Google verwijderde vorig jaar opnieuw meer apps uit Play Store

Google verwijderde vorig jaar 2,36 miljoen apps uit de Play Store. Ook blokkeerde het bedrijf 158.000 accounts van ontwikkelaars. In 92 procent van de verwijderingen gebruikte Google op een of andere manier AI naast het menselijke proces.

Google schrijft dat in een jaarverslag over hoe het het Play-ecosysteem en Android veilig wil houden. Het bedrijf verwijderde in totaal 2,36 miljoen apps uit Google Play. Dat zijn er zo'n 80.000 meer dan vorig jaar, toen het bedrijf nog 2,28 miljoen apps verwijderde. Het gaat om apps die de algemene voorwaarden van Google Play overtraden. In 92 procent van die verwijderingen werd op een of andere manier AI ingezet naast een mens die meekijkt, zegt Google.

Het bedrijf verwijderde ook 158.000 ontwikkelaarsaccounts die zich actief bezighielden met het maken van malware of spyware. Dat zijn er een heel stuk minder dan in voorgaande jaren. In 2023 blokkeerde Google 333.000 accounts, in 2022 nog 173.000. Het bedrijf geeft geen directe verklaring voor die sterke daling.

Google zegt verder dat het bij 1,3 miljoen apps voorkwam dat die 'onnodige toegang tot gebruikersdata kregen', maar het bedrijf zegt niet specifiek hoe het dat cijfer berekent. Het kan bijvoorbeeld zijn dat apps na een tijdje automatisch geen toegangsrechten meer krijgen als die een tijd niet actief zijn ingezet.

Ook de Play Integrity-api werpt volgens Google zijn vruchten af. Ontwikkelaars kunnen die api aanspreken, zodat ze kunnen verifiëren dat hun apps niet aangepast worden. "Apps die de Play Integrity-functies gebruiken, zien tachtig procent minder gebruik via ongeverifieerde en onvertrouwde bronnen", zegt Google. Dat betekent dat apps via die api veel minder worden misbruikt via externe bronnen.

Google Play apps

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

31-01-2025 • 10:01

56

Reacties (56)

56
55
24
4
0
25
Wijzig sortering
Wat ik zo snel niet terug kan vinden is hoeveel van die 158k developer accounts ook echt "bad" waren.

Ze sluiten namelijk ook je account af als je niets slechts hebt gedaan en gewoon goed voorbereid de wedstrijd in wil gaan en er wat langer over doet om met een eerste app te komen.

Zie: https://support.google.co.../answer/11605267?hl=en-EN

Een jaar zonder activiteit of een jaar met een leeg account = account wordt zonder pardon afgesloten.
Sinds 2024 moet je ook extra gegevens beschikbaar stellen aan Google, doe je dit niet sluiten ze je developer account.
Als kleine ontwikkelaar moest ik verplicht een kopie van mijn paspoort aanleveren en instemmen dat mijn volledige naam en mijn woonadres gepubliceerd zouden worden op mijn playstore pagina.
Toen ik daar niet mee instemde werd mijn playstore pagina en developer account verwijderd.
Ik verwacht dat ze deze actie meetellen in hun cijfers.
Helaas wordt het voor de hobby-ontwikkeling inderdaad steeds lastiger. Ook voor mij de reden om niet verder te gaan. Op de komende deadline vervalt mij account dus ook. Zo jammer...
Ik zit zelf te kijken om F-droid te gaan gebruiken. Je project moet dan wel open source zijn.
Klopt, hier ook.
Ik had een kopie paspoort ingeleverd waarbij ik het BSN onleesbaar had gemaakt i.v.m. veiligheid maar dat werd niet geaccepteerd.
Volgens mij werd het afgekeurd zodra er iets aangepast is geworden aan de kopie van je paspoort. Dus ook als je iets zwart maakt dat ze niet nodig hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat Google bijvoorbeeld je foto nodig heeft, of je BSN, om te verifiëren dat jij de persoon bent die je claimt te zijn. Mogelijk wil je hierover een tip indienen: https://klachten.autoriteitpersoonsgegevens.nl/
Ja dat laten ze heel tactisch uit deze gegevens.

De hoeveelheid horror stories die ik op Reddit lees zijn wel tekenend:
"Gisteren mijn Android spel na vele jaren energie erin gestoken uitgebracht. Vandaag heeft Google mijn developer account gesloten zonder toelichting. Ik ga nu mijn faillissement aanvragen." etc.

Het AI deel zal daar vast wel een goed aandeel in hebben.
Dit dus, als ontwikkelaar heb ik echt moeite met Google Play, ze hebben zomaar een app geblokkeerd omdat screenshot niet goed was. En dan geen herkansing meer gewoon pech gehad. Alles behalve menselijk. Tevens is het review proces echt traag bij Google. Voorheen was Apple streng en duurde het soms echt lang tot het opgepakt werd. Nu vertel ik mijn klanten dat het bij Google onvoorspelbaar is. En elke keer komen maar nieuwe guidelines en voldoe je er niet aan wordt je app verwijderd of account gesloten.. dus ja dan snap ik dit soort getallen wel. De aantallen zullen alleen maar toe nemen, vraag me alleen af hoe lang ze dit nog gaan volhouden. Denk dat de developers langzaam aan laten afweten...
Ze sluiten namelijk ook je account af als je niets slechts hebt gedaan en gewoon goed voorbereid de wedstrijd in wil gaan en er wat langer over doet om met een eerste app te komen.
Als je 4 herinneringen om stappen uit te voeren (om je account dus actief te houden tegen afsluiting) compleet negeert ja dan komt het inderdaad uit de lucht vallen zoals jij het brengt.

Uit je eigen linkje:
When a developer account meets either of the criteria above, it will be marked for closure due to inactivity. When this happens, an email will be sent to the account owner communicating that the developer account will soon be closed. This will also be clearly communicated in Play Console.

The email will indicate the steps that you can take to keep your developer account and the date by which these steps should be completed. Failure to follow these steps will result in the permanent closure of your developer account, and the registration fee will not be refunded.

Reminder emails will be sent with 60, 30, and 7 days notice.
Mijn 12 jaar oude account is nog steeds actief, ben al 10 jaar niet ingelogd en mijn app is al lang offline (want voldoet niet meer aan de voorwaarden want ik heb nooit geupdate) :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 januari 2025 12:12]

Als je 4 herinneringen om stappen uit te voeren (om je account dus actief te houden tegen afsluiting) compleet negeert ja dan komt het inderdaad uit de lucht vallen zoals jij het brengt.
Je bent micromanager die denkt dat iedere keer vragen helpt om het werk sneller te laten gaan?
Nee dat zal allicht niet, maar als je kijkt naar de stappen die je kunt doorlopen om je account beschikbaar te houden, leggen ze zelf ook uit hoe je dat kunt doen ZONDER direct je app te updaten door iets te uploaden als o.a. closed testing.

Overigens is dat wanneer je al een app online hebt staan.

Daarnaast snap ik niet waarom mensen zeuren over accounts die worden verwijderd als je nog niets hebt.
Heb je geen app, en alleen een idee voor een app? Maak die dan eerst voor je een account maakt.
Er zijn wat meer voorwaarden om een account af te sluiten dan de twee die jij noemt. Maar ik kan me voorstellen dat Google niet zit te wachten op duizenden accounts waar niets op gebeurt.

Wanneer jij een account opent om een app te kunnen uitbrengen, neem ik toch aan dat je daar al werk in gestoken hebt en klaar bent voor release. Eerst een account openen en dan meer dan een jaar uittrekken voor het ontwikkelen en testen van je app is volgens mij niet heel praktisch.
Dat is aan de ontwikkelaar en niet aan Google om een besluit over te nemen.

Goed werk is nu eenmaal duur en niet iedereen heeft even een kwart of een half miljoen liggen.

Punt is dat dit beperkend werkt in het nadeel van de "indies". Daarnaast geeft het gewoon een vertekend beeld als dit wordt meegenomen in de statistieken.

Daarna mag je trouwens wel weer een nieuw account openen na het betalen van de nodige euro's. Het ging mij eigenlijk meer om de invloed op de statistieken :)

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 31 januari 2025 11:18]

Een developer account openen kost wel geld. Dus zeker niet netjes om zomaar af te sluiten.

Wat is het probleem van duizenden accounts waarop niets gebeurt voor Google? Dat zijn letterlijk gewoon een aantal regels in een database. Google gaat er pas werk aan hebben, als er wél iets mee gedaan wordt.
Hoe ervaren Android gebruikers de veiligheid van de Play store?

Ik heb als iPhone gebruiker altijd nog het beeld in mijn hoofd dat Apple veilig is. M'n moeder geef ik liever een iPhone zodat ze niet per ongeluk een kopie van de bank app download etc etc.

Maar hoe verhouden de stores zich tot elkaar?

Ps liever geen oppervlakkige discussie hieronder over wat is beter, en Apple is duur etc. Ik als Apple gebruiker ben oprecht benieuwd of mijn eigen beeld wel klopt.
Mijn ervaring is dat het tegenwoordig echt prima is.
Als je een app op zoekt in de playstore staat er netjes bij wie de leverancier is en wat er kwa data gedeeld wordt ect (stukje Veiligheid van gegevens heet dat in store) persoonlijk lees ik die altijd, daarnaast staan de Beoordelingen en reviews er ook bij van gebruikers.
Dit is tegenwoordig vrij goed, een kopie van een bank apps heb ik in de playstore nog niet gezien dat kan ook echt niet zomaar.
Als je dus gewoon normaal bezig bent krijg je echt niet zomaar malafide apps op je mobiel dit gebeurt meestal met mensen die handmatig apps buiten de playstore om installeren.
Netzoals google's zoekresultaten, is de play store super onoverzichtelijk geworden en vol met meuk.

Zoek maar bijv naar firefox. 1e resultaat is een sponsor (van bijv Opera). Vervolgens zie je firefox.

Daaronder, weer sponsor meuk.
Daaronder "limited time events", wat dat ook mag zijn.
Daaronder, "wat je wellicht interessant vindt "

En daaronder zie je de rest van de Firefox apps (nightly/beta/focus)

Het is een zooitje.
Noem he teen zooitje maar er staat overal bij wat google laat zien.
Dat men de tijd niet wilt nemen om te lezen kun je niet bij google over de schutting gooien.

Is het klantgericht? nee niet echt.
Is het een zooitje? nee ook niet, dat is gewoon marketing.

Als je gewoon leest en niet de eerste de beste install knop door je scherm drukt, is er niets aan de hand.
Het is vergelijkbaar met websites die onder de advertenties zitten. Het wordt onleesbaar en je wordt overspoeld met informatie, waardoor je moeite krijgt met het opnemen ervan en dus sneller dingen over het hoofd ziet.

En gezien de gemiddelde mens echt niks geeft om online data, werkt dit juist in het voordeel van google.
Correct, het werkt in het voordeel van google.
Net zoals als die voorwaarden waar iedereen voorbij skipt als ze software installeren of accounts aanmaken en daarna klagen dat ze het niet wisten.

Snap dat mensen niet willen lezen maar als je niets leest/goed kijkt, ben je zelf verantwoordelijk.

Lost van de UI of UX, wat ik met je eens ben, een zooitje kan worden, is het niet heel moeilijk gewoon de kopjes te lezen boven een rij apps en vervolgens gewoon te zien dat het good om sponsored of suggested apps.
Ik ervaar het niet veilig - maar dat is een geaccepteerd risico waar ik mee om ga door tenminste op mijn telefoon alleen te installeren wat van een betrouwbare bron komt en enkel de bare essentials. Geen games, geen lolzors, geen troep.

Je kunt zeggen van Apple's "maximale pijn" beleid voor het toestaan van nieuwe apps wat je wil. Als je in de avond in je bed ligt en je hoort iemand huilen, kans is dat het een app developer is die in het proces van approval zit. Godsgruwelijk traject - en terecht. Hoe meer pijn het doet, hoe beter. Want het is eigenlijk net als bij je huis beveiligen. Je kunt inbrekers niet buiten de deur houden. Wat je wel kunt doen, is het meer aantrekkelijk maken om bij de buren in te breken omdat het minder moeite kost.

Google is minder strikt en... is voornamelijk bezig met opruimen achteraf, als het kwaad al gedaan is. Als je erg app-happy bent en alles maar wil uitproberen op een Google device, kans is best aanwezig dat je al enkele keyloggers op je device hebt.
Als je erg app-happy bent en alles maar wil uitproberen op een Google device, kans is best aanwezig dat je al enkele keyloggers op je device hebt.

Sorry, maar leven wij in een andere wereld? In mijn beeld is dit Android á lá 2010... Apps kunnen niet zomaar van alles meer doen, en als hobby-ontwikkelaar weet ik bijvoorbeeld dat als je app voor het laatst een API-target'de die meer dan twee jaar oud is, dat je app automatisch uit de store wordt verwijderd. Dat betekent dat je altijd minimaal een API van de afgelopen twee jaar moet targeten, en de API's van afgelopen tijd zijn ontzettend goed verfijnd qua permissies met begrijpelijke en logische prompts naar gebruikers. En die permissies kan je niet zomaar omzeilen als developer. Ik denk dat Google Play apps niet inherent onveiliger zijn dan die in de Apple App Store.
Helemaal mee eens.
Ik ben niet zozeer developer maar heb er wel veel research naar gedaan.

Waar ik me vooral aan stoor is, zoals laatst ook op tv in het NOS en andere nieuws outlets, gezegd werd dat de app van Temu je camera kan bedienen zonder dat je het weet, dat ze je microfoon kunnen gebruiken zonder dat jij er iets over te zeggen hebt.
Ze zeiden zelfs dat ze je telefoon kunnen unlocken wanneer je slaapt.

Serieus, welke idioterie is dit?
Elke Android telefoon van zeker 3 jaar oud en met de laatste android versies, kan dat sowieso niet.
Denk zelfs nog wel een paar jaar ouder.
Zodra je app ook maar iets probeert te gebruiken zonder dat jij als gebruiken expliciet toesteming voor gegeven hebt, krijg je een popup om die toesteming te geven.
Maar vergelijk het gewoon met wat je allemaal moet doen voordat je een willekeurig ander product in de winkelschappen hebt liggen. Daar moet je ook behoorlijk wat voor doen en daarmee moet je het eigenlijk vergelijken. De verkoper wordt er op aangekeken als er iets met een product is. Als een voedingsmiddelenfabrikant slecht voedsel levert via Albert Heijn komt AH in het nieuws, niet hun leverancier (ja, in de voetnoten van het nieuwsbericht misschien). Apple doet in feite hetzelfde als iedere andere winkel.
Alleen staat er in het geval van Albert Heijn gigantisch groot AH op de verpakking. Het is dus een ah product.
Hoe ervaren Android gebruikers de veiligheid van de Play store?
Prima om via Aurora Store bepaalde gratis applicaties uit te installeren. Denk aan bankapplicaties. navigatie zoals Waze, en OV-applicaties zoals 9292 en OVpay, Die zijn niet beschikbaar via mijn voorkeurskanaal (F-Droid via Aurora Droid).

Ondertussen ben ik zo getraind dat wanneer ik iets wil installeren uit een applicatiewinkel, ik niet meer kijk naar wat een standaard openingspagina toont. Mijn ogen gaan direct naar de zoekfunctie, en ik installeer enkel wat ik nodig heb. De rest is ruis.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 januari 2025 12:39]

Ik kende Aurora Store niet, maar het lijkt een FOSS frontend voor de Play Store te zijn?

Wat is het voordeel ten opzichte van de gewone Play Store? Is het soms mogelijk om een device zonder Play Services te hebben maar via Aurora toch toegang te krijgen tot de Play Store?

Sorry voor alle vragen, ik ben gewoon benieuwd wat het voordeel is.
Het voordeel is dat het draait op een google-loze Android.
Play Store heeft een hoop Google Services nodig om te draaien, en een Google account om er aan te kunnen.

Aurora's frontend heeft geen account nodig, en maakt steeds een volledig nieuwe sessie als je er mee verbind. Waardoor het extra privacy opleverd.
Dat is wel een groot voordeel, dank voor de uitleg! Maar eens naar kijken dan, want APKs sideloaden wordt soms vervelend.
Vraagje.
Puur omdat ik me ff inlees over de app.
Maar zie je in de app ook wanneer een app die je wilt downloaden niet beschikbaar is in de play store en het van een andere bron komt?

Want hoewel privacy wellicht een leuk voordeel is, is het wel minder veilig als je ineens apps gaat downloaden van niet geverifieerde apk bronnen.
Want wat mensen ook kunnen zeggen, elke andere bron dan de playstore vertrouw ik bij voorbaat niet.
Ondanks dat je op google play store alles erop kunt gooien dat mensen kunnen downloaden.
Is het vrij veilig voor mij, tuurlijk zijn er van apps een kopie.
Maar als ik meerdere zie check ik reviews en hoeveel downloads die de app heeft.

PS. Die reviews zijn meestal klachten over de updates als ze een lage review hebben.
Note: je kunt niet alles op de google play store gooien.
Daar zitten wel echt limieten aan en voorwaarden die gescand worden bij plaatsen.
Ik gebruik de app store zelf nooit eigenlijk, maar je kan echt niet zomaar een ING App kopie uploaden ofzo. Qua troep in de appstores is er weinig verschil
In de 15 jaar dat mijn vader en moeder Android gebruiken hebben ze nog nooit een gare app gedownload. Ja er staan soms wat shady apps in (QR readers b.v.), maar de reviews en ratings word dat soort meuk al snel niet geinstalleerd.

Als je internet gebruikt is er gewoon een stuk opvoeding nodig. Al zouden ze overstappen naar iOS dan zou ik ze Do's en Don'ts uitleggen.
Hoe ervaren Android gebruikers de veiligheid van de Play store?
Ik heb in 15 jaar Android gebruik pas één keer een app verwijderd (waar ik nota bene jarenlang een betaalde versie van gebruikte) omdat hiervoor werd gewaarschuwd dat deze app potentieel onveilig was. En verder heb ik alleen nog enkele apps verwijderd omdat ze óf abandonware werden (en na verloop van tijd niet meer goed werkten) óf omdat ze bijvoorbeeld werden overgenomen door een ontwikkelaar die het o.a. stukken minder nauw nam met de privacy van de app gebruikers.

Nu zullen velen met mij erkennen dat je vroeg of laat op een punt komt waarbij het aantal keren dat je een app store bezoekt (om het even welk platform) daalt, naar mate je eigenlijk voor alles wat je nodig hebt een app hebt geïnstalleerd en deze meeneemt naar een volgende telefoon. Sommigen zullen hooguit eens in de zoveel tijd een nieuwe game proberen, bijvoorbeeld.
Je hebt een vals gevoel van veiligheid bij Apple dan. Apple heeft al net zo goed verschillende kwaadaardige apps uit hun store moeten gooien die dus alsnog door het review process zijn geraakt. Net zoals Google dat moet doen. Apple heeft waarschijnlijk net zoveel, dan niet meer, moeten doen van wat in dit artikel beschreven is.

Het gevaar is bij geen van beide noemenswaardig hoger of lager.
In mijn nu 16 jaar als Android gebruiker - van de HTC Hero (die met die 'kin') tot (binnenkort) de laatste Samsung 25 Ultra, heb ik nog *nooit* een malafide app uit de app store gedownload, noch ken ik iemand die een malafide app heeft geïnstalleerd.

Altijd trouwens met ge-root-e toestellen (behalve de laatste 2 jaar)

Verder heb ik *zelf* wel al wat apps geïnstalleerd die niet deugden (via APK), dingen die nooit in de Play Store zouden geraken gezien ze specifiek gemaakt waren om beveiligingen te omzeilen ;) waar de Play store me dan vrolijk op wees dat dit niet koosjer was.

[Reactie gewijzigd door devilkin op 31 januari 2025 12:25]

In principe is Apple veiliger maar als Android gebruiker heb ik eigenlijk nog nooit een probleem gehad. Het maakt ook wel uit hoe je apps gaat zoeken denk ik. Het standaard "ik zag een leuk plaatje met link op Facebook" en vervolgens kom je in een poel van ellende terecht zal ook hier van toepassing zijn. Maar als je gewoon serieus iets zoekt in de Playstore zal het behoorlijk veilig zijn.
Even seriuus. Waarom is Apple in principe veiliger?

In beide stores kunnen ontwikkelaars apps uploaden. Waarbij de ontwikkelaar iedereen kan zijn.
Beide stores kunnen apps bevatten die iets anders doen dan wat de app belooft of laat zien.
Op beide stores zit een filter en controle.
Precies: Het globale proces is gelijk.

Dus het argument of een van beide veiliger is moet gemaakt worden op details van de implementatie.

Echter is het argument 'het gaat moeilijker' niet een op een te koppelen aan veiligheid.
Een kwade actor kan op beide platforms acteren en heeft dat ook al eens gedaan.

ik denk persoonlijk dat deze vraag van buiten slecht /moeilijk/niet te beantwoorden is.
En dat we het zullen moeten doen met de aanname dat beide platforms in het algemeen even (on)veilig zijn.

[Reactie gewijzigd door milos op 31 januari 2025 12:20]

Het veiliger zijn is gewoon marketing praat van Apple.
We komen genoeg problemen tegen op beide stores.

In het verleden was de Play Store misschien wat losser omtrend de regels, maar dat is echt al meer dan 10 jaar niet meer.
Hoewel ik geen fan ben van apple telefoons, ben ik wel van mening dat, overall gezien, Apple's store veiliger zal zijn.
Waarom?

omdat de barrier to entrie veel hoger ligt.
Om een app te maken voor android kun je op windows, linux en mac beginnen.
Voor apple MOET je op een mac werken, dan komen er nog een berg kosten bij voor je apple developer account en dan heb je de app nog niet eens geupload.

Voor android is het overal simpeler om eraan te beginnen, en dus, in theorie, sneller om er iets op te knallen en hopen dat je iets aan de haak slaat.
Ik snap je redenering maar mijn punt is dat dat een aanname blijft.

Als men kwaad wil is dit geen barrière maar een extra stap die gewoon genomen kan worden.

Qua ontwikkeling komt er trouwens nauwelijks meer werk bij. De basis van de malafide code kan gelijk zijn.

De vraag of het veiliger is kan alleen beantwoord worden als we echte cijfers hebben van beide en deze kunnen vergelijken. Naar mijn weten worden die niet verstrekt.

De cijfers in het artikel zeggen op zichzelf niks over de veiligheid.
Ben ik helemaal met je eens hoor.
Maar het is wel een gegeven dat je minder hoord over virussen en malware bij apple mac OS of IOS dan windows.
Wat deels komt door het marktaandeel en deels door de barrier to entry.
Er is meer natuurlijk maar dit zijn zeker onderdelen die het beschermen tegen een stortvloed van bad actors.

Sinds apple meer en meer populariteit heeft gewonnen de laatste jaren, hoor je daarom natuurlijk ook wel vaker dat er wat gekke shit loos is met iets op mac os of ios.

Android heeft een mega marktaandeel buiten de US, dus dat maakt het veel lucratiever om shit op de gaan doen.
Als je echt 100 waterdichte veiligheid wil dan moet je geen smartphone nemen.
Hoe ervaren Android gebruikers de veiligheid van de Play store?
Het is zeer veilig voor Google..
Als gebruiker ervaar ik het als onveilig. Google doet weinig tegen het verzamelen van je data door zo'n app. Zo'n beetje alle gratis apps in de Playstore willen informatie van je hebben en zitten ook nog eens vol reclame. Mijn indruk is dat het bij Apple niet veel beter is maar ik het is moeilijk vergelijken omdat zo veel uit het zicht van de gebruiker gebeurt.

Ja, die apps zijn gratis en technisch gezien geven gebruikers toestemming om hun gegevens te gebruiken, maar we weten allemaal hoe dat in praktijk werkt. De meeste mensen geven voor alles toestemming als ze eenmaal besloten hebben dat ze die app willen gebruiken en de meeste mensen hebben verschillende gratis apps.

Google is een bedrijf en is vooral bezig met eigenbelang. Op een aantal punten zijn ze heel streng, maar hun eigen zaakjes gaan voor. Reclame en dataharken wordt dus geen strobreed in de weg gelegd.
Als gebruiker ervaar ik het als onveilig. Google doet weinig tegen het verzamelen van je data door zo'n app. Zo'n beetje alle gratis apps in de Playstore willen informatie van je hebben en zitten ook nog eens vol reclame. Mijn indruk is dat het bij Apple niet veel beter is maar ik het is moeilijk vergelijken omdat zo veel uit het zicht van de gebruiker gebeurt.
Dus Google slecht, elke gratis app in de Playstore slecht, Apple niet veel anders, maar jij hebt er geen zicht op. Wat wil je nu zeggen?

Ik heb persoonlijk weinig ervaring met de App store. Ik had een 3e generatie iPod touch. Maar een gratis spel, wat door veel mensen wordt gespeeld, Candycrush... is dat nu zo veel slechter en privacy gevoeliger op een Android dan Apple?
Dus Google slecht, elke gratis app in de Playstore slecht, Apple niet veel anders, maar jij hebt er geen zicht op. Wat wil je nu zeggen?
Ik weet dat ze mijn data willen maar kan niet precies zien wat ze meenemen. Dat maakt het onmogelijk om het goed te beoordelen.
Ik heb persoonlijk weinig ervaring met de App store. Ik had een 3e generatie iPod touch. Maar een gratis spel, wat door veel mensen wordt gespeeld, Candycrush... is dat nu zo veel slechter en privacy gevoeliger op een Android dan Apple?
Het is de verkeerde vraag. Dat is als vragen of je beter beroofd kan worden door de Italiaanse Maffia of door de Japanse Yakuza. De hele vergelijking tussen Apple en Google is in mijn ogen afleidend van de grote overeenkomst tussen die bedrijven: hun eigen belang staat voorop. Ze hebben talloze regels voor apps maar zodra het gaat om persoonsgegevens en reclame is het opeens eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker en doen ze niet veel meer dan het wettelijk minimum en het weren van de concurrentie.
Vergeet niet dat elke app zijn eigen dingen kan verzamelen door te vragen om in te loggen.
Dat is met apple niet veel anders (uitzonderingen daargelaten) als bij apps op android.

Daarnaast is het vaak niet google die je informatie pakt binnen de apps. Dat geld hooguit voor de advertenties.
Maar ook daarbij, volgens googles eigen voorwaarden, blijft je data binnen jou profiel en wordt het nooit verkocht aan 3e partijen.

Google gebruikt jouw data voor een filter om informatie te tonen die voor jou mogelijk interessant is.
Dus uit eindelijk kan 1 app op android ook net zo goed op Ios worden geïnstalleerd en ze pakken nagenoeg dezelfde data van je.
De officiële stores van Apple en Google zijn volgens mij heel erg vergelijkbaar qua veiligheid. Er worden in beide stores zo af en toe wel wat malafide apps ontdekt, daar zit niet echt een verschil in.

Waar bij de meeste mensen het gevoel wegkomt dat Apple veiliger is, is omdat de op Android veel makkelijker een app van buiten de store kunt installeren. En die apps vallen uiteraard niet onder het beleid van de play store. Er zijn appstores voor Android die ook gewoon goede apps bieden, maar er zijn er uiteraard ook bij die het wat minder nauw nemen.

Maar goed, dat is dus alleen van toepassing als je apps buiten de Play Store gaat downloaden/installeren.
Als je de juiste zoekopdracht gebruikt is er helemaal geen verschil zou ik zeggen tussen de beide stores.
Iedereen in mijn omgeving, ook de ouders, hebben allemaal androids en die hebben geen problemen met "valse" apps te downloaden.
Als je een beetje oplet is de Google Play Store in mijn ervaring veilig en heb je gelijk de goede app van een bedrijf. Er staat duidelijk bij van welke organisatie het komt.

Wat ik mis bij deze cijfers is hoeveel meldingen er zijn geweest en hoeveel apps er zijn geüpload in het betreffende jaar.

Geeft Apple deze cijfers vrij?
Ik heb 10 jaar geleden een aantal apps (oude games) gekocht in de Play Store. Ze staan niet meer op mijn telefoon en via zoeken komen ze niet tevoorschijn. Via Betaling en abonnementen, Budget en geschiedenis zie ik ze nog wel staan. Als ik dan op bekijken druk kom ik op de pagina en staat er in het rood "Je apparaat is niet compatible met deze versie" Alle info over de app staat er nog wel. Is dit dan wel of niet verwijderd uit de Play Store?
Dan is de app niet verwijderd uit de playstore, maar is jouw android versie te nieuw en gebruikt de app oude functionaliteiten die niet meer beschikbaar zijn in de nieuwe android versie.

Daarnaast kan het ook zijn dat de app niet voldoet aan de eisen van privacy en systeem gebruik.
Neem als voorbeeld, dat je vroeger een app installeerde met een popup "deze app maakt gebruik van de microfoon". Je kreeg dan als enige optie accepteren of afwijzen.
Nu installeerd de app gewoon en zodra het iets van je telefoon wilt gebruiken, anders dan zijn eigen files uitlezen, krijg je een popup om te accepteren dat de app, bijv. je camera mag gebruiken.

Door die implementatie te missen kan een app ook worden geblokkeerd voor installatie op je telefoon
Ik zie het bij andere comments ook staan, maar ik download ook (nagenoeg) nooit "zomaar" een app. Altijd een dienst oid waarvan ik de app wil/moet gebruiken. Die zoek ik dan ook bewust op.

Voor de rest: de browser O+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.