Cad-renders tonen fors grotere Apple iPhone SE 4 met notch en enkele camera

Er zijn cad-renders verschenen van wat de vierde generatie van de Apple iPhone SE zou worden. In tegenstelling tot bij voorgaande generaties is er geen Home-knop. Ook lijkt de nieuwe SE een stuk groter dan zijn voorgangers.

De renders van 91Mobiles tonen een behuizing die ongeveer even groot is als de iPhone 13 of 14 met een formaat van 147,7x71,5x7,7mm. Een iPhone 14 is 146,7x71,5x7,8mm. Aan de voorkant is een 6,1"-scherm te zien met aan de bovenkant een inkeping in het scherm voor de sensors die Face ID mogelijk maken. Aan de achterkant zit een enkele camera.

De behuizing zou een Action-knop bevatten, zoals bij de iPhone 15 Pro, en een USB-C-poort. Dat is ook een wijziging ten opzichte van de eerdere generaties van de SE, die allemaal een Lightning-poort hebben. Er is nog niets bekend over wanneer de nieuwe SE moet uitkomen. De vorige SE kwam uit in 2022; de generatie daarvoor komt uit 2020.

Apple iPhone SE 4. Bron: 91MobilesApple iPhone SE 4. Bron: 91MobilesApple iPhone SE 4. Bron: 91Mobiles

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

04-03-2024 • 08:45

80

Reacties (80)

Sorteer op:

Weergave:

Enige reden voor mij om een SE te kopen is omdat ie zo lekker klein is. Kan dan net zo goed een gewone Iphone kopen aangezien die vaak net iets beter zijn
Zit hem ook een beetje in de prijs. Een SE kost je €530, een iPhone 15 €970. Dat is een groot verschil, en waarvoor? Als je de extra’s gebruikt, zoals een betere camera, dan is dat misschien het geld wel waard maar anders zou ik lekker een SE kopen.
Voor dat verschil krijg je een nieuwere CPU (dus waarschijnlijk ook langer bruikbaar), een serieus beter scherm (OLED en hogere resolutie), meer storage in het basismodel, betere camera's, eSim support en nog wat minor upgrades. Voor ieder van die zaken is dik 400 euro wel een smak geld, maar voor de combinatie is het niet onredelijk.
Dat boeit niet iedereen. De SE 2022 heeft dezelfde chip als de iPhone 13, dus die blijft nog héél erg lang bruikbaar. Ik ken een aantal mensen met een SE en die zeiden allemaal (ongeveer) "ik vind iOS gewoon prettig werken, de rest boeit me niet zo"
Ik gok zo'n 3 jaar korter dan de iPhone 16. Als je van plan bent zo lang mogelijk met je toestel te doen is dat wel het overwegen waard. Of je wacht natuurlijk op de SE 2024 die waarschijnlijk ook niet heel lang meer op zich laat wachten.
Consumenten die langer dan 4 jaar met hun telefoon doen zijn erg zeldzaam. 4 jaar vanaf nu redt de SE 2022 met 2 vingers in de neus.

Als je echt erop gebrand bent om zo lang mogelijk met je telefoon te doen, dan moet je inderdaad de nieuwste kopen. De vraag is of dat voordeliger is. De 16 kost straks weer 1000~. De SE 2022 heb je nu voor 400. Dus "zo lang mogelijk met je telefoon doen" is in ieder geval niet per se beter voor je portemonnee.
Hoe lang de software support ook is bij Apple. De nieuwste telefoon kopen is nooit voordeliger dan een wat ouder model. Ook niet als je hem "helemaal op maakt". Fabrikanten zorgen er echt wel voor dat oudere modellen meer dan 1/6e van de nieuwprijs goedkoper worden ieder jaar, dus dan haalt 99% van de gebruikers er dus al niets meer uit.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 16:17]

Ik weet het niet:
Ik heb de Iphone 6 4,5 jaar gebruikt en de Iphone XR bijna 5,5 jaar en ben nu net overgestapt op de Iphone 15 pro. Mijn vriendin werkt nog met Iphone 8 plus en gaat dit jaar over naar een nieuw toestel. Volgens mij ben ik niet uniek. Er zijn vermoed ik velen die lang doen met hun telefoon. Veel milieuvriendelijker dan al die figuren die perse elke 3, 2 of 1 jaar een nieuwe telefoon moeten hebben. Productie van een mobiele telefoon is behoorlijk slecht voor het milieu omdat iedereen perse een telefoon wil (https://theethicalist.com...cant%2C%20very%20quickly.)
mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Genoeg mensen die zelfs te lang doen met een telefoon (vooral iphone gebruikers). Mijn vader bijvoorbeeld gebruikt nog steeds een iPhone 6s en hij is echt niet de enige van die generatie. Mensen die maar 2 jaar met een mobiel doen zijn echt zeldzaam. Denk dat 4 jaar eerder de regel is dan de uitzondering!
Vergeet niet hoeveel mensen (in elk geval in mijn omgeving) met een telefoon van de werkgever rondlopen. Lifecycle is vaak 2 of 3 jaar (bij ons 3) en dan wordt ie, kapot of niet, vervangen. De onderliggende redenen zijn verschillend: secundaire arbeidsvoorwaarde, representatie, etc.

Ondertussen schreeuwer we wel van de daken hoe sustainable we wel niet zijn. Nee, dan kun je beter mensen een maandelijkse connectiviteits vergoeding geven en zelf iets laten aanschaffen. Dan hebben ze in elk geval nog een incentive om een toetstel langer te gebruiken,

PS. Als IT organisatie introduceer je bij BYOD wel weer andere risico's. Compatability van company apps, security risico's bij niet geupdated devices etc...
Ik krijg ook elke 2 jaar een nieuwe telefoon aangeboden door mijn werkgever maar ik neem pas een nieuwe als de oude uit de software support loopt of stuk is. Dat het gratis voor jou is betekend niet dat je geen schade aanricht door elke paar jaar een nieuwe telefoon te accepteren van je werkgever.
Helemaal met je eens.

Echter toen ik verantwoordelijk was voor mobiele telefonie waren dat wel de uitzonderingen. Het merendeel stond met open handen te wachten. Als de nieuwe modellen in omloop kwamen werd al vaak voor het verstrijken van de 3 jaar met allerlei drogredenen een nieuwe aangevraagd.
Vergeet niet hoeveel mensen (in elk geval in mijn omgeving) met een telefoon van de werkgever rondlopen. Lifecycle is vaak 2 of 3 jaar (bij ons 3) en dan wordt ie, kapot of niet, vervangen.
Veel werkgevers hebben gewoon een beleid waarbij je voor een kleine vergoeding de afgeschreven toestellen kan overnemen.
Zeker iPhones worden echt niet direct weggegooid, maar doorgegeven.
Of je ze nu laat overnemen, of ze gaan naar de opkoper. Vaak krijgen ze nog wel een tweede leven. Niet alleen de iPhones, maar ook de Android Flagships. Het klopt inderdaad wel dat iPhones couranter zijn. Niet alleen vanwege hun lange ondersteuning, maar ook vanwege de mark status.

Ook hier een 12 jarige dochter die liever een refurbished Iphone 8 heeft dan een S21. Heeft niks met OS, specs of performance te maken, maar alles status en imago.
Klopt niet helemaal, ik ken genoeg mensen die nooit meer dan 300 euro aan een telefoon willen uitgeven. Iphones worden sowieso zo duurzaam mogelijk geproduceerd, als ik door een nieuwe te kopen, en mijn oude voor 200 euro aan iemand te verkopen kan voorkomen dat iemand een nieuwe 250 euro telefoon van een ander merk koopt die niet makkelijk gerepareerd kan worden door ontbreken onderdelen of wat dan ook, dan heb ik al het milieu een beetje geholpen. Niet te vergeten de privacy van die persoon geholpen maar dat is een andere discussie :)

Wat slecht is, is elk jaar een nieuwe telefoon kopen waarbij de oude in een kast verdwijnt

[Reactie gewijzigd door OLED op 22 juli 2024 16:17]

iphones zijn juist qua reperatie niet zo duurzaam omdat Apple het actief moeilijk maakt voor consumenten om die toestellen te kunnen repareren, dat is anti duurzaam.
Toch kan je bij praktisch elk telefoonwinkeltje direct terecht voor reparaties aan iPhones van de laatste 10 jaar.

Consumenten kunnen trouwens voor het allergrootste deel geen reparaties uitvoeren aan hun toestellen, sterker nog; ze kunnen amper de Android gebruiksvoorwaarden lezen
Je bent niet de enige maar ik denk dat we wel in de minderheid zijn, mijn smartphone zit al in het 5e jaar na aankoop, en die koste minder dan 150 euro nieuw, kan er nog wel een paar jaar mee doen, is nog als nieuw. Wat veel helpt is als je je telefoon nooit laat vallen en altijd een hoesje gebruikt,.
Ik heb mijn iPhone SE 2016 7 jaar na tevredenheid gebruikt. Toestel functioneerd nogsteeds en heeft vrij recent nog een security update gehad. Deze wordt nu door mijn vader gebruikt.

Aborigines jaar de SE 2022 als vervanging gekocht voor 400 euro. Waarom SE, omdat dit nog de enige handzame telefoon is, in plaats van een halve tablet. Ik hoop met deze ook weer lang te doen in de hoop dat men weer bj zinnen is gekomen.
Daarom 13 mini gekocht.
Maar eens. Als ik tablet wil koop ik die wel een.
iPhone 13 mini is naar mijn mening echt de perfecte telefoon. Snel, compact, nog enigszins betaalbaar. Hier ook een zeer tevreden gebruiker.
Ik denk eraan om snel een reserve te kopen voordat hij uit productie gaat.
Maar voor mij de reden om van 10+ Android naar IOS over te stappen.
Denk dat hij nog wel even in productie blijft hoor! En anders is er altijd nog de tweedehands markt :)
Er lopen anders nog genoeg mensen rond met een iPhone 8 of iets vergelijkbaars. Een goedkoop toestel gooien mensen weg, maar een iPhone wordt doorgaans vrij lang gebruikt. Ze worden ook heel vaak doorgegeven aan familieleden e.d. die niet per se een nieuwe hoeven.
mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Genoeg mensen die zelfs te lang doen met een telefoon (vooral iphone gebruikers). Mijn vader bijvoorbeeld gebruikt nog steeds een iPhone 6s en hij is echt niet de enige van die generatie. Mensen die maar 2 jaar met een mobiel doen zijn echt zeldzaam. Denk dat 4 jaar eerder de regel is dan de uitzondering!
Misschien vroeger, toen smartphones elk jaar zoveel veranderden dat een upgrade de moeite waard was... maar tegenwoordig zie ik regelmatig mensen die 5+ jaar met hun telefoon doen.

Mijn vriendin had mijn vorige Android-telefoon die na 4 jaar geen support meer kreeg (een Nokia 6.1 uit 2018: 2x OS updates, 2 jaar security updates, als ik het me goed herinner). Support liep dus van 2018 t/m 2022. Ik heb haar die telefoon gegeven in 2021, om een iPhone te proberen. Ze heeft de telefoon tot november 2023 gebruikt, en is daarna overgestapt op mijn iPhone 13 (toen 2 jaar oud). Ik ben overgestapt op de 15. Echter, ik zie me deze 15 niet vervangen totdat de support er compleet vanaf is. Deze werd geleverd met iOS 17 in november 2024, en ik verwacht iOS 18 t/m 22 te krijgen en dan nog 1 jaar aan beveiligingsupdates voor versie 22. Dat betekent dus support tot en met 2030. Minimaal.

Ik heb ook een iPad Pro uit 2018. Die krijgt, naar geruchten, nog iPadOS 18 dit jaar. Dat is over een half jaar. Dat gaat nog een jaar mee, en dan nog een jaar beveiligingsupdates als deze iPadOS 19 niet meer krijgt. Die tablet kan nog 2.5 jaar mee ALS het gerucht van iPadOS 18 waar is. Misschien zelfs langer als hij 2 jaar beveligingsupdates krijgt (wat Apple ook nog wel vaker doet met meer high-end of veel verkochte apparaten).

Ik denk er echter over om de iPad Pro 2018 nu te verkopen (omdat ik er nu nog geld voor kan krijgen), samen met mijn Mini 2021 die ik veel te weinig gebruik, en over te stappen op de iPad Pro uit 2024 die waarschijnlijk deze maand aangekondigd gaat worden. Die komt dan met iPadOS 17. Ik verwacht dat die minimaal iPadOS 18-23 en één jaar beveiligingsupdates gaat krijgen. Versie 23 gaat dan nog een jaar mee als meest courante OS, en dan nog een jaar beveiligingsupdates. Dat is 8 jaar support, en dat is wat ik minimaal verwacht.

Volgens mij is de iPad Pro uit 2015 vorig jaar pas van de lijst van nieuwe iPadOS versies geschrapt. Die kwam origineel met iOS 9, en is te upgraden naar iPadOS 16; dat zijn 7 OS updates, en hij is nu nog in support tot minstens eind 2024. Dat is 9 jaar support.

Om een lang verhaal heel kort te maken: het is tegenwoordig, in elk geval bij Apple, niet meer nodig om elke 2 of zelfs 4 jaar van telefoon of tablet te veranderen. Je kunt een apparaat makkelijk 7-9 jaar houden, indien nodig met een nieuwe batterij halverwege de levensduur. (En als beveiligingsupdates je minder boeien, bijvoorbeeld omdat het tablet aan het eind van de levensduur een YouTube-bankhangtablet is geworden, dan kun je er nog 1 of 2 jaar achteraan plakken.)
Dat betwijfel ik een beetje. Ik heb bijv. een iPad pro uit 2018 (geloof ik), de eerste met lidar (die ik nooit gebruik). Ik kan geen app bedenken die de nieuwe M1/M2 chips nodig zouden hebben, alles werkt prima. Lijkt me dat hetzelfde geldt voor een iPhone.
Ik heb een vergelijkbaar oude iPad liggen, maar merk wel dat veel websites tegenwoordig zwaarder zijn dan toen die nieuw was, voornamelijk door alle ad tracking. Met wat blockers e.d. kom je een eind, maar op zo'n M1+ iPad werkt alles toch wel echt een stuk vlotter.
Ja dat geloof ik zeker, maar ik vraag me dus af of het echt dusdanig gebruikt wordt (de resources van de iPad) dat het onwerkbaar wordt voor bijna alle apps, dat idee heb ik namelijk nog steeds niet. Websites wellicht omdat er idd meer in gepropt wordt, maar het gaat me niet alleen om sites.
Er was een periode dat je volgende telefoon, 2 of 3 jaar na de vorige, echt véél beter was. Maar dat is een beetje aan het veranderen. De wat betere telefoons van drie-vier jaar terug zijn echt nog prima nu: doet nog alles wat ie moet doen, maakt acceptabele foto's, ziet er goed uit als je er zuinig op was. Je moet misschien even de accu laten vervangen. Je ziet fabrikanten ook steeds langer software-updates leveren, waar Apple dat natuurlijk al wat langer deed.

Dus we kunnen hopelijk toch een keer af van het elke paar jaar een nieuwe telefoon kopen.
Ik ken minder en minder mensen die regelmatig (eens in de 2 a 3 jaar) een nieuw toestel halen, en dan ook nog het topmodel. Sinds de topmodellen rustig 1000+ euro kostten, lijken mensen prijsbewuster te shoppen, voor een mid-range toestel te gaan, een goede deal zoeken met het topmodel van een jaar terug, of gewoon 5 jaar doen met hun telefoon. Ik heb nog steeds de iPhone XR, en hoewel ik best toe ben aan een nieuwe, voldoet het nog.
Dit is helemaal mijn insteek ook. En dan koop ik de SE ook nog 2e hands. Mijn '2020 nu laten voorzien van een nieuwe accu. Ga ik hem in 2026 eens vervangen.
Persoonlijk zou ik dit inderdaad niet willen, maar als werktelefoon hebben we nu de SE 2022. Dan is dit toch een flinke vooruitgang. Ben benieuwd.
De iPhone SE 2020 en 2022 hebben beiden eSim support ;)
Dat boeit niet iedereen. De SE 2022 heeft dezelfde chip als de iPhone 13, dus die blijft nog héél erg lang bruikbaar. Ik ken een aantal mensen met een SE en die zeiden allemaal (ongeveer) "ik vind iOS gewoon prettig werken, de rest boeit me niet zo"
Precies! Door de gelijkheid aan de Iphone 13 koop je met de Iphone SE 2022 inderdaag een hele courante telefoon met de in Covid tijd veel gevraagde vingerafdruk scanner, 4g en 5g en zelfs e-SIM support. Het verbaasde mij eerlijk gezegd toen dat ze zo’n budget lijn met zo’n high end processor gingen verkopen.

Voor veel bedrijven was de Iphone SE 2022 tot begin vorig jaar de standaard Iphone die medewerkers verstrekt werd.


Langzamerhand begint dit toestel nu veel minder in beeld te komen. Als je er nu een wilt zou ik de Japanse versie kopen die alle NL 4g en 5g banden gewoon ondersteund, maar als je even rond zoekt veel goedkoper te krijgen is. Prijs dan tussen de 375,- en 415,- euro met wat zoeken. Dat zou ik nog steeds veel liever doen dan een een of andere refurb.

Maar nu inderdaad tijd voor een opvolger. Zo te lezen een Iphone 12 of 13 of 14 kloon

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 22 juli 2024 16:17]

of gewoon een oudere generatie iphone. Voor de gemiddelde gebruiker is de software ondersteuning toch lang zat als je een 2 jaar oud model koopt.

Iedereen die nu teleurgesteld is dat de SE niet klein is kan nu nog prima de 13 mini kopen. Dan heb je veruit de kleinste moderne smartphone op de markt. Ik had eigenlijk gehoopt voor de SE gebruikers dat de nieuwe SE gebaseerd zou zijn op de mini, maar helaas.
Ik vond de mini's een goed concept, maar daar was de markt het niet mee eens.
https://www.macrumors.com...-unpopular-march-quarter/
TL;DR: 3% van de verkochte iPhones waren 13 mini's in dat kwartaal tegenover de 71% van de reguliere 13.

Overigens vind ik het verschil in formaat tussen een SE (2022) en een normale iPhone helemaal niet zo groot om mee te beginnen. Het gaat om 4mm in de breedte en 8mm in de hoogte. Ik vind vooral de breedte relevant voor het vasthouden en 4mm is dan echt geen heikelpunt tenzij je hele kleine handen hebt

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 16:17]

Ik heb een 12 mini gekocht omdat ie klein was maar ik kon er niet meer aan wennen. Typen op zo’n klein scherm vond ik gewoon niet meer fijn. Ben mijn privé weer 11 gaan gebruiken voor zakelijk.
Ze moeten sowieso wat nieuws vinden voor het typen vind ik en ik heb zelf al niet eens kolenschoppen. Zelfs op de max is typen echt niet fijn. Continu typefouten en zoeken naar speciale leestekens is irritant.
Iedereen die nu teleurgesteld is dat de SE niet klein is kan nu nog prima de 13 mini kopen.
Met als groot verschil dat de 13 mini €750-€800+ kost, afhankelijk van de kleur en bijna 2.5 jaar oud is. Deze zal het vast nog prima doen, maar je betaald een top prijs voor een model welke al 2.5 jaar in de ondersteuning is en EOL dus 2.5 jaar dichterbij is dan een nieuw model.

De enige situatie waarbij ik dat als een goede deal zie is als de absolute eis is "Kleine telefoon!" en dat hier kosten nog support voor gespaard worden.
ik heb nog steeds het idee dat de verkoop tegenviel omdat de SE bestond. veel mensen boeit het niet zolang het maar IOS draait.
De 13 mini is kleiner dan de SE, heeft een groter scherm en daarnaast betere specs.
Edit: tenzij je de SE van 8 jaar geleden bedoelt, die is inderdaad kleiner.

[Reactie gewijzigd door OLED op 22 juli 2024 16:17]

Jup, ik hoopte dat de mini zou doorschuiven naar de positie van de SE. Nu maar heel zuinig zijn op mijn 13 mini O+
Lang niet alles mensen hebben behoefte aan betere specs dan de meest basale iPhone die op dat moment nieuw te koop is. Zolang de prijs een stukje lager ligt dan de iPhone 14/15/16 zal het verkopen als warme broodjes.
idd, die van mij is ondertussen 6 jaar oud (iphone XR) en is gewoon snel genoeg voor hoe ik hem gebruik; ik denk dat de piek van hoeveel performance nodig is al jaren geleden bereikt is. Maar dat is ook te danken aan Apple's software, die de afgelopen tijd niet langzamer geworden is.
Ik denk juist dat dit zwaar gaat kanibaliseren op de reguliere iphone verkoop. Erg veel mensen willen gewoon een iphone. En dan is zo'n SE als dit alles wat ze nodig hebben.
Ik vraag het me af; d'r zijn genoeg mensen die de duurste iphone willen, want ze hebben genoeg geld en / of willen hem als statussymbool.

Voor de mensen met een kleiner budget - en 600 euro is nog steeds een enorm bedrag als je het mij vraagt - zouden ze dan geen keuze hebben dan voor een Android telefoon te gaan. 600 euro geeft Apple nog steeds heel veel winst (omdat het bestaande en uitontwikkelde hardware en productielijnen gebruikt), en houd mensen in het apple ecosysteem, bijvoorbeeld een icloud abonnement levert ze een paar euro per maand op, en ze krijgen natuurlijk hun deel van elke aankoop.

[Reactie gewijzigd door YopY op 22 juli 2024 16:17]

Een iPhone is volgens mij alleen een statussymbool voor mensen in een lagere sociaal economische klasse. Als je 3 jaar met een telefoon doet dan is 1200 versus 600 euro net 4 euro per week verschil. Alleen mensen die dat niet begrijpen zullen het als statussymbool kunnen zien.

iPhones zien (zeker met een hoesje erom) sowieso elke 3 jaar hetzelfde uit dus de meeste mensen kunnen niet eens zien of onderscheiden welke je hebt.
Voor de meeste mensen die ik met een SE ken (inclusief mezelf in 2016) was het vooral de prijs. Ik snap dat Apple wanneer ze de lagere prijs belangrijker vinden, ze uitgaan van spul wat ze al in huis hebben (hardware maar ook softwarematig) en gebruiken. Dat maakt het formaat vind ik logisch, maar ook het verdwijnen van die knop en over gaan op face-id. Het maakt het voor developers trouwens ook makkelijker als je niet teveel verschillende schermformaten hebt. Anders moet je daar weer rekening mee houden voor je UI ontwerp.
Een Mini was ongeveer dezelfde grote als de SE en dus ook de oude Iphone 5 aangezien dat hetzelfde design was,
Persoonlijk vind ik die SE 2020 die ik van mijn werk heb echt helemaal niets. Maar ik was dan ook iemand die meteen een HTC HD2 en Galaxy Note kocht toen die uit kwamen. Ik ben altijd fan geweest van een groter scherm zodat je ook echt gebruik kan maken van het Smart stuk van je smartphone. Met een klein scherm is bellen prima maar al het andere doe ik dan liever op een PC of laptop.

Maar iedereen zn eigen voorkeur natuurlijk.
Dat is dan ook precies wat Apple wilt dat je doet.
Voor mij omdat het enige iphone met ronde zijkanten en dat is dus nu ook over zo te zien. dan een se 2022 nog kopen??
Maar als ze het achterlijke lightning dumpen dan zou dat ook een reden zijn om hem te kopen. USB-C is zo veel beter dan lightning. Dan vind ik het niet erg dat hij wat groter is. Mijn voorkeur is ook zo klein mogelijk, maar ik vind het afstappen van dat verschrikkelijke lightning net even iets belangrijker.
Je zou verwachten gezien de uitfasering van de mini, dat het formaat daarvan voor de nieuwe SE gaat worden gebruikt... normaliter is de SE nl. altijd gebaseerd geweest op oudere modellen, logischerwijs zou dat de SE kunnen zijn.
Dat is wat ik als tevreden gebruiker van de 12 mini gehoopt had. Helaas zal ik als deze versleten is moeten wennen aan een grotere telefoon.
Ja inderdaad, ik heb nu een S23 en die vind ik al net te groot. Maar iets kleiner is niet te vinden op Android. Heb altijd al zitten kijken naar de iPhone mini maar Apple past niet goed in mijn flow. Ik heb enkele Android-exclusieve functies nodig.

Gelukkig is de S23 niet slecht maar een maatje kleiner was zeer welkom geweest.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 16:17]

Asus heeft kleinere modellen, erg goed ook, behalve een belabberde software support van 2 of 3 jaar dacht ik. Dat killed het voor mij en velen anderen.
De Mini verkocht niet goed genoeg - ondanks dat er een groep is die een kleiner model wenst, lijkt deze niet groot genoeg om ook hiervoor te produceren.
Maar de SE verkoopt wel goed genoeg en dat is ook een klein toestel... nu die vervangen gaat worden en de mini niet meer bestaat zou dat voor beide opvulling kunnen zijn, anders is er echt helemaal niets klein meer. De reden waarom de mini imo niet goed verkocht is dat het eigenlijk best een kostbaar toestel was voor wat je ervoor terug kreeg, voor niet veel meer had je de normale versie die niet eens zo enorm veel groter was, maar bijvoorbeeld wel al een accu met 2,5x de capaciteit.
Ik denk dat dit een strategische blunder van Apple was. Er was na lang wachten eindelijk een nieuwe SE, dus mensen die heel graag een klein toestel willen kochten die. Vervolgens komt een paar maanden later opeens de 12 Mini uit. :+

Ik had ook gehoopt dat de Mini de nek omgedraaid werd om als SE genecromanced te worden, erg jammer als dat niet gebeurt (ik bedoel, dit is slechts een gerucht - dus hou hoop :P). Mini’s hebben een geweldige formfactor.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 16:17]

De mini is dood omdat er te weinig van verkocht werden en omdat dit wel gewoon een hele logistieke lijn in beslag nam.

Maar (Mening): ik denk dat Apple bewust deze keuze hebben gemaakt. Ik denk dat ze onderzoek hebben gedaan en gezien hebben dat merendeel van de mini gebruikers dan uiteindelijk de normale iPhone gingen kopen. Dat werkt twee kanten op: een productielijn minder dus minder kosten Apple maar ook hogere (absolute) winstmarge want duurder product. Als je op alle toestellen 25% winst maakt, dan kun je beter een reguliere iPhone van 1000 euro slijten dan een mini van 900 euro.

Als Apple nu de SE gaat positioneren voor de mini dan heb je een grote kans dat ze die groep consumenten richting een goedkoper toestel gaan pushen en ik gok dat ze dat niet willen.
Ik vind die notches echt verschrikkelijk. Ik snap niet dat deze nog niet uitgefaseerd worden. Ik heb telefoons gezien met uitschuivende camerasystemen. Ik snap dat dit wellicht een fragielere oplossing is, maar heeft wel weer voordelen qua vormgeving en ook privacy. Ik vind het jammer dat notches nog steeds zo'n populaire optie zijn voor een camera waar ik persoonlijk totaal geen behoefte aan heb.
Ik heb zelf de Oneplus 7 pro met uitschuivende front facing camera en na ruim 4 jaar doet deze het nog steeds perfect. Helaas is deze evolutionaire schakel van smartphones uitgestorven.
Ja, ik zou zeggen dat dat de superieure optie is, maar blijkbaar zijn wij daar toch een beetje alleen in.
Ik had gehoopt op grootte van de mini modellen, heel jammer. Dit is te groot naar mijn wens.
Dat wordt 13 Mini's hamsteren!
Jij, ik en vele anderen. Maar de hoop is nog niet helemaal dood. iPhone 12 mini kan nog wel even mee… wie weet de volgende generatie.
Jammer, dan is er dus ook geen iPhone model meer te krijgen met Touch-ID. Dat vind ik toch wel een groot gemis. Had gehoopt dat er nog een SE refresh in dezelfde form factor zou komen.
Hoezo? FaceID is op letterlijk elk vlak sneller en makkelijker in gebruik.
Tsja, persoonlijke voorkeur kunnen we over discussiëren maar daar schieten we niet veel mee op. De snelheid van TouchID is voor mij nooit een probleem geweest, of het 600ms of 300ms duurt om de telefoon te ontgrendelen maakt me niet veel uit.

Het grote voordeel van TouchID is dat je makkelijk iemand anders toegang kan geven tot je telefoon omdat je 10 vingers kan opslaan. (Kan natuurlijk ook met de PIN) En dat je niet presé recht in de front-cam van je telefoon hoeft te kijken.
Ik snap je punt maar dit is ook mogelijk bij Face-ID. Daar kan je ook extra gezicht toevoegen. Niet de hele familie maar een extra gezicht van je partner is sowieso mogelijk (hier ook gedaan)

Uiteraard is een vinger makkelijker te plaatsen voor de sensor dan een gezicht. Maar als je toch je mobiel gaat ontgrendelen dan zal je hoogstwaarschijnlijk deze ook gaan bekijken ;)
als ik met men slaapkop in de ochtend men iPhone ontgrendeld wil krijgen, is een TouchID echt wel vele malen gebruiksvriendelijker dan de FaceID :-)

of als die op tafel ligt en ik gewoon een melding wil checken (inhoud staat verborgen indien vergrendeld), dan heb ik 2 keuzes: ofwel met men hoofd er boven gaan hangen, ofwel de telefoon opheffen. Met TouchID was dit nooit een issue.

Zo kan ik wel nog wat voorbeelden bedenken waar het voor MIJ beter uitkomt om over een touch ID te beschikken. Maar meestal werkt de FaceID wel naar behoren hoor, versta me niet verkeerd.

Wat ik liever zou zien is dat ze de TouchID gewoon in de powerknop zouden integreren zoals bij sommige iPad modellen. De techniek en onderdelen zijn er al, dus veel moeite kan dit niet zijn... En dan is iedereen tevreden :-)
een enkele camera met, voor mijn gevoel, een grotere lens?
Normaliter gebruikten ze voor de SE bestaande "oude" tech. Maar ik kan me voorstellen dat met sensors is meer duur.

Ben ook benieuwd of het een AMOLED scherm betreft, of dat ook daar bespaart wordt met een LCD.

Iets in mij had gehoopt dat ze van de iphone12 of 13 mini variant een second edition zouden maken.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 22 juli 2024 16:17]

Ik gok op een LCD met 64gb opslag. XR body zeg maar. En als de prijs scherp genoeg is (rond de 550 euro) denk ik dat ze er heel veel van gaan verkopen. Zoveel dat het zal kanibaliseren op de reguliere modellen. Mijn schoonmoeder heeft nu een iphone 12. Dat is al overkill, maar ze vindt iOS best fijn, dus daar zal ze willen blijven.

Mensen hebben tonnen eh, huis al afbetaald. Is niet dat ze niets beter kunnen kopen, maar ze vinden het het niet waard om duizend euro voor een telefoon uit te geven. En ik geef ze geen ongelijk. Zelfde met mijn ouders, wel 40k voor een net niet gloednieuwe auto uitgeven (demo model scheelde weer 7000 euro), maar allebei een oude motorola die gewoon doet wat ie moet doen.
Beetje jammer als dit ‘er wordt. Had de hoop dat het Mini formaat de nieuwe SE zou worden.

Heb zelf een 13 Mini en ben er erg blij mee.
Is toch echt maar een paar mm verschil tussen een SE en de mini.
Van mij mag het de afmetingen houden van de huidige Apple iPhone SE.
Groot zat voor mij.
Ik wil een nieuwe Mini. Mijn 12 Mini gaat nog wel even mee, maar ik zou tegen die tijd zo weer een Mini kopen.
Ik denk dat dit ontzettend nep is. De notch op deze SE is kleiner dan andere voorgaande iPhone modellen en komt met geen enkele eerdere iPhone overeen. De SE serie draait om kosten drukken, zowel voor de gebruiker als voor Apple, en dat doen ze door bestaande designs her te gebruiken met bestaande, maar nieuwere, componenten. Deze nieuwe notch-vorm vereist een compleet design-traject (een kleine design-aanpassing vergt al gauw een uitvoerig ontwikkelproces) en daar bovenop zorgt deze nieuwe notch ook weer voor software-aanpassingen (de zogenaamde "safe area" waar apps en het OS elementen kunnen weergeven voor interactie) die uniek zouden zijn voor deze SE. Nee, dit gaat al met al lijnrecht in tegen de trend van de SE, ik zie dit niet gebeuren.

Wat aannemelijker is, is een SE in het jasje van een iPhone 12 of 13 (mini) over twee jaar o.i.d., Apple laat de SE nu eenmaal telkens een beetje doodbloeden voordat ze een nieuwe generatie lanceren. Een mini behuizing zou het gat vullen dat de mini serie heeft achtergelaten, maar volgens Apple was dat een (mini) gat dat ze niet meer hoefden te vullen, dus ook dat is niet aannemelijk. Ik zet dus in op een iPhone 13-behuizing voor de volgende generatie SE.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.