Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Bron: 1up, submitter: bobwarley

Raceliefhebbers met een PlayStation 3 kunnen binnenkort hun hart ophalen: Sony gaat Gran Turismo HD gratis weggeven. In Japan wordt het spel vanaf 24 december gedistribueerd; de VS zou 'spoedig' volgen. Over Europa wordt uiteraard met geen woord gesproken.

Sony PlayStation 3 (klein) De succesvolle racegame was in september nog aanleiding voor veel ophef, toen bekend werd dat Sony extra content voor het spel via de PlayStation Store in het PS3-netwerk ging verkopen. Sony leek toen van plan om het spel in twee versies te gaan uitbrengen: een offline 'Classic'-versie, met hogedefinitiecontent uit eerdere GT-afleveringen, en een 'Premium'-editie met allerhande nieuwe features, zoals loslopende toeschouwers en realistische weersomstandigheden. De Premium-variant gaat Sony nu onder de naam 'Gran Turismo HD Concept' gratis uitdelen.

Het spel zal, zoals verwacht, maar een beperkt aantal auto's en circuits herbergen. Of die aantallen tegen betaling opgeschroefd kunnen worden is nog maar helemaal de vraag, nu Sony het spel tot 'Concept' heeft gebombardeerd: de fabrikant zou vooral developers hebben willen vrijmaken voor Grand Turismo 5. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de PS3-bouwer op deze manier het contentmodel met de zogeheten 'microtransactions' wil uitproberen: weinig gamers zullen bezwaar maken tegen een gratis spel, en dat er vervolgens heel wat auto's en circuits bijbesteld zullen worden staat wel vast. Van een dergelijke opzet wordt in een officieel persbericht echter met geen woord gerept, en met 46 miljoen verkochte exemplaren is de GT-franchise veel te lucratief om risico's te nemen. Wanneer GT5 verschijnt is overigens nog niet bekend.

Gran Turismo HD Concept-screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Laten we niet allemaal meteen gaan speculeren voordat wij de PS3 uberhaup kunnen kopen hier in Nederland.

Voor mij dit een leuk bericht, maar ik heb er echter niets aan. Zolang de PS3 niet beschikbaar is, is zo'n gratis spel ook nutteloos.

Wel moet ik zeggen dat het idee van auto's erbij kopen wel aantrekkelijk is.
Mensen schrikken meteen als ze het woord kopen horen. Ik vind dat dit juist goed uit kan pakken voor de consument. Als je een spel koopt, koop je meteen ook allerlei extraatjes die je misschien niet eens gebruik. Nu kan een spel voor een paar euro gekocht worden en uitgebreid worden naar eigen wensen en natuurlijk financiele status. Meer het idee van een Panda kopen en deze pimpen :+.

Tijd zal ons wel laten zien of het werkt of niet, voor nu rest ons niets op dan wachten.
. Zolang de PS3 niet beschikbaar is, is zo'n gratis spel ook nutteloos.
Natuurlijk is zo'n gratis spel niet nutteloos. Immers, als jij van plan bent om de PS3 te kopen, dan heb je wel bij aanschaf al een mooi gratis spel erbij zodat je die nieuw aangekochte console dus wel mooi direct kunt gebruiken.
Vet vernieuwend? Jammer dan dat mijn aller aller aller eerste gekochte computerspelletje dit model al hanteerde: Wolfenstein 3D episode 1 kreeg je voor niets maar je moest episodes 2 3 4 5 en 6 er wel zelf bij kopen. Je kreeg dan meer wapens, meer bonussen, meer vijanden en meer levels.

OK het is nu op een console ipv een PC. Woeptiedoe.
Dat concept uit de shareware tijd werkte goed.
De vraag is nu hoe Sony dit gaat toepassen op dit spel.
Het moet wel betaalbaar zijn en het lijkt mij een slechte zet om het alleen per stuk te verkopen. Bundels lijkt mij de beste zet. Zo kan je namelijk ook de minder gewilde tracks verkopen.
Het is vernieuwend in de zin dat dit voor een Console gebeurd en dat de add-ons gekocht kunnen worden via een online winkel. Misschien dat de basis niets vernieuwends is maar ik vind hoe men internet weet uit te buiten wel een sterke vorm van marketing. Doet me trouwens denken aan HL die episodes released alleen kun je nu auto's kopen.
Ik vraag me af hoe dit zich verhoud in het spel zelf, iemand met geld over kan zich dan een snellere/betere auto kopen dan iemand die geen geld wilt uitgeven, en daardoor systematisch zal verliezen in zijn Lada?
zelfs dan nog kan/gebeurd het al bijna 1.5 jaar op de 360 :/, dus vernieuwend .... ?
Zie het als een goede simulatie van het leven.
Met geld heb je een voordeel in het leven :Y).
offtopic:
Bij Wolfenstein kreeg je geen nieuwe wapens hoor :o Wel nieuwe vijandenen uiteraard nieuwe levels :)


Verder wel leuke actie van Sony, je krijgt een basisgame en kunt daarna zelf de content downloaden die je wilt hebben, waardoor je niet betaald voor spul dat je niet wilt hebben.
Gran Turismo HD is wel een van de eerste games in 1080p. De Xbox360 die al langer dan een jaar beschikbaar is heeft nog steeds geen 1080p games. Dit laat wel de kracht van de PS3 zien.
laat wel de kracht van de PS3 zien.
Dit laat helemaal niet de kracht van de PS3 zien, want die kracht zal de PS3 vooral uit z'n cell processor moeten halen. Een hogere resolutie gaat voornamelijk over fillrate, en als er iets is waar de PS3 slechter in is dan de X360 dan is dat het wel :)
Wat dat betreft heeft de PS3 een grafische chip die gebasseerd is op de G70 van nVidia (of G71?). Deze beschikt over veel meer potentie vanuit de core, terwijl de R580 (de grafische chip van de Xbox 360) veel potentie van de geheugen moet hebben. Ook een groot verschil tussen ATi en nVidia. Kwa fillrate gooit de RSX hogere ogen dan de R580 van de Xbox 360. Xbox 360 zal games wel soepeler met veel eye-candy aan aankunnen.
Sorry, maar waar baseer je dat in hemelsnaam op? Met het eerste stukje van je verhaal ben ik het mee eens en ik beweerde ook niet anders in mijn post, maar die laatste 2 zinnen kloppen gewoon niet. Ik haal het uit de SDK documentatie van beide platforms, en het strookt met zowel hands-on experience als discussies met collega's. Het is ook niet zo vreemd, de R580 heeft embedded DRAM on-die, met een bandbreedte van 256GB/s. De lijn met main mem komt op iets meer dan 22 GB/s. De PS3 heeft een iets hogere rate met zijn videomem, maar dat maakt voor de resolutie niet echt uit, het komt er voornamelijk op neer dat je snel kunt lezen en schrijven in je framebuffer. De Xbox360 heeft hier een overduidelijke voorsprong, en dat zie je terug in alle tests die we gedraaid hebben. Fillrate heeft geen zak te maken met de CPU - dat is pure pixel thoughput :)
Je zegt het wel heel goed. De xbox 360 bestaat wel al meer dan 1 jaar.

Ik vind het dus niet zo heel speciaal dat Sony een game heeft ontwikkeld/laten ontwikkelen die 1080p ondersteud. De enkeling daargelaten die al in het bezit is van een scherm dat 1080p kan weergeven zijn hier maar weinig mensen die er iets aan hebben.

Leuk voor de op de doos van het spel maar niet meer dan dat.
Wat een enorme koeievla laat je nu los.

De Xbox360 kan pas sinds de laatste update van eind oktober 1080P weergeven.... niet zo vreemd dat er op dat formaat nog geen spellen voor de 360 zijn....

Daarnaast mag je jezelf de vraag stellen of 1080p enige toegevoegde waarde heeft ten opzichte van 1080i.

Er zijn amper real 1080p tv's te koop en die wel werkelijk 1080p zijn, zijn weer niet te betalen.... de meeste 1080p tv's die je kunt kopen zijn niets meer of minder dan 1080i tv's met een interne 1080p decoder.

Dus of je er nu wat aan hebt aan dat hele 1080p is maar helemaal de vraag!
Hoe laat het ontbreken van 1080p games op de xbox360 de kracht van de playstation3 zien? Beide consoles hebben deze functionaliteit. Ik snap geen hout van je uitspraak en jij zelf blijkbaar ook niet.
Waar heeft de Xbox360 - na meer dan een jaar- dan nog steeds geen 1080p games? En de PS3 wel.
Waar heeft de Xbox360 - na meer dan een jaar- dan nog steeds geen 1080p games?
Omdat de Xbox360 nog maar sinds zes weken 1080p ondersteunt, niet 'meer dan een jaar'.
Omdat MS het nut van 1080p games nog niet inziet..

En terecht, want het is het gewoon nog niet waard om games in de native resolutie van 1080p te laten draaien als nog maar een heel klein deel van je potentiele klanten het ook werkelijk kan draaien op een 1080p TV.. MS kiest ervoor om meer detail in 720p games te stoppen i.p.v. minder detail in 1080p games, want dat is de afweging die je moet maken als je voor een hogere resolutie kiest die veel extra grafische kracht kost.. En Sony snapt dat ook wel, want bijna alle full retail games op de PS3 op dit moment zijn ook native 720p, alleen grafisch minder eisende arcade games en last-gen ports zoals GT-HD etc draaien in 1080p..

Het is echt een illusie als je denkt dat de PS3 grafisch krachtiger is dan de Xbox 360.. Enige wat in potentie krachtiger zou moeten zijn aan de PS3 is de CPU (CELL), maar een processor heeft nou eemaal niet zo heel veel invloed op de graphics, zeker niet op hoge resoluties..
De PS3 kan geen 1080p aan

Edit: WHOOPS, dus wel :)
PS3 kan wel 1080p aan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Playstation_3

GPU
RSX @550MHz
1.8 TFLOPS floating point performance
Full HD (up to 1080p) x 2 channels
Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines
Wanneer leest iedereen nou eens goed ?

Het is een positief bericht, waar jammer genoeg toch weer een negatieve draai aan gegeven wordt. Voor GT5 zul je EXTRA auto's kunnen bijkopen...

Er wordt niets gezegd over bijkopen VOOR DEZE VERSIE. Aannemen dat dit wel het geval zal zijn, is nergens op gebaseerd.

Als er geen ontwikkelaars op deze versie gezet worden, zullen er ook geen auto's en circuits verschijnen. Toch willen ze mensen laten kennismaken met de mogelijkheden.

De tekst vanaf "Het is natuurlijk ook mogelijk dat de PS3-bouwer ...." is wat mij betreft dan ook overbodig. Behalve natuurlijk een droge verwijzing naar het officiele persbericht en de opmerking over de verschijningsdatum.
De tekst vanaf "Het is natuurlijk ook mogelijk dat de PS3-bouwer ...." is wat mij betreft dan ook overbodig. Behalve natuurlijk een droge verwijzing naar het officiele persbericht en de opmerking over de verschijningsdatum.
Je zegt het zelf het is een positief bericht. Wie Tweakers al een tijdje volgt zal ook moeten opmerken dat wanneer het over de PS3 gaat men niet vies is om verhalen een negatieve spin te geven of zelf verhalen te posten die kant nog wal raken.

Ik daag iedereen uit die stelt dat dit fanboy geklaag is om het aantal FUD berichten die over de PS3 hier verschijnen eens te toetsen aan het aantal berichten die uiteindelijk waar bleken te zijn.

Ik snap de beweegredenen van Tweakers in deze eigenlijk totaal niet. Want ik stel mij nu ook vragen of er nu bij andere berichten ook zo'n grote bias is.
Het is een positief bericht, waar jammer genoeg toch weer een negatieve draai aan gegeven wordt. Voor GT5 zul je EXTRA auto's kunnen bijkopen...
Positief bericht noem je dat ? En wanneer gaat GT5 uitkomen, denk je ? En hoeveel zaken waar iedereen nu al versies lang op zit te wachten zullen voor de zoveelste keer ontbreken : online play, meer dan 5 tegenstanders, damage modellen, realistische crashes, etc... ?
Ik was grote fan van GT3, maar je moet toch wel toegeven dat er eigenlijk nauwelijks of geen evolutie in de GT-franchise zit. GT4 heb ik bvb nauwelijks gespeeld, wegens teveel van hetzelfde.
Het is dus in feite gewoon een demo disc, daar is toch niks speciaals aan?
Hetzelfde als vroeger bijvoorbeeld Doom.
Je krijgt het eerste level en de rest moet je kopen
Ja, een demo dus... waar hebben we het nou over, het spel of de definitie van een demo?
Idd, was een DEMO vroeger niet een grafische krachtpatser met coole muziek... aaahhh mijn Amiga.... (:
Ja ja, fasttracker en al die grappen :) geweldig... heb er nog een paar liggen zelfs...
Dat was de shareware (try before you buy) versie, net zoals demo's tegenwoordig alleen de eerste paar levels hebben. Dit spel wordt idd een soort demo met het verschil dat het dus de bedoeling is dat je het gaat uitbreiden met losse auto's/tracks die je moet kopen, en er geen complete full version is.
demo's zijn imho altijd al shareware geweest.
bedoeling is dat je het gaat uitbreiden met losse auto's/tracks die je moet kopen

Dat staat nergens!
klopt, dit was ook het originele plan, rest van de game is nu gewoon gecancelled, en het blijft dus bij deze "gratis" demo... |:(
Ja, een vette HD demo disc, vooral als je een 1080i TV hebt :P

nieuws: Playstation 3 niet in staat te upscalen naar 1080i
gelukkig hoeft de PS3 bij full-HD ook niet te upscalen, dus daar zal hij geen last van hebben ;)
De "demo" gratis, de rest online kopen? Leuk idee, maar de extra content moet wel wat toevoegen. Kijk maar naar Battlefield2: de "booster packs" worden nauwelijks (meer) gespeeld. Een van de oorzaken is dat niet iedereen die extra maps heeft, dus worden ze niet in de standaard roulatie opgenomen.
@Shabbaman. Dat is ook de reden dat de Add-ons goed geintergreerd en backwards compatible moeten zijn in het originele spel, anders wordt het een flop: een voorbeeld hiervan is Rainbox six: Ravenshield en Swat4: namelijk, bij Ravenshield kan je met de add-on (Athena Sword) ook op de originele gameservers spelen, maar bij Swat4: Strechkov Syndicate worden niet de originele Swat4 servers weergegeven, waardoor er bijna geen spelers zijn op de Swat4:Strechkov servers, omdat de meeste spelers teruggaan naar de originele Swat4 spel omdat daar meer spelers zijn...Hieruit blijkt maar weer dat niet alleen de gameplay, maar ook hoe goed een spel in elkaar zit, bepaalt of een spel het 'maakt' of niet...
Ik was onder de indruk dat GT toch echt voornamelijk een offline spel is en je zelf beslist of de extras waardevol zijn en iets toevoegen.

Dat je vliegende autos en realistische snorfietsen kan hebben daar heb ik wel oren naar, maar de echte purist laat het natuurlijk links liggen. Maakt mij niks uit, race ik wel tegen wat bots, welke je weer niet hebt in bf2 (voor de nieuwe content dan).
Een demo disc die je kunt uitbreiden door online content te kopen zodat je er een volwaardig spel van kunt maken, dus gratis... :7

ik lees loslopende toeschouwers, kun je er dan ook vliegende toeschouwers van maken of zitten er weer onzichtbare hekken tussen weg en publiek...
En er dan Carmageddon van maken zeker :)
Je krijgt de basis en via betaling kan je de rest kopen. Dus hoe verder jij wilt komen in het spel hoe meer je moet betalen.
Jammer, met andere woorden kun je gewoon alles kopen! Ik vond juist het vette aan het spel dat je auto's kunt unlocken / winnen. Nu hoef je ze alleen maar te kopen.
Dat unlocken vind ik ook weer wat.
Kijk naar DTM RD3 Waarbij je voor een klein bedrag de cheats erbij kan kopen om alle autos of circuits te verkrijgen.
Ik zeg dan ook op mijn beurt Maak het spel dan iets duurder en zorg dat dan ook alles erbij zit.
Ik neem in ieder geval niet de moeite een spel helemaal uit te spelen om alles in bezit te hebben want dan is het mij ook wel waard een klein bedrag extra te betalen voor alle opties.
Van mij mogen ze alle games gratis maken zodat je daarna zelf content kan aanschaffen. Als je een spel zat bent hoef je ook niet te betalen voor content die je nooit gebruikt. Met name bij spellen als GT gebruik je toch nooit alle auto's, juist de keuzemogelijkheid is een sterk punt van de game.


Als je bvb alleen gek bent van een Dodge Viper hoef je niet te betalen voor de overige 700 auto's.
Van mij mogen ze alle games gratis maken zodat je daarna zelf content kan aanschaffen.
Voor dit soort zaken bestaan in principe al demo's. Wat zie je dan als voordeel van dit nieuwe systeem?
Als je een spel zat bent hoef je ook niet te betalen voor content die je nooit gebruikt. Met name bij spellen als GT gebruik je toch nooit alle auto's, juist de keuzemogelijkheid is een sterk punt van de game.
Tja, ik kijk ook wel es goede films waarvan bepaalde stukjes minder zijn die ze hadden mogen overslaan. Toch betaal je voor die content. Ik heb een auto met asbakken, content die ik nooit gebruik. Etc. etc., daar betaal je allemaal voor. En dat is logisch. Zo heb ik een printer gekocht waarop ik een camera kan aansluiten. Nou ben ik totaal niet geinteresseerd in die functie, maar hij zit er wel op. Ik betaal dus (weer) voor content die ik niet gebruik. Waarom? Omdat ik voor de rest juist graag deze printer wilde hebben, en het voor de fabrikant goedkoper is om die camerafunctie er gewoon op te zetten dan twee verschillende printers te fabriceren waarvan de ene die functie niet heeft en de andere wel. Oftewel: mochten ze gekozen hebben om twee verschillende printers uit te brengen is dit duurder voor de consument (wet van de doorberekening). Bedenk dat dit voor games dus ook geldt. Het wordt extra duur om de content los te kopen, omdat dat gewoon simpele marktwerking is.

Voor mensen die zeggen dat een printer fabricagekosten heeft en software niet: dat is niet waar. Een auto in GT moet evengoed gemodelled en geprogrammeerd worden.
Als je bvb alleen gek bent van een Dodge Viper hoef je niet te betalen voor de overige 700 auto's.
Alsjeblieft niet, zeg... zit je constant met een half spel te spelen waarbij je kunt kiezen uit 700 auto's waarvan 690 gelocked zijn, al hoewel ik betwijfel of je per auto zal kunnen betalen overigens.

Op de PC deden ze iets soortgelijks met 1 of andere MMORPG en dan brengen ze steeds nieuwe content uit (betere wapens, armor, etc..) die je dan eigenlijk zowat verplicht moet kopen als je haantje de voorste wil blijven in dat spel.

Ik ben meer voor het verkrijgen van goede stuff als beloning voor skill, dan voor geld. Bovendien haalt het tevoorschijn trekken van een creditcard mij volledig uit het spel, de suspension of disbelief is volledig weg voor mij als ik even later zit te racen in een auto waar ik net in het echt voor heb betaald.
Ik begrijp een aantal van je punten, maar er is een groot verschil tussen auto's, printers en software. Theoretisch is software eindeloos configureerbaar voor de eindgebruiker, zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt.

Ik ben van mening dat voor veel gebruikers het meer waarde toevoegt om uit 5000 auto's te kunnen kiezen, en per auto te betalen, dan dat je vast zit aan de 700 ingebakken auto's. Een vaste prijs voor een game met ingebakken content zal de maker ook niet motiveren om meer auto's te ontwikkelen.

Kijk bvb naar de nieuwste Flightsim van Microsoft, daar kan je ook los 100% realistische vliegtuigen kopen in tegenstelling tot de generieke, ongedetailleerde standaard bijgeleverde vliegtuigen. Zonder de extra aankoopmogelijkheden was de keus voor de consument een stuk kleiner geweest. Voor Jan met de pet is een generiek model van de 747 voldoende, maar voor een vriend van me die piloot is op de 747 is de mogelijkheid tot aanschaf van een gedetailleerd model waanzinnig.

Met name omdat met next gen meer detail mogelijk is, en dus meer werk vereist (interieeur, customizability etc) is betaalde content de enige optie om de keuzemogelijkheid betaalbaar te houden. Voor een game als GT5 betaal ik gerust in totaal 200 euro als ik dan alles heb dat ik vet vind uit een ruim assortiment.
Niks auto's en banen etc bijkopen.. GT-HD is geannuleerd en Sony zal alleen nog maar een soort demo ervan uitgeven (Voorlopig alleen in Japan).. 2 banen en een paar auto's, that's it.. Volgens eigen zeggen richt men zich nu helemaal op GT5..

Bron: http://www.gamespot.com/p...mo5/news.html?sid=6162566

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True