Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: Digit-Life

De russen van Digit-Life kregen van nVidia de mogelijkheid om rond te kijken in het hoofdkantoor en hebben hiervan uiteraard een verslag gemaakt. Het hoofdkantoor van nVidia is gevestigd in Santa Clara, CaliforniŽ en biedt onder andere plaats aan de ontwerpafdeling. In het verslag zien een grote hoeveelheid servers. Niet alleen zijn er servers aanwezig voor standaardzaken zoals bestandsopslag, e-mail of de hosting van nVidia.com, ook is er veel rekenkracht aanwezig om chipontwerpen te kunnen testen.

nVidia servers nVidia servers

Chips worden beschreven met behulp van een zogenaamde HDL-taal en om tijd en kosten te besparen wordt er geen silicium gebakken om een ontwerp te testen, maar wordt alles gesimuleerd op een cluster computers. Voor dit doel heeft nVidia een elftal Sun-machine's staan die per stuk een miljoen dollar kosten. Elke machine is uitgerust met 32 tot 96 processors en 192GB geheugen. In een andere serverruimte is een tweede cluster in aanbouw gebaseerd op Pentium 4 Xeon processors. Op het moment zijn al 3000-processors aanwezig en de planning is om hier nog eens 5000 aan toe te voegen. Volgens Digit-Life wordt het cluster op het moment gebruikt voor de ontwikkeling van de NV50.

Naast stapels computers is er natuurlijk ook de nodige apparatuur aanwezig om echte chips te onderzoeken en indien nodig aan te passen. nVidia kan chips onderzoeken door deze met zuur laagje voor laagje bloot te leggen. Indien nodig worden de chips aangepast met behulp van een FIB (Focused Ion Beam). Verder zien we in het verslag de apparatuur die nVidia gebruikt voor het testen van videokaarten en drivers. Als laatste komt nVidia's minimuseum aan bod waarin we producten zien van de NV1 tot en met de NV30.

blote NV31-chip
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Ach, de NV1... Ik heb hier ergens nog zo'n Diamond Edge3d 2000 kaart liggen met zo'n chip erin, ontwikkeld door nVidia en SGS/Thompson. Die kaart was al eerder op de markt gebracht dan de 3dfx Voodoo1, maar was geen lang leven beschoren omdat slechts een beperkt aantal (Sega) games gebruikt maakte van de 3d-mogelijkheden van deze chip. Bovendien gebruikte het een eigen standaard, voordat Microsoft Direct3D introduceerde, die totaal niet werkte met de NV1. Dit had als ik me een recentelijk gelezen artikel goed kan herinneren te maken met het feit dat de NV1 was gebaseerd op vierhoekige polygonen en de Voodoo1 en ook Direct3D op driehoekige polygonen (hetgeen je nog altijd in alle huidige 3d-kaarten tegenkomt).

nVidia heeft met de NV1 een waardevolle les geleerd: maak je producten zoveel mogelijk compatible met gangbare standaarden! Kijk maar eens hoe serieus ze zowel OpenGL als Direct3D nemen in plaats van zelf met een proprietary API a la Glide te komen.

Aan de andere kant: nu komen ze toch weer met die Cg shading taal, die ze willen pushen als standaard. Nou ja, we zullen zien...
Glide was eerder ontworpen dan Direct3D (en DirectX) hoor.
Dit had als ik me een recentelijk gelezen artikel goed kan herinneren te maken met het feit dat de NV1 was gebaseerd op vierhoekige polygonen en de Voodoo1 en ook Direct3D op driehoekige polygonen (hetgeen je nog altijd in alle huidige 3d-kaarten tegenkomt).
lol :D
computer graphics bestaat al eventjes (en bestond al ver voordat de NV1 bestond), en de driehoek is altijd al de basis van computer graphics geweest (logisch ook: het is de simpelste vorm die te tekenen is, en bovendien is er in principe alles mee te maken/benaderen). Dus dat de NV1 alleen quadilaterals (4-hoekige polygonen) aan kon lijkt me stug ;)
Wat een spaghetti zeg. Erg overzichtelijk staan de patchkastjes er niet bij. Wel echt een place 2 be voor de tweaker. Beetje donkerder en wat vonkjes waan je je zo in een of andere Alien Film ;)
Geloof maar dat de organisatie van de patch-kasten echt wel goed in elkaar zit hoor! Je wordt er niet vrolijk als je van zo'n cluster het overzicht kwijt raakt van wat nou waar zat of zit.
Ik zat al te denken dat de concurrentie daar wel eens graag met een mesje doorheen wilde rennen }>. Dan mag je wel letterlijk nemen dat het leven van nVidia aan een utp kabeltje hangt. Natuurlijk nodigen ze dus alleen nVidia aanhangers uit voor een rondleiding.
Best nog meevallen hoor (ik zal maar zwijgen over de spagetti hier bij ons in de serverroom), ik vermoed ook dat ze hier 1 van de meest wanordelijkste hier hebben geplaatst. Ik heb van nvidia al nettere server rijen gezien hoor.
<off-topic>
Misschien een leuk idee voor een forumpje? "Post hier je patchpanel spaghetti foto's - deel 1"
Ik wil wel eens vergelijken. :+
</off-topic>
maak daar maarvast deel 2 van... deel 1 hebben we al een keer gehad
Die nettere rijen waren de voorkant van de rijen die je hier ziet :-)
Er is ook een video van een rondleiding door de 'engine room' van nVidia, daar staan de servers die de simulaties uitvoeren: http://www.tweakers.net/nieuws/24124
Moet je aan het einde van het filmpje es kijken. Het stikt er van de sun servers en bijbehorende stickers. Maar dat wordt dan toch weer overtroffen door een mega-Microsoft banner aan de muur. lol@that :)
Nou, ik wil ook wel zo'n rondleiding hebben. Ik ben benieuwd op hoeveel micron die NV50 gebakken gaat worden :D.
Op Anandtech.com staat er al veel langer een interessant artikel over ATI en nVidia. Gaat minder om de clusters maar meer om hoe een chip onstaat. Erg leuk te lezen!
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1711
ik sta toch elke keer weer versteld van de enorme hoeveelheid rekenkracht die ze daar hebben. Dat het ontwerpen/fabriceren van bijvoorbeeld een GPU nog rendabel is snap ik dan ook helemaal niks van :?
nou ja, denk maar eens aan al die miljoenen off-the-rack computers waar Nvidea kaartjes in zitten die 90% van de mensen koopt, die paar Geforce FX-sjes die ze aan de overige 10 % (high-end gebruikers) proberen te slijten zijn leuk meegenomen, maar in de meeste off-the-rack pc's zit nog steeds gewoon een geforce mx 440 oid. en met een beetje geluk een 4200 ti. Dat zijn producten waarvoor ze vrijwel geen ontwikkelingen meer doen maar die nog steeds voor het gross van de computergebruikers goed genoeg zijn.

oh een mail van hp : 4 containers 440mx en 2 containers 4200 ti.....cashen ! badabing....badaboom.

op hun nieuwe cores gaan ze pas echt verdienen als ze volledig doorontwikkeld zijn en dus gerijpt voor de main-stream consumentenmarkt.
Ze verkopen ook miljoenen chips, met een marge van rond de 30% als ik me niet vergis. Dus het loont zich zeker nog wel :)
Waarom denk je dat die kaarten zo duur zijn?
Hier was een paar maanden geleden ook een filmpje van. Toen gaven te ook iemand een rondleidig in hij server HQ, misschien staat ie nog ergens in het tweakers.net archief.

<edit> hmm net te laat
nVidia kan chips onderzoeken door deze met zuur laagje voor laagje bloot te leggen. Indien nodig worden de chips aangepast met behulp van een FIB.
Eh... Lijkt me niet dat dat echt goed samengaat, eerst de helft ruw wegvreten en vervolgens op 0.13u een paar traces bewerken?
Maar is verder wel leuk speelgoed :-)
En ik die dacht dat mijn kamer een puinhoop was :)
Indien nodig worden de chips aangepast met behulp van een FIB (Focused Ion Beam).
C&C iemand? :P
Zeker ;->
Alleen was die beam iets minder gefocused.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True