Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Bron: C|Net

Hannibal331 schrijft: "Na lang wachten is de Open Source audiocodec Ogg Vorbis eindelijk klaar." Eigenlijk was de software al een paar dagen af, maar nu is de release officieel. Ogg Vorbis is al lange tijd bruikbaar en sinds versie 2.80 wordt het ook door Winamp ondersteund. De laatste maanden hebben de programmeurs vooral aan de prestaties bij lage bitrates gewerkt, terwijl ze in de tussentijd ook nog even tijd vonden om een eenvoudige pagina in elkaar te knutselen. Op deze website kun je fragmenten vergelijken, die gecodeerd zijn met verschillende codecs zoals MP3, AAC, MP3Pro, WMA en uiteraard Ogg Vorbis. Veel gebruikers van Ogg Vorbis vinden deze audiocodec na het beluisteren van de andere fragmenten, superieur aan welke andere dan ook.

Ogg Vorbis Ogg Vorbis creators are hoping their technology's size and quality puts it on par with software such as MPEG-4--a rival set of audio and video technologies designed in part to condense large digital packages into small files so they can be sent quickly via the Web.

The keepers of a patent on MPEG-4 just culminated months of hashing out a royalty plan for their technology that would encourage use of the technology, something Ogg Vorbis users don't have to deal with
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Ik denk wel dat ogg vorbis pas een echt succes zal kunnen worden als de industrie de standaard ook gaat omarmen. MP3 is nog nauwelijks bekend bij de massa.
Ogg moet dus heel duidelijk beter zijn dan de rest. Een klein beetje beter in de compressie is niet voldoende denk ik.
MP3 nauwelijks bekend bij de massa?

De massa haalt wel zijn muziek in .mp3 formaat van Kazaa hoor.

Het is wel een beetje vreemd dat mp3 wel pas de laatste 3-4 jaar een boost heeft gekregen, terwijl het formaat al sinds 1990 bestaat. (Waren in 1990 de computers wel krachtig genoeg om .mp3's af te spelen, of had die muziek toen gewoon ontzettend lage bitrates :?)
1990??? Denket niet he? Dat waren volgens geen compressed wave bestanden, maar sampled bitrates met toonschema's.
S3M, MOD, en dat soort spul - Klonk nog best leuk, voor een beetje pielen met sampletjes.
Waves en Compressed vormen ervan namen toen nog VEEEL te veel ruimte in op de HD, en bovendien had je met een SB16 al een vet geile geluidskaart toen (als het niet nog de SB 2.0 / Pro was)
offtopic:
Ik heb nog een adlib "geluids"-kaart gehad, dat was pas een top kaart, in ieder spel ondersteunt, en plug en pray compatible terwijl dat pas een jaar of 7 later werd uitgevonden


Ik gebruik MP3 VBR en ik heb ogg vorbis gebruikt voor DiVX film maar ik hoor het verscheel niet. het enige verschil met MP3 is dat ogg vorbis wat k;leiner is volgens mij ( scheelt niet veel )
1990???
MP3 is gewoon Audio Layer 3 van MPEG1, MPEG2 & MPEG2.5, en bestaat dus zeker al minstens sinds 1993.
De massa download zn muziek niet via mp3. Er is meer een kleine groep die heel massaal mp3's downloadt. Als jij op straat gaat enqueteren dan zul je merken dat het merendeel nauwelijks tot nooit iets met mp3 gedaan heeft.
Mp3CD spelers beginnen nu langzaam aan populair te worden, maar de gewone discman verkoopt nog steeds beter (aan de prijs ligt het niet meer).
De massa onder een bepaalde leefftijd 16 , 17 doet niets anders ze laden alles in mp3 en fikken het dan voor hun zelf of vriendjes/vriendinnetjes op een cdr
beetje vreemd dat mp3 wel pas de laatste 3-4 jaar een boost heeft gekregen
Dat komt door het internet. mp3 - formaat is uitermate geschikt om te downloaden. Dus sinds thuis downloaden een redelijke snelheid heeft, groeit de populariteit heel snel.
Ik heb eens geprobeerd om mp3 af te spelen op een 386 met een eenvoudige ISA geluidskaart. Dat gaf normaal goed geluid. Dus in 1990 waren de computers krachtig genoeg voor mp3.

[edit}
P.S. Voeg hieraan toe de cd-brander en (cd-)spelers die in staat zijn mp3 af te spelen en je begrijpt waarom de populariteit de afgelopen 5 jaar harder is gegroeid dan in de jaren ervoor. (DVD heeft ook 3 a 5 jaar gewacht alvorens de groei explosief werd)
Het zal geen probleem zijn voor de industrie zijn om Ogg Vorbis te omarmen. Het belangrijkste voordeel ten opzichte van MP3 zijn niet zozeer lagere bitrates maar de licentie. Je hoeft geen licentiekosten of royalties betalen om Ogg Vorbis te gebruiken. Het is gelicenseerd onder de BSD-licentie. Je zou zelfs alle Ogg Vorbis code kunnen pakken en het als iets nieuws verkopen voor miljoenen euro's.
Ik denk het niet.. De industrie gaat wma omarmen omdat wma DRM enabled is.. OGG niet. Je player kan niet controleren op een of andere server of je .ogg wel legaal is, dat kan bij wma wel.. dat is voor de industire veel belangrijker. Dat &^#()@ DRM is ook meteen de reden dat MP3 niet van de troon gestoten gaat worden zolang winamp freeware blijft en de consument net als nu massaal aan de kazaa blijft...
De industrie gaat wma omarmen omdat wma DRM enabled is.. OGG niet. Je player kan niet controleren op een of andere server of je .ogg wel legaal is, dat kan bij wma wel..
Het is niet onmogelijk om Ogg Vorbis met DRM te maken, alleen is Xiph.org als non-profit stichting niet van plan zich daarmee bezig te houden.

NB: misschien herinneren sommigen zich Mjuice nog? Dat was ook gewoon MP3-met-DRM. Deze en andere DRM-toepassingen blijken echter om zeer mysterieuze redenen weinig succesvol te zijn. ;)
Uiteindelijk heeft MP3 ook support gekregen bij fabrikanten van muziekapparatuur. Of de platenbonzen daar blij mee zijn is weer een heel ander verhaal
Mp3 is tegenwoordig een 'marketing term'. Een MP3 sticker op een discman is zeer effectieve reclame. Waarom zou een fabrikant daar tegenin gaan door Vorbis te ondersteunen? Een 'vorbis sticker' is immers lang zo effectief niet (todat iedere discman er een heeft).
De nieuwe Unreal II en Unreal Tournament 2003 gebruiken Ogg Vorbis voor de muziek.
Serious Sam the Second Encounter dat afgelopen februari uitkwam gebruikt ook al Ogg vorbis voor de muziek
Ik kan me voorstellen dat juist op dit tijdstip de industrie sneller geneigd is de standaard te omarmen als vervanging voor mp3, uit angst voor een herhaling van het zoveelste patentencircus... (Zoals aan de gang is met JPEG)

Wat dat betreft lijkt het mij een goede timing om een codec als deze te releasen en daardoor in het nieuws te brengen...
Voordat het een (groot) commercieel success zal kunnen worden, moet het eerst DRM gaan ondersteunen en dat lijkt me niet echt gaan gebeuren.
Onzin natuurlijk. MP3 heeft helemaal geen DRM support, en toch is het een van de grootste successen van de laatste jaren!

Het grote probleem met MP3 is nou juist de royalties die iedereen moet betalen die een MP3 decoder of encoder in zijn software wil stoppen (of zelfs maar MP3 files wil streamen). Daar heb je met Ogg Vorbis geen last van, en je ziet daarom nu al dat er steeds meer programma's gebruik van maken.
Het word al veel gebruikt bij DivX films, ipv. MP3
niet waar
Niet in 'officiele' DivXscene films iig. TDX zegt nl. dat Ogg Vorbis NIET mag worden gebruikt. Ook vanwege het feit dat het bij eerdere releases waarbij WEL Vorbis is gebruikt er een boel users problemen mee hadden. VBR MP3 is nog steeds de standaard, hoewel ik wel hoop dat dat snel gaat veranderen. Wat betreft de KaZaA/Morpeus etc. rips ,d at zijn meestal scene rips of huis tuin en keuken rips- die gebruiken echt geen Ogg Vorbis maar eerder 128Kb CBR MP3 oid. (kwality is slecht vaak).
Dat is het mooie van de "officiele DivX Scene". TDX zijn leuk maar zwaar achterhaald. Ogg is beter dan MP3. AAC of AC3 zie ik ook liever dan MP3 als audio codec van een DivX film. Dat de jongens van de scene alles nuken wat afwijkt is botweg zielig. Zeker omdat ze zelf ook net zo illegaal bezig zijn. Ik zeg niet dat TDX fout is, alleen achterhaald.
Ik ben het met je eens, TDX2002 is al wat beter, omdat ze bijvoorbeeld XViD allowen. Vergeet alleen niet, TDX is een technische guideline en heeft verder niets van doen met quality (helaas). En goeie kwaliteits-nukers kijken ook echt even voordat ze nuken. En niet omdat het een *dupe* is van een release uit 2000 :(

Maar om terug te komen op Ogg Vorbis. Het grote voordeel voor divx wordt strax gehaald uit de multi-channel compressie. AC3 met Vorbis compressie kan je dus krijgen... enige vraag is alleen hoe je bij het decoden het spul naar je dolby vertsterker moet sturen (zal wel weer moeten worden omgezet naar AC3 intern ) :)
AC3 met Vorbis compressie kan je dus krijgen...
Ogg Vorbis kan zelf multi-channel aan (tot 255 kanalen, waaronder dus ook 5.1), het heeft daarvoor geen AC3 nodig... 8-)
LOL zo bedoelde ik het ook niet, ik bedoelde dat je niet meer een ruimteverspillende AC3 track nodig hebt om dezelfde kwaliteit te krijgen, je moet het alleen re-encoden naar vorbis ;)
Vergeet niet dat TDX dit jaar door veel van de groepen ook (nog) niet ondertekend is.
Opzich vind ik TDX 2002 niet eens zo heel erg achterhaald. Met de beschreven technieken zijn uitstekende resultaten te halen, hoewel je er wel een goede ripper voor nodig hebt.
En dat nuken omdat iets afwijkt is niet zo zielig hoor, dat is gewoon een maatregel om alles ordelijk te houden, anders zie je door de bomen t bos niet meer en worden er constant PROPERS gereleased.
Hmm blijf toch MP3 gebruiken. Mijn dvd speler leest namelijk mp3. Om nou een nieuw apparaat te kopen dat OGG Vorbis aan kan... daar zitten ik en denk ik een heel groot aantal andere consumenten niet echt op te wachten.
Kun je die speler niet flashen? Dat kon vroeger ook, met WMA support.
MP3 is slechts nauwelijks bekend bij de massa??? Zelfs mijn oma weet door alle publiciteit rond MP3 nog wat het is. Juist die populariteit zal het heel erg moeilijk maken voor deze codec om door te breken. MP3 geeft voor 99,9 procent van de mensen een goed geluid. Die 0,1 procent die dan een mega geluidssysteem heeft of oren heeft die het verschil kunnen horen zullen misschien voor dit formaat gaan.

Tuurlijk zal het vast veel gebruikt worden bij DIVX encoding en verschillende allerlei andere filmformaten, maar ik denk niet dat dit formaat net zo'n geweldige toekomst heeft.
Ogg Vorbis heeft voor beide groepen voordelen.
Voor die 99,9 procent zijn de bestanden kleiner met evenveel kwaliteit, en voor de 0,1 procent zijn de bestanden even groot met betere kwaliteit.
De heren programmeurs achter deze codec hebben echt een hoogstaand staatje van techniek achter lossy compression op tafel gezet. Vanaf zo'n 1,5 jaar terug ben ik met .ogg wezen experimenteren en merkte dat de ontwikkelingen haast dramatisch snel gingen, ondanks mijn eerste bedenkingen doordat het opensource is.

Ik verwacht niet dat .ogg snel geadopteerd zal worden door de hardware industrie maar ik hoop het juist van wel. Graag zou ik .ogg/.mp3 cdspelers op de markt zien verschijnen. Wel prettig om 16 uur muziek op 700 mb cd-r schijven te proppen.

Ook vraag ik me af of ogg vorbis als codec snel geadopteerd wordt om in .wav te gebruiken wordt. De betere audio editors ondersteunen .wav met de meest exotische codecs en eigenlijk zou dit niet exotisch maar gangbaar moeten worden.

Nu 1.0 werkelijkheid is geworden ben ik vol lof over deze codec. We wachten alleen nog op goede integratie in bestaande systemen en applicaties. WinAMP voorop!
"The problem resides in the fact presently there is no real free ogg library that uses integer math. As the majority of mp3 products don't have floating point hardware, they are unable to play OGG files."
In dat artikel staat echter ook:
"I'm very proud of the fixed-point decoder."
Als je een beetje iets van programmeren kent, weet je dat fixed point berekeningen intern met integers werkt. Vb. 3,1415 wordt dan intern opgeslagen als 31415 en 2,5 als 25000. Ik zie dus niet direct wat dan het probleem is?
Nou het gaat om de "free" decoder die er niet is (staat er echt). Had ik misschien wat duidelijker moeten zeggen. Maar goed, ben tenslotte een newbie en moet dat soort dingen nog leren.

Is toch wel handig van die Ogg Vorbis mensen, gratis op de desktop, betalen op de portable.

The Vorbis format will always be free and in the public domain. Xiph.org is investigating a variety of models for funding development, some of which may include licensing non-free Vorbis-related programs and libraries to commercial projects. One example of this is Tremor, the fixed-point decoder for embedded systems.

van http://www.xiph.org/archives/vorbis-faq/200203/0009.html

Beetje googlen levert wel wat meer op.

Sorry voor onduidelijkheid/en of arrogantie ;-)
Ben waarschijnlijk het flamefest van slashdot gewend.
welkom op t-net

voor het quoten vanuit een post kun je ubb-codes gebruiken

[ quote] stukkie tekst [/ quote] (zonder de spaties)

komt er dan zo uit te zien:
stukkie tekst
lees ook even de faq
Het zou leuk zijn als je iets minder hoog van de toren zou blazen.. Beetje arrogante attitude voor een nieuwkomer, we zijn je hondjes niet.
Oh en ga mij nu vooral de grond inboren met een grote kansloze 'ik-weet-het-beter' reply zoals je er al 2 hebt staan hier...
* LET OP! Lees iets interessants ONDER aan dit bericht!

> voor het quoten vanuit een post kun je ubb-codes
> gebruiken

:-) ach wat schattig. Dit soort loze dingen vinden je vriendjes behulpzaam. Hehehe. Wat als ik nu eens geen ubb-tags wil gebruiken? Vind je dat bedreigend?

Ohja. Ik had iets beloofd:

"The problem resides in the fact presently there is no real free ogg library that uses integer math. As the majority of mp3 products don't have floating point hardware, they are unable to play OGG files. "

Dat is toch wel een fijn antwoord op posts zoals

http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=559526

(over het gratis zijn van ogg vorbis in hardware)

http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=559462

(over OGG vorbis spelers)

http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=559476

(over het flashen van spelers)

http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=559468

(ook over licenties)

etc, etc, etc...
Even een vraagje, is deze persoon al gebanned ??

Zo nee, dan doe ik wel even een aanvraag want dit slaat echt nergens op ! :r
Kink FM heeft ook al 2 ogg streams :)
ja, heerlijke kwaliteit, zeker ivgm. de oude RealAudio streams!
Ik vindt dat het geluid van OGG 64 kb/s bijna hetzelfde klinkt als mp3 128 kb/s. OGG is dus op 128 kb/s een hele verbetering ten opzichte van mp3 :D
Dan moeten ze het wel eerlijk doen jongens !

De compilation samples bijvoorbeeld: die van .ogg zijn in vbr (ca. 128Kbps) opgenomen en de MP3 samples zijn in vaste bitrate van 128Kbits opgenomen.

Nu zou je kunnen denken dat dat eerlijk is, maar dat is natuurlijk niet zo. Doordat Ogg hier een variabele bitrate gebruikt kan er op momenten dat er geen hoge bitrate nodig is ruimte bespaard worden waardoor je ruimte over hebt voor de momenten dat een hogere bitrate gewenst is. Daar kan 128Kbits fixed bitrate MP3 natuurlijk nooit tegenop! De wma/rm samples heb ik niet meegerekend omdat deze simpelweg inferieur zijn.

Het klinkt heel aardig hoor, daar niet van, maar laten ze het dan wel ťcht eerlijk testen. Dit lijkt meer op een MS manier...

* 786562 Mecallie
EDIT: maar dan nog; wat heb ik aan een vergelijking op 64/128Kbps :?
De minimale kwaliteit MP3 die ik wil hebben is 192Kbps. Als zij nu een 128Kbps Ogg bestand beter laten klinken dan een 192Kbps vbr (!) MP3 bestand die encoded is door Lame dŠn ben ik er voor. Dat het op lage bitrates beter klinkt dan de rest wil niet zeggen dat het bij hoge bitrates ook zo is!
Met
P# heb je pas een redelijke prestatie bij 160 KBPS. Hoe zit dat dan bij OGG
zelfde verhaal... minstens even goed als MP3 op 160kbps..
Zelf hoor ik niet echt verschil tussen OGG en MP3.. Wel tussen OGG en MP3 en wma.. wma zuigt !
Denk dat OGG het moeilijk zal krijgen tegen MP3, De laatste is toch al erg wijdverspreid...
Voor jou misschien, maar ik hoor in een mp3 van 160 kbit en een ogg op 160 een WERELD van verschil!

Het ligt vaak helemaal aan het gehoor van die persoon maar ook aan het feit of hij/zij ook echt goed luisterd.

Voor op mijn werk zou het me niet echt uitmaken maar als ik met een koptelefoon een mooi rustig nummer ga draaien en hij is op 128 kbit opgenomen (mp3 of wma) dan is het voor mij eerder frustrerend dan rustgevend, omdat er allemaal kraakjes en frequentiebliepjes inzitten en het detail verloren gaat. Met OGG en MPC is dit vrijwel helemaal opgelost
Het ligt vaak helemaal aan het gehoor van die persoon maar ook aan het feit of hij/zij ook echt goed luisterd.
Klopt maar vergeet ook niet dat een setje boxen van 15 euro een slecht "kwaliteit" heeft en een set van 200 euro een stuk beter is (ook qwa hoge en lage tonen (het bereikt dus :9 )).
Dat is overal hetzelfde verhaal.IMHO.
Ze proberen wel constant nieuwe en betere formaten uit te brengen en uit te vinden, maar sinds de komst van sharing progjes zoals Napster en waarschijnlijk daarvoor ook al, zijn MP3's zo wijd verspreid dat geen enkele user van die formaten eraan zal gaan denken om zijn/haar verzameling om te gaan naar een ander formaat bestand.

Natuurlijk als het ooit gebeurt (we wish :9 ) dat het gedoogd word dat met een van deze formaten een legale kopie van muziek gemaakt mag worden zou de hele MP3 markt wel eens in kunnen storten en zouden er complete andere dingen in omloop komen.

Deze formaten zouden dan bij moeten gaan houden hoeveel kopieen er op je HD of hoeveel er weggeschreven zijn.
Daarna jou een factuur sturen die je aan de hand van die getallen moet betalen.
Maar als het door een mens gemaakt is kan het ook door een mens gekraakt worden.!
Deze formaten zouden dan bij moeten gaan houden hoeveel kopieen er op je HD of hoeveel er weggeschreven zijn.
Daarna jou een factuur sturen die je aan de hand van die getallen moet betalen.
Ik heb geen zin om voor elke muisklikje in Napster-achtigen te betalen.

Wel een abonnement van 5euro per maand, met 2miljoen+ KaZaA gebruikers kunnen ze 10 miljoen+ euro's binnenkrijgen. Dat geld moet verdeelt worden op de artiesten, download percentage van artiest betekent geld percentage van de inkomsten. Met een vereniging zonder winst is de overhead zeer laag.
Die Ogg samples heb ik even beluisterd (met redelijk goeie koptelefoon) en vergeleken met de mp3 samples, en ik moet zeggen dat het lŪjkt alsof Ogg net iets beter klinkt. Maar het verschil is wel heel erg klein, en het verschil zal op hogere bitrates alleen maar kleiner zijn
Tsja, ik weet niet met wat voor een koptelefoon en geluidskaart je luistert maar ik kan je zeggen dat het verschil van die samples hier met een Acoustic edge werkelijk fenomenaal te noemen is.
Met name de hoge tonen zijn absoluut niet te vergelijken met de andere samples.
Alleen wma komt bij mij in de buurt van de Ogg Vorbis codec.

En idd, helemaal objectief zijn de samples niet, da's eigenlijk alleen maar jammer, alsof ze wat te verbergen hebben. :?

edit:
sorry, waarschijnijk niet dezelfde samples vergeleken :o
En Mecallie, je had het goed "gezien"......
Met mp3pro plugin scheelt wel wat ja :9
ik heb ze beluisterd met een sb live en ik kan ook zeggen dat het verschil nou niet bepaald minimaal is. op zijn minst een keer zo helder (64kb klinkt als een 128kbit mp3) dus de compressietechniek is zeker niet verkeerd.
Hier ook beluisterd met een SB Live 5.1 + goede Philips hoofdtelefoon.

En die WMA klinkt toch echt niet lekker, MP3Pro klinkt nog beter.
Weet jij wel zeker dat je mediaspeler MP3Pro ondersteund (lees: heb je de plugin voor Winamp wel gedownload)? Winamp speelt namelijk wel gewoon MP3Pro af omdat dit backwards compatible is. De kwaliteit is dan echter wel jammerlijk...

Het beste is om gewoon naar de .wav files te luisteren die ze er bij hebben staan. Dan weet je ook meteen zeker dat je niet beÔnvloed word door een andere geluidssterkte/equalizer instelling van de verschillende codecs.

Een ding weet ik wel: de 128Kbits sample is nog niet zo goed als een 192Kbits vbr MP3 met Lame. Bij lagere bitrates klinkt het wel iets beter, maar daar heb je eigenlijk alleen behoefte aan bij streaming...
Ik heb al eerder een vergelijking gedaan met Ogg (niet release) mp3 en AAC.
Ik vond AAC veel beter klinken dan OGG
Bij lage bitrates dan.
Ik heb al eerder een vergelijking gedaan met Ogg (niet release) mp3 en AAC.
Ik vond AAC veel beter klinken dan OGG
Bij lage bitrates dan.
Vroeger was dat inderdaad zo, maar zoals de release notes zeggen, hebben ze daar juist heel hard aan gewerkt voor de 1.0 final... en dat is te horen ook!
omdat het open source is denk ik eerder dat het in games en programma's gebruikt gaat worden dan dat het een nieuw standaard wordt.
Of Microsoft moet de codec in windows stoppen, dan hoeven alle n00bs er geen te downloaden.
Microsoft die een open source en DRM-vrije codec in Windows gaat stoppen terwijl ze zelf WMA hebben? Ik dacht het niet.
Ik heb nu een aantal samples geluisterd, en op 70kbits/s is hij duidelijk superieur aan mp3 op 128. van mij mag dit de nieuwe standaard worden!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True