Hotmail beperkt toegang via Outlook tot betaalde accounts

C|Net meldt dat Hotmail-gebruikers binnenkort hun mails niet langer via WebDAV in hun mailclient zullen kunnen downloaden. Vanaf maandag zal deze dienst enkel nog aangeboden worden aan betalende leden. Gebruikers die echter al eerder van Outlook of Outlook Express gebruik maakten om hun mails binnen te halen, zullen dit kunnen blijven doen tot maart of april volgend jaar. Deze aanpassing is een van de vele maatregelen die Hotmail neemt tegen spammers die misbruik maken van de gratis maildienst om hun spam aan de man te brengen. Het importeren in een Hotmail-account van e-mails van een andere provider zal mogelijk blijven via POP.

Hotmail in Outlook

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

27-09-2004 • 10:06

129

Bron: C|Net

Reacties (129)

129
128
75
28
2
30
Wijzig sortering
wat heeft het binnenhalen van e-mails via Outlook te maken met het versturen van spam? :?
Ik denk dat wanneer je Outlook gebruikt je massaal mensen kunt toevoegen in het aan veld (of BCC veld maar dat gebruiken spammers niet echt). Hoewel dat in hotmail ook kan, daar heb je ook de mogelijkheid om een adresboek te maken.. Maar ik denk toch dat 't iets te maken heeft met de "moeilijkheidsgraad" van het toevoegen van geadresseerden.
Het is meer dat ze nu gemakkelijk via scriptjes kunnen spammen, en dat willen ze gaan tegenhouden.
wat heeft het binnenhalen van e-mails via Outlook te maken met het versturen van spam?
Geen reet natuurlijk, de echte spam-profs misbruiken hotmail toch wel. Dit is gewoon een smoes.

De grap is dat wanneer jij alles er af popt de advertenties niet zo goed bekeken worden dan wanneer je moet inloggen bij hotmail. Voor Gmail geldt 'tzelfde, er zijn wel programma's waarmee je, eventueel via een omweg, de boel kan binnenslurpen, maar reken maar dat Google er alles aan zal doen om dat tegen te gaan (ik weet niet hoe, maar reken maar dat ze bij Google ideeen genoeg hebben).

Ik kan ze trouwens geen ongelijk geven bij MS en Google. Als je lekker wil mailen, dan moet je ofwel betalen, ofwel je eigen Linux/*BSD server thuis neerzetten (en nog steeds je provider, server, en stroomkosten betalen).
Maar bij GMail is dat niet erg, die heeft een zeer fijne interface. Hotmail daarentegen vind ik veel te log en te sloom.
Als ze het versturen van spam tegen willen gaan, zou het blokkeren van versturen via Outlook geblokkeerd moeten worden. En niet direct het ontvangen.
Zal helaas wel te moeilijk zijn om te begrijpen voor een groot deel van de gebruikers.
Daar ben ik helemaal mee eens.

In mijn geval werk ik niet met outlook, maar ik ontvang mijn hotmail op mijn telefoon, daar is het risico van spyware / keyloggers etc een stuk lager.
Dus anderen kunnen mijn account minder snel misbruiken.

Ten 2e heb ik geen mogelijkheden voor grote spamblokken, maar ik moet straks waarschijnlijk ook gaan betalen om alles zo houden.
Ik vrees dat het marketingtaal is om meer verkeer naar MSN te genereren. Als ze echt iets willen doen aan spam is het op zijn minst idioot dat ze deze functionaliteit eruit halen.
lijkt me sterk, ik denk dat 99% van de mensen hun Hotmail via de website ophalen, die paar honderduizend extra lui die nu gedwongen worden om niet meer via Outlook te werken zullen niet zo heel veel uitmaken. Dat zijn vaak toch al geoefende internetters die compleet langs alle reclame-banners heen kijken.
ik heb ergens een percentage van 5% gelezen dat over 170 milljoen accounts, is toch al gauw 8.5 miljoen gebruikers.
Daar komt nog bij dat mensen die hun Hotmailaccount via Outlook gebruiken er in de meeste gevallen ook daadwerkelijk wat mee doen, terwijl een heleboel via de website gebruikte Hotmailaccounts alleen bestaan voor incidenteel gebruik. Het lullige is dat met deze actie vooral serieuze gebruikers worden getroffen.
tja, dat is half nederland, dat scheelt een slok op een borrel.

en uiteindelijk worden de reclamebanner-inkomsten voor MSN Hotmail bepaald door het aantal keren dat hun banners worden getoond, niet hoe vaak ze daadwerkelijk worden gelezen door Hotmail gebruikers. Dus dan kunnen 8,5 miljoen extra gebruikers nog wel wat extra inkomsten genereren.
oh, nu denk je toch wel helemaal verkeerd, je gaat ervan verschieten hoeveel mensen hun hotmail via outlook express raadplegen... ik denk eerder dat 70% via web is en de andere 30% via outlook express...
mijn moeder bevoorbeeld, ze kan niet zo veel van computers, maar ze kan toch wel haar hotmail nakijken, via, ja, outlook express, het is niet makkelijk om uit te leggen dat ze nu plots dat allemaal moet doen via een browser...
Hier begrijp ik niks van. : :( :?

Het in Outlook express inlezen van mijn Hotmail vind ik namelijk het enige voordeel van Hotmail boven andere gratis accounts. Mijn HM heeft nog steeds maar 2mb opslag. Kan ik net zogoed naar yahoo ofzo daar heb je geloof ik 100mb

Zijn er andere emailclients (gratis) waarin je wel je hotmail kan blijven inlezen of kan het puur in OE niet meer?

EDIT: mmm als ik het originele bericht lees kan het ook in andere emailclients niet meer tenzij je betaalt. :(
Nog een reden om naar Gmail over te stappen. Geen spam, 1GB mailbox en in outlook te lezen.
www.gmx.net

Een 1GB mailbox & POP mail!
Daar moet je dan weer een geldig adres in Duitsland voor opgeven...
dit kon inderdaad, maar nu wordt een bevestiging gevraagd per post, ze sturen je een papieren bevestigingsformulier ...

gelukkig heb ik nog een account met de oude policy en gebruik die al jaren met veel plezier
Met een beetje creativiteit valt daar wel wat aan te doen... zoek op een website ergens een Duitse postcode op met bijbehorende straat, en verzin een heel hoog nummer in de straat wat niet bestaat. Dan kan je prima registreren :)
Een jaartje terug werkte dit toen ik voor iemand een GMX account opende. Mijn eigen heb ik al 5 jaar en toen kon je nog gewoon een Nederlands adres invullen :*)
Anoniem: 112808 @Tidaku27 september 2004 13:11
Idd, ik heb indertijd een adres van een of ander restaurant opgegeven :Y)
Anoniem: 120048 @Tidaku27 september 2004 16:31
Am Twistenberg 120
Seedorf


( adres van de Nederlamdse kazerne daar :D )

Ahhh nvm ik had alle replies niet gelezen.... ..

mmm misschien tochmaar voor mezelf aanvragen dan op mn adres op de kazerne :) 8-)
Jep, ik heb ook op die manier toendertijd een accountje geopend... gelukkig.

Die 1GB kan je trouwens ook gewoon als webfolder gebruiken! Mooie backup :)

https://mediacenter.gmx.net
Oooohhh... moeten registeren in duitsland... daar wonen mijn paps en mams }>
Toptip, bedankt!
Hoe kun je gmail in je outlook lezen dan ?
Met een programma als "Pop goes the GMail"
Gpopper actually.
PgtGM wordt niet meer verder gemaakt...
Kun je je al inschrijven voor Gmail dan? Ik ben namelijk wel geinteresseerd, maar volgens mij vermelden ze in de FAQ dat dit nog niet mogelijk is omdat het nog een prerelease betreft.
Je moet uitgenodigd worden.
ik zeg:

provider die poort 25 niet blocked -> goedkope pc -> linux -> mailserver -> imap & squirrelmail -> feest
Wat zijn hier de voordelen van? Kan je grotere mails versturen? Zijn er geen nadelen?
@Catch22

gratis? Heb je wel eens uitgerekend wat het kost om een pc 24 uur aan te laten staan?
veel mails, gratis, snel

What more can I say
@spectral

de kans dat je servertje gehacked wordt is zeer gering zeker als het een linux bakje is. scriptkiddie of niet die zijn echt niet zo makkelijk te hacken. ik draai zelf nu 2 jaar 24x7 2 servertjes van thuis uit zonder enige vorm van problemen op 1x na. dit gebeurde wel een week nadat een kernelhack bekend was geworden.
een nadeel is dat je wel dat je een beetje moet configureren en dat je inderdaad port 25 open moet houden.

wat ik niet snap is wat hotmail hiermee probeert te bereiken. ik krijg er per dag minstens 10 keer een spam mailtje op. het is traag. vaak overbelast en onwijs kleine mail boxjes. maar dan. @hotmail is wel ongelooflijk makkelijk te onthouden voor veel mensen aangezien het een algemeen begrip is
Koop een Via C3 (zelfs geen fan nodig) op een mini-ATX, pleur er genoeg RAM in (om swappen tegen te gaan) en zorg dat de HD snel in "sleep" mode komt als er geen activiteit is. Veel meer als een gloeilampje verbruik je dan niet waarschijnlijk.

Echt duur is het niet, al heeft die oude pentium 60 van je oma waarschijnlijk wat minder opstart kosten.
Ja iets van 94 euro per jaar ... Neem dan een Hosting pakket met popmail of webmail (of een adsl provder as such ...)
Voor dat geld krijg je zonder ellende jarenlang een mail abbonement bij een snelle provider. Geen kopzorgen, virusscan, en anti-spam. Krijg je met je linux bak niet makkelijk voor elkaar!
Jawel je moet je linux server continu up to date houden anders kun je de rokende resten van je server bij elkaar schrapen nadat er een scriptkiddie met een tooltje langs gekomen is.
Spectral: en met een Windows bak is dat niet? Windows is een grotere gatenkaas dan Linux. Een Windows machine durf ik niet direct aan internet te hangen, een Linux machine heb ik er diverse van aan het internet hangen.
@modalen

Een hobby mag toch wat kosten !!
Wie zegt dat je die server voor 1 account moet gebruiken? Geef je familie ook een account, en laat ze meebetalen :7
De server stond er al, nodig voor andere dingen (www,cvs,shell,ftp,etc), dus geen extra kosten. Alles draait naar wens, spamfilter er op, virusscan vind ik niet nodig want heb toch geen outlook, dus geen kopzorgen.
Dus gratis altijd bij m'n email en ik kan praktisch elke client gebruiken die ik wil en geen enkele organisatie kan me dwars zitten! 8-)
Alleen moet jij er nog wel even een domein naam aanhangen en een MX record hebben natuurlijk.
Met fetchmail niet nodig. Maak gewoon een 2MB boxje aan waar je met POP of IMAP bij kan en laat per 1min checken of er mail op is
dat stond hij zowiezo al (router), alleen jammer dat @home poort 25 dicht gooit, anders dan had ik wel een eigen domein thuis draaien
Dat kan toch in zoveel webmail systemen? In ieder geval bij webmailweb.nl, waar ik weet dat webmail.web.nl ook gewoon de pop3 host is. Volgens mij zijn er met gmail ook mogelijkheden, alleen niet via pop (Hotmail was ook geen pop trouwens)
Anoniem: 109870 @jep27 september 2004 10:15
Lees jij de reactie van 'Help!!' nog maar eens, en het artikel ook.. ;)
kan in bijna alle freemailers dacht ik, ik gebruik voor POP3 www.gmx.net
Bij Yahoo heb ik 2Gb, en Outlook access voor minder dan 25 dollar per jaar. Dat heb ik er wel voor over hoor. 't Werkt als een trein.
De strijd tegen spam is een nobel streven, maar waarom nu juist deze functionaliteit daarvoor moet sneuvelen is mij een raadsel. Ik maak hier zelf dagelijks gebruik van. Ten eerste heeft Hotmail zelf een junkfilter wat je kunt instellen en ten tweede heeft Outlook 2003 ook nog een zeer uitgebreide filtering. Ik krijg eigenlijk nooit spam op mijn hotmail adres, in tegenstelling tot andere mailadressen van mijn eigen .com domein.
Het gaat er niet om dat jij wel of geen spam ontvangt met OE, maar dat spammers met deze hotmail interface wel érg gemakkelijk kunnen spammen :)
Ik gebruik geen OE, maar goed. Het gaat mij met name om ontvangen van mails zodat ik alle email in één handeling binnen kan halen (9 adressen van 4 verschillende plaatsen). Als het zo makkelijk is om te spammen met Hotmail dan bouwen ze er toch een restrictie in? Dit is volgens mij een verkapte vorm van het afdwingen van meer betaalde Hotmail acoounts.
Damn mensen, wat een geklaag! Hotmail is toch gratis? Hoe kun je nu klagen over slechte service of voorwaarden bij een service die gratis is? Je mag blij zijn dat ze het zo lang gratis hebben gehouden. Bedenk maar es wat de kosten zijn van een dergelijk serverpark, het onderhoud ervan en de uplink. Ik vind het een hele logische stap dat hotmail de mogelijkheden van de gratis accounts gaat beperken, wat hebben ze er nu aan om miljoenen gratis accounts uit te delen... als ze met deze actie de betalende klanten verdubbelen en de niet betalende klanten halveren, hebben ze dus minder abbonnees, dus minder kosten, maar meer inkomsten, klinkt als een goeie deal in mijn oren.
en ze krijgen uiteraard ook geen cent voor die reclame die op de hotmail site staat.. die doordat het gratis is door veel meer mensen word bewonderd....

edit: ik denk dat zelfs de meeste mensen een gratis account hebben.. dus door het gebruik van outlook te beperken krijgen ze nog meer hits op hun site :)
juist met die reclame hebben ze inkomsten van de gratis accounts, ga jij met outlook (express) de mail ophalen, kom jij niet op de site > zie je/haal je de reclame banners niet op > geen inkomsten van de reclame voor MS > maken verlies op je account. Nu sluiten ze dat dus af > jij MOET naar de site en ziet/haalt de reclame banners op > MS verdient wel iets op je. Voor wat hoort wat, jij een gratis (kleine) mailbox, zei reclame inkomsten... lijkt me logisch...

wil je het niet, je bent niet verplicht er te blijven, er zijn genoeg alternatieven die net zo goed, zo niet beter zijn dan hotmail...
Hoe kun je nu klagen over slechte service of voorwaarden bij een service die gratis is? Je mag blij zijn dat ze het zo lang gratis hebben gehouden. Bedenk maar es wat de kosten zijn van een dergelijk serverpark, het onderhoud ervan en de uplink.
Je hebt wel gelijk, maar vraag is natuurlijk waarom de betalende klanten toegang blijven houden, terwijl concurrenten (heb hier al een aantal namen voorbij zien komen, zoals Yahoo en Gmail) het WÉL gratis voor iedereen kunnen houden.

Het spammers-verhaal vind ik een beetje vaag: een beetje spammer die nu OE (of variant) gebruikt, zal echt wel een paar dollar per maand ervoor over hebben om te kunnen blijven spammen. Het lijkt er meer op, dat MS mensen wil dwingen om in te loggen om hun mail te checken. Dat gebeurt met OE (en varianten) namelijk automatisch, waardoor het niet duidelijk is of een account nu wel of niet actief (meer) is. Door het afdwingen van inloggen op een site kan MS op die manier een stuk vervuiling (lees: mailboxen die langer dan een maand niet gebruikt zijn) sneller en makkelijker opruimen...
2MB Account en Geen Outlook om je mails over te halen? Echt onmogelijk Zucht.. stap wel over naar een ander mail provider..

Ik zit nog hele tijd te wachten op de vergroting van mijn mailbox wat nog steeds niet gebeurd is
Precies ... die vergroting schiet maar niet (gebakken lucht heeft me meer ruimte op geleverd...).
Verder ga ik dan maar naar Thunderbird over gezien Hotmail integratie de enige reden was dat ik nog ben blijven steken in Outlook-land.
Ik heb Thunderbird al eens gebruikt en werkt een heel stuk beter met IMAP en spam filteren vanuit de mailclient zelf. Ik doe misschien iets te veel met mijn globaal bereikbare mini-mailbox van 2MB :Y)
Opzich wel logisch. Als je een gratis dienst biedt, vind je het toch fijn als mensen tenminste nog eens op je site komen zo af en toe.

Maar dat is niet eens de reden dus volgens MS zelf. Het gaat om spam, wat het alleen nog maar rechtvaardiger maakt naar mijn mening.
Geen slimme actie van MS. Dit was eigenlijk de enige reden waarom ik nog OE gebruikte en niet inmiddels Thunderbird.
Of je gebruikt gewoon je e-mail adres wat je bij je ISP hebt gekregen, de meeste ISP's doen dat wel. Kun je in 90% van de gevallen via Outlook ophalen en als je wil, kun je ook nog een msn accountje er aan hangen :)
@ borft:
Ik denk dat je het verkeerd ziet. Het is gewoon stom dat MS mensen die gedurende een langere tijd van hun service gebruik hebben gemaakt (en dus niet van een andere concurrerende), nu opeens laat betalen voor hetzelfde wat vroeger gratis was. Kijk, als er wat extra functionaliteit bijkomt en je daarvoor betaald (bijvoorbeeld een grotere opslagcapaciteit), is er niets raars aan. Maar hier gaat het over iets dat altijd gratis was, en een van de fijne dingen aan hotmail. Daar moet nu opeens voor betaald worden. Je wordt dus beperkt in je gebruik ervan. En dit terwijl het bij anderen nog altijd wel kan. "Dan stap je toch over", hoor ik je al denken. Maar ja, dat gaat natuurlijk niet zomaar, met het oog op het overleggen van de nieuwe e-mailadres e.d..
Natuurlijk zijn er ook progjes waar eerder niet voor betaald hoefde te worden, en tegenwoordig opeens wel. Maar dat is toch iets anders. Immers dat betreft een doorontwikkeling. Mensen kunnen gewoon bij de oude versie blijven en die gebruiken.

Aan de reden die MS opgeeft twijfel ik. Volgens mij heeft het meer een commerciële reden. Je wilt immers dat je gebruikers ook regelmatig je site bezoeken. Het spammen kan makkelijk door blijven gaan door gewoon een gratis account te gebruiken van een ander. De te spammen hotmailadressen blijven immers bereikbaar.
Dan gebruik je toch gewoon HotPOP??? Werkt perfect...
ik weet niet hoe hotpop werkt, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die gewoon de http webdav zoals outlook gebruikt om de mails van hotmail binnen te halen en dan gewoon een klein mailservertje is waar je via pop3 naar kunt connecteren. Zo zou ik het in ieder geval toch maken.
En dat wil dan automatisch zeggen dat dit even goed niet meer zal werken...
En daarnaast moet je ook voor HotPop betalen, dan kan je net zo goed voor je Hotmail betalen.
Anoniem: 106508 @Tordek27 september 2004 10:30
ik denk dat dat dan ook niet meer werkt
ze zullen wel wat dichtgooien in het account (tenzij je betaald hebt)

edit: ah, ik ben niet de enige die dit denkt ;)
(al type ik wat trager..)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.