Jabra stopt met maken draadloze oordopjes

Jabra gaat stoppen met de productie van draadloze oordopjes. Moederbedrijf GN zegt dat investeren in de Elite-oordopjes en de Talk-oordopjes voor bellen op lange termijn niet winstgevend is.

De voorraad oordopjes zal tegen het einde van het jaar op zijn, schat GN in. Daarna blijft het bedrijf bestaande klanten in elk geval nog de komende paar jaar ondersteunen. Jabra kondigt nog wel twee laatste modellen aan: de tweede generatie van de Elite 8 Active en de Elite 10.

GN zegt te stoppen met de Jabra-productlijnen omdat op de lange termijn de investeringen niet rendabel zijn. "De markten zijn in de loop der tijd veranderd. We zijn nu van mening dat we geen redelijk rendement op onze investeringen kunnen genereren in vergelijking met de vele andere mogelijkheden die we hebben binnen onze bedrijfsonderdelen Hearing, Enterprise en Gaming", zegt het bedrijf.

Jabra Elite 8 Active
Jabra Elite 8 Active

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-06-2024 • 15:02

125

Submitter: Solictice

Reacties (125)

125
125
30
0
0
80
Wijzig sortering
Erg jammer, want het waren onwijs goede oortjes. Beetje groot, maar de kwaliteit was vrij hoog.
Uit eigen ervaring ben ik het daar niet mee eens. Toen earbuds nog relatief nieuw waren (maar na de introductie van de Airpods) heb ik een setje Jabra earbuds gekocht @ €150. Nou daar heb ik spijt van gekregen zeg. De linkerkant deed het prima maar de rechterkant viel er constant uit.

Ik heb uiteindelijk ter vervanging een set Airpods Pro gekocht (hoewel ik gewoon een Android gebruiker ben) en dat was de beste koop die ik had kunnen doen in die prijsklasse.
De AirPods Pro waren (en zijn) ook significant duurder… Dat ze erg goed zijn ben ik met je eens.
Zijn ze ook, ik had geen zin meer in hetzelfde gehannes nog een keer. Dan maar iets meer geld uitgeven.

Maar dat praat de kwaliteit van de Jabra earbuds niet goed lijkt me. Het minste dat je van een aangekocht product (ongeacht de prijs en productcategorie) kan verwachten is dat ze op een behoorlijke manier bruikbaar zijn toch?
Je kunt van elk product de pech hebben dat je een maandagochtend modelletje hebt gekregen. Een goed bedrijf zorgt voor een oplossing. Kan net zo goed gebeuren met Apple EarPods.
Statistisch gezien heb je gelijk. Als consument heb ik daar echter evenveel een boodschap aan als een corporatie heeft aan minder omzet en winst maken dan het jaar ervoor.
Naar mijn ervaring ben ik volledig gekapt met draadloze oortjes. De batterij gaat altijd dood na een jaar gebruik, waarbij de batterij bij de ene sneller op is dan bij de ander en de tijdsduur van de oortjes er überhaupt flink mee verlagen. Zo waren mijn Sennheiser True Wireless 2 uiteindelijk leeg na een uur gebruik, en mijn Sony WF-1000M4 leeg na een korte periode. Overgestapt naar IEMs, klaar met die troep.
Bij mij waren de Sony WF-1000M4's ook niet meer geweldig. Een paar weken geleden heb ik de batterijen vervangen en ze zijn nu weer geweldig. Even een tijdje knutselen, maar dan heb je wat. En je bent Tweaker of je bent het niet natuurlijk ;-)
Ja alleen zijn de batterijen erg duur! Al zo 50 euro🙂.
Op lange termijn zou mijn opinie blijven, haal IEMs zit je ook niet met bluetooth encoding te klooien! (Voor de hifi freaks onder ons)

Moet wel zeggen dat ik ANC mis. Me muziek moet nu extra hard om een huilend kind te muten.

[Reactie gewijzigd door hoikboik op 22 juli 2024 15:56]

Twee batterijen en een tube met de goede lijm was idd bijna €50,- bij bol.com. Ik wilde niet op China wachten, anders kan het nog een stuk goedkoper. Ondanks het gedoe, vind ik bluetooth toch veel fijner dan zo'n draad die altijd in de knoop zit.

Huilende kinderen mute ik meestal door ze een knuffel te geven :D
Altijd netjes je kabeltjes oprollen en dat probleem bestaat niet meer 😋
Kabel blijft kabel, kans op ergens blijven hangen is heel groot.
Kan je makkelijk nieuwe kabel opzetten 😋 de drivers kunnen los van de kabel
Ja, weet nog vroeger van philips die een koptelefoon had met losse kabel.... Maar je kon geen losse kabel kopen.....
Heb je zeker van die shure in-ears? Ik had dopjes van RHA, maar die kabel is veel te lang, dus zat altijd met een grote lus.
En ja kabel breuk na jaren gebruik.

Btw ipv die kabel kun je ook bluetooth apparaatjes eraan hangen zodat ze alsnog draadloos zijn. En die kun je we gewoon vervangen als ze slechter worden. Zo kun je eeuwig met je in-ears doen.

Ik ben wel blij met mn jbl reflect flow pro, ik heb heel lang gewacht voordat ik aan draadloze in-ears begon want kon nooit wat goeds vinden. Want ik had batterij capaciteit slijtage al soort van erbij gerekend. En airpods gingen 4,5 uur mee op 1 lading dus blijft er niet veel over. De jbl dopjes zijn 8 uur net anc en 10 zonder anc.

Voor comfort kon ik ook niks goeds vinden. Sony’s zitten niet lekker stond bij veel reviews.

Ze moesten zweet bestendig zijn voor fitness. De jbl zijn waterdicht. Dus in een sopje laten weken zodat ze schoon worden.

Geluids kwaliteit valt erg mee. Vooral omdat ze draadloos zijn klinken ze erg goed.

Wel nadeel dat ze niet altijd meer vol zijn als ik ze wil gebruiken. Dus voordat ik ze nodig heb moet ik ze aanzetten en de stroom kijken en desnoods eerst aan de lader leggen. Dat is wel jammer. Mja als dat het ergste is…
Nee, zelf gebruik ik voor oortjes de Sennheiser IE200 met een ifi GO dac.

En voor thuis gebruik de Hifiman Edition XS met ifi Uno dac.
Hangt er van af of hij zijn eigen kinderen of die van vreemden wil muten :P
Probleem bij de bron aanpakken :-)
Maat van mij had hetzelfde met de WF-1000XM4. Hij had ze bij de Mediamarkt gekocht en had ze 1 jaar en 10 maanden ofzo. Is hij mee terug gegaan, aankoop werd ongedaan gemaakt en hij kon voor minder geld de XM5's kopen. Zo kan het dus ook.
Tja, vind het een beetje e-waste. Voor dezelfde prijs heb je geweldige IEMs
Misschien, maar die dingen zijn klein, de batterijen zijn miniscule knoopcelletjes (herlaadbaar). Qua grondstoffen kan je voor een laptopaccu denk ik wel enkele honderden oordopjes accu's maken.
Zeker zo, maar het gemiddelde persoon gaat niet zijn oortjes laten repareren, sinds je het naar een gecertificeerde handelaar moet van Sony. En met de hand, de batterijen zijn zelf al erg duur om los te kopen. Fairbuds heeft zeker mijn plus punten daar in, echter is wel zo dat het geluids kwaliteit van deze minder is dan de xm4's.
(Waardoor het weg gooien en nieuwe kopen natuurlijk aantrekkelijker is)

[Reactie gewijzigd door hoikboik op 22 juli 2024 15:56]

Niks troep aan
Die van samsung zijn top en accuduur blijft goed. Gebruik ze bijna dagelijks
Terug naar draad? Mooi niet dus. Heb nu al behoorlijk lang zelfs cheapass earbuds van de action, nog geen 15 euro en die gaan een hele werkdag mee, voorheen had ik ook enkele dure doppen die maar ff meegingen en waar zelfs de geluidskwaliteit niet beter was als die action battletron plugs van 15 euro. En gaan ze kapot, nou geen pijn, koop wel weer nieuwe. Huidige set die ik heb doen het al 2 jaar (maar heb ook een setje waarvan aan 1 kant het geluid zachter is, geen idee waarom en hoe eventueel te fixen).
Als je iems haalt kan je de kabel gewoon vervangen 🙂
En wat is er dan zo bijzonder aan iems? Zijn niets meer dan earplugs met draad.
Als je t uitzoekt, wens ik je success in de Rabbit Hole alvast.
Het is beter voor jezelf en je portemonnee om je huidige geluids kwaliteit te waarborgen.
Dan heb jij zelf pech gehad met die draadloze oortjes want ik heb draadloze oortjes van Samsung al 16 maanden. Al 4 keer laten vallen op steen. En doen het nog steeds. Oortjes met aansluiting gingen bij mij al na half jaar kapot
Meervoud, elke keer met draadloze oortjes.
Of Samsung iets beter doet, wie weet. Maar naar mijn ervaring gaan ze nogal snel stuk. Of het probleem is dat ik het oplaad kabeltje elke keer kwijt raak, of dat de batterijen echt slappe hap is, wie weet.

Fijn voor jou dat ze het nog doen!
Ik vraag me echt af wat jullie in hemelsnaam doen met die dingen? Ik heb de Sony WH-1000XM3 gekocht bij release (30 dec 2018). Ik gebruik hem vrijwel iedere werkdag meerdere uren. Met andere woorden; ik ben een heavy-user en dat ding zou nu ondertussen zwaar versleten mogen zijn.

Maar dat is hij niet; hij doet het nog steeds uitstekend. De kussentjes beginnen kaal te raken dus een vervanging van die kussentjes zou mooi zijn. Maar de batterij is nog steeds uitstekend; ik hoef maar één of twee keer per week op te laden.

Ik laad wel altijd op met een laptop of een goede Anker oplader. Gebruiken jullie misschien goedkope Chinese opladers of zo?
Ik ben geen techneut wanneer het uit komt op watt verbruik enzv. Maar de Sennheiser oortjes had ik perongeluk aan me 60w oplader gedaan van toen nog oneplus 9 pro. Maar na het lezen van hoe dit in elkaar zit, zou hij moeten communiceren hoeveel wattage hij geeft?

Verder heb ik die xm4's eigenlijk altijd neergelegd op een wireless charging pad, sinds die dat support en het is lekker simpel om hem er even op te gooien en dan weer mee te nemen.
De linkerkant deed het prima maar de rechterkant viel er constant uit.
Dan ga je toch terug naar je leverancier? Als het product niet goed werkt dan is dat een garantiekwestie.

Gebruik zelf al 4 jaar de Jaybird Vista's en ondanks dat het opbergdoosje helemaal gaar is, doen de buds zelf het nog top. Hebben ook al een keer een rondje bonte was gedaan, omdat ik ze in mn hardloopjack had laten zitten.

Heb mn vriendin die Jabra Elite Active aanbevolen omdat ik niks dan lovende reacties erover las. Connectiviteit daarvan is gebruiksvriendelijker dan mijn Jaybirds. Niet Apple niveau gemak, maar ze hebben dan ook geen Apple prijs en veel belangrijker... Apple geluidskwaliteit.

Ik vind de draadloze buds bij het sporten echt een verademing.
Jammer dat je zo’n slechte ervaring had. Zelf medio 2018 een Jabra Elite 65T setje gekocht (destijds volgens mij om en nabij €180) en die werken nog steeds erg goed. Alleen de batterij gaat wat minder lang mee (+-3 uur), maar dat merk ik zelden.
Heb zelf laatst KZ ZSN Pro X gekocht in de aanbieding voor €13 op Ali om te testen, na een tip dat ze goed zijn, heb na gebruik, er meteen nog 3 bij besteld voor dat geld, daar ze fantastisch vol klinken van Jazz tot en met Metallica, op mijn Hidizs AP60 Pro, met als enige minpunt de vervangbare goedkoop aanvoelende kabel.

Gebruik ze nu meestal samen met de €70 KZ AZ20 BT Ear Hooks (C-pin connector), die ook uitstekend zijn, en ik durf te zeggen dat ze qua geluidkwaliteit zelfs beter zijn met mijn oude Sennheiser Momentum True Wireless, en daarnaast comfortabeler qua draag comfort.

En heb voor op werk €32 KZ AZ9 Pro Ear Hooks waar mee ze vergelijkbaar zijn met de Momentum's.

Het is bizar hoe goed zoiets goedkoops kan klinken, zijn er betere te koop, zeker, maar niet gouw voor deze prijs.

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 juli 2024 15:56]

De mijne vielen ook constant uit mijn oren. Niet heel erg te spreken over die dingen.
By "right side" do you mean right earbud? If so, SNAP! Last time my right earbud fell out of my auditory canal it did so at night into long-ish grass. Found it the next morning but not before something else (fox?) tested its snackability rating. Suspect it rated it at less than 1/-10. Have complained to Jabra about the ease with which the right and (less) the left earbuds fell out of my auditory canals. Nil respondem. Offered me a 30% discount on a limited range of earbuds. So not surprised they are dumping the product(s). Good for music though.
Haha, ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan juist met mijn Airpods Pro (gen1). Soms is het gewoon een probleem met dat ene geval, niet met de hele productlijn.
Oh ik beweer eigenlijk ook niet anders hoor. Het was meer dat ik op het moment van vervanging zoiets had van "ok en nu wil ik geen gezeur meer". En hoewel een productiedefect in principe elke fabrikant kan treffen, heb ik dat zelf in elk geval nog niet bij Apple gezien.

Achteraf heb ik trouwens ook geen spijt gekregen van de Airpods, ik gebruik ze nog steeds en ze doen het even goed als toen ik ze kocht.
Een aantal jaar terug heb ik oortjes van Jabra gekocht en ben maar wat blij dat ik ze halve prijs hebben kunnen kopen want de kwaliteit was echt niet heel bijzonder wat betreft muziek. En voor bellen vond ik ze eigenlijk ook niet heel geweldig daar heb ik altijd een regulier Jabra headset voor gebruikt.
Goede oortjes qua geluid & pasform waren het zeker, de noise cancelling vond ik zelf verrassend goed, zolang het werkte.

Heb namelijk in 2 weken tijd 3 setjes Jabra Connect 5t gebruikt en weer geretourneerd. Na enkele dagen gebruik kwam uit een kant, 'n continue statische ruis, alsof je op 'n oude radio naar een lege radiofreqeuentie aan het luisteren was. Doe je de ANC uit = ruis weg, leuk, maar daarvoor koop ik geen dopjes met ANC :+
Probleem was een bekende las ik online, maar de Jabra support had er weinig trek in om je te helpen anders dan copy/paste verhaal resetten & ontkoppelen.
Toch braaf gedaan, elke set meermaals gereset, opnieuw gekoppeld, ca. 50% kans dat het opgelost was voor max 2 uur, terug kwam het probleem zeker.

Uiteindelijk getourneerd naar verkoper en nieuwe ontvangen, om 2 dagen later hetzelfde probleem weer te hebben en weer om te wisselen. Na de 3e set met hetzelfde euvel was ik er klaar mee. Of je dat hoge kwaliteit mag noemen vind ik subjectief.
Ja, vooral de duurdere sets waren geweldig. Ik heb zelf de Elite 10 en die zijn geweldig. Zelfs buiten lopen, wind, Kan gewoon bellen.
Mwah, ze waren wel ok. Je zou echter van een Jabra verwachten dat ze iets extra's zouden doen met voice maar in dot opzicht worden ze gewoon voorbij gelopen door andere. Verder worden ook goedkopere oortjes staande beter waardoor Jabra hun relevantie verliezen omdat ze qua merknaam niet aan de waarde komen van de grotere spelers in de industrie.
Jammer, al enkele jaren tevreden gebruiker van mijn Jabra Elite 85T. Onmisbaar op het werk! Goede NC, kwalitatief en goed geluid. Batterijduur is nog steeds perfect, dus ook nog niet aan vervanging toe.

Dan zie ik mezelf op termijn nog wel overstappen naar Sony WF reeks wanneer vervanging nodig is. Of een setje Jabra in afslag ofzo.
Overweeg de Nothing Ear. (Raar maar waar: Nothing Ear 2 is ouder type). Deze wordt door diverse Youtubers getest als 1 van de beste call quality inears en heeft tevens goede (muziek) geluidskwaliteit. En die vind je standaard voor €149,-.
NC kwaliteit staat bij mij met stip op 1 ;)
Voor mij een onmisbare functie op het werk.
Belkwaliteit zou ik nipt voor audio zetten.

Maar momenteel hoef ik niets te overwegen, ik ben voorzien van meerdere devices voor allerlei situaties, maar toch bedankt voor de tip.

Jabra Elite 8T
Sony WH-1000XM4
Soundcore i3a
Shokz OpenRun
Nog iets ouder van Jabra voor het sporten

In-ears en headsets, het is bijna een hobby/verslaving :+

Trouwens, moest je de site nog niet kennen, bezoek zeker eens die van Scarbir. Die test echt 'alles' :*)

[Reactie gewijzigd door Drwho1 op 22 juli 2024 15:56]

ANC moet je echt bij Sony zijn. Puur vanwege die foam plugs die ze gebruiken.

Ik ben er sinds vorige week ingedoken, ik heb echt puur voor meetings inears nodig. Normaliter doe ik meetings gewoon op laptop speakers, maar de inhoud is soms gevoelig. Bij mijn dagelijkse wandeling een muziekje is ook wel wenselijk. Zodoende bij de Nothing's uitgekomen. Toevallig gingen die eergisteren voor €129,- weg dus setje gescoord.
ANC moet je echt bij Sony zijn. Puur vanwege die foam plugs die ze gebruiken.
Over het algemeen wordt ANC bij Bose als beter ervaren. Foam is subjectief. Zelf vind ik dat niet fijn in het oor.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 15:56]

ANC op mijn WF-1000XM4 met de bijbehorende foam vond ik anders behoorlijk tegenvallen. Na een tijdje zoeken kwam ik op Comply Foam uit. Ik stond op het punt ze te verkopen vanwege de tegenvallende ANC, maar die Comply schuimpjes hebben ze "gered".
Gisteren de Sony XM5 earbuds gekocht, vallen erg tegen qua batterijduur t.o.v. mijn XM3 die ik ook heb. Aangezien jij veel producten hebt, welke zou je adviseren voor fietsen, sporten (hardlopen + sportschool)? de Shokz OpenRun?
Jaybird Vista 2 is mijn weapon of choice, erg prettige doppen.
Shokz OpenRun moet je niet kopen voor de geluidskwaliteit. Maar om buiten te sporten een must vanwege de veiligheid.
Shokz OpenRun moet je niet kopen voor de geluidskwaliteit.
Ik heb een Shokz OpenRun Pro gekocht voor het draagcomfort bij lange videomeetings. De geluidskwaliteit blijkt - voor mij - goed genoeg om er ook muziek mee te luisteren.
Voor fietsen icm podcasts kan ik Shokz niet aanraden. Ik heb ze geprobeerd maar je moet ze ongemerkt zó hard zetten om boven het omgevingsgeluid uit te komen dat ik soms met een piep in mijn oren thuiskwam.

Als je alleen muziek luistert is dat mogelijk een kleiner probleem maar hou er dan rekening mee dat je lang niet alles goed hoort. Vooral windgeruis is echt een issue.

Voor minder snelle of winderige activiteiten zijn ze wél heel geschikt. Binnen vond ik de geluidskwaliteit boven verwachting goed. Voor een sportschool zou ik dan weer liever ANC hebben…
Inmiddels zijn er de Shokz open fit earbuds. Die wegen 7 of 8 gram per stuk, hetgeen niet veel is. Geluid is aangenaam, bas redelijk. Bij harde wind is het aangenaam het geluid hard aan te hebben staan.
Voor sporten zou ik hands-down de Shokz Openrun aanraden. Ik heb ze nog maar enkele maanden, maar zijn nu in/rond huis en tijdens het sporten een vaste waarde.

Je blijft de omgeving horen en ook binnen kan je nog steeds gesprekken voeren of mensen verstaan.
Ik luister regelmatig podcasts, daarvoor zijn ze perfect. Qua muziekstijl luister ik meestal techno, de bas is wel onbestaande da's de grootste min. En over het algemeen zullen ze qua geluidskwaliteit zwakker scoren dan in-ears. Ik voer er ook telefoongesprekken mee, nog geen enkele keer de opmerking gehad dat mensen me niet goed verstaan.
Die wilde ik dus ook halen, maar vanwege zeer positieve recensies op YT toch maar voor nieuwere Open Fit van Shokz gegaan. Vaak niet eens door dat ik ze om heb, zo licht zijn ze. En de bas is echt ok, hoor.
Gisteren de Sony XM5 earbuds gekocht, vallen erg tegen qua batterijduur t.o.v. mijn XM3 die ik ook heb.
Trekt die ANC de batterij niet onnodig hard leeg?

Heb zelf al 4 jaar de Jaybird Vista's zonder ANC, maar ik vraag me oprecht af of ik het nodig heb.
Gebruik het wel op mn Sony over ears (XM4's) namelijk.
Als Noisecanceling echt je ding is dan moet je kijken naar over ear headsets en niet oordopjes. (oh je hebt al een Sony WH-1000, goed ding!!)
De kwaliteit en geluid van oordopjes verschilt heel erg per persoon en is heel persoonlijk.
Persoonlijk groot fan van de samsung buds, perfecte kwaliteit voor de prijs.
Zelfs een keer gekocht bij mediamarkt in een aanbieden voor 80,- (buds pro)
De FE editie kost zelfs maar 65,- euro
https://www.bol.com/nl/nl...2x6AJTEAQYASABEgKvlvD_BwE
uitvoering: Samsung Galaxy Buds FE (Grafiet)
En de buds pro 2 kosten tegenwoordig 130 euro
product: Samsung Galaxy Buds2 Pro
Ben heel erg over Jabra te spreken, maar ANC was haast niet aanwezig. Zowel op de Elite 4 active als de 7 active.
Dank voor de tip, heb zelf de nothing ear 2 en ik vind ze erg wisselend. Misschien gevoelig voor 'goed zitten' (microfoon richting mond?)

Zal eens lezen over de opvolger

Geen grote stap vanaf de ear 2, wel relatief goedkoop voor bellen zijn de Samsung Galaxy Buds FE Truly Wireless volgens de rtings test

[Reactie gewijzigd door WaarAnders op 22 juli 2024 15:56]

Amen, heb de 85T ook al een jaartje en bevallen enorm goed!
Ben ook erg blij met mijn 85t's. Naast het prima geluid vind ik het vooral ook erg fijn dat de noise cancelling regelbaar is. En dan niet met een schuifje die loopt van volledige noise cancelling naar hearthrough maar een apart instelbare sterkte van de noise cancelling.
Dat hebben heel veel bluetooth oordopjes en hoofdtelefoons niet en ik ben erg blij dat de Jabra's dit bij de 85t wel hebben. Gek genoeg hebben ze dit bij opvolger Elite 7 pro weer afgeschaft... Hoe dan ook ook, jammer dat Jabra gaat stoppen met het maken van oordopjes!
De markt is verzadigd en Jabra heeft veel andere audioproducten, en niet echt iets waarmee ze zich onderscheiden. Ik snap dat ze hieruit stappen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 15:56]

Handige vorm, fysieke knoppen, heeft alle functionaliteiten, meest recente bluetooth standaard, ip68, case ook een IP rating, case redelijk compact, vallen niet snel uit, elite 10 unieke vorm die minder diep in het oor hoeft, meerdere kleuren. Hoezo ze onderscheiden zich niet? Alle bij elkaar onderscheiden ze zich door zo compleet te zijn.
Heel jammer zeg.
Als ik op dit moment de allerbeste all-round oortjes moet benoemen zijn dit echt de Jabra Alite 10.
Beste combi van comfort, bediening en geluid voor een nette prijs.
Erg jammer. De Jabra Elite 10 oordopjes die ik recent heb gekocht, zijn de eerste oordopjes die ik langdurig kan verdragen. Ik heb Apple Airpods (Pro) en een aantal andere merken geprobeerd, maar na nog geen uur het ik gewoon pijn aan mijn oren (door druk op het kraakbeen).

De Jabra Elite 10 zijn een soort "semi-in-ear", ze zitten als het ware tegen je oorkanaal aan in plaats van erin. En dat zorgt ervoor dat ik ze langdurig kan dragen zonder pijn.
Waar Jabra GN groot mee is geworden zijn headsets voor contact-center en open-office gebruik. In-ear oordopjes zonder mic-boom zijn, in mijn optiek, totaal ongeschikt voor die twee settings. Zonder een microfoon dicht bij je mond is het onderscheid maken tussen de stem van de collega die naast je zit en jou bijna onmogelijk.

Headsets die dit goed kunnen, zoals de Jabra Evolve 65, zouden verplicht gesteld moeten worden in elk kantoor. Maar hoe vind je headsets die dit goed kunnen zonder ze allemaal uit te proberen? De feature heeft volgens mij niet eens een naam. Jabra noemt het Open Office Ready, maar ik heb nog geef Pricewatch filter gevonden over dit onderwerp helaas.
Heel jammer,

Met de Elite 10 hebben ze eindelijk in de roos geschoten en werkelijk een top product neergezet. Veel beter dan Sony, Sennheiser of Bose. Zowel de kwaliteit van het geluid als de ANC is werkelijk uitmuntend, als ook de pasvorm. Ik heb vele merken en types uitgeprobeerd in de laatste jaren en met de Elite 10 had ik eindelijk gevonden wat ik zocht.

Het is heel erg jammer dat daat straks geen opvolging op gaat komen.
Een hele verkeerde beslissing in mijn optiek.
Ze hadden beter de lijn earbuds veel kleiner kunnen maken. Naar 4 of 5 modellen. Nu is de range veel te groot en snap ik dat dat lastig wordt in de toekomst. Maar met zelf 3 modellen kun je de markt prima bedienen.
Idem hier. Met de elite 10 heb ik eindelijk mijn perfecte set oordopjes gevonden. Had liever gezien dat ze zich enkel nog alleen op de high end series zouden richten, Elite 10 serie en evt de 8 er bij.
Echt jammer dat Jabra hiermee stopt. Ik gebruik nu 3 jaar de Elite 75t en ben daar zeer tevreden over. Na 1 jaar ging de linker oordop zachter klinken. Onder garantie een nieuwe set gekregen.
Die werkt nog prima. Goed geluid, goede mics, prima pasvorm en solide gebouwd. Fijne app. Alleen de ANC kan beter, maar voor mij minder belangrijk.
Wat betekend solide gebouwd als de linker oordop na een jaar stuk ging? Dit is eerder een ervaring waaruit slechte bouwkwaliteit blijkt.
Ik bedoel dus materiaal van behuizing. Stevig, vaak gevallen en nog onbeschadigd.
De electronica is een ander verhaal
Ik snap het wel, tegen de AirPods Pro kan je gewoon niet opboksen.
Ik snap het wel, tegen de marketing van de AirPods Pro kan je gewoon niet opboksen.
Ik heb je zin even gecorrigeerd ;)
Die opmerking mag je weglaten hoor. Zelfs op Tweakers zijn de meeste mensen zeer positief over die dingen. En terecht.
Blijkbaar niet ;) . Ze zijn goed, de airpods, maar zeker niet de beste. Het is vooral handig als je een Apple hebt, daar ben ik het helemaal met je eens, maar het zijn zeker niet de beste wat betreft audio kwaliteit en andere onderdelen
Nog nooit zo’n slechte kwaliteit als de AirPods Pro meegemaakt. Er valt er vaak eentje uit of dan wil de andere niet opladen of zelfs niet herkennen dat die in het doosje zit (speelt dus in het doosje vrolijk door tot de batterij leeg is) en de samenwerking met m’n iPhone vind ik eigenlijk om te janken. Na 5x disconnecten en reconnecten, in het doosje, uit het doosje, begrijpt ie dan eindelijk dat ik 2 oortjes in heb en niet eentje (terwijl klikken wel weer op beide oortjes werkt). Eigenlijk altijd onverklaarbare gekkigheid gehad met AirPods Pro. Verstaanbaarheid met bellen is gewoon nul: te zacht, behalve de ruis. Dat ontstaat mogelijk zodra ik ze met een niet-Apple product gekoppeld heb gehad. Helemaal verwijderen en opnieuw koppelen werkt dan een tijdje.
Nee, tegen de AirPods Pro opboksen is in mijn ervaring niet zo'n uitdaging.
Je wordt wel genulled maar op zich deels klopt het wel, de marketing campagne daaromheen is gewoon groot.
Ik zie eigenlijk zelden reclame van Apple, volgens mij betalen ze ook nooit echt influencers en dergelijke om hun producten te marketen. Verder dan wat review exemplaren rondsturen gaan ze volgens mij niet.

Denk dat Jabra wel wat meer investeert in marketing.
Reclame is maar een klein onderdeel van een geheel marketing plan. De marketing machine van Apple draait al zo lang en vooral continu dat ze nu relatief weinig reclame hoeven te maken. Zodra Apple een nieuwe keynote heeft gaat de mond-op-mond reclame heel snel, iets wat ze opgebouwd hebben over de jaren heen. Review exemplaren rondsturen is ook zeker een deel, maar denk bijvoorbeeld ook aan nieuwsorganisaties uitnodigen voor de keynotes etc.

Apple is niet door iedereen de meest geliefde organisatie, maar veel mensen zitten diep in het Apple eco systeem wat vanuit een business perspectief heel erg knap is van ze.
De keynotes zijn nu toch al sinds covid vooraf opgenomen video's, dus publiek komt er al niet meer aan te pas. Misschien dat ze die presentaties al op voorhand naar die nieuwsorganisaties versturen, dat kan wel.
Ze hebben door Apple georganiseerde events waar ze met de press samen op een grote beamer naar die presentaties kijken. Dus de press komt nog gewoon.
Precies, het is vooral marketing. De merk trouwheid van mensen die Apple producten kopen is ook enorm waardoor het lastig is om daartussen te komen ook al is je product beter.
Trouwheid is een manier om het te benoemen. Maar is het trouw als je er zo diep in hun expres gesloten ecosysteem zit dat je er niet meer uit kan? Zeker een deel van de mensen zal in hun merk-val zitten.
Ik vind apple’s ecosysteem meer gesloten door de concurrentie die niet bestaat dan door apple’s eigen toedoen.

Welk ander merk telefoon kan je tegenwoordig nog kopen waar geen spyware/android op draait?
Talloze, maar door Android per definitie weg te zetten als spyware laat je wel heel erg duidelijk merken in welk kamp je zit. Daarbij ga je er van uit dat iOS geen telemetrie heeft, wat natuurlijk onzin is.

Feit blijft wel dat Apple het concurrenten actief zo moeilijk mogelijk maakt door allerlei softwarematige en technische wegblokkades op te werpen, met geen enkele andere reden dan concurrenten zoveel mogelijk dwars zitten, maar het aan de gebruikers verkopen onder de noemer "veiligheid" of "compatibiliteit".
Talloze? Welke dan?
Welk ander merk telefoon kan je tegenwoordig nog kopen waar geen spyware/android op draait?
Geen een, ook Apple maakt gebruik van je data. Allemaal geanonimiseerd, privacy, blah blah, maar ze verdienen geld aan jouw data, zo simpel is het.
Kan je laten zien waar ze winst maken op privacy gevoelige data?
Allemaal geanonimiseerd natuurlijk, maar misschien is het je ontgaan dat de standaard zoekmachine bij Apple een bepaalde zoek gigant is. Alle data die deze zoek gigant van jou weet door het gebruik van de search engine is miljarden waard. Apple ontvangt daarvoor miljarden, door deze zoek engine standaard in te stellen.

Maar dat is allemaal indirecte inkomsten. Wat velen van vergeten is dat Apple ook een advertentie tak heeft. Adverteerders betalen Apple geld zodat hun App bijvoorbeeld bovenaan komt als je een bepaalde zoekterm gebruikt. Alle gegevens die Apple van je weet worden gebruikt om jou in een bepaalde advertentie groep te plaatsen. Adverteerders kunnen dan vervolgens bepaalde advertenties koppelen aan die groepen. Dit is overigens niet heel anders dan wat Google doet, maar dat even terzijde.

Dus ja, je kan zeggen dat Android/Google allemaal spyware is. Maar het is Apple die jaarlijks miljarden krijgt om ervoor te zorgen dat jij gaat zoeken met een service van Google spyware zoals jij dat noemt.

Business as usual.

Edit: hier nog een leuk artikel over de advertentie tak van Apple.

[Reactie gewijzigd door david-v op 22 juli 2024 15:56]

Ik gebruik vrijwel alleen maar default apple apps dus kom niet vaak in de app store, en ik heb mijn search engine op een hele andere dan google staan, iedereen kan zelf zijn zoekmachine kiezen. Op android is dat anders en word je door het OS zelf gefarmed
Op android is dat anders en word je door het OS zelf gefarmed
Je bedoeld Google services waarschijnlijk ;). In de basis (AOSP) is het niet het OS maar wat er aan toegevoegd wordt. GrapheneOS is bijvoorbeeld gebaseerd op android.
Ik gebruik vrijwel alleen maar default apple apps
Dit is trouwens wel heel bijzonder. Dus geen spotify, bank, digid, netflix. Authenticator, ns. 9292 enz, helemaal niks?

Anyway, n=1, ik denk dat de meeste mensen wel iets doen met de App store en daar verdiend Apple met advertenties miljarden per jaar.
Authenticator zit in de iPhone ingebouwd, muziek ook, bank apps installeer je een keer en klaar
Hoezo, mijn andere BT koptelefoons werken nog prima naast mijn Airpods. Zo heb ik een koptelefoon voor het hardlopen en werkt prima met muziek en bellen. Zo diep is het gebruik van de Airpods niet in het eco systeem.
Ik zit ook jaren bij Apple met mijn producten. En ben de saaiheid van Apple nu echt wel zat. IOS 18 vind ik ook tegenvallen. Ik zou graag weg willen bij Apple. Wat mij tegenhoud is dat ik niet weet hoe ik mijn fotos/videos overzet op Android zonder de originele datum/tijd kwijt te raken. De manier die bekend zijn maken allemaal een overzet datum/tijd aan. Maar zodra ik een manier heb gevonden ben ik weg.
Dit inderdaad. Je ziet (vooral op scholen) de meeste met Airpods (dan wel niet fake) rondlopen.. dusja, die wil je zelf ook natuurlijk.
Dat zit hem in de opvoeding. Leren dat kwaliteit permanent is, en daarmee belangrijker dan trends (want die komen en gaan).
Kwa marketing kan je er niet tegen. techniek geluid en prijstechnisch is over te praten. Maargoed, marketing is wat de bel doet ringelen vandaag de dag.
Beetje slechte vergelijking, bijvoorbeeld de modellenreeks van Jabra is/was veel breder dan die van Apple, inclusief goedkope en sportmodellen.

Voor andere merken blijft altijd plaats, als ze maar iets bieden wat Apple niet heeft.
Apple heeft ook sportmodellen in de vorm van beats.
Ik denk eerder dat ze stoppen omdat er gewoon 12 miljard bedrijfjes zijn die allemaal van die dopjes maken, niet alleen Apple. Het is lastig je daartussen te onderscheiden.
Ik hoop dat dit niet vaker gebeurd, de airpods pro zijn veel te duur. Ik ga geen 200+ euro betalen voor oordopjes. Ik heb nu jabra elite 4 actives, die ik voor ongeveer 80eu gekocht heb en een betere IP rating hebben dan de airpods (wel nuttig in ons natte land). Jammer dus dat jabra er mee op houdt, maar ik zie airpods echt niet als alternatief.
Lees dit niet als kritiek, eerder zoek ik bevestiging: Ik zie véél te vaak problemen met deze oortjes op Reddit, zelf nog nooit op die /r geweest en nog steeds krijg ik daar meldingen van. Jabra support blijk een schande te zijn met setjes die mensen kopen, in RMA moeten opsturen, blijken niet meer in productie en Jabra verzenden een downgrade nieuwer model terug op. Maar dat is wat ik lees op Reddit, alleen vind ik het suspicially veel... Ik gebruik zelf de headsets op men werk en daar ben ik wel blij mee.

[Reactie gewijzigd door PVTD op 22 juli 2024 15:56]

Heb er wel problemen mee gehad (ANC was er bijna niet), bij de nieuwe ook amper. Maar... De support was perfect. Snel, en kreeg gewoon nieuwe opgestuurd zonder de oude terug te hoeven sturen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.