Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: InfoWorld

Deze week vindt in San Francisco een bijeenkomst plaats van het IEEE 802-comité. Een van de werkgroepen van dit comité houdt zich bezig met de ontwikkeling van de 802.11s-standaard. Deze standaard is bedoeld om te komen tot een eenduidige opvatting over hoe zogenaamde WiFi-meshnetwerken opgezet en beheerd moeten worden. Op dit moment is het zo dat een draadloos netwerk bestaat uit een aantal accesspoints die elk een verbinding hebben met het vaste netwerk. Door de toepassing van deze standaard zou het mogelijk moeten worden om een accesspoint zonder verbinding met het vaste netwerk op te zetten en accesspoints elkaars netwerkverbinding te laten verzorgen. Netwerkverkeer dat naar het internet moet, zal dus van accesspoint naar accesspoint gerouteerd worden net zolang totdat het een verbinding met het vaste netwerk vindt. Verschillende producenten van WiFi-apparatuur bieden al meshnetwerken aan, maar deze zijn niet compatible met elkaar.

IEEE 802.11 logo Het grootste voordeel van meshing is dat er minder verbindingen met het vaste netwerk hoeven te worden gehuurd, wat aanzienlijk kan schelen in de kosten. Door deze techniek neemt wel de intensiteit van het WiFi-verkeer toe, maar door het automatisch toepassen van routingtechnieken kan hier omheen gewerkt worden zodat drukke accesspoints worden ontzien. Op dit moment liggen er 15 verschillende voorstellen voor deze standaard op tafel. Deze voorstellen zullen de aankomende maanden besproken en becommentarieerd worden, zodat volgend jaar mei de eerste conceptversie van de standaard klaar is en producenten producten kunnen gaan ontwikkelen op basis van de standaard. Een lid van de 802.11s-werkgroep heeft de voorstellen doorgenomen en verwacht geen grote problemen, doordat de voorstellen in grote lijnen overeenkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

de term "routing technieken" kunnen beter vervangen worden door de term "bridging technieken". Het vindt toch op laag 2 plaats....

@l_i_q_u_i_d
dat meg ik wel hopen. Hoe wil je anders windows of een ander OS vertellen dat hij steeds een DHCP renew moet uitvoeren? Dat lijkt mij een ietwat problematische oplossing.
Het werkt dus wel degenlijk op Layer 3
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Mesh_Networking

En ja DHCP met IPv4 kan moelijk zijn.
Maar dit gaat meer over dat mensen op de zelfde plaats blijven zitten. En het verkeer wordt gerout't over meerdere Access Points.

En anders is e altijd nog IPv6 :*)
Dan ga je er vanuit dat ze allemaal op hetzelfde netwerk/segment zitten. Het lijkt mij dat er verschillende adresreeksen/subnetten zullen bestaan, waartussen wel gerouteerd zal moeten worden. Anders lijkt het mij geen haalbare/schaalbare oplossing.
ik mag hopen dat ze na 255 van die wlan-stations gebruikt te hebben in een 'ketting' of 'veld', ze een router neerzetten met een vaste verbinding...
eerder al, maar je kan gewoon een groter subnet gebruiken dan 255.255.255.0 hoor, dus hoeveel APs je gebruikt boeit in wezen niet voor je adressspace (mits je niet als een blinde hobbyist op een /24 netwerk kruipt :) )
Helaas zullen pingtijden door het geheel wel hard omhoog gaan met dynamische routering tussen de verschillende draadloze stations.

Een potje gamen op het terras zit er dus niet in...
Als de verbindingen tussen de Access Points goed zijn zal dat reuze mee vallen. Een paar routing protocollen die aangesteld zijn, valt onder andere een aangepaste versie van OSPF onder. OSPF verstuurd alleen routing informatie als het netwerk veranderdt.

Om een voorbeeldje te geven.
Ik woon in een flat, 6 hoog.
Hang een Accespoint op aan het hekwerk van het balkon.
En op de BG nog een AP in bridge mode.
Heb gewoon met 3 man tegelijk zitten gamen (was wel een RPG dus bandbreedte viel wel mee, maar had geen last van lag, altijd handig vergaderruimte's waar je lan party's in kan houden :-P)
Netwerkverkeer dat naar het internet moet, zal dus van accesspoint naar accesspoint gerouteerd worden.

is dat niet gewoon het zelfde als een netwerk bouwen waar elke hub weer doorgelust is aan een andere hub? :? Zoja lijkt me dat niet echt slim
Volgens mij niet, aangezien er hier (and correct me if I'm wrong) tussen alle AP gekletst kan worden.

stel, jij bent Hub1, en samen met Hub2 zitten jullie op Hub3 aangesloten (bedraad in dit geval). Communicatie naar Hub 2 moet via Hub 3. In dit verhaal kan je volgens mij ook direct contact leggen van Hub 1 naar Hub 2.
Het zou handig zijn als je zelf kan kiezen hoe je de AP 2 AP communiucatie regelt. Dus allebei de manieren die jij beschrijft en nog veel specifieker..
Normaal zou dat idd een dikke lus geven. En een access point is fysiek eigenlijk niet veel meer als een hub met met een antenne er aan. Gelukkig voor de access points hebben die dingen ook nog logica er in zitten om dat soort dingen slim te regelen.
Wat toevallig, ik zit op dit moment op het Dak een Meshnetwerk aan te leggen.

Werkt echt geweldig, gebruik nu apparatuur van Strix Systems 802.11a standaard en haal op dit moment 12.32 Mbps ;)
ok, en ik zat eraan te denken om zoiets aan te leggen, zijn er nog andere fabrikanten? want ik heb al wat afgezocht en niet teveel gevonden... :s
Die Apple airport dingen kunnen met WDS werken.
Dus als ik mijn kabeltje uit mijn accespoint trek gaat hij het verkeer net zolang doorsturen tot het bij mijn buurman is?

Handig :Y) !
dat is wel de opzet van de nieuwe standaard. alleen ze praten over
15 verschillende voorstellen voor deze standaard
dus daar zullen ze vast wel een paar opties voor beveiligingen e.d. in verwerkt hebben ;)
Ach ja, het was toch maar een voorbeeld: mijn buurman heeft helemaal geen draadloos netwerk, dus het maakt niet echt wat uit. (Hoewel...andere mensen in de straat hebben er misschien wel een... :Y)!)
Dit lijkt mij, naast heel handig, een potentieel veiligheidsrisico. Je kan er donder op zeggen dat statisch WEP in dergelijke accesspoints ondersteunt gaan worden, en dat dus een hoop van dat soort netwerken er gebruik van gaan maken. In plaats van ong. 2 uur kan je netwerken dan binnen een uur kraken, vanwege al het geklets tussen de accesspoints in.
Natuurlijk zal 802.11i ook gebruikt kunnen worden, maar dat zal vaak niet gebruikt gaan worden vanwege compatibiliteitsredenen.
In plaats van 1 accesspoint kraak je dan gelijk het hele wireless netwerk.

@blender:
802.11i is de nieuwe beveiligingsstandaard voor wireless. Maar helaas zal 802.11s waarschijnlijk een erg trage start krijgen als ze geen WEP ondersteunen. Zelfs nu worden er nog meukige kaartjes verkocht die alleen dat als 'beveiliging" bieden.
Dan ga je er vanuit dat in 802.11s dus gewoon WEP (en WPA) als beveiliging zitten. Als er toch een nieuwe standaard komt zal er waarschijnlijk ook wel over nagedacht worden om de beveiliging meteen eens goed te gaan regelen.
Kijk das mooi; de vervaning voor internet/isp wanneer het (te) regeruleerd gaat worden door de overheden :)
als je met 25 man op 5 accesspoints zit op 1 verbinding wie moet dan Brein betalen?
Ik zou zoiets nu al wel willen hebben.

als die techniek nu ook een beetje handig met IPs (liefst IPv6) kan omgaan en deze dus automatisch goed indeeld kan je hele dorpen en steden uitrusten met accespoints.

accesspoint erbij, IP configuratie helemaal automatisch, ideaal.
Nou ja, het is niet zo alsof het op dit moment goed te doen is om te gamen op een terrasje. Daar zal toch wel het een en ander aan vooraf moeten gaan tenzij je wilt schaken of Risken ofzo.

En dat kan wel op 1 computertje is mijn ervaring. ;)

Van mij mogen ze trouwens zowiezo wel wat meer standaardiseren. Ik krijg onderhand een punthoofd van al die verschillende film/muziek/protocol/bestands formaten.

Het lijkt wel of mensen eerst gaan standaardiseren en daarna gaan de-standaardiseren omdat je met allerlei copyrights in de knel komt.
, zodat volgend jaar mei de eerste conceptversie
Volgend jaar mei??? :Z :Z :Z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True