Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: Heise

In de Verenigde Staten is de markt voor console games en bijbehorende hardware in waarde afgenomen, zo meldt Heise op basis van onderzoeksresultaten van marktonderzoeker NPD. Werd er in de eerste helft van 2003 nog 3,5 miljard dollar omgezet in de gamesindustrie, een jaar later ligt dat cijfer zo'n 100 miljoen dollar lager. De daling wordt onder andere veroorzaakt door de slechte verkopen van consoles in het eerste kwartaal, gevolgd door prijsdalingen en een uiteindelijke opleving van de consolemarkt. Het totale aantal verkochte producten steeg overigens wel met een procent.

GameconsoleOp softwaregebied deed EA Sports goede zaken met de titel Fight Night 2004, waarvan de PS2-versie de meest verkochte game over de zes maanden werd. De posities twee en drie waren ook voor PS2-spellen, NBA Ballers (Midway) en MVP Baseball 2004 (EA Sports), terwijl de Xbox-versie van Fight Night op nummer vier stond. Een Nintendo-spel uit de Pokémon-serie sloot de top vijf af. De afgelopen maanden doen vooral filmgames als Spiderman 2 en Shrek 2 het goed in Amerika.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

LoL al die sportgames wil echt helemaal niemand hier :P
Nee idd, als ik graag wil sporten doe ik dat buiten wel :)... maja die amerikanen (MC Donalds }>) zullen misschien vaker dan Europeanen niet in staat zijn om te kunnen sporten. :P
Het artikel van Heise is niet erg uitgebreid. Ik vraag me namelijk af of het hier gaat om alleen spellen voor de game-consoles of dat ook PC-games en handheld-gaming worden meegeteld.

Vooral die laatste categorie is de afgelopen paar jaar natuurlijk enorm gegroeid. Vooral ook door de groei in het aantal smartphones waar je games op kunt spelen (denk aan de Nokia N-Gage).

De groei in het aantal verkochtte spellen op basis van Symbian, Java en PalmOS zal de komende tijd voor een stevige verschuiving in de markt gaan leiden mag je aannemen.
Console gaming staat er...dat impliceert dus juist dat PC games niet meetellen.

Ik denk dat de smartphone games (vooralsnog) een zeer gering effect hebben op de markt voor handheld games. Ik denk dat Nintendo hier nog steeds heer en meester is.
Ik vraag me ten zeerste af of die smartphones met spellen wel zo'n succes zijn. De NGage is tenslotte al flink geflopt. Als die al marktaandeel winnen zal dat voornamelijk ten koste van de Gameboy zijn. Op dit moment is deze markt zeer marginaal in elk geval.
Het klopt dat de eerste serie N-Gage van Nokia in de markt is gezet om het principe eens uit te testen. Er zijn toen niet veel exemplaren geproduceert en Nokia heeft het product nauwelijks agressief gepromoot.

Dat het Nokia niet is tegengevallen blijkt wel dat ze een 2e generatie hebben gemaakt en deze dit keer wel in grotere aantallen in de markt heeft gezet. Ook is het reclamebudget dit keer vele malen hoger. Neem maar eens een kijkje op de site: http://www.n-gage.com/

Het marktaandeel van dit soort platforms mag nu dan wel marginaal zijn, maar bij de verkoop van Nokia-toestellen moeten we nog altijd wel denken aan veelvouden van die van de echte spelcomputers. Nokia is nu eenmaal een bedrijf dat afkomstig is uit een markt waar men over veel grotere aantallen spreekt. Uiteindelijk wordt de interesse van de games-industrie natuurlijk bepaald door het aantal machines dat in omloop is.

Of smartphones uiteindelijk een grote rol in de spellen industrie gaan spelen lijkt me overduidelijk. We bewegen ons langzaam maar zeker naar een wireless samenleving waarbij de lokatie niet langer meer een rol speelt. Het voordeel dat je binnenkort dus overal met je vrienden spelletjes kunt spelen, of ze nu thuis zitten of naast je in de kroeg, in het park of op het schoolplein, zorgt ervoor dat een log apparaat waar alleen thuis mee te spelen valt uiteindelijk verleden tijd zal zijn.

Het is slechts de vraag of deze ontwikkeling al in de komende 2-3 jaar vaste grond onder de voeten zal krijgen of dat dit op een wat langere termijn zal gebeuren (5-7 jaar).
Ik vermoed dat dit resultaat blijft zakken.
Als je naar de feiten kijkt, dan vind ik dat ik kan concluderen dat console games weinig toevoegen, in vergelijking tot PC games.
De Gameboy / Dreamcast is misschien een uitzondering hierop, omdat dit draagbare consoles zijn.

Maar los van de spellen, zie ik de meerwaarde van een console niet. Stel je voor dat de spellen die op je console werken, ook voor de PC uitgebracht zouden worden. Zou je dan je console houden? Antwoord: Nee.

Ik kan me voorstellen dat je een Xbox / GameCube / PS(2) koopt, omdat je computer boven staat, je tv beneden en je beneden ook een spelletje wilt spelen. Met de steeds goedkopere TFT schermen, de steeds betere prestaties van deze schermen en de kleiner wordende (design) PC-kasten, is het steeds interessanter geworden, om een PC in de woonkamer neer te zetten.

Wat voegt een console dan nog toe?

edit:

Een extra nadeel van een console vind ik de prijzen van de spellen. Voor een nieuw PS2 spel betaal je grofweg 70¤. Voor een nieuw PC spel @ max 50¤. Dat scheelt wel 45 oud-hollandse guldens.
Een game console speelt toch helemaal anders hoor. Vergeet de controller ten eerste niet, die voegt gewoon een extra dimensie toe aan veel spellen. Natuurlijk zijn er ook wanna-be controllers voor PC, maar softwarematig klopt het meestal toch niet helemaal en zijn de rumble effecten bijzonder triest (bv. Logitech gamepad met CMR 04).

Verder zijn er veel spellen console-only, zoals Halo (uiteindelijk ook wel op PC), Project Gotham Racing, Forza Motorsports, Final Fantasy, Gran Turismo, Mario, enzovoorts. Voor mezelf, als racefan, heeft de PC nauwelijks iets te bieden van niveau.

De prijs is idd hoger per spel, maar vergeet niet dat de console zelf maar rond de 200 euro kost. Hiermee krijgt de consument gegarandeerd spelplezier voor een drie tot vijf jaren. Probeer maar eens een PC samen te stellen voor 200 euro die binnen 3 jaar nog de nieuwste topgames kan spelen. Om dan nog over al de software- en driverproblemen te zwijgen. Dus alles is relatief zeg maar. :)
Dan moet je het ook weer van de andere kant bekijken, als je namelijk de kwaliteit van de beelden meeneemt. Als je dezelfde kwaliteit beelden wilt hebben van de spellen die nu uitgebracht worden als die op de PS2, dan hoef je alleen maar de resolutie op 800 x 600 en alle overige opties compleet laag naar te zetten.

Voor mij heeft de PC echt wel de voorkeur, aangezien ik een aantal spellen alleen al speel omdat ze zo mooi gemaakt zijn (Beyond Good & Evil). Ook dat de controller softwarematig niet goed werkt is voor mij bijna helemaal bullshit, omdat dit meestal wel klopt en je tenminste in elk spel de knoppen zelf in kunt stellen. Dit is op de PS2/Xbox etc. vaak niet het geval, en dat dan de rumble niet optimaal functioneert, kan mij eigenlijk aan de k*nt roesten.

Ook het feit dat een console voor 4 tot 6 jaar word ondersteund door de uitgever, en ze hem daarna als een baksteen laten vallen ben ik ook niet echt over te spreken. Je kan zeggen wat je wilt, maar er zijn weinig spellen op de pc die ouder zijn als 5 jaar en die je nu niet meer kunt spelen. Het feit dat je gewoon om de 5 jaar gedwongen word om een nieuwe console te kopen vind ik niet erg fijn.

En ook de prijs van de spellen vind ik wel erg hoog liggen voor consoles. 70 harde euro's. De grootste doelgroep van de publishers ligt toch tussen de 14 en 22 jaar en hoeveel uren moet je er dan gemiddeld voor werken om 1 spel te kunnen kopen? Heel erg veel! Het scheelt met pc games zo'n 20 euro per spel. En als je dan zoveel spellen koopt als ik (ong 45 per jaar) dan haal je er wel ff je voordeel uit met je PC (900 euro). Daar heb je gewoon een goede computer voor, en als je dan de aanschafkosten van je ps2 meerekent, dan heb je 1100 euro om er een pc van te bouwen.

Tel de graphics, geluid, kosten per spel bij elkaar op en je kunt niet anders concluderen dat PC-gaming veel beter (mooier, goedkoper) is dan console-gaming.

ps. ff over handhelds: die vind ik sowieso wel heel erg asociaal. Zo betaal je voor een N-gage spel al makkelijk 50 euro en de nintendo gameboy serie en binnenkort de PSP en DS zullen er al helemaal geen verandering in brengen. Als elk spel nu zo vernieuwend zou zijn als Super Monkey Ball of Boktai: The Sun Is In You Hand, dan had het me nog allemaal niets uitgemaakt, maar dat je voor een opgepoetste versie van tetrix of pacman gewoon 40 euro neer moet tellen, dat gaat me toch wel echt te ver. En er zijn niet veel titels op welke handheld dan ook die zo veel vernieuwing brengen als de twee bovenstaande titels. De meeste zijn gewoon van die crappy budget-ports van een of andere oudere console.

Neej geef mij die pc maar!!
Met alle respect maar het klinkt alsof je nog nooit achter een spelcomputer hebt gezeten.

YMMV heeft al een aantal interessante voordelen van de console ten opzichte van de pc genoemd.

Voor mij is het belangrijkste dat ik relaxed met mijn vrienden op de bank kan zitten gamen onder het genot van bier en chips.
De PC is daarvoor niet geschikt (of je moet al weer meerdere pc's naar een kamer slepen etc. maar dat doe je niet een paar avonden in de maand/week).

Daar komt nog bij dat games die ik leuk vind niet of niet goed speelbaar op de pc uitkomen. Voorbeelden hiervan noemde MaverickXP al (sport/race/vecht/party).

Bovendien is de Xbox erg interessant omdat, wanneer deze is omgebouwd, je beschikking hebt over programma's als Xbox Media Center.
Hiermee speel je muziek, video en afbeeldingen af.
De voordelen hiervan ten opzichte van de pc:

- afstandsbediening
- superieure beeldkwaliteit vergeleken met TV-out
- goede geluidskwaliteit (wil ook vanaf pc maar via xbox is veel makkelijker omdat in de meeste gevallen de stereotoren vlakbij de tv staat in de huiskamer, bovendien hoef je geen dure geluidskaart aan te schaffen voor optisch etc.)
- streamen via netwerk (dus je kijkt films vanaf je pc, je hoeft het dus niet naar de harde schijf te kopieren van de xbox of op dvd/cd te zetten). Je kunt de pc dus rustig een paar kamers verderop laten staan.

Zo is vooral voor mij de xbox een ideaal apparaat en het kost ook nog eens bijna niets. Ik gaf in het verleden kapitalen uit aan mijn pc maar dat heb ik helemaal afgezworen. Ik heb geen zin meer om elke twee jaar een nieuwe videokaart te kopen (die op zich zelf al snel 2 keer zoveel kosten als een xbox).

Eigenlijk komt het hierop neer: voor bepaalde spellen en/of sfeer (met real-life vrienden / onderuitgezakt etc.) speel je op de console en voor andere soorten spellen zoals RTS/Tycoons/FPS speel je op de pc..
Het zijn gewoon 2 verschillende werelden en als jij daar nog niet achter bent vermoed ik dat je, zoals ik al eerder zei, nog nooit serieus achter een console hebt gezeten.
wat zijn jullie allemaal makkelijk gelukkig, of pc of console. ik ben weer zo'n gek dat ik allebei heb.

* 786562 whizzy81
Met de steeds goedkopere TFT schermen, de steeds betere prestaties van deze schermen en de kleiner wordende (design) PC-kasten, is het steeds interessanter geworden, om een PC in de woonkamer neer te zetten.

Wat voegt een console dan nog toe?
Het feit dat mijn monitor 19" is en mijn TV 28" breedbeeld, console games zijn anders (op de PC zijn totaal geen platformers bijvoorbeeld, vechtspellen spelen niet lekker op de PC) PC games draaien verder alleen onder Windows (Ik ben 100% linux gebruiker) en dan heb je nog de z.g.n. party-games, waar de GameCube erg sterk in is, met max. 4 man onderuitgezakt op de bank met een biertje lekker auwehoeren.

btw, de Dreamcast is geen portable
Ik heb het idee dat jij een typische PC-gamer bent die console-games niet leuk vindt en niet snapt. Een PC kan dat ook!? Waarom dan nog een PS2 of Gamecube kopen?

De meerwaarde van een PC vergeleken met een console:

- Idiot proof plug en play-gamesysteem. Je zet hem aan, spel erin, spelen maar. Niks geen hd-installaties, patches.
- Consoles zijn geschikter voor kinderen dan PCs
- Aansluiten op een tv dus het werkt overal.
- Goedkoop. Voor 100 tot 200 euro ben je klaar. Je hebt geen PC van 1000 euro met de nieuwste grafische kaart nodig. Elke consolegame draait op elke console even goed (of slecht).
- Consolegamers vinden andere soorten spellen leuk dan pc-gamers. Geen FPS of RTS games, maar platformgames, sportspellen, vechtspellen, action adventures, race games.
- Veel spellen zijn conoles-only dus als je bijv gek bent van Japanse RPGs móet je een console kopen.

Verder zijn PS2-spellen helemaal niet zo duur, als je ze bij bijv play.com koopt. Nieuwprijs daar is zo rond de 30 pond.
De meerwaarde van een PC vergeleken met een PC:
PC vergeleken met PC? knap!!
Het artikel geeft al aan dat er sprake is geweest van een dip in de verkopen van consoles maar dat de markt na de laatste prijsdalingen van de consoles weer is aangetrokken.

Daarnaast zijn de huidige consoles al weer redelijk oud en komen de opvolgers "binnenkort" uit. Dat zal de omzet wel weer een boost geven.
Een oorzaak kan zijn dat de hype van de volgende generatie consoles nu al begonnen is. Daarnaast is MS bezig met een zeer agressieve reclame-campagne met de bijbehorende prijsverlagingen. De concurrentie kan niet achterblijven hierbij.
ben het gedeeltelijk met je eens, ik denk dat de markt qua huidige consoles ook enigzins verzadigt is. Ik bedoel de Xbox, PS2 en gamecube bestaan al een paar jaar. Als deze oud worden en iedereen de Xbox2 PS3 whatever wil halen, dan neemt het weer toe.
Ik denk het niet want dan zouden de clonsels fabriekanten hun next -generatie consels wat meer moeten promoten, en met wat exclusiefe screenshots van games tonen! of wat hij allemaal kan doen!
ik denk dat het steed moeilijker wordt voor de console markt alleen het feit dat er nu elk jaar of om het jaar een nieuwe console moet komen. terwijl eerder je nintendo 3 vier jaar door kon gaan. daarnaast is het zo dat het verschil kwa pc console dramatich is bij gesteld: let wel een console werd in het verleden verkocht omdat het supieure hardware was in vergelijking met een pc. pas een paar jaar later werd een huis tuin keuken pc krachtig genoeg om dit zelfde resultaat te kunnen boeken. (de meeste mensen die al een pc hadden tijdens de introductie van de nintendo hadden een xt en niet het nieuwste wat te krijgen was.) heden dagen is het zo dat een console wel suprieur is tijdens de release maar een maand of een paar maanden later is deze al ingehaald door een concurent of de pc. en een pc die mensen thuis hebben loopt tegenwoordig niet zo ver meer achter
100 miljoen op 3.5 miljard is minder dan 3%. Kun je daar echt harde conclusies aan verbinden?
Tja, Microsoft heeft de X-BOX vet lopen promoten in eigen land. Veel mensen eentje gekocht omdat Microsoft zei dat het de beste console was. En toen viel 'ie dus tegen en wilden ze een andere. Maar die mensen hadden geen geld meer voor een andere console, dus ook Sony en Nintendo hebben maar weinig verkocht.

:+
De XBOX op zich valt helemaal niet tegen, het gaat zich om de games die ervoor gereleased worden, en ja daar heeft de xbox nog ff last van dat er niet veel top en exclusieve titels zijn.

Maar om nu te zeggen dat daarom sony en nintendo weinig verkocht hebben vind ik onzin. Je kan er vanuit gaan dat de meeste mensen eerst overwegen wat ze zich aanschaffen en geen gehaaste aankopen doen.

Zo heeft iedereen zijn eisen, en dat zijn dan voor de verschillende consoles:
PS2: veel goede games en brede doelgroep
Xbox: kwaliteit en matig aantal topgames
Gamecube: Veel party-games a la mario kart e.d.

Hier zal iedereen een andere keuze in maken, en tuurlijk zijn er mensen die gewoon maar wat kopen, omdat die de meeste reclame maakt, maar het overgrote merendeel van de mensen denkt eerst na voor dat ze wat kopen.
psssst bericht wel lezen heh :Z

Het gaat om de console markt :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True