Verisign heeft een OpenID-service, genaamd Verisign PIP, online beschikbaar gemaakt voor openbaar gebruik. De PIP-service geeft gebruikers de beschikking over een 'home base' voor OpenID-applicaties. Met behulp van de bijbehorende url kunnen zij inloggen en authenticeren op websites die OpenID ondersteunen. Met Verisign PIP kan ook profielinformatie worden opgeslagen en kan de gebruiker bepalen hoe, wanneer en met wie de informatie wordt gedeeld. Voorbeelden van hoe OpenID toegepast kan worden zijn de blogsite LiveJournal.com, waar commentaar achtergelaten kan worden door de OpenID-url op te geven in combinatie met het bijbehorende wachtwoord. Een andere toepassing is geïmplementeerd op de Zooomr-fotowebsite waar gebruikers zich automatisch kunnen registeren met behulp van de gegevens in het PIP-profiel. Ook de Nederlandse overheid is geïnteresseerd in PIP. Verisign wil met het aanbieden van de identiteitservice het gebruik van OpenID bevorderen. Aangezien OpenID een open standaard is, kan iedereen zijn eigen server starten en naast Verisign zijn er dan ook andere aanbieders.
Verisign gaat OpenID ondersteunen met eigen PIP-service
Reacties (7)
Moet ik dit zien als een open versie (met meerdere servers) van wat Microsoft Passport had moeten zijn?
Ja, dit is een concurrent voor Microsoft Passport. Met het grootste verschil dat dit een gedecentraliseerd systeem is en een open standaard. Dus het is van niemand en iedereen.
Als je geintereseerd bent zou je echt eens even op http://openid.net/ moeten kijken. Daar leggen ze het erg duidelijk uit.
Een heel kewl systeem iig.
Als je geintereseerd bent zou je echt eens even op http://openid.net/ moeten kijken. Daar leggen ze het erg duidelijk uit.
Een heel kewl systeem iig.
Inderdaad heel erg leuk systeem. Probleem is alleen als toko van de identity server waar je bent geregistreed over de kop gaat je niet meer kan inloggen bij de betreffende websites die je gebruikt met openID.
Het lijkt me dan veel handiger als je zo een server lokaal op je PC kan draaien zodat je zelf echt in control bent! Of de overheid moet deze openID serves gaan aanbieden? Maar in dat laatste geval kunnen ze gelijk een kijkoperatie beginnen in je digitale leven lijkt me dus ook niet echt perfect?
Dus toch maar iedereen zijn eigen lokalen openID server?
Het lijkt me dan veel handiger als je zo een server lokaal op je PC kan draaien zodat je zelf echt in control bent! Of de overheid moet deze openID serves gaan aanbieden? Maar in dat laatste geval kunnen ze gelijk een kijkoperatie beginnen in je digitale leven lijkt me dus ook niet echt perfect?
Dus toch maar iedereen zijn eigen lokalen openID server?
http://www.lifewiki.net/openid/OpenIDLibraries kiest u maar.... in alle talen en smaken verkrijgbaar 
http://www.openidenabled.com/
http://www.openidenabled.com/
Je kan ook lokaal een OpenID server draaien als je wilt, tenminste in theorie. (Ik denk dat er al wel wat open source software voor is ondertussen).
Wat grappig om dit hier terug te lezen. OpenID is ontwikkeld door de makers van LiveJournal. Ik volg al tijden de voortgang van de makers van LiveJournal, maar een tijdje geleden is Dave (een van de medewerkers van LJ) weg gekocht door Verisign om verder te werken aan OpenID en Yadis etc. en dit is de eerste uitkomst hier dus van. Grappig 
LiveJournal van Dave: http://daveman692.livejournal.com/
LiveJournal van Dave: http://daveman692.livejournal.com/
Waar kun je allemaal een OpenID halen?
hier:
http://www.myopenid.com/
http://www.videntity.org/
http://pip.verisignlabs.com/
En waar kun je dan allemaal gebruik maken van je nieuw verworven OpenID?
Nou, hier:
http://www.livejournal.com/openid
http://beta.zooomr.com/home
http://www.schtuff.com/?action=login
http://www.sixapart.com/movabletype/
hier:
http://www.myopenid.com/
http://www.videntity.org/
http://pip.verisignlabs.com/
En waar kun je dan allemaal gebruik maken van je nieuw verworven OpenID?
Nou, hier:
http://www.livejournal.com/openid
http://beta.zooomr.com/home
http://www.schtuff.com/?action=login
http://www.sixapart.com/movabletype/
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
/u/13469/ada.png?f=community)