Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: X-Bit Labs, submitter: Soar

X-Bit Labs heeft een kort artikel online geplaatst waarin gespeculeerd wordt over de wegen die Intel gaat bewandelen in de toekomst. Het artikel gaat over het modulariseren van processors waar Intel mee bezig zou zijn. Dit zou met name interessant zijn voor toepassingen in notebooks en andere mobiele apparaten, aangezien door een modulaire opbouw het eenvoudig is om bepaalde ongebruikte delen van een processor uit te schakelen. Dit resulteert uiteraard in een stroombesparing. De recentelijk ge´ntroduceerde Banias processor bevat al enkele technieken die een meer modulaire opbouw van de processor mogelijk maken, zoals een dedicated (hardware) stackmanager. Intel heeft in eerdere uitspraken al medegedeeld dat het mogelijk is dat er cpu's op de markt zullen komen die meerder core's bevatten, waarbij de verschillende core's specifiek zijn geoptimaliseerd voor bepaalde toepassingen:

Intel Hyperthreading (klein)When a microprocessor contains of a lot of different independent entities, when a unit is not used, it can be turned off, saving power that is consumed by the CPU. Nowadays processors can only scale their clock-speed and voltage, while they are not able to decide which their parts are really needed. In contrast, graphics chips used in notebooks, such as ATI’s Mobility RADEON 7500 and 9000 can turn their parts on and off when they are not needed, for example, the 3D-engine is not needed when running MS Office or something like that. In case of graphics chips, there are both software and hardware means of power-saving methods and GPU utilisation tracking. Intel said they will develop certain hardware-only capabilities that perform the mentioned tasks. On the other hand CPU will be able to effectively use its resources in order to increase the speed of computing. Unfortunately, I can hardly believe that such major additions to the microprocessors will not require the support of the software at all.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Was IBM niet met zoiets al bezig? Chips die je kon stapelen, ik meen te herinneren dat ze al redelijk wat voorderingen hadden. Een test versie deed het al. Ik denk dat IBM het eerder op de markt kan zetten dan Intel, zeker omdat ze voorsprong hebben.
IBM kwam toch met proccessers die vele malen sneller zal worden dan de huidige Pentium IV 2.5 Ghz
Citaat uit de PU:
"..processorchip genaamd Cell (gemaakt door IBM). Een monsterlijk stukje techniek dat een triljoen instructies per seconde (Teraflops) aankan. Dat levert een snelheid op die 100 keer hoger ligt dan de rekenkracht van een Pentium IV 2.5 Ghz."
Heel leuk.. maar waarschijnlijk met een prijs die 10.000 keer hoger ligt..

Je moet alles wel in perspectief zien ;)
Ja, maar je moet misschien wel hetvolgende ff weten:
Citaat: "...Cell pas net van de tekentafel naar de productiekamer is verhuisd. IBM verwacht dat Cell pas in 2004\2005 voor massaproductie geschikt is."

En dan zal het denk ik wel meevallen met de prijs, maar idd als 'Cell' nu uit zou komen, dan zou de prijs torenhoog zijn :+
Dat zal wel mee vallen met de prijs, denk ik. Ik heb ergens gehoord dat Sony in samenwerking met IBM, de 'Cell' aan het ontwikkelen is om deze over enkele jaren in de... Playstation 3 te plaatsen! En als alleen zo`n proc dan $2000.- is of meer, dan koopt niemand zo`n console, dus moet de prijs wel lekker laag zijn.

Denk eens aan wat Intel/AMD hier voor antwoord moet gaan geven... :9

Ben wel benieuwd op hoeveel Ghz zo`n Cell loopt, of gaan ze het dan met teraflops de snelheid aangeven?
Dat zou Intel en AMD ook eens moeten doen! Gewoon puur de feiten geven! (en niet marketing truck zoveel Ghz etc.)
wat intel en amd hierop doen? voor ons niet veel, ik denk niet dan IBM gaat proberen met intel te concurreren in de consumenten sector.
In een XBox zit ook een PIII, en die was op dat moment eigenlijk ook te duur voor een console. Een PIII 1Ghz was duurder dan de verwachte adviesprijs van de console.

In een console wordt zelden een snelle processor gezet, meestal voldoet een budget processor al prima.
Dus als je de "Cell" zou vergelijken met 100x een PIV 2,5Ghz dan moet je blij zijn als de versie van Sony veel sneller is dan de huidige PIV 2,5Ghz.

* 786562 TheGhostInc
en voor een ingewikkelder AI heb je nodig? juist processor power :+
gewoon, dat een cpu meerdere cores heeft, zo heeft de IBM power4 2(of 4?) cores.
IBM is hier idd al langer meebezig:

www.tweakers.net/nieuws/21582
maar het grote verschil tussen Intel en Ibm is dat bij Ibm gewoon 2x dezelfde core erin zit die dezelfde taken kunnen doen. Bij Intel is het zo dat iedere core is gespecialiseerd voor bepaalde taken. :)
Er zijn een aantal microprocessors die deze 'uitzet' functie ook bevatten.
Zo kan je bijv. bij de motorola 68hc11 het gedeelte voor seriele communicatie en de A/D convertor uitzetten. Dit is voor microprocessors belangrijk omdat ze vaak in apparaten zitten die op batterijen werken.

Het verbaasd mij een beetje dat ze bij Intel daar nu pas mee bezig zijn, want die energiebesparing in notebooks is toch al jaren een issue.
Het verbaasd mij een beetje dat ze bij Intel daar nu pas mee bezig zijn, want die energiebesparing in notebooks is toch al jaren een issue
Het is inderdaad al een heletijd een issue. Maar de consument wil een snelle laptop die net zoveel kan als de desktop. Dus heeft men de ontwikkeling vooral gericht op snelheid en als energie besparing het terug schroeven van de snelheid wanneer deze niet nodig is. (met Speedstep en PowerNow, als ik het juist heb). Daarmee heb je namelijk het voordeel dat de gedane ontwikkeling van de desktop broer makkelijk kan worden overgezet naar een mobiele variant waar dan alleen nog maar de snelheid terugschakeling hoeft te worden geactiveerd.

Een chip modulair opbouwen is een moeilijk process, aangezien je niet te veel modules wilt hebben. Om het geheel compact en duidelijk te houden. Waar de verschillende functies in moeten komen en meer van deze ontwerp zaken.
meerder core's bevatten
Wat moet ik mij hier bijvoorstellen ??? :?
Meerdere CPU's in een doosje?
Soort SMP, maar dan met 1 CPU :)
Geen idee. Als er nou meerdere cores had gestaan... :+
Gewoon, dat een cpu meerdere cores heeft, zo heeft de IBM power4 2 cores.

Dus je moet het zien als een dual cpu in een processor die dan wel samen de cache geheugen en dergelijke delen. :)
Maar hier gaat er dus om dat er niet 2x dezelfde core in zit maar 2 verschillende die beide voor verschillende taken zijn toegedeeld.

//netjes... 3 antwoorden in 1 minuut :P
volgende kleine vraag, wat is een hardware stackmanager? wat doet tie, tcp/ip stack regelen?
Zodra de CPU ergens mee bezig is
en er komt een IRC
dan zal de huidige code uitvoer "gestopt" worden.
de "program counter" wordt op de stack geplaatst.
Dan, zodra de IRC is afgehandeld, zal de program counter weer in gelezen worden uit de stack en zal de CPU verder gaan met uit voeren van code.

"program counter"
Is een teller met die onthoudt waar hij gebleven is en waar de volgende instructie staat die uitgevoerd moet worden.

[edit]
waarom hardware?
Dan hoeft de processor dit niet te regelen en zal de dedicated hardware dit voor hem oplossen zonder extra vermogen te vragen van de CPU

[offtopic]
Levert eigenlijk ook een beetje snelheid op maar is lastig als je veel code heb waarin veel IRC voorkomen.
op een gegeven ogenblik is je stack vol en als de volgende IRC komt dan zal de stack overlopen en de eerste waarde wordt er dan zonder pardon uit geknikkerd.

gelukkig hebben we daar dan nog de Watchdog timer voor maar das dan weer offtopic
IRC = IRQ neem ik aan?
't zou wat zijn als mijn CPU de hele tijd op #devschuur zou zitten...

[edit]
Ik verwacht niet dat het op jou manier werkt. Ik denk eerder aan een systeem dat de stack in de gaten houdt bij de uitvoer van een bepaalde function. Hieronder zouden dan (denk ik) ook het opzette nvan het stackframe vallen. Dit zou dan buffer-overruns onmogelijk kunnen maken.
Wat nou echt cool is als het "modulair" wordt zoals lego :)
Zo van een aantal blokjes CPU op de moederplaat stapelen, aantal blokken koeling, hoop blokken RAM, en videokaartmodules. :9
Kan ik weer vollop gaan lego-en voor m'n werk... ;)
en als 2 blokjes dan niet passen, zet je gewoon iets meer kracht.:-)
en als ze te vast zitten ff met je tanden eraan knarsen en met een mes ertussen wrikken :P
Terug naar vroeger zullen ze bedoelen :)

Cache, processor en co-porcessor was vroeger bij de 386 los van elkaar. Als je een 386 kocht was cache en een coprocessor optioneel.
Dat is inderdaad precies waar mijn geheugen ook naartoe dwaalde en ik denk eerlijk gezegd dat Intel daar ook naar toe gaat.

<shiver>

Met een beetje ongeluk betekend dat overigens dus ook weer meergeld betalen voor extra componenten, zoals bij de 80386/80486 ook voor de coprocessor het geval was...

Verder ben ik benieuwd hoe ze de snelheid op die manier hoog gaan proberen te houden. Het is algemeen bekend dat draadjes langzaam zijn en op deze manier meer afstand moet worden afgelegd door instructies en data.
In een XBox zit ook een PIII, en die was op dat moment eigenlijk ook te duur voor een console. Een PIII 1Ghz was duurder dan de verwachte adviesprijs van de console.In een XBox zit ook een PIII, en die was op dat moment eigenlijk ook te duur voor een console. Een PIII 1Ghz was duurder dan de verwachte adviesprijs van de console.
De Xbox heeft dan ook geen PIII 1Ghz :P , Xbox heeft nl een PIII 733 omdat die wel goedkoper is.
Geen echte P3 733, eentje met 128kb cache... (je kunt het ook een Celeron 733 met 8-way L2 cache noemen ipv de 4-way die er normaal op zit) nog goedkoper dus :)

Wat maakt het trouwens uit dat de P3 te duur is voor de console? Bill betaald toch het grootste deel ;)
Deze techniek lijkt me ook toepasbaar voor bijv GPU's.

Als je gaat gamen schakelt hij over naar grafische turbo mode en als je te lang idle bent schakelt hij zichzelf in standby mode.
En met een beetje geluk kun je een multicore GPU's laten 'morphen' in extra cache of pixel units. (dream on)

En dan word het helemaal lachen als je virtual cores ook nog per hardware core gaan gebruiken. Zit je met je werkstationnetje met 16 'cores' te fiepen. (hier haken er een paar af)
Hopelijk dat ze dan die kernels van windows (nog beter) supergeoptimaliseerd hebben anders heb je er nog niks aan.
Die verliest per verkochte console een vermogen. Maarja hij is op jacht naar marktaandeel. Een tot nu toe zeer moeizame jacht dat wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True