Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: TomTom, submitter: Nofuturekid

TomTom Nederland laat weten dat nu ook palmOne Tungsten T3-bezitters gebruik kunnen maken van de Navigator, dankzij een nieuwe versie hiervan. Met behulp van een voorgeïnstalleerde SD-geheugenkaart heeft men de beschikking over alle software, kaarten, 3D-navigatieoverzichten in kleur en gesproken route-instructies in de gewenste taal. De palmOne kan worden aangesloten met behulp van een draadloze Bluetooth GPS-ontvanger of met een via kabel verbonden GPS-ontvanger. Daarnaast wordt er ook een cd-rom geleverd met daarop een Major Roads of Europa-kaart, naar gelang de keuze. De adviesverkoopprijs in de Benelux van de TomTom Navigator voor palmOne handhelds met Wireless GPS bedraagt ¤449. De versie met standaard GPS is verkrijgbaar voor ¤349 en beide versies zijn vanaf medio februari beschikbaar.

TomTom Navigator Bluetooth for Palm TomTom Navigator for Palm
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

En waarom dan alleen voor de T3? Ondanks dat het een bijzonder mooie PDA is, is dat niet echt het grootste deel van de markt.

Volgens mij zijn er veel meer van de T|2, T, Zire en een hele sony reeks in omloop. Beetje raar om het dan specifiek als T3 software aan te bieden.

Bovendien, ik ben bang dat een heleboel Palm gebruikers het inmiddels redelijk gehad hebben met TomTom. Totaal geen ondersteuning bieden voor nieuwe modellen, en ondertussen de out-of-date oude versies blijven verkopen aan onoplettende nieuwe gebruikers. Inmiddels zijn veel mensen al overgestapt naar MapSonic, DigiMap, Perfect Passenger) of Mapopolis.
Het enige wat TomTom extra heeft is de 3D view.
Laat me raden, jij hebt geen T3 maar een van de andere genoemde modellen... ;)

Jammer inderdaad. Maar het zal allemaal wel te maken hebben met de performance van de processor in de Palm en wellicht het bruikbare beeldoppervlak. Ik heb net een p800 gekocht ipv van een T3 omdat me dat toch handiger leek en al navigatie in mijn auto heb. Was dit niet het geval geweest dan had ik zeker een t3 opgehaald voor dit doel.

Al vindt ik de prijzen wel een beetje absurd.

Een GPS muis hoeft echt niet meer te kosten dan 60 euro (voor dit geld heb ik er ooit eentje uit taiwan laten komen) en de software, tja, de kaartleverancier moet ook betaald worden, maar ik vindt het allemaal een beetje duur.

Nu al koop je voor 660 euro een blaupunkt met navi compleet als set (actie december plaatselijke automotive dealer) en dat is toch lekkerder dan een PDA + al dat gedoe. :)
en dat is toch lekkerder dan een PDA + al dat gedoe.
Dat vind ik nou ook!!! Eindelijk iemand die er ook zo over denkt...een PDA is een PDA, en geen navigatiesysteem.
Zeg nou zelf, Óf je koopt een navigatiesysteem á 600 euro, of je koopt een navigatiesysteem waarbij je én een PC (voor het laden van de kaarten e.d.) én een PDA én een navigatiesoftwarepakket nodig hebt (meer dan 600 euro...).
Dat vindt ik dus niet zo! Ik heb ook een van de gelukkige mensen met een Tungsten T3 en wil deze OOK ja OOK gaan gebruiken als navigatie. Wat kun je nou met een auto navigatie? Niets, met de Tungsten T3 kun je ook nog bestanden typen, je agenda bijhouden, muziek luisteren en niet te vergeten games spelen.

De prijzen (voor tom tom)zijn inderdaad overdreven want voor ¤ 200 heb je meen ik al Map Sonic welke ook goed werkt. Je hebt bij Map Sonic ook dat het beeld dichterbij de weg gaat en dergelijke en Map Sonic gebruikt de Michelin kaarten welke up to date zijn en precies.
Ik ben het met je eens dat het an sich wel in het stramien van de PDA valt. Zelf heb ik zo meer mijn twijfels over het nut van navigatie systemen in het algemeen. Heb een paar maanden met zo'n ding rondgereden, hem na een week niet meer gebruikt...
daarnaast al een paar bijna-ongelukken gehad met mensen die te veel andacht voor hun schermpje hadden.
Die goedkopere inbouwsystemen hebben vaak niet meer dan een character-based LCD-schermpje. Dan kun je echt wel beter TomTom gebruiken. Niet alleen heb je dan een fatsoenlijke grafische display, het is ook beter te bedienen dankzij het touchscreen van de PDA en er zijn unieke extra's mogelijk zoals waarschuwing voor flitspalen en trajectcontrole. Als je de bekaling van de GPS-ontvanger wegwerkt en de PDA-houder rechts van de middenconsole bevestigd heb je een hele nette inbouw (het is verschrikkelijk om BMW's te zien rondrijden met een zuignaphouder aan de voorruit).

Autonavigatie is naar mijn mening een van de nuttigste toepassingen van een PDA. Wat mij betreft valt navigatiehulpje ook perfect onder de definitie van 'personal digital assistent'.
reactie op: -SpLaTTeRuleZz-
Ik kan op mijn navigatiesysteem lekker naar radiozenders luisteren, CD's draaien, verkeersberichten ontvangen, rondom file's navigeren (TMC) en je zult het niet geloven: Snake en Tetris spelen. ;) (Becker Traffic Pro)
reactie op Femme:
Character based? Geeneen volgens mij. In een radionavigatiesysteem ontbreekt wel het kaartje als je dat bedoeld. Maar die heb ik zelden gemist, ik zie dat puur als gadget. Het schermpje is gewoon een dotmatrix schermpje.

De ingebouwde juffrouw meldt gewoon op tijd wanneer er iets staat te gebeuren. Afhankelijk van de snelheid op grote of korte afstand, en ze herinnerd mij er minimaal drie keer aan. :)

Als laatste redmiddel kan ik aan de pijl en de teruglopende balk zien wanneer ik af moet slaan. Simpeler kan niet, het kost me minder inspanning dan om een grafische kaart te interpreteren, zeker in een drukke omgeving.

En over BMW's met zuignappen:
Ik vindt het mooier om een achteraf ingebouwde navigatie in een radio te hebben dan allerlei op het dashboard geschroefde TFT schermen. Al moet ik eerlijk bekennen dat DVD kijken op zo'n schermpje me wel leuk lijkt... ;)

Af fabriek ingebouwde systemen zijn meestal wel mooi, al zijn ze vaak niet op de juiste plek geintegreerd. In een VW zie je daarom eenzelfde pijltje als op mijn radio terugkomen tussen de klokken. En raad maar eens waar de VW rijder het meest op kijkt... ;)
Eindelijk! Na een hele tijd afwezig te zijn en zelfs bekend gemaakt te hebben het Palm platform niet meer te ondersteunen zijn ze daarop teruggekomen.

Dit is zeker ook goed nieuws voor PalmOne, omdat vele klanten een PDA kopen voor navigatie en TomTom is zowat het bekendste navigatiesysteem geworden.
Navigatie op de Palm liep een stap achter op de Pocket PC versies, m.n. qua functionaliteit. Met de snellere processors en OS5 kan daar nu op ingelopen worden, en ik denk dat het hoge resolutie scherm van de T3 (320x480) in deze toepassing nog wel eens een groot voordeel boven de Pocket PC's zou kunnen zijn (die zijn meestal 240x320).
Heel goed van TomTom, al vind ik het rijkelijk laat, dus dat geeft mij wat onzekerheid over verdere service/ondersteuning op Palm OS.

Verder vraag ik mij af hoe het zit met de kopieerbeveiliging van de SD-kaart. Bij de SD variant v/d concurrentie is het niet eens mogelijk om voor jezelf een backup-kopie te maken, iets wat toch erg lastig kan zijn als je je kaartje verliest.
Vraag me dan ook af of de software op die kaart wel kan worden geupdate.

Zowieso wil je software niet alleen maar op een SD kaart hebben. Ik heb zelf TomTom navigator op een PPC (de reden dat ik ooit overstapte van Palm naar PPC) en die wordt gewoon op CD geleverd. Een tijdje terug is m'n iPaq gestolen, maar op m'n nieuwe iPaq kon ik zonder problemen TomTom weer vanaf cd installeren. Had toch best vervelend geweest als samen met de PDA je enige kopie van je software ook meteen weg was geweest.
De kaart zelf kan ongetwijfeld niet geupdate worden. TomTom zegt er ook niet meer over dan dit:
TomTom zal nieuwe kaarten publiceren en ondersteunen zodra deze beschikbaar worden gesteld door onze kaartenleverancier. Wij raden u aan zich te registreren op onze website en u op te geven voor onze nieuwsbrief zodat wij u op de hoogte kunnen blijven houden van toekomstige uitgaves en upgrades.

De gebruikers overeenkomsten voor het verkrijgen van eventuele updates zullen in deze nieuwsbrief staan en zullen af hangen van de soort update.
Ik kan me voorstellen dat kleine updates toegevoegd kunnen worden in het gewone geheugen van de Palm (een T3 heeft tenslotte al 64mb onboard) en dat bij grote wijzigingen de SD kaart vervangen moet worden. De grootste kosten daaraan zijn de licentie voor de kaarten en niet de hardware voor het kaartje, maar ik denk dat een nieuwe SD kaart dan toch al snel iets van ¤75 of ¤100 zal worden - maar dat is een flinke gok van mijn kant.
SD kaarten zijn niet voor niets "Secure Digital". Ze zijn juist ontworpen met in het achterhoofd dat je als producent een beveiliging op je software wil hebben, en dat het op die manier een stimulans zou zijn om software uit te brengen op SD ;)
FINALLY.....ook deftige software voor palm.Want enkel daarvoor gingen mensen al overschakelen op pocket pc.
Zo weer wat meer concurrentie. kan alleen maar consumenten ten goede komen :-)

zouden er nog functies niet aanwezig zijn tov pocket pc versies?
Als je zo'n ding wel in de auto mag hebben, waarom bouwen ze er geen ingebouwde radardetector in, of beter...waarom bouwen ze die niet in je mobiele telefoon!
omdat die verboden zijn misschien?
Het punt is juist dat je niet mag scannen op radarfrequenties (nouja, kort gezegd), en dat mag op geen enkele wijze. Wat wel kan is een systeem á la Quintezz GPS Locator... Maar dan dwalen we nog meer af...
Het punt is juist dat je niet mag scannen op radarfrequenties (nouja, kort gezegd),
Helaas moet ik dit even aanpassen.
Volgens de nederlandse wet mag alles wat wordt uitgezonden (radio signalen) worden opgevangen.
Dus per defenitie zijn radar detectors niet verboden.

Je mag die radio signalen alleen niet verstoren.
Volgens de nederlandse wet mag alles wat wordt uitgezonden (radio signalen) worden opgevangen.
Daar gaat de hele discussie nou de hele tijd om. Volgens de wet mag informatie ontvangen worden, niet zomaar elk signaal...(hoe raar dat misschien ook klinkt) Volgens de verdediging (voor radardetectors dus) bevat het radarsignaal informatie: namelijk ... er staat radarcontrole. Maar dit argument is erg discutabel. Vandaar dat de wet nu ook gewoon ingevoerd is.
Korrekt, heb effe nagevraagd bij mij agent hier in het gemeentehuis, de detektor (ontvanger) is nog steeds NIET verboden, wel alle verstoringsapparatuur. Hij vertelde mij tevens dat de nieuwe laserguns geen foutmelding meer geven als ze gestoord worden maar een keurige 'JAMMED' melding...oftewel hij detekteert ook nu de 'stoorzenders'...
Sterker nog je kan Places Off Interest (poi) instaleren en dan heb je bijna alle flitspalen en traject controle`s onboard en geeft nog waarschuwsingaal ook
Mooi ! Nu nog een Palm met Wifi EN Bluetooth standaard, dan gaan we denken over vervanging van de oude Vx.
De Sony Clié UX50 heeft zowel WiFi als Bluetooth er in, alleen het scherm kan vervelend zijn als je dat niet gewend bent.
Zelf heb ik een NX-73, geintergreerd Bluetooth, en met cf kaartje WiFi
Beide trouwens met toetsenbord (best makkelijk)
Ik geef toe, de NX-73 is niet de kleinste Palm ooit gemaakt...maar hangt van het gebruik af of dat boeit.

Voor meer info over de sony's: clieplaza.com

Ik hoop trouwens net als jij dat PalmOne eens een keer met eem palm komt waar een hires+ scherm op zit + Wifi en bluetooth. En dan het liefst met een toetsenbord, maar ja, das mijn eigen gekheid :-p
Iedereen zeurt hier altijd over WiFi in zijn PDA, maar wie gebruikt dat nou?

Ik heb 2 WiFi netwerken in mijn huis om van de kabel zooi af te zijn, maar mijn Palm zet ik toch in de cradle om op te laten, en dan kan ik ook meteen synchroniseren. Kan eventueel ook via Bluetooth, maar dat vind ik ook niet nodig.

Bluetooth is wel handig voor communicatie met mijn T68i en mijn GPS antenne. Maar WiFi? Ga echt geen websurfen met mijn PDA.
Dit soort programmas zijn eigenlijk al gewoon "verouderde technologie". Het is natuurlijk van de zotte om een boord-computer helemaal vol te plempen met data terwijl er al een functionerend GPRS-netwerk bestaat in Europa waarmee je overal gewoon de laatste gegevens en kaarten van het Internet kan halen.

Een dergelijk systeem kan an ook meteen reageren op file-meldingen en andere redenen waardoor een bepaalde route niet langer meer de snelste is. Nu is het maar te hopen dat die proef met "filemeldingen in minuten" die bij Utrecht plaatsvindt snel wordt uitgebreid over heel Nederland, want een GPRS- of UMTS-navigatie systeem heeft weinig aan een melding van "3 km file" om een alternatieve route mee te gaan berekenen. :7
Die kaarten zijn al snel enkele megabytes. Moet je een proberen te downloaden over GPRS. Duur, traag en in het buitenland werkt het meestal helemaal niet, terwijl je er dan vaak de meeste behoefte aan hebt. Ik wens je sterkte en heel veel geduld.
Het pakket werkt erg fijn, goede functionaliteit.
Ben beta tester van de software geweest.
Ik ben het met je eens dat het an sich wel in het stramien van de PDA valt. Zelf heb ik zo meer mijn twijfels over het nut van navigatie systemen in het algemeen. Heb een paar maanden met zo'n ding rondgereden, hem na een week niet meer gebruikt...
daarnaast al een paar bijna-ongelukken gehad met mensen die te veel andacht voor hun schermpje hadden.
Volgens mij is het voor mensen die dagelijk op de weg zitten erg handig. Probeer maar eens de weg te vinden in grote één richtingverkeers centrum's zoals amsterdam en groningen..
Opzich heb je voor TomTom ook een stukje extra software die je kan downloaden met. pin-point locaties. deze geeft wel alle flitspalen in NL weer. want het is niet verboden op te schrijven waar die flitsplaen staan. voor radar detectie weet ik zo geen oplossing. maar t zal ongetwijfeld komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True