Smartphone en smartwatch verslaan betaalpas bij contactloos betalen in Nederland

Pinbetalingen gebeurden vorig jaar in Nederland voor het eerst vaker met een smartphone of smartwatch dan met een betaalpas. Contactloos betalen is dus steeds meer ook kaartloos betalen.

Bijna zes van de tien betalingen in Nederland waren vorig jaar kaartloos. Consumenten gebruikten dan hun smartphone of smartwatch om contactloos te betalen in winkels. In 2024 gebeurde dit bij ruim vier van de tien betalingen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van Betaalvereniging Nederland.

Nederlandse pashouders betaalden vorig jaar 5,83 miljard keer met hun betaalpas, smartphone of smartwatch bij de kassa. Het totaalbedrag voor die aankopen was 150 miljard euro. Het gemiddelde lag daarmee op 25,79 euro per betaling, meldt de NOS. De omzet van 150 miljard is een stijging van 2,2 procent vergeleken met 2024. Het totale aantal betalingen lag in 2025 1,2 procent hoger dan het jaar ervoor.

Consumenten doen ruim een derde van alle pinbetalingen bij supermarkten. De horeca is goed voor één op de zeven pinbetalingen.

Nauwelijks meer fysiek

Het fysiek insteken van een betaalpas gebeurt steeds minder. In 2025 was dit het geval bij minder dan 5 procent van alle pinbetalingen. Dat was in 2024 bij meer dan 6 procent. Volgens de Betaalvereniging Nederland doen mensen dit vooral bij grote bedragen. Dat is echter niet nodig, ook niet 'bij zeer grote bedragen van duizenden euro's'. De vereniging legt uit dat mensen bij bedragen boven de 50 euro wel hun pincode moeten intikken.

Deze cijfers komen van de Betaalvereniging Nederland, die deze informatie vanaf dit jaar weer periodiek bekendmaakt op pin.nl.

Betalen, pinnen, contactloos
Contactloos betalen met een smartphone

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

26-03-2026 • 13:46

89

Submitter: DeComponeur

Reacties (89)

Sorteer op:

Weergave:

Belangrijk is dat vele banken hun eigen apps die draadloos betalen ondersteunden teruggetrokken hebben en hun klanten doorverwezen hebben naar Google-Pay, Apple-Pay of een andere, commerciele aanbieder van dergelijke diensten.
150 miljard aan transacties is nogal een berg data voor profile-building.
Dat is absoluut belangrijk, maar een ander belangrijk detail is dat Apple niet tussen de betalingen zit. Google wel. De Apple servers zitten er alleen tussen op het moment dat de 'digitale betaalkaart' wordt aangemaakt.

https://bytebytego.com/guides/how-applegoogle-pay-works/
Voor het uitvoeren van de betaling, inderdaad. Maar je telefoon weet nog steeds de betalings-informatie. Bedrag, betaling-id, tijdstip, locatie, etc.
En daarom gebruik Ik gewoon mijn betaalpas. Waarom zou je je betaalgedrag delen met een Apple / Google 8)7
los daarvan: betaalpas is toch echt wel sneller dan smartphone, nee? Eerst die GSM weer uit de broekzak/handtas....hopen dat je internet hebt (binnen niet altijd zo), die ene app weer gaan openen, ....
Op die tijd heb je toch al lang met je kaart betaald :z
Volgensmij heb je dan nog nooit Apple Pay gebruikt, dat is of 2 tikjes op de zijknop van je Apple Watch of twee tikjes op de zijknop van je iPhone. Een internetverbinding is niet nodig en je hoeft geen app te zoeken/openen.
Mijn pas hoef ik helemaal niets op aan te tikken of klikken, ik haal hem uit mijn zak en houd hem naast het apparaat. Als je je pas achterop je telefoon plakt, heb je hetzelfde idee, maar dan zonder iets aan te moeten tikken.
JIj hebt je betaalpas gewoon los in je zak zitten? Ik heb hem in zo'n schuifhoekje zitten en daarvoor in een portemonnaie, maar ik moet hem toch echt daar uit halen om te kunnen betalen. Telefoon pak je, terwijl je hem pakt unlock je hem en je kunt direct betalen. De betaaltransactie zelf gaat ook sneller dan met een pas.

En bij AH is het nog sneller want dan heb ik m al gebruikt voor de bonuspas.

[Reactie gewijzigd door R_Zwart op 26 maart 2026 14:49]

Aluminium portemonnee met een schuifje om de pasjes eruit te laten komen, maar mijn primaire betaalpas zit niet in het RFID afgeschermde deel, maar aan de buitenkant, dus ik hoef alleen maar mijn portemonnee ertegenaan te houden. Je kan ook zo'n hoesje voor pasjes achterop je telefoon doen, dan heb je hetzelfde idee.
Het is maar net wat je moeite vindt kosten :p ik vind betalen met mijn smartwatch by far het makkelijkst / frictieloos.
Je mist dan alleen wel de beveiliging die je met een telefoon wel hebt.
Verlies je jouw betaalpas dan loop je wel het risico de <$contactloos betaallimiet> kwijt te zijn, en zonder een beschermde beurs (rfid blokkerende laag) loop je ook risico's met een contactloze betaalpas.
Daarom heb ik contactloos betalen met de pas uitgezet, je kan dan nog wel met Apple Pay betalen.

Het zijn geen grote risico's maar toch, ter overweging.
Van de Consumentenbond: "Met contactloos betalen kan iemand die je pas in handen heeft tot maximaal €100 betalen zonder pincode. In dat geval brengen banken ook geen eigen risico in rekening en krijg je de schade vergoed."

Dat vind ik ook logisch, want contactloos betalen vermindert de kans dat je pincode wordt afgekeken aanmerkelijk. En vermindert dus het risico voor de bank.
En daar ben je (in mijn geval meer dan) 100 euro aan eigen tijd + ergernis aan kwijt...
Again, het zijn kleine risico's maar die twee klikjes op de telefoon is mij dat wel waard.
Je hebt geen internet nodig voor een betaling. Telefoon heb ik sowieso in m'n hand voor de klantenkaart.
Valt mee hoor. en je hoeft geen app te openen. alleen ontgrendel in voldoende. en mijn bankpas uit een net te strakke portemonnee pielen is niet sneller.
Met de telefoon vind ik het juist sneller gaan.

Telefoon uit de broekzak. Ontgrendelen met vingerafdruk en tegen het pinapparaat houden. Nog nooit problemen gehad met geen verbinding (ook niet in het buitenland).

Dit tegenover portemonnee pakken, pas eruit halen, betalen, pas weer terug frommelen.
Gemiddeld eerder andersom. Je telefoon pakken en ontgrendelen, als je hem niet al vast hebt, kost net zoveel als je betaalpas uit je portemonee halen. Echter hoef je geen pincode meer in te vullen bij grotere bedragen, dus je hebt ook niet de "ik betaal contactloos maar nou vraagt het apparaat opeens om mijn pincode" frustratie. Of bij te veel betalingen op dezelfde dag natuurlijk.
  1. Pak je telefoon
  2. Unlock hem (bijv. vingerafdruk of gezichtsherkenning)
  3. Houd hem naast het apparaat
vs
  1. Pak je portemonee
  2. Pak je betaalpas
  3. Houd hem naast het apparaat
  4. (soms) Voer pincode in

[Reactie gewijzigd door Martin.Air op 26 maart 2026 14:27]

Mijn telefoon heb ik nooit vast als ik moet betalen. Wel eventuele boodschappen, de aankoop of een tas oid. Daarnaast werkt dit alleen snel als je maar één rekening hebt waarvan je betaald. Maar gewone boodschappen gaan van de huishoudrekening en eigen aankopen van mijn eigen rekening. Dus dan moet ik elke keer op mijn mobiel weer van kaart gaan wisselen en controleren dat de juiste wel gepakt wordt. Makkelijker om dan meteen de juiste pas te pakken.
Ik zie mensen inderdaad veel pielen als ze met de telefoon betalen. Daar komt dat dus door. Thanks.
Exact ook mijn overweging, toen de ING er mee stopte en overging naar Google-Pay was dat ook direct het einde voor betalen met m'n telefoon en weer terug naar pasje. Scheelt dat ik het ook slechts een jaartje gebruikte en eigenlijk alleen op werk (bedrijfskleding, geen portemonnee bij me, wel telefoon).
Nee, dat ligt volgens mij genuanceerder.
Apple Pay heeft voor zover ik kan nagaan geen informatie over betaalgedrag/transactiegegevens.
Google lijkt dat wel te hebben, er zit een Google-server in de keten.

Diverse bronnen maar dit is een mooie samenvatting:
https://medium.com/mobilepeople/a-deep-dive-into-google-pay-and-apple-pay-d56dab7194a0
Ook als je je pas gebruikt wordt al je data gedeeld met MasterCard of Visa helaas.
Maar dat zijn tenminste nog dedicated services van het bankieren.
Google heeft helemaal geen biet te maken met de (meta)data van mijn betalingen.
Verschil is natuurlijk wel dat MasterCard of Visa niet te ontlopen is aangezien het hun infrastructuur is die dat allemaal mogelijk maken, en ze naast deze activiteiten niet ook nog een wereldsgroot advertentienetwerk online houden met tig prikkels om jou data te gebruiken voor hun winstmarges.

Ik ben gestopt met mobiel betalen toen ING hun eigen NFC afhandeling inruilde voor Google Pay.
Niet omdat ik persé wil voorkomen dat er ergens data naartoe gaat, maar omdat ik niet wil dat specifiek Google daar tussen gaat zitten.
En dat is niet eens persé rancune naar Google ofzo, maar ik ben een groots fan van fragmentatie als het om data en afhankelijkheid gaat en Google heeft al moeilijk veel info over je en een hele dikke vinger in de pap van het internet.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 26 maart 2026 14:52]

Nee, niet alles, maar ja ze zijn wel een zeer groot en momenteel essentieel onderdeel van de keten. Dat we daar als EU nog niks tegen hebben is best kwalijk. Vroeger wel, maar ja, dat is allemaal uitgefaseerd omdat dit goedkoper is voor ze. MC/Visa zijn voor de consument praktisch onzichtbaar (hoe vaak zegt men niet nog 'pinnen', of zelfs de stickers hangen er nog), maar de macht die de partijen hebben is bizar. Ik denk dat men zou schrikken hoe veel fees er hangen aan een transactie.

Wil je dat niet? Nou dan geen kaartbetalingen voor jou 🤷‍♂️
Het is toch van de zotte dat dit van de AP mag... Ze zouden minimaal een eigen alternatief moeten aanbieden.
Je hoeft het niet te gebruiken. En hoeveel zou je over hebben voor een eigen alternatief? Dat is echt niet zo heel makkelijk om het voor zoveel mogelijk telefoons te laten werken.
Precies de reden waarom ik niet meer contactloos betaal met een telefoon of smartwatch. Het moment dat ik google pay moest gaan gebruiken ben ik teruggegaan naar plastic. Belachelijk dat je voor zoiets afhankelijk bent van een 3rd party die ook nog eens je data misbruikt voor advertising.
Dit kan je allemaal uitzetten in Google Wallet. Ik heb alle datavergaring uitgezet in ieder geval.
Er zal echt nog wel data verzameld worden. Dat is de hele reden voor het aanbieden van de service. Misschien kan je uitzetten dat er extra data verzameld wordt en dat die verkocht mag worden. Maar uiteindelijk is al die data er gewoon.
Om die reden gebruik ik het eigenlijk ook alleen maar als ik m'n portemonnee niet bij me blijk te hebben.
Zeer terecht punt van aandacht. Ik gebruik het dan ook alleen in gevallen dat ik mijn pas niet bij me heb.
Ik voel mij echt oud met dit soort berichten. Ik vind het maar onhandig om de telefoon erbij te moeten pakken om te betalen > app openen > bevestiging. Naar mijn idee ben ik sneller met de pinpas.
Ik laat liever een pasje vallen/vervang die dan een telefoon. Mijn telefoon blijft lekker in mijn broekzak bij het afrekenen.

Pasjeshouder eruit en binnen een seconde mijn pinpas in de hand. Ouderwets dat wel natuurlijk :)
Tegenwoordig hoef je geen app meer te openen. Gewoon telefoon tegenaan en soms vingerafdruk of gezichtscan nog nodig. Gefrummel met die kaart is meer werk.
Helemaal mee eens, soms mislukte het ook, geen idee waarom. Met de pinpas betaal ik veel sneller draadloos
De meest moeizame stap van de 3 zou zijn de app openen, en dat is een stap die niet nodig is. Telefoon pakken, naast de lezer houden, en soms bevestigen is alles wat er nodig is. Het werkt op die manier eigenlijk niet anders dan een pinpas, behalve dat bij sommige implementaties de betaalbevestiging op de telefoon gedaan wordt ipv op de pin-terminal.
Zodra ik mijn smartwatch om doe moet ik een pincode ingeven. deze blijft geldig zolang die om mijn pols zit. Als ik dan 2 keer op de terug knop druk dan opend hij direct mijn bankpas. Dit is sneller dan met de bankpas en is best handig. De AH zit bij mij om de hoek. Soms wil ik krap voor sluitings tijd er heen. Dan vergeet ik nog wel eens mijn portomenee en kan ik als nog betalen met smartwatch/phone.

Daarin tegen heb ik alle 3 eigenlijk altijd bij me en heb ik het net op mijn smartwatch/phone als vervangen maar als extra.
In mijn geval niet:

- Telefoon uit mijn zak met direct vinger op het scherm zodat deze unlocked. Tegen de terminal aanhouden en klaar. Telefoon weer in de broekzak. App openen is overigens niet nodig.

-Bankpas: Eerst de portemonnee of pashouder pakken. Pasje er uit. Tegen de betaalterminal houden. Pas weer terug in pashouder of portemonnee. En het zaakje weer in de tas of jaszak.

Het is allemaal niet zo spannend natuurlijk, maar het scheelt zeker weten.
Een pasje blijft in mijn ogen wel noodzakelijk als backup voor als je telefoon om wat voor reden dan ook niet bruikbaar is.
Je hoeft geen app te openen, en ook niks te bevestigen.
Telefoon uit de broekzak en in 1 beweging ontgrendelen (vingerafdruk bijvoorbeeld) en op het apparaat leggen, dat was het. Geen enkele klik of andere actie.
iPhone is gewoon dubbel klikken op je power knop en biometrisch scannen en tegen de pin automaat aan. Android is volgens mij tegen de scanner aan en code of vingerafdruk.

Veel sneller dan je bankpas uit je broek trekken of portemonnee.
Even naar alle eerdere reacties, maar ik doe het even onder jou.

Zo zien jullie maar: Ik voel me oud en dat blijkt, gezien ik niet wist dat het net even wat makkelijker is dan ik dacht. En een smartwatch heb ik niet (dan is de reactie zo onder WhatsappHack nog een beetje relevant ;) ).
Het is gewoon zoveel makelijker. Fysieke bankpassen zouden niet eens nodig meer moeten zijn. Eigenlijk is geen enkele fysieke pas meer nodig. Rijbewijs paspoort het zelfde.
Niet iedereen wilt afhankelijk zijn van mobiele telefoons. Ik vind pasjes veel makkelijker. Je stopt ze in een Secrid, hebt ze altijd bij en ze doen het in principe altijd. Minder handelingen nodig dan met de telefoon en geen commerciële 'meekijkers'.
Het is sneller bij mij om met mobiel te betalen dan met de pas. Je pakt je mobiel uit je broekzak, en terwijl je 'em naar het pinautomaat beweegt even een dubbel klik op de powerknop, kantelen richting je hoofd en tegen de tijd dat je mobiel het pinautomaat heeft bereikt ben je al aan het afrekenen. Met je pinpas is het toch grabbelen, pasjes omhoog, de juiste er uit prutsen en tegen het apparaat houden en soms nog je pincode invoeren. Je hebt nog eens 2 handen nodig ook!

Heeft denk ik in totaal 10 minuten van mijn leven gespaard, maar met mobiel is het wel degelijk soepeler.
Het is sneller bij mij om met mobiel te betalen dan met de pas. Je pakt je mobiel uit je broekzak, en terwijl je 'em naar het pinautomaat beweegt even een dubbel klik op de powerknop, kantelen richting je hoofd en tegen de tijd dat je mobiel het pinautomaat heeft bereikt ben je al aan het afrekenen.
Dat is voor jou sneller, niet voor @Flavius.

Voor mij is het sneller om mijn Secrid te trekken en de juiste pas er deels uit te schuiven. Klaar met betalen, met een ongecoördineerde beweging de pas weer terugschuiven en de Secrid weer in de broekzak.
Ik heb een telefoon zonder NFC en heb mijn bankpas gewoon aan de achterkant zitten, dat werkt zelfs makkelijker.
Voor sommigen is het sneller om helemaal niet te betalen. Zo heeft iedereen zijn/haar voorkeuren.
Fysieke bankpassen zouden niet eens nodig meer moeten zijn. Eigenlijk is geen enkele fysieke pas meer nodig. Rijbewijs paspoort het zelfde.
Je moet jezelf in Nederland in het openbaar kunnen identificeren, wat in de praktijk neerkomt op het bij je hebben van een geldig identiteitsbewijs. Of ik legaal of illegaal bezig ben laat ik niet afhankelijk zijn van een apparaat waar op enig moment de accu leeg van kan zijn of dat anders kan falen. Ook kunnen een pas of twee-drie ook gewoon in een smartphonehoes meegenomen worden, al zou ik zonder portemonnee rond willen lopen. Zo'n probleem zie ik hier niet in.

Verder is het fijne van een fysieke kaart dat de verantwoordelijkheidsgrens duidelijk is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 maart 2026 14:02]

Dat je verplicht altijd een identiteitsbewijs op de persoon moet dragen is ook echt belachelijke regelgeving. Zonder duidelijke redenen ingevoerd. Is er ook pas sinds 2005 en daarvoor enkel tijdens de oorlog.
Belachelijk of niet, het is iets waar ik rekening mee hou. Verder rij ik auto, soms onverwacht. Mijn rijbewijs wil ik daarom sowieso altijd bij mij hebben.
Accu leeg of niet dat is jou probleem. Niet kunnen identificeren kan ook als je je fysieke pas niet bij je hebt. De kans met een digitale pas is hierop veel kleiner omdat vrijwel niemand zonder zijn smartphone naar buiten gaat
Je kan o.a. bij KNAB kiezen voor een digitale bankpas. Dan krijg je geen fysieke pas meer opgestuurd.
Alleen als je een telefoon, of een ander apparaat hebt die het ondersteund.

Mijn telefoon ondersteund geen Google-Pay of Apple-Pay. En omdat de Nederlandse banken apps de betalingen niet meer zelf afhandelen, gebruik ik de pas.

Dus ik denk dat rijbewijzen en paspoort een zelfde probleem gaan geven.
Makkelijker? Niet bepaald!

Mn bankpas heb ik in no-time erbij gepakt, waar ik moet klootviolen met een telefoon. De mobiel is onhandig groot\log, aanzetten\inloggen is irritant.

Gewoon pasje erbij en klaar, snel en simpel. Doet het altijd. Als dat niet zou werken kan je het er ook nog insteken.

Daarnaast ligt m'n telefoon soms thuis, of is stroomloos... En dan heb ik het niet over de datahongerige Amerikaanse Google/Apple die iedereen lijkt te negeren.
Groot/log kom ik in mee, als je het vergelijkt met een bankpas, maar of ik nou:
  • M'n telefoon pak, dubbelklik en tegen het apparaat houd
    of
  • M'n pasjeshouder pak, het juiste pasje opzoek, het pasje eruit haal en tegen het apparaat houd
Dan is de eerste 'voor mij' sneller.

Nou kan ik natuurlijk m'n pasje los in m'n broekzak hebben. Dan is het inderdaad sneller. Dan is het: Pasje pakken en er tegenaan houden.
Daarnaast ligt m'n telefoon soms thuis, of is stroomloos
Dit heb ik effectief nooit. Eerder met m'n pasjes.
En dan heb ik het niet over de datahongerige Amerikaanse Google/Apple die iedereen lijkt te negeren.
Dit is een valide punt. Zeker voor Google. Apple zit er niet tussen met de betalingen. Dat gaat rechtstreeks van je telefoon naar de betalingsverwerker.

Onder aan de streep is het ook gewenning.
En dan heb ik het niet over de datahongerige Amerikaanse Google/Apple die iedereen lijkt te negeren.
Dat wordt zeker niet genegeerd, daarom zal ik ook geen Google Pay gebruiken. Apple verzamelt gelukkig geen data, dus die kan ik wel gebruiken. En daar ben ik heel tevreden over, erg gebruiksvriendelijk.
Niet mee eens. Wellicht niet als primair betaal middel, maar een fysieke betaalpas werkt altijd, en je telefoon kan in storing gaan, betterij leeg, app compatibiliteit met OS is na een update verloren...

Wellicht niet vaak, maar een storing is altijd ongelegen. Een betaal is bijna fool-proof
App compatibiliteit is geen issue bij ingebakken ondersteuning. En ik weet niet hoe het bij Android zit, maar met Apple producten kan je met een lege batterij in ieder geval nog urenlang in- en uitchecken bij OV als je je kaart als “express OV” hebt ingesteld. Slim bedacht.
Ik vind het anders altijd behoorlijk avontuurlijk als mensen op pad gaan met alleen een telefoon op zak en verder niks. Als er iets gebeurt met dat ding zit je helemaal vast. Batterij leeg gebeurt bv regelmatig bij social media junkies. Of is de oplossing daar dan weer om altijd met een dikke powerbank rond te gaan lopen die vele malen meer weegt dan een bankpas om het probleem op te vangen dat ie leeg zou kunnen zijn? Dat vangt de andere scenario's nog niet eens af, zoals internetproblemen, services die er uit liggen, updates die dingen kapot maken, etc. Een betaalpas werkt altijd, maar eigenlijk is wat cash ook te raden. Met al die globale dreigingen zijn cyberattacks op ieder moment mogelijk en een van de eerste dingen die er dan uitvliegt is het betaalverkeer.
Logisch; een betaalpas is achterhaald en super onveilig, en ook nog eens slecht voor het milieu.
Weet je wat pas slecht is voor het milieu? Die mobieltjes iedere dag opladen, en al helemaal die AI diensten die de hele wereld opvreten in datacenters. Een pasje hoeft maar 1 keer gemaakt te worden en doet het daarna vele jaren prima, en heeft daarbij geen batterijen nodig.
Bankpassen zijn ook niet bepaald super milieuvriendelijk...
Een telefoon gebruikt op zijn hoogst ongeveer 20 wh per dag, dat is tegenover de rest van mijn verbruik in mijn huis echt niks. Als mijn pc 10 minuten aan staat heeft die al meer stroom gebruikt. Het is minder dan een halve procent van mijn totaal dagelijks verbruik.

Het verbruik bij telefoons zit vooral bij datacenters, en dan vooral voor media en AI. Het extra verbruik door met je telefoon te betalen is verwaarloosbaar tegenover je bankpas gebruiken, en mensen niet een telefoon specifiek om mee te betalen, die hebben ze toch al wel.

Het zou misschien wel goed voor het milieu zijn om geen bankpassen meer uit te geven, want dat stukje plastic gebruikt toch bijna niemand meer (ik heb hem nogsteeds wel altijd bij me voor als de telefoon leeg is etc).

[Reactie gewijzigd door Earth_Apple op 26 maart 2026 15:00]

Je telefoon als betaalmiddel gebruiken veroorzaakt geen significant gebruik van de accu, maar dat weet je zelf ook wel.
Ja klopt maar niemand koopt een mobiel alleen om te betalen.
Het is niet dat ik inplaats van een pasje een nieuwe iPhone bestel.
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen hiervoor de mobiel gebruiken die ze al in het bezit hebben.
Nfc staat uit op al mijn passen (waar mogelijk), en mijn telefoon mag van google niet google-pay gebruiken, (graheneos), dus ik ben oldskool en gebruik de pas in de cardreader.

Maar liefst gewoon cash, ookal word dat steeds moeilijker qua acceptatie. Veel supermarkten hebben vaak 0-1 kassas waar je nog cash kan betalen open.

[Reactie gewijzigd door markjanssen op 26 maart 2026 13:57]

Hier nog een fan van cash. Al dat gezeur hierboven over hoeveel sneller het zou zijn om dit of dat digitale systeem te gebruiken, maar iedereen vergeet alle data die je overal achter laat als je dat doet. Mijn bankpas heeft niet eens een NFC chip.
Ik gebruikte het ook, want het was wel heel makkelijk. Ik zat bij de ASN bank. Toen ze echter stopte met hun eigen systeem en naar Google/Applepay gingen, ben ik weer terug gegaan naar de pas. Betaalverkeer heeft big tech niks in te zoeken voor mij, het is al erg genoeg dat we qua Visa/Mastercard al vast zitten aan Amerikaanse bedrijven. Als de bank weer een eigen NFC app zal introduceren, dan zal ik het zo weer pakken. Android heeft nog steeds de "default NFC handler" actie zodat je zelf kan kiezen dat je geen google pay er op wilt activeren, en ik kan me niet voorstellen dat Apple dat soort dingen niet ook kan realiseren.
Helaas ben je op Android gebonden aan Google Pay, en kunnen zij ook al je transacties inzien (i.t.t. Apple pay). Dat weerhoudt mij er nog van om Google Pay als volledige vervanger van mijn pinpas te gebruiken.
Ik gebruik bewust alleen mijn betaalpas.
Geen zin dat Google mee kan kijken.
Bovendien doet zo'n betaalpas het ook zonder accu.
En ik kan hem ook gebruiken in het OV.
Je telefoon doet het ook gewoon in het ov
Dat weet ik, maar ik gebruik dus liever mijn betaalpas.
Niet dat ik vaak met het OV reis, dus ik ben zeker geen expert, maar ik kon laatst prima in- en uitchecken met m'n telefoon bij de NS.
Ik betaal eigenlijk alleen maar met mijn telefoon via Apple Pay, veel veiliger dan met een pinpas. De laatste keer dat ik betaald had met een pinpas was om dat ding te activeren
Ik doe bewust met de pas. En ik snap er helemaal geen bal van dat er automaten zijn waar je pas op moet leggen en je het bedrag niet kunt zien.

Of op de markt, iemand houdt een willekeurige kaartlezer omhoog, PIEP, en zegt: je hebt betaald.

Ehh? Wil je mij eerst het bedrag even laten zien?

Vooral daarom. Ik wil in mijn hoofd duidelijk weten welk bedrag er van dit pasje af gaat.
Zie je het bedrag op die kaartlezer niet eerst voordat je je kaart erop legt?
Nee... zeer vaak niet. Dat is toch te stom voor woorden?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn