Payday 2-maker draait prijsverhoging bundel terug na release dlc-abo - update

Starbreeze introduceert een abonnement voor Payday 2 waarmee gamers toegang krijgen tot 'alle dlc' die ooit voor de game is uitgebracht. Het abonnement kost 4,59 euro per maand of 18,99 euro voor zes maanden. De losse bundelprijs wordt daarnaast weer goedkoper, nadat de uitgever die enkele weken geleden verhoogde.

Payday 2 kwam in 2013 uit en kreeg sindsdien meer dan zeventig dlc-uitbreidingen. De pakketten bevatten onder meer wapens, missies, muziek en cosmetische items. Al deze dlc kost, exclusief de basisprijs van de game van 9,99 euro, in totaal ruim 166 euro, maar is als bundel voor bijna 85 euro beschikbaar.

Het abonnement geeft toegang tot 'ruim 65' dlc's, wat volgens Starbreeze 'alle dlc' voor de game is. Op het moment van schrijven zijn echter 74 dlc's los verkrijgbaar. Het is niet duidelijk of 'ruim 65' verwijst naar het totaal aantal beschikbare dlc's of dat enkele pakketten alleen los verkrijgbaar zijn en dus niet via het abonnement aangeboden worden.

Prijsverlaging bundel

Op het moment van schrijven van het oorspronkelijke bericht kostte de inhoud van de bundel in totaal nog ruim 245 euro exclusief de basisgame en 123 euro met bundelkorting. Intussen is de prijs verlaagd naar het vermelde bedrag. In een reactie aan PC Gamer laat uitgever Starbreeze weten dat de bundelprijs enkele weken geleden nog verhoogd werd. De oorspronkelijke bundelkorting was 52 procent, maar dat werd 33 procent. De bundelkorting wordt onder aan de streep verrekend, dus nadat eventuele kortingen op individuele pakketten is verwerkt.

Volgens het bedrijf had die prijsverhoging niets met de introductie van het abonnement te maken. Starbreeze stelt dat het om 'hele slechte timing' gaat en claimt dat dit het gevolg is van slechte interne communicatie. Het bedrijf erkent daarnaast dat er duidelijker gecommuniceerd had moeten worden; de prijsverhoging werd zonder aankondiging doorgevoerd.

Abonnement niet voor Payday 3

Het is opvallend dat juist Payday 2 een dergelijk abonnement krijgt, want in 2023 bracht Starbreeze het vervolg Payday 3 uit. Deze game kreeg echter grotendeels negatieve recensies en werd dit jaar gemiddeld door maximaal enkele duizenden spelers gelijktijdig gespeeld. Ter vergelijking: Payday 2 uit 2013 wordt gemiddeld nog door tienduizenden spelers tegelijkertijd gespeeld.

In Payday 2 moeten maximaal vier spelers banken, juweliers en andere gebouwen beroven. Iedere ronde begint in principe in stealthmodus, maar wanneer spelers het alarm activeren of gespot worden, verandert de game in een shooter. Het spel is zowel offline met AI als online met menselijke medespelers te spelen.

Update, 20.20 uur: Nuance over de inhoud van het abonnement en bestaande dlc's toegevoegd. Daarnaast is informatie over de prijsverhoging van de bundel toegevoegd.

Door Yannick Spinner

Redacteur

25-09-2025 • 14:31

27

Reacties (27)

Sorteer op:

Weergave:

Titel
Starbreeze brengt abonnement uit voor toegang tot alle dlc Payday 2
artikel :
Het is niet duidelijk welke van de pakketten niet bij het abonnement zitten.
red flag.
Volgens de pagina op Steam zit alle DLC (meer dan 65) bij het abonnement:
Met een PAYDAY 2-abonnement heb je volledige toegang tot alle beschikbare DLC van PAYDAY 2 en beleef je alle aspecten van de game voor een lage prijs per maand.
Profiteer van meer dan 65 unieke DLC's vol overvallen, wapens en cosmetische items.
Payday 2 kwam in 2013 uit en kreeg sindsdien meer dan zeventig dlc-uitbreidingen.
Ja dus? Meer dan 70 is toch ook meer dan 65?

Er staat duidelijk op steam "alle beschikbare DLC", daar gaat het mij om:
de auteur van dit artikel is degene die suggereert dat er DLC ontbreekt, maar geeft daar verder geen bron voor.

Mogelijk dat er een psychologische marketingreden achterzit om het getal 65 i.p.v. 70 te gebruiken.
Net zoals dat het spel 9,99 i.p.v. 10 euro kost :+

[Reactie gewijzigd door 3dfx op 25 september 2025 15:50]

Er staat duidelijk op steam in de titel "alle beschikbare DLC", daar gaat het mij om:
waarna auteur daarna zichzelf tegen lijkt te spreken ;)
Ik snap de verwarring. Starbeeze adverteert met 65 dlc's, ik tel 74 dlc's in de bundel. Ik kan me niet voorstellen dat het bedrijf 'meer dan 65' over 'meer dan 70' zou verkiezen.

Enkele dlc's zitten er logischerwijs niet bij. Ik vermoed muziekpacks of andere tie-ins omdat daar licentiedeals voor moeten zijn gesloten, daarom komt het mogelijk niet in aanmerking voor een los abonnement. Dat is echter speculatie. Hoe dan ook, ik voeg iets meer nuance toe!

En als we toch bezig zijn, ik schrijf ook een update met extra nieuws over het verhogen van de bundelprijs alvorens het abonnement aangekondigd werd. You be the judge!
Top, al helemaal die update over de prijs verhoging, en dat op een 10 jaar oude game..
Dat zet ze in een nog slechter daglicht :X
Ach ja het volgende enshittification model dient zich aan. DLC in een monthly fee. Want waarom ook niet.
Ben het er niet helemaal mee eens. Ze maken het spel niet slechter en je kunt nog steeds alle DLC kopen, maar je kunt er ook voor kiezen voor een bedrag per maand gewoon meteen alle content te spelen.

Zie het als een betaalde try out, als je het spel dan wilt blijven spelen en denkt er meer uit te halen dan de monthly fee, dan koop je de base game en de DLC's waar de wapens en missies in zitten die je wilt en ben je klaar met maandelijks betalen.

Ik heb bijna alle DLC van dat spel en dat voelt ook "vies" als in... ik gebruik er nog niet de helft van er zit wel zoveel content aan wapens en maskers in dit spel. Ik wil vooral meer content, maar... er zit natuurlijk een risico aan om content te gaan maken. Wellicht als er maandelijks terugkerende inkomsten zijn, kunnen ze makkelijker zeggen "we gaan wat mini missies toevoegen, bestaande maps uitbreiden en bij bepaalde spelers aantallen gewoon nieuwe content uitbrengen voor een 12 jaar oud spel".
Jij bent het er niet mee eens omdat je zowat die €245 hebt uitgegeven. Voor iemand die dat niet heeft gedaan is de €245 alsmede de €X per maand voor DLC complete waanzin.
Is dat echt zo? Ik speel meeste spellen met vrienden hooguit een paar maanden. Dan is het toch ook oke als ik 15 euro voor de dlc uitgeeft in plaats van 100+ euro?

Ik vind het hebben van opties niet verkeerd voor de verschillende soorten spelers.
Ik zie dat de propaganda van de uitgeverijen goed heeft gewerkt. Dit hebben ze inderdaad verkocht als "het hebben van opties". Dat het de optie is tussen betaal erg veel of betaal veel per maand laten we maar even in het midden. De miljarden die rondgepompt worden in games door dit te normaliseren en accepteren is niet iets waar ik aan mee wil werken of als iets anders ga benoemen dan de waanzin die het is.

[Reactie gewijzigd door Azenomei op 25 september 2025 19:59]

Complete waanzin? Zeg me eens eerlijk, hoe lang speel je een game? Als ik mijn situatie bekijk dan denk ik dat dat een jaar ofzo is als de game me echt bevalt. 12 x 4,60 is stukken minder dan de dlc's moeten kopen. De game zelf kostte 10 euro (kon zelfs nog goedkoper op Steam bij bepaalde weken). Dus dan heb je een complete, best waanzinnig leuke, game voor nog geen 70 euro. Let wel, dat is als je het een jaar speelt. Maar zeg eens eerlijk, hoeveel spellen speel je een jaar?

Dus ben je de game zat, dan zeg je de abo op en ga je door met je leven. Ik zie de complete waanzin niet. Toch?
Ik kan geen verklaring geven voor "copium". Het is wat het is. Ik vind andere dingen acceptabel kennelijk.
Ik blijf het bizar vinden dat er mensen zijn die dit soort shit via allerlei mentale gymnastics recht proberen te breien, terwijl het bedrijf zelf niet eens goede redenen kan verzinnen waarom een subscription op DLC voor een spel van 12 jaar geleden een goede deal is.
Je kan DLC verdedigen, maar in geval van Starbreeze en Payday, nee, absoluut niet.

Die hebben in de jaren elk en alles geprobeerd weer paar eurotjes binnen te harken, zelfs toen payday 3 al bekend was (en daarna een flinke flop werd, terzijde). Daarnaast was dit niet DLC in karakter van 'microtransacties', maar inclusief behoorlijk tot veruit beste wapens, dat het een borderline 'p2w' karakter heeft gekregen.

YouTube: Greed and the Downfall of Payday 3
Hele lange zitten, maar de history van Payday, Starbreeze en hun 'DLC' is groot, heel groot, maar ook heel erg vies.
Ze maken het spel niet slechter en je kunt nog steeds alle DLC kopen, maar je kunt er ook voor kiezen voor een bedrag per maand gewoon meteen alle content te spelen.
Dat is inderdaad niet slecht, echter zien we ook in de automotive branche hetzelfde terug. De fabrikant bied een functie aan op verschillende "levels".

Je koopt het van fabrieks af of on demand (week, maand, jaar). Maar wat ik al gehoord heb is dat sommige feature on demand opties geen permanente aanschaf hebben, terwijl die wel permanent kunnen zijn mits ze van fabriek geleverd zijn.

Dit is de onzin waar je bang voor moet zijn. Er is niks mis mee met het geven van een alternatief, maar het moment dat het "oude" model vervangen wordt door een abonnementsvorm is zorgelijk. Ik zou het ook niet fijn vinden om een 2e hands auto te kopen waar alle opties weggenomen worden omdat de eigenaarschap wordt vervangen. Zo wil ik ook niet dat DLCs altijd in een abonnementsvorm komen, eenmalige aanschaf moet altijd een optie blijven.
Dit is nu juist een slim model. Je bent niet veel geld kwijt voor de DLC wanneer je het eens wilt proberen. Je bent niet veel geld kwijt als je daarna besluit dat je het niks vindt. En het zet de makers van de game er toe de game leuk voor jou te maken, en houden, want anders zeg je je abo op. Het is voor iedereen een win.
Vroeger maakte ze een dlc bundle of een expansion pack tegenwoordig 💲_💲
Vroeger was dat gewoon gratis.
Vroeger werden games in een weekendje in de kelder van paps en mams gemaakt. Dergelijke games worden nog steeds gemaakt, en kan je veelal gratis krijgen, of voor een habbekrats. Een game als Payday 2 kost 50 miljoen dollar om te ontwikkelen. En met alle DLC nog heel veel meer. En dat is dan nog een koopje. En die ontwikkelkosten liggen nooit op een plank te wachten tot ze er aan beginnen. Dat komt van investeerders die daar ook nog wat voor terug willen zien. En de studio die hier achter zit Starbreeze heeft het al jaren financieel heel erg moeilijk. Ze zijn al meerdere keren bijna failliet verklaard.
Vroeger noemden ze dat shareware en was het gratis. Daarbij moet je hierbij de game al hebben. In principe valt het in het straatje.

Ik heb Command & Conquer gekocht, Covert operation komt uit destijds als extra uitbreiding (dus analoge DLC) en daarvoor mag ik per maand gaan betalen.

Ik snap dat je het model slim vindt, maar tis absoluut een manier om maar per maand geld te harken voor iets wat er al heel lang is.
Niks nieuws, kijk naar RuneScape, alleen als je betaald krijg je volledige toegang tot de game.
Pffff, heb het ergens wel met ze te doen, en snap deze zet wel, maar persoonlijk weet ik niet wat ik hier mee moet.

Payday 2 is echt een leuk spel, mag een lik verf hebben en wellicht moeten ze de levels een keer aanpakken dat er per heist wat meer variatie is.

Ik zie mezelf PD2 wel weer spelen als er echt nieuwe dingen zijn om te doen, nieuwe heists en verzin iets, challenges dat er weinig tijdsbeperkende factoren zijn dat je probeert een heist zo snel mogelijk (solo) af te ronden en dat je alleen tegen vrienden speelt, zodat je wat minder bang hoeft te zijn voor cheating.

Upd
PD3 lijkt na de laatste patch ronden wel wat positieve reviews te krijgen. Zal daar eens in duiken.

[Reactie gewijzigd door NEO256 op 25 september 2025 14:44]

Er zijn 'ok' stappen gemaakt, bepaalde core-functies zijn niveau 'hate of love em' als je uit PD2 komt, vanuit hun enorme flop van vorig jaar hebben ze nu ook nieuwe CEO die blijkbaar toch iets goed probeert te doen, maar nu online nog een lobby vinden is behoorlijk moeilijk, of ronduit onmogelijk, steamcharts geeft amper 1000 man aan (negeer beta, dat zijn oude cijfers), terwijl PD2 nog steeds goed gaat met 20k+, wat deze actie dan best logisch maakt.

Maarja, ik heb al enorm veel DLC (vaak gekocht in aanbieding), elke euro die ik nu zou uitgeven voor enkel die 'overige' DLC packs is het simpel niet waard, buiten dat ik al lange tijd geen actieve ontwikkeling meer heb gezien voor PD2.
edit:
Verkeerde reply.

[Reactie gewijzigd door Azenomei op 25 september 2025 15:05]

voor payday 3 bedoelen ze toch? 2 is al veel ouder


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn