Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Bron: Emerce

Het gaat goed met het Nederlandse internet. Emerce brengt ons de resultaten van een onderzoek van het bureau Nielsen//NetRatings, dat concludeert dat Nederland steeds meer gebruik maakt van het wereldwijde web. In januari van dit jaar hadden 10,1 miljoen Nederlanders toegang tot dit web, waar ze gemiddeld 9:43 uur op verbleven. Dit is een stijging ten opzichte van de maand december: 9,7 miljoen Nederlanders online, gemiddeld 9:03 uur. In totaal brachten we met zijn allen in januari 62 miljoen uur door op het net.

Website Deze stijging is natuurlijk te zien in de bezoekersaantallen van websites. De top tien van meest bezochte websites trok in januari ruim tien procent meer kijkers, en deze sites zagen hun gezamelijke bezoekersaantallen stijgen tot 22,7 miljoen unieke surfers. Het aantal internetadvertenties stijgt niet zoveel als je uit de voorgaande gegevens zou verwachten, maar er is zeker een lichte stijging te zien. Het aantal adverteerders was in januari 2003 hoger dan in januari 2002, maar niet hoger dan in de recordmaand september 2002. MSN staat steevast op plek een van de top tien adverteerders, gevolgd door eBay en Ilse.

Ook het online gamen is sterk gegroeid het afgelopen jaar. Van elke miljoen inwoners van Nederland bezoeken er zeventigduizend een gamingsite, een stijging van meer dan driehonderd procent ten opzichte van januari 2002. Hiermee heeft Nederland relatief gezien de meeste online gamers van Europa. Het onderzoeksbureau geeft vooral de groeiende populariteit van offline games en de vermeerdering van het aantal breedbandverbindingen als oorzaken aan. Deze immense stijging verandert de top tien van gaming sites: deze wordt nu geleid door de nummer vier van vorig jaar, Zylongames.com.

Column: E-Shopping De verkoop van artikelen op het web groeit uiteraard met dit alles mee. In het vierde kwartaal van 2002 werd in de Verenigde Staten voor 14,3 miljard dollar online verkocht, 28 procent meer dan in diezelfde periode het jaar daarvoor. Europa doet ook een aardige duit in het zakje. In januari steeg bijvoorbeeld de online verkoop in het Verenigd Koninkrijk vijf procent boven de verkoop van december, wat traditioneel een topmaand is. Neem hierbij dat de offline verkoop met 44 procent daalde, en je ziet hoe groot deze stijging is:

In Amerika worden dus prachtige groeicijfers gerealiseerd maar Europa begint Amerika voorbij te streven, Groot-BrittanniŽ voorop. Sensationeel was de groei in online retail in januari, die nog eens vijf procent hoger lag dan in de traditionele topmaand december. Deze score is des te opvallender als wordt bedacht dat off-line retail sales in Groot-BrittanniŽ in januari met 44 procent daalden. Het was de tweede maand in de Britse geschiedenis waarin online retail sales boven de 1 miljard pond uitkwamen. De groei ten opzichte van januari 2002 was 142 procent. Daarmee behaalde online retail sales een aandeel van 6 procent in de totale Britse retail sales.
Online verkoop 2002
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

In januari van dit jaar hadden 10,1 miljoen Nederlanders toegang tot dit web, waar ze gemiddeld 9:43 uur op verbleven. Dit is een stijging ten opzichte van de maand december: 9,7 miljoen Nederlanders online, gemiddeld 9:03 uur. In totaal brachten we met zijn allen in januari 54 miljoen uur door op het net.
of ik ben dom of het artikel is dom :)

9 uur 43 is 9,71 uur. Als 10 miljoen man gemiddeld 9,71 uur per maand op internet verblijven moeten we dus met zn allen 97,1 miljoen uur spenderen, en niet 54 miljoen (het is immers een gemiddelde, en dit zijn dusdanig veel mensen dat gemiddelde*mensen het totaal moet opleveren) :)
Ook afgezien van dit soort domme fouten ben ik niet bepaald onder de indruk van een onderzoek van 'Emerce'. Dat is netzoiets als een onderzoek van Unox dat zegt dat Cup a Soup echt de best drinkbare soep ter wereld is volgens 37.466.228 miljoen Nederlanders :Z

* 786562 bartvb
inderdaad je zal er weer zo'n grote zak zout bij moeten halen.

zo als het in het artikel voorkomt, zou ik het met een coeficient van een half nemen :P
My guess is dat het een kansrekening"foutje" is die niet zo goed te vertalen is naar schrijftaal. Nu ben ik niet meer genoeg into kansberekening om het fatsoenlijk uit te leggen... *irritant*

Ik denk dat het gemiddelde hier iig nie berekend is volgend het (a+b+c)/3 idee.

Veel beter kank t ook nie uitleggen, sorry.
Ik vind dat MSN geen 1ste plek verdiend, 9 van de 10 bezoekers wil er niet eens heen, maar er opent automatisch een explorer venster die naar msn.com gaat als je je hotmail inbox via web checkt :r

Of als je een url verkeerd intikt, dan wil je er ook niet heen.
Of als je net windowsXP hebt geinstalleerd, dan staat ie ook default op msn.com dacht ik.
Het is niet alleen WIndows XP, maar Internet Explorer die bij Windows XP zit die dat doet, dat betekent dta iedereen met een Windows OS die een upgrad evan IE download automatisch MSN.com als startpagina krijgt, automatisch daarheen gaat als je een URL fout intypt en dat er nog eens auromatisch diverse MSN links in je favorieten staan...
Ik vind dat MSN geen 1ste plek verdiend, 9 van de 10 bezoekers wil er niet eens heen, maar er opent automatisch een explorer venster die naar msn.com gaat als je je hotmail inbox via web checkt
MSN staat ook niet op 1 qua meest bezochte sites, maar op 1 qua site die het meeste advertenties plaatst. Zie het artikel:
Het aantal adverteerders was in januari 2003 hoger dan in januari 2002, maar niet hoger dan in de recordmaand september 2002. MSN staat steevast op plek een van de top tien adverteerders, gevolgd door eBay en Ilse.
\[edit: foute quote :7]
9 uur 43 minuten is 583 minuten
583 maal 10,1 miljoen is 5.888.300.000 minuten
5.888.300.000 gedeeld door 60 is 98.138.333 uur 20 minuten 20 seconden en 33 duizendste. om precies te zijn (8> :+

En nog iets, ben net even naar Emerce geweest en daar zeggen ze dat die 54 miljoen uur voor december 2002 was en voor januari 2003 was dat 62 miljoen uur, dit laat wel weer zien dat niet alleen lezen een kunst is maar dat ook schrijven een hele kunst is :+ ( het zijn vaak de kleine letters die het em doen )
En nog iets, ben net even naar Emerce geweest en daar zeggen ze dat die 54 miljoen uur voor december 2002 was en voor januari 2003 was dat 62 miljoen uur, dit laat wel weer zien dat niet alleen lezen een kunst is maar dat ook schrijven een hele kunst is ( het zijn vaak de kleine letters die het em doen )
En zo zie je dat nieuwsposters ook menselijk zijn. :) Tis al aangepast btw, bedankt voor het melden. :>
9 uur en 43 minuten gemiddeld, voor de maand Januari. Jemig. Da's nog geen 20 minuten per dag.

Best kort (ff mail ophalen?) voor een land dat zo'n hoge percentage aan kabel-internet heeft.
Ik heb flink wat kabelaaansluitinkjes mogen doen voor mijn voormalige baas. De beweegredenen van de mensen zijn veelal gemakssaspecten. Zoals geen ISDN/2e lijn nodig en toch bereikbaar, een vast tarief per maan en de hogere snelheid.

En kijk eens naar de kosten een tweede lijn en een standaard provider abo-tje brengen al flink wat kosten. De tikken komen daar nog bovenop en men verwacht een toenemend gebruik i.v.m. kinderen etc. etc.

Ik heb bij ouderen mogen installeren die niet via een modem online durfden te gaan i.v.m. de kosten van de telefoon en die zichzelf niet snel genoeg achten om de kosten binnen de perken te houden, alsmede mensen die kabel internet namen omdat de kinderen het ook hadden en zo met hen kunnen emailen. (Systeem werd afgeleverd terwijl ik nog bezig was met de installatie.) En de mensen hadden echt geen idee van computers. Gelukkig had de leverancier het adres bij zich van een speciaal op ouderen gerichte computerclub, anders was ik nu nog bezig geweest met uitleggen. :-)

Dus de gebruiksgraad van kabel is dus ondanks de dichtheid niet zo verschrikkelijk groot. Uiteraard is het altijd mogelijk dat er een aantal powerusers net bij elkaar zitten :-( , maar veelal is het gebruik laag.
Van elke miljoen inwoners van Nederland bezoeken er zeventigduizend een gamingsite, een stijging van meer dan driehonderd procent ten opzichte van januari 2002.
No offence hoor, maar als je een gamingsite bezoekt wil dat dan automatisch zeggen dat je games speelt? :?
Aangezien ze als voorbeeld zylomgames geven neem ik aan dat ze onder gaminsite een site met daarop (flash/java) spelletjes bedoelen.
Het gehele onderzoek heeft een onbetrouwbaar karakter en staat vol met vaag geformuleerde beweringen zoals in jouw quote. 't Zou t.net niet misstaat daar in het openbaar aan te twijfelen, maar het is natuurlijk altijd een gok.
Het net als zodanig is ook wel een erg handige plek.

Info onder je vingers en virtueel bezoeken van lokaties.
(deja.com google, search.com etc)

Online shopping, niet echt voor mij, blijf t te leuk vinden om door de winkel te schuimen op zoek naar dingen.

De toegankelijkheid van internet wordt in de regel enkel groter. Maar enkel gebieden worden daarbij stelselmatig genegeerd [Geen trap richting de achterlanden (kom zelf van oorsprong uit een dorp van 3x niks) ]

Die 9:43 gemiddeld bestaat vast en zeker uit de rekensom van altijd online mensen (24 uur per dag) en zij die incidenteel de email uit de bus halen

(zelfs zo 'connected' dat t 'n first post is :) )

En zoals t hoort wordt die compleet de grond in gemod.
Met goedkopere en snellere abbonementen kan men alleen maar meer mensen online verwachten.

Naast het feit dat de huidige generatie beter met computers om kan gaan is het ook zo dat er steeds meer en nieuwere online services beschikbaar komen voor consumenten. Deze besparen vaak geld en veel tijd dan uitvoeren op de traditionele manier.

Het gamen is ook erg afhankelijk van de snelheid. De vraag naar Dedicated Servers voor games neemt toe en de mogelijkheid om op een lage ping een goede game te hosten stijgt ook.

Het toenemen van de internet snelheid zal alleen maar positieve wekingen uitoefenen op het 'online zijn' van ons Nederlanders.
10 miljoen mensen ?
Dat kan er bij mij niet in....
Hoeveel 60+ ers en kinderen onder de 12 hebben een echte Internet aansluiting ? (Tuurlijk zijn ze er, maar zoveel?)
Laat die mensen weg en je komt al bijna niet meer aan de 10 miljoen inwoners.....

85% van de bevolking tussen 12 en 65 lijkt me een betere uitslag. (Maar ja da's ook alleen maar natte vinger werk)
staat een foutje in

[quote] Hiermee heeft Nederland relatief gezien de meeste online gamers van Europa. Het onderzoeksbureau geeft vooral de groeiende populariteit van offline games en de vermeerdering van het aantal breedbandverbindingen als oorzaken aan. [quote]

er staat offline games in plaats van online games :+
Is geen foutje. Als je bijvoorbeeld een shooter offline speelt, en je denkt "oow, dies leuk!" is de volgende logische stap "hey, die kank ook online spelen! Laatk dat es doen!"

Als je offline vervangt door online maakt het helemaal geen sense imho. "De online spellen worden meer gebruikt omdat de online spellen populairder zijn geworden." Neej, das een lekkere verklaring. :P
Zylongames.com?

Nooit van gehoord, 't is zelfs geen site!?
Kwas er ook al naar op zoek, maar zelfs Google produceert exact 0 hits op de term 'zylongames'. Heeft iemand d'r ooit van gehoord of bezocht? :?
Ja, dat is via Ilse. Dat verklaart natuurlijk ook meteen de populariteit.
Ja daar zat ik ook al naar te kijken, ik bezoek toch regelmatig gamesites maar van Zylongames.com heb ik nog nooit van gehoord, en als ik de site wil bezoeken dan zegt ie page not found, mischien is het wel een foutje en is het de minst bezochte games site :+
Enkele redelijk grote sites zoals voetbal.nl halen hun online games bij hun vandaan, mensen hoeven dus niet altijd via zylom.com te spelen, hierdoor zullen ze wel veel traffic krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True