ChatGPT werkt op Apple CarPlay

ChatGPT krijgt een app voor gebruik in auto's met Apple CarPlay. De app kan alleen functioneren via audio en zal geen tekst of grafieken op het scherm laten zien. AI-assistenten in CarPlay zijn mogelijk sinds iOS 26.4.

ChatGPT heeft geen wakeword, dus gebruikers moeten de app openen om de chatbot te gebruiken, meldt MacRumors. Bovendien is de app beperkt tot vragen stellen en antwoorden geven via spraak. De output op het scherm is minimaal, om bestuurders niet af te leiden en zo 'AI-chatbotsingen' te voorkomen. De app geeft wel recente gesprekken weer in de interface.

AI-assistenten zijn sinds iOS 26.4 mogelijk in CarPlay en ChatGPT had dus niet eerder kunnen functioneren op de autofunctie van Apple. De CarPlay-functie werkt met de nieuwste versie van de ChatGPT-app voor iOS. ChatGPT kan geen voertuigfuncties uitvoeren, zoals ramen openen of sluiten of de airco in- of uitschakelen. De functies zijn beperkt tot wat ChatGPT op iPhones kan.

ChatGPT op Apple CarPlay, bron: MacRumorsChatGPT op Apple CarPlay, bron: MacRumorsChatGPT op Apple CarPlay, bron: MacRumors

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-04-2026 • 10:39

113

Submitter: wind-rider

Reacties (113)

Sorteer op:

Weergave:

"Ja, je hebt gelijk, sorry. De straat die ik je instuurde een minuut geleden is inderdaad 1-richtingsverkeer. Zal ik je vertellen over de geschiedenis van 1-richtingsverkeer ?"
De straat die ik je instuurde een minuut geleden is inderdaad
Was al uberhaubt nuttig geweest als het kon. ChatGPT is puur een eilandje, het doet niks met de auto, navigatie, of dingen op je telefoon zelf. Het is slechts een veredelde klets-partner voor in de auto.
"Nee dankje."

ChatGPT: Oke, geen probleem. Als je wilt kan ik hier een grafiek van maken.
Ik zie veel negatieve reacties, maar ik ben er wel degelijk blij mee. Ik zit veel in de auto en soms is het fijn om voor een overleg o.i.d. nog even te 'brainstormen' over het gesprek of het onderwerp wat er voor ligt. Dit kon natuurlijk redelijk in de app door te werken met een voicebericht en daarna het laten uitspreken van het antwoord, maar dan heb je toch soms je telefoon in je handen en zit je soms te priegelen om het speaker knopje te vinden.

Ben benieuwd hoe goed het in de praktijk gaat werken!
Sorry, maar brainstormen in de auto? Alles wat je doet wat niet met autorijden te maken heeft neemt aandacht weg van waar je daadwerkelijk op moet letten: de weg voor je en het verkeer om je heen. En voor iedereen die van mening is dat praten met/tegen je telefoon hetzelfde is als praten met een bijrijder, dat is het niet. Een bijrijder heeft ook een paar ogen en oren die de omgeving in de gaten houden, al dan niet onbewust. Door de focus op handsfree bellen hebben hordes mensen het idee dat met je telefoon bezig zijn veilig is zolang je beide handen aan je stuur hebt, maar dat is gewoon hartstikke fout. Handsfree bellen lijdt net zo veel af als normaal bellen. Het zijn niet de handen aan het stuur die dat bepalen maar de hersencapaciteit die nodig is om een gesprek te voeren.

Misschien dat ik nogal bot over kom, maar als je een overleg voert in de auto, aan het brainstormen bent door tegen je telefoon te praten, videobellen, en weet ik wat nog meer, dan ben je gewoon ronduit idioot bezig.
Ik vind dit ook een erg geagiteerde en overtrokken reactie. Als ervaren bestuurder kun je handsfree prima bellen of praten met een chatbot. Dat is ook gewoon toegestaan. Als jij dit zelf niet veilig vindt, doe je het zelf vooral niet. Dit lijkt mij erg handig, zeker als de agent ook nog notities kan maken in agenda apps of taken kan plannen zoals een echte personal assistent. Ik zit dagelijks 40 minuten enkele reis, dus 80 in totaal en zou deze tijd graag productief willen gebruiken.
Nou dat vind ik dus niet. Voor mijn werk heb ik aan meerdere onderzoeken meegedaan en elke keer kwam er uit dat handsfree bellen ook een enorme afleiding is. Vergelijkbaar resultaat met 1 joint of twee bier achter het stuur kruipen. Alleen dat het sociaal geaccepteerd is, is een ander ding. Dat betekent niet automatisch dat het goed is.

Ik heb zelf natuurlijk ook een carkit, maar gebruik hem nooit. En al helemaal niet om complete vergaderingen te doen. Helaas heb ik veel collega's die een meeting belangrijker vinden dan hun en mijn veiligheid..
Ik denk dat er een fors verschil zit tussen een (handsfree) belletje plegen met 100 km/h op de rechterbaan van de A28 op een rustig moment, of dwars door het centrum van Amsterdam om 17:15u in de spits.

Daarnaast verschilt het denk ik ook erg per persoon. Gerda die nooit op de snelweg rijdt of Dirk die 200 km per dag rijdt voor z’n werk.

Maar ik snap natuurlijk dat je ergens een lijn moet trekken.

Trouwens; staat 1 hele joint gelijk aan twee bier dan? Lijkt me niet toch?
Wel leuk onderzoek dat jullie op je werk uitvoeren :+

Als collega een joint moeten opsteken, of 2 bier drinken om te testen wat dit voor resultaat heeft.
Wat is het verschil tussen brainstormen met een collega over de telefoon en via een app met ChatGPT?

Ik vind je reactie nogal overtrokken. Alsof autorijden een proces is wat niet is te combineren met iets anders. Zeker moderne auto’s ondersteunen zoveel dat de bestuurder dermate ondersteund wordt dat er capaciteit over blijft voor andere dingen.

Het is niet voor niets dat de regelgevers het goedkeuren. Anders zou iedere vorm van interactie in een auto verboden moeten worden en zouden we dus eenpersoons auto’s moeten afdwingen.
Er is geen verschil, dat is het probleem. Je telefoon let niet mee op de weg. Dat een wagen vol kan zitten met handige hulpmiddelen is leuk en aardig, maar daarop gaan vertrouwen is ook gewoon een recept voor ellende. Het hoeft namelijk maar 1x even te haperen op het verkeerde moment...

Dus als je je eigen veiligheid en die van je mede weggebruikers respecteert dan ben je tijdens het rijden gewoon met rijden bezig en niet met allerlei andere zaken.
Sorry maar zolang de regelgeving mij toestaat mijn tijd optimaal te benutten zal ik neventaken tijdens het rijden blijven uitvoeren.

Ik zie het risico niet. In de stad prima snap ik, maar op de snelweg is het verkeer bijna een dimensionaal daar kun je imho prima multitasken.
"IMHO"

Het is wetenschappelijk bewezen dat onze hersenen niet ingericht zijn op multitasken.

Daarnaast heb ik als motorrijder en wielrenner een hekel aan mensen die aan het verkeer zo lichtzinnig opvatten.

(Kom maar door met de grappen over beide, ik houd me religieus aan de verkeersregels, en zo zijn er velen met mij, gelukkig)
Ik overtreed geen verkeersregels.
Mooi hoe je gewoon niet ingaat op alle reacties die je krijgt. Het gaat er niet om wat wettelijk vastgelegd is maar wat veiliger is voor jou en de andere weggebruikers, en de conclusie daar is dat je aandacht volledig op de weg het meest veilig is.
Wat het meest veilig is is niet rijden…

Er zijn kaders om risico’s beperkt te houden. Je kan namelijk nooit 0 risico garanderen.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 1 april 2026 12:43]

Maar de kaders zijn precies dat: kaders. Wanneer je je beweegt binnen die kaders gedraag je je niet automatisch veilig. Daarom is het dus ook geen argument te stellen 'ik houd me toch aan de regels, dus niet zeuren'.

Jouw argumentatie komt ongeveer overeen met een kleuter die zijn hand voor het gezicht van een andere kleuter houdt en roeptoetert 'ik raak je niet aan hoor!'
Wanneer je meer doet dan de kaders wordt het niet veiliger is wat ik zeg. Ook bij meer afdwingen blijven risico’s bestaan.
Nee, kader staat dus niet gelijk aan veilig. Een biertje of geen biertje vallen beide binnen het kader, toch wordt het echt veiliger als je helemaal niet drinkt.
Nogmaals, als je niet rijdt is het nog veiliger. Maar je kan ook aangereden worden door een kerngezond iemand die 100% op de weg let… of iemand die een beroerte krijgt. Je kan niet alles weg reguleren. Wat een verschrikkelijke wereld moet dat zijn.
Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat je niets meer kan doen dan je aan de kaders houden, en nu kan je opeens niet meer alles wegreguleren.

Mijn punt is dus het laatste, je kan inderdaad niet alles wegreguleren en precies om die reden houd je dus een eigen verantwoordelijkheid binnen de kaders om het veilig te houden. Je beroepen op die kaders volgt niet.
Ik spreek mezelf niet tegen, dat insinueer jij. Je legt me woorden in de mond.
Wegreguleren is hetzelfde als kaders stellen, je kan dat niet zo strak zetten dat je alles dicht zet, daarmee behoud je dus altijd ruimte voor risico's en vrijheden.

Ik kan vanavond met een drankje op, bellend in de auto en er is helemaal NIETS wat jij daar aan kan doen.
Maar hoe rijm je nu dit punt wat je nu maakt:' Ik kan vanavond met een drankje op, bellend in de auto en er is helemaal NIETS wat jij daar aan kan doen.' met je eerdere post 'Wanneer je meer doet dan de kaders wordt het niet veiliger is wat ik zeg.'

Je bent nu aan het doubledownen op dat kaders niet hetzelfde zijn als veiligheid, maaf dat is niet wat je eerder zei, toen was het nog, 'ik houd me aan de kaders en dus is het veilig'.
Je mag ook handsfree bellen, maar dat is ook onveiliger dan niet handsfree bellen.

Je zal zelf eens verantwoordelijkheid nemen :P
Als er 1 type wielrenner wel vertrouw op de weg, is het er eentje die motorrijder is.

kijk, ook onder motorrijders heb je soms beunhazen, maar het merendeel let vreselijk goed op. Veel beter dan menig automobilist.
Ik zie het risico niet.
Dat is het hele probleem. Iedereen denkt prima te kunnen multitasken tijdens het rijden (hint: dat is niet zo) en snapt dat pas nadat er een ongeluk is gebeurd. Leuk dat jij je tijd 'optimaal wilt benutten', maar ik wil graag zo veilig mogelijk aankomen.
Fijn om te weten dat jouw "tijd" belangrijker is dan mijn en anderen hun veiligheid.
Het heeft niets met belangrijker dan te maken. Als veiligheid zo belangrijk voor je is vraag ik me af of je wel buiten komt?

Ik doe niets raars en niets buiten de wetgeving. Ik breng niet moedwillig anderen in gevaar. Maar maak gebruik van mijn vrijheden. Als anderen daar problemen mee hebben zijn er twee opties. 1. We passen de regelgeving aan via de kanalen die daarvoor zijn. Dan zal ik me daar aan (moeten) conformeren.

2. Anderen passen zich aan. Dat impliceert dat wanneer je het een to groot risico vindt je daar je eigen conclusies aan moet verbinden.

Ik stel me nergens boven anderen en dat is ook zeker niet mijn intentie.
Ik vindt dit overdreven. Je kan altijd een argument over veiligheid maken en het tot het extreme gooien omdat het "gevaarlijk is". Ik vindt het gevaarlijk als men vermoeid achter het stuur gaat, vindt ik 10x erger dan iemand die een vraag stelt aan zijn auto. Gaan we nu om elk klein dingetje moeilijk doen? Dan kun je ook zeggen dat na 22u rijden bij voorbaat altijd gevaarlijk is. Handsfree bellen en een passagier hebben of tegen je telefoon of auto handsfree praten is gewoon veilig en legaal. De wet laat dat toe en dat is gewoon ook terecht.
Hands-free bellen en tegen je auto praten is gewoon onveilig. Heck, een meta analyse uit 2018 laat zelfs zien dat praten met een passagier net zo veel impact heeft op de bestuurder als bellen: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29351023/

De reden dat hands-free legaal is lijkt me duidelijk, een verbod is niet te handhaven.
Ïn dit verlengde is het luisteren naar de radio of een podcast net zo schadelijk. Muziek vermoedelijk minder. Persoonlijk vind ik stilte in een auto maar voor korte duur prettig. Geluid helpt me juist met concentreren. Een beetje zoals op een kladblok krabbelen tijdens een vergadering. Ik denk dat het voor iedere persoon anders zal zijn. Het is niet alsof bellen, of "een gesprek" met AI voor iedereen dezelfde mate van afleiding veroorzaakt. In een stille auto heb je m.i. grotere kans dat je gedachten gaan dwalen.
Van muziek is bekend dat het inderdaad juist voordelen kan hebben, zolang het muziek is dat je leuk vind: https://www.rug.nl/news/2013/06/0604-promotie-berfu-unal

Podcast en dat stomme gepraat tussen nummers op radio lijken me dan weer een negatief effect hebben omdat je dan meer geneigd ben je aandacht er echt bij te houden (of te gaan tunen) itt muziek (hoewel meezingen welicht dan weer niet zo verstandig is).

[Reactie gewijzigd door DdeM op 1 april 2026 14:13]

Dat wil alleen niet zeggen dat elke situatie in het verkeer problematisch is. Als je in druk verkeer aan het praten bent dan zal dat niet veilig zijn, maar op een rustige snelweg is handsfree bellen of praten met je passagier echt geen groot probleem. Ik zeg ook regelmatig als ik aan de telefoon ben of tegen mijn passagier 'even wachten hoor, ik moet even goed opletten'.
Maar dat men vermoeid achter het stuur stapt, praat toch niet goed dat mensen dan maar op andere manieren afleiding gaan hebben in de auto, zoals ChatGPT? Ik vind eerlijk gezegd dat veel mensen erg laks met de veiligheid omgaan in de auto. Je rijdt met een voertuig van 1000 kg, 2000 kg of zelfs meer rond. In essentie ben je gewoon een moordwapen in de verkeerde omstandigheden. Je focus moet puur autorijden zijn, als je een auto bestuurt.
Jij vind dat veel mensen er laks over doen, ik vind dat veel mensen overdrijven met afleidingen in het verkeer. Eindeloze discussie.
Het vervelende is alleen, door deel te nemen aan het verkeer beslis je ook over anderen hun veiligheid. Als ik extra veilig doe, benadeel ik jou niet. Heb jij afleidingen wat onveiliger is, benadeel je mij wel.

Maar goed, ik bedoel het niet persoonlijk richting jou. Ik zie constant om mij heen dat het mensen niet meer lukt om de veiligheid te waarborgen. Mensen blijven niet binnen de lijnen op de snelweg, ze rijden veel te hard langs zebrapaden en wegen van rechts, ze gaan op hoge snelheid rakelings langs voetgangers, op smalle provinciale wegen gaan ze ineens spookrijden. Ik zie het dagelijks gebeuren. Het zou wel fijn zijn als we in Nederland een keer meer op veiligheid focussen, of in elk geval ervoor zorgen dat automobilisten een bepaalde rust in zich hebben. Het verkeer is hier gewoon te druk om er laks mee om te gaan.
Zeggen dat na 22:00 rijden bij voorbaat gevaarlijk is, omdat? Er zijn mensen die nacht en/of avonddienst hebben. Die hebben dus een ander slaapritme dan jou. Daarnaast is het na 21:00 vaak een heel stuk rustiger op de weg.

Uiteindelijk ben je altijd de aandacht aan het verspreiden, waarbij je jezelf altijd wel kunt afvragen of dat een verstandig idee is, bellen terwijl je op snelheid in beweging bent met de auto.
Sommige mensen vinden het heerlijk om even te brainstormen wanneer ze alleen in de auto zijn. Soms krijg je een idee of ben je aan het peinzen over iets. Dan biedt dit zeker uitkomst. Ik begrijp niet dat mensen die sommige dingen niet kunnen begrijpen of zelf niet doen, zo snel af kunnen vallen.

"Ronduit idioot bezig", zelfs. Wauw, wat een slimme reactie!
Zullen we passagiers in de auto ook maar verbieden dan? Die leiden véél meer af. En muziek luisteren. Ja bijrijders hebben ook een paar ogen maar een kind van 2 kijkt niet heel erg actief mee zeg maar.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 1 april 2026 12:59]

Wat je zegt, als je wilt brainstormen ga je maar met het OV.
Als je 4 uur lang over de linkerbaan moet kun je prima een gesprekje met chatgpt voeren, niet doordraaien aub.
Dus brainstormen in de auto kan niet volgens jou omdat het de aandacht van de weg en het verkeer wegneemt?

Dus als jij iemand vervoerd praat jij dan nooit met die persoon naast jou dan? Is het altijd volledige stilte tot je bent aangekomen aan je bestemming?

Schei toch uit man, Hypocriet.
Misschien jezelf eens inlezen in deze materie. Een gesprek voeren leidt af, ongeacht hoe je het doet. Het verschil met een passagier is echter dat die ook een paar ogen en oren heeft en zo, al dan niet onbewust, op de weg en omgeving let. Dat maakt dat een passagier onder aan de streep veel minder een gevaar oplevert dan wanneer je met je telefoon aan het praten bent.

Ik ben ook echt niet roomser dan de paus, en ik wissel bijvoorbeeld ook wel eens van playlist via het touchscreen in m'n auto. In m'n vrije tijd ben ik vrij veel bezig met creatieve zaken en ik krijg geregeld tijdens het rijden een ingeving maar ik heb nog nooit de drang gehad op zo'n moment te gaan brainstormen of notities te maken op de telefoon via spraak.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Op het verkeerde moment er even niet bij zijn met je hoofd kan echt heel vervelende gevolgen hebben, en niet alleen voor jou. Stellen dat ik overdrijf, me aanstel, dat multitasken wel gewoon kan soms, of er een hoop kromme vergelijkingen maken is nogal zwak, wetende dat er diverse onderzoeken zijn die haarfijn uitleggen dat wat ik zeg gewoon klopt. Hier heb je er alvast eentje maar met wat Googelen kun je er nog tig meer vinden.
Je theorie is ronduit slecht. Gaat de bijrijder voor jou op de rem gaan staan als er plots een wagen van rechts uit de straat komt gereden?

Je bent even schuldig als iedereen hier(ik inclusief), maar jij komt hier iets vertellen dat het slecht is om tegen AI te praten omdat het je afleidt.

Als je je telefoon opneemt van je collega, vriend of vrouw terwijl je rijdt en als je met iemand naast je in conversatie gaat terwijl je rijdt ben je even afgeleid of zelf nog meer en dan kan je evengoed tegen AI aan je telefoon praten ook. PUNT. Geen nuanceringen, zwart of wit.

De enigste persoon die jouw statement zou kunnen of mogen maken is als je op geen van deze 2 statements positief test, en we weten alle 2 dat dat niet zo is.
Het is alleen geen theorie, maar bewezen in onderzoeken. Ik bel niet in de auto tijdens het rijden. De enige waar ik de telefoon van opneem is m'n vrouw, omdat zij doorgaans niet belt. Is het dringend dan zet ik de wagen ergens aan de kant zodra dat kan. Is het niet dringend dan bel ik later wel terug. M'n vrouw belt mij wel eens als ze zelf rijdt maar dan kap ik het gesprek ook vrij vlot af, omdat ik daar een hekel aan heb, en omdat ik weet dat bellen tijdens het rijden enorm afleidt.

En nee, een bijrijder gaat niet plots voor je op de rem staan, maar die kan je wel waarschuwen als er iets opduikt wat de bestuurder over het hoofd ziet. Vaak zie je ook dat een bijrijder minder praat of stopt met praten als de situatie meer aandacht vereist. Een beller of AI ziet niks dus die kan ook niet waarschuwen. Die zal niet stoppen met praten wanneer de situatie meer aandacht vereist.

Wel lekker makkelijk trouwens dat er geen nuanceringen mogelijk zijn. Het leven zit vol nuance en vrijwel niemand is helemaal heilig. Maar dat betekent niet dat iemand dan maar gewoon helemaal niks meer moet zeggen. Onderzoek toont keer op keer aan dat afleiding tijdens het rijden het risico op een ongeluk verhoogt. Dat in de wind slaan omdat je van mening bent dat jij wel kunt multitasken of omdat jij vindt dat het allemaal wel meevalt, is gewoon niet slim. En ja, dat betekent dat ik me daar ook wel eens schuldig aan maakt als ik een playlist wissel of de telefoon opneem wanneer m'n vrouw belt.
Mij idioot noemen voegt weinig toe aan een discussie, maar dat terzijde.

Ik ga ook niet mee in hoe zwart-wit je het stelt. Ja, afleiding bestaat en daar moet je bewust mee omgaan. Maar doen alsof elk gesprek, telefonisch of bijv. met AI, of iets doordenken tijdens het rijden meteen onverantwoord is, vind ik te kort door de bocht. Zolang je je handen aan het stuur hebt en je ogen op de weg houdt, zie ik niet in waarom dat per definitie een probleem is. Dat er verschil zit tussen iets inspreken en bijvoorbeeld videobellen lijkt me vrij duidelijk, dat laatste vind ik ook niet oké.

Als “alles wat je doet wat niet met autorijden te maken heeft” onverantwoord is, zou je ook nooit meer de radio aan mogen hebben, geen gesprek met een passagier mogen voeren of afleidende kinderen achterin mogen hebben. Zo werkt het in de praktijk gewoon niet.
Heeft niks te maken met helder nadenken. Altijd als deze discussie gevoerd wordt komt men met 'maar de radio dan? En schreeuwende kinderen? En je passagier(s)?' Wat dat eerste betreft zie je nu dat fabrikanten weer terug naar fysieke knopjes moeten, zodat je op gevoel een liedje kunt wisselen of het volume aan kunt passen. Schreeuwende kinderen leiden ook af, maar op een andere manier. Daar is niet perse interactie mee nodig en dat kun je deels negeren. En een medepassagier let, zoals gezegd, ook mee op de weg en wat er om je heen gebeurt.

Je handen op het stuur en ogen op de weg houden zijn geen oplossing. Het probleem is namelijk dat je je beperkte hersencapaciteit bewust gebruikt voor andere zaken dan autorijden. Iedereen heeft een beperkte capaciteit, en goed alert blijven tijdens het autorijden vergt nagenoeg al die capaciteit. Zodra je iets anders gaat doen kun je gewoon niet meer goed opletten en adequaat reageren op situaties op de weg. Dat is gewoon de realiteit. @911GT2 stelt dat hij zijn 'tijd optimaal benut' tijdens het autorijden zolang regelgeving dat toestaat. Tijd optimaal benutten betekent in zijn geval multitasken, dus bewust hersencapaciteit wegnemen van het letten op de weg, en dus bewust het risico verhogen voor zichzelf en anderen.

@Tijnio ziet gelukkig in dat videobellen not done is, maar iedere interactie die jij hebt met je telefoon is afleiding. Voor je hersenen maakt het niet uit of je aan het videobellen bent of iets inspreekt. Dus ja, ieder gesprek dat jij als bestuurder voert met je telefoon verhoogt het risico voor jou en je medeweggebruikers. Dat je wagen tegenwoordig vol kan zitten met safety features is fijn, maar geen reden om dat risico dan maar te accepteren. Stel dat je active brake assist even faalt dan kan het zomaar zijn dat je iemand doodrijdt.

Ik heb wel 's als passagier in een wagen gezeten waarbij iemand even op de telefoon iets deed (geen idee meer wat). Het is dat ik hem waarschuwde, anders waren we met 120 op een file in gereden. Nu stonden we net op tijd stil. In zijn beleving stond het verkeer plots stil, omdat hij even een paar seconden afgeleid was. Gewoon zoveel mogelijk met het autorijden bezig zijn en niet met randzaken, en niet doen alsof aan een knopje draaien of op een knopje drukken hetzelfde is als een gesprek voeren met je telefoon, want dat slaat nergens op. Dat weet je zelf ook.
Wat jij probeert te doen is jouw norm als regel te stellen. Dat is niet hoe het werkt. Er is regelgeving opgesteld en daar voldoe ik aan. Misschien ben jij wat vrijer met andere regelgeving. Dat mag maar dan val ik je daar niet op aan want de regelgever laat die ruimte.
De ruimte in de regels hoef je niet in te vullen hè. Dat het kan en mag, wil niet zeggen dat het verstandig en bovenal veilig is.

Check de post en het onderzoek waaraan @DdeM referereert nog eens:
DdeM in 'ChatGPT werkt op Apple CarPlay'
Maar je hoeft ook niet roomser te zijn dan de paus. De ruimte is er, ik gebruik hem. Daar is niets fouts aan.

Want waar stop je dan? Geen telefoon? Nog maar 30km/h? Geen auto’s? Laten we alsjeblieft stoppen met meer kaderen daar wordt het niet beter van.
Maar waar sla je die informatie dan op? Het zou voor zulke doeleinden nuttiger zijn om bijvoorbeeld Gemini via Siri te hebben, die ook direct notities kan maken in je notities app of een samenvatting naar je mail of Notion kan sturen.

ChatGPT op de iPhone is gewoon 'dom'.
Je kan alsnog notes maken hiervan, als je Chat die opdracht geeft natuurlijk. Maar het kan alleen al fijn zijn om even te kunnen "praten". Dat herken ik zeker ook wel en mis ik nu dus ook!

Als ik nu Chat wil gebruiken doe ik maar dopjes in, maar dat voelt toch vreemd met CarPlay in de auto.
Ik vermoed dat die chats gewoon op je ChatGPT's profiel worden opgeslagen.
Ik weet nog niet hoe het met de nieuwe functionaliteit via Apple CarPlay gaat zijn. Maar op de manier zoals ik het eerst deed transcribeerde ChatGPT mijn verhaal en kwam het antwoord van ChatGPT in de chat in de app terecht en kon ik dit dus later teruglezen of samenvatten. Maar ik zal ook eens gaan kijken hoe Gemini mij hiermee kan helpen!
maar dan heb je toch soms je telefoon in je handen en zit je soms te priegelen om het speaker knopje te vinden.
Euh, nee.
Dan deed je het gewoon niet…
Ik deel je mening hoor, mijn ADHD brein vind het heerlijk om tijdens het rijden al antwoord te krijgen op de meest onzinnige vragen die in mijn hoofd opoppen :D
Hahaha hier ook inderdaad.
Mijn ADHD-brein heeft al moeite genoeg om aldoor voldoende op te letten zonder dit soort zooi, en wetende dat ik daar absoluut niet de enige in ben juich ik dit soort ontwikkelingen echt helemaal niet toe.
Nutteloos. Nog meer afleidingen tijdens het autorijden!
Complete entertainment systemen in de auto, met WhatsApp/navigatie/browser/etc. En als je dan niet naar het entertainment systeem kijkt wordt je onderweg doodgegooid met allerlei reclame langs de weg, met schreeuwende teksten en allerlei andere visuele info die totaal niet relevant is voor het rijden op de weg.

Maar owee als ik mijn telefoon in de hand heb!

En ja, ik ben tegen het in de hand hebben van een telefoon. Maar afleidende entertainment systemen en gigantische reclameborden langs de weg mag dan weer wel. Het is zo dubbel...
Helemaal mee eens. Sinds kort in Amersfoort allemaal reclame scherm op de ring die leuk voor de afleiding zijn. Te triest überhaupt dat we in dit land de gemeente reclame borden nodig hebben om de begroting te kunnen dichten.
Maar afleidende entertainment systemen en gigantische reclameborden langs de weg mag dan weer wel
Hier zijn in de praktijk allerlei regels omheen. Als het goed, is die afleiding 'beperkt'. (Dit gezegd hebbende, mogen ze van mij reclames langs wegen wettelijk verbieden, inclusief reclames op abri's e.d.)
Als het goed, is die afleiding 'beperkt'.
Leuk in theorie, maar ik vind het verschrikkelijk in de praktijk dat ik alles op een touchscreen moet doen. De auto hiervoor, een Mazda CX-5 van 2023, die had gewoon alleen de centrale knop en een paar shortcuts. Geen touchscreen. Alles kon gewoon met de knop naast je. En een aparte volume knop ook in diezelfde cluster.

Nu zit ik met touchscreen volume sliders, climate control, en alle rotzooi. Slechtste techniek ooit in de auto is het touch screen. Het was allemaal al prima.
Nu zit ik met touchscreen volume sliders, climate control, en alle rotzooi. Slechtste techniek ooit in de auto is het touch screen. Het was allemaal al prima.
Ik had een Peugeot uit 2018 die ook alles via touch screen had. Nu een uit 2022, daarbij zijn veel dingen toch weer een eigen knop geworden (voor de verwarming). Het was aardig doorgeslagen inderdaad, dedicated fysieke knopjes zijn veel veiliger als je ze tijdens het rijden moet gebruiken.
En hey, het is wat warm in de auto, maar de airco is alleen nog te bedienen via een submenu op je touchscreen. Ondertussen gooit je nieuwe auto continu waarschuwingspiepjes op je af met meldingen op dashboards die per piepje op een andere plek verschijnen al naar gelang je gekozen theme op het dashboard.

Ik begrijp mijn vader steeds meer toen hij vroeger zei: "elektrische ramen heb je niks aan, die kunnen alleen maar kapot gaan".
Dus omdat auto's een infotainment systeem hebben is het oke voor jou om dan ook maar met je telefoon bezig te zijn? Dat verklaart waarom ik steeds vaker mensen door rood zie rijden, te hard zie rijden, zie bumperkleven, slingeren, richting niet aangeven, uit de slof schieten omdat ze schrikken van een (niet zo) plotselinge situatie, last minute een afslag nemen, etc.

Ik zit héél veel op de weg, maar reclame heb ik totaal geen last van. Mensen die op hun telefoon of scherm bezig zijn daarentegen...
Nutteloos. Nog meer afleidingen tijdens het autorijden!
Hoezo? Je kan er toch tegen praten? Daarnaast, wat bedoel je met “afleiding”?
Praten tijdens het rijden werkt ook afleidend.
Om het even in perspectief te zetten; praten tegen een passagier is (in veel gevallen) anders dan praten tegen iemand aan de telefoon (of een chatbot), omdat de passagier begrijpt wanneer je even meer concentratie nodig hebt voor een situatie op de weg en het gesprek daar op aan kan passen.
So what? Je kan als mens echt wel rijden en praten. Is naar een podcast luisteren niet net zo gevaarlijk? Of naar muziek luisteren. Of de Radio aan hebben. We zijn als mensen constant achter het stuur met een babbelend persoon aan ons oor. Dat is de hele functie van Radio. Gaan we nu ineens moeilijk doen omdat we op eigen bepaalde momenten waarbij dat veilig kan we iets roepen naar onze auto(chatgpt).

Waarom hebben we radio's en podcasts waar iedereen in de auto gebruik van maakt?
Ik zeg niet hoe gevaarlijk, maar alleen dat er een verschil zit tussen een gesprek met iemand naast je en een gesprek met iemand (of iets) dat niet naast je ziet en de situatie (zeker weten) niet mee krijgt.

En zoals @Pietopdeheuvel terecht opmerkt zijn er mensen bij wie dat eerste al (fysiek) hun aandacht van de weg haalt (al is dat een keuze) en zijn er waarschijnlijk ook bijrijders die het in spannende situaties alleen maar erger maken, maar ik schat in dat over het algemeen de meeste bijrijders een positieve invloed hebben op de rijvaardigheid ten aanzien van een (ook handsfree) telefoongesprek.
Wat ik heb gelezen verhoogd telefoneren tijdens het rijden de kans op een ongeval met een factor vier, appen met een factor 10. (vergelijkbaar met 1,0 Promille).Gesprekken laden je in de hersenen zwaar: je let minder op dreigend gevaar, je reactietijd neemt af (wordt langer) en je ziet markeringen of voetgangers “wel, maar niet echt”. Radio of muziek op normaal volume doet dit vrijwel niet, podcasts iets meer dan radio.
Er is ook een verhoogd kans op hart en vaat ziekte als je Cola drinkt. Een factor 4 gevaarlijker of factor 10 is een los data punt. Je neemt vaak niet mee dat het vaak gaat om mensen die bij voorbaat slecht rijden en onoplettend zijn. Vaak zijn ongelukken door een type persoonlijkheid en minder om het feit van praten op zichzelf. En juist die mensen zitten vaak op de telefoon of zoeken ander afleiding. Ja er zal zeker een factor in mee wegen maar het zit ruim in de veilige marge. Ongelukken zijn helaas niet te voorkomen, en ja telefoon gebruik en onoplettendheid is hier een groot factor in. Maar over het algemeen zijn juist mensen die bewust carplay gebruiken om handsfree te praten de type personen die minder ongelukken maken en rijden serieuzer nemen. Die nemen een stap om het handsfree te doen en dat is veel en veel beter dan iemand die zijn telefoon grijpt voor elk klein dingetje.

Onpopulaire mening van mij denk ik hier, maar dat is hoe ik het zie. Ik weet van mezelf dat ik nooit gekke dingen doe maar handsfree kan ik echt wel praten.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 1 april 2026 17:25]

Je geeft een goed argument voor hoe mensen zelf hun risico inschatten
Mja, ik ken mensen die wanneer ze aan het rijden zijn en praten met de bijrijder, ze deze aankijken als ze wat zeggen of de bijrijder wat zegt. Doodsangsten uitgestaan met een bepaalde collega.

Verder is handsfree bellen ongeveer even gevaarlijk als met 3-5 glazen alcohol op, soms nog erger.
Nee dat is wat je hoort te doen, het verkeer om je heen in de gaten houden.
Ellende is dus dat mensen zoals jij het prima vinden om dat niet te doen maar lekker te kletsen ipv autorijden, of zelfs filmpjes kijken of hun mailtjes uitwerken.

Zit behoorlijk veel op de weg voor mijn werk en zie ze geregeld de bumpers van een ander kussen of de vangrail.

Vooral dus al dat andere prima vinden en daadwerkelijk autorijden als bijzaak blijven beschouwen!
Wat een arrogante en zelfingenomen reactie. Bah.

Heb jij wel eens bij mij in de auto gezeten? Ik zou het fijn vinden als je zonder mij te kennen geen conclusies over mij wilt trekken online.
En toch moet je dat doen om geen ongelukken te krijgen.
Eerste screenshot. Die afleidingen. Onze hersens zijn geconditioneerd, dat als je tekst ziet, dat je het wil lezen. Die eerste screenshot lijkt me niet optimaal.
Je leest toch ook je route etc op het scherm? Verkeersinfo etc?
En dat is toch ander soort informatie. Dat is relevante informatie voor het rijden. Fitness tips voor een horloge niet zo.

Het is niet voor niets dat de navigatieapps niet uitschrijven: "Je moet over zevenhonderd meter de tweede afslag op de rotonde neme, en daarna op de tweede rijbaan van rechts blijven, waarna je rechtdoor over de kruising gaat". Je ziet twee icoontjes en een tellertje. Indien dat eerste gedaan zou worden, zou dat levensgevaarlijk zijn.
Gelukkig niet, dat zie ik in de HUD, zo minimaal mogelijk. Een pijl/symbool en de afstand tot die interactie met het verkeer. Dat is het enige wat nuttig is van navigatie.

Als je een keer vooruit wilt kijken op de kaart, een korte blik van 1 seconde na het scherm en je hebt de informatie ingebeeld. Tekst moet je seconden lang op concentreren.
Helemaal mee eens. HUD voor navigatie en snelheid. In de stad kijk je af en toe bij verkeerslichten op de kaart om een idee te hebben van de kortere vervolgstappen.
De kaart gebruik ik ook voornamelijk om vooruit te kijken, en niet om de hele tijd alle details te zien. Zoals een snelweg die iets omhoog loopt, en zie je met wat mazzel al op de kaart een gele of rode lijn over de snelweg, vlak na waar de snelweg de hoogtepunt heeft.

Ik laat gas alvast los, en zie mensen mij plankgas inhalen, om vervolgens met bijna 120 op een file in te duiken. Daarvoor vind ik de kaart rete handig, opstoppingen van tevoren zien. En verder ben ik onwijs blij met de HUD.
Ik verwacht dat deze integratie vooral nodig is voor de toekomst van Siri. Op deze manier kan navigatie en weet ik wat veel meer met “AI” werken
Nutteloos. Nog meer afleidingen tijdens het autorijden!
Als het echt nutteloos is dan gaan mensen het vanzelf niet meer gebruiken en lost dat het probleem van de afleiding ook op.

Of het nutteloos is durf ik wel te betwisten. Ik vind het persoonlijk best wel handig om een Voice chat/call te hebben met mijn AI en doe dat onderweg al best wel eens, dat dit nu native kan via Apple Carplay en ik dus niet de app in hoef op mijn iPhone maakt het veiliger, al deed ik dat natuurlijk heus niet tijdens het rijden ;)
Nutteloos. Nog meer afleidingen tijdens het autorijden!
Deze app gaat hierin geen verschil maken hoor. Als mensen zich niet bezig willen houden met de weg zullen ze dat met of zonder AI blijven doen. Een telefoongesprek kan ook voor afleiding zorgen.

De app op Carplay kan er misschien wel voor zorgen dat je minder snel je telefoon pakt om de app te openen.
Je kan toch ook gewoon chatGPT op je gsm openen en naar conversation mode gaan en dan op die manier praten? Soort van belmodus, werkt prima.
Daarmee moet je dus wel je telefoon gebruiken, dat is niet de bedoeling.
Je mag gewoon je telefoon gebruiken mits in een houder.
Nou....

https://www.veiligverkeer.be/veilig-rijden/afleiding/autorijden-gsm-in-houder/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/vraag-en-antwoord/mag-ik-appen-bellen-en-naar-muziek-luisteren-als-ik-op-de-weg-rijd

En dan nog: mag je ook Youtube opzetten? Een spelletje spelen? Iedereen met een beetje opvoeding snapt dat het niet alleen maar gaat om de gedrukte regels maar ook om gezond verstand.
YouTube kijken valt onder artikel 5. Dat is totaal andere orde dan een belletje plegen of met een AI praten.
*verkeerd gelezen*

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 1 april 2026 21:44]

Ja, zo kun je alles wel direct op je telefoon doen. Snap je het idee achter CarPlay?
voordat je vertrek start je de sessie, en vervolgens lock je je scherm. Hij gaat gwn door via je auto. Ik zie het probleem niet? Enkel tijdens het rijden een (nieuw) gesprek starten gaat niet.
Het is maar wat je handig vindt. Een naadloze integratie met CarPlay biedt gewoon veel meerwaarde bij apps. Dan hoef je ook niet van tevoren te bedenken of je ChatGPT wil gebruiken.
Nu zou het alleen nog fijn zijn als CarPlay weer normaal zou werken in mijn auto :+

Ik weet niet of het door iOS 26 komt, de iPhone 17 PM, de auto (Mini Cooper uit 2020), of een combinatie van alles maar meerdere keren per week wil de telefoon gewoon niet verbinden met de auto. Met de iPhone 15 PM + iOS18 nooit problemen mee gehad. Reset (volume up-down, power vasthouden) fixt het voor een paar dagen maar het probleem komt aldoor weer terug. Bluetooth verbind wel, maar de telefoon maakt vervolgens geen verbinding met WiFi voor CarPlay. Mijn moeder heeft exact het zelfde probleem in haar Mini, zelfde telefoon + OS).
Zelfde auto, telefoon en probleem. Met mijn vorige iPhone op iOS 18 nooit een probleem gehad. Met de iPhone 17 en iOS 26 verliest hij de verbinding met CarPlay regelmatig en verbindt uiteindelijk er automatisch mee.
Klinkt meer als een BMW Mini CarPlay probleem. Hier werkt het prima in zowel een VW Tiguan, Volvo XC4 en een Mazda MX-5.
Daar begint het inderdaad wel op te lijken, dat er iets in de handshake niet lekker gaat. Ik kwam wel een post tegen op Reddit over het updaten van de firmware van de CarPlay unit. Maar ik zit niet zo in de autowereld dat ik weet hoe ik dit zou kunnen gaan doen.

https://www.reddit.com/r/CarPlay/comments/1ppq7gz/fix_for_carplay_iphone_17_disconnection_issues/
Same met mijn 2024 Skoda Octavia, ook grotendeels Duits (de infotainment is Golf 8) maar mijn vrouw haar telefoon met CarPlay verbind altijd, en mijn S25 met Android Auto eveneens. Ik heb nooit dat ie helemaal niet verbind.
Het enige wat bij mij met CarPlay in een KIA EV3 soms misgaat is dat ie album covers niet pakt. Niet bepaald een groot probleem.

ik heb nog nooit meegemaakt dat ie niet verbond.
Ook een mini hier, uit 21. En iPhone altijd up to date maar heb geen problemen. Heb in een jaar tijd 1 keer gehad dat hij niet al automatisch was verbonden na het starten van de auto.
Ik heb een iPhone 17 pro Max en vrouwlief een iPhone 17. Maar allebei continu gedoe met verbroken verbinden met aftermarket CarPlay autoradio’s. Daarvoor geen gedoe. Vraag me dus wel echt af waar dit van komt. En gewoon bekabeld en kabels vervangen…
ChatGPT kan geen voertuigfuncties uitvoeren, zoals ramen openen of sluiten of de airco in- of uitschakelen. De functies zijn beperkt tot wat ChatGPT op iPhones kan.
Ik weet niet of ChatGPT connecties met MCP servers ondersteunt op iPhone (nog niet geprobeerd), maar als dat kan dan zou, in theorie, het wel mogelijk zijn om de auto te bedienen mits er bvb een Home Assistant integratie is die dat kan en je de connectie maakt.

De airco in elk geval kan voor mijn auto, de stoelverwarming, stuurverwarming ook. Deuren vergrendelen/ontgrendelen ook, maar ramen openen niet.

[Reactie gewijzigd door b12e op 1 april 2026 11:30]

Ziet er uit als een 1 april grapje van Tweakers :)
He Chat GTP

Wijs me de weg naar huis

Ik ben moe en wil naar bed

Ik heb een drankje gedronken

zo’n uur geleden

en het is me meteen

naar het hoofd gestegen
Is dit niet gewoon een 1 april grap? 😅
Ik vind het waardeloos. Als ik via CarPlay op ChatGPT klik, opent ie op mijn telefoon. Wat heb ik daar nou aan? Slaat nergens op…

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn