Wube stopt ontwikkeling Factorio na update 2.1, werkt aan nieuwe games - update

De ontwikkeling van Factorio stopt na versie 2.1, meldt Wube. De ontwikkelaar gaat zich daarna richten op 'ondersteuning voor de lange termijn', zoals het repareren van bugs, compatibiliteitsupdates en het toevoegen van modfuncties.

Wube vindt dat 'we een goed punt hebben bereikt om de actieve gameplayontwikkeling af te sluiten', laat het bedrijf weten in een blogpost. Update 2.1 omvat al weinig nieuwe content en focust vooral op quality-of-lifeupdates, bugfixes en verbeteringen in de modding. Wube heeft geen nieuwe planeten of vijanden toegevoegd.

De ontwikkelaar wil update 2.1 eind juni beschikbaar stellen als experimental. Dat wil zeggen dat de update breed beschikbaar komt, maar dat gebruikers zich daarvoor wel specifiek moeten aanmelden of dat zij de experimentele release moeten downloaden via de website. Wube wil dat de update de hele zomer deze status behoudt, zodat makers van mods genoeg tijd hebben om updates uit te voeren.

Wube schrijft ook dat het werkt aan nieuwe projecten. Daarover kan de ontwikkelaar voorlopig nog niet te veel prijsgeven: "Eerlijk gezegd zal er voorlopig nog niets te melden zijn, maar het kan zijn dat sommige teamleden minder actief zijn met het oplossen van bugs en het werken aan Factorio, omdat ze hun tijd besteden aan andere gameprototypes/experimenten."

Verder maakt Earendel bekend dat hij vertrekt bij het bedrijf. Hij maakte verschillende mods voor Factorio en heeft geholpen bij de ontwikkeling van de uitbreinding Space Age en het verbeteren van de basisgame. Earendel werkt momenteel aan twee prototypes: een tactische turn-based game en een op verkenning gerichte puzzelplatformer. De ontwikkelaar is van plan om beide games te maken, maar hij heeft nog niet besloten welke game hij als eerste verder gaat ontwikkelen.

Update, 14.42 uur – In het artikel stond aanvankelijk dat Scott Klonan vertrekt. maar dat klopt niet. Conceptartist Earndel vertrekt. Dit is aangepast.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

31-05-2026 • 12:51

46

Submitter: Noxious

Reacties (46)

Sorteer op:

Weergave:

Factorio is de baas in fabrieken bouwen wat mij betreft.

Ik wacht een beetje tot space age in de bonus komt, dan kan ik alles weer eens herbeleven.

Top game
Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt zou ik daar lekker niet op wachten, en gewoon hop verder aan de verslaving. Let op: Space Age kost nog meer tijd, want nu heb je 4 planeten te organiseren... en een bende ruimteschepen.

Ik vind persoonlijk 30 euro een uitstekend bedrag voor wat je krijgt, en betwijfel of ze binnenkort aan de kortingen-serie beginnen. Then again, volgens mij zijn ze al uit de kosten :+
Wube heeft tijdens het ontwikkelen aangegeven dat Factorio niet in de aanbieding zal komen, en als je de prijshistorie bekijkt is de prijs maar 1 kant op gegaan met de tijd en dat is omhoog. Voor Space Age verwacht ik hetzelfde, dan kan je lang wachten op korting of andere aanbiedingen. Is wel beter voor je tijd ;)
Ik wacht een beetje tot space age in de bonus komt
Dan kun je lang wachten. :+

Wube heeft een algemeen bedrijfsbeleid om niet aan kortingsacties te doen, maar een vaste prijs te hanteren. Dit resulteert in een eerlijke vergoeding voor wat het product waard is, zonder dat de prijs buiten de kortingsperiodes oneigenlijk hoog opgeblazen wordt om te compenseren voor periodes met de lagere kortingsprijs. En zonder dat consumenten middels FOMO verleid worden om tijdens een actie te kopen, zonder dat ze er afdoende van overtuigd waren het spel ook wel echt te willen hebben.

Om dezelfde reden doen ze ook niet aan automatische regionale prijsomzetting middels Steam, maar gebruiken ze de door Valve aangeleverde prijzen om handmatig alles voor elk land zo in te stellen dat het op nette afgeronde prijzen uitkomt ipv 98/99-cent prijzen. Omdat 29.99 psychologisch veel goedkoper oogt dan een ronde 30, en daar wensen ze geen misbruik van te maken.

(Ja- Wube, is wat dat betreft echt de witte ridder van de games industrie.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 juni 2026 08:26]

zelfs al ben ik geen Factorio speler, het ziet eruit als een ontzettend goed gemaakt spel met veel aandacht en liefde, en dat de developers op een gegeven moment zoiets hebben van "we zijn tevreden, wij kunnen niet meer veel toevoegen" is 1000x beter dan maar proberen nieuwe dingen erin te blijven proppen. En zeker wanneer de modsupport ook zo goed is, waardoor de community het stokje kan overnemen. Wat mij betreft is dit exact het modelvoorbeeld waar initiatieven als Stop Killing Games naar streven.
zelfs al ben ik nog geen Factorio speler
ftfy

Zou het zeker een keer proberen. Factorio heeft vele malen meer content dan bijv. Satisfactory (en imo ook veel beter uitgewerkt) maar nog altijd voor een lagere prijs, weinig spellen die je zoveel bieden voor zo weinig geld. Je moet wel van factory builders houden, maar Factorio is verder gewoon echt de ultieme vorm van het genre, helemaal als je mods meerekent.

[Reactie gewijzigd door Oon op 31 mei 2026 14:22]

Is dat voortaan serieus al een categorie? Spellen waarin je fabrieken bouwt....
Yes, op zich geen nieuw concept, "city builders" had je ook al. Settlers was een voorloper hiervan denk ik.
In principe gaan zoveel games al over logistiek en productielijnen. Een genre als dit is slechts een logische uitkomst.
Ja, het is een subgenre van het logistieke subgenre van puzzelspellen. Valt een beetje samen met spellen als Transport Tycoon (of OpenTTD) en hangt dicht tegen city builders aan
helemaal als je mods meerekent.
Yup. Ik zit momenteel in een playthrough van het Pyanodon modpack.
Iets van 600u zit er tot dusver in gezonken en ik zit qua progressie ongeveer op een kwart naar de finish.
(Py heeft a/d ingame achievement tracking niet voor niets een achievement toegevoegd voor het behalen van de finish, genaamd "pyrrhic victory")
Ik probeer er zelf in te komen, maar heb moeite met goede guides vinden, enige tips?
Waar probeer je in te komen? De game an-sich; of het Pyanodon modpack?

Voor het modpack moet je er rekening mee houden dat het geeikt is op veteranen en echt heel diep gaat.
Er is een 40 pagina's tellend 'getting started' document voor, opgezet door één van de personen die binnen het team a/d mod werkt, maar buiten dat ga je vooral echt zelf situationeel na moeten denken.

Voor de game an-sich:
Hangt er vanaf waar je op vast komt te zitten. Als je pas net begint met spelen, kan ik je adviseren om bij de startup settings de biters op passief te zetten; of in elk geval de starting area zo groot mogelijk te zetten en biter expansion uit te zetten. Dat geeft je wat ruimte om te ademen en te experimenteren met zaken, zonder dat een paar kleine fouten resulteren in een enorme streng ongedierte die ineens op je dak landt.

Verder een paar algemene tips:
Bouw ruim - je gaat altijd meer ruimte nodig hebben dan je denkt.
Redeneer teruguit - dwz van het afgeronde product teruguit richting de ingredienten. Beredeneer hoeveel je wilt maken (bijv. 0.5 science packs p/sec is een goed initieel mikpunt) en werk daarmee uit hoeveel je van alle invoer nodig hebt. Kijk breder dan enkel één product en je kunt ook uitwerken waar logische afknippunten zitten in wat je 'lokaal' maakt, vs. wat je in een ander gedeelte van je fabriek maakt en naar meerdere andere punten gaat versturen.

Mocht je echt aan het handje door een eerste playthrough willen worden genomen, dan kun je bijv. op YouTube de Factorio 1.0 Let's play series van Nilaus opzoeken. Maar: dat spoilt wel gigantisch de game voor je, want je krijgt dus letterlijk elke oplossing voor elk product voorgekauwd. Van start tot finish.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 juni 2026 08:35]

Ik heb zelf zon 1500 uur in de base game zitten. Pyadons zit al een tijdje op mn verlanglijst om te gaan doen, heb het een keer eerder geprobeerd maar is echt overwhelming haha! Ik zal de getting started guide eens raadplegen of ik deze keer verder kom 😎
Dat is ook wel het hele doel van dit soort overhauls. Je hebt helemaal nieuwe mechanics om te leren kennen, nieuwe machines, nieuwe flowcharts, alles weer alsof je voor het eerst speelt.
Zo was de Space Exploration modpack waar de Space Age expansion voor een groot deel van is afgeleid ook eigenlijk gewoon een volledig nieuw spel.

Ik vind het persoonlijk juist vet om met de beperkte info die ik heb vooruit te komen, en dan een paar keer opnieuw te beginnen (door of mijn factory helemaal leeg te halen en opnieuw te bouwen of een nieuwe savegame te starten), maar je moet er van houden.
Zo was de Space Exploration modpack waar de Space Age expansion voor een groot deel van is afgeleid
Space Age is een verdere uitwerking van een idee wat al sinds begin af aan in het game design van Factorio gezeten heeft, maar wat Wube er uitgeknipt had om de scope te vernauwen en niet aan scope-creep en early-access te blijven doen.

Een deel van de vroege grafische designs en game play elementen zijn prijs gegeven via de Friday Factorio Facts (FFF) dev blog posts die steevast elke vrijdag van de week geschreven werden tijdens de early-access periode. De eerste grafische design schetsen alsmede van mockup screenshots van een space platform zoals uiteindelijk in de Space Age expansie geimplementeerd is, stammen als ik me niet vergis al uit 2014.

En Space Exploration was geinspireerd op die vroege designs.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 juni 2026 13:51]

Paar snelle tips:
Het duurt heel lang voordat je splitters ontsluit. In het begin zul je 'splitters' met het handje moeten bouwen dmv lange rijen al-dan-niet gefilterde burner inserters. Dus laat veel ruimte. (Serieus: VEEL ruimte. 10 inserters in een rijtje nodig hebben is niet ongewoon.)

Alles in het begin produceert as. En as is compleet ruk om weg te krijgen. Het enige wat je er mee kunt beginnen is terug uit filteren naar koolstof, roet, en ijzeroxide. IJzeroxide kun je heel inefficient omsmelten naar ijzerplaten. Koolstof is brandbaar en kun je dus terug in loopen als brandstof. Doe dat, want het is een net-negatief proces - en zo zorg je er voor dat je niet met enorme bakken koolstof komt te zitten. Want: je kunt het op geen enkele andere manier vernietigen, als opbranden.

De roet kun je omzetten in verschillende soorten erts (en meer as ...) maar weersta die verleiding. Stockpile het. In heel, HEEL veel kisten als je moet. Later leer je nl. een receptuur om roet om te zetten in zilver en goud - en dat is ridicuul veel simpeler dan de daadwerkelijke zilver of goud productielijn te bouwen.
Als je voldoende roet hebt opgeslagen, staat dit je toe om de initiële productielijnen voor zilver en goud die, net zoals al het andere, in het begin super, SUPER inefficient zijn - zo goed als over te slaan. En gewoon te teren op wat je uit je roet-reserves haalt.

Verder: zet biters uit. Pyanodon's mods zijn totaal niet gebalanceerd om met biters aan te spelen. Wat ook betekent dat je pollution uit kunt zetten. Heel welkom, want scheelt je wat CPU-kracht en Pyanodon's mods vereisen enorm grote fabrieken om uit te spelen, dus als je op CPU kunt besparen: doen!


Oh- en schaf een rubberen stressbal of twee (extra) aan. Die ga je nodig hebben. ;) :+

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 juni 2026 14:03]

Satisfactory kwam 3 jaar later uit. Best logisch dat er dan minder in zit. Ook de extra complexiteit van 3D maakt het lastiger om content uit te breiden.
Ook de extra complexiteit van 3D maakt het lastiger om content uit te breiden.
Zou je denken, maar is dus niet zo.
Als je Factorio's development blogs er op na leest, kom je er achter dat hoewel de game rendert middels 2D sprites, deze sprites allemaal gemaakt zijn door 3D modellen te bouwen en renderen. Dus door 3D naar 2D in te bakken. De productiepijplijn voor de content is wat dat betreft niet heel verschillend.
Het gaat niet alleen om het maken van 3D modellen. Een 3e dimensie voegt meer complexiteit toe ook in game design. En daarnaast was Factorio al veel langer in ontwikkeling.
Een 3e dimensie voegt meer complexiteit toe ook in game design.
Dat is enkel relevant als het uitbreiden van content ook nieuwe game mechanics met zich meebrengt. En is totaal irrelevant als je enkel te maken hebt met een paar nieuwe gebouwen en een paar nieuwe fabricage-recepten. Het is zelfs niet relevant met bijv. de nieuwe vloeistof-trucks die er in Satisfactory 1.2 bijkomen en de vloeistof truc-stops, want ook dat leunt gewoon al op alles wat er al in de engine zit.

Trouwens - ik kan je met redelijke zekerheid vertellen dat in elk geval op het gebied van grafisch design, de insteek die Factorio genomen heeft vele malen gecompliceerder is dan Satisfactory. Je zit namelijk vanwege het vaste camerastandpunt met het interessante probleem dat je gebouwen moet ontwerpen die er geloofwaardig drie-dimensionaal uit zien, met hoogte en diepte in de juiste ratios - terwijl alles nog steeds in een vierkant of rechthoek moet passen die aan de bovenkant niet uit mag steken, omdat dan alles wat direct achter het gebouw ligt in een onzichtbare dode hoek zou belanden.

Dat vereist best ingenieus grafisch design. (Alleen al de mijnbouw machines hebben om die reden drie verschillende redesign iteraties gehad.)
En daarnaast was Factorio al veel langer in ontwikkeling.
En ook dat is niet relevant mbt de claim dat 3D meer complexiteit met zich meebrengt en het dus lastiger maakt om content uit te breiden.

Je hoeft niet reactionair in de bres te springen om Satisfactory te gaan verdedigen t.o.v. Factorio, hoor. Ze voorzien allebei in een ander soort spelervaring. Het is sowieso al appels en peren vergelijken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 juni 2026 13:43]

Satisfactory mist gewoon heel veel van de magie van Factorio, en is zo slecht geoptimaliseerd dat de echte megafactories niet te doen zijn tenzij je een héle stevige PC hebt.
Zeker vermakelijk, maar hogere prijs en is toch echt wel minder uit te halen uiteindelijk. Misschien als er ooit mods voor uitkomen, maar waar Factorio echt een cult classic is geworden zie ik Satisfactory al afdalen helaas.

Ik vond het 3D aspect in sommige situaties heel leuk, vooral dat de wereld toch net wat meer diepte heeft (letterlijk :+ ), maar het voegt in het factory builden weinig toe. Je kunt hele mooie setups maken met gestapelde belts maar je kunt de hele story heel makkelijk uitspelen door gewoon slordig alles door elkaar te trekken. Factorio dwingt je toch iets meer je hersenen te gebruiken vind ik, maar misschien dat dat bewust was omdat ze een meer mainstream publiek wilden bereiken?

[Reactie gewijzigd door Oon op 1 juni 2026 11:35]

Ik heb de game wel maar het is niet echt mijn genre :3 Desondanks alle lof voor deze game, de ontwikkelaars en community!
Wat mij betreft is dit exact het modelvoorbeeld waar initiatieven als Stop Killing Games naar streven.
Om daar verder op in te gaan: Wube heeft al eens gesteld dat als ze Factorio ooit totaal opgeven, of noodgedwongen de deuren zouden moeten sluiten, ze de source vrijgeven, zodat de community ook dat deel over kan nemen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 31 mei 2026 14:36]

Geweldig. Er zijn twee games die ik in het verleden gespeeld heb (beide MMO's, ja, Firefall en Lego Universe) die simpelweg niet meer te herleven zijn. Zeker bij Firefall zonde, want alle sourcecode zit achter slot en grendel zonder dat er ook maar iets mee gebeurt (als de code nog bestaat, heet dat), en zelfs als het een MMO is, zou ik dan in ieder geval liever zien dat de source gewoon beschikbaar gemaakt wordt, zodat eender welke gek die er vrije tijd aan wil spenderen om het toch nog in leven te houden, dat in ieder geval wel kan doen.
Al is het maar om private servers te kunnen maken voor vergeten mmo's en rpgs. Ik ken er ook een paar die niet meer te spelen zijn..
bij Terraria werkt het oneindig propper geweldig (er zijn volgens mij al 3 "laatste update ooit"s geweest), maar daar is die game ook wel speciaal in: het is gemaakt om veel opties te hebben.
Einde van een tijdperk _O_. Factorio is buiten de crackverslaving 1 van de meest prachtig geoptimaliseerde games die ik ooit gespeelt heb. Overproductie is goed voor de FPS ;)
Ik speel nu The RiftBreaker, niet hetzelfde als Factorio maar het zou familie kunnen zijn, en dat spel laat mijn PC blazen van de hitte. Met Factorio heb ik nooit last gehad van een warme PC, loopt altijd als een zonnetje.
na 10s gameplay te zien weet ik waarom: factorio was vooral cpu-bound door de beperkte graphics terwijl Riftbreaker grafisch veel zwaarder lijkt, waardoor het eerder gpu-bound zal zijn en laat het nu net je videokaart zijn die véél meer stroom verbruikt en dus zwaarder moet worden gekoeld.
Ik heb net een FPS cap van 60 geprobeerd en dat lijkt mijn PC prettiger te vinden.
In principe is Factorio idd lekker simpel en light, maar als je tig duizend astroiden op je weg vindt (retourtje Shattered Planet ofzo) dan merk je toch echt dat je GPU meer te doen heeft. Het werkt allemaal prima, maar de performance hit op mijn oude GPUtje was duidelijk.
ik heb 2.0 nooit gekocht, dus weet niet wat de invloed van de toevoegingen zijn. Mijn 3070 was in 1.0 in elk geval nooit de bottleneck, maar wel m'n 5800X
Ik speel The Riftbreaker op het moment voor een open campaign en kan alleen maar zeggen dat ik een andere ervaring heb.


Werkt goed op mijn laptop , desktop en steamdeck en alleen de steamdeck heeft een paar issues. De rest draait die goed en speelt die af zonder heat issues.


Gewoon mij n+1
Ik speel het met de Spage Age uitbreiding op de Switch 2 en ben best onder de indruk hoe soepel het allemaal draait. Een Switch is nu eenmaal niet de krachtigste hardware maar ik merk geen enkele hapering of wat dan ook, terwijl er behoorlijk wat activiteit is. Er zijn simpelere spellen die de boel eerder op de knieën krijgen.
Wacht maar tot je op het nivo van mega-base of zelfs giga-base komt. Maar ik moet je gelijk geven, het draait echt wel soepel.
Het is niet Klonan die gaat, maar Earendel
Laatste punt klopt niet.
Het is niet Klonan die vertrekt en deze games wilt maken, maar Earendel.

Het "Dawn of the rising star" stukje is namelijk door Earendel geschreven en niet Klonan. (die de rest van FFF#440 heeft geschreven)
Ik volg al van het begin hun traject en als er nu een team is waar je van kunt zeggen dat ze een feilloos pad hebben afgelegd en altijd voor hun community er was, dan is het dit bedrijf wel. Dit zijn allemaal grote mensen die kwaliteit en robuustheid van hun product vooropstelden bij Factorio. Noem het gerust specialisten in hun eigen niche. Petje af!
Heb mooie tijden beleefd aan factorio. Zelfs tot het moment dat ik het begon te dromen.

Voor mensen met OCD is dit echt crack.
Ik vind Factorio het beste spel dat ik ooit heb gespeeld. Punt.
Ik heb het ook ooit flink gespeeld. Leuk om verschillende raketten tegelijk de ruimte in te kunnen sturen. Maar het spel draaide naarmate mijn basis uit de kluiten groeide steeds langzamer :).
Daarna verslaafd geraakt aan Rimworld en Oxygen not Included dus Factorio niet meer aangeraakt.
Dus nooit dat spaceship gedoe in Factorio gedaan...

Dyson Sphere Program is ook een leuke Factorio opvolger.
Maar het spel draaide naarmate mijn basis uit de kluiten groeide steeds langzamer :)
Welke versie heb je destijds gespeeld?
Sinds 0.17 of 0.18 is er een eerste flink golf van optimalisatie geweest waarmee vloeistofpijpen en transportriemen een stuk betere performance hebben gekregen. (En supergaaf voor de software developers onder ons: daar heeft de ontwikkelaar ook uitgebreide dev blogs over geschreven die uitleggen wat ze gedaan hebben!)

Met de huidige 2.0 versie is Factorio onzinnig goed getuned, en op een semi-moderne game-PC (zeg 3~5jr oud) kun je makkelijk 60 FPS aanhouden met een fabriek die 10,000 sci/min afhandelt.
Eerder zeiden ze dat het misschien een rpg ging worden. We wachten het met vertrouwen rustig af :)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn