Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties
Bron: Guru3d, submitter: larridon

Alexey Nikolaychuk, bouwer van het tweakprogramma RivaTuner, heeft een manier ontdekt om het aantal actieve pipelines van videokaarten uit de GeForce 6800-serie softwarematig aan te passen. Het is de mensen van Guru3d inmiddels gelukt om met een pre-release van het programma een MSI-kaart met 12 pipelines 'om te bouwen' naar een versie met 16 geactiveerde pipelines. Hoewel dit natuurlijk absoluut geen garantie is dat het altijd en voor iedereen werkt (een chip waarbij de uitgeschakelde pipelines ook daadwerkelijk kapot zijn zal bijvoorbeeld zeer duidelijk zichtbare mankementen qua beeldkwaliteit vertonen), opent het een interessante mogelijkheid voor een gratis upgrade. Dezelfde truc kon overigens al langer uitgehaald worden met verschillende ATi-kaarten, maar vooralsnog lukt het in het geval van de X800 alleen door middel van een hardwaretweak of BIOS-flash. Wanneer de nieuwe versie van RivaTuner beschikbaar komt is helaas nog niet duidelijk.

RivaTuner pipelines instellen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Hoewel dit natuurlijk absoluut geen garantie is dat het altijd en voor iedereen werkt (een chip waarbij de uitgeschakelde pipelines ook daadwerkelijk kapot zijn zal bijvoorbeeld zeer duidelijk zichtbare mankementen qua beeldkwaliteit vertonen),
Waar staat dat de nietgebruikte pipes ook daadwerkelijk kapot zijn? Het lijkt me eer onwaarschijnlijk dat men chips die gedeeltelijk kapot zijn toch op de markt brengen. Je weet immers dan wel dat bepaalde delen niet werken, maar je weet niet wat de reden is. Dit is dus slecht voor reliability. Een defect kan een open verbinding zijn, maar ook een (kleine) kortsluiting, of een hoogomige overgangsweerstand. En wat als net die ene overgangsweerstand (in bv een via=connectie van de ene metallayer naar de andere) hoog genoed is om te detecteren (en dus te resulteren in een fail) maar al die anderen niet (slechte processing) e die andere via na verloop van tijd (onder invloed van hitte, electromigratie e.d.) toch ook merkbaar worden. Dat wil je denk ik niet als fabrikant. En een locale (kleine) kortsluiting kan ook na verloop van tijd desastreus zijn.

Nee het is goedkoper om met een ontwerp moeite meerdere chip varianten uit te brengen dan twee aparte. Soms weegt een kleine oppervlakte winst van het silicium niet op tegen de meerkosten van extra design effort, extra testprograms, extra logistieke planning.etc.
Je moet het vergelijken met een vrachtwagen met 18 wielen, als er een knalt is het niet erg, je moet alleen ervoor zorgen dat de lading minder is.
Verder weten ze wel wat er mis is met de chip, want ze meten hem eerst door voordat ze hem verkopen of op de PCB zetten. Als die helemaal niks doet gaat hij de container in.
dat klinkt inderdaad mooi, na meten weten ze wat er mis is. Nu ik kan je vertellen dat dat geen eenvoudige zaak is (ik werk zelf in de chip industrie) Een goed van een fout product onderscheiden wil misschien nog wel, maar om (productiematig) uit te zoeken wat er mis is met een (gedeeltelijk) defectie chip(in cmos13 en lager) en bepalen of dit geen levensduur probleem oplevert is zeer moeilijk en tijdrovend per chip. En omdat je de chip dan zou willen verkopen kun je hem ook niet openmaken (= deprocessen = laagje voor laagje er afpellen totdat je hopelijk bij de foute layer bent gekomen) en kijken (met liquid crytal, ebeam, electron microscope etc.)
Uhm...sorry hoor, maar een gpu bestaat uit een bepaald aantal pipelines, das een heel gebied met verschillende instructies erin. Als je er dus 16 hebt en er zijn er bv 2 kapot en dat komt omdat er middenin ergens een zoals jij het noemt 'hoogomige' weerstand zit, dan kan je die makkelijk uitschakelen en toch verkopen, zo gebeurt het al jaren en dat doet men bij cpu's (dmv cache disablen) en bij gpu's (pipe's uitschakelen) en dus is het geen enkel probleem. Het doormeten volstaat dus ook gewoon dmv het kijken of de pipeline werkt, zojah: goedgekeurt, zonee: kijken of er genoeg pipe's zijn om hem nog 'goedkoper' weg te doen.
is het niet zo dat er een chip ontwikkeld word die word uitgebreid. dat ze dus bij deze 6800 wel meerdere pipelines hebben gemaakt maar dat deze nog niet goed geproduceerd kunnen worden?
Waar staat dat de nietgebruikte pipes ook daadwerkelijk kapot zijn? Het lijkt me eer onwaarschijnlijk dat men chips die gedeeltelijk kapot zijn toch op de markt brengen. Je weet immers dan wel dat bepaalde delen niet werken, maar je weet niet wat de reden is.
Hoe verklaar jij dan dat veel mensen artifacts krijgen als ze hun Ati 9800 SE softmodden naar een 9800 Pro?
Daar worden ook 4 pipelines unlocked wat bij een aantal mensen goed gaat, maar bij velen ook niet. Dat is dan toch een 'defecte' chip (die het verder wel prima doet met 4 pipelines)
*Zuchts*

Weer een newstopic met niet volledige informatsie ivm de x800's.

De X800 Pro's met een doorgesneden brug moeten idee met hardware matige middelen geactiveerd worden. Men activeert de bruggen NIET met solderen. Wat men hier zegt klopt niet. Mocht 1 of andere slimme persoon dit doen, zou men zijn GPU gewoon kapot branden. Men activeer de pipe's door 2 bruggen te herverbinden door middel van een achterruit verwarming reparatsie kit of soortgelijk materiaal. Solderen is het laaste dat een mens mag doen op een gevoelige GPU.

Maar, de X800 Pro Vivo's zijn in werkelijkheid X800 XT PE's met 16 werkende pipes maar die uitgeschakeld zijn in de bios naar 12 pipes. Men kan deze terug activeren door middel van een bios flash ( gigabyte's bios flasher is daarvoor nodig ). En dit is dus een softmod.
Solderen mag dus niet, hoe maak ik dan een voltmod :?
Met 2-componentenlijm?
Met een voltmod wel solderen hoor :)
nee met een zilver pen zelvde truuk als bij de amd xp's

je maakt een brug met een soort inkt met zilver er door die stroom geleid
dan kun je het ook met een potlood doen dat deed ik ook met de amd
Zucht, jouw informatie is ook niet echt volledig:

Ik ben akkoord dat je niet mag solderen op de core van de gpu maar als je de hardwaremod goed bekijkt moet wordt er iets gedaan op de PCB.
Volgens de hardwaremod moet een brug verbinden op de PCB of dit nu met zilverlijm of door solderen gebeurd maakt niets uits. Het is gewoon een trace op de PCB die gecut is en die opnieuw verbonden moet worden.
Dus solderen op de core van de gpu: nooit (maar hoeft ook nooit, er is geen enkele mod voor grafische kaarten die direct op de core gedaan wordt.)
Gecutte trace op de pcb terug verbinden door solderen: ja.
Zucht, jouw informatie is ook niet echt volledig:

Ik ben akkoord dat je niet mag solderen op de core van de gpu maar als je de hardwaremod goed bekijkt moet wordt er iets gedaan op de PCB.
Volgens de hardwaremod moet een brug verbinden op de PCB of dit nu met zilverlijm of door solderen gebeurd maakt niets uits. Het is gewoon een trace op de PCB die gecut is en die opnieuw verbonden moet worden.
Dus solderen op de core van de gpu: nooit (maar hoeft ook nooit, er is geen enkele mod voor grafische kaarten die direct op de core gedaan wordt.)
Gecutte trace op de pcb terug verbinden door solderen: ja.
No offence, maar je bent enorm mis ivm je definitsie van PCB.

De PCB is de kaart waar de GPU op zit. De GPU zelf is de opervlakte die onder de shim zit. Deze opervlakte heb je de banen die de GPU core verbinden met de PCB kaart. En op deze banen zit de breuk. Maar, rond de breuk die doorgeneden is met een accurate laser zitten nog meerdere banen rond.

De PCB mod's zijn voor v-mod & memory mod's.

De brug zelf op de GPU is enorm klein, niet diep gelegen & omringt door andere niet diep gelegen banen. Een beetje gaan solderen daar is een recept voor kortsluiting.

Mechien met een electronica soldeer stuk zou het gaan, maar dan spreek je over apperatuur wat de normale sterveling niet heeft, en dan bestaat nog altijd het risico dat de hitte meer kapot doet dan goed. En dan zit je met het extra probleem zelf als het lukt, dat het niet onomkeerbaar is, mocht het problemen geven.

Dit is identiek aan de Athlon multiplier mod. En ik kan me totaal niemand herinderen die zo gek was om de boel te solderen op de CPU's zelf ...
Men activeer de pipe's door 2 bruggen te herverbinden door middel van een achterruit verwarming reparatsie kit of soortgelijk materiaal. Solderen is het laaste dat een mens mag doen op een gevoelige GPU.
Solderen zou ik ook niet doen idd. Wat ook goed werkt om een doorgesneden brug opnieuw verbinden, is een simpel potlood streepje. Het grafiet van de potlood bevat metaaldeeltjes wat ervoor zorgt dat het een geleidende werking heeft. Dit heb ik toentertijd ook gedaan met m'n Athlon Thunderbird 1000. Door een bepaalde brug te verbinden was het mogelijk de multiplier van de CPU te veranderen, wat daarvoor niet mogelijk was.

Scheelt je weer geld van een achterruitverwarmingreparatiekit :Y)

@Snuggles:

I stand corrected. Ik wist niet dat het het koolstof zelf was dat geleidt. Maar hoe het ook geleidt, de methode werkt. ;)

EDIT: lekker gemod
Grafiet met metaaldeeltjes?

Zuiver grafiet is gewoon koolstof en dat geleidt goed. Er zit geen metaal in je potlood hoor ;).
ik denk dat zoiets alleen opgaat bij processors of in dit geval gpu's met een lage temperatuur. ik heb dit namelijk gedaan voor een dual athlon 2000 en dan wilt het dus niet.. en als het wilt bij een beetje load 'stoft' de koolstof er weer vanaf dus het is niet echt optimaal. verder zie ik eerlijk gezegd ook niet het probleem met solderen, om hier de processor met een 100 watts soldeerbout telijf te gaan is misschien wat overdreven maar een lichte zou geen probleem mogen zijn.
wat trouwens ook gaat is silver koelingpasta moet je het verharde uit de dorp krabben plat drukken en dat als brugje gebruiken.
tja, of je koopt een achterruitverwarmingreparatiesetje (scrabble!) van Bison, dat is lak met heel veel zilver erin en een heel fijn penseeltje, dat droogt keihard op en vergaat niet zoals ik bij potlood genoeg heb meegemaakt.
Als je het aantal pipelines omhoog zet, en daarna weer omlaag, worden dan de originele pipelines geactiveerd, of kan het zijn dat een aantal goede pipelines uitgezet wordt, en de kapotte aan blijven staan?
Waarschijnlijk zijn de goede pipelines genummerd van 0 tot (aantal - 1). Anders zou de kaart uit de fabriek ook niet weten welke goed zijn. Het kan niet in de BIOS zitten, want dan zou-ie het bij een BIOS-flash niet meer weten.
Het zit wel in de bios.

Bij x-bit labs hebben ze al een tijdje terug met succes een 6800 ge-mod naar een 6800gt door middel van een biosflash. De kaart werkte in principe maar doordat de geactiveerde pipelines defect waren was de kaart niet goed bruikbaar.

Toen de reviewer de originele bios terug zette werkte de kaart nog steeds niet goed, met dezelfde artifects. Het bleek dat de bios alleen succesvol geflashed kan worden met speciale nvidia software of een speciaal gemodde bios.

De hierboven genoemde software is niet de bekende nvflash in combinatie met x-bios editor, maar een speciaal programma waarmee enkele bios settings direct kunnen worden ingesteld, zoals in dit geval waarschijnlijk welke pipelines gebruikt worden. Nvidia heeft de pipelines in blokken van 4 verdeeld, er moet worden ingesteld welke blokken gebruikt worden. De originele bios die van de kaart werd gehaald was nadat hij terug geflashed is waarschijnlijk weer "default" waardoor de kaart onbruikbaar bleef.
Dan moet je dus ( zoals eigenlijk altijd ) eerst gewoon netjes een dump van je oude bios maken. Als je dan terugflashd mag het geen probleem zijn!
ik denk dat de pipelines inderdaad genummerd zijn van 0 tm 15 en dan zijn de laatste 4 gewoon uit geschakeld
bij kapotte pipelines niet. Als pipeline 5 kapot is worden de pipelines 4 tem 7 uitgeschakeld. en blijf je met 12 werkende pipelines over.

Bij kaarten waar je geen kapotte pipelines hebt en enkel maar 12 pipelines geactiveed zijn maakt het niet uit welke 4 uitgeschakeld worden als je terug 12 instelt, maar hierbij komt de vraag wie maar 12 pipelines gaat instellen als hij weet dat hij 16 werkende heeft?
Het zit ook in de bios, het is namelijk niet alleen ene klein geheugen blokje maar in die chip zit een complete microcontroler hoor.

Als je de datasheets van je bios chips er bij pakt gewoon een wilekeurig model zal je zien dat er in zit een:

Flash gedeelte wat je dus kan updaten.
een stukje settings geheugen war in je dus de settings kan opslaan
een stukje "CPU" wat de "PLC" moet voorstellen in de chip.
een stukje 1x te beschijven geheugen waar bv ook je bootblock in zit.
Dat zou wel leuk zijn jah :9

Ik doelde dus op die over de radeon en geforce dropbox :P
"Dezelfde truc kon overigens al langer uitgehaald worden met verschillende ATi-kaarten, maar vooralsnog lukt het in het geval van de X800 alleen door te solderen."

Dat is niet helemaal correct.

Als je een X800 Pro ViVo koopt dan kan je met een softmod er er een X800 XT van maken door er simpelweg een X800 XT bios op te flashen.
Als je bij een x800 eenmaal geflasht heb dan kan je niet meer terug. De 16 pipelines blijven geactiveerd, ook al flash je er een pro bios op.

Wat ik me dan afvraag, kan je met rivatuner wel terug? of is het ook blijvend?
En als het werkt, hoe veel procent gaat de performance erop vooruit? Ik neem aan dat het niet liniair aan het aantal active pijplijnen is...?
Dat kun je denk ik wel zien in reviews.
Als je de pipelines activeert, en de kloksnelheden gelijkstelt aan een 6800GT/Ultra zou die de performance van die kaarten moeten evenaren.
das niet geheel waar, want duurdere kaarten hebben sneller geheugen
De snelheid van de geheugenchipjes, uitgedrukt in nanoseconden, geeft alleen aan wat het theoretische maximum is van de kaart. 5ns chips die op 300MHz lopen zijn dus wat prestaties betreft niet sneller dan 4ns chips op 300MHz (ik roep maar wat getallen). Als het geheugen van jouw langzame kaart dmv overklokken op dezelfde snelheid kan lopen als dat van de snellere uitvoering waar jij je kaart in hebt veranderd met deze softmod, is er dus géén verschil in prestaties. Enkel de latency settings zouden kunnen afwijken, maar het lijkt me heel sterk dat dat zo is.
Het geheugen kan je overklokken, maar de GeForce 6800-kaarten hebben over het algemeen maar 128 MB geheugen, en dat is er wat moeilijker bij te klokken ;)
Sterker nog , de kans is niet ongering dat je tragere kaart met trager geheugen - mits geclockt op dezelfde settings als een betere kaart met beter (sneller) geheugen - iets sneller is.

Dit lijkt op 't eerste gezicht heel vreemd, maar is het totaal niet.

Veelal worden high-speed memory chips iets minder strak afgetuned dan de low-speed versies. M.a.w. de latencies op snelle geheugens zijn vaak _hoger_ dan die op trager draaiende geheugens.

Netto resultaat kan dus zijn dat je initieel lager geclockt/gespecced geheugen sneller is dan een "original" kaart die standaard hoger geclockt is - de bandbreedte is dan namelijk 't zelfde, maar de overgeclockte kaart heeft nog wel die lagere latencies! (Met als risico onstabiliteit etc).
Dat is bij RAM op je mobo wel het geval omdat dat, zoals de naam al impliceerd, veel Random Access Memory requests moet afhandelen. Videokaarten hebben echter vaak meer streaming geheugenactiviteit en dus is de toegangstijd van minder belang. MHzen des te meer, aangezien de MB/s doorvoer direct gerelateerd is aan MHzen bij streaming.
Dit is een leuke maar verkeerde veronderstelling. Ten eerste heeft de 6800gt gddr3 modules en de gewone 6800 ddr modules. De ddr modules op de 6800 (350mhzx2 dus 700mhz) krijg je bij lange na niet op de hoge snelheden van een 6800gt (1000mhz).

Wil je echt de prestaties benaderen zul je moeten volt-modden. Verder is de gt zelf erg goed over te clocken dus is die altijd sneller.

Uiteindelijk komt daar nog bij dat met zulke hoge overclocks de kaart niet genoeg stroom aangeleverd kan krijgen doordat hij in tegenstelling tot de 6800gt maar 1 mollex connector heef.
Uiteindelijk komt daar nog bij dat met zulke hoge overclocks de kaart niet genoeg stroom aangeleverd kan krijgen doordat hij in tegenstelling tot de 6800gt maar 1 mollex connector heef.
Dit is dus onzin. Een draadje van de Molex kan met 12V enkele ampères aan. Als er een goed design op het pcb zou zijn (en dat zal er ongetwijfeld zijn) is dit echt geen probleem.
ik zou liever testen met dezelfde klok snelheden en dan het verschil zien tussen 12 en 16 pipelines (op dezelfde mem en core speed) dan zie je het verschill in pipelines
Al die ellende voor 1 à 2 fps meer... Zucht!
Kun je 2 kaarten (verbonden, SLI enzo) ook appart instellen ?
Of een 6800 - x800 combi in n alienware pc.
alleen nvidia heeft nog SLI

volgens mij moeten het ook 2 indentieke kaarten zijn
uhm, ik geloof dat alienware net iets eerder was (na 3dfx dan, maar dat is te lang geleden)
<offtopic>
Effe ter info: Nvidia SLI != 3dfx SLI
Die van Nvidia staat voor Scalable Link Interface terwijl het bij 3dfx Scan Line Interleaving/Interlacing was. Bij Nvidia wordt de load dynamisch verdeeld over beide kaarten, terwijl bij 3dfx gewoon elke kaart de helft van het beeld berekende, waarbij een kaart de oneven en de andere de even lijnen deed.

Even tussendoor: als je wat rondkijkt op het net zul je zien dat veel mensen minder goede resultaten hadden met 2 voodoo2 kaarten dan met 1, hopelijk is dat voor Nvidia ook niet zo ;)

Alienware heeft dan weer een hele andere techniek waarmee ze zelfs niet identieke kaarten met elkaar kunnen verbinden (wel identieke GPU) (linkje)
</offtopic>
Ik ook ff offtopic, maar als de techniek van NVidia dynamische load balancing doet, suggereert dat juist dat je een nieuwe kaart prima met een oude kan combineren. De oude doet dan 25% van 't werk en de nieuwe 75%. Alhoewel ik weet dat de berichten anders spreken.
Vraag mij af... Kan dit nou ook met oudere kaarten van de FX-serie in Rivatuner?? Ben redelijk n00b nog kwa kennis in de videokaarten-scène.. Maar een 5900 ultra heeft bijvoorbeeld 4 pipes met 2 tex units per pipe.. Wat heeft bijvoorbeeld een XT (waarschijnlijk zelfde aantal..) Maar wellicht heeft een 5700 2 x 2 en valt deze te softmodden naar 4 x 2??
dat gaat niet lukken omdat bijv, een 5700 een andere core heeft dan een 5900.
Dan had dit ook al wel groot nieuws geweest.
Dus jammer, neen, dat kan niet.

Laat het ons weten indien wel ;)
Lees voordat je gaat modden s.v.p. onderstaand artikel door.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gf6800-oc_5.html

Er is een reden voor het uitschakelen van de pipelines van de 6800's. Die zijn namelijk vaak defect of niet helemaal in orde. Extra pipelines betekent dus niet per definitie extra performance.
Extra pipelines betekent dus niet per definitie extra performance.
Dat betekend het wel degelijk. Als ze namelijk niet werken zoals jij zegt, dan disablen ze de niet werkende pipelines en verkopen ze hem voor een goedkopere prijs en onder een ander model. Zo is de 6800 SE gewoon eentje met 12 pipelines, simpel omdat mogelijk 1 of meerdere van de 4 pipelines niet werken. De 6800GT of Ultra hebben er 16 en dus werken ze daar wel allemaal. Op dezelfde frequentie is de GT/Ultra met meer pipelines dus wel degelijk veel sneller, en met een hogere frequentie (verschil GT/Ultra) helemaal natuurlijk...

Het uitschakelen van de pipelines is btw altijd omdat ze niet werken, das net zo goed bij Ati zo, die doen exact hetzelfde met hun x800 SE. Ook in de cpu wereld werkt het zo...

Edit: over dat laatste: tenzij er natuurlijk een tekort is aan SE chips, en een overschot aan GT/Ultra chips, dan willen ze nog wel eens goede pipelines uitschakelen om zo te verkopen als SE, zulke mensen hebben geluk omdat die nog wel eens dankzij een softmod, bios flash of brug verbinden hun gpu kunnen veranderen in een duurder model :P
ik vindt het veel beter als fabricanten gewoon het top moddel en het laggere top moddel exact de zelfde architecture geven is wel zo klant vriendelijk.
bijv als je nou een ati x800 pro met 4 kapotte pipelines koopt en je komt er achter dat die het niet doen dan ben je wel terleurgesteld bij de ati 9800 series had je dat niet dan kon je gewoon een ati 9800 pro naar een xt klokken en dat beetje meer gehuegen had je niet echt nodig behalve bij de ati 9800 se maar daar kozen mensen ook voor. het is wel zo klant vriendelijk om het top moddel geen betere architecture te geven zoals meer pipelines
wat dan wil je gewoon dat de x800 pro ook standaard 16 heeft? daar betaal je niet voor mannetje als je een XT koopt dan heb je niet alleen betaald voor 45 core mhz meer en 120 mem mhz meer (en dat het beter geheugen is) maar ook voor de 4 extra pipelines

ik heb ook eerder gelezen dat de pro kaarten halfbakken XT chips hebben en daaarom lager geklokked zijn.... dus de x800 pro moet eigenlijk de X800 celleron heten :)


en trouwens kom je er niet maarzo achter dat ze het niet doen ze doen het gewon niet het is niet als of je een fiets koopt en dan thuis er achter omt dat er geen tand wielen op zitten een midrange kaart koper neemt genoegen met wat ie koopt

en anders had je maar meer moeten lezen op internet ik ben nu al bijna een half jaar bezig om er achter te komen wat het beste voor mij is en dat is de X800XT !!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True