Rechter: TenneT hoeft datacenter voorlopig niet aan te sluiten op vol stroomnet

Netbeheerder TenneT hoeft een groot datacenter voorlopig niet aan te sluiten op het stroomnet. Het Australische Goodman eiste een aansluiting, maar heeft daar pas recht op zodra er weer ruimte op het net is, aldus de rechtbank.

Goodman hoopte zijn stroomafsluiting te kunnen afdwingen bij de rechtbank. Het Australische bedrijf vroeg zijn stroomaansluiting in 2021 al aan, blijkt uit rechtbankdocumenten. In 2023 sloot het bedrijf daarvoor een voorlopige overeenkomst met TenneT, waarop het bedrijf aanbetalingen van in totaal zo'n 490.000 euro deed bij de netbeheerder.

TenneT kwam daar later op terug. De beheerder zei tot de afgelopen herfst dat de aansluiting voor Goodman er zou komen. Uit onderzoek bleek echter dat er geen ruimte meer op het stroomnet is, waardoor die voorlopig niet kan worden aangelegd. Het bedrijf werd daarom op de wachtlijst geplaatst.

Goodman stapte daarom naar de rechtbank. Het bedrijf eiste dat TenneT alsnog doorgaat met het aansluittraject van zijn datacenter, met een aansluiting van 70 megawatt. Als TenneT daar niet mee akkoord ging, wilde Goodman vanaf 1 juni een dwangsom van 500.000 euro per dag.

De rechtbank gaf het Australische bedrijf ongelijk, mede omdat er slechts sprake was van een voorlopige overeenkomst tussen TenneT en de datacenterbouwer. Een definitieve overeenkomst is nooit ondertekend. Goodman mocht er daarom als 'professionele partij die op de hoogte is van het huidige energielandschap' niet van uitgaan dat de aansluiting zo snel kon worden aangelegd.

Het datacenter van Goodman moet uiteindelijk gebouwd worden in de regio rond Vijfhuizen, vlakbij Schiphol en Haarlem. Het hoogspanningsstation in dat gebied wordt de komende jaren al flink uitgebreid, maar er zijn zoveel nieuwe aanvragen gedaan dat het alsnog niet genoeg stroom kan leveren. Daarom moest TenneT de aansluitingen van verschillende datacenters voorlopig uitstellen, meldde de NOS eerder al. Daaronder viel ook Goodman.

Update, 19.13 uur - Aanvankelijk stond in het artikel dat Goodman een dwangsom van 10.000 euro per dag eiste. Dat klopt niet; het bedrijf wilde een dwangsom van 500.000 euro per dag.

Elektriciteitsnet stroomnet netcongestie. Bron: Sean Gallup / Getty Images
Bron: Sean Gallup / Getty Images

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

29-04-2026 • 18:30

93

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (93)

Sorteer op:

Weergave:

Sorry hoor maar vind het argument van de rechter onzinnig en erg gekleurd. TenneT heeft tot de herfst van 2024 actief bevestigd dat de aansluiting er zou komen, waardoor Goodman gerechtvaardigd kon vertrouwen op nakoming van deze overeenkomst. Het feit dat er slechts een voorlopige overeenkomst bestond, doet daar niet aan af vind ik: TenneT heeft Goodman eigenlijk door de aanbetalingen in eerste instantie te accepteren niet gewaarschuwd dat de definitieve overeenkomst een vereiste was voor dit vertrouwen. Door al 490.000 euro aan aanbetalingen te ontvangen en jarenlang door te gaan alsof de aansluiting zou worden gerealiseerd, heeft TenneT bij Goodman een gerechtvaardigde verwachting gewekt die verder gaat dan een vrijblijvende voorlopige afspraak.

De redenering dat Goodman als "professionele partij" het energielandschap kende, gaat voorbij aan het feit dat TenneT zélf tot vlak voor de afwijzing het tegendeel communiceerde. Goodman kan dus niet af te gaan op de algemene marktkennis, maar mocht afgaan op de concrete mededelingen van de netbeheerder. Het is juist dat Goodman de prfessionaliteit van Tennet vertrouwde maar schijnbaar is Tennet geen professionele organisatie of zakelijke partij.

Vind persoonlijk dat Tennet al van het begin van het bekend zijn van het toekomst beeld waardeloos is evenzo als de regering. Juist omdat TenneT de informatieplicht had over de netcapaciteit en die plicht niet tijdig nakwam, ligt het redelijker dat TenneT de schade draagt dan dat Goodman opdraait voor het gevolg van die nalatigheid.

Hoop dan ook dat Goodman in hoger beroep gaat. Dat er wel of geen oplossing is doet er niet toe.

[Reactie gewijzigd door Lord Anubis op 29 april 2026 18:42]

De crux in deze uitspraak zit in het feit dat Goodman heeft zitten onderhandelen over de realisatieovereenkomst (REA) en de Aansluit- en transportovereenkomst (ATO). Dat traject heeft een tijdje stilgelegen, en daarmee is het recht op capaciteit verspeeld.

Het is goed om te beseffen dat grootzakelijke aansluitingen wezenlijk anders van opzet zijn dan kleine aangeslotenen. In dat laatste geval is de capaciteit impliciet en ingegeven door de afgezekerde waarde (bijv 3x25A). Bij grootzakelijke aansluitingen zijn de aansluitcapaciteit (in dit geval 70MVA) en het gecontracteerd transportvermogen verschillende eenheden, ook per richting. Veel zonneparken hebben bijvoorbeeld veel invoedingsvermogen (bijvoorbeeld 6MW) en nauwelijks afnamevermogen (51kW is heel gebruikelijk).

In dit geval heeft Goodman betaald voor een aansluiting van 70MVA, maar nagelaten een ATO te tekenen waar de transportcapaciteit in vastgelegd wordt. Door alle ontwikkelingen is de capaciteit in de tussenliggende tijd niet meer beschikbaar. Dat is zuur, maar dat had Goodman kunnen weten (volgens de rechter).

[Reactie gewijzigd door Krisp op 29 april 2026 19:05]

Het klopt dat Goodman heeft nagelaten de bewuste contracten aan te gaan. Als gevolg daarvan is Goodman op dit moment nog geen gecontracteerde afnemer, zo concludeert de rechtbank (in rechtsoverweging 4.5). Er lijkt door Goodman ook een beroep gedaan te zijn op wat de precontactuele goede trouw heet, gezien er door Goodman is betoogd dat TenneT de onderhandelingen zou hebben afgebroken. De rechtbank ziet ook dat anders (in rechtsoverweging 4.6): "Goodman is op basis van het gereguleerde proces vanwege congestie op de wachtlijst geplaatst en van het afbreken van onderhandelingen is, anders dan Goodman betoogt, dan ook geen sprake.".
Bij een onderhandeling zijn er minimaal 2 bereidwillige partijen nodig. Zoals ik de uitspraak lees heeft Tennet na het weer starten van de onderhandelingen om 2025 afspraken gemaakt (of laten staan) dat later in 2025 de overeenkomst zou volgen. Tennet is daar zelf later op terug gekomen. Het afschuiven op het bedrijf is dus wel erg makkelijk. Betrouwbaarheid van een overheidspartij (Tennet is 100% staatseigendom) is wel het minst wat verwacht mag worden als ze gaan onderhandelen.
Ja, ik vind ook wel iets van de manier waarop TenneT geacteerd heeft. :P

De tijdslijn van de onderhandeling in 2025 (2.8 en 2.9 in de uitspraak) laat ruimte voor interpretatie. Immers: de planning was om in september te tekenen, maar 31 oktober (een maand nadien) blijkt dat dat niet meer kan. Het is mij niet duidelijk waarom die planning niet gehaald is. Dat lijkt te indiceren dat er ook in 2025 niet heel voortvarend gehandeld is, maar echt duidelijk is de uitspraak op dat punt niet.
De rechter zal de communicatie wederzijds meegenomen hebben in het besluit.

Mijn verwachting is dat het bedrijf in zijn eigen processen dit heeft laten liggen als niet belangrijk genoeg. Maar als het bedrijf dat niet gedaan heeft en bewijs vergeten is aan te voeren merken we dat in het hoger beroep wel.

Overigens vind ik het niet erg. Nu kunnen heel veel woningen en bedrijven die werkgelegenheid scheppen geholpen worden in plaats van een handvol datacenter medewerkers plus stroomverbruik van een kleine stad zodat er met AI spul gegenereerd kan worden.
Er moet eerst een ATO overeenkomst overeen worden gekomen en die wordt niet afgegeven als de capaciteit op het net in gevaar komt.

Maar ja, het zou zo maar kunnen zijn dat men alleen maar hoefde tekenen voor ATO, , maar dat een persoon geen krabbel zette aan de zijde van Goodman en dat het moment toen een nieuwe situatie werd.

Ik kan uit de uitspraak niet goed uit opmaken of Goodman het heeft laten liggen en dat je 2025 een nieuwe situatie kreeg.
Hoop dan ook dat Goodman in hoger beroep gaat.
8)7 hoe wereldvreemd en naar ben je als persoon dat je hoopt dat een of andere buitenlands hebberig bedrijf ófwel voorrang krijgt op iedereen ófwel ons (want we betalen dat uiteindelijk collectief) ongeveer €180 miljoen per jaar uit de zak klopt.
Behalve dat Krisp hierboven al aangegeven heeft waarom het niet zo simpel is als jij stelt... En dan is het dus best raar om zo verontwaardigd te zijn voor een of andere fat cat corp van de andere kant van de wereld.
we doen alle mogelijke moeite om het buitenland te interesseren in investeringen in onze economie en ja, die bedrijven doen dan omdat ze een goed vooruitzicht hebben, maar ze dragen hier bij aan het BBP, waarom moet het hier een "fat cat corp" zijn? Omdat ze 5 jaar geleden (of langer al) de groeipotentie van onze digitale economie zagen? Los van de rechterlijke uitspraak was Nederland niet wat het nu is zonder buitenlandse investeerders
Zeker voor de grote hosters (Amazon/Google/MS/Meta) waar er geen hoogwaardige banen bij komen in NL loop je er als land eigenlijk alleen maar op leeg: wij moeten met grote moeite de stroomvoorziening regelen en vervolgen betalen ze ook nog eens een habbekrats voor de energie als grootverbruiker. De winst van deze bedrijven verdwijnt naar het buitenland in allerlei constructies zodat ze ook nog eens geen/nauwelijks belasting betalen. Ik denk dat we als NL daar helemaal niet blij moeten zijn dat ze hier staan: het vergoot het energie vraagstuk zonder dat er echt baten tegenover staan.
er is best wat voor te zeggen om na te denken of datacenters de eerste prio hebben in ruimtegebruik, maar dat is wat anders dan elke buitenlandse investeerder als hebberig af te schilderen. Die habbekrats valt overigens wel mee, want al die datacenters moeten via ETS hun energiegebruik "afkopen". Het probleem is hier natuurlijk wel dat de stroom voor een datacenter meer waard is dan voor een industrieproduct (bijvoorbeeld aluminium) dus het concurreert op dat schaarse goed en verhoogt de stroomprijzen voor de industrie
vervolgen betalen ze ook nog eens een habbekrats voor de energie als grootverbruiker
En wiens overheid heeft dat zo bepaald? Laten we wel wezen. De accijns op energie voor consumenten heb je natuurlijk helemaal geen zier aan die 20-22% verbruik die we met zijn allen hebben.

De overheid maakt stroom voor particulieren expres duur terwijl het voor zakelijke gebruikers gewoon spotgoedkoop is.

Voor grootzakelijk gebruik is de kWh prijs 6 tot 9 cent

Zitten wij helemaal moeilijk te doen met dynamische contracten en terugleverboetes en gedoe en een hoge prijs van wel 28-30 ct/kWh.
Is een datacenter een investering in de Nederlandse economie? |Het neemt veel energie uit het grid, verbruiktenorme hoeveelheden water en daartegenover staat amper werkgelegenheid nadat de bouw is gerealiseerd.

Nee, een datacenter is echt geen goede investering voor omwonenden of de provincie of zelfs Nederland. Het zal vast een leuke investering zijn voor de uitbater van het datacenter.

AI moet nog flinke stappen szetten qua energieverbruik, voordat het werkelijk iets betekent voor een economie. Maar goed, iedereen blijft zich maar blindstaren op de enorme hoeveelheden geld die word rondgepompt in een klein stel bedrijven, welke letterlijk geen ene f.ck geven om Nederland of haar bewoners. Deze bedrijven zien alleen een locatie met betrouwbare en gereguleerde stroomvoorziening en een gunstig belastingklimaat (voor bedrijven).
Dat doet niet ter zake. Het gaat erom dat het recht zegeviert. Na eventuele hoger beroep weten we meer.
Het recht heeft toch gezegevierd?
Nog even afwachten of er hoger beroep komt, maar de eerste stap is inderdaad gezet
En daar denkt een rechter dus anders over. En ik heb toch meer vertrouwen in zijn juridische kennis dan in die van iemand op Tweakers die wel even zal vertellen hoe de wereld in elkaar zit.
Ik ben het met je eens, omdat het een datacenter betreft zie je dat veel mensen al blij zijn dat het niet door gaat. Maar dat doet eigenlijk niet ter zake, er mag geen willekeur zijn.
Maar zonder dossierkennis is dat eigenlijk niet mogelijk om een oordeel te vellen.
Ik verwacht ook een hoger beroep op basis van beperkte info. Maar dan denk ik dat geen van beide wint; die aansluiting komt er dan niet (omdat het niet kan) maar wel een schadevergoeding omdat Tennet dit zo lang heeft laten lopen.
Maar dit is speculatie van mijn kant
Hoe je het ook wendt of keert, er is uiteindelijk geen 'echt' / definitief contract getekend. Dat onderhandelen deed Goodman om zo min mogelijk te betalen en of zo gunstig mogelijke voorwaarden te bedingen en dat mag uiteraard, maar zolang er niet van beide zijden een handtekening onder staat, is er niets bindend.

Bij zaken tussen consumenten en bedrijven neigt de rechter er vaak naar om de zaak in het voordeel van de consument uit te leggen, omdat die als de zwakke partij wordt gezien, vaak minder kennis van (juridische) zaken heeft etc, maar dat is hier geen excuus.

Ik zie hier geen willekeur. Als de aansluiting zo belangrijk was voor Goodman, waarom hebben ze het sluiten van de overeenkomst dan op het laatste moment aan laten komen? Maar goed, we weten niet alle details dus wie weet wat er nog meer achter zit.
Hoe kom je tot die conclusie in je tweede zin? Zelf verzonnen of uit een betrouwbare bron?
Goed lezen: Er is niet voor niets een 'voorlopige overeenkomst' gesloten. Note: het gaat hier niet om een kleinschalige aansluiting.
Met een voorlopig contract weet je dat het nog niet definitief is. Je kunt er op gokken dat het door gaat en alvast voorwerk doen tijdens het wachten op het definitieve contract, maar er is nu al jaren gedoe rondom de capaciteit van het netwerk en dan is gokken dat het wel goed komt ineens een stuk risicovoller.
Je zou ook kunnen stellen dat Tennet een professionele partij is, en dat Goodman er dus vanuit moet kunnen gaan dat ze hun – al dan in concept gemaakte – afspraken nakomen.
Maar wat is dan nog het verschil tussen een concept afspraak en een definitieve afspraak?


Het lijkt me juist dat een concept bedoeld is als tegenhanger van een definitieve afspraak.
Geen gezond bedrijf gaat zomaar gezamenlijk met een dienstverlener concepten maken enkel om het concept. Het gaat meestal om een gezamenlijk doel, in dit geval een realistisch technisch ontwerp, berekening van kosten en zo realistisch mogelijke planning. Zeker als je een bedrijf daar ook fors voor laat betalen dan schept dat dus ook verantwoordelijkheid om betrouwbaar mee te werken om tot een definitief concept te komen wat ondertekend kan worden als definitief. Anders kan de dienstverlener wel van alles gaan beweren om zich vervolgens met her geld terug te trekken.
Dus het was nog niet definitief. Dan klopt dat mooi met de uitspraak.
Als je een huis koopt dan is de concept akte die je tekent bij de makelaar ook gewoon juridisch bindend om verder te gaan he. Vanaf dat moment kunnen beide partijen er alleen nog maar onderuit als er ontbindende voorwaarden zijn of er 10% boete wordt betaald. Je kunt er dus niet zomaar even mee wegkomen door te zeggen, “ja nee maar was maar Concept”

Een getekend concept is juist vaak de basis om het verdere proces in te gaan met een totale intentieverklaring en commitment. Als er dan vooraf geen ontbindende voorwaarden zijn opgenomen is het normaal helemaal niet gek dat bepaalde factoren dan wel degelijk als vaststaand feit worden aangenomen.

Zo had in dit contract ws wel iets gestaan als “mits beschikbare capaciteit”. Staat dat er niet, dan is dat echt wel een domme fout van TenneT.
kun je toelichten wat je relatie tot Goodman is?
Juist, ik krijg hier heel sterk het vermoeden dat die rechter zwaar partijdig is of compleet incompetent.
Lees je even in over hoe de problemen ontstaan zijn en wie de versteviging van het lichtnet heeft tegengehouden. Hint: dat waren niet de netbeheerders.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 30 april 2026 00:56]

Maar we zijn nu tig jaar verder en het is er alleen maar slechter op geworden. Dus allemaal leuk, maar dat het niet verbeterd ligt toch ergens?
Klopt, voornamelijk bij de overheid. Zoals de persoon waar op je reageert al zei, lees je even in. FTM heeft er een mooi stuk over bijvoorbeeld. Erg slecht beleid gevoerd en de netbeheerders krijgen de slechte naam. Korte termijn politiek.
"TenneT beheert een net welke bijna de hoogste beschikbaarheid ter wereld heeft"

Toetsenbord expert @Wouterie : "Het net is brak"

Hebben wij een andere definitie van brak? Weet je niet wat een net is of wie TenneT is? Waar begrijp ik je niet?
Zo, je neemt het nogal persoonlijk op. Ben je soms van de ACM/netbeheerders fanclub? Lekker niets doen tot het crisis is en dan met de botte bijl los gaan? Ik wil niet zeuren maar: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025D19901&did=2025D19901 en dit was de glansrijke reactie van de minister: https://open.overheid.nl/documenten/f7e8279d-193e-4cfd-98dc-ed6737355351/file

Het kan best dat het ooit stabiel was... En nu? Ze zouden zich kapot moeten schamen. Maar goed, zet je TenneT fanclubpetje maar weer op en ga lekker staan juichen voor die lijntrekkers.
Je zegt dat het net brak is. Ik geef aan dat het niet zo is. Vervolgens kom je met onteigeningstrajecten en boze boeren?
Dat heeft bar weinig met elkaar te maken, het ene gaat over de uitbreiding van het net en het ander over de stabiliteit...

Daarnaast als iemand het persoonlijk lijkt op te nemen ben jij het.
Oja en wat is er mis met die kamerstukken? Grondeigenaren worden gecompenseerd en TenneT heeft nog nooit een onteigening door hoeven zetten. Dit gaat allemaal volgens de kaders van de wet en landsbelang, TenneT bepaalt die kaders niet maar opereert er alleen in.

Het net is nogsteeds enorm stabiel. Heb jij een bron dat de stabiliteit van het net minder is geworden de afgelopen jaren? Het is nogsteeds 99,99... zoveel procent ofzo. Lees je even in voordat je onzin uitkraamt.

[Reactie gewijzigd door Horatius op 30 april 2026 00:55]

De rechter moet oordelen binnen de gestelde wet. Nu kunnen we het amateuristisch vinden dat Tennet kennelijk niet heel betrouwbaar is bij onderhandelingen, maar dat is wel wat de wetgever volgens de rechter mogelijk maakt. Dus de vraag lijkt me eerder of het redelijk is om als wetgever een staatsbedrijf zoveel macht te geven dat er niet op hun toezeggingen vertrouwd mag worden. Want deze vrijheid gaat niet slechts op voor levering aan datacenters maar ook scholen en ziekenhuizen.
Het is een goede zaak dat TenneT aan de bel trekt over dat datacentrum want er kan gewoon niets meer bij. Er zal eerst uitgebreid moeten worden eer dat datacentrum aangesloten kan worden. Het is een goed iets dat TenneT de zaak gewonnen heeft want een grote instabiliteit van het net kan verstrekkende gevolgen hebben. Je kunt ook niet eten als je het eten niet bereidt hebt.

Het zijn baten en lasten. Welke invloed heeft een latere plaatsing van het datacentrum? Welke invloed heeft het als de stroomlevering écht in gevaar komt? Ik denk dat de laatste kwestie het zwaarst weegt.

Onderschat deze zaak niet. Wat er hier gebeurt boezemt mij wel angst in.
Dat Tennet stelt niet te kunnen leveren als de stabiliteit van levering voor de samenleving daarmee in gevaar komt is hun werk. Alleen is het ook hun taak om te leveren en behoorlijk op vraag in te spelen. Als je jaren lang de bewering doet te kunnen leveren, zelfs intentie overeenkomsten aan gaat en honderdduizenden euros vraagt voor die intentie, dan noem ik dat geen betrouwbare dienstverlening. En daar blij mee zijn is leuk als het in je voordeel is ( er geen last van hebt) maar deze onbetrouwbaarheid op korte termijn treft niet alleen buitenlandse bedrijven die hier willen verdienen.
Voor zover ik begrijp mochten de netbeheerders van de politiek niet investeren. Het is niet alsof men dit niet al jaren van te voren aan zag komen. De politici hebben jaren lang struisvogelpolitiek gebezigd.
Follow the money heeft er een tijd terug er een artikel aan gewijd het-stroomnet-liep-vast-terwijl-aandeelhouders-hun-dividend-bleven-innen en Ketel Klets heeft er een video over gemaakt: Puur Wanbeleid! De échte reden van de energiecrisis
Welke invloed heeft het als de stroomlevering écht in gevaar komt?
Je hebt dan zomaar kans dat er iets komt in de trand van de 3-day week. En als we echt pech hebben niet alleen voor commerciele instellingen.
Het is een goed iets dat TenneT de zaak gewonnen heeft want een grote instabiliteit van het net kan verstrekkende gevolgen hebben. Je kunt ook niet eten als je het eten niet bereidt hebt.
Ik snap dat het een voorbeeld van je is, maar als ik kijk naar andere zaken die ook stroom nodig hebben buiten mijn keuken/huishouden zijn er een aantal die ik toch wat belangrijker vind. Ziekenhuizen bijvoorbeeld.

Het is dus inderdaad maar goed dat TenneT dit gewonnen heeft.
TenneT had natuurlijk meteen in 2023 al kunnen zien dat het niet zou lukken. Beetje onprofessioneel om daar toch in mee te gaan en later erop terug te komen. Wat voor partner is TenneT als je een groot project als een datacenter wil bouwen? Een onbetrouwbare dus. Wel toezeggen dat ze willen gaan koken voor het kerstdiner, maar daar na een tijdje op terugkomen omdat ze eens in de agenda keken en dan op vakantie zijn. Om maar in jouw vergelijking te blijven. ;)

Dat is dan de andere kant van de medaille. Of het net het überhaupt aankan en hoe het staat met de stabiliteit als het er wel staat, is kort door de bocht, niet het probleem van de klant.
Was TenneT niet 1 van de netbeheerders die een jaar of 10 jaar geleden al aan de bel trokken bij de overheid? Ik kan me het nieuwsartikel (volgens mij hier op Tweakers) nog een beetje herinneren, er werd op 10 miljard oid gevraagd om stroomnet voor te bereiden op de toekomst, overheid says no. Vervolgens al jarenlang "Ja het net zit vol".

Dit geneuzel is al een tijdje aan de gang.
Dat was al in 2008. ACM vond het allemaal niet nodig. Neemt niet weg dat TenneT in 2023 prima wist dat het datacenter echt niet aangesloten kon worden en dat toch heeft toegezegd.
Ik vind het al helemaal onprofessioneel dat TenneT zolang heeft volgehouden dat ze alles volgens schema zouden kunnen leveren. Ik verwacht dat ze tenminste de aanbetaling gaan terugbetalen totdat er meer duidelijkheid is.

[Reactie gewijzigd door neversium op 29 april 2026 19:01]

Er wordt in de ICT sector wel vaker iets beloofd dat niet nagekomen wordt. Je kun ook stellen dat Tennet zich heeft verplaatst in de cultuur.
Alleen is dit geen ICT, maar vitale infrastructuur.
Tuurlijk wel, ze willen niet voor niets kerncentrales gaan opstarten voor AI.
Dus het heeft niets te maken met ICT. Tennet doet (hoogstens) onderzoek daarnaar. Maar ze gaan het niet zelf doen, en al zeker zelf geen AI bouwen...

"Zeven bedrijven die actief zijn in de energietransitie hebben zich verenigd in het Arbeidsmatchplatform. Een maatschappelijke start-up waarmee naast initiatiefnemer Alliander, TenneT, Enexis, Stedin, KPN en de aannemers Van Gelder en Van Voskuilen ook andere bedrijven in de energietransitie enthousiast willen maken om ‘skills-based’ te werven. Met behulp van AI worden vaardigheden van een werkzoekende, gematcht met vaardigheden die nodig zijn voor vacatures die openstaan."

[Reactie gewijzigd door ginod op 29 april 2026 20:12]

Juist, en dan vind ik de redenatie van de rechter " Goodman mocht er daarom als 'professionele partij die op de hoogte is van het huidige energielandschap' niet van uitgaan dat de aansluiting zo snel kon worden aangelegd." echt compleet de plank misslaan, want TenneT wist dat dan ook toen ze de toezegging deden (en die bak geld aannamen).
Vetgeet niet dat er in die regio past uitgebreid is maar fat alle capaciteit op papier is vergeven maar in de praktijk pas 50% in gebruik.

Je kunt dus bij ren andere partij overkopen
Goede zaak? Eerst zeggen OK, bak geld ontvangen, en daarna ineens zeggen, nah, ge wacht maar gewoon...

Vergeet niet dat de aanvraag al in 2021(!) gedaan is.

En ik durf mijn handen in het vuur te steken dat als het schiphol was geweest die daar in de rechtzaal had gestaan, dat de rechter schiphol gelijk had gegeven.
Ik vind het echt waanzinnig dat we in zo'n klein landje zoveel datacentra laten bouwen waar we slechts economisch als maatschappelijk voordeel uithalen.Ik ben per definitie niet op tegen, maar ik vind dat het werkelijk waar teveel doorslaan.

Ik ben blij dat we deze nu dankzij het te volle stroomnet niet kunnen aansluiten. Hoop ook dat ze daarom besluiten om toch het niet te bouwen.

Als er waardevolle onderzoeksdata zou worden opgeslagen dan snap ik het. Maar het heeft weinig strategisch voordeel voor Nederland.

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 29 april 2026 18:53]

Met ±300 datacenters staan we op de 8ste plek ter wereld. Per hoofd van de bevolking en per vierkante kilometer staan we waarschijnlijk 1.

Vind het waanzin dat we maar blijven doorgaan gezien de netwerk en watervoorziening problemen.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 29 april 2026 19:33]

Het probleem voor ons is vooral dat er een belangrijk knooppunt in Nederland ligt, die nergens anders dan elders in Europa goede verbindingen heeft met buiten de EU. Oftewel, hier zitten, levert je snelheidswinst op. Dat is voor veel diensten niet zo heel belangrijk, maar genoeg om een verschil te maken.

Daarnaast is onze infrastructuur verder wel op niveau dat het prima uit te rollen is. Tot een decennia geleden was het net ook nog niet zo'n probleem. Maar het is niet alleen Nederland die het net uit wil breiden, dus er zijn ook wachtlijsten bij leveranciers om allerlei producten geleverd te krijgen om dit soort aansluitingen te doen.

Ook is de honger naar data en rekenkracht enorm gestegen. Iedereen en zn moeder wil nu een LLM uitrollen, waarvan waarschijnlijk maar 1% echt nuttig gebruikt gaat worden en de rest vooral op zoek is naar klanten, of eigenlijk is het vooral een oplossing op zoek naar een probleem...
Tja het is van verre aan zien komen maar dan was je een domme linkse boomknuffelende hippie die niet wist hoe je geld moet verdienen.

Collectief blijft Nederland massaal stemmen die ons van aangekondigd probleem naar 'crisis' laten struikelen. Dus Nederlanders zullen dit wel willen gok ik (of het is natuurlijk veel belangrijker om nare dingen te zeggen over migranten, dat kan natuurlijk ook).

Netcongestie, stikstof, woningnood, wantoestanden op Schiphol, massale uitbuiting van arbeidsmigranten, vrijwel onbestrafte vervuiling door zware industrie, mestoverschote t, watertekort. Allemaal dingen die al jaren tot decennia terug bekend waren maar partijen die hier actief aan bijgedragen hebben afstraffen? Nope.

[Reactie gewijzigd door GoldenSample op 29 april 2026 22:28]

Ter vergelijking: het bedrijf wil een aansluiting van 70 megawatt voor het AMS01 datacenter. Daarmee gaan ze net zoveel energie verbruiken als alle huishoudens in deze gemeente (Haarlemmermeer) bij elkaar opgeteld.

[Reactie gewijzigd door crunchytail op 29 april 2026 20:13]

En wat word daar dan opgeslagen? Tiktok meuk uit Australië? LLM's die daar draaien voor de image generation prompts van de jeugd? Of de samenvatting van een compleet nutteloze meeting via copilot?
Je zou een regel/beleid moeten introduceren, waarin alleen cruciale bedrijven/instellingen een plek in een datacenter krijgen. Soort NIS2, maar dan zonder social media.
Want wie social media onder NIS2 heeft geschaard, was ook onder invloed van iets...
70 megawattuur is niet echt heul veul ofzo als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de eemshaven :+

Die is ondertussen wel een stukje groter, allicht wel de grootste van Nederland

[Reactie gewijzigd door Toppe op 29 april 2026 19:13]

Correctie: megawatt, niet megawattuur
(Mega)Watt is vermogen (als in: Joules per seconden, of de hoeveelheid stroom vermenigvuldgd met RMS spanning)
(Mega)Wattuur is hoeveel energie, zoals Joules en kilocalorieën.

Als ze 1 uur lang 70 MW gebruiken, hebben de 70 MWh verbruikt. Ik mag er van uitgaan dat ze deze DC langer dan 1 uur per jaar laten opereren, maar ik kan het mis hebben :+
70MW, niet 70MWh. Wattuur is een eenheid van opslag capaciteit, Watt een eenheid van vermogen.

Net als GB een opslagcapaciteit aangeeft en GB/s een datasnelheid.
Lullige situatie voor het datacenter, ik snap het, en eens dat het niet kan. Maar als ik het zo lees, is TenneT steeds akkoord gegaan en hebben ze nu een project afgebouwd waar men dan niks mee kan. Een Datacenter zonder stroom heb je niks aan namelijk.

Dus zoals ik aangaf, ik snap het. Het net is vol en woningen dienen voorang te krijgen naar mijn mening, maar dit had veel eerder voorkomen moeten worden.
Nou nee, er is geen project afgebouwd, er is nog niet eens begonnen aan de bouw.
Die €10.000 per dag klopt niet helemaal @AverageNL Uit r.o. 3.1 (https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBGEL:2026:3358) blijkt dat Goodman maar liefst €500.000 als dwangsom vorderde. De €10.000 per dag zag op het verzoek dat tennet haar berichtgeving aan de gemeente niet zou rectificeren.

[Reactie gewijzigd door stutrecht op 29 april 2026 19:08]

AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @stutrecht29 april 2026 19:14
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb verkeerd gelezen. Het artikel is aangepast, en de wijziging staat onderaan het artikel aangemerkt als update. Bedankt voor de tag! :)
Bouw die dingen dan ook waar voldoende stroom opgewekt wordt. Punt 2 ik ben wel een beetje datacenter moe daar zijn geen windmolens en zonneparken tegen te bouwen. 70MW is ook 100.000 huishoudens volgens de rekenregel.

Een stroomslurper moet gewoon meebetalen aan de extra infrastructuur en opwek. Die dingen zuipen vaak ook nog veel water wat we beter voor andere zaken kunnen gebruiken.
Ik vind het dan ook een serieus probleem dat de grootste energie-afnemers het allerlaagste tarief betalen.

Er wordt nauwelijks werkgelegenheid gecreeerd, ze drukken enorm op onze energievraag + aansluiting op het net, en buiten wat OZB en een beetje loonbelasting lijken datacenters ons inderdaad disproportioneel weinig op te leveren voor de druk die ze op onze infra leggen.
Misschien ligt het aan mij en dat ik te simpel denk maar NL wil graag energie neutraal worden toch ? tenminste van de burger wordt dat verwacht dus waarom gaat dat ook niet voor de bedrijven gelden ? of een bedrijf nu 10 MW of 100 MW of 1000 MW verbruikt hun gaan die stroom zelf regelen en als je kijkt naar de investeringen en omzet van data centers zeg niet dat er niet genoeg geld is aub.. bedrijven als Google, MS, Amazon enz. zijn aan het doordraaien met investeringen.

Als data centrales voor het beter maken van de maatschappij wordt gebruikt prima maar hun gebruiken het voor informatie te verzamelen en dat te trainen om nog meer winst te maken en onkosten te besparen door personeel te ontslaan en persoonlijke reclame te maken om uiteindelijk ervoor te zorgen dat de gewone man geen bezit meer heeft en de 1% alles in bezit heeft dus waarom zou een burger als mij daar aan mee werken ? ik heb zonnepanelen voor mijzelf en eventueel een buurman maar niet voor een bedrijf.
Mee eens met laatste reageerders. Waarom moet die ellende in ons land. We zitten als stampvol met mensen en spullen. Willen niet flexen met Europese regels maar maken wel afspraken om zoveel mogelijk te blijven vliegen, rijden, varen, transporteren en datacenters te faciliteren. allemaal zaken die ten koste gaan van het leefgenot van de mensen.

Zet die dingen lekker in een rustig Europees land met genoeg zon, wind en ruimte (spanje iets ?) waar weinig mensen wonen
Of het wel of niet in Nederland thuishoort is een totaal andere discussie. Welke houding en professionaliteit onze grootste netbeheerder hier laat zien, vind ik veelzeggend voor de huidige staat van het net. Kun je als klant bouwen op de leverancier? Niet dus.
Waarom, er was een VOORLOPIGE overeenkomst op basis van mogelijkheden. Het energielandschap is veranderd en vol. Ze mogen op de wachtlijst bij de rest van de klanten die nog niet aangesloten kunnen worden. Voor hun onnodige TikTok storage kunnen duizenden Nederlanders aangesloten worden. Prima toch.
Zoals @Krisp hier uitlegt, ligt het iets genuanceerder.
Hoe kunnen ze een voorlopige overeenkomst opstellen terwijl in 2023 al overduidelijk was dat het nooit zou passen? Dat heeft helemaal niets te maken met een veranderend landschap... Dachten ze capaciteit uit de hoge hoed te kunnen toveren?
De rechter is het met je oneens.

Toezegging en getekend contract zijn twee verschillende zaken. Dat heb ik in de zakenwereld wel vaker meegemaakt...
Mooi. Oprotten met al die datacenters. Het gross van die dingen is een puur luxeproduct wat geen enkel praktisch nut dient behalve het omzetten van lokaal water en elektriciteit in extra winst voor een mega corporatie aan de andere kant van de wereld.

Het kan niet zo zijn dat een for-profit bedrijf maar eindeloos een steeds schaarser wordende grondstof mag gebruiken voor enkel en alleen z'n eigen belang. Dat is gewoon niet hoe dit werkt of hoort te werken.
Je bent tegen datacenters, waar denk je dat de servers van tweakers staan? Bij @Kees op z’n zolder?
Tweakers is ook gewoon een luxe product. Op het moment dat we echt in waternood zitten, of het stroomnet eruit klapt, dan mogen de servers van Tweakers net zo hard achteraan aansluiten voor ze weer aan mogen. Bedrijven staan gewoon niet vooraan bij het uitdelen van eerste levensbehoeften. Punt.
Tweakers zou het ook prima doen wanneer deze gehost worden in een datacenter ergens over de grens, toch?
Daar waar ze voldoende ruimte hebben zowel op het net als stukken grond.

Wij hebben in heel veel opzichten heel beperkte ruimte over. In dit geval zowel op het net als stukken grond.

Goed dat er daarom geen prioriteit wordt gegeven aan een buitenlands bedrijf die bij ons enkel de vruchten wilt komen plukken.
Onze internetverbindingen doen het prima met de datacenters die er al zijn dus daarvoor hebben we deze niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 29 april 2026 20:40]

Vroeger draaide Hardware.Info ook op een zolderkamertje, kan best wel weer, alle hobby projectjes terug naar kleine thuisservertjes zoals in het millenium. :henk
Speciaal hiervoor eventjes een kwartier de 5090 laten lopen, die heeft inmiddels 1mWh bereikt (1000kWh) in een jaartje tijd. :+

YouTube: CelaVita Aardappels - Vroegah (Cor Kouwenaar De Nostalgist) [4K 50FPS]
Op één van de 300 datacenters die we al hebben, waar ook talloze diensten voor andere landen draaien die niet mee doen aan deze waanzin.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn