Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Bron: HomeLAN

De mensen bij HomeLAN kregen de mogelijkheid eens te kijken bij iBlast. Dit nieuwe bedrijf heeft een techniek ontwikkeld waarmee data verzonden kan worden binnen de bandbreedte van digitale televisie die nu niet wordt gebruikt. Het is de bedoeling dat de gebruiker een antenne aanschaft die via een adapter op een USB-poort aangesloten wordt. Daarnaast moet een abonnement genomen worden op de service, waarvan de prijs nog niet bekend gemaakt is. Als dat geregeld is kan er gedownload worden en wel met stevige snelheid: volgens het bedrijf is het mogelijk om 500MB aan data binnen drie seconden over te pompen. Behalve de snelheid biedt iBlast als voordeel dat het vrij eenvoudig in minder dichtbevolkte gebieden beschikbaar gemaakt kan worden. De zender die het signaal verspreidt heeft een reikwijdte van 125 kilometer, goed genoeg om de service aan te kunnen bieden in veel plaatsen waar geen breedband-internet aanwezig is.

Satellietschotel (DVB)Nadelen zijn er ook, zo bedragen de instapkosten honderd dollar en is het verkeer strikt in n richting, wat betekent dat het systeem niet als vervanging van een internetverbinding gebruikt kan worden. Op het moment heeft iBlast contracten afgesloten met verschillende televisiemaatschappen en met enkele producenten van spellen. Zij zullen tegen betaling de volledige versies van hun spellen via de digitale verbinding aanbieden. Daarnaast zijn er plannen om ook muziek en films te leveren.

Still, the idea of iBlast is not just a theory but a working product at this point and if it proves successful could change the way games and other entertainment are distributed. Pressman said that iBlast will launch in Los Angeles later this summer and will be available in about half the US by the end of the year.

Met dank aan kochie voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Het is de bedoeling dat de gebruiker een antenne aanschaft die via een adapter op een USB-poort aangesloten wordt.
Dan mag ik hopen dat er 1 of andere afscherming inzit, anders wordt het nog spannend als het onweert :o
Het gaat hier om een antenne van een digitale televisie, en die is ca 15 cm hoog, en zet je dan dus gewoon bovenop je tv, nergens geen last van onweer...
nergens geen last van onweer
Nou, dat had ik nog niet zo hard gezegd...
Als je vriendin merkt dat je hele lange rode haren op je trui hebt terwijl zij blond is bijvoorbeeld.

Of je ma die er achter komt dat je die antieke Ming vaas gebruikt als gft containertje...

Reken er op dat het dan onweert. Die antenne overleeft het dan ook niet !

;) :+
je spreekt uit ervaring? :D

even back to topic.. volgens mij als er ook maar 'n paar gasten in 'n blok dit gaan doen. heeft de rest van het blok geen TV meer :D
Ahaa, Ik dacht dat je een antenne op je dak moest zetten |:(
Ik zie hier 1 groot probleem.

Als je geen optie hebt om een signaal "op te sturen (upload)", hoe kan je dan aangeven wat voor spel of welke titel je wil downloaden?

Dus dat word een telefoontje lijntje er bij en dan krijg je opzich het zelfde als satteliet, alleen dit zal een stuk goedkoper kunnen zijn.

Even in de gaten houden... >bookmark in the head< :)
En als je geen upload hebt heb je ook geen download, want volgens tcp/ip moet je altijd een pakketje terug zenden als je een pakketje toegezonden krijgt, een soort accept pakketje..
Waarom zouden ze in godesnaam TCP/IP gebruiken? :?

Gewoon een simpel stamp-maar-raak-protocol met wat error-correctie entries zou voldoende moeten zijn.
Als je 500MB in 3 seconden kunt ontvangen, en je uitgaat van een normale wachttijd van 30minuten, dan kun je dus wel tegelijkertijd 600 cd's aanbieden, waarbij je dus 30minuten moet wachten voor een cd. (Dan houd je PC het ook mooi bij)

Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat er zat data is die iedereen wil hebben, bv. een soort muziek kanaal, waar je MP3's over ontvangt van nieuwe artiesten (in bv. wma formaat, zodat het beperkt te luisteren is)

Enige probleem met dit soort diensten is dat bijna niemand interesse heeft om er fors voor te betalen, iedereen wil al internet, als je dan een beetje snel internet hebt, dan is deze dienst redelijk overbodig.
(Nee, DivX-jes gaan ze echt niet over dit medium sturen)
volgens het bedrijf is het mogelijk om 500MB aan data binnen drie seconden over te pompen
Dit is dus echt zeer zware stierenpoep.

Even een voorbeeldje, het record staat op 13 seconden:
http://www.webwereld.nl/nav/nb?11247

Een ander iets: een digitale videostream heeft een datarate van 2Mbit. hoe wildje je daar in hemelsnaam 4 Gigabit (!!) overheen pompen?

Nee, dit hele nieuwsbericht klopt voor geen kant....
Dat record waar jij het over hebt, gaat over het verzenden van data over de infrastructuur van SURFnet.
Over een afstand van 12.272 kilometer werden 625 MB aan data (ruwweg de inhoud van een cd) overgepompt van Fairbanks, Alaska naar Amsterdam.
Dit gebeurde over een glasvezelnetwerk.

Daarentegen gaat het hier niet om een glasvezelnetwerk, maar om een digitaal signaal dat via een antenne word opgevangen.
In order to use the iBlast system, a customer must purchase a special antenna to receive the signals along with a adapter that connects to a user's USB port on their PC.
Beide systemen maken gebruik van een verschillende infrastructuur en dito technieken. Daarom zijn ze dus niet te vergelijken. Je kan derhalve ook geen uitspraken doen over de haalbaarheid van Iblast, op basis van snelheidsrecords die behaald zijn op SURFnet. De enige vraagtekens die je bij de haalbaarheid van Iblast kan zetten is bij de doorvoersnelheid van je USB port. Deze zou dan een snelheid aanmoeten kunnen van 500/3 = 167 MB/s.
Volgens mij kan het wel redelijk snel.
Een digitale TV zender straalt nl een breed spectrum af waarin zich meerdere tv stations bevinden.
Meestal is dat dus een frequentieband van vele honderden MHz.
Het is niet voor niets digitale TV :)
Programmagids voor vanavond:

14:30 A2 Racer III
14:31 Teletubbies in dromenland
14:32 RTCW }>
14:50 Unreal 2003
15:00 Doom III }>

etc etc.......hoe wil je die data gaan scheiden/opvangen? een soort PDC/Showview maar dan voor Games? Ach ja, eerst zien dan geloven...
Als ik het goed begrijp is dit dus weer een shared medium... oftwel....

Vul zelf maar aan.
Als je met shared medium bedoelt dat de bandbreedte over het totaal aantal gebruikers verdeeld wordt, dan is dat niet zo. De reden dat dit zo snel kan zijn, is dat *iedereen* dezelfde data krijgt; m.a.w. je kunt niet kiezen wat je wil hebben wanneer je wil.
Eigenlijk het zelfde als een 'normaal' TV signaal; daar krijgt ook iedereen het zelfde aangeboden. Het voordeel is dat het onzettend snel kan gaan, het nadeel dat je niet zelf on-demand dingen kunt downloaden.

Bij dit abonnement zit ongetwijfeld een stukje software die weet wat er precies op welk moment verstuurd wordt, zodat het alleen dingen download waarvan je zelf aangegeven hebt dat je het wil hebben. Uiteraard bepaalt het bedrijf waaruit je kunt kiezen.
Niks shared medium. Multicast. Als je goed leest zie je dat dit n richting is. Soort teletekst alleen voor digitale data.
En het is n richting dus je kan niet bepalen wat je krijgt. Je krijgt alles standaard en moet de juiste data eruit filteren.
En dus deel je effetief die 500MB/3seconden met iedereen op die kabel.
Shared medium dus.
Nee. Een stuk software wordt 'uitgezonden' met een bepaalde snelheid en iedereen ontvangt het. Of jouw buurman het nou wel of niet oplsaat, het gaat er niet langzamer door.
Overigens gaat het niet over een kabel maar door de ether.
Dus niet multicast, maar broadcast...
volgens het bedrijf is het mogelijk om 500MB aan data binnen drie seconden over te pompen
Lijkt me vrij onmogelijk. Een harde schijf haalt dat nooit.
Hoeft niet. Je kan bufferen in memory toch ?

't Is niet omdat het technisch kn, dat iedereen het zal kunnen. Zal wel afhangen van je systeempje ... 3 GB memory, dan is 500 MB toch niks :P
Het gaat maar eenmalig en in n richting. Ze kunnen het toch nooit zo snel zenden dat geen enkele normale PC het bij kan houden. Het wordt in n keer naar iedereen verzonden, dus iedereen moet het kunnen bijhouden.
Met de toekomstige benchmarks van serial ATA kom je toch dicht in de buurt, 300 mb/s. Dan lijkt het me gewoon nog een kwestie van tijd..
Laat staan je usb poort.
En dit word dus weer een flop.

Dat is het mooie van internet: je kunt kiezen wat je kunt downloaden. Als ik telkens spellen thuis krijg die ik niets aan vind, of nog erger: lekkere trance muziek...

Je zult dus waarschijnlijk ook flink wat gegevens door moeten geven voordat je het abbo krijgt: muziekgenre, soort games, humor/actie film, etc. Persoonlijk vind ik het nooit zo leuk als dat allemaal in een database komt.

Als ze het nu zouden doen als internet via de satteliet: gewoon nog een upload verbinding (telefoon/isdn/kabel) erbij. Dit zou bijvoorbeeld een veel lagere ping opleveren als via de sateliet, gecombineerd met een wrede download snelheid (upload ligt aan de andere verbinding). :9

EDIT:
En als zij meer als 1 gebruiker krijgen die even 500MB binnen 3 seconden download? Hebben ze dan gewoon een servertje staan met 120GB ram ofzo? Dat trekken ze toch nooit ?
Een flop :?
In de jaren '80 had de WDR Computerclub al een dergelijk systeem waarbij software met het TV-beeld mee kwam. Dat is redelijk populair geweest !
Vergeet de leuke radio programma's niet :), waarmee toen bandjes nog hot waren de programma's werden verspreid.
Dat waren nog eens tijden... Vingers op de knoppen van de cassetterecorder tijdens Hobbyscoop... en dan gauw inlezen op de Vic20, C64 of P2000. Toch gauw een slordige 50 bytes in 3 seconden...
Enneh... vergeet dat groofy geluidje niet dat elke download met zich meebracht... Voldoende om elke computer-nitwit (en dat waren er heel veel in die dagen) stomverbaasd te doen kijken als jij dat hypermoderne muziek-clipje op bv je apple ][ omtoverde in weer een leuk basic proggie.
Hobbyscoop met Basicode !!!!!

* 786562 memphis
En als zij meer als 1 gebruiker krijgen die even 500MB binnen 3 seconden download? Hebben ze dan gewoon een servertje staan met 120GB ram ofzo? Dat trekken ze toch nooit ?
Multicast is alsof het signaal maar 1 keer wordt verzonden. Het destination adres is echter het hele netwerk. Dus iedere router stuurt het naar iedere verbinding, niet alleen de verbinding waar de target-host aan hangt. Dit zou in een normale omgeving leiden tot enorme congestie, als iedere host maar alles multicast, maar deze single-server setup garandeert juist dat dat niet het geval is. Iedereen ontvangt alles en iedere host bepaalt zelf of het wel of niet wat doet met de packets... Ik vermoed dus ook dat dit zal leiden tot een totaalpakket ala digitale TV: voor elk wat wils. Als jij FPS wil, dan krijg je die, maar als je morgen liever even RTS wil, dan kan dat ook. Niets met profielen en dergelijke...
Het idee is behoorlijk interressant, maar ik denk niet dat de gemiddelde surfer zin heeft om in een gids op te zoeken wanner ze hun spel kunnen ontvangen en dan zijn verbinding aan te zetten (zoiets zal het wel gaan?).

Maar dingen zoals: " Hey vanavond om 8 uur komt Neverwinternights zag ik in de gids staan " klinkt wel urg leuk :P
Of gewoon om de zoveel minuten een index voor de komende minuten ontvangen.
Maar zo'n techniek zal ook wel erg op multicast moeten lijken en vraag me dus wel af hoe ze die 3 bits die jij net niet hebt ontvangen ook gaan sturen. Misschien is een heleboel error correctie meesturen een optie.
Nou als dit al Uberhaupt mogelijk is. Is het dan niet gevaarlijk want dan zul je zien dat er weer een rechtszaak wordt aangespannen wegens schending van auteursrechten. Ben je mooi weer terug bij af (8>
Uit de posting:
Op het moment heeft iBlast contracten afgesloten met verschillende televisiemaatschappen en met enkele producenten van spellen. Zij zullen tegen betaling de volledige versies van hun spellen via de digitale verbinding aanbieden. Daarnaast zijn er plannen om ook muziek en films te leveren.
Weinig illegaals aan.
volgens het bedrijf is het mogelijk om 500MB aan data binnen drie seconden over te pompen
slik, dat kan nu niet met inet vie de schotel. wat doen ze nou verkeerd dan als dit al kan doordat niet alles benut word door de tv?
Trekt m'n HD'tje dat wel :?
Kijk maar naar het getal dat in de naam van je Controler staat. Enkele SCSI schijven zullen het wel kunnen. Striping RAID configuratie misschien ook.
Het is de bedoeling dat de gebruiker een antenne aanschaft die via een adapter op een USB-poort aangesloten wordt.


trekt je usb poort het wel
USB 11Mbit p/s

Betwijfel dat er SCSI schijven zijn die dit trekken.... Schijven worden meestal aangeduid in Mb (Megabit) en hier staat MB (Megabyte)... Nou zijn die b'tjes niet altijd ff betrouwbaar als het om producenten/fabrikanten gaat dus ik vraag me af of het 500Mbit of 500Mbyte is... 500Mbyte zou iig betekenen dat die schijf 166Megabyte p/s moet schrijven.... das wel extreem snel. Plus, ik denk dat je die bandbreedte wel moet delen met de andere abo's op het zendpunt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True