Nintendo maakt digitale games ook in VS goedkoper dan fysieke games - update

Nintendo gaat ook in de VS verschillende prijzen berekenen voor de digitale en fysieke uitvoeringen van zijn games. Dit nieuwe prijsbeleid geldt vanaf mei dit jaar, kondigt Nintendo of America aan. De eerste game die digitaal minder kost, is Yoshi and the Mysterious Book.

De nieuwe Yoshi-game voor de Switch 2 komt 21 mei uit en krijgt in de Verenigde Staten een adviesprijs van 60 dollar in Nintendo's eShop, schrijft Engadget. Dezelfde game in fysieke uitvoering kost 70 dollar. Volgens Engadget is dat het reguliere prijsniveau van de meeste firstpartygames voor Nintendo's gameconsole.

De preorder van deze nieuwe Nintendo-platformer kost in de Nederlandse en Belgische eShop 59,99 euro. De fysieke uitvoering kost 69,99 euro. De Amerikaanse tak van Nintendo meldt in zijn aankondiging van de prijsverschillen dat het beleid geldt voor eigen games die exclusief voor de Switch 2 zijn.

'Meer keuze'

Het bedrijf verklaart dat de hogere prijs voor fysieke games simpelweg de verschillende kosten weergeeft voor het produceren en distribueren van de verschillende verschijningsvormen van games: digitaal en fysiek. Daarbij stelt het dat het prijsverschil gamers meer keuze biedt in hoe ze Nintendo-games kopen en spelen. Winkels mogen hun eigen prijzen bepalen voor fysieke en digitale games, stelt Nintendo nog.

Update, 8.15 uur – Nintendo hanteert al prijsverschillen voor zijn digitale en fysieke games in Europa en Japan, waar enkele tweakers op wijzen. Aangepast dat het hier om aankondiging van dit prijsbeleid gaat voor de Verenigde Staten.

Yoshi and the Mysterious Book (bron: Nintendo)
Yoshi and the Mysterious Book (bron: Nintendo)

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

26-03-2026 • 07:35

80

Submitter: AreVeeDee

Reacties (80)

Sorteer op:

Weergave:

Komt dit misschien voort uit de mindere verkoop van de switch 2?

nieuws: Gerucht: Nintendo produceert een derde minder Switch 2-consoles

[Reactie gewijzigd door eettjjuuhh op 26 maart 2026 07:42]

Nee, natuurlijk niet. Mensen lezen iets en trekken dan de meest vreemde conclusies. Als je even verder kijkt dan zie je dat de Switch 2 niet bepaald "minder" verkoopt:

Switch 2 is still the second-fastest-selling gaming device of all-time in the US - - Gamereactor

US: Nintendo Switch 2 remains 2nd fastest selling hardware in tracked history - My Nintendo News

Het valt allemaal wel mee. De kans is groot dat ze die 19 miljoen gaan halen.


Ontopic:

Ik ga 100% voor fysiek als het geen GKC is. Ik betaal met liefde een tientje meer. Ik vind het ook prima dat er een verschil in zit.
De Switch 2 heeft juist veel minder games fysiek vind ik (het hele spel op het kaartje). Naast de game key cards heb je kaartjes waarbij je alsnog een deel van het spel moet downloaden. Op de Switch 1 had je dat veel minder.

Natuurlijk krijg je updates, dus downloads heb je eigenlijk altijd. Mocht je dus snel internet hebben is het hele spel downloaden bijna dezelfde ervaring. En een digitale collectie opbouwen dan ook. Maar ik vond juist de offline ervaring wel prettig. De Switch 2 maakt dat voor Switch 2 spellen bijna onmogelijk (Switch 1 spellen op de Swich 2 spelen kan nog steeds offline). Digitale spellen aantrekkelijker maken klinkt voor mij als een voortzetting van Nintendo's aanpak. Voor mijn gevoel zijn ze bezig met fysieke spellen uit te faseren.
Ik denk dat dat grotendeels te wijden is aan de hoge prijs van de console zelf + geen Mario of Legend of Zelda exclusives.
En dat de switch (oled) ook nog prima is. Een switch koop je sowieso niet voor de graphics maar voor de gameplay. We hebben beide en pak nog net zo vaak de switch 1.
Zo is dat, ik wacht gewoon op de revisie van s2 , meer exlusives, waarschijnlijk oled scherm en een reeds bevestigde verwisselbare accu. Geen haast. Gameplay over graphics anytime!
Oh je doelt op de niet exclusieve maar toch wel exclusieve mario kart world voor de NS2? :P
En natuurlijk meer lock-in en minder onderlinge verkoop want digitaal...

Ze - niet alleen Nintendo - willen immers al jaren van fysiek af...scheelt centjes.
Nee, Switch 2 cartridges zijn gewoon ontzettend duur om te produceren. We zijn het een beetje vergeten maar vroeger betaalde je zo honderd gulden voor een game op cartridge. Voor sommige consoles zelfs veel meer.
Heb je daar een bron voor? Dat n64 of snes cartridges 'duur' waren met soms geavanceerde toevoegingen geloof ik direct, maar s2 cartridges?
Van een ontwikkelaar: https://www.tweaktown.com...o-a-price-hike/index.html
The price for the retail and the special edition of the NSW2 version will increase by €10 due to the still higher productions cost
Volgens geruchten kosten de 64GB cartridges zo'n $16 per stuk. Maar geheugen is natuurlijk duurder geworden, dus dat zal hier ook invloed op hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 maart 2026 10:23]

Duidelijk, dank voor de bron! Dat is inderdaad een best groot deel van de verkoopprijs, had ik niet verwacht. Maar misschien wel weer logisch met het groter worden van de games op de s2 tov de s1 (en geheugen prijzen..)
Je kan de schaal en technologie van 30 jaar terug niet vergelijken met nu. Ook de afnamemarkt van toen was anders want er werd flink minder verkocht.
Titel klopt niet. Digitale versies worden niet goedkoper t.o.v. nu. De fysieke versies worden duurder.

Ik hoopte eindelijk van die belachelijke prijzen af te zijn zoals 59 euro voor de Pokemon Let's go games bijvoorbeeld. Games zijn weet ik veel jaar oud, maar nog steeds volle pond betalen.

En op MP weet men dat ook dus die prijzen blijven ook hoog. 30 euro op z'n minst voor de cardridge alleen. Met doosje nog meer. 8)7
Weet je dit zeker? Want engadget schrijft toch echt het volgende:
It starts with the release of Yoshi and the Mysterious Book on May 21, which will be $60 on the eShop but $70 at retail locations. Prior to this, most first-party games were $70 no matter how you bought them.
Nintendo heeft ook het volgende gezegd tegen IGN:
Update 1:49pm PT: Nintendo has issued a statement to IGN in response to our inquiry about the Switch 2 game pricing change, following confusion regarding whether this was Nintendo effectively concealing a quiet price increase by making physical Switch 2 games more expensive, or if it is in fact Switch 2 digital games getting cheaper.

Nintendo's statement is below:

"The cost of physical games is not going up.

"This means that when Nintendo sells digital versions of Nintendo published games exclusive to Nintendo Switch 2 to consumers in the U.S., those prices will have an MSRP that is lower than their physical counterparts.

"Retail partners set their own prices for physical and digital games, and pricing for each title may vary."
Je bericht lijkt dus niet te kloppen, zoals ik het lees. Digitale varianten van games worden wel degelijk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 26 maart 2026 08:19]

Het enige voordeel daarvan vond ik dat ik altijd tweedehands Switch games kocht en eigenlijk altijd voor dezelfde prijs weer verkocht :)
Oh, bij mij is het juist andersom en koop ik voor een prikkie de spellen
Normale prijs voor games is 70 of 80 euro. Alles eronder is mooi meegenomen. Indies zijn vaak iets goedkoper.

En nog altijd is de prijs-per-uur enórm veel lager dan de kroeg of de bioscoop en daar hoor je ook niemand over..
Er is niets normaals aan de prijs van een fysieke versie. Een cartridge van 50 cent met een download code erop. Doosje van 30 cent en papierenomslag van een paar cent. Is dat 10 euro meer waard? Of is distributie zo duur dat dat de waarde van 9 euro heeft?
Blijkbaar wel ja, transport, handling, opslag, alles kost extra. De productie van die cartridges is ook niet gratis.
Alleen kost een cardridge geen 50ct, maar kost een 64gb kaartje ogenschijnlijk 16 dollar (Werd hierboven gesuggereerd).

Hoeveel daarvan waar ik kan ik niet bevestigen, maar het klinkt mij aannemelijker dan het in een ordergroote van ettele euros is dan een fractie van een euro, zeker in de huidige markt.
En nog altijd zijn biertjes of bioscoopbezoekjes niet zonder meerkosten te kopieren zoals het geval is bij de download van een game.

Elke euro is extra marge zonder kostprijsverhoging.
Ik spendeer liever €0,10 per uur aan een goeie game dan €10 per uur in de bios voor een film die over 2 maanden op Netflix staat.. waar ik óók al voor betaal..

Of €4 voor een biertje (weet ik veel wat dat kost tegenwoordig) die na 2 minuten op is en waar je alleen maar koppijn van krijgt

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 26 maart 2026 11:18]

Precies: eigendom wordt duurder.

Ik vindt het wisselen van cartridges irritant, dus heb alles wel digitaal gekocht. Maar ik juich de slaaf van de bedrijven niet erg toe. Er hoeft maar iets te gebeuren en ik ben de "geleende" games kwijt.

Nu nog leuke titels voor de Switch 2, Nintendo...
Deze beslissing in Amerika volgt gewoon het prijsbeleid dat Nintendo al jaren in Europa en Japan toepast. Ik zie de nieuwsrelevantie hier overigens niet zo van in voor het Europese leespubliek op Tweakers. Het betekent enkel dat Amerikanen nu meer betalen voor Nintendo’s fysieke releases - net zoals de rest van de wereld.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 26 maart 2026 07:52]

Ik snap de nieuwswaarde ook niet goed. Dit is vanaf dag 1 toch al de standaard hier in Europa? Ik kan me de prijzen van o.a. Mario Kart World en DK: Bananza nog goed herinneren. MKW is 90 euro fysiek, 80 euro digitaal. DK: Bananza is 80 euro fysiek, 70 euro digitaal. In beide gevallen is de digitale variant een tientje goedkoper.

Leuk dat Amerika (en waarschijnlijk enkele andere gebieden) dezelfde prijsstrategie nu hanteren, maar heel bijzonder is het niet. Wat ik vooral opvallend vind is dat de Nintendo's Europese prijsstrategie niet wordt benoemd in het artikel. Was je hiervan op de hoogte @JaspB ?
AuteurJaspB Nieuwsredacteur @IlIlIllII26 maart 2026 08:19
Ah, dit is indeed aankondiging voor&over de Amerikaanse markt. Heb ik nu toegevoegd.

Dank voor mij even mentionen hier!
Dat zeg je wel doodleuk, maar op dit moment, is het al jaren zo dat elke game die ik koop, en dat is meestal day 1, de fysieke versie goedkoper is, dan de digitale versie die Nintendo via z'n eshop aanbied.
Voorbeeld:
Hyrule Warriors Age of Imprisonment. Day 1 Eshop? 69.99. Ik heb m fysiek gekocht bij allyourgames voor 68,95.

Zou je denken: nou ja, boeie. 1 hele euro.
Klopt, maar.
Super Mario Galaxy 1 + 2? Eshop: 70. Voor mij? 61,95.
Pokemon Legends ZA? Eshop: 70. Voor mij? 64.95

en ga zo maar door. Fysieke games kun je wel zeker goedkoper krijgen dan digitaal. En de reden dat Nintendo de digitale goedkoper maakt is omdat ze de markt zien. Het is voor hun veeeeel lukratiever om digitaal te verkopen, dan fysiek. Dan moeten ze het veel aantrekkelijker maken. Maar vraag me nu juist af wat de fysieke handelaren nu gaan doen. Gaat de prijs daarvan ook zakken. Moet haast wel.
Ik ga helemaal met je akkoord - ik doe hetzelfde. Maar we hadden het enkel over de aanbevolen verkoopprijzen van Nintendo zelf :)

deze Amerikaanse aankondiging gaat geen enkele impact hebben op de Europese prijzen. Nintendo games prijzen zijn overigens reeds heel competitief in bvb. Frankrijk.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 26 maart 2026 08:31]

Ik zal toch fysieke games blijven kopen. Ik speel meestal een game 1x uit en daarna verkoop ik hem door. Dan zijn de fysieke games per saldo nog steeds veel goedkoper. Zeker bij Nintendo zijn die zeer waardevast.
Precies wat ik ook altijd doe, plus regelmatig koop ik een game sowieso enkel tweedehands en verkoop hem daarna weer waardoor het me uiteindelijk niets of misschien hooguit een tientje heeft gekost.
Precies,

Dat doen veel mensen. De Nintendogames zijn waardevast dus als je die na het uitspelen verkoopt verlies je er maar heel weinig op.
5 spellen en je kan voor 5 tientjes een SD kaart er bij kopen omdat je interne geheugen vol is.

Tel uit je winst.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 26 maart 2026 10:43]

Ik denk dat het motief anders is. Bij digitale games kan Nintendo ermee doen wat ze willen. Er is bijvoorbeeld veel te doen over doorverkopen. Bij fysieke games ben je echt zelf de eigenaar. Dat kost tegenwoordig kennelijk extra :-(
Heb je volledig gelijk in. Je wordt afhankelijk van de online dienst voor de door jou gekochte games. Maar ik bedoel vooral te zeggen dat de hoeveelheid geheugen op de Switch 2 nogal karig is voor moderne games. Die krijg je al snel vol met je standaard games zodra je er daar een paar van in roulatie hebt. Iedere keer dat je wat wilt spelen eerst de game te moeten downloaden is gewoon ongemakkelijk. En duur bovendien.

Daar is dat tientje een schrale troost die dat dus amper compenseert.
5 spellen en je kan voor 50 tientjes een SD kaart er bij kopen omdat je interne geheugen vol is.
500 EUR? Ik wist niet dat de prijzen van SD-kaarten zo gestegen was.
5x10 euro verschil is 50 euro, waar je dan een SD-kaartje voor kunt kopen. :)
Hah, heerlijk op zoiets gepakt te worden wanneer het mijzelf ook altijd direct in het oog springt. :D

Heb het gecorrigeerd en een extra bak koffie genomen.
Dus zo’n €10 verschil?

Dan zou ik voor de fysieke versie kiezen want mogelijkheid tot 2e hands kopen en verkopen. En dan heb je die €10 verschil er zo uit.

Wij hebben 2 Switches (1) en vrijwel alle spellen 2e hands gekocht en er al een flink aantal verkocht. Alleen wat goedkope spellen van €5 of minder (Lego world, Lego Ninjago, etc.) in de eShop gekocht. Dat houd het nog een beetje leuk qua prijzen en voor de kinderen bijkomend voordeel dat ze imho de waarde beter snappen als ze fysiek geld moeten overhandigen/krijgen en een game in handen hebben.
Ligt ook aan de prijs soms een mooie aanbieding in de store kunnen kopen voor 10 euro. Ik vind erg netjes van nintendo dat ze de prijzen verlagen van games uit de store. Bij playstation is dat wel anders daar is de store erg duur en de fysieke versie vaak goedkoper.
Ja tuurlijk stimuleer nog meer de digitale markt, alsof de Game Key Card al niet genoeg is om de fysieke markt om zeep te willen gaan helpen, Nintendo is op een rampen tour met iedereen van het fysiek af proberen te krijgen.

Hier betalen we liever meer voor fysiek dan ooit digitaal, maar door de Game Key Cards blijven er weinig fysieke spellen over..

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 26 maart 2026 07:56]

Eens, maar Nintendo is hier niet uniek in. Sony en MS doen al jaren hetzelfde, met goedkopere console versies zonder disc drive die alleen nog maar online store games kunnen draaien. Waarmee ze dus een monopolie krijgen op games, en grip op wat jij wel en niet kan spelen. Het zou best kunnen dat 1 van de 2 bij een volgende generatie de fysieke games compleet vaarwel zegt. Ik verwacht dat eigenlijk bij die aankomende Xbox-branded PC wel (is geen echte console meer), dat die gewoon zonder disc drive komt en je alles via internet moet inladen. Voor de PS6 moeten we het nog maar even aankijken.

Ik denk dat de Switch 2 voornamelijk nog een cart slot heeft omdat ze 100% compatible wilden zijn met de Switch 1, inclusief de fysieke spellen die al verkocht zijn. Mocht er een Switch 3 komen zou dat best wel eens anders kunnen zijn, en zeggen ze misschien "we zijn compatible met de Switch 1/2, maar alleen via de eshop".

Dus wellicht komt er voor mij geen nieuwe generatie console meer in huis. Ik koop niks in die stores. Dat geeft ze te veel macht over prijzen en wat je uberhaupt kunt spelen. Account weg is games weg. En dat interesseert me eigenlijk ook niet eens. Nieuwe games zijn toch meestal ruk. Teveel focus op micro transacties, verplichte online integratie en andere gamer onvriendelijke zaken. En ik heb nog honderden spellen liggen voor oudere generaties (veel PS3 en X360), gekocht in kringlopen en op rommelmarkten voor een paar euro per stuk. Vaak vind je voor de PS5 zelfs nog wel wat voor rond de €15. Ik heb dan ook geen Switch, daar blijven de games vreemd genoeg heel duur, ook voor 10 jaar oude spellen.
Je laatste zin geldt volgens mij vooral voor de games van Nintendo zelf en dat is onderdeel van hun strategie. Die prijzen blijven hoog en dat is eigenlijk precies hoe Nintendo het wil hebben.
Ik heb er nooit zo op gelet of het Nintendo of third party spellen zijn, maar als ik Switch games tegen kom zijn ze standaard altijd duurder dan €30. Dat vind ik vrij prijzig als je games voor dezelfde generatie maar een andere console voor de helft kan krijgen. Voor wat zou ik dan een Switch nodig hebben? Mario Kart heb ik op de Wii ook wel.
Het zijn meestal Nintendo's eigen games. Als ik op Bol.com kijken zie ik meer dan zat Switch games onder de € 30,00. De oudere PS5 exclusive's zijn overigens ook niet atlijd erg goedkoop toch?

Je redenatie dat je geen Switch nodig hebt omdat je Mario Kart op de Wii ook al hebt begrijp ik verder niet echt. Ik kan op mijn Wii in elk geval geen Super Mario Odyssey, Luigi's Mansion 3 of Zelda BotW e.d. spelen. Daarom heb ik een Switch.
Ik had bv The Witcher 3 voor PS5 van een rommelmarkt voor €15. En zo heb ik er nog wel meer. Ik heb nu zo'n 10 PS5 games op disc, allemaal voor tussen de 10 en 20 euro, waaronder Horizon Forbidden West, Far Cry 6 en Assassin's Creed Valhalla. Staan er tussen die Switch spellen op bol onder de 30 ook spellen die je zou willen spelen? Ik zie alleen maar meuk, zoals sport troep, Just Dance en Rollercoaster Tycoon :O Maar ik koop nooit spellen (of wat dan ook) op bol, die zijn altijd te duur. De tweedehands markt (afgezien van marktplaats waar alleen graaiers zitten) is veel interessanter, en daar is juist waar ik die flink duurdere prijzen voor de Switch zie.

En ja, er zijn vast wel spellen die exclusief zijn voor de Switch. Maar dat geldt voor alle platformen. Ik heb ook geen game pc, dus alle pc-only spellen kan ik niet spelen. En al had ik een game pc draaide het ding Linux, net als al m'n andere computers, en daar zijn er vast ook wel een paar die niet willen werken (bv door kernel-level anticheat). Je moet altijd keuzes maken, weinig mensen zijn rijk genoeg om maar alle generaties van alle systemen te kopen. En in mijn geval gaat mijn keuze naar de platformen waarvoor ik goedkope tweedehands discs kan vinden. En dan valt de Switch af.
Ik heb het altijd vrij logisch gevonden dat fysieke games duurder zijn dan digitale. 🙄
Ik heb het altijd vrij logisch gevonden dat fysieke games duurder zijn dan digitale. 🙄
Helemaal wanneer je ziet dat de werkelijke prijs van fysieke game vaak een tientje goedkoper zijn dan de adviesprijs:Soms vaak al gelijk, soms na enkele weken. Winkels kunnen dan ook een stuk meer stunten met de prijzen. Zo is Metroid Prime 4 (door tegenvallende verkopen?), nu €45,- terwijl de adviesprijs €70,- is. Dus dan is het raar dat de vaste digitale prijzen gelijk zijn aan de fysieke prijzen. Alleen de in sale, is het voordeliger om digitaal te kopen. Al kun je deze niet 2e hands verkopen.
De enige reden dat ik geen Switch heb is vanwege de games die nooit afprijzen. Ik kan lang wachten. 2 jaar voor een single player wachten boeit me niet, maar ik was dan niet van plan om ALSNOG full price te betalen zoals Nintendo nu in elkaar zit.

helemaal prima, dan geen Switch.
Eens. Beetje vreemd hoe constant de prijzen voor Switch games overal blijven. In kringlopen en op rommelmarkten vind je PS4 of Xbox One games voor minder dan een tientje, en je komt steeds vaker PS5 tegen voor 10-20. Xbox Series is vreemd genoeg compleet afwezig. Dus een PS5 en Xbox One heb ik wel, maar een Switch nog nooit behoefte aan gehad.

Voor on the go heb ik nog een 3DS. Die spellen kom ik ook nooit tegen, maar gelukkig zijn ze makkelijk te softmodden :Y) Maar eigenlijk speel ik niet zo vaak buiten huis. Meestal heb ik dan wat anders aan m'n hoofd. Een Switch zou voor mij ook alleen als vaste console worden gebruikt.
Er zijn regelmatig flinke kortingen in de digitale store. De games van Nintendo zelf heel soms een tientje, dat is inderdaad karig.
Je kan toch tweedehands games kopen, uitspelen en ze weer verkopen voor vrijwel hetzelfde bedrag?
Ik vind het juist heel logisch dat een game niet zakt in prijs. Het is niet alsof hij bederft, wegroest of dat de accu minder lang mee gaat - de kwaliteit gaat niet achteruit, dus waarom zou de prijs dan moeten zakken? De lol die je eraan hebt wordt ook niet minder omdat de game ouder is.

Dat de rest van de industrie aan wegwerpmentaliteit doet, is hun probleem, maar daar mag een bedrijf zelf keuzes in maken. Nintendo weet verdomd goed dat hun games toch wel verkopen en dat ze dus niet hoeven te zakken.
Switch 1 games, zijn gewoon dezelfde games als Wii, Wii U dan voor de switch. Je betaalt gewoon weer 60 euro voor.

Te duur !
Volgens mij is de enige cross-platform game tussen WiiU en Switch 1 Zelda BOTW. Die is dan ook ontwikkeld voor de WiiU en pas later is besloten om hem ook op de Switch te releasen als launch title.

Alle andere games die voor WiiU en Switch verkrijgbaar zijn, zijn allemaal niet 1-op-1 ports, maar minstens verbeterd of zelfs helemaal geremastered.

Maar prima dat je ze te duur vindt, dan koop je ze toch gewoon niet?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn