TP-Link kondigt beveiligingscamera's met twee lenzen aan vanaf 79,90 euro

TP-Link kondigt drie nieuwe Tapo-beveiligingscamera's aan, die allemaal twee lenzen hebben: een bewegende telelens en een gefixeerde groothoeklens. De camera's hebben een resolutie van 3 megapixel en ondersteunen smarttracking.

De TP-Link Tapo C246D is een draadloze beveiligingscamera met twee lenzen. De vaste groothoeklens heeft diagonaal gemeten een 125,5-gradenkijkhoek. De lens heeft een f/1.6-diafragma en een brandpuntafstand van 2,8mm. De bewegende telelens heeft hetzelfde diafragma, maar een brandpuntafstand van 6mm. Deze lens heeft een 67-gradenkijkhoek. De camera's kunnen opnemen in 2304×1296 pixels met maximaal 15fps. De C246D is IP65-waterbestendig en functioneert zowel binnen als buiten. De instapversie kost 79,90 euro en is nu verkrijgbaar.

De Tapo C545D heeft een vergelijkbare cameraconfiguratie in een andere behuizing en is IP66-waterdicht. Deze beveiligingscamera heeft volgens TP-Link echter een bredere kijkhoek, een groter tiltbereik en kan 30 in plaats van 15 meter ver kijken in het donker dankzij de betere infraroodleds en gevoeligere sensor. Deze versie van de camera heeft naast wifiondersteuning een ethernetaansluiting. De C545D kost 99,90 euro en is vanaf half oktober beschikbaar.

Tot slot kondigt TP-Link de Tapo C645D KIT aan. Deze beveiligingscamera heeft wederom vergelijkbare cameraspecificaties, maar dan in een andere behuizing. De C645D KIT beschikt over een 10.000mAh-accu en wordt standaard geleverd met een zonnepaneel. Deze versie kost 179,90 euro en is vanaf begin november beschikbaar. Er zijn geen verdere technische details bekend.

De drie nieuwe camera's ondersteunen lokale micro-SD-opslag tot 512GB en 'binnenkort' dankzij een firmware-update ook opslag via de nieuwe Tapo H500 Smart HomeBase. TP-Link heeft ook een cloudopslagabonnement.

TP-Link Tapo-serie met twee camera'sTP-Link Tapo-serie met twee camera'sTP-Link Tapo-serie met twee camera's

Van links naar rechts de TP-Link Tapo C246D, Tapo C545D en Tapo C645D KIT

Door Yannick Spinner

Redacteur

30-09-2025 • 11:34

40

Reacties (40)

Sorteer op:

Weergave:

Iemand ervaring met dit soort camera's? Accu Incombi met Zonnepaneel.

Heb je dan nog af en toe de accu bij te laden of is dat paneeltje voldoende?
Ligt er aan hoe vaak de camera aan gaat, als je een drukke straat filmt of veel planten hebt die heen en weer gaan in de wind dan moet de camera vaker aan gaan, ook als je hebt ingesteld dat je enkel een notificatie van personen op een bepaalde plek wilt hebben. De camera heeft een PIR sensor, als deze beweging ziet gaat de camera aan, als vervolgens blijkt dat het loos alarm is gaat de camera uit en krijg je geen melding, maar het kost wel iedere keer wat stroom. Mijn ervaring is (met een tapo c460) dat met een zonnepaneel op het zuiden de accu netjes vol zit. Geen idee hoe het deze winter gaat zijn, maar zelfs zonder zon doet de camera het bijna een half jaar op de accu. De kans dat je moet bijladen is dus erg klein maar hangt af van je situatie.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 30 september 2025 11:52]

Klopt maar het valt wel te nuanceren.

hier valt helemaal niks meer te nuanceren. move along people. :D

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 30 september 2025 12:46]

Je mist zijn punt compleet... De camera gaat pas aan als er beweging gedetecteerd wordt. Het beeld van de camera wordt vervolgens geanalyseerd of het in het opgegeven gebied is en of het een mens is of dat er een kat langs rent of een struik staat te zwaaien. Jij krijgt dan nog steeds geen notificatie, maar het ding heeft wel stroom gebruikt om dat te bepalen.
Je mist zijn punt compleet... De camera gaat pas aan als er beweging gedetecteerd wordt. Het beeld van de camera wordt vervolgens geanalyseerd of het in het opgegeven gebied is en of het een mens is of dat er een kat langs rent of een struik staat te zwaaien. Jij krijgt dan nog steeds geen notificatie, maar het ding heeft wel stroom gebruikt om dat te bepalen.
Je hebt gewoon gelijk, excuus! |:(

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 30 september 2025 12:45]

Hoe detecteert de camera beweging als de camera uitstaat? Volgens mij staat die camera gewoon 24/7 aan om beweging te kunnen detecteren.
Ik zit er niet zo diep in dat ik zo weet hoe elke camera dat doet, maar hierboven zegt skyline dat er een pir sensor gebruikt wordt, oftewel een passieve infrarood sensor om beweging te detecteren. Net zoiets als een lamp die aangaat als er beweging gedetecteerd wordt dus.
Zijn comment niet goed genoeg gelezen, mea culpa.
Ja, maar van een ander merk:

Ik heb nu al het tweede jaar een Ring Spotlight Camera met 2 accu's en zo'n zonnepaneeltje in gebruik, hangt aan de gevel op Oost en ook in de winter is lichtinval voldoende om nooit accu zelf te moeten opladen, soms (met de kortste en donkerste dagen) raakt de eerste van de 2 accu's verder dan de helft ontladen, (vooral omdat spotlight bij bewegingsdetectie bij mij veel activeert omdat m'n hond elke avond zo'n miljoen keer naar buiten moet :D ) maar voordat die echt leeg is, komt er wel weer 's een zonnige voormiddag waardoor die snel weer vol of bijna vol is. Heb nog niet 1x accu moeten uitnemen om manueel op te laden.

Ik denk wel als je zoiets op west of noord hangt, dat het risico op sneller leeg raken van de accu's wel groter is dan op Oost, Zuidoost.

Hierom is het wel handig dat je bij die Ring Camera's 2 accu's tegelijk kan gebruiken, ik weet niet hoe dit zit bij die TP-links.

Ben er wel heel tevreden over ondanks dat het van Amazon is en ik me daar niet 100% goed bij voel, maar ik moet toch zeggen dat het gewoon heel goed werkt. (een Deurbelcamera had ik al langer en werkt ook gewoon top, die heb ik wel aangesloten op de transfo en krijgt dus continu stroom : tricklecharge)...

...maar je zit idd. wel in een cloud, als je dat niet erg vindt: top, maar voor velen is dat idd. een issue.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 30 september 2025 12:13]

Paneel zou voldoende moeten zijn, volgens mij heb ik dit gelezen op een product pagina van een 'oudere' camera van TP-Link i.c.m. een zonnepaneeltje.
Accu doet het prima met zonnenpaneel. Echter is het wifi bereik (buiten binnen) wel een uitdaging. De camera’s die ik heb willen een goede wifi verbinding hebben.
Dat zijn geen gekke prijzen!
Dat klopt, maar deze producten zijn niet bruikbaar zonder cloud en een account bij TP Link en wie weet wat zij daar allemaal mee kunnen...

Persoonlijk betaal ik liever wat meer voor camera's die ik zelf volledig in beheer heb en kan integreren in home automation platforms zoals Home Assistant.
Dit klopt gewoon niet, je kan het zonder cloud gebruiken. Wel een account nodig, maar mijn opslag is via hun homebase gewoon volledig lokaal. Ook kan je de keuze maken gewoon op je NAS weg te schrijven.
Verder kan je deze camera's gewoon integreren in home assistant (https://www.home-assistant.io/integrations/tplink_tapo/), alleen zoals met nagenoeg veel apparaten moet je soms even wachten op die integratie voor een specifiek apparaat.
Eens met dat je er een account voor nodig hebt. Oneens met het cloud gedeelte. Heb er 3 hangen met een SD-kaart erin en werken prima. Toen ik een trial had waren de meldingen wat uitgebreider bij beweging detectie maar goed, die kan ik terugkijken.
Ook zegt het artikel dit:

De drie nieuwe camera's ondersteunen lokale micro-SD-opslag tot 512GB
Probleem met een sd kaartje in het apparaat. Als ze hem eraf slopen en meenemen, heb je niks meer aan de beelden, want die nemen ze ook mee. Beter zou zijn als ze ergens op een opslagmedium in je huis worden gezet. Dat hebben bijvoorbeeld Reolink en eufi wel. Dus voor mij zou deze een no go zijn ivm cloud of alleen een sd kaartje, extern op een NAS, NVR, hub of eventueel gewoon een netwerkschijf is toch het minimale voor de veiligheid. Met deze ben je dan toch wel aangewezen op de cloud helaas.
edit:
Ik lees net dat ze ook werken met onvif, dus ze kunnen ook met een NAS of iets dergelijks als opslag werken

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 30 september 2025 12:27]

De drie nieuwe camera's ondersteunen lokale micro-SD-opslag tot 512GB en 'binnenkort' dankzij een firmware-update ook opslag via de nieuwe Tapo H500 Smart HomeBase. TP-Link heeft ook een cloudopslagabonnement.
Hier staat ook dat er 3 opslag varianten zijn, waarvan 1 'binnenkort' lokaal op de homebase, en lijkt me dat dat ook gewoon doorgelust kan worden naar een ander platform waar je overige processing over de beelden kan laten gaan.
ik heb toch echt al mijn Tapo devices in AgentDVR draaien via ONVIF zonder internet toegang. heb een apart account voor TP link alleen voor de setup daarna de app weer verwijderd.
Idem hier met een Tapo C225.
Werkend via ONVIF met een Hikvision NVR.
Ook de controls werken.
Zoiets dacht ik al toen ik las dat ze ook een cloudopslagabonnement aanboden... :'(
Bedankt voor de bevestiging
Ze hebben lokale opslagen en er is de comment van @Brentjuh2000 Dat hij het kan laten werken met agentDVR....

Heb er zelf geen ervaring mee, maar zo te lezen is je conclusie niet correct.
Klopt niet! Je kan alle data gewoon lokaal opslaan op iedere willekeurige NAS.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2680/?utm_source=chatgpt.com
Welk systeem gebruik jij ipv TP link?
Is 3 megapixel nu een beetje afdoende voor een dergelijke camera? Je ziet vaak marketingmateriaal met 4K-beveiligingscamera's en dan ziet de kwaliteit er nog steeds niet geweldig uit, dus ik ben benieuwd of deze 'lage' 3 megapixel een beetje fatsoenlijk beeld oplevert.
Naast de resolutie is ook de gevoeligheid in donker erg belangrijk. Ik heb een Tapo C220, en 's avonds is het stilstaand beeld met straatverlichting mooi helder, maar zodra er iemand door het beeld loopt bakt hij er niks meer van; dat verklapt dat het eigenlijk stacked frames zijn, net als een lange sluitertijd.
Beveiliging camera's met enkel wifi is al niet wenselijk, en degene met ethernet heeft geen PoE...
De duurste heeft dan een zonnepaneeltje, of je daar op moet willen vertrouwen is een andere vraag.
Hoeveel normale niet techsavy consumenten ken jij met een PoE switch? Als je een camera met PoE wilt heb je een breed scala aan profi spul om uit te kiezen, de gemiddelde consument heeft dit niet nodig en het maakt de camera onnodig duurder, ook gaat de gemiddelde consument niet overal kabels heen trekken omdat het veiliger is dan wifi. Verder moet je ook de cameras dan in een ander VLAN gaan plaatsen zodat het niet toegankelijk is via wifi, want je kan je camera's bekabeld aan gaan sluiten, maar als je er vervolgens gewoon bij kan via het wifinetwerk dan is het net zo onveilig. Niet iets waar de gemiddelde consument zich mee bezig gaat houden.
Het is jammer van geen PoE, maar er zijn PoE naar 12V barrel splitters.
Als je POE wil ben je volgens mij sowieso beter af met TP-Link's VIGI reeks. Die iets meer "prosumer" dan hun Tapo lijn.
Ik krijg sterk de indruk dat ze hiermee direct de concurrentie aangaan met Eufy qua product-catalogus.
Mooi dingetje.
Verbaas me altijd over de kwaliteit... Beter dan de gemiddelde beveiliging camera op een trein station.
Hoe verhoudt Tapo zich eigenlijk tot Eufy? Ik ben toevallig op zoek naar een nieuwe WiFi-camera die ik via netstroom kan aansluiten. Werkt de Tapo-app goed, en kun je gemakkelijk door de beelden scrollen wanneer je een 24/7 opname wilt terugkijken op een computer? Ik wil voor de C545D gaan.

[Reactie gewijzigd door DeJurist op 30 september 2025 11:59]

Ik ben van mening dat het aanzienlijk beter is. IK heb 2 camera's gehad van eufy en een deurbel, alles met homebase van hun.
Homebase is defect geraakt na een tijdje, kan gebeuren. Paar maand later de eerste buitencamera kapot, had een set gekocht dus hing ik de volgende op zolang. Ook die na een paar maand kapot, beide door waterschade, dat zou natuurlijk niet moeten kunnen met een buitencamera lijkt mij.
Sindsdien over naar Tapo en erg over te spreken.
Terugkijken op een computer heb ik nog niet gedaan, volgens mij kan je dat ook niet via een webinterface oid doen. Wel kan je streams inladen of opnemen.
Hoe kijk je beelden terug als het niet gedecteerd is door de motion camera? Voor mij wel een dingetje, een goede web interface.
Ik kijk ze terug via telefoon in principe, maar ik moet ook bekennen dat ik mij nog niet heel ver heb verdiept in de alternatieven. Tot nu toe zou je dan dus moeten kiezen voor zelf opslaan op een NAS.
Wat is het nut van Twee lenzen? Dat zie ik niet in het artikel.
Een ingezoomde telelens ziet maar een klein stukje van het gebied, dus als die naar punt A kijkt ziet hij punt B-Z niet. De tweede lens ziet altijd alles dus dan mist er niks.

Vervolgens kan ik me voorstellen dat er slimme combinaties gemaakt kunnen worden: de wide angle lens vangt ergens beweging op en de PTZ zoomlens gaat daar automatisch heen om het beter te kunnen bekijken.
Die C246D is niet nieuw aangekondigd lijkt mij, ik had die een maand terug ongeveer al in huis. Die heb ik teruggedaan omdat die nog niet ondersteund werd door hun homebase.
Wel in een interessante camera, je stelt de hoofdcamera in op een belangrijke hoek, terwijl de andere camera de omgeving kan scannen en dingen kan volgen.

Sinds die tijd heb ik het hele eco systeem van Tapo in huis, inclusief een H500 homebase, D235 deurbel en een C560WS. Na een maand moet ik zeggen dat ik over het algemeen erg tevreden ben over Tapo, prijs is erg gunstig en ze bieden lokale storage aan. Verder zijn notificaties sneller bij mij dan Eufy was en kan veel sneller reageren op de deurbel.
Wat ruk is met deze camera's is nachtzicht dmv IR. dat trekt spinnen aan als de neten met de benodigde webben voor je lens. die webben dansen door de wind en heb je mega veel opname.

Camera's met starlight sensoren zijn dan een betere (maar prijzigere) keuze.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn