Meer dan half miljoen Belgen hebben overheidsapp MyGov.be gedownload

Meer dan een half miljoen Belgen hebben de app MyGov.be gedownload, meldt de minister van Modernisering van de Overheid Vanessa Matz aan onder meer VRT NWS. De Belgische overheid introduceerde de app vorig jaar als een manier om persoonlijke documenten in te zien.

De app moet in de loop van volgend jaar functioneren als een volledig digitale identiteitskaart, herhaalt Matz tegenover onder andere VRT NWS. Deze kan niet alleen online maar ook offline worden gebruikt, bijvoorbeeld bij een politiecontrole. De app is inmiddels 503.751 keer geïnstalleerd, zegt de minister.

Bij de introductie konden gebruikers onder meer hun eigen identiteitsgegevens en officiële documenten zoals geboorteakten raadplegen. De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning meldde destijds al dat de app in de toekomst zou worden uitgebreid. De organisatie sprak toen van een 'eerste stap naar een allesomvattende app voor interactie tussen de overheid en andere Belgen'.

Sinds vorige maand is het mogelijk om MyGov.be te gebruiken om in te loggen bij overheidsdiensten. Daarmee vormt de app een alternatief voor itsme. Uiteindelijk is het de bedoeling dat gebruikers de app ook kunnen gebruiken om een 'gekwalificeerde digitale handtekening' te zetten. Die heeft dezelfde status als een schriftelijke handtekening.

MyGov.Be

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

06-12-2025 • 11:20

148

Submitter: jordy-maes

Reacties (148)

Sorteer op:

Weergave:

Hoe zit het met de privacy van deze app?
Ik denk dat dit de Belgische implementatie wordt van de eIDAS 2.0 wetgeving die vorig jaar van kracht is geworden. Als je het interessant vindt kan je het architecture reference framework en alle referentie code online op GitHub vinden. Tweakers heeft eerder al een stuk geschreven over de nieuwe wallets (age verification van de EU is hetzelfde platform). In Nederland gaat het de NL wallet worden, maar hoe ver BZK daar mee is, is onduidelijk.

Qua techniek zijn de belangrijkste standaarden (heel kort door de bocht:
  • OpenID4VCI (uitgeven),
  • OpenID4VP(verifiëren) en
  • ISO18013-5 (verifiëren in persoon en offline).
Weet iemand hier toevallig meer van status van de NL wallet?
Er was vorige week een meet up van het EUDI programma, die heb ik gemist. In de wandelgangen hoorde ik dat ze mikken op Q3 2027 (en dus de deadline van de EU volledig gaan missen). De wallet op zich staat gewoon op GitHub, maar het lijkt er op dat de overheid moeite heeft het stelsel in elkaar te zetten.
Liever toegang tot overheidsplatformen via een app van de overheid dan via een private partij. En als je kijkt naar de rechten die de app nodig heeft, dan zit daar niet direct iets vreemd tussen zou ik zeggen.
De commerciele app itsme heeft rond de 5 miljoen gebruikers in belgie. Daarmee kun je ook bij overheden en banken en zo inloggen (en je identificeren voor deze app ;-)
En Itsme is in private handen dus hebben ze geen reden om te proberen voldoen aan het privacy-argument, buiten wat nodig is binnen het kader van de wetgeving en publieke perceptie, maar beide redenen zijn niet zwaar genoeg om dat met dezelfde striktheid re volgen als moest het van de overheid zelf komen.
ik weet niet wat ik hier van moet denken

overheid is geen garantie voor privacy ( 1- remember WO II, en 2- privacy regels die voor burgers/bedrijven gelden , gelden niet - of anders - voor overheden)

voordeel als je aan privé overlaat, is dat je potentieel concurrentie kan hebben, terwijl de overheid een monopolie heeft, en het daardoor vaak onwerkbaar maakt. En ze laten het toch bouwen door een privé bedrijf.

een voorbeeld: in belgie hebben we een e-box om overheids documenten te ontvangen. Dus ik krijg een mail dat er een document in mijn e-box zit. ik moet met itsme/eid aanloggen, en kan dan een pdf downloaden. in deze pdf staat dat ik een document ontvangen heb in mijn ebox, met in de pdf een link naar dit document. Maar dit is niet toegankelijk. Dan moet ik eerst uitvissen hoe ik moet uitloggen op e-box (niet voor de hand liggend), opnieuw aanloggen, ander profiel kiezen, en krijg ik opnieuw pdf met een link naar weer een ander overheidsdienst. Opnieuw uitloggen, aanloggen, ....

en neen, ik verzin dit niet.
Vergeet Doccle ook niet ;-)
Je gaat naar de dokter, iets daarna een melding van Helena (app van dokters), dan een melding van Doccle dat er een nieuw bericht in je e-box zit, iets daarna een melding van e-box dat er een nieuw bericht is...dat je doorverwijst naar de Helena app...
Als de dokter het ook nog eens toevoegt aan "Mynexushealth" krijg je daar ook nog een melding van...
no kidding wist ik niet

Ik mijd doccle als de pest, (en alle andere lock-in apps )

Vroeger hadden we email om documenten te ontvangen. Nu hebben we 150 verschillende apps.

Ik moet wel zeggen dat ik helena en nexus health wel prima apps vind. voorschriften, verslagen, foto's, alles op 1 plaats. Dit is medisch / vertrouwelijk - dus mag van mij wel apart zijn. Is ook privé, dus niks met overheid. Dus prima. (hoewel, nexus health is onlangs opgekocht door Cegeka, dus vraag is maar hoe lang dit nog betrouwbaar zal blijven).
En die documenten komen nu rechtstreeks in je MyGov.be app, zoals het hoort.
Volgens de Belgische en Europese richtlijnen :-)
Een half miljoen klinkt als veel maar het is minder dan 6% van de bevolking van 18 jaar en ouder.
Een half miljoen klinkt als heel veel als je de leeftijd van 18+ tot 50+ neemt. Ouder zal zeker niet tot de initiële doelgroep behoren.
Computervaardigheid neemt jaar op jaar toe onder oudere mensen. Waar je in de jaren 80 nog wel kon stellen dat de gemiddelde persoon van boven de 50 minder computervaardig was dan jongeren, is dat tegenwoordig niet meer het geval.

En dat is logisch: iemand die 50+ was in de jaren 80, is in de jaren 10-20-30 van de vorige eeuw geboren en heeft nog net het begin van de digitalisering meegemaakt, en waarschijnlijk het grootse deel van het werkzame leven niet (veel) met computers gewerkt.

Iemand die nu 50+ is, is in de jaren 40-50-60-70 geboren en heeft wel een groot deel met computers gewerkt, zowel op het werk als thuis.

Overigens zijn het tegenwoordig juist de jongeren die op dit gebied een duwtje nodig hebben:

https://digiwijzer.nl/digitale-vaardigheden-leerlingen-voortgezet-onderwijs/

https://ibestuur.nl/digitalisering-en-democratie/sectoren-en-organisaties/zorgen-over-digitale-vaardigheden-nederlandse-jongeren
Gaat niet over het werken met computers. Maar over het digitaal maken van paspoorten enzovoort. Dat ligt moeilijker bij oudere mensen. De overstap naar iets nieuws.

Nergens vermeld ik dat ze niet met computers ofzo kunnen werken het gaat over de mindset van verandering
Dat is dus de misconceptie. Het gaat niet "moeilijker" bij oudere mensen (natuurlijk lopen er exemplaren rond die er de ballen van snappen, maar dat geldt voor alle leeftijdsgroepen).

Er is weldegelijk een samenhang met computervaardigheid. Als je snapt hoe een apparaat werkt, is de overstap naar een digitaal paspoort een eitje. Snap je al niet hoe een smartphone werkt, dan is de sprong naar een digitaal paspoort bijna onoverbrugbaar.

Let wel: er werd expliciet over "50+" gesproken. Iemand die dit jaar 50 is geworden, is geboren in 1975! Die persoon was 7 jaar oud toen de Commodore 64 en MSX uitkwamen, die half Nederland thuis hadden staan. En ze waren 12 toen hun ouders voor het eerst een PC mochten uitzoeken op kosten van de belastingbetaler, en iedere 3 jaar een nieuwer kregen ("PC Prive") en 18 toen het internet zijn intrede deed.

Voor 60+-ers tel je bij al die leeftijden 10 jaar op, en dan zie je dat ze nog steeds erg jong waren toen deze zaken het levenslicht zagen.

Voor de 70+-ers geldt dat ze er prive wellicht wat minder mee te maken hadden, maar op het werkzame gebied kwam men er zeker wel mee in aanraking.

Mensen die de afgelopen 20 tot 25 jaar met pensioen zijn gegaan, hebben een groot deel van hun werkzame leven de digitalisering meegemaakt, en zaken zien verschuiven van het fysieke domein (briefpost, telefoon, videobanden, fysieke winkels, cash geld) naar het virtuele domein (email, WhatsApp/Facebook, streaming, webshops, ChipKnip en iDeal (in Nederland)). Dan kanzo'n digitaal paspoort er ook nog wel bij.

In Nederland hebben we ook bepaalde apps en online diensten waar je niet omheen kan, en dat gaat helemaal prima onder de ouderen. Communicatie met de overheid (overheid.nl) en het regelen van zaken met de gemeente (website van de gemeenten in kwestie) gaat al jaren volledig digitaal.

Ook de belastingaangifte doet het overgrote deel van de Nederlanders digitaal (ook de ouderen, want het is veel makkelijker dan alles op papier invullen, met al het uitzoekwerk dat daarbij komt kijken).

Als je zelfstandig ondernemer bent (ook als je 50+ bent en zelfstandig ondernemer), is het zelfs verplicht en kun je niet eens op papier zaken regelen.

Het zijn juist de jongeren waar we ons hier zorgen om maken, aangezien de digitale vaardigheden daar terug lijken te lopen.
Nogmaals ik heb nooit gezegd dat ze minder digitale vaardigheden hebben.
Dat klopt, maar je gaat voorbij aan de samenhang van die twee zaken, dus dat probeer ik duidelijk te maken.

Betere digitale vaardigheden = makkelijk kunnen omgaan met nieuwe zaken als een digitaal paspoort.
Neen zeg ik ook niet. Is wat jij er van wilt maken.
Die persoon was 7 jaar oud toen de Commodore 64 en MSX uitkwamen, die half Nederland thuis hadden staan.
Niet overdrijven hè. Ja ze waren populair, maar zo populair ook weer niet.
En ze waren 12 toen hun ouders voor het eerst een PC mochten uitzoeken op kosten van de belastingbetaler, en iedere 3 jaar een nieuwer kregen ("PC Prive") en 18 toen het internet zijn intrede deed.
In 1993 had echt nog niet iedereen internet. Aanvankelijk kwam dat hier maar langzaam van de grond en half Nederland deed het de eerste 3 jaar met KPN's "Het Net", pas daarna mochten die naar buiten. Ook niet iedere werkgever deed gelijk mee aan de PC-Privé-projecten. De bedrijven waar men de computervaardigheden van het personeel wilden vergroten zodat ze beter met de bedrijfssystemen overweg zouden kunnen liepen wel voorop, de andere niet..
In Nederland hebben we ook bepaalde apps en online diensten waar je niet omheen kan, en dat gaat helemaal prima onder de ouderen. Communicatie met de overheid (overheid.nl) en het regelen van zaken met de gemeente (website van de gemeenten in kwestie) gaat al jaren volledig digitaal.
Bij 90+-ers toch niet hoor en ook 80+-ers hebben er echt moeite mee. Het Belgische Itsme en de pc-smartcardlezer met de chip op de identiteitskaart is wel makkelijker dan het Nederlandse houtje-touwtje-systeem van DigiD. Ook de manier waarop Nederland het mijn.overheid.nl heeft ingevoerd verdiend geen schoonheidsprijs.
Ook de belastingaangifte doet het overgrote deel van de Nederlanders digitaal (ook de ouderen, want het is veel makkelijker dan alles op papier invullen, met al het uitzoekwerk dat daarbij komt kijken).
Het is wel makkelijker, maar veel gaan ook gewoon naar een belastingadviseur.
Als je zelfstandig ondernemer bent (ook als je 50+ bent en zelfstandig ondernemer), is het zelfs verplicht en kun je niet eens op papier zaken regelen.
Dan gebruik je een administratiekantoor of een boekhoudprogramma zoals rompslomp.nl want de kleine ondernemer wilt er zo snel mogelijk vanaf zijn.
Het zijn juist de jongeren waar we ons hier zorgen om maken, aangezien de digitale vaardigheden daar terug lijken te lopen.
Vroeger werd er les in gegeven, tegenwoordog gaan scholen ervan uit dat ze het zichzelf wel aanleren. Velen kunnen dat, velen krijgen hulp van klasgenoten of vrienden en dan blijft er dus een groepje over dat het niet lukt.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 17 december 2025 12:27]

Ik weet niet of ik je berichtje goed begrijp. Je denkt dat ouder dan 50 niet tot de doelgroep behoort?
Pardon, wie denk je dat je bent om zo over 50+ te praten?
Ouder dan 50 niet tot de doelgroep?
Persoonlijk denk ik dat ik vaardiger ben met de computer dan 95% van diegene onder de 50 jaar.
Proficiat, en waar zeg ik dat 50+ers niet met een pc kunnen werken?
Mijn mening? Je insinueerde dat eerder, en probeert het nu om te draaien omdat je merkt dat je argument geen stand houdt.

Zoals ik in een post hierboven al uitleg, is er een direct verband tussen het hebben van digitale vaardigheden en het gemak waarmee mensen zich nieuwe digitale zaken zoals het gebruiken van een digitaal paspoort in een app meester kunnen maken.

Die twee zaken los van elkaar zien kan niet. Als je niet snapt hoe een smartphone je een smartphone bedient, is het verdraaid lastig om een app met een digitaal paspoort er in te gebruiken.

Snap je wel hoe een smartphone bedient, dan is en app met daarin een digitaal paspoort slechts een kleine stap verder dan het tonen van de QR-code bij de Pathé-bioscoop.
Weeral laat je uitschijnen dat ik het over beperkte digitale kennis had.
Er is jarenlang een private partij voor gebruikt geweest, waardoor de itsme-app heel erg ingeburgerd is geraakt. Als die van de overheid geen duidelijke functionele meerwaarde biedt, dan is het logisch dat mensen niet overstappen.

Daar komt nog eens bij dat de overheid en veel bedrijven contracten hebben lopen met het bedrijf waardoor ze niet zomaar de ondersteuning stop kunnen zetten of mogelijks er te zwaar mee mogen concurreren.
Ze hebben het ook deels uitgebracht omwille van Itsme, het blijft een private bedrijf waar bijna heel het land van afhankelijk is. Nu is er een alternatief dat door de regering zelf opgericht is, en die op termijn meer functies en integratie mogelijk moet maken.

Momenteel heeft Itsme een monopolie in Belgie en dat maakt het een potentieel gevaar, wat als het bedrijf overgenomen wordt door een vijandige staat of gehacked wordt wie is er dan aansprakelijk?

Dus langs ene kant vind ik het een goede alternatief op termijn, maar kwa functies heeft het de nodige tijd en werk nodig.
We moeten natuurlijk niet overdrijven. De Belgische staat heeft via een investeringsvehicel 20% van de aandelen van itsme in handen + nog een deel via Belfius (100% staatsbank - ze hebben gisteren wel gezegd dat ze een deel gaan verkopen) + via Proximus (nog steeds meer dan 50% eigendom van de Belgische staat).
Dat wist ik niet, ik dacht dat Itsme opgericht was door een prive firma mits ondersteuning van belgische operratoren en banken maar ik wist niet dat die een dergelijke aandeel hadden.
Dan nog wilt de regering een bijkomend alternatief waarbij meer integratie met overheidsdiensten een grote schakel moet zijn. Als ik kijk naar andere landen die dat reeds hebben merk ik dat Belgie serieuze achterstand heeft. Het maakt aanvragen van documenten en stedelijke diensten een stuk gemakkelijker eens dat op punt staat.
Klopt. Eén van de nadelen is trouwens dat itsme authenticatie zeer duur is. Elke keer het gebruikt wordt om op een overheidssite in te loggen, moet er een bedrag betaald worden (naast een zak geld om het te mogen implementeren trouwens). Een deel vloeit dus terug naar de staat maar het grootste gedeelte niet.

Alleen al daarom is het vreemd dat het zo lang heeft geduurd voor er een volledig eigen alternatief is gekomen. Ik moet voor mijn werk dagelijks inloggen op verschillende overheidssites en het is zot dat elke keer ik dit doe, het belastinggeld kost 8)7
In Belgie is het normaal dat de overheid onnodig betaalt voor allerlei dingen.
Vb; heel dat parlement

OT; De reden waarom dat in Belgie zolang duurt is juist omwille van de manier waarop die regering gevormt is. Dan spreek ik over de verschillende bestuursorganen (gewestelijke, stedelijke en federale regeringen). Die hebben elke hun regels en vergunningen die aangevraagd moeten worden, goedkeuringen die ze moeten geven enz. Op die manier is het alles behalve efficient werken.
In landen waarbij de regels op 1 bestuursorgaan beslist worden gaat dat vele malen sneller en efficienter.
Het feit dat er bij ons een grote coalitie met waalse voornamelijk linkse partijen en vlaamse voornamelijk rechtse partijen beslist moet worden maakt het ook niet gemakkelijk. Die werken mekaar vaak tegen, ook al besturen ze samen.
Die moeten nogal verdienen aan mij. Gebruik itsme gemiddeld 5 keer per dag...
Voor een app die nog niet zo veel functionaliteiten heeft is dat best goed. Wel leuk om de eigen geboorteakte in te kunnen zien maar voor de rest doet het nog niks nieuws (zoals ik lees in het artikel). dan is die 6% best veel.
Niet helemaal correct.

Er zijn al sites waar je via deze app kan inloggen, dus zonder tussenkomst van een private firma.

[Reactie gewijzigd door cadsite op 6 december 2025 11:55]

Deze app is gewoon opgenomen in het CSAM platform, het authenticatieplatform van de overheid. Elke site waar je voorheen kon aanmelden met bijv je identiteitskaart via CSAM ondersteund nu dus ook deze app.
Leuke woordspeling in het Nederlands, Internationaal zal dit platform vast de nodige vragen oproepen wanneer iemand een enthousiast betoog over die nieuwe CSAM app van de overheid gaat houden. Helemaal wanneer het onderwerp leeftijdsverificatie ter sprake komt.
Begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "Internationaal zal dit platform vast de nodige vragen oproepen". De app zal gemaakt zijn volgens internationale afspraken dus zie niet direct welke vragen het zou oproepen
Omdat CSAM de Engelse officiële afkorting is voor kinderporno.
Zelfs die geboorteakte is er niet altijd. Ik kan de mijne niet opvragen want de gemeente is nog niet digitaal.
Ik ben het eens dat de app op zich niet zoveel features heeft. Echter is dit beter dan itsme betalen. Want deze werken ver van gratis en is niet van de overheid zelf.
Hoewel je veel van deze documenten reeds kon raadplegen via de "mijn dossier" webapp, kan je hier ook gewoon op je smartphone je ID en rijbewijs mee hebben. Dit is geldig voor tijdens een politiecontrole. Dat betekent dat je tegenwoordig dus bvb mag gaan joggen met je smartphone en zonder een verplicht kaartje ergens te moeten wegstoppen.
Corona app vergeten? Binnen no time was dat door iedereen gedownload....
Niet iedereen, sommige mensen hebben wel principes............
Nooit geïnstalleerd, was inderdaad wel wat omslachtig maar het lukte ook :-)
Ik verbaas mij met dit soort apps en diensten altijd over de namen. Waarom niet gewoon "overheid.be" of iets dergelijks? Dat voelt toch veel vertrouwder? En dan heb je ook nog "my" als prefix waardoor ie niet zomaar logisch te vinden is. Sommige launchers werken dan goed niet als je "gov" typt.
Veel diensten in België beginnen met de prefix “My”, “Mijn” of “Ma”. Denk maar aan “MyHealth”, “MijnGezondheid” of “MaSanté”.

In dat rijtje klinkt “MyGov” dus helemaal niet zo vergezocht :)
Maar waarom in het Engels?

Het is weliswaar korter dan mijnoverheid.be of mongouvernement.be (of de Duitstalige variant)... maar toch vind ik het gek dat er nu voor Engels is gekozen.

Of is het vanwege standaardisatie en gaan alle soortgelijke landelijke apps zo heten in de toekomst (mygov.nl, mygov.de etc.?). Dan snap ik het al beter
Speculatie van mijn kant, maar ik denk dat je het antwoord zelf al geeft: je noemt 3 namen voor de 3 officiële talen, maar een app kan maar 1 naam hebben. Wat doe je dan, zonder 2 van de 3 taalgebieden voor het hoofd te stoten? Je kiest een vierde.
In principe ben ik het hiermee eens, maar in theorie zou je bijvoorbeeld in de play store wel meerdere namen kunnen hebben dacht ik. Dat is gewoon op basis van ofwel regio of taal instellingen. Ik gok dat Belgen die Frans spreken niet Nederlands kiezen en andersom.

Maar voor algemene communicatie is soiweos 1 naam veel handige anders moet je altijd meerdere versies erbij zetten.
NMBS app toont SNCB in IOS als app naam. Dus blijkbaar niet zo eenvoudig.
Je hebt je OS waarschijnlijk in het Engels staan of alleszins niet in het Nederlands? Zoals zoveel diensten kiezen ze ervoor om standaard het Frans te gebruiken voor België als de taal niet Nederlands is. Dus in het Nederlands heet dezelfde app wel degelijk NMBS, maar in elke andere taal is het SNCB.
Je app kan gewoon verschillende namen hebben per taal in de stores. Marketinggewijs is het wel moeilijker, hoewel je dat ook gescheiden kan houden.
Je kan de App naam per taal kiezen, soms heel vervelend als je een app voor een bedrijf moet publishen en in het Engels bestaat die al, dan moet je in het Engels iets anders verzinnen dat is perfect mogelijk.

Anderzijds zouden de Vlaamse en Belgische overheid (Misschien Brussel en Wallonië ook) beter eens samenleggen voor 1 App voor alles. Nu heb je in sommige gemeentes/steden een App bovenop de Burgerprofiel App die je dan weer de hele tijd doorstuurt naar andere websites van de overheid. Er zijn hoeveel websites al voor je medisch dossier in te kijken afhankelijk van welk ziekenhuis MyNexusHealth, CoZo, Helena en MyHealthViewer.
Maar waarom in het Engels?
Vooral vanwege de taalstrijd. Er zijn wetten die het gebruik van Nederlands en Frans verbieden in respectievelijk Waalde en Vlaamse gemeentes uitgezonderd de zogenaamde faciliteitengemeentes waar je standaard aangesproken wordt met de gewesttaal maar kunt aanvragen om in de andere taal antwoord te krijgen. Engels is neutraal en daarmee breek je de wet niet..

Eenmaal ingelogd kun je dan wel de taal kiezen maar standaard zal die staan op de taal van de gemeente waar je woont.

Als je op een Belgische ambassade in het buitenland een visumaanvraag doet, dan kun je het formulier vaak invullen in het Duits, Frans, Nederlands (de drie landtalen) of Engels. Als je een van die landstalen gebruikt is de ambtenaar verplicht jou te antwoorden in de taal die je gekozen hebt. Echter als jij het Engelstalige formulier invult, dan mag de ambtenaar zelf kiezen uit één van die drie talen en Engels mag niet. Aangezien alle federale ambtenaren Franstalig zijn zullen zij je dus antwoorden in het Frans.
Of is het vanwege standaardisatie en gaan alle soortgelijke landelijke apps zo heten in de toekomst (mygov.nl, mygov.de etc.?).
Dat is geen slecht plan maar helaas.
Begreep dat in België vanwege tweetaligheid men eerder voor Engels kiest ipv 1 vd 2.
Government is een Frans leenwoord dat weer uit het latijn komt.
"to rule with authority," from Old French governer "to steer, be at the helm of; rule, command, direct" (11c., Modern French gouverner), from Latin gubernare "to direct, rule, guide, govern"
Het is echt jammer dat de Vlamingen zo'n afkeer hebben van de Franse taal.
Het is echt een verrijking om meerdere talen te leren, buiten Engels en Nederlands zoals Frans, Duits, Spaans. Een volledig landsgedeelte is franstalig, de hoofdstad is franstalig, de federale bestuursorganen zijn minsten 50% Franstalig.
la belgique est latine ou elle ne sera pas
Ik ben Vlaming, maar ik ben nagenoeg perfect 2-talig, maar ik heb geen Vlaamse of Belgische trots of ego.
In Vlaanderen leren we toch verplicht Frans van ons 10e tot ons 18e (5e lager tot en met 6e middelbaar). Daarnaast leren we ook vanaf ons 14e verplicht Engels (althans in mijne tijd, 2004, en in mijn school toen)

Zover ik weet zijn Nederlands en Engels vooralsnog keuzevakken in Wallonië, waarbij het grootste deel (70%?) kiest voor Engels ipv Nederlands. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo gek vermits je met Engels door net iets meer mensen gesproken wordt dan Nederlands. Men is nu wel aan het kijken om Nederlands vanaf 2027 een verplicht vak te maken.

Hoewel Frans gedurende 8 jaar een verplicht vak is voor Vlamingen, en dat typisch meerdere uren per week, moeten we eerlijk zijn en stellen dat dit vooral "schoolfrans" is. Ondanks dat ik goede cijfers op het vak haalde, verstond ik na mijn 18e nog steeds niks van de gesprekken met mijn Franstalige familie: tempo lag véél te hoog en er werden massas woorden gebruikt die ik niet kende.

Tijdens mijn opleiding zijn we, zover ik me herinner, slechts één dag naar Wallonië getrokken om interactie met Franstaligen te hebben. Daarbuiten was het steeds in een artificiële context.

Na mijn middelbaar heb ik ook nog amper Frans gebruikt: enerzijds door een familieruzie (geen taalkwestie overigens) en anderzijds omdat mijn werk en leven zich hoofdzakelijk in Vlaanderen afspelen. Voor mijn werk kom ik vaak in contact met buitenlanders (inclusief Franstaligen) en de voorkeur, langs beide kanten, gaat steeds uit naar het Engels.

Overigens zou ik het ook niet slecht vinden als de focus meer op het Engels zou liggen als 2e taal in heel België: je lost er het lokaal taalprobleem mee op (ook communicatie met de Duitstalige gemeenschap), en kan internationaal met een grotere groep communiceren.

Overigens zijn de lessen Engels ook niet zo geweldig (opnieuw: schoolcontext). De meesten pikken Engels op op andere manieren: videogames, televisie, ... Degene die hier minder interesse in hadden, althans in mijn kennissenkring, hebben ook veel meer moeite met Engels.
Ik woon op de taalgrens, en een tuinman of een bouwvakker moet de taal van de klant spreken. Als je talige, heb je dubbel zoveel potentiële klanten.

In de wereld zijn er veel andere relevante talen zoals Engels, Russisch, Arabisch, Chinees, Spaans, Duits, Japans en ook Frans.
De hooggeschoolden mensen zullen wel de nodige talen leren, maar vooral de laaggeschoolden mensen binnen belgië zoude moeten beseffen dat een extra taal de grootste troef is om ergens aan de bak te komen. Chinees en spaans of engels is nu eenmaal minder relevant als je buurman Frans of Nederlandstalig is.

Nederlands is ondertussen een verplicht vak op de basisschool in Wallonië.
Nederlands is nog steeds niet verplicht in Wallonië. Het plan was om dat tegen 2027 te verplichten, maar dat is weer van tafel geveegd (leerkrachtentekort) : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/25/franstalige-leerlingen-in-brussel-en-wallonie-keren-vandaag-teru/

Hoewel ik je standpunt begrijp, denk ik dat Engels hier toch een betere oplossing is. De oudere generaties ga je niet meekrijgen, ook niet met verplichten van Nederlands. De jongere generaties komen echter al veel sneller in contact met Engels dan met Nederlands, zeker zei die verder van de taalgrens wonen (20km verder en je komt de andere taal nog amper tegen.) Als beide (of alle drie) gemeenschappen redelijk Engels dan gaan die buren net zo goed met elkaar communiceren, en misschien zelfs beter omdat ze het vaker gebruiken.

De meesten die ik ken (zowel laagopgeleiden als hoogopgeleiden) zijn overigens beter in Engels dan de andere landstaal: dat op zich zegt eigenlijk al welke de relevantere taal is.
Jij woont duidelijk niet in Brussel.

Probeer hier maar eens ziek te zijn en aan de dokter uit te leggen wat je mankeert in het Frans. Ken jij de woordenschat om de dokter uit te leggen of jouw pijn stekend, brandend, dof, dan wel uitstralend is? Weet je hoe elleboog, scheenbeen, kuit, hiel, voetzool, rugwervel, hoektand, blaas, ... gezegd worden in het Frans? Durf jij aan de oogarts in het Frans beschrijven welke artefacten je ziet en garanderen dat hij dat correct begrepen heeft, alvorens hij het mes in je ogen zet? En denk maar niet dat Franstalige dokters de Engelstalige woordenschat meester zijn, zoals de Vlaamse dat beheersen.

Dan zwijg ik nog over iedere keer dat je elektriciteit, loodgieterij of ander klusjeswerk moet laten doen. Maar dat is gelukkig geen kwestie van leven of dood, je moet enkel té vaak later aan een Vlaamse firma vragen om het werk opnieuw te doen.

Op restaurant bestel ik ook in't Frans en vergaderen doe ik ook in't Frans. Maar als het gaat om je rechten laat je je per definitie rollen als je je niet in je moedertaal mag uitdrukken.
Dat is precies wat ik bedoel, als Belg zou je eenmaal 2 talen moeten kennen. En zeker als je als vlaming niet gerold wilt worden.
Laten we wel even eerst bij de andere kant beginnen. In Brussel en Wallonië is er 0 interesse in de Nederlandstalige kant van het land en als ze in Vlaanderen komen wonen verwachten ze nog met alles in het Frans bediend te worden. Die taalstrijd woedt al vrij lang maar bij de Vlaming ligt het probleem doorgaans niet, die probeert dat Frans gek genoeg wel te leren. En op een gegeven moment word je die houding vanzelf wel een keer beu.
De Franstaligen in het zuiden van Belgie kunnen ook flink eigenwijs zijn, wat dat betreft hebben ze veel gemeen met de Friezen in Nederland (om er nog een volk/taal bij te halen). :+
Het is echt jammer dat de Vlamingen zo'n afkeer hebben van de Franse taal.
Die afkeer hebben ze niet maar het is een bescherming tegen de verfransing van Vlaanderen. Pas vanaf 1960 is er een einde gekomen aan de wetgeving die het Frans bevoordeelde.

Zoals @jerison verteld is Frans nu een verplichte taal op Vlaamse scholen. Echter vroeger sprak de meerderheid van de Vlamingen geen Frans en daar heeft men toch wat slechte ervaringen aan overgehouden, met name tijdens 14-18.
Het is echt een verrijking om meerdere talen te leren, buiten Engels en Nederlands zoals Frans, Duits, Spaans.
In onze gemeente heeft de middelbare school nu Spaans verplicht. Zelf vind ik Portugees een mooiere taal maar internationaal kun je het meest met Mandarijn, Japans en Spaans al is ook Russisch zeer nuttig.
Een volledig landsgedeelte is franstalig
Een volledig landsgedeelte is Vlaamstalig maar toch zie je dat heel veel wetten welleswaar zijn opgesteld in het Nederlands maar qua zinsopbouw duidelijk een Franse achtergrond hebben.
de hoofdstad is franstalig
De hoofdstad is officieel tweetalig maar in de praktijk zijn Arabisch en Berber ook belangrijk, misschien ondertussen wel dominanter.
de federale bestuursorganen zijn minsten 50% Franstalig
Eerder 80 of 90%.
la belgique est latine ou elle ne sera pas
Je mag prima tweetalig zijn en Frans spreken met mensen die dat beter begrijpen, ook als België ooit opgesplitst zou worden. Ik verwacht niet dat je in een onafhankelijk Vlaanderen, net zoals ooit in Canada, beboet of juridisch vervolgd wordt als je in de publieke ruimte geen Vlaams spreekt. De enige uitzondering daarop is waarschijnlijk als je een publieke functie uitoefent, zoals die omroeper in de trein.

https://encyclopedievlaam...l/franstaligen-vlaanderen
Wikipedia: Taalstrijd in België
Government is toch echt een Engels woord maar heeft dezelfde oorsprong, of heeft als oorsprong het franstalige woord gouvernement.
Wat grappig genoeg géén officiële taal is in België, noch in de gemeenschappen of gewesten. Een ironisch voorbeeld van het beruchte "Belgisch compromis".
Dat klopt niet hoor! Duits is wel degelijk een officiële taal in België! België heeft 3 officiële talen: Nederlands, Frans & Duits. Er is zelf een Duits taalgebied, waar het Duits de officiële bestuurstaal is ... zie eventueel ook onderstaande link:

https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/over-vlaanderen/taalwetwijzer/taalgebieden-in-belgie
Hij bedoelt het Engels. Dat is vaak de voertaal in internationale bedrijven in Vlaanderen en Brussel.
Belg hier. Laten we daar in godsnaam niet aan beginnen.
Het is al bezig. Mijn broer werkt voor een bedrijf waar één op de tien van de werknemers expats zijn, waardoor bijna iedereen Engels spreekt op de werkvloer. Ook heb ik een vriend die opleidingen geeft in bedrijven en 50% van die opleidingen gebeurt in het Engels.
En dat ligt weer aan expats, niet aan de Belgische bevolking. En die is over het algemeen veel meer aan het werk in het land.
ik had het over de overheid, met name over het introduceren van Engels als vierde officiële taal. Dat men, met name in de Franstalige wereld, eerst al eens werk maakt van een grondiger kennis van het Nederlands.
ik reageerde op - peter - , niet op Homme.

Ik ben er persoonlijk trots op dat ze me in de 3 taalgebieden vragen of ik uit de buurt kom, maar m'n accent niet goed kunnen thuisbrengen, omdat ik niet alleen onze officiële landstalen maar blijkbaar zelfs ook verschillende dialecten machtig ben zonder het vaak te beseffen :+ (naast nog een half handvol andere talen, al is m'n kennis daarvan eerder beperkt).
Toch wel hoor. De gemeenschappen hebben officiële talen. In antwerpen zal je op het stadhuis weinig kunnen met Duits.

De federale overheid moet ze uiteraard alledrie doen + engels als we een beetje internationaal handel willen drijven.
waarom denken mensen hier toch steeds dat ik het over Duits heb??? Ik reageer op een post die gaat over een ENGELSE benaming.
De Duitstalige regio houdt zich niet polariserend bezig en daar zijn ze blijkbaar wel bereid om samen te werken in het belang van het gewest.
zie mijn vele terechtwijzingen bij de andere reageerders.

Aber vielleicht sollte ich es auch auf Deutsch erklären. Vielleicht verstehen sie dann dass ich von Englisch spreche, das keine offizielle sprache ist in Belgien. O-)
drietaligheid.
Vergeet onze Duitstalige vrienden niet :)
Omdat mijn overheid in Wallonië moeilijk ligt :-)
Meeste belgische overheidsdiensten zijn te vinden op belgium.be
my.belgium.be is zowat mijn favoriete portaal van de Overheid, met links naar vrijwel elke belangrijke online toepassing

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 8 december 2025 04:56]

Belgie is momenteel 2-talig en gaat richting 3-talig.
België is al meer dan honderd jaar drietalig, Nederlands, Duits en Frans. Het Engels wordt als compromis gebruikt maar kent geen officiële status (en ik betwijfel of het dat ooit krijgt). Daar is meer dan genoeg taalstrijd voor gevoerd :) .
Inderdaad zo is het! Engels is in feite gewoon het makkelijke alternatief om met groepen te communiceren, waar men verschillende talen spreekt ... maar is in België geen officiële taal.
Zelfde in Nederland, Engels wordt nu door vrijwel iedereen gesproken of kan het verstaan. Toch zal het nooit een officiele taal worden. Wel een handige taal in het dagelijks leven overal.
Even opgezocht, je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat het formeel 2-talig was en dat Duits wel aanwezig was maar geen officiële. Maar het is 3-talig dus op dit moment.
(Terzijde: Dat zou je de Belgische erfzonde kunnen noemen: de Brusselse elite forceerde (met Franse hulp) het afscheuren uit De Nederlanden en aanvaardde ook nadien niet dat het Nederlands de meerderheidstaal (60%) bleef. En koos daarom (vrij recent) voor een niet-landstaal als default. In Brussel is het uitwissen van de Vlaamse geschiedenis wel gelukt; tegenwoordig zou dat ethnocide genoemd worden.)

(Terzake:) Ja, afzonderlijke domeinnamen zijn beter en kunnen desnoods zelfs doorverwijzen naar het Engelstalige domein, maar dan ineens met de juiste taalparameter.
Je kan de default eventueel zelfs afleiden uit IP geolocatie. Daarna kan de gebruiker gewoon zelf wisselen, waarna dat in een cookie opgeslagen wordt. Of automatisch wisselen, na het aanmelden, omdat de taalkeuze/het adres toch al in dat gebruikersprofiel staan.

[Reactie gewijzigd door Jan VP op 7 december 2025 19:47]

Je kan de landstaal niet altijd afleiden uit IP geolocatie.

In meer en meer gevallen is dat zelfs niet meer mogelijk. Zie bv ook Starlink, het public IP aan Starlink zijde is een algemene POP en niet specifiek voor NL/FR/DE taal. Dan heb je nog Proximus in bv Brussel, hoe ga je daar teweten komen of een klant nederlands of franstalig is enkel en alleen aan een IP adres dat uit het Brussels gewest komt?

Beter zou zijn om op de taal van de browser te gaan selecteren.
Juist! Die was ik nog vergeten.
(20 jaar geleden zelf "HTTP Accept-Language request header" gebruikt.)
Er zijn 9.504.781 inwoners boven de 18+.
bron: https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/crosstable.xhtml?view=161080d2-d411-4e40-9a0f-a27db5e2b6e1

Dat is dus maar 5,3% die de app geïnstalleerd hebben.. Dat is dus heel erg weinig!
Hun doelgroep is niet de volledige volwassen bevolking maar de jongere generatie laten gewoon worden aan z'n app. De 50+ERS behoren niet tot deze doelgroep, deze gaan niet zomaar overstappen naar de app. Daarbij de app bestaat nog maar een jaar en nergens verplicht, ook heb ik er zelf vorige maand de eerste keer er van gehoord.
De hele bevolking boven de 50 afschrijven vind ik nogal kortzichtig. Deze vijftigplusser werkt samen met andere vijftigplussers aan een cloud platform.

Veel van mijn leeftijdsgenoten zijn opgegroeid met de computer.
Wordt je echt "afgeschreven" als je niet tot de doelgroep ergens van behoort?

Er zijn zoveel apps waarvan ik niet tot de doelgroep behoor, nooit het idee gehad dat dat is omdat ik afgeschreven ben en als digibeet gezien wordt.
Wordt je echt "afgeschreven" als je niet tot de doelgroep ergens van behoort?
Hoe kun je nu niet tot een doelgroep behoren van een digitale id?
Er betaan al fysieke id's en die hebben we al. De doelgroep voor iets wat al bestaat digitaal maken, bestaat uit mensen die daar meerwaarde in zien.

Mensen die geen bijkomend voordeel zien in een digitale ID, omdat ze alles wat ze willen kunnen doen met hun fysieke ID, mensen die privacy en security zorgen hebben, zijn voorbeelden van groepen mensen die niet tot die doelgroep behoren.
Mensen die geen bijkomend voordeel zien in een digitale ID, omdat ze alles wat ze willen kunnen doen met hun fysieke ID, mensen die privacy en security zorgen hebben, zijn voorbeelden van groepen mensen die niet tot die doelgroep behoren.
Dat zijn allemaal individuele keuzes die mensen zelf maken en geen groep die je van te voren aan kunt wijzen en al helemaal niet op leeftijd.
Laat je niet opnaaien door dat soort opmerkingen. Wij 50+ weten in ieder geval hoe het allemaal werkt (al is mijn assembler kennis nooit echt goed geweest :P). Bij elke abstractie laag die erbij komt leren we weer iets bij, net zoals de abstractie laag die bovenop een datacenter is gebouwd met als coole naam "cloud".

Elke keer als ik laat zien waar alles op draait en dat er achter een PAAS nog steeds machines draaien met een webserver en dat je met kudu kan kijken in jouw wwwroot folder (bij Windows servers) staan ze toch verbaasd te kijken..."oh, dat wist ik niet.'

Dus niks van aan trekken en lekker doorgaan, we bouwen en beheren wel de Apps van de huidige jeugd ;)
Dat heb ik met gamen, jongeren zeggen dat ze hardcore gamer zijn, ik game al 35-40+ jaar hardcore. Tegenwoordig zijn mensen in de 50-60 flink digitaal onderlegd. Ik heb nog Config.sys en Autoexec.bat moeten optimaliseren voor het beter runnen van een computer. Daar begon het nerd zijn al.
. De 50+ERS behoren niet tot deze doelgroep, deze gaan niet zomaar overstappen naar de app.
Dus als 50+er wordt je maar meteen als "digibeet" beschouwd in België? Ik ben al even een 50+er en als zo'n app in Nederland zou verschijnen zou ik deze zeker gaan gebruiken.
Neen, maar er zullen er wel een aantal zijn die er interesse in hebben, maar grootste deel heeft liever een kaartje. Ik hoor er velen klagen dat ze het niet begrijpen dat hun klantenkaarten nu via de gsm zijn en het oude getrouwe liever behouden.

Gaat niet over digibeet zijn, maar eerder vasthouden aan gewoontes.

Nu inzetten op de jongere generaties en binnen 25j enkel nog digitaal verplichten.
Yep, liever zegels likken dan digitaal sparen
Gewoon een plastic kaartje is ook goed. Maar waarom worden er nog overal spaaracties met zegels gedaan?
Heel simpel: als ik de zegels niet wil vraag ik in de rij achter me of iemand ze wilt hebben.Omgekeerd ook, als ik de zegels wil en de mensen voor me niet dan krijg ik soms extra zegels. Dit kan allemaal niet met online spaarsystemen.
Het is erg sociaal. Iets dat we graag in de wereld willen houden.
Kan je deze stelling bewijzen dat 50+ niet tot de doelgroep behoort of spreek je uit je nek?
Kan jij bewijzen dat ze wel bij de doelgroep horen?
Kan jij bewijzen dat ze wel bij de doelgroep horen?
Hoeft niet, het is jouw stelling, dan moet je niet ineens de bewijslast omdraaien.

Maar goed. Heb je een id nodig? Heb je een smartphone? Dan behoor je per definitie tot de doelgroep.
De doelgroep is iedereen die een volwassenenidentiteitskaart heeft, in de praktijk iedereen vanaf 12 jaar en ook buitenlanders die hier (tijdelijk) wonen (die hebben een roze ipv groene fysieke versie).
Dat laatste is lang niet altijd waar. EU burgers in België hebben ook gewoon een groene variant waar E-kaart of E+-kaart op staat. Voor de rest hangt het af welke verblijfsstatus en daar zijn er nog wel wat van.
Ik heb ook van een aantal winkels een fysieke voordeelpas, en zie mijzelf echt niet binnen de doelgroep van de vervangende App versie behoren.

Het feit dat je iets gebruikt betekent niet per definitie dat je tot de doelgroep van een App alternatief behoort.

De doelgroep van allerlei App alternatieven zie ik persoonlijk als: iedereen die alles op hun smartphone willen hebben (en zich vaak ook weinig zorgen maken over privacy overwegingen). Dat zijn immers de mensen die behoefte hebben aan een digitale versie en zonder die behoefte wordt de app niet gemaakt.

[Reactie gewijzigd door ZinloosGeweldig op 7 december 2025 15:18]

"voordeel"kaarten (analoog of digitaal) zijn dan een verdoken versie om jouw koopgedrag in kaart te brengen en het voordeel is dan ook niet voor jou, maar voor de winkel. Voor een overheidsapp is die incentive er niet (of toch niet voor onze overheid), dus ik snap je vergelijking niet goed.
Ik heb die ook gedownload, maar nog niet geactiveerd.

Ik vraag me af hoe die verhouding zit.
Dat is dus maar 5,3% die de app geïnstalleerd hebben.. Dat is dus heel erg weinig!
En dat is dus het hele idee van conditionering en manipulatie.

Als de indruk gewekt wordt dat het enorm populair is dan krijg je ook weer sneller mensen mee. Het stimuleren van kuddegedrag in essentie, middels beproefde marketingtactieken.

Presentatie van zorgvuldig geselecteerde gegevens. Het is niet voor niets dat je met statistieken in essentie alles kan "hardmaken".

Ik kan moeilijk hardmaken dat het (hier) opzettelijk zo gebracht wordt maar het is in ieder geval een logisch gevolg van de altijd maar "positieve invalshoek" en het (klakkeloos) kopiëren van de titels van de bronnen (die het zomaar wél opzettelijk zo kunnen brengen).
Een half miljoen Belgen hebben de app gedownload, maar hoeveel hebben 'm ook aan de praat gekregen? De reviews op de Play Store zijn overweldigend negatief...
Al heb ik bij het lezen soms het gevoel dat er ergens een reviesbomb campagne is langsgekomen. Enorm veel reviews die klagen omdat de app niet werkt wanneer je USB debugging hebt aanstaan. En dan vraag ik me af hoe het komt dat net dit probleem zo naar boven komt in de reviews.
Toch niet vreemd dat als een app helemaal niet werkt bij een bepaalde setting, dit terug te vinden is in de reviews?
Vorig jaar eens geprobeerd en mocht niet inloggen omdat developer options aanstond om de animatieschaal naar 0,5x te plaatsen.

Zogenaamd voor de veiligheid.. Maar zelf geen enkele bankapp (toch niet Belfius, KBC, ING of Beobank) of itsme doet dit.

Misschien binnenkort nog maar eens proberen om te zien of ze nu wel weten waar ze mee bezig zijn. Als je via de developer options van Android iets zou kunnen omzeilen in de app, dan weten ze duidelijk niet goed wat ze aan het doen zijn.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 6 december 2025 19:48]

Niet moeilijker dan itsme opzetten hoor.
Nu nog werk maken van onafhankelijk van Googles en Apples ecosystemen. :) Voor publieke diensten zou dat toch eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn. Zeker als het doel is om uiteindelijk tot een allesomvattende app voor interactie tussen de overheid en andere Belgen te komen.

Natuurlijk zijn er voor alle functies van deze app ook andere mogelijkheden, maar het klinkt alsof dit op termijn "de" overheidsapp moet worden, dus dan zouden ze die beter niet beperken tot de gesloten Amerikaanse ecosystemen.
In principe ben ik ermee akkoord, maar er zijn grenzen aan hoe ver een overheid moet gaan in het faciliteren van verschillende individuele keuzes. Er bestaat nu eenmaal niet zoiets als een universele applicatie die op eender welk toestel bruikbaar is en dan moet je je afvragen hoeveel tijd, geld en moeite je wil steken in een app op een platform.

Beide hebben samen een marktaandeel van 99.41%, waarbij de rest wordt verdeeld onder Samsung (Tizen) met 0,56%, Windows met 0,01% en Linux met 0,01% (de resterende 0.01% zal een afrondingsfout zijn).
Het gaat niet alleen om alternatieve besturingssystemen, ook om appwinkels en appframeworks. Je kan prima Android gebruiken, maar er toch voor kiezen geen gebruik te maken van Googles playstore en Google Services en geen Google account te hebben. Dan val je ook onder dat grote marktaandeel. Bij iOs is het iets lastiger, maar ook niet onmogelijk om er voor te kiezen geen Apple account of appstore te gebruiken.

Overheidssoftware zou volgens mij niet enkel toegankelijk moeten zijn voor wie akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden van deze grote bedrijven.
er zijn momenteel 8 mogelijke manieren om bij CSAM aan te melden:
  • mygov.be app
  • itsme app
  • eid-kaartlezer
  • beveiligingscode via e-mail
  • beveiligingscode via sms
  • beveiligingscode via digitale sleutelapp
  • aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord
  • aanmelden met elektronisch identificatiemiddel erkend op europees niveau
Ik denk dat je daarmee wel genoeg alternatieve manieren hebt om die 2 partijen te ontwijken, moest je daar zo weigerachtig tegenover staan en als je écht digifoob bent kan je nog altijd een afspraak maken met de desbetreffende dienst en fysiek ter plaatse gaan.
Volgens mij zal je de eerste keer toch met e-id moeten inloggen via een PC.
Hoe kan je anders veilig een e-mail of tel.nr of andere methode aan je identiteit koppelen ?
En vermits e-mail accounts gecompromiteerd kunnen worden en sim-jacking geen utopie is zijn die 2 al niet de veiligste manieren.
En itsMe is een half open deur gebleken voor oplichters wanneer gekoppeld aan je bankrekening.
Zo zal je voor letterlijk elke manier wel een stok vinden om de hond te slaan. Er is geen enkele manier die 100% veilig én voor ALLE burgers wenselijk, toegankelijk en bruikbaar is.
Bezorgd

Mei 2024 app geïnstalleerd en kreeg het niet aan de praat omwille van een toegankelijksheidinstelling, vervolgens heel mijn configuratie op nul gezet en werkt nog steeds niet.

12/2025 nieuw toestel, nieuwe poging. Werkt nog steeds niet. Ik dacht iets te weten maar blijkbaar nog veel te dom om zo'n app te instelleren. Ik ga wat bijstuderen🙈
Ik moet iedere keer mijn bitwarden uitzetten dus kan mss daaraan liggen bij jou?
Mij lukt het ook niet, geen idee welke toegankelijkheidsinstelling de stoorzender kan zijn. De helppagina waarnaar je verwezen wordt, is zo goed als nietszeggend.
Heb de app geinstalleerd. Super eenvoudig. Alleen activeren moest ik met Itsme doen. Eenmaal ok, werkt het zoals het moet. Ik gebruik hem 2 à 3 keer per dag: nutsbedrijven, gemeente,.. Ik probeer zoveel als mogelijk buiten de privéfirma’s om te werken. Ben intussen 63 jaar…
Leuk, maar om officiële documenten te raadplegen gebruik ik nog altijd en uitsluitend mijn PC. Dat gepringel op een klein scherm is echt niets voor mij.
Dat is het begin van het digitaal paspoort...Soon in a theater near you..!
Klopt het begin van het afbrokkelen van onze wat lijkende vrijheden, bizar om te lezen hoe mensen het maar niet als grove onveilige privacy schending voorbij gaat.. track and trace op alles de basis oké vind waar je ook heen zal gaan je niet meer zonder die troep anoniem lekker even je terug kan gaan trekken, ergste alles komt van heel de unie op 1 plaats te staan kwetsbaar als hell anoniem op internet kan niet meer straks dat waar jaren altijd juist daar op reclame gemaakt werd om men het internet wilde laten ontdekken.. bijv. Zonnet campagnes enz de sleutel voor je zelf anoniem te kunnen ontplooien te kunnen zijn wie je zou willen zijn online.. alles is mede met deze troep straks onmogelijk nog!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.