Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Bron: Fok games

Het bericht dat Gran Turismo 5 Prologue een gratis download zou worden, blijkt niet waar te zijn. Sony geeft aan dat de uitgebreide demo te koop zal zijn op blu-ray voor 45 euro. Een prijs voor de downloadversie moet nog bekendgemaakt worden.

De verwarring is ontstaan door een uitspraak van Kazunori Yamauchi, de bedenker van de Gran Turismo-spelreeks. In een interview gaf Yamauchi aan dat het spel als gratis download aangeboden zou worden via het Playstation Network. Dit blijkt nu niet het geval. Bij het vorige deel, Gran Turismo 4, werd ook eerst het Prologue-voorproefje tegen dezelfde prijs van 45 euro aangeboden.

Gran Turismo 5 Prologue - prijs

In Gran Turismo 5 Prologue kunnen zestien spelers tegelijk racen, waarbij ze kunnen kiezen uit vijftig auto's en vijf racetracks. Ook is er ondersteuning voor 1080p-beelden. Tevens kunnen auto's tijdens het racen, voor het eerst in deze spelreeks, daadwerkelijk beschadigd raken.

Gran Turismo HD werd overigens wel gratis aangeboden. Hiermee wou Sony gamers laten zien waartoe de Playstation 3 in staat was. In Japan zal Gran Turismo 5 Prologue in oktober uitkomen; de rest van de wereld moet enkele maanden langer wachten om de demo te kunnen aanschaffen.

Update 13.43u: Sony Computer Entertainment Benelux geeft aan dat er nog geen beslissingen zijn gemaakt over de prijs van Gran Turismo 5 Prologue. Volgens een woordvoerder zal het in ieder geval niet gratis zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Ik zou 30 euro voor de online versie een best aardige prijs vinden. Je moet niet vergeten dat juist in een game als GT5 enorm veel ontwikkeltijd zit. De auto's bestaan voor 50 keer meer polygonen dan in GT4, ook hebben ze heel het interieur exact gekopieerd (op de naden na). Ga dan maar eens na wat de ontwikkeling van 50 auto's kost. Er zijn denk ik genoeg spellen die minder lang ontwikkeltijd hebben gekost en toch hetzelfde of meer kosten. Bijvoorbeeld SingStar voor de PS2.
Zoals gezegd, het zou een complete game kunnen zijn. Toegegeven, 5 tracks is wat weinig. Toch denk ik dat echte racesim liefhebbers liever een goed uitgewerkte game heeft met minder tracks, dan een halfslachtige game met meer tracks. Voorwaarde is dus wel dat het spel stabiel en bugvrij moet zijn.
Verder heb je natuurlijk ook altijd de keus om de 'demo' links te laten liggen. Dan wacht je gewoon lekker tot de volledige versie uitkomt. Ik denk dat de echte simfans deze game toch wel gaan kopen. Sony had er ook voor kunnen kiezen om gewoon een demo uit te brengen met 1 of 2 tracks en 5 auto's, maar ik denk juist dat ze de wachtende mensen een fatsoenlijk voorproefje willen geven.
Ik heb overigens geen PS3 maar ben wel een racesim fan en zou er zeker 30 euro voor over hebben.
quote: 'In Japan zal Gran Turismo 5 Prologue in oktober uitkomen; de rest van de wereld moet enkele maanden langer wachten om de demo te kunnen aanschaffen.'

Hier snap ik nou helemaal niets van. Dat ze hardware niet overal ter wereld in grote getalen kunnen leveren is logisch, maar moeten wij Europeanen nu met de software ook al aan het kortste eind trekken?
Dit is altijd. Dat is het enige dat Sony en Nintendo structureel fout doen: Ze nemen europa gewoon niet serieus als markt. Begrijpelijk, want natuurlijk een lastigere markt met zijn vele talen, culturen, valuta's e.d... maar toch. Wat dat betreft doet MS het een stuk beter.
Sony en Nitendo zien als grootste afzet markt Japan (hun thuisland) daarom komt daar alles als eerst uit, heeft weinig met talen etc te doen, meeste gamedeveloppers zitten in het westen en niet in Japan (behalve dan die voor Nitendo). Afzet martk van MS is daar en tegen gericht vooral op US en daarna Europa en willen ze graag voet aan de grond hebben in Japan (maar die gasten lopen weg met Nitendo en Sony)

Alleen jammer dat GT door een japanse developstudio op de markt wordt gebracht dus vandaar ook Japan als 1e afzet markt

[Reactie gewijzigd door Spyroman op 12 september 2007 11:49]

Ik begrijp nog steeds niet dat er zoveel word vertaald voor andertalige landen. Ik vind dat het eens tijd word dat Engels meer een standaard word voor de EU met dit soort zaken zoals games.

De top zakenlui in die landen spreken allemaal Engels, omdat ze weten dat ze ander geen kans maken op de wereldmarkt. Ik begrijp dan ook niet waarom Engels niet verplicht doorgevoerd word op scholen in die landen en dat gamehouses/platforms niet gewoon alleen Engels uitbrengen, zo veranderd er nooit iets en moeten de kwade onder de goeie lijden.

Edit = typo

[Reactie gewijzigd door Parabellum op 12 september 2007 11:48]

Onder andere omdat je (wil je een CE marking kunnen krijgen) een handleiding in de lokale taal moet kunnen aanbieden.
Ik denk dat in Europa met name de Fransen en Duisters het niet met je uistpraak eens zullen zijn ;)
Duidelijk regelgeving die moet veranderen, zeker voor nederland is het niet nodig om een handleiding in de nationale taal te leveren, in frankrijk is het heel iets anders... Maar ook duitsers zouden tegenwoordig wel engels only accepteren denk ik. Ik was laatst in berlijn, en in de bios in het sony center hadden ze zoongeeveer alleen OV (Original Version, engels, no subs) films...
Eerlijk gezegd betwijfel ik je uitspraak. Jij en ik en menig tweaker zal er nog wel uitkomen, als je uberhaupt de boekjes leest, maar dat wil niet zeggen dat iedereen goed engels kan lezen. Probeer mijn schoonouders maar eens een manual te laten lezen. Ze hebben echt liever een handleiding of een Gebrauchsanweisung. En het zijn echt geen domme mensen.
Nederland is een van de weinige landen waar Engels zo goed ingeburgerd is, terwijl het geen voertaal is.

Dat komt natuurlijk ook omdat er zo verdomd weinig mensen zijn die Nederlands gebruiken en dus de markt erg beperkt blijft. Als resultaat moet je dus met veel dingen al snel uitwijken naar Engels (wetenschappelijke boeken, films en series). Duitsland en Frankrijk hebben een veel grotere "thuismarkt" en kunnen veel dingen dus gewoon in eigen taal krijgen.

Hoewel Engels heeeeel normaal is in Nederland, is dat nog lang niet overal zo.

ONTOPIC:
Hoewel het een uitgebreide demo (prologue, demo, same difference) is, vind ik 45 euro toch wel iets teveel geld. Maak dan een simpele demo met weinig auto's en tracks (zoals normaal het geval is) maar dan gratis. Nu willen ze speciaal zijn, maar toch geld vragen. Ik vind het persoonlijk niet echt een slimme zet.
Dat komt omdat Europa een vrij lastige markt is, aangezien het in veel talen vertaald moet worden. Met name in het Duits en Frans (en in mindere mate ook in het Engels aangezien hij nu alleen Japans zal zijn nog)
Vergeet de spanjaarden en italianen niet die meestal ook hun eigen taal nog nodig hebben.
Als Sony een vertaalbureau heeft dat er MAANDEN over doet om wat in-game tekst te vertalen (en eventueel een miezerige handleiding waarvan de helft toch al template is) dan mogen ze mij daar ook wel een voor inhuren... Doe ik het in 3 maanden in plaats van 4! Paar dagen vertalen en 3 maanden op de bank zitten...

Nee dat vertalen is zo'n smoes die ECHT nergens over gaat. Dit wordt altijd te pas en te onpas gebruikt, zelfs bij games die ingame alleen engels hebben. Enige waarbij ik het nog een beetje kan snappen zijn games waarbij bv NL voice-overs gedaan moeten worden. En dan nog kunnen die stemmen prima tijdens het ontwikkelen opgenomen worden en niet als ie al gold is in een andere regio.
Het is natuurlijk niet alleen text vertalen, het zijn ook grafische afbeeldingen die bijgewerkt moeten worden, advertentieborden die gelocaliseerd moeten worden, muziek die misschien opnieuw gecomponeerd /aangepast moet worden, en voice overs die tekst opnieuw moeten inspreken.

En een tekstbestand als handleiding leveren gaat oook niet door de beugel, dit moet ontworpen, gedrukt, geleverd worden etc.
Het is niet heel makkelijk, maar een beetje bedrijf heeft daar echt wel een goede vertaalafdeling voor. (En er zijn ook vertaalbureau's.) Ik denk niet dat talen en culturen een barriere ziin voor zulke grote bedrijven, als ze echt die markten willen betreden.
wel grappig dat er duidelijk 2 type mensen zijn:
1. veel te duur voor een demo! wie koopt zoiets nou!
2. de prologue van 4 was dezelfde prijs, niets raars of nieuws aan.

de 2e groep is dus ook waar deze prologue voor bedoeld is, de echte fans die graag een voorproefje willen hebben, net als bij GT4, waarbij de prologue een heel ander ding was dan de game zelf. overigens, if i remember correctly, waren die 2 wel leuk aan elkaar gevlochten door middel van het importeren van een savegame waardoor je GT4 met een jumpstart kon beginnen.
En hopelijk doen ze dat deze keer weer. Ik verwacht GT5 mischien eind 2008, dat is heel lang wachten, dan ben ik toch blij met de prologue, ook al is deze 45 euro. En als je een demo wilt kan je Gran turismo HD downloaden.

Er wordt in het artikel geschreven over schade? is daar iets meer over bekend? volgens mij zou dat pas later in GT5 als update worden uitgebracht. Maar het zal wel weer een gerucht zijn geweest oid..
trouwens:

http://ps3.ign.com/articles/819/819555p1.html

GT5 Prologue Price Rumors "Categorically Incorrect"
Internet rumours fail again as Sony UK says Prologue won't cost 45 Euros.

maar ga rustig door met de flamewars ;)

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 12 september 2007 13:17]

Progolue? Zeg maar rustig demo! en 45 euro voor een (uitgebreide) demo betalen alleen de fanboys, fangirls en mensen met te veel geld!

Belachelijk hoor!
Een Prologue is dan ook speciaal voor de fans.
GT prologue heeft meer circuits en auto's dan bij Motorstorm. Het is veel meer dan een demo. Vergeleken met veel andere games is het bijna een volwaardig spel, al zal de volledige GT5 nog veel meer bieden. Verder is dit niet de eerste GT Prologue, er zijn er voor de PS2 ook een paar verschenen en daar waren de fans meer dan tevreden over.
Dit is ook niet normaal. Een demo moet 'gratis' gebundeld zijn met een game of magazine, om een komende game bekend te maken.
sony moet ergens het geld vandaan halen wat ze nu mis lopen met de kerst korting op de consoles die eraan komt :+
45 euro voor een veredelde demo is toch wel veel geld. Spijtig van Sony hiermee zullen ze wel weer wat goodwill verliezen denk ik.
Voor 29 euro verwacht ik al een volledig spel. 45 euro voor (hoe je het ook wend of keert) een DEMO / onvolledig spel, is inderdaad zottenwerk.

Ik betwijfel dat veel mensen van dit aanbod gebruik zullen maken.

Stel dat andere bedrijfen dit gaan doen.
Wow beta 0.6 voor 45 euro in de winkel.
Wow beta 0.9 voor 40 euro in de winkel.
Wow beta 1.0.0 voor 40 euro in de winkel.
Wow 1.0.1 release voor 45 euro in de winkel.

Ongetwijfeld zullen de grote fans het wel doen, maar de hoeveelheid klanten die je binnenhaalt, en goodwill die je verliest.. lijkt het me niet de moeite waard op deze manier.
45 euro voor een schijfje, doosje, handleiding, misschien nog een gadget erbij...valt toch wel mee ?
De download zal dan wel iets van 30 euro kosten, zoals Warhawk.
45 euro voor een schijfje, doosje, handleiding, misschien nog een gadget erbij...valt toch wel mee ?
Jah, een doosje is reuze handig, alleen al voor een doosje heb ik 10 euro over. De handleiding is ook fijn, die lees ik altijd eerst helemaal voordat ik het spel ga spelen, dus dat is mij zeker 20 euro waard. En gadgets.... wow. Voor iedere willekeurige gadget heb ik sowieso een smak geld over. Doet er niet toe wat het kan of wat het doet, een gadget is gewoon super vet om te hebben!

Als je dan nog de demo erbij doet (op een schijfje graag ja, liever geen diskette) dan ben ik gewoon bereid er 100 euro voor te betalen, ik bedoel, een demo man! Een echte demo. Vroeger zaten die gratis bij een tijdschrift, maar zat daar een doosje en een gadget bij. Nee, dacht het niet...

Zo bekeken koop ik er denk ik drie. Tel uit mijn winst!
zucht.. en waren die demo's vroeger ook ZO uitgebreid? nee, dit is meer dan een demo...
Het zou alleen maar aanvaardbaar zijn als je korting krijgt op de full versie IMO.
Voor 45 euro verwacht je toch een volledig spel.

OffTopic:
Goldrusher je nick doet alleszinds vermoeden dat 45 euro voor jou inderdaad niet veel geld is }> hehe
45 euro voor een spel dat zelfs in prologue versie waarschijnlijk beter is dan 95% van wat er op die PS3 momenteel beschikbaar is is misschien wel niet te veel geld.
Komt op mij over als eerst de mensen lekker maken en daarna je bericht weer intrekken.
Sony geeft aan dat de uitgebreide demo te koop zal zijn op blu-ray voor 45 euro
45 euro voor een uitgebreide demo lijkt mij wat veel. Hoe duur zou de complete versie dan wel niet kosten? Wel een beetje jammer op deze manier.
Elke Prologue had ongeveer die prijs hoor. En de volledig game een goed jaar later heeft gewoon de prijs van elk ander spel.
Als je het aan mij vraagt is 45euro al de prijs van elk ander spel.

Voor een demo is dit gewoon een belachelijke prijs als je nagaat dat je hiervoor een volledig spel kan krijgen.

Eerst zeggen dat het gratis word, en dan zo'n zotte prijs ervoor vragen, volgens mij is Sony een beetje in zijn bol geslagen. 8)7
45 euro voor een schijfje, doosje, handleiding, misschien nog een gadget erbij...valt toch wel mee ?
De download zal dan wel iets van 30 euro kosten, zoals Warhawk.
Productie prijs van dat alles is misschien hooguit een tientje, het gaat juist om de licentie van het spel die je koopt, en bij een spel zoals dit kunnen ze als je het mij vraagt hooguit 20 euro vragen.

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 12 september 2007 12:11]

Productie prijs van dat alles is misschien hooguit een tientje, het gaat juist om de licentie van het spel die je koopt, en bij een spel zoals dit kunnen ze als je het mij vraagt hooguit 20 euro vragen.
Ga maar nooit de gamesindustrie in, want zelfs met het meest succesvolle spel ooit zou je verlies maken (MMORPG's niet meegerekend, want die halen op een andere manier geld binnen).

Met 20 euro per spel haal je met de huidige demografie nooit genoeg geld binnen om de productiekosten op te brengen. Laat staan winst te maken.

Nou vind ik 45 euro inderdaad wel erg hoog voor een DEMO, maar het zal waarschjinlijk hier wel gaan om een demo zo compleet dat het praktisch en heel spel is (???) want de prijs is dat inderdaad wel.
Ik gok dat jij nog nooit een regel code hebt geschreven en dus ook geen idee hebt wat voor effort en kosten er in softwareontwikkeling gaat zitten. Helemaal in een spel waar ook nog graphics specialisten en musici hun bijdrage leveren.

Een spel kost de ontwikkelaars wel ietsje meer dan het branden van een schijfje en het drukken van een manual :z
En dat hoort volgens mij terugverdiend te worden met de verkoop van het hele spel. Een demo is toch juist om (gratis / goedkoop) te laten zien wat de software kan doen zodat een gebruiker kan overwegen om de hele versie te kopen? Volgens mij wordt met deze demo van 45 euro het hele idee van een demo teniet gedaan.
Prologue hoeft geen DEMO te zijn.

Er zijn behoorlijk wat "prologues" geweest in de GT branche..het zijn zoethoudertjes todat "the mother of all racing games" uitkomt!

En de prologues zijn vaak van zulke goede kwaliteit dan ze het geld meer dan waard zijn!
Het is een demo in de zin dat er met een beperkt aantal auto's gereden kan worden (voornamelijk gewone straatauto's dacht ik) en ik verwacht dat het niet zo uitgebreid wordt qua autotweaks dan de uiteindelijke versie.
Toch even je gedrag nuanceren, zoals ieder zichzelf respecterend bedrijf wordt er eerst een businescase opgezet. Verwachte kosten en verwachte opbrengst.

Wat kost een titel vandaag de dag 30M $, als je dan verwacht 3M copietjes te verkopen dan kost je game minstens 10$ per issue.. reken dan zelf maar even verder als het meer kost dan wat ik als voorbeeld heb voorgedragen. BTW Halflife 2 komt op een 40M $, dus ik denk dat deze niet zo veel zal kosten.

Verder meer is het toch ontzettend duur voor een half spel. Het is geen demo, doorvoor heb je te veel wagens en tracks, en het is ook geen Full game, want je hebt te weinig tracks...
20 euro, dan nog de winst voor de winkels ,en de BTW... kom je gemakkelijk op 50 EUR hoor...
lijkt mij logisch, de meeste casual gamers hebben voldoende aan 50 wagens + 5 circuits = veel minder verkoop
45 euro voor een demo?? hoeveel gaat het volledige spel dan wel niet kosten?
Het is geen demo .... dat had je in de reacties al een paar keer kunnen lezen.
Zelfs voor een "uitgeklede game" (nee, geen demo) is 45 euro behoorlijk aan de prijs. De prijs van een budget-game (20 a 30 euro) lijkt me eigenlijk veel redelijker. Als fan weet je immers dat je hem nog een keer moet/gaat kopen en het lijkt me normaal dat je dan niet 2x dezelfde (bijna) "fullprice" prijs gaat betalen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True