Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 145 reacties
Bron: Gamespy, submitter: T.T.

Het legendarische Doom blaast vandaag tien kaarsjes uit, zo meldt onder andere Gamespy. Het is namelijk exact tien jaar geleden, op 10 december 1993, dat de allereerste versie van Doom uitkwam. Destijds was deze first-persoon shooter dankzij de vernieuwende gameplay en graphics een echte voltreffer en dat laat nu nog zijn sporen na: de game heeft met de jaren een erg grote aanhang gekend en nog steeds wordt het aanbeden. De hele gamewereld kijkt ook al sinds 2000 halsreikend uit naar de derde versie van het game, die revolutionaire graphics belooft en waarvan de alpha-versies al geruimte tijd als high-end gamebenchmark gebruikt worden.

Doom logoDOOM. It's a perfect title for a near-perfect game. Its breakthrough first-person shooter was a stunning achievement, a beautiful synthesis of graphics and gameplay that leapt for the jugular and then seldom let go. DOOM wrote the rules of the fledgling FPS genre, inspiring a legion of clones and drawing together one of the biggest fan communities a game has ever known.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (145)

1 2 3 ... 7
Doom, ht spel waarvoor je destijds je computer moest upgraden, om het berhaupt te kunnen draaien op je 486je. 1 MB RAM was niet voldoende meer, nee voor dit spel moest je geloof ik toch wel minimaal 4 MB geheugen hebben.

Nostalgie ;(
Je vergeet nog een ding bij achter die 4MB:

Dat je dan nog eens op F5 moest drukken om je config.sys+autoexec.bat over te slaan omdat je anders net niet genoeg geheugen had. :)

Je moest ook minimaal 540kb base memory vrij hebben meen ik anderss starte Doom niet op.
....Alwaar je dus eerst een hele tijd met memmaker aan het prutsen was om die 540KB vrij te krijgen. En dan was het feest als Doom startte }>
Kweenie hoor.. 540 is echt wel niks. Blake Stone (van Apogee) had echt wel 630 kB nodig.. DAT was moeilijk. 540 moest je echt niks voor doen, 1x memmaker runnen en ik had 590 ofzo.
Qemm deed hier voor mij wonderen 8-)

Ik heb behoorlijk moeten hobbin met stealth opties, maar dan was 638 kb vrij geheugen mogelijk.

Liep trouwens als een speer op mijn 368DX40 ( jaja, ook toen al AMD :9 ) met 4 MB ram en 1 Mb grafische kaart. Al was dat toedertijd geen kinderachtige config, er waren ook al ( voor behoorlijk grof geld ) 486-ers te koop.
Ik had toen DR-DOS v6 :+

en ik had met alle device-drivers 624k basisgeheugen vrij :P
Rm voldoende om Doom te spelen op m'n 386DX40 }>
Doom draaide perfect op mijn 386 ... en roxorde keihard ;) waar is de tijd...

btw doom en wolfenstein waren nog wel lichtjes verschillend in kwaliteit... wolfenstein kende geen verdiepingen, halve AI, enkel 90 graden hoeken, geen aim, etc ... doom was toch wel een pak beter :)
En vooral ook het extreem hoge mod-gehalte mag zeker niet vergeten worden! :) Van Doom dan :)
zozo... 4mb :P

zelfs ik heb doom gespeeld :9 en ben 15 :P
Ik speel het nu nog iedere dag in de klas op mijn PDA. Handhelds/Pocket PC maken eigenlijk dezelfde ontwikkelingen door als de PC jaren terug, 400Mhz is nu snel voor zo'n ding. En dus doe je gewoon de hele game-geschiedenis ook lekker over. :) Denk dat de meeste mensen DoomCE wel kennen.

Heeft niet iemand zin om Wolfenstein 3D naar WinCE te converten?
je 486 upgraden van 1 naar 4MB? Hmm, kan me weinig 486's herinneren met 4MB geheugen, low-end was 2MB, gemiddeld was 4MB, en onze high-end 486DX25 was voorzien van wel 8MB geheugen...
Ik had wel 20 Mb in mijn 486 DX2-66 zitten.... 4x1 en 4x4.... betaalde ik een godsvermogen voor destijds, maar met iedereen die nog met 486-DX33 zat te knoeien als krachtigste machine met wel 4 of 8 Mb.... was ik toch wel even de man met zoveel MBtjes!
Je moet je waarschijnlijk nog altijd Da Man voelen zeker ;)

Het is je gegund btw. ;)
Wat mij ook nog erg bijstaat als ik aan Wolvenstein/DOOM denk, is dat zoeken naar de verborgen deuren!
Met Wolvenstein moest je geloof ik op spatiebalk drukken en in doom moest je op zo'n verborgen deur schieten. Eindeloos al die muren af op zoek naar verborgen goodies!

Sterkste punt van doom (naast de graphics) was gewoon de hele sfeer. Met alle licht uit in het pikkedonker spelen en je helemaal de pleuris schrikken. Geweldig!
Inderdaad. Ik moet bijna een traantje wegpinken.
Als je nu op je veel te snelle computer weer eens DOOM opstart, dan is het toch niet de belevenis die je toen wl had....
had wel een mooie release date geweest vandaag voor doom III :)
maar ja daar mogen we nog fijn op wachten
Aaaah, Doom!

Laat op de avond, nog even proberen om de eindbaas van episode 2 te verslaan, ook al heb je geen idee wat je te wachten staat.
Beginnen in een heel klein kamertje met heeel veeeel ammo! Belooft veel goeds.

Je loopt het kamertje uit, een grote open ruimte in. Er is niets te zien, niets te beleven. Totdat opeens...

De Cyberdemon schreeuwt, en vanaf dat moment hoor je alleen nog het zware stampen van het enorme monster. Ondertussen slaan de raketten links en rechts in. Je rent weer terug naar dat kleine kamertje, maar ook daar ben je niet veilig!

Voor het eerst zette ik van schrik de pc uit! Wat een gedenkwaardige tegenstander in gaming-history!
Ik vind het nog steeds stoer dat het spel DOOM zijn eigen geregistreerde TCP poort heeft: 666.

Zelf vond ik Doom 1 toendertijd iets minder helder dan bijv. Wolfenstein. Maar de Doom 3 alpha vind ik echt SUPER! Die zombie ziet er griezelig echt uit. Dit spel moet je niet in je uppie gaan spelen ;)
>> DOOM VAN HARTE <<

Toevallig heb ik laats nog een aantal nostalgische games gespeel, waaronder DOOM, en dat is echt weer heel erg wennen om te spelen zonder je vertrouwde muis om alles overal op je scherm te kunnen raken ;)
Daar zijn na een tijdje de OpenGL patches voor uitgekomen. Kon je ineens springen, alles werd 3d berekend (nu ECHT), mouse aiming, etc. :)
doom betekende destijds een revolutie in gameplay, zelfs het amerikaanse leger gebruikte het een tijdje voor tactische simulaties :z

nostalgie idd, doet me denken aan die bakken met arj diskette's
die je vriendjes van het BBS aftrokken
wat een hell was dat zeg! :D
inderdaad wat een leuke tijd dat je nog om elke bit en elke snelheids winst zat te tweaken aan je systeem met DOS :'( :7 ik mis DOS (soms)


Geleficiteerd ID !!! ga zo door ! Nog vele jaren !

* 786562 vso
edit:

typo's verbeterd
haha ja dat verrekte low & high memory, qemm enz
altijd te weinig geheugen :D

wilde je doom spelen dan moest windows 3.11 eraf
en wilde je windows weer gebruiken vice versa |:(

ja die dos spellen vonden windoos niet zo fijn
en hoeveel ram geheugen je ook had altijd hetzelfde gezeik
fijn he die goede oude tijden (8>
RAM en NOEMS in config.sys ;) en natuurlijk je autoexec.bat

win3.11 eraf ? hmm gewoon niet opstarten :P

ik doelde eigenlijk wat meer op je HD space ;) teveel games teweinig ruimte etc. maar GOT ;) Qemm en HiMEM en mem,stacks buffers etcera ...

herrinneringsmode enabeld
* 786562 vso
Hoezo al dat verrekte ram geheugen?

Doom liep best wel op 4mb, gewoon zelf een beetje aan de config & autoexec kloten.
Er zit een mooie config bij, waarmee bijna alle spellen draaien, incl. Dune2 : battle for arrakis (had 604+ kb basis geheugen nodig)
Ik had toen ook maar een schijf van 200mb, dus er ging bij mij regelmatig windows van de schijf af wegens ruimtegebrek :7

BTW, het enige wat ik deed in Windows destijds was Outpost... dus op zich, als ik daar weer op uitgekeken was ging Windows er weer vanaf :+
ik zit nog regelmatig to kloten op een c64 dus nee, schaam je niet hoor :+
Eindelijk iemand die ID feliciteert, en niet Doom. Jongens toch.
Als ik Janmetdepet feliciteer met zijn gemierenneuk, dan feliciteer ik toch ook eigenlijk jou h ;)
Doom..., dh! WOLFENSTEIN! DT was de eerste shooter in 3D omgeving! Heb ik heel wat uurtjes mee doorgebracht! Doom was slechts een vernieuwde versie gebaseerd op Wolfenstein.
Dat is pas nostalgie! :-)
Ze zeggen dan ook niet dat DOOM de eerste 3D shooter was, maar dat het 10 jaar geleden is dat de eerste versie van het legendarische DOOM uit kwam :Z

Maar goed, evenals de meesten die nog vele uren DOOM I & II hebben gespeeld, was doorvoor inderdaad Wolfenstein 3D en Spear of Destiny aan de bal :*)


Blijft het te hopen, dat de nieuwe DOOM strakjes toch ook op een beetje 'normale' PC ook speelbaar is, want dat was vroeger wel het geval. Het zou behoorlijk zuigen, als je eerst ook nog es 500-1000 Euro moet investeren om je hardware op minimum specs te krijgen. En nee, dan ga ik niet uit van een 500 PIII met een Viper550 natuurlijk. Maar als een GF5900 of Radeon 9800Pro al minimum wordt beschouwd ( in combinatie met minimaal een 2,6 P4 of XP2500+ ), gaat dit echt klanten kosten. Want er zijn tenslotte meer mensen met al wat oudere hardware die deze specs echt niet halen.
Als de Alpha-versie van Doom III al een aantal jaren als bechmark gebruikt wordt dan zullen die minimumeisen ook wel meevallen.
Mwoah, die alpha is minder dan een jaar geleden gelekt hoor...
Over Alfa-versies gesproken, ik kan me nog herinneren dat er van Doom ook een Technical Preview beschikbaar kwam van Id Software, enige weken voordat hij werkelijk werd gelanceert. Erg groot want die ging wel op 2 floppy's !!

Die bevatte 2 levels met coca-demons en imps. Een maand lang alleen maar die levels gespeeld, uiteraard totdat de 'echte' versie uitkwam.

*snif* nostalgie :) En alweer 10 jaar geleden...
Aantal jaren? Waar haal jij dat nouweer vandaan
Ik ben al lang blij als het op mijn PIII@728 met GFFX5200 draait :P

of ik moet tegen de tijd dat ie eindelijk uit ie een snellere PC hebben, dan maakt het mij geen ruk meer uit ;)
WolfenStein 3D was niet de eerste 3D shooter,
dat is Catacomb Abyss ;)
[Admin edit] Warez link removed [/Admin edit]
warez link verwijderen , maar wel zelf eerst gedownload zeker grmbl

ziet er wel 3d uit trouwens,

http://www.virtualsoftware.com/SoftDisk/D30004/D30004s.gif

maar mischien is t zo'm spel wat niet echt soepel bewoon, dwz geen raycasting engine dan draaide je naar links dan draaide t beeld 30 graden

vertel er eens wat meer over


wanneer kwam dat spel uit dan ?
Catacomb3D (Officieel Catacomb Abyss 3D meen ik, noemde het altijd gewoon catacom3D :P) kwam uit in 1991 en was van SoftDisk (het bedrijf waar de mannen van id (de twee Carmacks, Romero en Hall) werkten aan Commander Keen alvorens zij hun eigen bedrijfje oprichten). De engine van de game is dan ook een voorloper van de Wolfenstein 3D engine (geschreven door de het latere id) en ondersteunde zover ik weet alleen EGA kleuren (16 stuks dus).

Ik neem aan dat dit de laatste game is die het id-team heeft gemaakt voor softdisk aangezien id officieel in '91 is opgericht.

Nog voor de geinteresseerden, een shareware versie van catacomb kun je hier vinden. De systeemeise ^.~ :

286 20MHz of sneller
DOS
16 kleuren EGA of beter
Ad Lib, SoundBlaster of PC Speaker
ondersteunt joystick
Het spel kwam in 1991 uit en was inderdaad de eerste echte 3D FPS, mt raycasting engine. Het was echte 3D (natuurlijk waren de bewegende dingen wel sprites, maar de omgeving was echte 3D).
Hmmm...
* Doom werd gereleased in 1993
* Doom had geen raycasting engine, maar gebruikt BSP bomen om uit te vinden wat er gerendered moest worden. Wolf3D gebruikte wl raycasting.
* Doom was nog gn echte 3D. Doom gebruikte nog altijd een 2D map. Er zijn wel hoogte verschillen, maar room-above-room was onmogelijk. Daarnaast is omhoog/omlaag kijken zonder perspectief verstoring nog niet mogelijk. (Doom 2 gebruikte zgn. y-skewing om omhoog/omlaag kijken engiszins te simuleren)
Het spel kwam in 1991 uit en was inderdaad de eerste echte 3D FPS, mt raycasting engine. Het was echte 3D (natuurlijk waren de bewegende dingen wel sprites, maar de omgeving was echte 3D).
Zo das hoog man denk dat me 3200+ dat niet redt :P
Welnee! Lang daarvoor al was er 3D Monster Maze: http://www.edge-online.com/news_main.asp?news_id=3268 :*)
The Catacomb 3D?

Die heb ik "vroeger" nog wel gespeeld :)
de cheatcodes zijn toch de meest onthouden codes denk ik ooit bedacht :) wie kent iddqd en idkfa niet :)
Later kreeg je het spel Heretic. Zelfde engine, andere monsters. Als je daar wilde cheaten met iddqd, kreeg je een melding: Trying to cheat, heh? Now you die! En dan was het gebeurd...

Evenzo hield je alleen een mesje over als je idkfa intikte.
ik herrinner me die demon ook nog maar al te goed. Het was een level vol palen zodat je die creep moeilijk kon raken met je eigen rocketlaunchertje.
Op dat soort momenten kroop ik echt in de monitor!
vergeten jullie de spooky muziek trouwens niet?

die maakte het plaatje compleet imo
spooky? keiharde rock!!! (ofzo)
reactie op sidewinder:
doom kent ook geen verdiepingen :) althans niet boven elkaar, dr zit geen enkele verdieping in het spel, slechts gangen en ruimten die langs elkaar omhoog omlaag gaan :)
was blijkbaar technish niet mogelijk om verdiepingen te maken
klopt omdat Doom geen echte 3D was.
Ik herinner me nog een stukje uit de BUILD-readme van Ken Silverman, waarin ie uitlegt hoe het zit.
Doom was eigenlijk 2.5D en Duke3D was 2.75D.
In Duke was het trouwens evenmin mogelijk verschillende rooms boven elkaar te plaatsen, maar dat weerhield me er niet van tegen de steren op levels te maken.

k durf het haast niet zeggen, maar ik vond Doom behoorlijk crap, de enige 2 FPS'en die ik tot nu toe met plezier gespeeld heb waren Duke3D en Half-Life.
Meteen ook mijn grootste probleem, bij alles heb ik het gevoel van "wat is hier nu zo speciaal aan?", zelfs Doom3 zegt me eerlijk waar geen zak :X
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True