HP pakt koppositie van Dell af als grootste PC-leverancier

HP is op dit moment wereldwijd de grootste pc fabrikant. Het bedrijf heeft Dell in het laatste kwartaal van 2002 weer van de eerste plaats verdreven. In het tweede kwartaal was HP ook al de grooste, maar werd in het derde kwartaal met een minimaal verschil van de troon gestoten door Dell. De totale pc verkopen over 2002 zijn met 1,5 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook in het laatste kwartaal waren de resultaten iets beter dan die van 2001: vier procent meer omzet, zo blijkt uit onderzoek van IDC. Concurrent Gartner is het niet eens met de cijfers van IDC en gaat uit van een wereldwijde groei van 2,5 procent over 2002. De goede resultaten van HP werden met name bereikt door grote prijsverlagingen en de rechtstreekse verkoop aan consumenten. Het vierde kwartaal is door de feestdagen traditioneel de periode waarin het meeste verkocht wordt aan particulieren. De strijd om de eerste plaats tussen Dell en HP is voorlopig nog niet voorbij:

HP desktops met HP logoStill, the HP-Dell battle for dominance will go on as HP continues to shrink and Dell continues to grow. In the fourth quarter, HP saw its worldwide shipments contract by 9.8 percent and its market share decline from 18.5 percent to 16.1 percent. Meanwhile, Dell's market shipments rose 24.2 percent and its market share increased from 13.2 percent to 15.7 percent.

In the United States, Dell remained No. 1 in the fourth quarter with 29.2 percent of the market share, because of a 24 percent growth in shipments. HP's US shipments shrank by 6.1 percent, leaving it with a 20.8 percent share in the states.

Door Gabi Gaasenbeek

17-01-2003 • 20:29

40

Bron: ZDNet

Reacties (40)

40
40
31
7
1
0
Wijzig sortering
zelf snap ik niet waarom Dell zoveel succes heeft:
- zo goedkoop vind ik ze niet
- producten zijn niet beter dan anderen
- service afdeling kan nog veel leren

HP vind ik trouwens ook een bedrijf met meer standing, doet ook meer dan verkoop enzo
door dat dell de tussenhandel heeft weggehaald kunnen
ze een veel betere marge maken, terwijl de prijs
voor de consument lager ligt.

Slimme move toch van dell.
Anoniem: 787 @avon17 januari 2003 21:36
"terwijl de prijs voor de consument lager ligt"

...tot je die gigantisch hoge verzendkosten ziet.
Daar gaat je ' voordeel'.
Mjah het komt voor ons allemaal uit Ierland met UPC, netjes tracking systeem hebben ze, je kunt zo ongeveer volgen waar je bestelling allemaal terecht komt; komen ze afleveren, je ondertekent zo'n digitaal ding. Je zet het spul even aan de kant, checkt website en er staat al dat er geleverd is. Ik heb op een helpdesk gewerkt van verschillende hardware boeren en dan mag je met UPC toch best tevreden zijn en daar betaal je dus ook voor.
Ik bestel nooit meer iets via UPC! Ik heb dat 1x gedaan, en zou toen naderhand nog een rekening van ze krijgen. Die heb ik nooit gehad, maar wel na een half jaar opeens een brief van incassobureau Intrim Justitia. Waarom nou met UPC? Dat is ongeveer de prijs van TPG maal 10 en ik vind de laatste zeker betrouwbaar genoeg.
Je bedoelt vast UPS, niet UPC... :)
ik zeg net, "zo goedkoop vind ik ze niet", naar mijn mening pakken ze daar zeer graag mee ui (zie huidige reclamecampagne op tv)

ze willen ons graag overtuigen dat ze zoveel goedkoper zijn, maar ik vind dat hun prijzen maar weinig schelen, dikwijls staat die tussenhandel ook in voor de service, dus naar mijn mening besparen ze meer op service, wat GEEN voordeel voor de klant is
Jij hebt de commercial uit je hoofd geleerd :+
Da's pas indoctrinatie als je dat letterlijk op kunt dreunen!

Dell doet idd voorkomen alsof ze heel goedkoop zijn maar voor normale PC's vind ik ze niet echt goedkoop.
Dat is de hele reason of being, dat doen ze al zolang als Michael Dell het bedrijf heeft opgericht. En dat hebben ze al jaren best voor mekaar, Ze zijn niet voor niets al jaren de grootste computerboer in de VS.
Dell's acties zijn vaak heel goedkoop en je hebt meer flexibiliteit af fabriek. Met software zijn ze ook niet echt duur, zal wel komen vanwege hun vermeende threesome met intel en mickeysoft.
Verder leveren ze snel en is er met je accountlui te onderhandelen. Ik was voor mijn configuraties 30 euro duurder uit dan zelfbouw pc's, daar ga ik ze niet voor in elkaar zetten en heb ik geen next business day onsite voor en een enkele gesprekspartner die ook functioneert als hardware leverancier en geen doorgeefluik is. HP moet je zien als hp en compaq. HP is duur compaq goedkoop. Een nevenvestiging had compaqs gehaald, configuraties niet standaard waren een heel stuk duurder. Je zit met je tussenhandelaar wat service betreft en wat ikzelf verschrikkelijk vond, de crap die compaq standaard installeert, erg frustrerend als je kale opstart al 115 mb inneemt met winxp en je hebt shared video en compaq levert maar moeilijk met 256 mb (nu zat dat er wel in door de tussenhandel, maar bij dell kon ik mijn heel specifieke wensen in een keer kwijt, office xp ook pre-installed voor niks extra's buiten de software prijs) en geen geile kasten die heel netjes precies pas zijn ingericht
Magoed HP heb ik alleen van horen zeggen dat het goed is, compaq vind ik maar niks (ook qua servers), maar da's heel persoonlijk natuurlijk.
nog een puntje voor dell, ze zijn supersnel voor kant-en-klaar pc's met nieuwe hardware, je kon er al heel goedkoop zegge ergens 270 euro als een radeon ve 100 kost een 9700 krijgen terwijl je in de winkel alleen pro's kon krijgen
Anoniem: 53572 @Bas!18 januari 2003 10:14
Wat vind je dan verkeerd aan Compaq Servers? Persoonlijk installeer ik ze graag. Smartstart doet z'n werk prima en spaart een hoop ellende uit bij het uitzoeken van drivers, configuraties, ... Ik heb er persoonlijk nog nooit problemen mee gehad.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar je antwoord, daar het voor mij zo goed werkt?
Anoniem: 4632 @Bas!19 januari 2003 13:08
Beste kerel, (bas)

Laatst bij een klant een SAN (incl. backup oplossing) tegengekomen van DELL.

Je wil niet weten hoe dat ingericht was. Om te huilen gewoon.

Kortom, elke fabrikant heeft z'n goede en slechte punten.
Dell is nou niet bepaald zo'n enorme vriend voor Intel en Microsoft - zo gaat al jaren in 'het circuit' de onvrede van Intel over Dell die keihard grote kortingen eist op Intel cpu's en laten we Microsoft's woede over Dell's Linux avontuur (die uiteindelijk vanwege gebrek aan vraag werd stopgezet) en hun plannen voor het leveren van kale PC's met FreeDOS maar niet noemen :)
Anoniem: 58360 @catfish19 januari 2003 22:35
Inderdaad, hun service is slecht, hun kwaliteit is slecht, maar als je genoeg en luid genoeg roept dat je de goedkoopste bent zal iedereen dat gaan geloven. Ook moet gezegd worden dat je bij dell niet de laatste nieuwe hardware vindt terwijl ze dat ook van de daken schreeuwen. Maar ja, de modale klant zal het nooit leren. Jullie Nederlanders hebben nog een beetje meer voor dan de Belgen, als je in België Dell contacteerd kom je automatisch in Nederland terecht..... en je hardware komt van Ierland.... onaanvaardbaar.

Reactie op greg_ske: <b>Compaq Proliant servers roelen gewoon</b>, <i>Dell servers zijn zeer slecht</i>. Ik had een klant met een PE 2650 rack edition, wat een geluid zeg, onaanvaardbaar het volume dat daar uitkwam.
Anoniem: 75486 @catfish17 januari 2003 22:15
De Dell computers hebben een eigenschap die door andere leveranciers niet zo serieus wordt genomen.

ZE ZIJN MOOI... ze hebben een hoog gadget gehalte en staan netjes in een kantoor.
Ze zijn pas mooi sinds dat ze die antraciet kasten hebben. Die creme dingen daarvoor waren niet om aan te zien.
DELL is inderdaad helemaal niet goedkoper dan andere leveranciers. Ik hoor van veel klanten, en dat zijn bedrijven die vele honderden tot duizenden pc's gebruiken, dat de eerste order goedkoper is dan de anderen die pc's leveren. Elke bestelling na de eerste order is duurder, zo niet veel duurder dan die anderen.

Daarbij doet DELL wel degelijk aan tussenhandel. Ze hebben al weer een tijd geleden een website opgezet voor resellers. Weliswaar worden de producten niet onder de naam DELL verkocht en kunnen de resellers hun eigen naam erop plakken, de systemen zijn hetzelfde.

Helaas kan ik geen link geven naar die website.
Misschien weet iemand anders de link te geven.
nope, kletsverhaal.
Dell verkoopt uitsluitend rechtstreeks.
jij doelt op de OEM leveringen die Dell ook doet aan grote resellers maar die NIET de originele DEll apparatuur betreffen.
Anoniem: 55933 17 januari 2003 21:06
Ik schaam me voor mijn school... we hebben hier DELL's! Wel met 1,6 ghz... maar DELL :'(
:?
Wat is er zo mis met Dell? Op het bedrijf waar ik werk hebben we alleen maar Dell en de systemen zijn van goede kwaliteit en de service is ook best redelijk (bij Next-Business-day onsite garantie dan). Iets kapot? De volgende dag wordt het vervangen.

De helpdesk is alleen altijd in gesprek als je belt, maar de wachttijden zijn nooit overdreven lang (althans, dat is mijn ervaring).
Waarom janken als je een Dell hebt :?
Over het algemeen worden Dell's als een van de beste en betrouwbaarste pc's gezien, ze zijn ook erg mooi ;) , het enige nadeel is dat ze niet interessant zijn voor ons tweakers, omdat ze absoluut niet te tweaken vallen :'(
Anoniem: 74250 17 januari 2003 20:34
Vreemd dat dat nu net uitgelicht wordt op het moment dat HP via tweakers gaat leveren.
Vreemd dat dat nu net uitgelicht wordt op het moment dat HP via tweakers gaat leveren.
Ja, we wisten dat dit het geval was en toen hebben we geregeld dat ZDnet dat nieuwsberichtje heeft geplaatst :7

It's all about the money :P
Anoniem: 70448 17 januari 2003 20:41
offtopic mode:

Maybe komt het wel door die irritante dell folders die je bij elk computer tijdschrift krijgt ;) .
Ik verzamel in een maand tijd al gauw 5 van die foldertjes.
ben ik het absoluut niet mee eens, dell doet naar mijn mening te weinig om de naam dell bekend te maken, van die foldertjes welke jij spaart heb ik er nog nooit een gezien.
Als je mensen [b](alle soorten mensen)[b] vraagt wat grote computerleveranciers zijn dan zul je daar niet dell zien bij mensen die dat niet interesseert.

[]alle soorten mensen dus niet tweakers en wannabee tweakers kopen geen pcm of computertotaal.
Anoniem: 73850 @nAFutro17 januari 2003 21:07
Koop eens de Computer! Totaal. Daar zit altijd zo'n Dell folder bij idd. Volgens mij ook bij de PCM. En iedereen kent die reclame van Dell toch wel? Dat ze die zogenaamde tussenpersoon hadden uitgeschakeld, zodat Dell goedkoper is dan de concurrentie?
Echt heel jammer dat zoveel mensen niet hun PC's zelf bouwen.

O.K ik begrijp dat niet iedereen een tweaker is maar een zelfgebouwde PC is zoveel beter, het is gewoon beter voor jezelf omdat je weet wat je nodig hebt en weet wat je erin steekt en je hebt ook nog eens garantie op elk individueel onderdeel terwijl bij een complete PC vaak wordt gevraag naar de hele PC.

Maar voor bedrijven en instellingen is het een ander verhaal, die moeten wel kant en klare spullen kopen omdat ze geen tijd hebben om met bouwen bezig te zijn.
Bouw al 12 jaar mijn eigen Pc's. Heb hier ook een Dell staan en die bevalt prima hoor... zeer prima zelfs. Een " kant en klare" pc is absoluut niet per definitie slechter als een zelfbouw hoor, ken nogal wat zelfbouw pc's die bestaan uit rotzooi......
Anoniem: 32714 18 januari 2003 09:15
Op mijn werk werken we met Compaq, bij mijn vorige werk met Dell. Mijn mening is dat Dell goede producten maakt, maar dat deze toch vaker kapot gaan.

Heeft iemand anders ook deze ervaring?
Heeft iemand anders ook deze ervaring?
nee p'cies omgekeerd
compaq haalde net aan 1ste verjaardag ... als het meezat

dell gaat langer mee dan de gemiddelde medewerker :)
Ik vind het niets gek, zo vlak na de overname van Compaq door HP, dat ze de grootste zijn :)
en daarbij komt ook nog eens dat de meeste winst gemaakt wordt op de service overeenkomsten....

staat er niet vreemd van te kijken..
echter het dell verkoopjaar loopt anders dan het HP verkoopjaar...

dell en compaq eindigde per in het verleden per boekjaar op 31-12..
terwijl HP ( voor 2002 dus ook compaq) het boekjaar eindigde op 31-oktober....
toch 2 maanden verschil in verkoopcijfers...
compaq sterkste periode was in het verleden altijd september/november... en storte in december compleet in....

ben benieuwd tegen welke cijfers/data de "peilingen' gehouden worden
Anoniem: 75550 18 januari 2003 01:21
Dell is zeker niet de goedkoopste. Maar kwalitatief mag het er zijn. Voor bedrijfs-PC's en voor PC-Prive is het een prima leverancier. Laatst kreeg ik een foldertje van Dell en de aanbiedingen zijn wel zeer aantrekkelijk (zoals een gratis 15'' tft scherm of gratis upgrade naar 512MB bij een competent bedrijfssysteem van € 999). Maar uiteraard is de Service die

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.