Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Ontwikkelaar Polyphony Digital gaat het testcircuit van het bekende autoprogramma Top Gear toevoegen aan Gran Turismo 5, zodat gamers in het racespel in de voetsporen van The Stig kunnen treden.

Ook start de ontwikkelaar in samenwerking met BBC Worldwide een speciaal tv-kanaal waarop afleveringen van Top Gear zullen worden getoond. Het kanaal zal onderdeel uitmaken van het PlayStation Network, meldt Eurogamer. Op het Top Gear-testcircuit kunnen gamers tijdens het racen naar muziek luisteren. Ook kunnen de dure bolides kapot gereden worden, zoals ook in de serie soms gebeurt.

Gran Turismo 5 wordt in juli volgend jaar in Japan geïntroduceerd. Een releasedatum voor Europa is nog niet bekend. Europeanen zullen het aanvankelijk moeten doen met Gran Turismo 5 Prologue, dat op 7 maart 2008 verschijnt. Prologue is een betaalde uitgebreide demo van het racespel. De uitgever komt daarnaast nog met een gratis demo van Prologue op de proppen. De demo van de demo is voorlopig alleen beschikbaar voor Japanse PlayStation Network-accounts - deze zijn overigens ook aan te maken door mensen buiten Japan.

Topgear hosts
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Da's toch een heel slimme zet van Sony. Dat zal de populariteit van de PS3 in de UK absoluut helpen (en ik denk in de rest van de wereld ook gezien het succes van Top Gear in bijv ons land)
In België is Top Gear niet eens op tv (voor zover ik weet toch niet op de gratis zenders). Om maar te zeggen dat succes relatief is :). Ik heb de serie enkel maar op YouTube gezien een paar keer.
Top Gear is wekelijks te zien op BBC2 van 21u tot 22u. En voor zover ik weet is dat een gratis zender.

OnTopic: Zeer goed idee, zal zeker de sales van PS3 boosten. Niet alleen in UK want zoals hier ook al vermeld is is het programma over heel de wereld populair.
Hebben jullie geen BBC in België? Het komt altijd op BBC2, dus niet eens een commercieel net. BBCworld zend het ook uit. Maar goed, de rips van de afleveringen zijn ook gigantisch populair op internet, niet alleen via de P2P dingen, maar ook via youtube.
Top Gear wordt in iets van 24 landen uitgezonden, dus een groot publiek trek je zeker.
Er zullen steeds minder landen BBC hebben, omdat de BBC geen contracten meer sluit, danwel verlengt met buitenlandse, ehm, bekabelaars.
Mensen binnen NL kunnen voorlopig genieten van het bestaande kontrakt, maar zodra dat is afgelopen, is het uit met de pret.
Op dat moment zijn er 2 opties:
A/ koop een pakket met BBC prime (Digitaal)
B/ koop een schotel met FTA ontvanger en ontvang gratir BBC 1 t/m 4
C/ breid je huidige schotelinstallatie uit met een Astra2 kop :D
Slim van Sony om de samenwerking aan te gaan, meeliften op de populariteit van TG :*)

Dat van die betaalde demo, doen meer game fabrikanten dat?

Ik heb dat namelijk nog nooit eerder gehoord :?
Nee, alleen de makers van GT doen dat. Met GT4 en ik dacht GT3 hadden ze dat ook al gedaan. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten, geef mij maar het volledige spel dat waarschijnlijk in augustus in europa wel zal komen (tenminste, ik denk niet dat er zoveel verschil zal zitten tussen de japanse launch en de europese).
Doe mij maar GT5 met een hoop input van gebruikers. Kan het spel alleen maar beter maken.

En daarbij krijgt Prologue ook een online functie en een stuk of wat circuits. Bij elkaar is het completer dan menig 'volledig' spel. En het is geen beta met ofzo, het spel moet net zo goed door de kwaliteitscontrole.

Als je naar de demo kijkt van GT5:P is wel duidelijk waar ze heen gaan. Een soort online platform waar fabrikanten en virtueel nieuwe modellen kunnen lanceren (zoals nu de onthulling van twee auto's gelijk loopt met de onthulling van die auto's in het spel). En met GT TV kun je dus autoprogramma gaan kijken.
Eindelijk, Top Gear werkt samen met de ontwikkelaar van GT, in 1 zo'n aflevering reed Jeremy met een NSX 7 seconden sneller ,op Laguna Seca bij GT4 op de PS2, dan hij in het echt kon, gewoon omdat hij niet het lef had om met 120 over dat steile stuk te gaan. De simulaties zullen nooit de werkelijkheid evenaren, maar ze komen wel dichtbij. De snelste Online-tijd zal waarschijnlijk een paar seconden onder die van de Stig liggen, omdat je bij GT kan gas geven en remmen in een bocht, terwijl je op een echt circuit gewoon de bocht uitgaat als je dat doet...
Hopelijk komt er ook een leuke versie voor op de PC, want als je samenwerkt met Top-Gear dan kan je er toch wel een Multi-Platform game van maken.
Er was meer aan de hand, op het rechte stuk in de bocht omhoog voor de corkscrew, moest je plotseling gas geven. Blijkbaar kun je alleen maar remmen en weer gas gaan geven in die bocht in het spel. In het echt is dat niet mogelijk. Zo heeft de track-beheerder ook gezegd in die aflevering.
Challenge: In the final segment, Clarkson travelled to Mazda Raceway Laguna Seca in Monterey, California to compare racing a lap in real life versus the video game Gran Turismo 4. Clarkson's time of 1:41.148 for the video game was substantially faster than the 1:57 time that he was able to do on the real course due to the course omitting a few details of the track and Clarkson unable to replicate certain parts of his game play. This section also featured a farewell to the NSX.
MAW, de meeste mensen die dit voorbeeld hebben aangehaald heben nog steeds niet door dat geen enkel circuit totaal 100% realistisch kan worden nagebootst in een spel. Banen zo accuraat mogelijk maken lukt goed tegenwoordig, maar het zal nooit perfect zijn.
Nogal logisch zeg, of je zou het met de GPS op de mm^2 nauwkeurig moeten scannen, en hoogtekaartjes maken etc...en zelfs dan is het nog niet echt, het is maar een benadering , net zoals bij een Grafische Rekenmachine.
En dan even een score neerzetten van 1.35. Beat that stiggy!
Hopelijk is het dan wel zo realistisch dat die tijden ook echt kloppen. Clarkson heeft eerder bewezen dat de rondjes die hij op een circuit haalde op z'n Playstation niet te evenaren waren in het echt, mede doordat je in het echt nog enigszins probeert niet te verongelukken :P
Was Laguna Seca met een Honda NSx in Grand Turismo 4.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 24 oktober 2007 16:47]

Nou is Clarkson ook echt geen goede coureur. Een vrouw (maar wel een heel erg snelle) was maar 8 sec langzamer in een Transit dan Jeremy in een Jag op de Nürburgring. http://www.autoblog.nl/ar...gring-in-een-ford-transit

In dezelfde Jag was ze 47 seconden sneller.

[Reactie gewijzigd door |sWORDs| op 24 oktober 2007 17:26]

Maar het ging dan om zijn beste rondjes in het spel en in het echt, niet om de snelste.
Talent op een PS lijkt me makkelijker dan in een echte auto. ;)
In a bid to compare real life versus Video games, Jeremy Clarkson of the British automotive show Top Gear attempted to beat his GT4 time of 1'41.148 seconds in a Honda NSX-R in 2005, but due to the Gran Turismo course omitting a few parts of the track, reality prevailed and he managed to get a 1'57 on the real course.[4] However, both he and the track instructor both agreed that it is possible to get a 1'41 if the driver was experienced and talented enough, as Clarkson was unable to brake as late for the Corkscrew as he could in the game.

[Reactie gewijzigd door |sWORDs| op 24 oktober 2007 17:26]

Deze dame heet Sabine Schmitz en is/was een prrofesioneel racecoureur voor BMW.
Ze heeft de nurburgring al meer dan 15.000 keer gereden dus ze weet werkelijk elk steentje te vinden op de baan.
Geen wonder dat ze veel sneller was dan JC . :P
Voormalig BMW coureur, naar haar eigen schattingen heeft ze de ring meer dan 20000 keer gereden en ze heeft tegenwoordig een tv programma in Duitsland.

Maar 47 seconden is wel heel erg veel sneller.
Verder was de Jag een diesel. Wel snel, maar dat kan al wat seconden kosten.
en ze heeft tegenwoordig een tv programma in Duitsland.
Voor wie het wil weten: "D Motor" op DMAX. In Nederland te zien via de satelliet en mogelijk op bepaalde digitale kabelnetten.
Op een circuit van 20km is dat niet zooooveel hoor.

Een hobbycoureur die de baan hooguit 100x heeft gereden versus een testcoureur die de baan al 20 000x aflegde.
Valt wel mee toch? Dat circuit is wel 22,81 km lang. Dat is ruim 4x de lengte van een normaal F1 circuit (wat zo rond de 5 km schommelt).
In GT4 staan alle auto's dan ook standaard op semi-slicks, ik vraag me af of ze die in het spel toen hadden vervangen door normale straatbanden (of in het echt ook op semi-slicks gezet)..
@ Terw_Dan:
Rondetijden in een spel en in het echt zullen nooit te vergelijken zijn, want zoals je al aangeeft: in het echt neem je minder risico. Nu kunnen ze in het spel het moeilijker maken (minder grip, minder acceleratie, enzovoort), maar ook dan kun je de rondetijden niet vergelijken, omdat de virtuele en echte auto niet gelijkwaardig zijn.
De enige keer dat je een echt circuit en een virueel circuit kunt vergelijken, is als ze 100% overeenkomen én je het echte circuit volledig risicoloos kunt berijden. Maar dat is in theorie, want in het echt zal je altijd risico blijven lopen (ookal is het maar heel klein) en in het spel loop je nooit risico.
1:35 is niet zo'n bijzondere tijd op de TG baan. Auto's als een Porsche Carrera GT, Mercedes SLR en Ferrari Enzo rijden allemaal onder de 1:20 ;).
Weet je, je hebt nog gelijk ook. Zei het met de 'Star in a reasonable priced car' scores in m'n achterhoofd.

[Reactie gewijzigd door Bleet op 24 oktober 2007 17:14]

Moeten ze die tijden ook in de uitzendig op het bord plakken, zie het al helemaal voor me.

And the number one is Malle Pietje in the Ferrari Enzo

[Reactie gewijzigd door Devata op 25 oktober 2007 19:43]

Hahaha zou er dan ook een Suzuki Liana in het spel komen ;)
grote kans van wel, in GT4 zitten ook vele budget autos die je elke dag op straat ziet rijden
Dat is een verschil met de andere racers op de markt. Ik bedoel maar in welke andere game kun je in een Mini Cooper S racen?

Sure meeste games hebben de "tuner" auto's wel of de "super sport" auto's maar de auto's die jij en ik normaal rijden zie je niet. En ja dat is belangrijk voor mij!

Een standaard road car rijdt heel anders dan een sport car of een getunede auto!
Het zou mooi zijn als ze zowel zijn tijden in het echt met echte auto's neergezet als tijden die hij al spelend (desnoods middels een custom simulator maar wel met de GT5 code / spel) neerzet in het spel op te nemen als benchmarks voor bijvoorbeeld de licenties: Bronze, Silver, Gold, en Stig Awards! 8-)
Of gewoon als ronderecords met de verschillende auto's op de TG test track.
59 seconden met een Renault F1 auto, dus je mag nog even. Maar ik denk dat je op de PS3 betere tijden neer zet. Clarkson heeft wel eens getest wat het verschil is tussen de PS2 en reallife, nou reallife was hij stukken trager omdat hij dan gewoon remt op punten waar ie met de PS2 gewoon volgas kan.
Het verschil zit hem vooral in het veiligheidsgevoel en de g-krachten.

Je kan net dat beetje sneller in een game, doordat je geen g-krachten op je nek krijgt en je niet de hele tijd heen en weer geslingerd wordt.

Ook moet je niet vrezen dat je die peperdure wagen in de prak rijdt...en jezelf verwondt.
"Restart" en je kan opnieuw proberen.
_/-\o_ Wat een combi! 's Werelds beste (IMHO) car-show in combinatie met 's werelds beste race-game _/-\o_

Ik ben overigens ook erg benieuwd naar de schademodellen enzo, want dat vond ik altijd het enige nadeel aan GT. * RobIII nu nog blijer is met zijn PS3 :Y)

[Reactie gewijzigd door RobIII op 24 oktober 2007 16:26]

Je kunt gerust zeggen dat het de beste carshow is (ongeacht persoonlijke mening) als je het baseert op de kijkcijfers. Ik meen dat ooit in een aflvering is gezegd dat ze een kwart miljard kijkers hebben, kan de precieze cijfers niet vinden, maar alleen in GB loopt het al tegen de 10 miljoen aan, en dat is vrij veel te noemen :P

Denk dat dit dus een zeer leuke zet is, maar ook marketing technisch goed, Top Gear is immers een van de leukste namen die je aan je game kunt koppelen, iedereen kent het.
het is de populairste, niet de beste. Autos interesseren mij niet, maar ook ik kijk naar TG vanwege het hoge entertainment gehalte.
Daarom zeg ik ook, het is de beste als je het baseert op de kijkcijfers, ongeacht je persoonlijke mening.
autos interesseren me ook weinig, maar Top Gear biedt gewoon top entertainment. Blijkbaar denken meer mensen dat, vandaar de kijkcijfers.
Top Gear is inderdaad al een tijd niet meer het beste autoprogramma. De laatste tijd bestaat het programma voor 60 tot 70% uit The Three Stooges die iets gaan doen dat zogenaamd gigantisch mislukt. Het begon best grappig met Moe, Larry en Curly die een autowrak kochten en daarmee opdrachten moesten voltooien. Dat sloeg schijnbaar erg aan, want tegenwoordig bestaat bijna het hele programma eruit. Ik vraag me ook serieus af wat het aanleggen van een weg, op een uiteraard weer zo klungelig mogelijke manier, te maken heeft met een autotainmentprogramma.

Ik vind het jammer dat de humor erg 13-in-een-dozijn aan het worden is en louter bestaat uit slapstick mislukkingen. Jeremy kan zo ontzettend scherp uit de hoek komen tijdens het maken of kraken van een auto, maar ik denk dat we nog maar een klein stukje verwijderd zijn van een Top Gear zonder (p)reviews, waarin het er alleen nog om gaat om iets te bouwen en dan voor de camera met de hamer op je eigen vingers te slaan; liefst zo'n 20 keer achter elkaar. Jammer.
Noem eens een echt auto programma die interessant is dan? ^^
RTL Autowereld, altijd leuk promopraatprogramma van Kia.
Top Gear, maar dan met minder van dezelfde onzin. Dát is het beste autoprogramma.

Overigens hoeft het niet zo te zijn dat wanneer ik iets minder leuk vind, ik dan automatisch iets anders in m'n hoofd heb dat perfect is. Laten we eerlijk zijn, 80% van de autoprogramma's op de Nederlandse tv zijn zo gesponsord dat werkelijk waar elke auto "een geduchte concurrent in zijn klasse" is. Fifth Gear is een ontzettend goed programma, maar als je kijkt naar Gek op wielen e.d.. dan springen de tranen toch in je ogen? Ja, natuurlijk heeft een Suzuki Swift ook een zekere waarde, maar in tegenstelling tot de "echte" auto's is die waarde gewoon in geld uit te drukken.

[Reactie gewijzigd door magel725 op 24 oktober 2007 23:03]

Dit is igg jou mening dat het het beste racegame is, maar dat is het toch echt niet.

Wil je iets realistisch iets zal je toch echt uit moeten wijken naar GTR2 bij op de PC.
Dan valt de GT serie echt in het water }>
Er bestaat al een MOD voor GTR2 voor deze track. Errug cool om te rijden. De track is een "figuur-8", waardoor je errug spannende situaties krijgt (lees: crashes) op het moment dat je in een race verschillende type auto's (die dus niet allemaal even snel gaan) mee laat doen.
Mogen we er dan ook vannuit gaan dat de physics zo realistisch zijn dat de tijden die in het echt neergezet zijn vergelijkbaar/haalbaar zijn met het virtuele circuit?
Dat is toch wel het minimale wil je zo'n marketingstunt kunnen verantwoorden.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 24 oktober 2007 16:31]

Helemaal mee eens,

Wanneer dit niet het geval is gebruiken ze alleen de naam en het idee? Zou erg jammer zijn, en aangezien de PS3 Next-gen is vind ik dat we dit moeten kunnen verwachten van een ontwikkelaar.
Physics heeft er maar tot op bepaalde mee te maken dat de tijden in games scherper kunnen zijn dan irl. Angst, het menselijke verstand is er irl de reden voor dat het niet zo snel is dan in spelletjes. Je hebt minder idee van snelheid en je weet dat hoe hard je ook gaat dat je nooit het loodje zult leggen.
Is het niet zo dat wanneer "The stig" met een Mercedes(Kwam het eerst in me op) over het circuit rijd, het tijdens de game net zo realistisch qua tijd moet zijn?
Dit heeft niks met angsten te maken maar hoe realistisch het spel is opgebouwd?
Volgens mij is "The Stig" Jeremy Clarcsson zelf! :Y)

@ Hierboven;
De PS3 is al het populairst in Engeland.
Daar is The Stig te klein voor. ;) http://en.wikipedia.org/wiki/The_Stig
Daar staan wat mensen die het kunnen zijn.
in europa verkoopt de PS3 sneller dan de xbox360.
dus iedereen kan wel leuk met je miljoenen xboxes zeggen maar sony is hier pas sinds dit jaar, en nu zitten all bijna aan het aantal waar Microsoft nu zit in Europa.
Als je de Wii niet meetelt wel ja ;)
sinds waneer is wii next-gen hardware?
hij is zo snel dat alleen PS2 spellen goed genoeg zijn voor de wii.
Theoretisch gezien zijn de Xbox 360 en de PS3 al weer current gen.

Maar om even terug te komen:
Dus volgens jou is next-gen alleen grafische pracht?

Next-gen staat in mijn boekje nog steeds als 'de volgende generatie'. En op dit moment zitten we in de 7e generatie video consoles waarin de Xbox 360, PS3 en de Wii zitten.
Geweldig dit, bewijst toch maar weer dat Gran turismo tot de beste race spellen behoort. Ook grafisch gezien ziet het er strak uit!
vond de PS3 altijd al rete duur, maar volgend jaar als GT5 dan uitkomt, zullen er vast wel interesante aanbiedingen komen..

ik wacht met spanning nog wel ff met aanschaffen
PS2 was duurder...
Het zou leuk zijn als ze dan de "Reasonably priced car" er in zetten zodat je ook de celebs die bij de show zijn geweest stront voor ogen kan rijden ;)
:D Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. Maar dat lijkt me inderdaad wel stoer. Dan zou het nog leuker zijn als de 'highscores' al 'pre-populated' zijn met de namen uit TG op dat moment (of dat je ze via internet kunt bijwerken).