista wil wel een hele dikke GPU voor die spaarzame effectjes. Verder is de expose rip off in vista: flip3D echt heel slecht gedaan vergeleken bij Beryl en OSX.
Dat heeft tevens als gevolg dat het Looking Glass-interface zowel op Linux, Solaris als Windows draait; maar daar moet bij worden gezegd dat Windows-applicaties geen gebruik van de 3d-functionaliteit kunnen maken.

Wow, das weer eens hele andere koek, applicaties die op Linux *wel* 3D acceleratie kunnen gebruiken en op Windows *niet* :+ ;)
TJah, windows is dan ook het enige platform wat volledig andere API's overal voor gebruikt, EN deze ook nog eens 100% gesloten houdt. (of heb jij al een open directX implementatie gezien?)
TJah, windows is dan ook het enige platform wat volledig andere API's overal voor gebruikt, EN deze ook nog eens 100% gesloten houdt. (of heb jij al een open directX implementatie gezien?)

www.transgaming.com
en specifiek http://www.transgaming.co...ndex&func=display&ceid=29

Ondersteunt vrijwel de hele DX9 API, inclusief vertex en pixel shaders. Je krijgt er gelijk ook een behoorlijk complete her-implementatie van de Win32 API bij kado via WineX ;-)

Maargoed neemt niet weg dat DirectX hier niks mee te maken heeft. Om te beginnen heb je op Windows ook gewoon OpenGL, en bovendien is DirectX helemaal niet gesloten, de API is gewoon door iedereen te gebruiken. Het is meer een kwestie tussen Sun en Microsoft, die het niet voor elkaar (willen) krijgen een fatsoenlijke en gestandardiseerde OpenGL JNI te maken die ook op Windows werkt. GL4Java werkt wel maar is schijnbaar nogal buggy, en dan was er ook nog de standaard Java 3D API (bestaat dat nog) maar die is zo traag als de neten.
Sterker nog, het gaat om de hele 3D functionaliteit en niet enkel 3D acceleratie. Software 3D had ook nog deftig kunnen werken...
Ik wilde het net eens gaan proberen, alleen hun website lijkt niet echt snel te werken...

Iemand enig idee hoe dit gaat werken met dual monitor? Beryl werkt tegenwoordig al vrij aardig met dual monitor overigens..

[update]
Net download en geïnstalleerd, maar dual monitor werkt niet echt... Het 2e scherm gebruikt die gewoon niet en je kan er ook niks naar toe slepen etc. In dat opzicht doet Beryl het zeker beter. Daarnaast is Beryl een heel stuk sneller (Althon64 3500, 6600gt, Ubuntu Feisty).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True