Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Bron: The Inquirer

nVidia logo (45 pix)The Inquirer heeft opgevangen dat nVidia de eerste werkende G80-chips heeft geproduceerd. De G80-core zal de basis vormen van de nieuwe generatie GeForce-videokaarten met ondersteuning voor DirectX 10. Met de productie van de eerste G80-chips lijkt nVidia op schema te liggen voor de geplande introductie in september. Verwacht wordt dat ATi pas in november de nieuwe generatie Radeon-kaarten, gebaseerd op de R600-core, zal introduceren wat nVidia een voorsprong van zes acht weken zal geven. Veel informatie over de G80 is momenteel nog niet bekend. Verwacht wordt dat de chip nog geen gebruik zal maken van een unified shader architectuur, maar details zoals kloksnelheden en het aantal pipelines zijn nog niet vastgesteld en/of uitgelekt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

pfffffffff......

gamen op de PC wordt duur |:(

Stel, je ziet een leuk spel in de winkel liggen, niet duur zeg maar 39,95
je komt thuis, haalt de plastic schijf uit de doos, stopt hem in je PC en komt er vervolgens achter dat je DX10 nodig hebt.

DX10 komt niet op winXP dus je moet upgraden... verwachte kosten tussen de 200 300 euro.
om het spel ook nog een beetje degelijk te kunnen spelen, zal je naar alle waarschijnlijkheid een DX10 videokaart nodig hebben, kosten.... tussen de 300 en 400 euro (en dan denk ik nog aan de wat goedkopere versies die bij de introductie verkrijgbaar zijn)..

al met al ben je dus tussen de 500 en 700 euro kwijt om die leuke game te kunnen spelen :'(
misschien ligt het aan mij, maar volgens mij gaan we met Vista en DX10 lekker genaaid wordt :'(
Je doet alsof je verplicht bent nieuwe hardware en software te kopen als het uit komt. Integendeel, als je Vista koopt, kan je dat gewoon draaien op de machine die je nu hebt. Omgekeerd, als je een DX10 grafische kaart koopt, betekent dat niet dat je de Vista-software erbij moet aanschaffen; de "Vista-only" features gebruik je gewoon niet, en spellen draaien dan maar iets minder mooi. Ook is het niet zo dat spellen met een DX10-sticker erop alleen op Vista met een GeForce 8 gedraaid kunnen worden. We worden dus niet genaaid, we krijgen een nieuwe mogelijkheid aangeboden op het grafische gebied en langzaamaan, onderdeel voor onderdeel, zal je over een tijdspan upgraden (dus niet alles in 1 keer zoals jij dat schetst). Tuurlijk, als je alles supermooi en nieuw wilt, koop je al die spullen voor 700 euro, maar die beslissing om dat aan te schaffen maak jij, niet de fabrikanten.
Het spel voor het eerst opstarten: Onbetaalbaar

Voor de rest EuroCard MasterCard.....

:+
Het duurt naar verwachting nog wel minstens twee jaar voordat de eerste DX10 only spellen uitkomen. Er zit nog heel wat rek in DX9, kijk bijvoorbeeld maar naar de nieuwste Crytek engine. Tegen die tijd heb je toch wel een nieuwe DX10 compatible videokaart omdat je huidige te langzaam is. Windows vista blijft dan nog over maar die zal je heus niet aanschaffen om alleen dat ene spel te kunnen spelen.
Met de eerste directX 9 kaart kon Far Cry anders prima spelen als je het nu toch over een vorige generatie hebt.
Ik verwacht dat het met dx10 toch sneller gaat dan bij dx9, het programmeren voor dx10 is immers een stuk makkelijk dan voor voorgaande versies.
Vooral bij low budget games is het dan makkelijker en goedkoper om een game voor 1 dx versie geschikt te maken
Precies, en dus kies je dan voor dx9 zodat je een bredere afzetmarkt hebt. Je bent als gamedeveloper knap stom als je voor een gemiddelde game alleen dx10 target, dat kan alleen als je MS heet en je je nieuwe platform wilt promoten
@psyflux
Kijk eens naar het nieuwe spel Crysis van de makers van Farcry die is gemaakt met de Crytek engine die op Direct-x10 werkt. De sprong voorwaars van Farcry naar Crysis is een WOW waard om te zeggen.
wat dacht je van een goede zware voeding en dan weer de electriciteitsrekening, ja gamen is een dure hobby
vista ondersteund ook nog gewoon DX9 en lager hoor, dus persee je vid kaart upgraden is niet nodig

daarbij zullen de meeste games die uit gaan komen met dx10 support ook nog dx9 en lager support hebben waarschijnlijk. iniedergeval het eerste jaar ofzo.
Windows XP Professional OEM kost iets van 139,- dus ik neem aan dat het niet 200-300 euro kost om te upgraden naar vista.
Is een NIEUW spel dan bij de Xbox ook gemiddeld 39,9- euro ???
Het lijkt me onmogelijk dat we deze GPU al in september kunnen aanschaffen. De eerste tape-out is zeker niet de final versie van de core, want er zullen nog hopen zaken getweaked moeten worden. Het bouwen van een nieuwe core revisie duurt doorgaans 10 weken, en als we dat even maal 2 doen (twee nieuwe revisies, A0 is de eerste tape-out en A2 vinden we doorgaans in de winkel terug) lijkt het erop dat september niet haalbaar is.
"The first successful silicon turned up from the fab a couple weeks ago now, it seems. This puts the company bang on the schedule for its Septembrish launch."
De eerste tape-out is zeker niet de final versie van de core,
aangezien een tape-out doen ERG duur is is het vaak wel zo dat de eerste versie ook gelijk de final is.
alle tests en tweaks zijn al gedaan met simulaties namelijk.
als de tape-out wel opnieuw moet is dat meestal slecht news en leverd een hoop vertraging op (zie ATI met X1800 series bv)
Een full mask set tape-out kost ongeveer $1 milj. Dat is duur, maar voor een project dat volgens Nvidia al $300 milj gekost heeft aan ontwikkelingskosten is dat niet overdreven.

Dat gezegd zijnde is het heel ongewoon om een respin te doen van alle masks. In mijn carriere (12 jaar) heb ik dat eigenlijk nog nooit meegemaakt, precies om de reden die je aanhaalt (simulaties etc.)

Wat ik eveneens ook nog nooit heb meegemaakt is een chip die first time right is: er zijn altijd wel kleine details hier en daar die aangepast moeten worden om een chip productie rijp te maken. Die aanpassingen gebeuren door het veranderen van metal masks. De chip bevat een heleboel 'ECO cells'. Dat zijn ongebruikte logische poorten die random over de chip geplaatst worden. Als er een bug in de chip zit, dan kunnen deze poorten gebruikt worden om de fout op te lossen.

Zo'n metal only tape out kan heel snel gaan. Meestal zal een chipbedrijf een heel aantal wafers on-hold zetten voor metal. Als er dan een nieuwe metal tape-out is, kan je deze wafer gebruiken en heb je een paar weken later je nieuwe chip in handen.

Geen enkel chipbedrijf zal zijn product release zo inplannen dat er geen metal spin nodig is. Zoals reeds gezegd: dat is pure utopie. Er zitten *altijd* foutjes in chips van die omvang.
En vista komt ongeveer ergens eind 2006, dus dan heb je alsnog niets aan je DX10 featureset, en voordat er werkelijk games zijn die DX10 supporten zijn we ook wel even verder.
De eerste DirectX 10 game komt al uit vr Windows Vista :P
En wanneer komt DirectX 10 uit?
Pas op het moment dat Vista uitkomt :P

DX10 komt er niet voor Windows XP
Zit DX 10 nog niet in de Beta 2 ?
Ja wel ... maar ik merk daar weinig van en vraag me ook af tot in hoeverre deze al de echte nieuwe DX10 technieken ondersteunen
@MMaster23:
Hoe kan je nou iets merken van een auto die 300 Km per uur kan als je op een autosnelweg beperkt bent. Leg me dat eens uit als je wil.
moet je voor dx 10 sowieso neit verplicht unified architecture ondersteuenen
in de hardware niet persee, zolang de drivers alles maar in goede banen leiden zodat het voor de software/games lijkt alsof het wel unified is.
komt er op neer dat je mag doen en later wat je wilt met de hardware zolang het eindresultaat dat bij Direct X of bij de game aan komt maar het zelfde is.
Met Windows Vista.
je zeg het verkeerd om..
hoe kan je nou het gevoel van 300 km/h (directx10) ervaren als je auto (de videokaart in dit geval) maar 200km/h kan.
Flight Simulator X
Ondersteund DirectX 10 en komt volgens Amazon op 17 september uit.

En MS maar zeggen dat DirectX 10 niet kan werken onder WindowsXP. Ik ben benieuwd wanneer de eerste ports voor DirectX 10 voor XP beschikbaar zijn.
Met Windows Vista zet Microsoft een slimme zet als je het mij vraagt, menig bedrijf wilt / moet toch up-to-date blijven en is dus verplicht om het OS te kopen en een update aan te schaffen voor de desbetreffende systemen.

Verder, Windows Vista icm 7900GT draait BF2, Oblivion en overige perfect dus voor een redelijk systeem zou het geen moeiten moeten zijn maar mensen die met een 6600GT en Vista en maar 512/1GB geheugen BF2 nog denken te spelen
zullen denk ik toch menig keer de pc door de huiskamer smijten |:(

Net als Office 2007, wordt het erg veel poes pas... grafische dingetjes erin dus meer vraag van je proc en geheugen, Vista is net zo... leuk om te hebben als je veel geld hebt, maar als een nieuwe game uitkomt en je kan hem met XP niet spelen, en dit gebeurt nog met 30 andere games dan koop je vista op den duur toch wel denk ik... een slimme zet van Microsoft ^^

En even betreft de post van aliberto, tegenwoordig is een AMD zuiniger met stroom dan een INTEL, er zijn testen gedaan met een FX 64BIT van Intel en AMD, zweeft ergends op het internet op tomshardware enzo, de AMD verbruikt minder stroom per jaar dan de INTEL dus opzich met de juiste keuzes valt het nog wel mee :D
Wat je in je eerste alinea noemt, is dat niet gewoon koppelverkoop? Als je dit wilt, dan moet je dat maar hebben/kopen.
Zonder Vista gaat BF2 en 1 GB mem perfect samen, loopt als een zonnetje bij mij tenminste wel :Y) en dan heb ik de AGP versie van de 6600GT.
Volgens mij wordt door die HSI chip ook nog flink wat bandbreedte weg gesnoept :'(
Koop? Kun je dat eten? :+
Dat is inderdaad koppel verkoop, en dus een hele slimme zet van Microsoft. Ik heb nu al diverse gamers, bedrijven en particulieren die nu al zeggen 'als vista uit is koop ik hem, en upgrade ik gelijk mijn systeem'... dus zowel bedrijf als particulier gaat er toch in mee... ze moeten wel anders wordt het voor het zelfde geld geen Battlefield 2007 of Unreal Tournament 2007 of zo (ik zeg maar iets) omdat die DX10 nodig hebben.

Hoe het met scholen zit weet ik niet precies, ik denk dat ze voorlopig met Windows XP (European Computer Drivers Licence / ECDL) verder gaan en Office 2003 en niet met Vista en 2007, kwa boekwerk dan en kwa OS voor de leerlingen zullen ze ook nog wel XP houden.
De unreal series hebben altijd nog opengl gebruikt :Y)


Ik wacht trouwens nogsteeds op een linux versie van directX 10 gemaakt door MS :9~
Battlefield 2142 is de opvolger van Battlefield 2 ;)
Tuurlijk wel. Genoeg niewe dingen die die G80 ondersteund zoals DX10 en SM 4.0 enz.

Qua performance is het natuurlijk nog even afwachten.
HD-video decoderen, DAT mag er weleens deftig inkomen. Want om nu te stoeffen dat met de high-end kaarten een HD-film van 1080p de CPU met 50% minder belast is wel 'ok', maar niet iets wat binnen een jaar nog zo mag zijn.

Per slot van rekening, -bij wijze van spreke- kijken we morgen een filmpje (van onze blue-ray schijf), terwijl we ondertussen een ander programma in de achtergrond laten werken. ( }:O , video/audio encoding, 3D renderer, ...)
Dan wil je toch ook dat je CPU voor +85% naar DAT process kan gaan :-|
Dat is inderdaad wat de gemiddelde consument NIET doet!
@Dog4life, De gemiddelde constument zal in de komende 12 maanden waarschijnlijk ook geen G80 in handen krijgen, een erg slap argument dus...
Daar heb je toch een server voor? :P

Trouwens, ATI heeft toch de x360 gpu gebouwd? Daar zit de voorloper van de Unified Shader architectuur in, dus zou je juist WEL verwachten dat US in ATI's volgende chipset verwerkt is.

Wat betreft DX10...het enige wat echt 'spanned' is is die lager overhead per 3d object in de scene; de geometry pipeline wordt ik niet echt warm van.
Plus natuurlijk dat je voor dx10 Vista moet aanshcaffen...iets wat met zijn DRM infestatie mij niet echt ligt. Mocht er een linux versie van 3dsmax verschijnen, dan stap ik volledig over...fuck de spelletjes dan maar...koop ik wel een Revolution voor.
Heb na het upgraden naar 64bits een x850XT PE gekocht.
Denk dat ik pas weer voor iets ga kijken als er kaartjes met unified shaders zijn.
Vista hoefd voor mij niet, tegen de tijd dat je echt DX10 kaartjes nodig heb zijn ze er wel met unified shader denk ik.

Straks ben je verplicht om vista te draaien omdat anders je programma's niet willen/kunnen draaien.
Kunnen de wat minder rijke tweakes alvast spaaren voor 4gb mem en dikke videokaart anders kunnen ze EVE Online niet meer speelen :P
nee want het zijn verschillende leveranciers.

ik heb net mijn 7800gt oc verkocht en krijg een nieuwe.ik dacht eerst een 7950gtx te kopen maar nu koop ik eerst een 7900gt en oc die zelf. ik koop dan later dit jaar wel de 8000gtx. schiet niet echt op zo. elk jaar een nieuwe kaart.

zijn er al specs verkrijgbaar ?

8000gtx 512mb etc etc ?
Denk dat het eerder de 8800 wordt of een 8600 enz enz.

En die letters erachter die zijn niet bij iedere serie hetzelfde.
Idd ze zijn van:
6600 > 7600 > 8600
6800 > 7800 > 8800

7900 > 8900??

Ik denk dat het misschien op die manier verder zou gaan.
Ben ik nou wel benieuwd of dit nieuwe model nu al die peper-dure sli opstellingen eruit trekt, anders is het ook niet echt een waardige opvolger imo.
Lijkt me niet, want 1 core is niet te vergelijken met een opstelling waar 2 cores bij gebruikt worden ;)

Kwa snelheid, ach, dat zal denk ik wel los lopen ;)
in tegenstelling tot dualcore/dual CPU is dual GPU wel 1 op 1 met single GPU te vergelijken hoor :) het fenomeen 'multi tasken' is niet van toepasing op GPU's en de drivers (en chips op kaarten) zorgen ervoor dat het werk verdeeld word over de kaarten
Ik hoop alleszins dat het september zal worden, mijn core2duo cpu zal ik alleszins eind Juli - begin aug. in bezit hebben en dan bouw ik liever meteen een DX10 compatibele videokaart in m'n systeem! Anders zal het goedkoopste pci-e kaartje worden in afwachting tot ...
Ik denk dat je ook zal moeten denken aan je budget, aangezien nieuwe spullen en metname computerspullen zoals videokaarten en procs in het begin nogal duur zijn. Hiervan zullen denk ik ook geen echte low-end kaarten meer van worden gemaakt en zal de prijs dus niet laag liggen. Ikzelf denk ik dat de nieuwe DX10 kaarten zullen beginnen rond de 600 - 700 euro..
Waarom denk je dat? Lijkt me heel onwaarschijnlijk hoor prijzen die beginnen rond de 600-700 euro. Hou er rekening mee dat low-end en mid-range 90% van de markt beslaan, en dus voor de grootste inkomsten zorgen, die gaan ze zomaar niet laten vallen.
Is het dan niet verstandiger om dan een GeForce 7*** te kopen? Is DirectX10 dan zo belangrijk?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True