Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: ZDNet

De ontwikkeling van de 2.5.x-kernel voor Linux heeft met versie 2.5.75 zijn einde bereikt. De ontwikkelaars gaan zich nu richten op de dit jaar te verschijnen 2.6-kernel voor het open-source besturingsyssteem, zo meldt ZDNet. De uiteindelijke 2.6-kernel, welke volgens eerdere planningen al in juni van dit jaar zou verschijnen, wordt nu binnen een paar maanden verwacht, aldus Linus Torvalds.

TuxDe kernels met een oneven tweede versienummer (het tweede nummer van links dus) betreffen bij Linux altijd zogenaamde ontwikkel-kernels. Dit houdt in dat er nieuwe technologie wordt uitgetest en de kernels in feite niet geschikt zijn voor gebruik in een productieomgeving waar stabiliteit en betrouwbaarheid gewenst is. De kernels met een even minorversienummer zijn zogenaamde stabiele kernels, en geschikt voor gebruik in productieomgevingen. De eerste pre-release versie van de nieuwe 2.6-kernel wordt binnen enkele dagen verwacht. Dit is in feite een soort bèta-versie welke ook nog niet officieel 'stabiel' is verklaard. De verwachting is dat grote distributeurs, zoals Red Hat, SuSE en Mandrake, de 2.6-kernel enkele maanden na introductie in hun distributies zullen opnemen.

De ontwikkeling van de 2.5-kernel, welke eind 2001 is begonnen, heeft zich vooral toegespits op verbeteren van de aansturing van zogenaamde block-devices (harddisks en andere opslagmedia) daarnaast zijn er verbeteringen in het scheduling-algoritme en het virtueel geheugen-gedeelte van de kernel. Dit alles moet resulteren in een hogere snelheid, met name op grote, snelle computers. Voor eind-gebruikers zal vooral de verbetering van ACPI- en USB-ondersteuning merkbaar zijn. Het beheer van de 2.6-kernelserie zal overigens niet in eerste instantie door Linus Torvalds worden geleid, maar direct door Andrew Morton, die al nauw samenwerkt met Torvalds bij het beheer van de huidige 2.5.x-kernels. Ook zal de introductie van de 2.6-kernel niet het einde van het onderhoud aan de 2.4-kernel betekenen. Deze wordt nog onderhouden zolang deze voldoende wordt gebruikt op productiesystemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Uit de <a href="\"http://marc.theaimsgroup.com/?l=linux-kernel&m=105787192005635&w=2\"" target="_blank">aankondiging</a>:
The probably most notable thing here is the anticipatory scheduler, which has been in -mm for a long time, and was the major piece that hadn't been merged.
WOEI!! :)

Serieus, de AS (Anticipatory Scheduler) is imho één van de betere kunstwerken.

Het gaat hier om de disk I/O scheduler; het stukje software dat bepaald hoe read- en write-requests van en naar harddisks worden uitgevoerd. De standaard I/O scheduler van 2.4 is niet helemaal optimaal, zeker in gevallen waar veel naar disk geschreven wordt.

Dit komt omdat de 2.4 scheduler een queue bijhoudt (de disk buffer), met daarin read- en write-requests. Requests gaan achterin de queue in, en de voorste wordt uitgevoerd zodra daar tijd voor is.

Als er zware disk-writeout plaatsvindt, dan stromen er dus constant write-requests de queue in en uit. Stel dat die queue 30 MB is, en de HD kan ongeveer 30 MB/sec verwerken. Dan bevindt zich de hele tijd één seconde aan data in die queue. Dit is mogelijk omdat write's fire-and-forget operaties zijn; een programma voert een write() uit, en wanneer die daadwerkelijk uitgevoerd wordt doet er niet toe.

Maar voor reads geldt dat niet. Een read moet zo snel mogelijk uitgevoerd worden, omdat het programma niet verder kan zonder de data die het wil lezen. Reads zijn daarom ook vaak afhankelijk van elkaar. In de praktijk komt het heel vaak voor dat een programma iets leest, een microseconde (ofzo) bezig is met de gelezen data en dan weer iets wil lezen.

Als er veel write-operaties plaatsvinden, dan is de queue dus de hele tijd gevuld. Als een programma dan een read() doet, gaat die read-request ook de queue in, en wordt na één seconde pas uitgevoerd (30 MB in queue, HD doet 30 MB/sec). Als die read klaar is, wil het programma waarschijnlijk nog iets lezen, maar moet daar weer een seconde op wachten. Het netto effect is dus dat in het ergste geval elke read() van het programma één seconde duurt. Very bad.

De nieuwe 2.5 I/O scheduler tot aan 2.5.75 (de deadline scheduler als ik me niet vergis) doet dit al een stuk beter, maar deze Anticipatory Scheduler, die tot nu toe alleen in de 2.5-mm tree zat is nog beter.

De AS serviced reads veel sneller (meestal onmiddelijk); dus als een programma een read() doet, dan wordt deze veel sneller uitgevoerd, ook onder zware write-out. Maar de hele truuk van de AS komt pas na de read. Na de read wacht de AS enkele milliseconden; hij doet dan helemaal niks! Dit omdat het in de praktijk zo vaak voorkomt dat een read() onmiddelijk weer gevolgd wordt door een read(). De AS wacht daarop, zodat de leeskoppen van de HD op dezelfde plaats blijven, en de volgende read() heel snel weer uitgevoerd kan worden. Hij verwacht dus meerdere reads (vandaar de anticipatory secheduler).

Het klinkt heel simpel en dom, maar met deze truuk weet de AS de show te stelen in de meerderheid van de benchmarks en marteltesten (met grote hoeveelheden read- en write-requests). En, ik moet zeggen, op de desktop (waar ik atm 2.5.73-mm2 draai) is het ook zeker merkbaar. Als ik bijvoorbeeld een videostream multiplex met mencoder (veroorzaakt veel read- en write-acties), dan gaat alles (ook het starten van programma's e.d.) nog heel vlotjes, waar het bij 2.4 duidelijk trager was en/of schokte.

Kortom: AS roelt, en ik ben blij dat hij nu in de main 2.5 tree zit :)
Ik zit hier hevig te wachten op de release van kernel 2.6
Want dan zit eindelijk ook ALSA in een stabile kernel verwerkt. Hopelijk krijg ik mijn soundkaart dan wel aan de praat!
Als je je geluid nu niet door het zelf compileren van alsa drivers aan de gang krijgt, zal je het waarschijnlijk ook niet aan de gang krijgen met 'alsa in de kernel', want het grootste deel van de code zal hetzelfde zijn.
ALSA is al lang in de 2.4 te vinden.

Als je er problemen mee hebt, zau je best 2.5 al kunnen testen.. is mischien niet "productieomgeving" veilig maar doet het al prima, anders zau hij niet klaar verklaard zijn om 2.6 genoemd te worden.
Het is een beetje ondaudelijk in het text, maar ze beginnen niet openiew met een niewe kernel maar hername 2.5.75 naar 2.6-pre-nogwat.
Alsa zit niet in 2.4 punt uit.

Er zijn patches om alsa in de kernel te bouwen, maar das echt niet hetzelfde.
Wel kan je prima alsa als modules bouwen nadat je de kernel gebuild hebt.
Verder is 2.6pre nog niet 2.6, het is nog steeds development.
Pre-emptive scheduling en andere verbeteringen zullen wel duidelijk positief merkbaar zijn voor de gewone pc gebruiker.
Bv het niet meer overslaan van mp3's hoe gek je ook met windows etc aan de gang gaat.
(Dus niet alleen usb en acpi ondersteuning)

Het is dus niet allemaal voor grote machines gedacht.

Op alle pc's zal het systeem responsiever zijn, eigenlijk zou je bijna kunnen zeggen dat de minimale systeemeisen omlaag gaan, een 'novum' in computerland..... ;)

Het ziet er helaas naar uit dat de september releases van de grote distro's te vroeg zullen zijn voor de 2.6 kernel serie, dus dan wordt het volgend jaar maart/april.
Voor mij reden genoeg om zelf weer aan het kernel compilen te slaan...

[edit] toevoeging
september is vroeg, maar ze wagten egt niet dat het weer wat warmer word... |:( als ze het klaar hebben sturen ze het direct de markt op.
Ze zijn trauwens al lang bezig, want ze hebben al lang betas van de niewe..
De enige reden waarom de niewe kernel niet in distros ziet is de "stable" versie nummer.
Zodra ze vinden dat de kernel inderdaad goed werkt duurt het maar een paar uren voor ze om alle packages te rebuilden tegen de niewe source.
Dan krijgen wij later wel natuurlijk wat patches te downloaden.. }>
Ik draai 2.5.75 op Debian SID.

Enige wat je extra moet doen is:
apt-get install module-init-tools

Je hebt module-init-tools nodig op je systeem omdat modules nu anders worden geladen.

Het draait allemaal supersnel en ondersteuning genoeg voor hardware als tv-kaarten (saa7134 chipset) en alsa.
En hij draait lekker!

Alleen mijn USB camera doet het nog niet en ik heb nu niet echt zin dat op te lossen.

De low-latency werkt echt goed. Je kunt doen wat je wilt, zelfs heavy disk io en dan nog draait de muziek gewoon door op mijn 400 mhz laptop.

Ook ondersteuning voor multi-channel geluid is nu een feit. artsd is niet meer nodig om verschillende programma's tegelijk geluid te laten produceren.

Dus mensen: testen maar!
Ook ondersteuning voor multi-channel geluid is nu een feit. artsd is niet meer nodig om verschillende programma's tegelijk geluid te laten produceren.
Dat was het allang; OSS-lite (de default van de 2.4 kernels) biedt dat ook, net als ALSA (de 2.6 default).

Het probleem was alleen dat dit in veel OSS drivers niet geimplementeerd was, maar ook sommige ALSA drivers kampen daar nog mee.

Bovendien moet je geluidskaart wel meerdere hardware channels aankunnen, want anders heb je alsnog maar één channel.
Oh, nu weet ik dus ook waarom ik RME hammerfall's nooit met 24 kanaals stereo aan de praat kreeg :*)
Ook ondersteuning voor multi-channel geluid is nu een feit
Niet helemaal hetzelfde maar met m'n sblive heb ik dit al lang, of ik nou de creative driver, een alsa driver of de standaard kernel driver pak...maar dat terzijde ;)
Jammer dat de verlaagde latency zo terloops vermeldt wordt, heel jammer :(

Zaken als verbeterde acpi en USB ondersteuning, maar ook betere ondersteuning voor block devices (en dan denk ik vooral aan ide cd en dvdschrijvers) zijn imho allemaal leuke extra's waar zeker behoefte aan is, maar niet echt de ruggegraat van het linux kernel...

Als je het mij vraagt is er in de eerste plaats behoefte aan een linux kernel die meer op de desktop gericht is. Op dit moment is zelfs MS Windows merkbaar sneller als desktop OS. Dus een desktop die niet alleen soepel werkt, maar blijft reageren zelfs onder de zwaarts mogelijke load. En last but not least een multimedia OS dat hierdoor de term multi ook waarmaakt

Ik denk niet dat een monolitisch kernel als dat van Linux ooit het nivo van een micro kernel als dat van BeOS zal bereiken. Maar het is wel erg kinderachtig om pas tevreden te zijn als je 20 tracks van 1 cd tegelijk en zonder stotteren kunt afspelen.....er is ook nog een tussenweg zoals bv menuutjes die zonder pauze moment op je scherm verschijnen.

Kortom ik ben heel benieuwd en kan haast niet wachten :+
Ik denk niet dat een monolitisch kernel als dat van Linux ooit het nivo van een micro kernel als dat van BeOS zal bereiken.
..hmm das net wat Linus NIET wou..
zie de discussie minix vs linux
http://www.oreilly.com/catalog/opensources/book/appa.html
Zie ook:

"Mach kernel 'piece of crap' volgens Linus Torvalds"
http://athena.tweakers.net/nieuws/16485
Wou jij zeggen dat MS windows ook onder de zwaarste load nog soepel reageerd? ik wil absoluut niet flamen, en ben een behoorlijk tevreden Win2k gebruiker, maar nu zeg je toch wel iets wat er bij mij niet zomaar ingaat. Behalve dat e.e.a. behoorlijk afhankelijk van de hardware is, zal volgens mij elk OS onder zware load minder snel reageren.

Verder weet ik niet wat je met meer desktop gericht bedoelt, en scherm je heel indrukwekkend met dat jij vind dat er 'behoefte is aan een linux kernel die op de desktop gericht is'.
NOFI, maar volgens mij probeer je een beetje indrukwekkende indruk te maken. Dingen als geluid en USB zijn juist dingen waar de desktop user behoefte aan heeft.

Tenslotte ben ik ook heel benieuwd naar de stable 2.6 kernel, en zal ik em zeker gaan proberen als het zover is.
Wou jij zeggen dat MS windows ook onder de zwaarste load nog soepel reageerd? ik wil absoluut niet flamen, en ben een behoorlijk tevreden Win2k gebruiker, maar nu zeg je toch wel iets wat er bij mij niet zomaar ingaat. Behalve dat e.e.a. behoorlijk afhankelijk van de hardware is, zal volgens mij elk OS onder zware load minder snel reageren.
Absuluut niet zeg! Hoe het maar op miscommunicatie en/of slechte formulering van mijn kant. Eerst zeg ik dat linux vergeleken met MS Windows op dit moment qua desktop OS de mindere is en vervolgens geef ik aan hoe ik het graag zou zien, heeft dus niks met elkaar te maken.

En wat betreft de load: Ja natuurlijk heeft dit op elk OS invloed, alleen de mate waarin kan behoorlijk verschillen. Vandaar dat ik aan BeOS refereerde omdat dat jaren geleden al liet zien hoe sterk een OS de performance van de hardware kan beinvloeden:

Ter vergelijking: PIII systeem en een aantal bijna DVD kwaliteit divx'jes:

Linux&Windows 1 fimpje met horten en stoten, BeOS vloeiend tot drie fimpjes tegelijk!
Verder weet ik niet wat je met meer desktop gericht bedoelt, en scherm je heel indrukwekkend met dat jij vind dat er 'behoefte is aan een linux kernel die op de desktop gericht is'.
NOFI, maar volgens mij probeer je een beetje indrukwekkende indruk te maken. Dingen als geluid en USB zijn juist dingen waar de desktop user behoefte aan heeft.
Simpel wat ik hierboven beschrijf, dus niet meer features of simpliciteit maar pure desktop performance. Nu is Linux een server OS met een heel aardige desktop, puur omdat de kernel niet is geoptimaliseerd voor desktop gebruik. Dat alle kracht netjes wordt verdeelt over alle processen is helemaal niet slecht voor een server maar funest voor een desktop OS, waar het verschil tussen direct antwoord krijgen of eventjes wachten alles kan uitmaken. Bv dat voorbeeld met menuutjes dat ik een m'n vorige post aanhaalde, dan is 1 seconde wachten lang.

Kortom ik probeer helemaal geen indruk te maken, jij snapte m'n posting gewoon niet ;)

Ben het ook niet met je eens dat nog meer drivers iets is waar gebruikers JUIST behoefte aan hebben, eerder OOK. Sterker nog ik denk dat met mij velen zeer teleurgesteld zouden zijn als 2.6 alleen maar wat verbeterde of nieuwe drivers zou omvatten.

PS over desktop performace gesproken: Tijdens het typen van dit bericht heb ik zeker 10x een seconde of 30 moeten wachten voor ik weer verder kon typen simpelweg omdat het reageer venstertje even niet op de voorgrond stond :( :( :(
Als ik heel eerlijk ben ben ik blij dat je gereageerd hebt. Je hebt mijn posting goed genomen, en daar heb ik respect voor. Als ik eerlijk ben zit ik behoorlijk met je op een lijn na je reactie :) Maar verder ontopic.
Kortom ik probeer helemaal geen indruk te maken, jij snapte m'n posting gewoon niet.
Je hebt nog gelijk ook.

Toch denk ik dat het voor thuisgebruikers essentieel is dat hun hardware (en allerhande randapparatuur) perfect herkent wordt. Het niet hoeven wachten op je startmenu oid is btw ook essentieel. Maar is dat nog echt een probleem met de huidige hardware?

Btw, dat verhaal van deadinspace, is dat niet juist zo'n punt wat jij bedoelt? Volgens mij is linux met de 2.6 kernel dan behoorlijk op de goede weg (als ze dat niet al zouden zijn :7 )
Simpel wat ik hierboven beschrijf, dus niet meer features of simpliciteit maar pure desktop performance. Nu is Linux een server OS met een heel aardige desktop, puur omdat de kernel niet is geoptimaliseerd voor desktop gebruik. Dat alle kracht netjes wordt verdeelt over alle processen is helemaal niet slecht voor een server maar funest voor een desktop OS, waar het verschil tussen direct antwoord krijgen of eventjes wachten alles kan uitmaken.
Wat een onzin! Aan de desktop wordt door L.T. wel degelijk gedacht.
Quote van http://www.eweek.com/article2/0,3959,1155113,00.asp
"I've always focused on the desktop (a fairly high-end desktop admittedly). I think that's still where the most interesting stuff is, and the reason is largely still the same: it's the area that sees the most varied usage patterns. Obviously, scalability is always sexy, so I enjoy that part too, but on the whole I think there are enough people looking at the high end, that for the good of Linux we should still concentrate on the "lower" end of desktops. The high end, to a large degree, is the easy part. The problems are well known, the solutions are out there too, and the workloads tend to be well-behaved. So it's not something I worry about."

Kijk ook maar eens naar de Desktop Interactivity patches in de scheduler van kernel 2.5.65 en hoger in maart van dit jaar. Linus Torvalds vond zijn systeem op dat moment bagger werken als desktop en veranderde enkele zaken aan de scheduler.

Lees meer op:
http://lwn.net/Articles/25091/

Linus eerste post vind je hier:
http://www.ussg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0303.0/1218.html

BTW. de betere interviews van de laatste tijd met L.T. zijn:
http://news.com.com/2008-1082_3-1023765.html en
http://www.eweek.com/article2/0,3959,1133141,00.asp
Het niet hoeven wachten op je startmenu oid is btw ook essentieel. Maar is dat nog echt een probleem met de huidige hardware?
Op zich heb je hier een punt, maar then again Linux heeft juist een naam opgebouwd als OS voor oude(re) hardware.

Maar goed het is natuurlijk onzin: niet zo zeuren over inefficientie je hardware is zo snel dat je het nauwelijks merkt. Helaas moet je met zoiets als BeOS gewerkt hebben om in te zien dat de winst die je met geoptimaliseerde software kan halen zo veel meer kan zijn dan wat leuke benchmarks (dus merkbaar op papier maar niet echt voor jou als mens) of een echt opmerkelijke snelheidswinst in zeer specifieke situaties.

En over snelle hardware gesproken: CPU's lopen inmiddels wel op Gigahertzen maar zelfs met hyperthreading houdt het op met een paar threads en dat is niet genoeg voor een modern OS met tientallen zoniet honderden actieve processen, dus het is nog steeds de software die het verschil maakt.

PS ook hier no flame intended, we leven nu eenmaal in een wereld waar we gewend zijn dat computers pas sneller worden als je er krachtigere hardware in plaatst.

PPS ik doelde op hetzelfde als deadinspace maar hij heeft er duidelijk meer kaas van gegeten :+
Bv het niet meer overslaan van mp3's hoe gek je ook met windows etc aan de gang gaat.
Volgens mij gaat het hier toch echt over de nieuwe Linux kernel en loop jij hier gewoon te vloeken! :P :+
windows is hier gewoon het meervoud van een zelfstandignaamwoord.
Maar ik geef toe, wel ongelukkig gekozen. In dit geval was de Nederlandse vertaling (vensters) beter geweest :)
Ik ben geen linux-guru, dus ik zal wel heel dom klinken:
Wat is er nou eigenlijk [in begrijpelijke taal] vernieuwd t.o.v. 2.4?
- Er is een nieuwe IO-scheduler zodat je veel meer performance krijgt uit je harde schijf
- Meer en betere ondersteuning voor geluidskaarten, USB, etc.
- Meer filesysteems geimplementeerd, onder windows heb je dit niet, daar worden maar een stuk of drie filesystemen ondersteund, fat, ntfs en iso9660. Maar onder Linux zijn tientallen filesystemen die je kunt lezen en schrijven (denk aan windows-, macintosh-, beos- en unix-filesystemen)
- De latency is verbeterd, als er een programma de CPU nodig heeft, kan die met de nieuwe kernel binnen een paar microseconden de controle over de CPU krijgen. Op de vorige kernels kon dat nog oplopen tot een paar honderd milliseconden. Dit is een erg goede ontwikkeling voor multimedia-programma's. Als bijvoorbeeld je mp3 speler namelijk niet op tijd een berekening kan doen op de CPU, dan zul je dat horen als een irritante klik, of de muziek stopt dan gewoon.
- Nog veel meer :-)

Ik draai zelf al een hele poos 2.5.x en ik ben er zeer tevreden over.
Je zegt dat je al een hele tijd op die bèta-versie loopt, zitten daar niet veel fouten in?
tja, fouten...

Er zitten inderdaad af en toe wat fouten in zoals een kernel die niet wil booten of een apparaat dat niet werkt in je nieuwe kernel. Maar dan sla ik meestal een versie (of twee) over totdat dat probleem is opgelost. Als het niet snel genoeg opgelost is, dan trek ik zelf de maintainer van het betreffende stuk code aan de mouw.

Echt irritante bugs ben ik nog niet tegen gekomen (al mn mp3's kwijtraken zou bijvoobeeld irritant zijn, of een kernel die lijkt stabiel te zijn, maar willekeurig crasht na een paar uur ofzo is ook erg irritant)
voor veel mensen is het een verademing om te zien dat er tijdens de install hun realtek onboard 6 kanaals geluids kaartje standaard wordt herkend maarja, wat kost tegenwoordig nou een simplele creative live kaart met alles er op en er aan....?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True