PostNL experimenteert met drie soorten robots, waaronder bezorghond

PostNL voert vandaag proeven uit met verschillende soorten robots. Met de tests wil het bedrijf naar eigen zeggen onderzoeken hoe het zijn dienstverlening kan verbeteren en bezorgers kan ondersteunen bij hun werkzaamheden.

In Leerdam heeft PostNL dinsdag drie verschillende bezorgscenario's met meerdere robots getest, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Robothonden kunnen pakketten naar de voordeur dragen en op die manier bezorgers ondersteunen. Serveerrobots kunnen helpen bij een PostNL-punt, waardoor klanten sneller geholpen kunnen worden. PostNL testte ook een humanoïde robot die een pakketautomaat vult, maar deze heeft 'verdere technische ontwikkeling' nodig voordat hij in de openbare ruimte kan worden gebruikt.

De tests zijn uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions. De robothond wordt de komende tijd verder getest, schrijft PostNL. Directeur e-commerce Stephan van den Eijnden zegt dat deze robot 'in de praktijk veelbelovend' is. De humanoïde robot kan volgens Van den Eijnden nog niet overweg met alle pakketformaten.

Een woordvoerder benadrukt tegenover NU.nl dat de verdere robotisering geen banen gaat kosten bij PostNL: "De robots zijn bedoeld om bezorgers en ander personeel te ondersteunen." Het is nog niet bekend wanneer PostNL de robots breed wil gaan inzetten. In de pakketsortering worden dagelijks al 175 robots gebruikt.

De drie robots van PostNL
De drie soorten robots van PostNL

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

21-10-2025 • 16:25

187

Submitter: Technomania

Reacties (181)

Sorteer op:

Weergave:

Uiteindelijk zal je een bezorgroute volledig automatisch kunnen maken, laat bij het sorteerpunten een robot alles op volgorde in bakken zetten, vervolgens als zo'n busje gaat rijden heb je een robot die het pakketje uit de bak rolt en dan doorgeeft aan een robot (op wieltjes lijkt mij het snelst).

Het lastigeste is aanbellen, maar dit kan je makkelijk maken door iedere bij huishouden een lockbox neer te zetten, dan hoeft de robot het pakketje alleen maar daar in te zetten. Signaal naar de ontvanger en klaar is kees.

Desnoods maakt PostNL hier een lidmaatschap van, Automated Delivery+, dan kunnen mensen een lockbox krijgen, scheelt hun tijd en scheelt PostNL personeelskosten. Zodra dit mainstream zal worden zal er echt winst uit te halen zijn.
Pakketpunt in elke wijk met automatisch laadmechanisme vanuit de bus en probleem opgelost. Soms moet je het niet lastiger maken dan het probleem eigenlijk is, als mensen niet willen lopen voor hun pakketje en ook niet thuis kunnen zijn tijdens bezorging wiens probleem is dat dan echt?

[Reactie gewijzigd door thomasv op 21 oktober 2025 16:42]

Precies dit - het op elk individueel adres afleveren van pakketjes is gewoonweg onnodig. Centrale hubs waar je je pakket kunt ophalen zijn in dat opzicht vele malen logischer. Randvoorwaardelijk daarvoor is wel dat er voldoende van dergelijke hubs zijn.

Er is niets zo irritant om een bezorgmoment tussen 09.00u en 21.00u toegewezen te krijgen en dan net je pakketje mislopen als je op het toilet zit :P .
Er is ook niets zo irritant als een pakketpunt dat om 18:00 uur sluit. Ik ben helemaal vóór centrale hubs, maar dan moeten er wel meer komen en moeten ze ook ruimere openingstijden hebben en betere service.
In het buitenland zijn pakketpunten in de buitenlucht ook vrij gebruikelijk. Het zou mij niks verbazen dat dit in Nederland niet grootschalig uitgerold wordt omdat wij een reputatie met plofkraken hebben helaas.
In het buitenland zijn pakketpunten in de buitenlucht ook vrij gebruikelijk.
Ons dorp staat vol met pakketautomaten. Vaak bij sportverenigingen, dan verdienen ze waarschijnlijk een centje bij middels grond die ze van de gemeente voor hele andere doeleinden hebben gekregen.
Echt dikke onzin. Er zijn genoeg plekken in grote(re) steden te vinden waar zowel PostNL als z'n concurrenten pakketautomaten heeft staan in de buitenlucht. Heb nog nooit gehoord dat pakketautomaten opgeblazen werden voor de inhoud. Klinkt ook niet logisch omdat je niet weet wat er in de automaat zit, in tegenstelling tot een geldautomaat.
Vanzelfsprekend. Het liefst 24/7 want het is toch idealiter geheel geautomatiseerd.
Gelukkig schieten de pakketkluizen als paddenstoelen uit de grond, hier wel tenminste.

Sinds die van PostNL vorig jaar is geplaatst en die van DHL een paar maanden geleden, laat ik nooit meer iets thuisbezorgen, zelfs als ik gewoon thuis ben. Helemaal top.
Ik vind pakketkluizen op werklocaties wel fijn. Leg mijn pakketje maar bij de receptie in een kluisje, dan haal ik hem bij het naar huis gaan wel uit het kluisje, zonder dat er een bezorger voor niks aanbelt (soms kun je niet laten re-routen naar een afhaalpunt), naar mijn huis moet rijden, etc.
bij mij is er zo pakket automaat in de buurt, ik heb deze dan ook ingesteld als voorkeur.

het zou echter wel helpen als ze dan ook wat doen met die voorkeur, het gebeurd nog erg regelmatig dat ze het niet naar de pakket automaat brengen waar ik het pakket 24xx7 uit kan halen, maar het naar een postnl punt brengen welke sluit tussen 17.00 en 18.00 met als gevolg dat ik een halve week tot een week langer op mn pakket kan wachten aangezien ik zelf ook werk tussen 09.00 en 18.00 uur.. en dus altijd te laat thuis ben om mijn pakket bij een postnl punt op te halen.
Ik hoop dat PostNL (en de andere pakketdiensten) meeleest in deze thread. Daar halen ze meer nuttige feedback uit dan de gemiddelde enquête... :D
Volgens mij is daar weer een andere oplossing voor: meer vezels eten.
Bedankt voor de tip! Ben meteen naar zolder gerend en heb een aantal glasvezelkabels met wat melk in de blender gegooid, heerlijk :+
Ik had vroeger een postbus bij het postkantoor. Werkte prima. Zijn die er niet meer? Een hub is dan hetzelfde. Overigens kun je al Bol spullen ophalen bij de AH, dus er zijn zeker mogelijkheden om dit weer terug te brengen.
Sommige pakketten zijn ook erg zwaar. De hele dag in en uit laden en tillen is niet gezond en niemand houdt dat vol tot zijn pensioen.
Dus - op naar een algeheel landelijk verbod op het bezorgen van pakketjes thuis, met uitzondering van bijv pakketten met een bepaald gewicht (bijv. die met een heftruck uitgeladen worden)?

Dan kan PostNL misschien ook weer wat rendabeler worden.
Precies, vroeger hadden we ook zoiets.... wat was dat ook alweer. Oh ja, een postkantoor! :-D
Het hele leven zit vol met cycli - de herintroductie van een postkantoor zou onderdeel kunnen zijn van zo'n levenscyclus :P .
Ik ken geen enkele pakketdienst die op de dag van aflevering niet nauwkeuriger dan 9:00 - 21:00 kan aangeven wanneer ze langskomen. DHL, UPS, PostNL, DPD, GLS, Trunkrs... Allemaal melden ze mij een tijdvak van 2-4 uur dat in dat vak soms zelfs nog een steeds nauwkeuriger window krijgt.

Tenzij het een brievenbuspakketje is natuurlijk, maar daarvoor hoef je niet thuis te zijn.
ik wil best naar een centrale hub, maar lokale stek alleen open van

Maandag 16.00 tot 18.30 uur en dinsdag t/m vrijdag van 7.30 tot 10:00 uur & 16.00 - 18.30 uur. Zaterdag & Zondag gesloten

Laat ik nou voor 7:30 richting werk gaan en vaak pas om 19:00. thuis....... kansloos dus
Ander probleem om op te lossen, een pakketautomaat op straat is 24/7 bereikbaar. Legio voorbeelden in NL waar dat kan en gebeurd (ook van PostNL, maar handmatige vulactie dus suboptimaal).
Dan moet het concept wel goed werken. Ik heb al een paar keer gehad dat er naast mijn pakket, er nog een pakket in lag, of dat mijn pakket na een dag alweer eruit was gehaald…
Zeker, maar dat zijn oplosbare problemen. Het van deur tot deur gaan met voor elk de variabele van "waar zit die deurbel" is daarbij vergeleken zo veel lastiger om goed opgelost te krijgen c.q. daar speelt zo veel meer variatie bij mee, moet je dat probleem op willen lossen.
Deurbel is simpel op te lossen door camera op robot en mdw in lage lonen land die de robot helpt om bel te vinden en te drukken.
Voor jou betekend AI niet "Artificial Intelligence" maar "All Indian" qua werknemers. Top, ik weet nog wel een managementpositie bij een zekere pakketdienst voor jou!

Maar zonder dollen, is dat een probleem oplossen of het nog lastiger maken vanwege "het bespaard 5 cent per pakketje mits de investering terug verdient wordt over 5 jaar voor de infra" ?

[Reactie gewijzigd door thomasv op 21 oktober 2025 17:43]

Ik geef het een half uurtje voordat iemand zich in India afvraagd waarom iemand zijn WC zou willen doortrekken bij de voordeur.
Ik heb een paar jaar in Polen gewoont. Daar werkte het perfect. Met een app of sms of pincode kon je 24/7 pakketen ophalen of verzenden. In bijna elke straat stond zo'n muur met kluisjes. Nooit gehad dat er een ander pakje in lag.

[Reactie gewijzigd door bewerkers op 21 oktober 2025 17:38]

Denk dat de postbodes hier gewoon niet zo geschikt zijn.
Zullen we
Denk dat de postbodes hier gewoon niet zo geschikt zijn.
Zeg dat maar tegen Wilders. Die lost dat probleempje wel op door te zeggen dat asielzoekers of 1ste, 2de, 3de generatie Nederlanders geen postbode mogen worden. En daarna duikt ie weer achter zijn muurtje van beveiligers en salaris van €141000. Zijn beloning voor de talloze oplossingen die hij heeft aangedragen voor het Nederlandse volk.
Ja, of dat je een pakketautomaat kiest voor levering, en dan gaat je pakket alsnog naar een distripunt, omdat blijkbaar op moment van levering geen plek meer was in de automaat. Zit je alsnog met die rot openingstijden.
PostNL is sowieso wat eigenaardig daarin.

Bezorgvoorkeur: pakketpunt A
PostNL: nee, hoor, gewoon aan huis

Of (die heb ik onlangs voor het eerst gehad):

Tijdens bestellen expliciet gekozen voor een pakketpunt (vaak wordt gewoon mijn voorkeur gevolgd, maar in dit geval moest ik het uitdrukkelijk aangeven)
PostNL: nee, we hebben het bij je buren bezorgd

Of:

Bezorgvoorkeur: pakketpunt A
PostNL: nee, naar pakketpunt B

In dat laatste geval zou je nog kunnen denken aan opslagcapaciteit, maar volgens de medewerkers pakketpunt A hebben ze altijd voldoende opslag beschikbaar. En het is ook niet zo dat de route van de chauffeur die dag anders is, want die komt ook gewoon langs punt A (dat vlak bij punt B is).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 oktober 2025 10:30]

herkenbaar... of iets wat ik vorig jaar meemaakte:

- tijdens bestellen kiezen voor afhalen bij PostNL districenter vlakbij. Pakket wordt verzonden en PostNL besluit dat die districenter opeens geen afhaalpunt meer is. En vervolgens doodleuk alle pakketjes doorstuurt naar een afhaalpunt 5 km verderop. Status op de website stond wel op "afgeleverd bij districenter". Aangekomen daar, krijg je te horen dat je dus een stukje verder moet rijden.

Fijn.
Dat is helemaal van de zotten, zeg! Ik snap best dat er vast een goede reden is dat ze de samenwerking met een bepaald punt stoppen, maar vijf kilometer verderop is best ver, zeker voor sommige mensen die alleen een fiets hebben of zelfs beperkter dan dat. Kunnen ze dan niet op zijn minst alle huidige pakketten met bestemming punt A alsnog naar A sturen, en alle nieuwe voortaan naar punt B? Of je de keuze voorleggen, zodat je van tevoren weet dat er een wijziging is en nog kunt kiezen voor thuisbezorging. Dat laatste zou niet zo moeilijk moeten zijn, want bij o.a. DHL en Amazon kan ik zelfs als de chauffeur al onderweg is nog een andere bezorgoptie kiezen. Zó moeilijk te implementeren is dat dan blijkbaar niet.
inderdaad... en dit was notabene een PostNL distributiecentrum, waar dus alle pakketjes binnenkomen, die ook een klein kantoortje had voor afhaal. Inmiddels zijn ze weer geopend met de beperkte openingstijden en medewerkers die alle hoop op een betere toekomst verloren lijken te hebben. :)
Dat niet alleen vanuit de app is het 99 van de 100 x onmogelijk om het pakket op een post.nl te laten bezorgen.

Bij dhl werkt dit ideaal
Bij mij staat een PostNL pakketautomaat op 5 minuten lopen van mijn huis. Maar bij winkels die met PostNL werken is thuisbezorgen net zo duur als bij een afhaalpunt. (Dat zal inderdaad wel met die handmatige vulactie te maken hebben. Hoewel ik me kan voorstellen dat als meer mensen kiezen voor het afhaalpunt, het alsnog veel efficiënter is, omdat de bezorger naar minder adressen hoeft te rijden.) Maar ik kies dus gewoon voor thuisbezorgen. Ik hoef niet thuis te zijn overigens, want de bezorger zet de pakketjes hier altijd gewoon voor de deur.
Bij mij in de buurt is er een pakketpunt van DHL bij een van de grotere/bekendere fitness-ketens. Die blijft 24 uur open. Ik kan op elk moment een pakket ophalen. Wat wel jammer is, is dat er soms gewoon geen ruimte is (pas bekend op dag van levering) en men dan toch weer het pakket bij een afhaalpunt dropt en ik weer gebonden ben aan de openingstijden. Maar dat gebeurt gelukkig niet vaak.

Tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk bij winkels te bestellen die gebruik maken van DHL. Op het moment dat PostNL een pakje moet vervoeren is mijn ervaring tegenwoordig dat het opgegeven tijdslot vrij strak wordt getoond in de app, maar dat deze rustig en geleidelijk gedurende de dag in zijn geheel van bijvb. "tussen 11:30 - 13:30" naar "tussen 18:30 - 21:30" wordt verschoven. Waarbij ik dan langzamerhand het gevoel begin te krijgen dat de levering pas de volgende dag gaat plaatsvinden.

Maar ook dat gebeurt niet altijd, soms komt het goed. Ik heb ook wel eens 5 km moeten fietsen (vond de bezorger vast gezond voor mij, maar toegegeven het was mooi fiets-weer) om mijn pakje op te halen in een of andere industriegebied, waar ik nooit van mijn 35 jaar in Enschede eerder ben geweest - bezaaid met vrachtwagens langs de weg van overnachtende/rustende truckers - en waar een plaatselijke bewoner een loods heeft gehuurd en gebruikt als PostNL-punt.

In ieder geval: "Daar gaat het inbouwen en geplande game-avond }> ... "

[Reactie gewijzigd door Obfzk8R op 22 oktober 2025 09:30]

Klopt, soms geeft PostNL verkeerde indicaties. En het duurt soms wel een paar dagen voordat het dan alsnog bezorgd wordt, heel irritant. En moest dat nu aan huis zijn, snap ik het nog, want dan had de chauffeur misschien geen tijd meer. Maar ik laat het bij voorkeur bij een afhaalpunt bezorgen en ook dán gebeurt het. En naar dat afhaalpunt moet die sowieso rijden, en ik zie die daar 's middags ook gewoon als ik er langskom, dus waarom dan niet gelijk mijn pakket uitladen als die er toch al is? Volgens de site was de chauffeur ermee onderweg, dus het ligt dan wel degelijk achterin.

DHL ben ik ook niet helemaal weg van, maar hun tijden kloppen doorgaans wel, en ze verschuiven de bezorging zelden met een paar dagen. Wat ik vooral irritant vind bij DHL is dat ze geen kaas hebben gegeten van nummertoevoegingen (mijn adres heeft een toevoeging). En dat het soms bizar lang duurt voordat ze een pakket gesorteerd hebben (momenteel zit ik ook alweer dagen te wachten voordat ze eindelijk gaan sorteren).

Al met al:

PostNL: 4/10
DHL: 6/10

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 oktober 2025 10:37]

Zitten hier vrijwel altijd vol, met als resultaat dat je pakket alsnog naar een bemand punt gebracht wordt waar je iemand anders moet zien te overtuigen om het voor je op te halen... Bij DHL ook net zo erg
Vroeger hadden we een centrale hub, je kon er ook je bankzaken regelen en postzegels kopen. het werd een postkantoor genoemd.
ja, dat was echt een hele goede vinding.
Dan nog wel wat regelmatiger the pakketpunt-monteurs een rondje laten rijden. Hier is de pakketautomaat al maandenlang gammel. Na ingeven code wordt deurtje wel ontsloten (je hoort 'klik') maar deurtje gaat niet open want er is iets verbogen. Je moet dan een paar dagen wachten waarna pakketje soms in ander kluisje wordt gedaan, of naar een afhaalpunt wordt verplaatst. Heel wat mensen in de buurt klagen hierover.

Ik ga nu altijd met klein schroevendraaiertje naar pakketpunt: goed opletten bij eerste keer code ingeven, waar hoor ik de 'klik'. Als dat deurtje niet open gaat, dan weer code ingeven en heel klein beetje wrikken met schroevendraaier.

Het lijkt er op dat PostNL geen actie onderneemt op ingegeven codes die niet leiden tot ontvangst van een pakketje. Beetje jammer. Melden bij PostNL heeft vooralsnog ook geen effect.

Ruimte voor de pakketautomaat-onderhouds-robot?
Eigenlijk zou je een optie in de app moeten hebben van "Deze pakketautomaat is defect". Dan kan je zo een monteur dispatchen. Ook zouden een of andere dashboard moeten hebben waarbij ze statistieken zien, altijd een drukke pakketautomaat waarbij opeens veel minder pakketjes afgeleverd worden? > Stuur een monteur langs.
De echte oplossingen: direct communicatie en feedback. Daar zou PostNL nog wat meer geld in moeten steken ipv "humanoide" robots.
Hoezo app? Ik wil helemaal geen app. Er moet gewoon op het pakketpunt zelf een functie zitten om storingen te melden.
Je moet toch ergens de code ophalen? Maak dan daar de optie om ook defecten enzo in te voeren. Want als het pakketpunt zelf eruit ligt wordt het lastig om een storing te melden.
Codes kunnen ook via de mail (push) of sms (ook push), dus zo vanzelfsprekend is het niet om via het kanaal van de code feedback te kunnen geven.
" Wiens probleem is dat dan echt? "

Op dit moment het van de buren, mijn buren zijn overdag nooit thuis en toch komen er dagelijks 3 of 4 verschillende bezorgers met pakketten (geen idee wat ze bestellen maar het is echt bizar veel), inmiddels ben ik bij de buren geweest en aangegeven dat ik geen pakketten meer voor ze aanneem omdat ik echt geen zin heb om 4x per dag gestoord te worden van mijn thuiswerkzaamheden om de deur open te doen voor wederom een bezorger met een pakket voor de buren.

Nu zijn de andere buren de lul -O-
Het zal wel overdreven zijn maar inmiddels zijn de bezorgopties zo goed geregeld dat ik het een soort van aso vind om buren ermee op te zadelen en voor de bezorger die ermee langs meerdere deuren moet leuren. Incidenteel ok, maar ook bij ons in het appartementencomplex vinden een aantal veelbestellende buren het normaal om áltijd door iemand anders aan te laten nemen en daarna in de groepsapp te vragen waar ze het op kunnen halen. Zorg dat je thuis bent of stuur het naar een kluis of punt (die we beide gewoon in de straat hebben van verschillende aanbieders) denk ik dan.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 21 oktober 2025 17:14]

Is dat zo? Alleen DHL geeft mij consequent de optie om een bezorging te wijzigen of neerzettoestemming te geven. PostNL kun je of alles naar een nabij gelegen pakketpunt laten brengen, of alles bij je thuis. Pakketautomaat is alleen optie als die dichtbij genoeg staat, maakt hierbij niet uit als het pakketpunt net zo ver weg zit, blijkbaar beide te ver weg...
Als in uitzonderlijke gevallen die opties van de bezorgdienst allemaal niet werken dan kun je altijd nog het moment van bestellen zo plannen dat het aan komt op een moment dat je thuis bent. Als de bezorgdienst dan alsnog verzaakt door een dag te laat te bezorgen, ok dat is dan incidenteel en help ik een buur of de bezorger graag van z’n probleem af.
Eens, maar soms kun je er niks aan doen. Ik had laatst een keer een bestelling gedaan, waarbij ik tijdens het bestellen expliciet had gekozen voor een pakketpunt. Echter besloot de chauffeur om het in plaats daarvan bij de buren te bezorgen. In zo'n geval kun je er natuurlijk niks aan doen dat je de buren ermee opzadelt.
Dit inderdaad. Op nog geen 5 minuten van mijn huis is zowel een DHL als PostNL pakketautomaat geopend.
Zit in een parkeergarage dus bijna 24/7 open. Heb sindsdien niks meer thuis laten bezorgen.
Heerlijk dit! Ze bellen altijd op een onhandig moment aan, daar nooit meer last van.
Wat heb ik het dan weer getroffen, hier in het winkelcentrumpje om de hoek zitten 3 pakket punten, PostNL, DHL, DPG.

En dat voor een klein dorpje !
DPG pakketpunt? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik zie de fout nu ook, ik bedoelde DPD natuurlijk.
Onhandig moment, of dat je gewoon in het ongewisse zit. De ene keer komt de bezorger om 11:00, de andere keer om 15:00, of de bezorger komt tussen 9:00 een 17:00. Of de tijd verschuift ineens gedurende de dag.

Soms is het overmacht, dus alle begrip daarvoor, maar het maakt het wel lastig om te weten wanneer je thuis moet zijn. Om die reden laat ik ook zo veel mogelijk bezorgen bij een pakketpunt.
Eens, al heb ik vaak moeite om iets bij een pakket automaat te laten bezorgen. Dit makkelijker maken is voor nu de beste oplossing.
Ja, die mogelijkheid ontbreekt bij mij ook vaak. Lastigheid is ook dat als er getekend moet worden, het naar een PostNL punt moet en niet de automaat in mag die vlakbij in de supermarkt staat.
Nog beter zelf, zit je alleen met dichtbevolkte wijken maar dan kan je er meerdere kwijt. En lopen is nog eens gezond ook!
Helaas zit hier geen Post.nl punt in de buurt. Alleen DHL. Post.nl is 20 min van mijn huis vandaan. Veel post.nl punten zijn hier weg. Maar meestal kies ik voor avond levering. Dan ben ik wel thuis.
Ik denk dat dit inderdaad een betere optie is. Onze maatschappij, met name de grote steden, zijn niet echt gericht op dit soort luxe. Denk aan de leenfiets die te pas en te onpas in de bosjes beland. Een pakketpunt is een mooie optie, vaak relatief dichtbij en, soort van, hufterproof.
Het is het probleem van PostNL, aangezien ze geen klantvriendelijkheid kennen daar. DHL: Hoi, we willen een pakket afleveren, klik hier als je de afleverdag wilt wijzigen.
PostNL: Het zou kunnen dat we morgen een pakket afleveren, maar je kunt de afleverdag niet wijzigen omdat het pakket al ergens in de keten zit. Misschien.
Of onmogelijke wijzigingstijden. Dan zeggen ze dat je tot middernacht de afleverdag kunt wijzigen, maar sturen ze je pas om 23:55 of erger nog: ná middernacht een mailtje dat er een pakket onderweg is.
Persoonlijk vind ik DHL erger. DHL ziet je namelijk niet eens als klant, die geven alleen om de verzender. Ik heb een keer gehad dat DHL beweerde dat mijn pakket in een pakket station lag en ik opende een leeg vak. Daarna bleef datzelfde pakket een maand (letterlijk) in hun systeem iedere dag meerdere emails versturen omdat het zogenaamd de volgende dag aan zou komen. En dan kun je DHL bellen, maar die zeggen simpelweg zoek het maar uit met de verzender, wij starten geen onderzoeken op basis van wat de ontvanger meldt. In dat specifieke geval zei de verzender dat ze geen onderzoeken starten (want, ze hadden me het product al opnieuw toegezonden), maar dat lost dan dus niets op. En denk maar niet dat DHL je ooit gaat helpen met iets dat aantoonbaar aan hun kant is misgegaan en nog steeds misgaat.
Dat is in mijn ervaring juist andersom. PostNL geeft niks om ontvangende consumenten alleen verzenders. Toen ik om 16:00 een berichtje kreeg dat mijn avondlevering niet afgeleverd kon worden heb ik gebeld, hebben ze ter plekke uit weten te vinden dat de bezorger die de avond route zou rijden ziek was en iemand die vroeger klaar was die route heeft overgenomen. Kon wel de volgende dag op het distributiecentrum een half uur verderop mijn pakketje ophalen.
Is dit negatief of positief en gaat het over PostNL of DHL? Hier blijkt voor mij niet uit dat er niets om de ontvanger gegeven wordt. Het klinkt wel alsof één persoon toevallig erg behulpzaam was.
Oh, de klantvriendelijkheid van DHL.
Ik laat/liet vrijwel alles naar het pakketpunt in de wijk bezorgen, maar heb laatst een aantal keer gehad dat mijn pakketten 5km verderop bezorgd werden. Dat is voor sommige pakketten toch wel erg lastig zonder auto. En zelfs met auto heft het het voordeel van minder voertuigbewegingen natuurlijk volledig op (als iedereen 5km gaat rijden ipv de bezorger die 1 rondje maakt).
Yup, ook dat. In elke buitenwijk een of meerdere pakketpunten, maar voor mijn wijk lekker alles 4km verderop midden in de voetgangerszone van het centrum. Van mij mogen ze morgen, nee vandaag nog failliet gaan en alles over naar de concullega's.
Binnen twee jaar is het dan weer wegbezuinigd. Vooral in de landelijke provincies
Hoe vaak krijg jij pakketten? Hoe vaak komt de bezorger niet op de dag, laat staan op het tijdstip dat ze langs zouden komen? Goedzo! Het probleem ligt dus niet zozeer bij degene waar ze moeten bezorgen, maar bij de bezorgers (liever, de planners).


Er kan best flexibel omgegaan worden met zelf ergens oppikken of thuis bezorgen, maar dan wel op de juiste manier en met de juiste korting. Het scheelt vervoersbedrijven veel meer dan die paar centen korting die ze geven als het niet op je woonadres afgeleverd gaat worden.
Het probleem ligt dus niet zozeer bij degene waar ze moeten bezorgen, maar bij de bezorgers (liever, de planners).
Het is grappig dat je de planners "de schuld" geeft. Ik sprak een tijdje terug iemand die software heeft gemaakt voor het plannen van pakketbezorging en hij gaf aan dat de grootste uitdaging is om te voorspellen welke route de bezorger wil rijden, omdat die zich niet vast willen leggen aan een vooraf geplande route. Daardoor kan het dus zijn dat de software het ene moment denk dat jouw pakket binnen 10 minuten bezorgd wordt en het volgende moment (bij wijze van spreken) de bezorger naar de andere kant van de stad is gereden.
Dat is afwijken van een planning. De planners stoppen veel te veel stops in veel te weinig tijd. Niet enkel hier, dat gebeurd in de hele branche. Ik heb daar bizarre voorbeelden van gezien. Keer op keer weer bleven ze volhouden dat het makkelijk kon, die route. Terwijl dat absoluut niet het geval was.

Veel bezorgers maken er een puinhoop van. Ze zullen zelf aan hun planner / manager duidelijk moeten gaan maken dat dit niet kan, maar dan vliegen ze er direct uit. Nog even niet te spreken over de misstanden (pakketten als afgeleverd melden terwijl ze in de bus blijven liggen, pakketten als afgegeven aan geadresseerde terwijl het ergens gedumpt is - meestal zonder zelfs aan te bellen - deels de zending afleveren en het andere pakket vergeten, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Jammer voor ze dat ze het zo druk hebben, dat is niet het probleem van de ontvanger.

Overigens heb ik in die sector gewerkt en ben daar snel gestopt vanwege dit soort slavernij. En nee, ik heb geen riante positie dat ik dat zo makkelijk kan doen, maar ik laat me niet slaafs en onredelijk behandelen.
als mensen niet willen lopen voor hun pakketje en ook niet thuis kunnen zijn tijdens bezorging wiens probleem is dat dan echt?
Tja als bezorgbedrijven een aantal dingen veranderen zou het ook kunnen helpen. Veel pakketen worden overdag bezorgd wanneer veel mensen op het werk zijn. Ik denk als mensen de optie zouden hebben om avond of weekend bezorging te kunnen kiezen dat er al meer mensen thuis zouden zijn (niet iedereen heeft een persoon die vaak thuis is). Betere informatie zal ook kunnen helpen. Bij DHL heb ik meestal dat je vanaf vroeg in de ochtend tot de avond je pakket kan verwachten. Ik snap dat ze niet precies op de minuut kunnen plannen maar ik verwacht dat de ze de avond ervoor of in de nacht al een planning hebben gemaakt en wel een kunnen zeggen of ze in de ochtend, middag of avond komen. Kunnen de ontvangers ook beter dingen inplannen zoals boodschappen doen. En bijvoorbeeld de nog aantal pakketten voordat ze komen. Zijn het er nog 10 kan je nog even snel de hond uitlaten. Zelfs al zou er 1 afzeggen heb je nog genoeg tijd. Bij PostNL kan ik niet "afzeggen" als er wat tussen komt en ik dus van te voren weet dat ik ineens niet thuis ben. Veel websites heb je geen optie om te laten bezorgen op een bepaalde dag. En zelf een paar keer gehad dat ik een dag kon kiezen dat ik het bezorgd wilde hebben en werd het nog op de verkeerde dag bezorgd. Pakketen uit het buitenland heb je helemaal geen controle over wanneer het komt. Ja genoeg mensen zouden het inderdaad iets beter kunnen regelen maar bedrijven ook.
als mensen niet willen lopen voor hun pakketje en ook niet thuis kunnen zijn tijdens bezorging wiens probleem is dat dan echt?
Het hele idee dat je een pakketje wil is al 'het probleem' van de koper, dat wordt toch ook opgelost door PostNL? Dus waarom zou deze stap verder dan ineens niet op te lossen zijn tegen (extra) betaling?

Ik zie 'het probleem' dan ook eigenlijk niet. Het bestaansrecht van diensten is (kort door de bocht) problemen oplossen tegen betaling :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 09:26]

Het 'probleem' begint natuurlijk al bij de webshop die snel wil verkopen en het pakket de wereld in stuurt. Die moeten voldoende afspraken maken met bezorgers om flexibele opties aan te bieden om de keten erachter te helpen. Zo wil ik graag meer bezorgopties, zoals een bezorgdag/moment want als we dat al tijdens het bestellen kunnen selecteren scheelt dat enorm.

Pakketautomaten zijn wat mij betreft een prima optie, maar dan moeten ze wel redelijk in de buurt zijn, want ik kom ze nu op enorm uiteenlopende locaties tegen. Andere partijen als Budbee plaatst pakketkluizen voor ontvangst en verzending bij de AH filialen, dat is meestal redelijk in de buurt, dus gebruik die locaties a.u.b. en maak de automaten universeel, en niet gebonden aan bezorgers.

Robots kun je gebruiken IN de pakketautomaten, denk aan een centrale ruimte waar 'automatische' bezorgcontainers worden achtergelaten/gewisseld door een medewerker of ook een robot. Inname en uitgifte kun je dan automatiseren. Dit gebeurd nu ook al deels met medicijnautomaten van de apotheek.

Laatste wat je wil is struikelen over bezorgrobots door je straat die voor allerhande onvoorziene problemen stil komen te staan en/of schade en vertraging veroorzaken. Er zijn oplossingen, maar dan moeten de soortgelijken wel gaan samenwerken om de kosten laag te houden.
Als je toch gaat automatiseren en het aanbellen blijkt het belangrijkste probleem te zijn, dan zie ik eerder iets in een integratie met slimme deurbellen. Laat de robot op afstand 'aanbellen' wanneer die onderweg is naar buurman / buurtbewoner en sla het adres over bij geen gehoor. Of automatiseer de voordeur mee met een slim slot.

Van die persoonlijke lockboxen zie ik niet snel gebeuren. Veel te diefstal / fraude / vandalisme gevoelig, helemaal in een stad.
Ik snap je sentiment maar beide voorgestelde oplossingen in eerste alinea zouden ongewenst moeten zijn. De een heeft als nadeel het groeiende aantal privacy schendende cloud-connected deurbellen en dat het mensen bijna verplicht een dergelijk product aan te schaffen en te installeren (nefarious incentives), de tweede is nog meer diefstal gevoelig dan de persoonlijke lockbox die je afschiet (en zelfde incentives als vorige oplossing). Wie zegt dat de postbezorger je deur goed dicht doet? Weg fikkie, weg waardevolle spullen, weg whatever.

[Reactie gewijzigd door thomasv op 21 oktober 2025 17:41]

Introduceer meer slimme deurbellen zonder camera. Daar ben ik persoonlijk al lang naar op zoek.
Ik woon in een portiek waarbij mijn deurbel precies op de trap is gericht. Daarom wil ik geen camera. De mogelijkheid om een oproep van een slimme deurbel te krijgen lijkt mij wel fijn, plus syncen met mijn verlichting als ik de deurbel niet hoor.

En de slimme sloten bestaan al. De postbode zou je huis leeg kunnen jatten, maar je weet in elk geval zijn naam. Ik zou dit zelf ook niet doen en ik vind jou voorstel van een verzamelpunt (zoals die in supermarkten er al zijn) al meer dan prima.
En soms zou je het dan elders moeten afdwingen. Ik woon bijvoorbeeld in een appartementencomplex en heb wel een eigen bel, maar voor buitenstaanders, zoals bezorgers, is het gebruikelijk om bij de hoofdingang aan te bellen. Daar ga ik echter niet over, dus ze kunnen moeilijk zeggen ‘schaf maar een slimme deurbel aan’, want dat moeten ze dan bij de woningcorporatie afdwingen.
Een lidmaatschap nemen omdat het PostNL geld kost. That’s the other way around!
Volgens mij kost verplicht thuisblijven, urenlang wachten, niet naar afspraken kunnen de ontvanger ook geld, maar ok. Vind het nog geen wereldvreemd idee.

[Reactie gewijzigd door Aardwolf op 21 oktober 2025 23:24]

Hij zet er voor de ontvanger toch ook iets tegenover:
Desnoods maakt PostNL hier een lidmaatschap van, Automated Delivery+, dan kunnen mensen een lockbox krijgen, scheelt hun tijd en scheelt PostNL personeelskosten.
Ik zou het eerder zo zien:
Abo van (bijv) 5 euro per maand, en elk pakketje wat je ontvangt krijg je (bijv) 1 euro credits, waarmee je als je genoeg pakketjes ontvangt dus de komende maand(en) kan betalen zonder dat het je geld kost :)

Immers betaal je dan wel voor de huur van die box (lijkt me helemaal niks mis mee) maar wordt je gecompenseerd voor de lagere kosten die ze op de bezorging hebben (want robot).

Eigenlijk vergelijkbaar met Amazon prime of BOL select waar je kosten door het abo wel degelijk lager kunnen uitvallen dan zonder, maar alleen als je voldoende koopt (of in dit geval pakketjes ontvangt)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 09:22]

Die lockbox is voor PostNL vooral handig: niet wachten tot de deur open gaat.

Het is allemaal heel leuk en aardig, maar ik betaal al voor verzending. Ik ga niet nog eens betalen zodat PostNL geld kan besparen.

Je wordt zo ondertussen overal uitgeknepen door allerlei (min of meer) flut abonnementen. Want je snapt wel dat je (zonder daar zelf voor te kunnen kiezen bij je bestelling!) na PostNL ook DHL, DPD, UPS, Trumkrs, Dynalogic, Instabox, Budbee, BR8, ... ook volgen.
Zo een robot die alles opvolgorde in bakken zet noemen ze een sorteermachine. Helaas is de technology absoluut niet volwassen genoeg om op winstgevende snelheid post of pakketjes te sorteren door een robot arm(en) of een mensachtige robot. Een lockbox of een grote doos waar aan 1 zijde alleen de bezorger toegang heeft is de natte droom van PostNL, ze hebben al moeite de Nederlandse standaard brievenbus(klep) bij mensen in te laten inbouwen laat staan dat iedereen een externe brievenbus(afgiftepunt) neemt.

Je zit dan nog met het feit van betrouwbaarheid. Wat je al terug ziet in America is dat die bezorg robots om de haverklap berooft worden, het is gewoon geen goed idee en enorm gevoelig. Wil jij je pakketje laten bezorgen door een robot die nog minder kans heeft om bij je huis aan te komen dan de gemiddelde pakket bezorger?

PostNL kennende is dit gewoon een reclame stunt om good will op te bouwen met het publiek nadat die keihard is gedaald. Ze gaan hier niet mee door, verdwijnt allemaal in een schoenendoos om vergeten te worden. Ze hebben nog nooit wat doorgezet tenzij er heftig veel subsidie te pakken valt bij het uitvoeren, dus laat je alsjeblieft niet foppen.
Hier in de gemeente zijn er pakket automaten zat, maar die zijn alle maal van DHL, of van DHL en DPD gezamenlijk. PostNL heeft er welgeteld ééntje voor 50k inwoners.

Als ik iets af laat leveren, dan verwacht ik ook dat het thuis wordt afgeleverd. Zeker zwaardere pakketten kan ik met mijn versleten rug niet meer tillen. Ben ik niet thuis, dan mag men het naast de deur achterlaten (is vanaf de straat niet te zien). Meestal hang ik wel een briefje met instructies op. Ik betaal geen bezorgkosten om alsnog ergens naar een locker te moeten lopen.

Ik woon ook deels in Nieuw Zeeland en nogal buiten af. Bezorging duurt daar wat langer, maar alles wordt er gewoon aan huis afgeleverd. Ben ik er niet, dan wordt het in een oude stal naast het huis gezet.
Ik betaal geen bezorgkosten om alsnog ergens naar een locker te moeten lopen.
Beetje een dooddoener. Bezorging bij een pakketpunt/automaat is goedkoper dan aan huis. Je betaald alsnog voor 99% van de reis, alleen die laatste 1% doe je zelf.
Het lastigste is aanbellen, maar dit kan je makkelijk maken door iedere bij huishouden een lockbox neer te zetten, dan hoeft de robot het pakketje alleen maar daar in te zetten.
Een groot deel heeft gewoon geen plaats voor een lockbox. Daarnaast, hoe groot moet die zijn? Want de grootte van de pakketjes die verschillen ook; is het een formaatje Lego minifiguur of een Lego Titanic? Of groter?

Als we dan zo moeilijk gaan doen met robots, waarom dan niet het ietsje anders doen. Niet vanuit de robot bezorger denken, maar vanuit de klant. Laat die maar aangeven wanneer de robot kan komen. Want het snelste is als de ontvanger thuis is en direct de deur open kan doen.
Als we dan zo moeilijk gaan doen met robots, waarom dan niet het ietsje anders doen. Niet vanuit de robot bezorger denken, maar vanuit de klant. Laat die maar aangeven wanneer de robot kan komen. Want het snelste is als de ontvanger thuis is en direct de deur open kan doen.
Dan wordt het onbetaalbaar, 60x per dag een postNL busje door de straat of 1x, ik kan wel raden wat goedkoper is :)

En nee robots leveren niet af vanuit een distributiecentrum, en ook niet vanaf postnl-punten, dus er moet een bezorger met een busje specifiek naar je toe rijden om vervolgens een robot het werk te laten doen zodat hij moet wachten op een robot :P
De robots zullen waarschijnlijk vanuit het busje werken, zodat de bezorger vanaf een stop meerdere op meerdere adressen pakketjes kan afleveren. Onhandige en zware pakketten mag de bezorger dan zelf blijven doen.
Een lockbox hoeft niet heel groot te zijn. De grootste lockers bij afhaal automaten zijn ook niet zo groot. Met een box van 50 cm in het vierkant kan je het overgrote deel van de pakketten wel ontvangen. Een complete paardenbox zoals ik bij mijn andere huis heb is luxe en beslist niet nodig.
Het punt van deze marketing is juist dat ze werknemers gerust willen stellen dat ze automatisering als ondersteuning zien, niet als vervanging. Postnl is hard op zoek naar geschikte medewerkers, oa omdat de automatisering het voorlopig nog niet kan overnemer en bezorgers voor veel post voorlopig nog wettelijke taken uit moeten voeren.
Wieltjes werkt alleen als er infrastructuur voor ligt. Een opstapje, trapje de woning in, oprit met kiezels, een bouwwerf waar alles nog zand en modder is etc etc gaat met wieltjes niet werken. Daarom hebben de meeste landdieren poten en benen gekregen :) .
Bij elk huis een lockbox zetten?? Betaal jij dit? Wat denk je dat dit kost? En niet iedereen maakt er gebruik van. Kortom dit kost meer dan het oplevert.

Beter een centrale lockbox in de wijk. Vele malen goedkoper en practischer.
Gaat in Nederland niet werken, worden direct vernield of gestolen.
Misschien in jouw buurt, hier staan de fietsen in de steeg niet eens op slot en kan je de sleutel een week aan de buitenkant van je voordeur laten zitten :)

Er zitten natuurlijk wel kosten aan z'n locker, maar aan de andere kant dan weer besparingen in het bezorgen, de vraag is dus of die met elkaar in balans zijn. Lasten zonder baten zijn nooit een goed idee :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 10:39]

Dat ze daar geld voor hebben. Normale salarissen betalen ho maar...
Dat was ook mijn gedachte. Dit zal niet bepaald gratis zijn. Maar aan de andere kant, nu niks doen en de boot naar de toekomst missen is ook geen optie.
De vraag is of ze de boot missen - soms is wachten ook geen ramp. Sterker nog: bedrijven als Apple worden juist geroemd voor het feit dat ze niet met elke wind meewaaien en wachten tot een bepaalde technologie volwassen genoeg is.
Als ze nou eerst hun bezorg proces verbeteren. Ik noem maar een voorbeeld: verplicht foto maken als pakket afgeleverd wordt. Want het is nog altijd maar de vraag waar een pakket achter gelaten wordt, of door wie het aangenomen is. Als een klant een locatie aangeeft bijvoorbeeld in een container, dat de verzender van dat pakket dan ook hier bewijs van heeft en niet achteraf gezeik krijgt waar het pakket gebleven is. En dat het dan ook de verantwoordelijkheid is van de ontvanger! Want nu is verzender nog altijd verantwoordelijk voor de aflevering. PostNL is in geen geval verantwoordelijk! En dan kun je zeggen, moet je betere voorwaarden stellen.. Maar dat kan bij geen enkele vervoerder. (Dat zouden ze wat mij betreft per wet wel aan mogen passen dat dit ook niet wenselijk is.) Tuurlijk kun je pakketten verzekeren, maar ook dan maakt postnl er een gigantische puinhoop van.

[Reactie gewijzigd door moonlander op 21 oktober 2025 18:26]

Inderdaad. Robots kunnen bezorgers helpen, maar als ze nu vaak al respectloos met pakjes omgaan, dan zie ik niet snel verbetering. Dan laten ze de robothond het pakje in de tuin dumpen.
Ik snap ook nooit zo goed waarom bezorgbedrijven nooit verantwoordelijk zijn. Als mijn buurvrouw vraagt of ik een brood wil meenemen voor een vriendin waar ik langsrijd, en onderweg leg ik het brood dusdanig onhandig neer dat het geplet wordt of ik neem het stiekem zelf mee naar huis, wie wordt er dan verantwoordelijk gehouden? Niet mijn buurvrouw, maar ik.
De bezorger tel je ook mee?
Ik ook. Plat ding links voor, staand din er achter. Quadruped en humanoid. En misschien de bus als vijfde?
Die humanoide robot willen ze pakketautomaten mee vullen. Een pakketautomaat vullen is nu vooral een mensentaak, maar waarom maken ze het vullen niet gewoon een robottaak? Pakketautomaat redesignen zodat het vullen makkelijker gaat. Dan heb zo een humanoide robot helemaal niet nodig maar gewoon 1tje met wat wielen en die ook de hoogte/laagte in kan.
ze kunnen niet eens de post/pakketten op tijd bezorgen. ze willen geld van de overheid omdat ze tekort komen. de post is maar 2-3 dagen en nog steeds shit.... vandaag postpakket voor de 2e keer afgemeld, niet geleverd. Hoe gaat deze `hond` dat beter doen???
ondersteunen moet natuurlijk vervangen zijn. Maar zo zullen ze het niet noemen.
Ik heb een vraag, welke vast onderaan verdwijnt...

Hoe zit het met de privacy? Ja, echt.

Want ik wik geen robot o.i.d op mijn grond welke opneemt danwel foto's neemt of 'scant'.

Ik wil een postbezorger van vlees en bloed, ik heb geen problemen met bezorgers of bezorgingen.
“Okay, je levering van je pakket is over 1 jaar, omdat er geen mens meer werkt op pakketbezorging, daarom wens ik je een fijne dag, namens PostNL”
Wat dan? Dan heb je een groot probleem…
Dat is een drogreden, het lukt nu ook.
Jouw oprit staat toch allang op Google Maps? Of een van de andere diensten die (nog veel frequenter) fotos maken van elke hoek van elke straat?
Nope,laten blokkeren. Bovendien is dat vanaf straat,niet vanaf mijn eigendom.
Jij wil zeggen dat als ik jouw adres nu opzoek in Cyclomedia dat ik niet een foto kan krijgen van jouw interieur door het raam heen of jouw voordeur? Ik betwijfel het. En maakt het dan nog uit of ze jouw voordeur fotograferen vanaf jouw oprit of 2 meter verderop vanaf de straat?
Als ze nou eerst eens de focus leggen op;
  • Post wat op tijd bezorgd wordt
  • Pakketjes op de dag afleveren dat ze afgeleverd behoren te worden en niet met "U was niet thuis" terwijl ik gewoon thuis ben...
Anyway, natuurlijk wel een mooie vooruitgang :-)

Maar het wordt, zoals de robots er nu uit zien, wel makkelijk om een pakketje er af te pakken als de robot voorbij rijdt.
Als je post op tijd wilt, maak dan gebruik van een express dienst. Daar betaal je tussen de 30€ en 50€ voor.
Waar je hooguit over kan klagen is dat hun geschatte aankomsttijd niet altijd klopt.

U was niet thuis is vaak ook effectief "u was niet thuis" of "uw bel deed het niet" of "u was niet snel genoeg".
PostNL zal wel snel zien als een chauffeur hele straten niet levert. Voor een ZZP'er die per geleverd pakje betaald wordt, is het logisch dat als hij in een straat staat, dat hij die inkomsten ook niet gaat mislopen. Als jouw buur zijn zending heeft en jouw andere buur ook, dan mag je ervan uit gaan dat hij ook aan jouw deur gestaan heeft.

Als PostNL met robots bezig is, mag je er zeker van zijn dat ze ook AI gebruiken om te zien waar structureel zaken fout lopen. Data genoeg om iets mee te doen. En alles wat toegestaan is binnen de contacten met de chauffeurs, zullen ze vast ook wel doen.
Ik snap je punt, maar ik vind er wel wat van dat je post soms 3 tot 5 dagen in de app staat en dan een keer bezorgd wordt. Geeft een beetje het idee dat ze het allemaal opsparen om het dan te gaan bezorgen.

Voor wat betreft de pakketbezorging; Er is eigenlijk altijd iemand bij ons thuis. Dus nee, ik ga er zeker niet vanuit dat de bezorger bij ons aan de deur heeft gestaan. Mocht er niemand thuis zijn, dan pas ik de zending altijd aan. Dus de vlieger "dan mag je ervan uit gaan dat hij bij jou aan de deur gestaan heeft", gaat helaas niet op.

Maar helaas maken we dit met de concurrenten van PostNL ook regelmatig mee dat we "niet thuis" zijn.

Van mij mag PostNL hier zeker mee bezig, ik hoop ook van harte dat de kwaliteit dan ook (sterk) verbeterd.
Ik heb dat ook al enkele keren gehad dat ik thuis was en men zei van niet. Echter nog niet bij PostNL (of toch niet dat ik me herinner). Ik werk vanuit huis en zit ook nog eens vlak bij de intercom, dus ik hoor hem echt wel als die gaat.

En eerder dit jaar een keer gehad dat ik een brievenbuspakket verwachtte waarvoor ik niet thuis hoefde te blijven. Kreeg ik achteraf een bericht ‘u was niet thuis’. Dan zou je nog kunnen denken: oké, misschien paste het niet in mijn brievenbus. Maar na ophalen was het zó klein en dun dat de gemiddelde brief er nog groot bij leek. Had dus makkelijk door de brievenbus gepast.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 oktober 2025 11:19]

Waar denk je dat dit aan bijdraagt?
Pakketjes op de dag afleveren dat ze afgeleverd behoren te worden en niet met "U was niet thuis" terwijl ik gewoon thuis ben...
Dit komt puur uit te weinig tijd, en hoe los je dat op? Met extra handjes! En wat geeft extra handjes? Robots!

Niet dat ik goedpraat dat ze het doen, ik wil mijn pakketje ook asap, maar z'n robot gaat de boel zelf niet belazeren in ieder geval wat een bezorger wel zou kunnen doen in tijdnood :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 10:41]

Als ze ook binnen 2 seconden na het aanbellen weg zijn bij je voordeur dan is de proef geslaagd.
"Ik rende naar de deur, maar zag geen hond"


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn