VIA C3 1GHz processor review

Op Hexus.net is een review verschenen van de VIA C3 processor op 1GHz. De VIA C3 serie is, ondanks zijn relatief lage snelheid, populair bij mensen die een stille computer willen bouwen zoals een HTPC (Home Theatre Personal Computer). Eén van de belangrijkste eigenschappen van deze processor is dat hij kan werken zonder actieve cooling en derhalve het mogelijk maakt een pc te bouwen die nauwelijks is voorzien van geluid producerende ventilatoren. Ook deze nieuwe telg van de C3 familie beschikt over deze eigenschap. Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een passieve processor cooler wordt de CPU slechts 50 graden, slechts twee graden warmer dan de 933MHz variant.

Eén van de grootste bezwaren tot nu toe met de huidige C3 processoren, was dat de processor net niet krachtig genoeg was om DVD's vloeiend af te spelen. De 933MHz processor, die tot de introductie van de 1GHz variant de snelste was, bood onvoldoende rekenkracht om een DVD zonder frame drops af te spelen. Met de introductie van de slechts 66MHz hoger geklokte 1GHz processor is dit probleem echter opgelost. Vergeleken met processoren op deze kloksnelheid van de andere processor fabrikanten is de VIA echter nog steeds geen snelheidswonder. Maar voor iemand die een stille computer wil bouwen, die voornamelijk gebruikt wordt voor kantoor applicaties of als HTPC is de VIA C3 de enige keuze, aldus de reviewer:

VIA C3 1GHz If ever there was a time to invest in one of these processors it is now, the 1GHz milestone is a new era for these chips, they finally have the power that we have come to expect in this day and age. Ok so it might not match the Athlon's and P4's for raw power but have you ever heard of a passively cooled Athlon XP running at sub 50°C !?!

If your pondering the idea of a HTPC of your own then there is no alternative to the VIA C3 1GHz ! Where the older chips have failed before this new chip has what it takes to chug along happily and in perfect silence.

Door Martin Sturm

Nieuwsposter

04-06-2002 • 10:07

41

Bron: Hexus.net

Reacties (41)

41
41
37
5
0
1
Wijzig sortering
Een TBird 1.4 op 900 Mhz kan je ook passief koelen hoor. 60 graden ofzo dus echt een uitzondering is het niet. Deze proc. is er alleen voor ontworpen en dat maakt het net iets veiliger. Toch is bv. een duron 1.2 Ghz @ 6 a 700 Mhz sneller dan een VIa C3 op 1Ghz
Yep.. mijn tbird wordt passief gekoeld.. met casefans aan wil hij zelfs nog op 1200 mhz!!

dus eigenlijk is daarmee het voordeel van VIA weg...
Anoniem: 19091 @Devian4 juni 2002 11:01
...met casefans aan wil hij zelfs nog op 1200 mhz!!

dus eigenlijk is daarmee het voordeel van VIA weg...
:+ En ook het voordeel van passieve koeling (stilte), toch? :+
Die C3 CPU heeft GEEN! cooler nodig dat heeft een TB altijd!!!!!!! :P

download deze film maar van vit's ftp
http://ads.viaarena.com/c3/thermals.zip

DIT IS LEGAL!
Die casefans lopen op 5Volt, dus die hoor je niet

Loopt een draadje op GoT hierover
<quote>
Dat verhaaltje over die slot 1 klopt niet helemaal. Een heleboel slotkets(slot1 naar socket 370 convertors) zijn niet helemaal stabiel als er een proc gebruikt wordt die op 800Mhz of hoger draait. Dan gaat het systeem op de meest ovenverwacht momenten vast lopen. En dat moet je natuurlijk niet hebben. <unquote>

Mijn ervaringen zijn anders: ik heb hier een oud Gateway2000 systeem staan met een intel BX plankje er in (één van de eerste) en sinds kort een Iwill slocket met een 1 GHz Celeron/128Kb er in en die is nog niet ongewenst down geweest sinds ik hem er in heb gezet. Geen enkele reboot of bluescreen gehad.

De 3DMark2001 score ging er 110% op vooruit t.o.v mijn Katmai PIII500. Niet slecht voor minder dan 140 Euro.

De Celerons zijn echter bijna overal uitverkocht dus zo'n C3 in een Slocket kan wel eens het enige beschikbare upgradepad worden voor al die BX bordjes. En daar staan er nog een heleboel van bij bedrijven die de komende twee jaar aan het einde van hun economische leven zijn en dus op de tweedehands markt komen!!!

Iemand vrijwilliger om dit (BX/Slocket/C3) te proberen en er hier verslag van te doen? :)
OK, klinkt leuk, maar ik zie eigenlijk nergens iets over prijzen staan. Om te kunnen concurreren met, bijvoorbeeld, een duron moet dit wel een verdomd goedkoop dingetje zijn.
61,- VIA Cyrix III 800
77,- VIA Cyrix III 900
69,- VIA Cyrix III 933
132,- VIA EPIA C3 500
140,- VIA EPIA C3 800
VIA C3 heeft een socket 370. de 933 MHz versie loop op een FSB van 133 MHz, de 1 GHz zal dat dus ook doen. Ergens wel jammer want anders was die een ideale kandidaat voor iederen die nog een celeron heeft en een BX chipset, zelfs wanneer je een slot 1 hebt.
Als je al een Celeron hebt of een Katmai P3, dan heeft het absoluut geen zin om de "upgraden" naar een C3, aangezien de performance niet sneller zal zijn. Een Katmai P3 op 500MHz is sneller als een 1GHz C3, alleen verbruikt de C3 veel minder stroom.

Daarom kan je beter voor een Coppermine gaan (al dan niet met een converter), al dan niet met een 133MHz fsb, de meeste BX moederborden hebben absoluut geen problemen met een 133MHz fsb, de meeste (bijna allemaal) kunnen makkelijk de 150MHz halen.

Overigens is het volkomen waar wat de mensen hierboven zeggen, als je als Tweaker een stille DVD pc o.i.d. wilt, kan je beter een TB o.i.d. pakken en die onderklokken, dan heb je en geen actieve koeling nodig en hij is minimaal even snel. Alleen voor bedrijven is dat onderklokken geen optie, die doen dat soort dingen niet, die gaan liever voor een standaard oplossing i.p.v. een getweakte oplossing.

Dan is een C3 wel een redelijke optie, maar ook niet meer dan dat.
al dan niet met een 133MHz fsb
Het is bekend dat een BX chipset op 133MHz kan draaien. Maar het blijft overclocken !!!! De chip draait buiten zijn specificaties. En niet iedereen heeft er zin in om zijn systeem zo te laten draaien.
Anoniem: 47198 @TheEagle4 juni 2002 12:13
huh! :?
mijn chaintech 6btm (is bx chip) kan gewoon 133Mhz draaien, gewoon als normale optie, niet als overklok feature.
Intel heeft de BX chipset opgegeven met een snelheid van 66 of 100 MHz. Maar een boel moederbord fabrikanten gebruiken hem ook als 133Mhz chipset. Om de dood eenvoudige reden dat deze chip dat makkelijk aankan.
Maar het blijft overclocken.
Ergens wel jammer want anders was die een ideale kandidaat voor iederen die nog een celeron heeft en een BX chipset, zelfs wanneer je een slot 1 hebt.
Dat verhaaltje over die slot 1 klopt niet helemaal. Een heleboel slotkets(slot1 naar socket 370 convertors) zijn niet helemaal stabiel als er een proc gebruikt wordt die op 800Mhz of hoger draait. Dan gaat het systeem op de meest ovenverwacht momenten vast lopen. En dat moet je natuurlijk niet hebben.

En een goede Celeron of een oude P3 is al even snel als een C3 1Ghz. Een P2 350Mhz is bijvoorbeeld ook al genoeg om DVD's af te draaien.
Not agree,
Mijn P3 800EB draait zeer stabiel op een Asus P3V4X met een Asus slot1 converter.
Echt nog nooit wazige hangups of wat dan ook gehad.

Er zijn tegenwoordig zelfs Slot1 converters die de tualatin zonder probs aankunnen. Deze zijn echter niet goedkoop. Kan me niet voorstellen dat die dingen instabiel zou zijden.

Zeker gezien het feit dattie gebouwd en dus waarschijnlijk ook gegarandeerd werkt en stabiel (en heel) blijft met alleen passieve koeling is een groot voordeel.

Stel jij bent een OEM bouwer die een nieuwe PC lijn op de markt brengt.
Je levert deze met een AMD of Intel proc maar met Passieve koeling.
Gaat de provs dood, dan zal Intel/AMD deze aan de OEMer niet vergoeden gok ik.
Echter zo'n VIA is ervoor gebouwd, dus die zullen dat wel doen.
Stel jij bent een OEM bouwer die een nieuwe PC lijn op de markt brengt.
Je levert deze met een AMD of Intel proc maar met Passieve koeling.
Gaat de provs dood, dan zal Intel/AMD deze aan de OEMer niet vergoeden gok ik.
Ik weet wel zeker dat AMD/Intel dit niet zal vergoeden. De proc draaid dan namelijk niet op de hun voor geschreven eisen. Namelijk zonder active koeling en mischien op een andere kloksnelheid of voltage. Onder die omstandigheden vervalt de garantie.
Anoniem: 56887 @Vinz4 juni 2002 10:34
Deze cpu wordt voortdurend vergeleken met een AMD duron. Terwijl hij eigenlijk beter te vergelijken valt met een Intel Celeron (zelfde chip en socket). Als je een Celeron hebt kan je overwegen om een Via te kopen om het geluidsniveau te doen dalen. Bij een duron zit dat er niet in. Ik overweeg de aankoop van een mini moederbordje en dit is echt wel intressant. Een 2de plankje enkel om mp3's te spelen en DVD-kes te draaien. Deze CPU komt als geroepen.
Anoniem: 56887 4 juni 2002 11:01
Het draait mij dus om dit moederbordje:http://www.viavpsd.com/products/epia_mini_itx_spec.jsp
Als je dit gebruikt is er geen andere mogelijkheid. En voor een dikke 120€ (mobo+800MHz) is dit zeker de goedkoopste oplossing.
Grappig, voor precies 120 euro gistermiddag een ECS K7S5A met Duron 1000 gekocht. Volgens mij dus net even goedkoper. }>

edit:

Ik heb hem gekocht als vervanging van een oude PIII 350. Voeding van 250 W moet voldoende zijn volgens mij.
Kan jij je ECS moederbordje ook in je pckast bijsteken
Wat ga je er dan mee doen? Ik zie zelf niet zoveel toepassingen voor meerdere MB's in een kast.
Anoniem: 56887 @dataworm4 juni 2002 13:21
Kan jij je ECS moederbordje ook in je pckast bijsteken? Ik dacht van niet. Voor wie aan zo een systeemje denk: er is ook een P4 en een athlon XP versie van. alleen zijn die iets duurder.
Anoniem: 56887 @dataworm4 juni 2002 16:16
Er zijn idd. niet zoveel toepassingen. Om niet te zeggen geen. Ik vind het gewoon een leuke mod om 2 plankjes in een kast te proppen en dan ook nog 2 bruikbare systemen te hebben.
Wat je kan doen is bv met een systeem DVD's rippen, of cd-kes copieëren (2drives nodig) en op je ander systeem een DVD draaien.
De Shuttle PV24 gebruikt hetzelfde plankje maar in combinatie met een PIII @1GHz. Dus celeron en PIII zijn ook mogelijk. Het wordt steeds leuker.
Inderdaad een leuk moederbord voor bij die processor. Ik ben zelf ook geinteresseerd in zo een systeempje en ik vroeg mij af waar jij de combinatie mobo+proc voor €120 gezien heb. Ik kan hem in de Pricewatch niet vinden onder €130.

Even on-topic nu, als de processor zo goed werkt als zij zeggen, dan zullen IMHO een hoop bedrijven die computers voor tekstverwerking en dergelijk nodig hebben voor een systeem met de VIA C3 1GHz gaan. In het bedrijf waar ik op het moment mijn stage doorloop is het namelijk erg storend als iedereen achter zijn computer zit te werken. (de systemen bij ons zijn toch al niet zo lekker, vandaar de lawaai). Ik denk dat als de leverancier systemen met deze (of een toekomstige versie) processor aanbiedt, ze gekocht zullen worden.
Anoniem: 56887 @Mammoth4 juni 2002 13:29
Duitsland of USA. Over het algemeen zijn onderdelen in Duitsland goedkoper. Waarom weet ik niet. In USA zeker. Daar is dit systeempje aan 109$ gelanceerd. Zowat een jaar geleden. Vermits er een versie op komst is met een AGP4x slot en P4 of athlon XP socket en DDR zal de prijs een stuk lager zitten.
Anoniem: 28760 4 juni 2002 13:19
Iedereen heeft het wel over terugklokken van AMD's om deze Passief te koelen, maar de standaard nederlander zal niet genoeg kennis in huis hebben om dit te doen.

Wat het leuke is van deze processor, deze kun je overclocken en nog steeds passief koelen! }>

Hopelijk worden ze wel wat beter in nederland leverbaar, want om een 933 Mhz exemplaar te bemachtigen moet je heel erg je best doen.
Voor de rest GO VIA, GO!
Het is inderdaad afgrijselijk moeilijk geweest om er eentje te scoren, maar het is me uiteindelijk toch gelukt.

Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik nog geen DVDs heb zitten afspelen op m'n 933MHz bakkie in de huiskamer (gezien de losse DVD speler ;) ), maar DivX films spelen zonder problemen, iets wat ik stiekem toch interessanter vindt.
Overclocken kun je wel vergeten, want dan vallen juist de voordelen van dit ding af; laag stroom verbruik, passief gekoeld, etc

Ik denk trouwens ook niet dat die erg ocbaar is (weinig transistors bijv)

Dan blijven er niet veel voordelen over.
Anoniem: 28760 @Amdk6II4 juni 2002 18:49
Hij is wel heel goed over te clocken, de 933 heb ik 1266 draaiende gehad, want met wcpuid kun je hem multiplier unlocken.
En hij blijft koel
Zoals bij deze processor de snelheid niet het belangrijkste is, is dat bij de prijs ook niet het geval. Ter vergelijking: De Via 933 kost op dit moment € 69,00 de Duron 1000 kost € 56,00 het prijsverschil is dus niet echt schokkend.
Anoniem: 22293 4 juni 2002 10:50
de c3 is in landen als china en india best populair.
De processor kost daar bijna niets, zodat de mensen daar ook een pc kunnen kopen.
Anoniem: 14038 4 juni 2002 12:23
Grappig dat er tweakers zijn die voor de goedkoopste (nieuwe) snelle computer gaan. Misschien is dat ook wel een 'sport'. Dan is deze CPU een mooie aanwinst. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.