Dbrand stuurt nieuwe Joy-Con-grips voor Switch 2-case na klachten over loslaten

Dbrand stuurt klanten met een Killswitch-case voor de Nintendo Switch 2 een nieuwe versie van de case. Op Reddit kwamen diverse klachten binnen dat de Joy-Cons van de Switch 2 makkelijker loslaten dan zonder de case.

Dbrand bevestigt op Reddit dat de Joy-Cons van de Nintendo Switch 2 kunnen losraken als ze op een specifieke manier worden vastgehouden bij gebruik van de Killswitch-case. De problemen treden niet bij alle gebruikers op. Volgens de fabrikant komt dat door verschillen in de toleranties van de lip die de grips aan de Joy-Cons bevestigt. Het merk wil de problemen oplossen door alle klanten nieuwe, verbeterde Joy-Con-grips op te sturen.

De fabrikant erkent daarnaast dat het oorspronkelijk een 'spectaculair slechte' reactie gaf op de klachten van Killswitch-gebruikers. Dbrand zei initieel onder andere dat 'niemand zijn Switch 2 routinematig zo vasthoudt' om de Joy-Cons te laten losraken van de Switch 2. Dit zou volgens het merk alleen gebeuren als de handheld alleen wordt vastgehouden bij één Joy-Con, zonder de rest van de console aan te raken. Daardoor zou '87 procent van het gewicht op het scharnier rusten' en dus eenvoudig losraken. Daarbij suggereerde Dbrand dat deze situatie niet zal plaatsvinden zonder dat iemand zichzelf actief in deze positie brengt.

Dbrand Killswitch-case voor Nintendo Switch 2
Een Reddit-gebruikers deelt een video van het probleem. Bron: LylatRanbewb.

Door Sabine Schults

Redacteur

25-06-2025 • 15:30

27

Reacties (27)

Sorteer op:

Weergave:

Misschien nuttig om meteen ook de recentere Reddit post van Dbrand hierover ook te linken waarin ze de oplossing voorstellen die ze gaan gebruiken om dit probleem te fixen.

(excuses voor de lay-out, de nieuwe WYSIWYG werkte net niet zo braaf samen op iOS/Safari)
Edit: layout fixed.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 25 juni 2025 17:31]

Thanks! Mogelijk was het ook de bedoeling deze link in het artikel op te nemen? Ik was namelijk toevallig net op zoek naar hoe Dbrand dit formuleerde maar kon het in de gelinkte post in het artikel niet vinden:
De fabrikant erkent daarnaast dat het oorspronkelijk een 'spectaculair slechte' reactie gaf op de klachten van Killswitch-gebruikers.
In jouw link kom ik dit stukje wel tegen:
After reading through your feedback, it’s quite clear that our post was a spectacularly terrible response to the issue at hand.
Lijkt me waarschijnlijk :) Een bronvermelding is dan wel netjes, maar vergissen/vergeten is menselijk.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 25 juni 2025 17:31]

Initieel een mooi staaltje “you are holding it wrong”. Mooi afgekeken van Apple en de iPhone 4
Ik vind dit toch wel een compleet andere situatie.

Bij de iPhone 4 was het probleem er al als je de telefoon gewoon normaal vast hield.

In dit geval moet je de console op een wel heel specifieke vasthouden voordat het fout gaat en, zoals Dbrand zelf zegt, dit is haast onvermijdelijk wil je dat de Joy-Con stevig genoeg in het hoesje past.

Ondertussen heeft Dbrand al gecommuniceerd dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van een nieuwe versie, maar dat ze nog niet weten of het ook geschikt is voor massa-productie, dus dat is nog even afwachten.

Ondanks dat heb ik wel betere reacties gezien van bedrijven op dit soort dingen. Maar dan moet ik ook zeggen dat deze reactie wel past in Dbrand's typische manier van communicatie.

[Reactie gewijzigd door Exhonor op 25 juni 2025 16:07]

Ik durf te stellen dat dit of dit toch echt geen "heel specifieke" manieren zijn van vasthouden. Het is een console met een touchscreen, daarvan mag je aannemen dat gebruikers deze regelmatig met een enkele hand vasthouden om met de andere hand iets aan te klikken. Iets wat gewoon mogelijk is zonder de case.

De situatie is dan ook niet zo heel anders, en dat geven ze zelf ook toe, vergelijking met Apple en alles:
As easy as it is to boil our original post down to “you’re holding it wrong,” what we’re sober to now is the point that you should be allowed to hold it however the fuck you want, without detachment occurring. We get it. Please continue dunking on us for the next six to eight months for reincarnating Steve Jobs.
Mensen struikelen ook vooral over het feit dat Dbrand het vrijwel direct afschoof op de eindgebruiker. Niet handig.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 25 juni 2025 16:36]

En wat als je aan het spelen bent en even met je ene hand een glas will nemen om te drinken terwijl je met je andere hand de console/joycon vasthoud? Lijkt me toch een heel normale situatie.
Dit is echt wel een designfout.
In dat geval moet je het scherm ondersteunen door een vinger uit te strekken.
Ik moet niks.

Dbrand moet gewoon zijn toelie goed uitontwikkelen en testen. Als zij dit niet getest hebben, dan hebben ze dus gewoon niet goed genoeg getest - er zijn klaarblijkelijk genoeg gebruikers die het wél doen, en zonder problemen, totdat Dbrand spul gebruikt wordt en de boel ineens uit elkaar valt. Als het zonder die grip wél kan, is de grip dus gewoon het probleem.
Ik heb zelf een originele Switch en ik moet zeggen dat als ik het vasthoud met 1 hand, dat ik altijd mijn hand ook deels onder het console zelf houd in plaats van uitsluitend bij de Joy-Con.

Maar uiteindelijk is dit niet echt meer relevant aangezien Dbrand inmiddels heeft besloten om iedereen die een case heeft gekocht te voorzien van een gereviseerd model.
Het hele punt van de Killswitch case is juist dat deze de Switch 2 van flinke grips voorziet, waarbij je als designer dus moet weten dat er (nog) meer druk op een Joy-con komt te staan dan zonder case in situaties waarbij een gebruiker het ding niet met beide handen vast heeft.

Het is geen grip waarbij je de main body van de Switch 2 met een enkele hand comfortabel/fatsoenlijk kan ondersteunen met gestrekte vingers. Het volle gewicht komt dan tussen je duim en wijsvinger te hangen, met nogal een hefboomeffect gezien het zo dicht op de rand gebeurt.

Dat het niet langer relevant is ben ik het mee oneens, het product moge dan wel vervangen worden; dit is geen manier van omgaan met je klanten. Pure damagecontrol om niet nog meer imagoschade op te lopen.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 25 juni 2025 19:45]

Ben het er niet mee eens met de opmerking dat het "Heel specifiek" moet vasthouden voordat het probleem optreed. Als dat het geval was, zou het lastiger te reproduceren zijn. Dat is het dus niet.
Specificiteit heeft niks te maken met reproduceerbaarheid.

Iets kan heel specifiek zijn, maar ook heel reproduceerbaar, zoals hier het geval is.
Het punt is dat er niets specifiek aan is om het te kunnen reproduceren. Juist het tegenovergestelde. Je moet het op een heel specifieke manier vasthouden om het probleem niet te reproduceren.

Dat is toch beduidend anders met wat er hier gebeurd.
De enige grip waarbij dit probleem optreedt is wanneer je met één hand de Switch vasthoudt en uitsluitend de Joy-Con vast hebt, zonder ook het scherm te ondersteunen.

Ik zeg niet dat Dbrand dit probleem niet moet oplossen (en dat gaan ze ook doen zoals het hoort) of dat hun eerste reactie goed was, maar het is niet alsof de case op dit moment onbruikbaar is. Het enige waar je nu dan op moet letten is dat als je het met één hand vasthoudt, dat je je vingers uit moet strekken.
De enige grip waarbij dit probleem optreedt is wanneer je met één hand de Switch vasthoudt en uitsluitend de Joy-Con vast hebt, zonder ook het scherm te ondersteunen.
Wat juist een heel natuurlijke houding is. Dat heb je al vrij snel, bijvoorbeeld al als je het oppakt, of even een jeuk wilt wegkrabben, of een glas drinken wilt pakken, of als je het touchscreen wilt aanraken voor iets in het spel. Er zijn zoveel situaties waarbij dat van nature gewoon gebeurd.

Al helemaal met de vorm van deze grips.
Ik zeg niet dat Dbrand dit probleem niet moet oplossen (en dat gaan ze ook doen zoals het hoort) of dat hun eerste reactie goed was, maar het is niet alsof de case op dit moment onbruikbaar is. Het enige waar je nu dan op moet letten is dat als je het met één hand vasthoudt, dat je je vingers uit moet strekken.
Wat als je dus een kleine hand hebt want je bent een kind? Dan kun je niet met je vingers verdere ondersteuning krijgen via de achterkant van het scherm.

Het hele probleem is dat dit gewoon een grove designfout is. Zonder de grip kan dit allemaal wel normaal.
Wat juist een heel natuurlijke houding is. Dat heb je al vrij snel, bijvoorbeeld al als je het oppakt, of even een jeuk wilt wegkrabben, of een glas drinken wilt pakken, of als je het touchscreen wilt aanraken voor iets in het spel. Er zijn zoveel situaties waarbij dat van nature gewoon gebeurd
Als ik mijn Switch zo vasthoudt is het ronduit oncomfortabel aangezien ik dan helemaal verkrampt met mijn vingers op de Joy-Con zit.

Als je zulke kleine handen hebt dat je vingers niet verder komen dan de Joy-Con dat ben je een peuter en heb je sowieso de kracht niet om een Switch 2 met één hand vast te houden op de manier die nodig is voor de fout om op te treden.
[...]

Als ik mijn Switch zo vasthoudt is het ronduit oncomfortabel aangezien ik dan helemaal verkrampt met mijn vingers op de Joy-Con zit.
Maar het gaat niet alleen op jou. Zet die bril eens af.
Als je zulke kleine handen hebt dat je vingers niet verder komen dan de Joy-Con dat ben je een peuter en heb je sowieso de kracht niet om een Switch 2 met één hand vast te houden op de manier die nodig is voor de fout om op te treden.
Ook rekeninghoudend met de dikte van de grip zelf? Als je een grip niet kan grippen, wat is het punt van de grip dan?

Daarnaast, de grip faalt direct binnen 1 seconde. Je kunt niet eens kracht op uitoefenen om hem vast te houden, want de grip met joycon laat gewoon al gelijk los door de fysieke vorm van de grip.
Ik houd de S1 ook geregeld even bij één joycon vast, hoor, als je even iets te drinken wil pakken of zo. Geen probleem, dat kan hij prima aan - maar die joycons zitten natuurlijk ook gewoon fysiek in een rail dus daar moet echt iets afbreken wil dat een probleem worden. Geen idee of dat bij de S2 normaliter wel kan - maar gezien de klachten lijkt het erop dat het mét die grips dus in ieder geval veel erger wordt.

Dan kun je wel blijven zeggen dat dat niche gebruik is, maar het aantal klachten bewijst het tegendeel - en het feit dat ze er nu dus actief een recall op uitvoeren, bevestigt dat ze dit zwáár onderschat hebben.
Het is heel simpel: Nintendo stelt dat de Airgap er voor een reden zit tussen de joycon en je console.

Dbrands bescherming heeft schijnbaar toleranties die het mogelijk maken dat die airgap verdwijnt waardoor dat gat weg is. Je krijgt dan een soort hefboom effect en dan kan je hem dus “verkeerd” vasthouden of oppakken aldus hun eerste paar “kreten”.

Dbrands R&D vond influencers belangrijker dan hun eerste backers leveren.

Men vroeg pas enorm laat naar accessoires updates in hun logistieke orderstraat. Premium pakketten met alle poespas werden dus uitgesteld vanwege gebrek aan screenprotectors. Die leveren ze er standaard 2, men had ook 1 kunnen doen en 1 nasturen of een credit ter waarde van het ding.

Nu heb je dat je beschermcase ervoor kan zorgen dat je switch valt zonder dat er eigenlijk reden voor is.

Dan heb je ook nog mensen met slechte ervaring met de dock extender, kortom: dit is hen tweede “million dollar mistake” want met de Killswitch v1 kwam men er ook achter dat de magneet sommige ventilatoren van de steamdeck negatief kon beïnvloeden. Resultaat is dat v1 hier beetje als show model ligt.

Dbrand heeft een bepaalde manier om te reageren, je zou het arrogant kunnen noemen, maar spot vooral richting Sony (dark plates) en fabrikanten - maar je early adopters zou als merk moeten respecteren.

Ik post niets met scheld of nare verwijzingen want men doet het uiteindelijk niet express anders maken ze geen winst. Maar dit had eigenlijk voorkomen kunnen worden door de pre orders niet aan influencers te leveren maar aan het normale volk dat voor je product betaald. Nu zie je op Youtube allemaal koek en ei en de gamer nextdoor post een vallende switch2 omdat je grappig Apple denkt te kunnen nadoen.

Blij dat ze het zo oplossen. Ik zal alleen geen pre-orders meer plaatsen bij dit bedrijf.
Al hadden ze bij Dbrand de welcome tour gespeeld dan hadden ze geweten dat de airgap tussen de console en joycon noodzakelijk is :P

[Reactie gewijzigd door phray op 25 juni 2025 16:07]

DBrand schiet nog wel eens volledig mis met hun reacties en marketing, maar zeg wat je wil, het werkt wel... En volgens mij hebben ze problemen ook netjes opgelost. Daarentegen zou ik er wel vanuit gaan dat je levering lang kan duren, dat lijkt nog niet zo makkelijk? Ik vind ze zelf wat te duur.
Hun cases zijn echt wel kwalitatief goed spul hoor. Alleen vind ik dit deze stijl van reageren eerder iets wat ze tegen de grote bedrijven mogen doen in plaats van tegen de mensen die spullen betalen.

Aan de andere kant vind ik ook dat het internet anoniem dood en verderf wensen ongepast toegankelijk zijn geworden en mensen het besef niet meer hebben dat zulke uitspraken niet normaal zijn en gewoon niet kunnen. Ja je mag boos zijn, maar dat kan je ook op een correcte nette manier. Reddit krijgt nogal at flak en dat vind ik dan weer triest
shortlinus.com
Heb mijn bestelling nog niet geannuleerd. Ik vertrouw hun komende oplossing wel, en denk ook niet dat de huidige versie echt een probleem voor mij is eigenlijk. Ik game alleen thuis en probeerde hem eens vast te houden met alleen de Joy-Cons gisteren, maar dat vind ik echt onnatuurlijk aanvoelen. Ik kan me wel voorstellen dat het iets natuurlijker wordt als je een grip hebt die eromheen zit, maar ook met mijn Steam Deck heb ik altijd wel 1 of 2 vingers "eronder" voor mijn gevoel. Ach, we gaan het zien. :)
Mijn bestelling is al onderweg (nu in Tsjechie) we gaan het zien.
Naast dit probleem klagen mensen ook dat de dock met name krassen veroorzaakt rond de usb-c connector. Alsmede wat andere issues waar niet iedereen last van heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.