HomeWizard brengt Energy Display-energiemonitor uit voor 60 euro - update

HomeWizard brengt de Energy Display-energiemonitor uit voor net geen 60 euro. Met het scherm kunnen gebruikers inzicht krijgen in onder meer hun stroom-, water- en gasverbruik. Om de Energy Display volledig te kunnen gebruiken zijn enkele los verkrijgbare sensors nodig.

HomeWizard Energy DisplayDe Energy Display is een verlengde van de HomeWizard Energy-app en toont in principe dezelfde informatie op een los scherm, dat overigens niet aanraakgevoelig is. Het indelen van de ondersteunde widgets gebeurt dus via de app. Het scherm heeft een diameter van 5" en het apparaat is in totaal 130 x 94 x 34 millimeter groot. De Energy Display maakt via de 2,4GHz-band verbinding met een wifithuisnetwerk. Er zit een bewegingssensor in het scherm waardoor het lcd-paneel alleen aan gaat wanneer er iemand in de buurt is.

Gebruikers kunnen op het scherm uiteenlopende energiestatistieken live inzien, waaronder het huidige stroom-, water- en gasverbruik, statistieken over hun zonnepanelen, stroomverbruik per individueel apparaat en de huidige omgevingstemperatuur. Afgezien van het laatste voorbeeld zijn wel bepaalde extra sensors nodig, waaronder bijvoorbeeld een P1 Meter of Energy Socket van HomeWizard.

Statistiek Benodigde sensor Kosten sensor*
Totaal stroomverbruik P1 Meter € 29,95
Gasverbruik P1 Meter € 29,95
Waterverbruik Watermeter € 49,95
Stroomverbruik per apparaat Energy Socket € 27,95
Stroomverbruik autolader, warmtepomp of meterkastgroep kWh-meter € 59,95
Informatie zonnepanelen kWh-meter € 59,95

*HomeWizard biedt enkele euro's korting wanneer klanten een Energy Display in combinatie met een P1 Meter of Watermeter aanschaffen. Ook heeft het bedrijf een naar verhouding goedkopere 3-pack Energy Sockets. Dit is niet in de tabel opgenomen.

Update, 16.40 uur: Prijzen van benodigde producten zijn in de tabel verwerkt.

Door Yannick Spinner

Redacteur

27-09-2023 • 15:28

215

Reacties (215)

215
215
67
4
0
107
Wijzig sortering
Je kunt dus doelen instellen met deze smart display. Je kunt bijvoorbeeld als doel, stellen dat je vandaag niet meer dan 150 liter water in totaal mag verbruiken. Op het display zie je dan hoeveel water je nog over hebt voor die dag. Best wel geinig en goed bedacht.
Zo weet je dus of je 's avonds nog ff onder de douche kan of niet voordat je in bed stapt 😉
Of je het nou vandaag of morgen verbruikt maakt netto geen klap uit natuurlijk.
Tenzij dit je helpt om een keuze te maken om 's avonds niet te douchen én de volgende ochtend, mocht je dat anders wel gedaan hebben. Zien waar je kan besparen begint met inzicht en bewustwording, waar de kansen liggen weet je daarna pas.
Bewustwording zou inhouden dat je zelf bedenkt of het nodig is om dan te douchen, niet omdat een app zegt dat het mag.
Het is toch prachtig dat dit soort apps er zijn om mensen over de drempel te tillen! Sinds ik mijn appartement smart heb gemaakt en in alle kamers allerlei sensoren heb opgehangen ben ik veel meer gaan nadenken over hoe ik me gedraag in huis. Sommigen hebben het niet nodig, maar voor voor mensen zoals ik is het een leuke manier om goede gewoontes aan te leren.
Dat is precies de reden waarom in geen smart appartement wil.
Ik heb controle over mijn tools niet andersom.
'Meten is weten'... Echt iets voor Tweakers. Persoonlijk heb ik geen zin om alles bij te houden. Maar ik kan mij voorstellen dat dit een soort sport wordt... :)
Bewustwording kan ook gewoon zijn: 'goh, geen idee dat mijn douche zo veel water verbruikt in 6 minuten', waarna je bijvoorbeeld een besparende douchekop installeert. Je bepaalt zelf welke inzichten leiden tot welke acties, die app is gewoon een app. Maar dan moet je die inzichten wel hebben.
waarom moet iedereen toch aan dat besparen gezet worden?
dat micro managen slaat helemaal nergens op, zeker zolang de regering en grote firma's nog hun goddelijke gang kunnen gaan! Jij staat je plastic zakje 20x te gebruiken, terwijl de flessen fabrikant gewoon doorgaat! De zogenaamde wereldproblemen zijn ineens burger problemen geworden...hier klopt geen reet van. Maar laat je vooral beïnvloeden door de regering. Nederland staat deze week stipt op 1 in de goedgelovovigheidsstatistieken van nepnieuws van onze regering! Het past dus geheel in de wijze waarop velen hier reageren......
De term besparen is hier nog al misplaatst. Een deel van de mensheid, waar wij hier ook onder vallen, is in korte tijd veel meer van de wereld gaan eisen dan er eigenlijk kan. Het enige dat gevraagd wordt, is dat we deze overbelasting terugbrengen, daarmee doen we het voorlopig niet goed, we doen het minder slecht. Die groot industrie waar zo op wordt afgegeven staat er niet als bezigheid therapie; die draait er voor ons. Commerciële vliegtuigen vliegen ook niet omdat die piloot graag ergens heen wil, daar zitten mensen of producten in die van a naar b moeten.
Dus omdat anderen niets doen doe je zelf ook maar niets. Heeft niets met de regering te maken natuurlijk.
Ik vind dat je pas commentaar mag geven als je zelf al ergens mee bezig bent, en niet zeggen dat je pas wat gaat doen als de ander begint.
Ik was in india en Costa rica voor mijn werk. Tranen in je ogen als je daar ziet wat er de natuur ingegooid wordt. Dus in jouw redenering: wij zijn veel kleiner dus dat kunnen wij net zo goed ook gewoon doen want zij moeten beginnen.

[Reactie gewijzigd door Snowhite0901 op 22 juli 2024 14:46]

Ah, de drogreden! Je kan prima nadenken over wat je zelf van je verbruik of gedrag vindt, en daar keuzes in maken, los van of je vind dat je overheid lekker bezig is. En dan eventueel daarnaast daar nog wel of niet iets aan doen.
Volgens mij ben je trouwens zelf degene die de overheid erbij haalt, niemand in de reactieketen voor jou aan haalt de overheid aan als reden of wat dan ook.
Sinds ik werk heb gemaakt van besparen, heb ik toch zo'n 150 euro geld per maand extra te besteden, voor mij een no-brainer. Daarbij is het nog leuk ook. Dat anderen/bedrijven/overheden te laks zijn om iets te doen heb ik verder geen boodschap aan.
als je heel je leven moet gaan leven volgens een Agenda, om dan daarmee 150 euro te besparen? Daar zie ik weinig besparing in. Met 2 klusjes in je avonduren doen, pak je al het dubbele.

De meeste mensen maken 150 euro sneller dan dat ze voor 150 euro kunnen besparen.
tevens is micro managen toch niet echt meer van deze tijd :)
Je klinkt als de gemiddelde wappie op X. Volgens welke agenda leef ik dan volgens jou? Het is ontzettend eenvoudig; ik investeer wat geld in zonnepanelen, vervang een aantal apparaten in huis en pas het verbruik wat aan. Daarbij wat simpele isolatiemaatregelen. En voilà, mijn maandelijkse factuur van 210 naar 60. En dan reken ik de prijsstijgingen van de afgelopen 2 jaar nog niet eens mee.

Hoef daar verder niets voor te laten.
Dat wil ik op een zaterdag nog wel eens doen, maar ik ga niet aan het werk zonder te douchen. Ik heb dat ook een beetje nodig om wakker te worden. Ik kan wel snel douchen overigens. Dat kan binnen 1 minuut als moet :*)

Eens over de bewustwording. Ik heb nog wel een weg te gaan op dat vlak. Toch maar eens in verdiepen nu ik een eigen huis heb.
Handig. 1 minuut douchen en vervolgens weer 5 minuten bezig om de hele inloop douche weer droog te maken. Nee dan ga ik toch liever minder vaak en dan 1 keer lekker een kwartier.
gewoon lekker heerlijk 2x per dag 20-30 min onder de 40+graden douche!
Of je geld nu afgenomen wordt de de Energiemaatschappij of door Rutte, ze gaan je geld toch wel halen.
Nope. Elke euro wordt exact afgewogen. Plezier per euro staat hoog in het vaandel. Als ik ergens meer plezier uit kan halen dan laat ik het andere. Dus ik let op het douchen en spaar voor een Porsche😉
die je binnen 7 jaar ook niet meer kan rijden, kan je beter je geld in de douche steken! Daar heb je over 7jr nog wat aan :)
Voor een douche maakt het moment van verbruik toch niet uit. Je gasprijs is in principe de hele dag hetzelfde en als je elektrisch verwarmt water hebt, dan kan je je boiler verwarmen op de meest gunstige tijdstippen.

De hoeveelheid heb je overigens prima onder controle als ik het zo lees :) 1 minuut douchen kan niet veel sneller.
Besparen?! We douchen wanneer we zin hebben. :)
Ja en ook hoe lang. En echt niet korter dan 10min.
Nee, maar als je doel is om in totaal minder te verbruiken is inzicht in hoeveel je hebt verbruikt en nog mag gebruiken wel waardevol.
Merk bij mezelf dat het gewoon "weten" al voldoende is om besparend te gaan leven zeg maar. Je hebt soms helemaal niet door hoeveel je zo op een dag verbruikt. Lijkt me dus een leuke toevoeging. Misschien toch eens kijken om een aantal sensors in huis te nemen :)
Hun P1 meter kan ik aanraden, erg tevreden mee. Ik betaal dan ook graag die extra 0,99 per maand voor het uitlezen van de omvormer, historische data en nog wat andere handigheidjes.
Kijk ook eens online in de webinterface, helemaal tweakable!
hwenergy.app
Wat? Ze hebben gewoon WEL een online dashboard? Waarom verstoppen ze die zo? Nergens op homewizard.com wordt daar naar verwezen. Ik vond het altijd zo jammer dat ze dat niet hadden.
thanks!
waarom weet bijna niemand dit en staat dit nergens vermeld?
waar / hoe vind ik die app?
Google eens naar hwenergy.app?
Een heel groot nadeel van de HomeWizard-apparaten is dat als een HomeWizard-sensor kapot gaat (P1 meter, watermeter enz) je ál je historische data van die sensor kwijt bent. Zelfs als je een betaald abonnement van 12 euro per jaar hebt. En dat vertellen ze je nergens.
En je kunt wel een csv-export maken, maar die is vooralsnog niet terug in te lezen in je account.
Ik spreek uit ervaring en ik vind het knap waardeloos!
Eens! Zou niet mogen.
Ai, dat is niet fraai.

Ik lees via de (lokale) API per minuut de watermeter uit (via telegraf->influxdb). Op deze manier heb ik alle gegevens zelf in handen in het geval van een disaster. En gebruik ik ze in Grafana dashboard naast de apps van homewizard zelf.
Dat is inderdaad een ontwerpfout.

Ik heb vroeger (bijna 20 jaar geleden) een redelijk uitgebreid systeem opgezet met temperatuursensoren. Die hadden (uiteraard) allemaal een unieke ID.
Vervolgens koppelde ik elke sensor-ID aan een dataset.
Ging er een sensor stuk of kreeg deze een andere functie, dan werd aan de dataset gewoon een andere sensor gekoppeld.
De dataset met historie bleef zodoende intact.

Ik verwacht dat HomeWizard en soortgelijke systemen dat binnenkort ook wel zullen kunnen.
Volgens de support afdeling van HomeWizard kan het wel worden overgezet (alleen P1-meter). Gewoon contact opnemen via de support chat op de website en zij helpen je verder
In de categorie dingen “die er op het eerste gezicht gaaf uitzien, maar waar je na dag 2 nooit meer naar omkijkt”…

Ik heb sinds een jaar of 2 P1 uitlezing, tegenwoordig ook met het energie Dashboard van home Assistant. Leuk om op te zetten maar als ik er in die twee jaar 6x naar gekeken heb dan is het veel… Zeker onvoldoende om daar een dedicated scherm voor neer te zetten. Als er nou meer home automation functionaliteit in zou zitten…
Zo'n scherm kan wel degelijk handig zijn als daarop de uurprijzen te zien zijn voor de dynamische energietarieven. Zo kan moeder de vrouw ook zien in de keuken wanneer de vaatwasser / wasmachine het beste aankan.

Hier echter opgelost zoals hieronder, door een oud mobieltje always on te zetten op een houder aan het postvakje :+ . Doordat het always on is kijk je er vaker naar en is het een lage drempel om daar de timer van het apparaat om af te stemmen.
Mijn ervaring is dat moeder de vrouw over het algemeen daar niet naar kijkt, maar dat dit speeltjes zijn van de man des huizes.
I beg to differ.. het eerste wat mijn vriendin zei toen we naar dynamische stroom gingen: "ik ga echt niet elke dag in de app kijken wanneer het goedkoop is hoor".

Fast forward een paar maanden en ik krijg dagelijks instructies wanneer de vaatwasser aan mag, wanneer de was morgen gedaan gaat worden. :)
Ik denk toch dat dit een heel specifieke groep is die zich daarmee bezig houdt. Er zullen zoals je vriendin best wel mensen zijn die daar op letten, die graag een centje besparen op een relatief makkelijke manier maar ik denk dat heel veel mensen daar niet mee bezijn cq er niet van bewust zijn dat er verschillende tarieven zijn.

Persoonlijk geloof ik er niet zozeer in dat je daar echt veel mee bespaart. Ik heb zelf een aantal beleggingspanden en soms heb ik een pand met zuinige (meestal Duitse dames) studenten en dan valt het gas/electriciteits verbruik terug met 10%. Je merkt van de rekening dat ze echt wel voorzichtig zijn. Waar ik zelf meer van merk is het verduurzamen van woningen. Isoleren en dan specifiek nieuwe kozijnen met dubbel glas heeft tot 30% impact op een pand. Natuurlijk is dit anecdotal maar nogmaals die paar procent die je misschien bespaart of op jaarbasis paar tientjes dat trekt maar weinig mensen.

En daarmee is zo'n dashboard als deze inzichtvol maar als je eerst 200/400 euro moet investeren om daar goed gebruik van te maken, denk ik dat er weinig mensen aanzet tot het kopen van. Zeker als juist diegene die het meeste op de centjes letten het minste te makken hebben.
Het gaat niet zozeer om hoeveel energie je verbruikt, maar wanneer. Met een dynamisch contract kan de uurprijs soms factor 10 uit elkaar liggen. Of zelfs in de middag negatief zijn. Als je dan ook nog zonnepanelen hebt wordt de complexiteit wel heel groot, dan kun je het beter automatiseren (via home assistant bijvoorbeeld). En ja, daar kun je heel veel geld mee besparen, of zelfs geld mee verdienen.

[Reactie gewijzigd door langestefan op 22 juli 2024 14:46]

Afgelopen maand was gas gemiddeld €1,08 qua inkoop. Bij een vast tarief zit je met Essent op €1,38 de kuub. 30 cent per kuub is geen tientjes verschil. Zeg dat je ongeveer 30 kuub verbrand met alleen koken en douchen deze maand en dan heb je dat tientje er ook al uit in een warme zomermaand als deze.
30 kuub in een zomermaand? Dan heb je of 5x per week je badkuip vol of een parttime restaurant :P Hier met 2 personen, elke dag douchen en uitgebreid kokkerellen ongeveer 6 kuub in de zomer. Of je hebt 4 kinderen die elke dag een half uur onder de douche willen misschien?
Of bellegingspanden, blijkbaar.
30m3 voor koken en douchen is wat veel (ook voor 2 personen), maar 6m3 per maand lijkt mij gewoon niet kunnen. Zelfs niet als het elke dag douchen tot 5min/p.p. beperkt wordt.
Wordt het water soms elektrisch voorverwarmt door zonnepanelen / warmtepomp o.i.d.?

In mijn situatie verbruik ik ca. 15m3 in een zomermaand en zit redelijk onder het gemiddelde voor mijn woonsituatie. Dat is met een gewone HR CV ketel, ca. 75min douchen per week (zeg maar 10min per dag). Paar dagen per week koken met gas, rest met de magnetron. Afwassen beperk ik tot 1-2x per dag (handwas).
Ik zit op 4-5 m3 per maand in de zomer maar dat is met een quooker voor in de keuken, koken doe ik niet (raw) en douchen kort op 30c.

Het kan wel maar dat is zeker niet de norm, zo laag.
Wij zitten op 5 m3 in augustus. Gewoon elke dag douchen. Maar hé, wij koken op stroom :)
EDIT: en hebben een Quooker...

[Reactie gewijzigd door jevin20 op 22 juli 2024 14:46]

Anoniem: 1981708 @CMT28 september 2023 13:24
Geen voorverwarming ofzo. Douchen is zelden langer dan 5 minuten, dat wel. Cijfers zijn van de afgelopen jaren. Soms wat hoger, in het geval van een nieuwe hete (zomer)relatie O-) Bij alléén wonen zat ik op 4 a 5m3. Met louter koud douchen schommelde het tussen de 3 en 4m2 voor het koken.

Verder in 2 verschillende woningen bijgehouden, beiden wel met HR++(+?)-ketels. Toen er nog een 20 jaar oude ketel in zat was het verbruik 20-27m3 in de zomer. Oh, en de zuinigste douchekop die ik kon vinden snoepte er nog 2 a 3m3 vanaf, volgens mijn statistieken (8 a 9>6m3). Oude ketel brandde voluit bij douchen, nieuwe ketel icm zuinige douchekop slaat soms zelfs af en toe af voor 20 seconden ofzo, voordat hij weer aanslaat.

Conclusie: zuinige ketel en zuinige douchekop verdienen zich - zeker nu - vlot terug!
Ik zit zelf ook op net onder de 30m3 per maand in de zomer. Maar goed, net een jaren 30 woning gekocht en de HR-ketel moet nog worden vervangen. Die staat in de schuur, met ongeïsoleerde leidingen door de tuin, en heeft de millenniumbug nog meegemaakt.
de mensen hier met die verbruiken van 5 kuub per maand, hebben die boilers of doorstromers?

Hier zit ik met 1.5 personen op 15 kuub per maand.Electrisch koken.
Wel met een gasketel van 15 jaar oud en een zonneboiler die nooit aangesloten is geweest op panelen (dus een hele grote, 300l dacht ik). 1x per week verwarmt die het water tot 60 graden om salmonella tegen te gaan.
Ik vrees in mijn geval dat die grote boiler de boosdoener is. Meen me te herinneren dat die het water niet helemaal verwarmt op gas, alleen de bovenste laag.

edit: 15 kuub in de zomermaanden als de verwarming af staat

[Reactie gewijzigd door TMT op 22 juli 2024 14:46]

Anoniem: 1981708 @TMT29 september 2023 12:06
Het water wordt warm na zo'n 20 a 30 seconden nadat de warme kraan open gaat, dus geen boiler of comfort-stand ofzo. Eerst de douche aan, dan uitkleden en dan is de boel wel warm genoeg ondertussen.
Wow, als Belg verschiet ik van de NL prijzen voor aardgas. Niet moeilijk dat iedereen naar een warmtepomp wil. Prijs is ongeveer de helft (vast contract tot medio 25)
Ja, een flink deel van de prijs is Energiebelasting en BTW. Die EB gaat langzaam omhoog voor gas, maar omlaag voor stroom. Inderdaad om de overgang te stimuleren.

Dus wel wat meer belasting hier, maar dat is niet het totaalplaatje. Je moet kijken naar de totale belastingdruk in het land en het niveau van dienstverlening. Alleen kijken naar een stukje van alle belastingen zegt niet zoveel.
In België gaat gas per kWh, in NL per m3. Dus niet 1-op-1 te vergelijken ;)
Dat je m³ en kWh niet vergelijkt is meer inderdaad logisch. Maar iedereen dat affiniteit heeft met energie weet precies hoeveel kWh in 1 m³ zit. Dan vergelijk je en dan kwam ik tot de conclusie dat mijn vast contract (in België) qua prijs de helft is +-. Maar inderdaad, in NL wordt er aan de hand van je inkomen belastingsdruk en subsidie berekend. Hier niet, tenzij je sociaal tarief hebt.
Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft moeten huurders gewoon eisen van de eigenaar dat ze de woning verduurzamen en in deze tijd zou ook een flinke huurverlaging niet misstaan. We moeten er gewoon voor zorgen dat de mensen die niet genoeg geld hebben meer geld overhouden.
Ik heb met een switchbot de wasmachine en vaatwasser 'slim' gemaakt. Home assistant zet ze aan wanneer de energieprijs op z'n laagst is
Idem. Werkt perfect de vaatwasser hiermee gaat het soepel. De wasmachine en droger. Dit is nog een ding. Deze hebben tip toetsen. SwitchBot kan hier niks mee. Ben nog aan het pielen omdat werkend te krijgen.
Ik heb een inbouwvaatwasser en de knoppen zijn alleen toegankelijk als die open is, dus dat gaat niet helaas. Anders zou ik dat ook doen. En gezien het een goedkope vaatwasser is die er al in zat toen we hier kwamen wonen heeft hij geen uitgesteld programma.
En nu ga je je vaatwasser en wasmachine slim maken. :+
Voor mij is ie pas slim als hij zelf de wasmand leeghaalt, sorteert en dan gaat wassen
Een vrouw dus. Die bestaan al best lang.
Maar dat is wel een behoorlijke investering.
En zonder terug verdien mogelijkheid.
En een hoge terug breng boete mocht het niet bevallen.
Mwah da's niet echt nodig hoor. Bij VanDeBron zijn de tarieven vanaf 13:00 beschikbaar. Startuitstel is genoeg.

Voor andere apparaten kan het wel heel nuttig zijn om ze slimmer te maken. Bijvoorbeeld je airco of boiler. Die kunnen dan de duurste momenten overslaan.
Dus eigenlijk zeg je dat @CopyCatz z'n vriendin slim(mer) moet maken. :+
Nee, z'n vriendin is zo slim dat ze CopyCatz aan het werk zet. ;)
Ik vermoed dat ze daar de app niet voor nodig had. :+
Nou ik vertel mijn vrouw dat juist. Wij hebben overigs mazzel en nog steeds vast contract. Maar ik vind t lekker dat t spul aan is als de zon schijnt. Wou hiervoor nog rood en groen lampje maken bij was machine en droger. Groen = ze mag t aan zetten en rood = wachten
zal een gezellig huishouden zijn....JIJ mag wel JIJ mag niet....
Lijkt sterk op iets dat jij thuis heel erg de baas speelt!
Dit zegt vooral iets over jou, hoe je dit interpreteert…
oja, gaan we op die toer, het is al geheel duidelijk dat jij van een bepaald type bent, jij bent de baas thuis en als iemand commentaar geeft draai je het hele verhaal om. Die typetjes zijn we bekend mee!

en dan zal je je afvragen hoe ik hier bij kom.....je laatste bericht zegt alles.
Dat heet emancipatie.... ;)
Hier het tegenovergestelde, mijn vrouw kijkt meer in de app van NextEnergy dan ikzelf, en is altijd op de hoogte van het goedkoopste tijdvak.
Daar kunnen mensen dus ook weer sterk in verschillen. :)
Mijn vrouw vind het juist hartstikke leuk en kijkt elke avond hoe laat ze de vaatwasser de komende nacht moet starten. Of hoe laat ze de volgende dag de strijkmachine zal gaan gebruiken.
Ze waarschuwt me 's-middags zelfs dat ik de auto moet gaan laden. :)
Als ik het even in kan schatten zal dit schermpje ongeveer precies laten zien wat je in de app ook kunt zien. dan is het, met oog op dynamische energietarieven (mits je dus geen automation hebt zoals ik, waarmee je dat natuurlijk als doorgewinterd tweaker ALLANG hebt afgevangen) best een leuke gadget. In plaats van 's morgens tegen die moeders de vrouw beginnen te miepen dat ze moet opletten wanneer ze de wasmachine aan moet zetten (wat ze natuurlijk allang schijtbeu is, dat gedoe elke keer en dus om half 8, vlak voordat de kids naar school gaan de eerste was al gedraaid heeft) kan ze het nu zelf zien. Als je dan ook nog eens tactisch bent over de euro'tjes die je op het schermpje voorbij komen kan het zomaar zijn dat als ze zich realiseert dat er zo meer geld over blijft voor andere dingen, er ineens een ander patroon ontstaat.

Hypothetisch gezien. :+
Zo'n scherm kan wel degelijk handig zijn als daarop de uurprijzen te zien zijn voor de dynamische energietarieven. Zo kan moeder de vrouw ook zien in de keuken wanneer de vaatwasser / wasmachine het beste aankan.
Je bedoelt degene die de afwasmachine/wasmachine/droger/andere energie verbruiker die geplanned kan worden aan kan zetten?
Het is maar een uitdrukking, hè? "Moeder de vrouw". :)
We hoeven toch niet naar het Malieveld om dat uit te bannen...
Het is maar een uitdrukking, hè? "Moeder de vrouw". :)
We hoeven toch niet naar het Malieveld om dat uit te bannen...
nee, het is niet maar een uitdrukking en ja, daarvoor zou ik zelfs naar het malieveld gaan.
Zo'n scherm kan wel degelijk handig zijn als daarop de uurprijzen te zien zijn voor de dynamische energietarieven.
Dat zou inderdaad een van de handigste functies zijn, maar helaas zit deze functie er nog (?) niet op.
Ik heb ook zo'n P1 meter en sla de data op in InfluxDB en heb Grafana voor dashboards.

Voor mij zit de waarde niet in dagelijks even dat dashboard bekijken, maar juist de lange-termijn trends analyseren. Bijvoorbeeld om te zien of de aanschaf van zuinigere apparatuur ook effect heeft gehad.
Same here (p1/influx/grafana), ik kijk bijna dagelijks. Meestal voornamelijk om gewoon even te wachten totdat het daglicht/zonlicht dermate voldoende is dat er terug geleverd wordt. Vanaf dat moment start de wasmachine, auto, whatever stroom vreet. Met een oud mobieltje met een browser pagina open kun je natuurlijk ook eenzelfde display in elkaar knutselen...

Edit, lol, lees net pas reactie hieronder ..

[Reactie gewijzigd door baszie op 22 juli 2024 14:46]

Ik zie dat op mijn slimme meter en na 1.5 jaar hier te wonen weet ik eigenlijk wel wanneer ik de apparaten kan starten
Heb je eventueel wat voorbeelden van je setup? Sorry voor offtopic vraag.

Is er een meerwaarde om dergelijke setup te gaan uitvoeren tov gewoon een HA integratie?
Het is gekoppeld aan mijn home automation. Ik gebruik OpenHAB als controller voor mijn smarthome. Deze leest ook de P1 meter uit. OpenHAB kan vervolgens weer data opslaan in InfluxDB, dus b.v. ook wanneer bepaalde lampen aanstaan, stroomverbruik van slimme stekkers, wanneer deuren/ramen open stonden, etc.

Het is dus niet in plaats van m’n home automation, maar een uitbreiding erop.
En waarom kies je dan niet voor het energy dashboard van OpenHAB?
Dat moet ik net zo goed zelf maken, en Grafana geeft veel meer mogelijkheden.
"Heb je eventueel wat voorbeelden van je setup? Sorry voor offtopic vraag."
Ik draai (nog) geen HA maar Domoticz op een Pi en die leest alles uit wat ik nodig heb; P1, Enphase. Voor elke andere meter die niet ondersteund is maar wel een API heeft kun je zelf een custom metertje toevoegen. Met een curl scriptje je meter uitlezen en de gegevens pushen naar Domoticz. In Domoticz kun je die waardes weer pushen naar InfluxDB waarmee je weer in Grafana mooie dashboards met grafiekjes maakt.

"Is er een meerwaarde om dergelijke setup te gaan uitvoeren tov gewoon een HA integratie?"
Niet perse, many ways to do this... Ik ken de display/export mogelijkheden van HA niet zo maar ben al lang wel fan van Grafana. De panels op je dashboard kun je weer in een simpel html page zetten voor simpel overzicht op je mobiel.
Het hangt van jezelf af natuurlijk... Ik kan me voorstellen dat zo'n scherm je ook juist kan triggeren om wat vaker te kijken en je bewuster te worden of blijven van wat je op enig moment verbruikt. De app moet je zelf al openen voor je kunt kijken dus die gaat je nooit triggeren, zo'n scherm kan genoeg zijn om er even langs te lopen en er een blik op te werpen.

Helaas kan de homewizard app volgens mij geen dynamische tarieven ophalen waardoor het bijhouden van de kosten al niet meer mogelijk is als je dat hebt.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 14:46]

Veelgevraagde feature en zijn we heel druk mee bezig momenteel. Een app update met dynamische tarieven en een zelf te kiezen startmaand (is nu altijd januari) komt eraan binnenkort.
Ik herken wat je zegt. Sinds de dataverzameling automatisch gaat, kijk ik er veel minder naar om. Laatst heb ik een paar hergebruikte e-ink price tags gekocht waar ik nu mijn energieverbruik op laat zien. Dan springt het direct in het oog en word je veel bewuster van je verbruik. Zo heb ik een display bij mijn thuiswerkplek geplaatst die mij het dagelijks verbruik van de werkplek laat zien, of een kleinere bij de wasmachine die ook het dagelijks verbruik van de wasmachine laat zien.

Dan ben ik me ineens bewust dat mijn thuiswerkplek in stand-by nog steeds rond de 30W verbruikt, waardoor ik direct een script heb geschreven om alles via een slimme stekkerdoos uit te zetten. Ook ben ik overgestapt op volledig koud wassen, aangezien zelfs het eco-programma bijna één kWh per wasbeurt gebruikt, terwijl koud wassen minder dan 0.1 kWh nodig heeft.

Ik zie dus echt wel meerwaarde van zo'n display.
Ja, dat heb ik inderdaad ook samen met de Homey. Je wordt hierdoor een stuk bewuster van je verbruik en verdien je zo'n scherm snel terug.
Ik krijg automatisch een melding wanneer mijn stroomverbruik lang genoeg boven de 2500W zit, kwestie van het niet te hard te pushen voor het nettarief hier in België.

Ik krijg ook automatisch een melding wanneer de stroomschakelaar van de ijskast uit staat (of unavaiable is). Natuurlijk beperkt nuttig want het gebeurt niet zo heel vaak dat er maar één fase uitvalt, maar toch.

Op mijn dashboards zie ik ook mijn dagelijkse kost op basis van de huidige tarieven (die liggen nu relatief vast), net interessanter om te weten dat ik €3 aan stroom heb vebruikt ipv de waarde in kWh.

En zoals velen ook InfluxDB2 en Grafana voor long-term overzichtjes, zo kan ik bijvoorbeeld zien dat het stroomverbruik van mijn ijskast stijgt naarmate de temperatuure stijgt in de keuken...
Interessant. Zou ik hier graag ook een melding van willen krijgen. :(
In HomeAssistant is dat makkelijk te doen.

De automation is héél simplistisch; als ik 5 min boven de 2500kWh zit krijg ik een melding. Dit geeft mij nog 10 minuten om "te reageren" of gewoon al de melding te zien. Het zou natuurlijk nog correcter kunnen, want als ik de laatste 5 minuten van een kwartier ineens boven de 2500kWh zit is de kans klein dat ik het capaciteitstarief overschrijd, maar voor mij is dit good enough.
Voor de Belgische markt anders nog wel interessant.
Met het capaciteitstarief dat recent is toegevoegd zijn er gerust wat mensen die hun actueel verbruik onder controle willen houden. Met het capaciteitstarief betaal je immers voor de pieken die je veroorzaakt dus het spreiden van je grote verbruikers wordt aangeraden. Een dashboard waar je actueel kan laten zien wat je huidig verbruik is (zonder complexe dingen als HA) om dan te bepalen dat strijken of de oven aanzetten net even kan wachten kan best nog handig zijn en een besparing opleveren.

Ik was immers van zin om ergens een ledje van kleur te laten veranderen in de keuken op basis van het actueel verbruik. Dit is een alternatief met een bepaalde coolheidsfactor.
Helemaal niet akkoord, ik heb een P1 lezer met display gekocht (https://smartgateways.nl/...wifi-gateway-met-display/).

Deze staat bij ons in de inkomhal en bijna elke keer kijk ik wel eens wat de zon nu doet of wat het verbruik doet.

Al meermaals maak ik dan ook de bedenking - "klopt mijn verbruik dan wel ifv de zonneenergie op dit ogenblik"? Om te besluiten dat de jacuzzi dan al lang genoeg aangestaan heeft voor die dag en hem uit te zetten... (bijvoorbeeld).

Nooit gedacht dat ik er zo vaak op zou kijken ... (alleszinds méér dan mij dagelijks bezoek aan de Energy pagina in HA).
Ik vind het super handig, wist een tijdje geleden niet meer of ik de pan had aan laten staan op de inductieplaat en zat al op de fiets, oei, flink stroomverbruik, meteen even teruggefietst, heeft mij weer een huis bespaard. :p
Precies. Gebruik hier gewoon app op telefoon om data te bekijken. Geen extra apparaat nodig. Scheelt energie en materialen.
Er zit automation in. Zo kun je met homewizard powersockets inschakelen wanneer je zonnepanelen stroom opwekken, wat best handig kan zijn.
Oneens, apparaat staat hier recht voor me op mijn thuiswerkplek.
Met zonnepanelen en een 1 fase meter en watermeter een zeer interessant info medium. :D

[Reactie gewijzigd door wvkreg op 22 juli 2024 14:46]

Inderdaad het lijkt me niet echt nodigom daar een dedicated scherm voor te maken. Deze informatie kun je ook gewoon in je mobiele app vinden.

Niet echt groen om daar speciaal een scherm voor te maken. Onze CO2 uitstoot wordt voor 80% veroorzaakt door het produceren en transporteren van spullen.
Het ligt eraan of het je gedrag zal veranderen. Ik merk dat ik best vaak kijk wat ons actuele energieverbruik is en heb daar echt al een paar keer een apparaat om uitgezet dat blijkbaar ongemerkt nutteloos energie stond te verbruiken.

Ook houden we zo onze PV-opwek in de gaten, zodat de vaatwasser, wasmachine en wasdroger alleen aangaan als we veel eigen opwek hebben (als het een zonnige dag is natuurlijk, er zijn ook genoeg dagen waarop PV weinig oplevert en je sowieso van het net zult moeten gebruiken).
Ik ben misschien biassed omdat ik een dynamisch energiecontract heb. Ik ben gewend om een aantal keren per dag op de app te kijken.
Dat heb ik ook een tijd gedaan toen ik nog een dynamisch contract had. 's Avonds aan mijn vriendin vragen wanneer de prijs de volgende dag het laagst was en dan de starttijd van de vaatwasser zover uitstellen dat hij precies in die periode zou draaien.

Nu hebben we een vast contract (dynamisch is i.c.m. PV niet zo handig), maar dan kijk ik meer of ik mijn zelf opgewekte energie kan gebruiken om het net te ontlasten. Als de saldering eraf gaat, zullen we daar toch aan moeten wennen.
100% mee eens. Ik heb ook home assistent draaien, maar vraag me af waarom, gebruik het eigenlijk nooit.
Geen idee waarom je dan HA hebt draaien, als je er niks mee doet? Wat was je plan / idee toen je het installeerde?

Dat systeem is bedoeld om je huis te automatiseren. Denk aan verlichting automatisch aan/uit doen op basis van de gemeten lux in je woonkamer, bijvoorbeeld, liefst ook alleen als er ook daadwerkelijk iemand aanwezig is. We krijgen een melding als de wasmachine en wasdroger klaar zijn met hun programma, op basis van hun stroomverbruik dat dan langdurig onder een bepaalde grens is.

Toen we nog een dynamisch contract hadden, kon ik de tarieven per uur in HA aflezen en de vaatwasser zo programmeren dat hij draaide tijdens het laagste tarief. Nu zien we 2 dagen (?) vooruit een prognose voor de PV-opwek. Dat werkt redelijk betrouwbaar. Niet tot de laatste kWh, maar wel goed genoeg om te zien wat voor soort dag het gaat worden en of het misschien een goed idee is om de wasjes een dag later te doen.

Door je P1-poort uit te lezen, krijg je ook inzicht in je sluipverbruik. Dat is met een koelkast en vriezer, genoeg laders, een lamp bij je voordeur die de hele nacht brandt, standby apparatuur, etc al snel een 100-200W continu. Dat zijn serieuze euro's op jaarbasis.
Dit is wat de slimme meter had kunnen hebben
Maar de partijen die voor de meter moesten betalen hebben een uitgeklede versie afgedwongen.
Er is ook meer wat er kapot aan kan gaan, dus ik begrijp het wel.
1 van de grote gedachten van de slimme meter was besparing, zie de intgratie in het VK.

Ook het hele salderen en veilige verzorging van ongereguleerde overproductie op het net zou een aanpak kunnen zijn.
Het "netmetering", waardoor de aankomende hoge kosten op netverwzwaring zouden zijn afgezwakt.

Maar dit was deels door politiek, administratief en kosten van uitvoerende partijen afgezwakt.

Ps: "wie dan kom, die dan zorgt"
En scherm in de mterkast natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door gp500 op 22 juli 2024 14:46]

een display op een slimme(?) meter verstopt in de meterkast bedoel je?
Lijkt me niet echt nuttig.
We hebben juist gestandaardiseerd op P1. Dat is ideaal. De data kun je uitlezen met wat je maar wil. Of dat een Toon is, of de meter van HomeWizzard is helemaal aan jou en hoe je huis eruit ziet. Ik hoef geen schermpje in de meterkast, en bij mij zit ie nog gewoon op dezelfde verdieping als de rest...
Precies. In heel veel andere landen is het een nachtmerrie. Wij hebben het heel goed voor elkaar met de P1.
Je vertelt het alsof je erbij was of inside information hebt, maar ik geloof niet dat er iemand gelukkig was geworden met een uitgebreid grafisch display op een slimme meter in de meterkast of all places. Sowieso gaat zo'n grafisch display niet zolang mee, dus dan zou er al een bewegingssensor o.i.d. bij op moeten die detecteert dat er iemand voor de meter staat.

Dan is een universele poort die je met gestandaardiseerde protocollen kunt uitlezen toch veel handiger?

Overigens betaal je natuurlijk indirect gewoon zelf voor de slimme meter, dus als ze een duurder exemplaar hadden ontwikkeld, was het vast ook weer niet goed geweest.
hmmm zn P1 ding kost 30, dus voor 90 ben ik klaar?
Wanneer je een P1 dongle koopt bij je display is hij een paar euro goedkoper ;)
app werkt ook prima, geen display nodig :)
Als je het ok vindt om gewoon op je telefoon/tablet/pc je data uit te lezen zonder dat aparte scherm, ben je voor 30 euro al klaar. (wel even aan je netbeheerder vragen om de p1 poort te activeren, kan via de website en duurt enkele uren tot enkele dagen eer ze het in orde brengen)

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 14:46]

De p1 poort stond bij ons standaard aan toen we die meter geinstalleerd hebben gekregen...
Da's handig... ik moest het aanvragen via website en na een dag of 2 was het in orde.
Heb mijn eigen applicatie geschreven die de data ophaalt van de HomeWizard P1 meter, opslaat en er berekeningen op uitvoert. Draait op een Pi3. Daarna plot ik alles in verschillende grafieken. Van de open weather api haal ik de weersomstandigheden buiten op en van mn Google Nest haal ik de binnen temperatuur en luchtvochtigheid op. Leuke data om te zien, zeker op de lange termijn ( sla nu alles al ruim een jaar op )
In wat is het programma geschreven want ik zou dit ook graag proberen.
PHP en vuejs. Ik zou de applicatie wel moeten aanpassen zodat iedereen zn variabele settingswaarden kan invoeren ( of een conf bestand toevoegen ) ik zal er eens overna denken. Beetje druk met werk de laatste tijd :)
je kunt het ook gewoon op github zetten, dan kan iedereen het zelf aanpassen ;)
Zodra je >1 jaar data hebt, is het inderdaad leuk om jaar op jaar te vergelijken en de effecten van bijvoorbeeld isolerende of energiebesparende maatregelen te zien. Zeker als je het weer ook mee logt, kun je compenseren/corrigeren als een jaar bijvoorbeeld een wat warmere winter had ofzo.
Ja precies, je hebt dus ook nog data zoals of het bewolkt, regenachtig of zonnig was. Zonnig weer met 5 graden of met regen zou al verschil kunnen uitmaken qua gasverbruik bijv. Luchtvochtigheid binnen en buiten doet ook al veel. Met die data moet ik nog display info genereren maar ik sla het wel allemaal op :)
Op https://hwenergy.app/ kan je ook je eigen dashbord opbouwen voor laptop/tablet
Op de iPhone en iPad heb je gewoon widgets van Homewizard's eigen app die je kunt gebruiken op je homescreen.
Waar voor mij een gemiste kans ligt voor dit apparaat zit in het feit dat HomeWizard geen dynamische tarieven ondersteunt. Als het uitgangspunt cq verkoopargument is om meer bewustwording te creëren op het gebied van energieverbruik, zou inzicht op dit vlak onderdeel moeten zijn om dit optimaal te ondersteunen.

Ter voorbeeld: ik gebruik nu de Ulanzi TC001 waarbij door HomeAssistant 3 gekleurde puntjes worden weergegeven. Als deze groen zijn (laagste tarief van de dag) zet mijn vrouw de wasmachine aan, maar houdt geen rekening dat 10 minuten later plotseling het hoogste tarief van de dag moet worden afgerekend (gisteren was dit toevallig het geval). Dit verloop op dit display laten zien in de vorm van bijvoorbeeld een grafiek zou hier bijdragen aan bewustwording (en ja, als Tweaker kun je zelf ook een tablet ophangen, maar eerlijkheid is dat ik graag voor gemak en eenvoud ga).
Elke (volgens mij) leverancier van dynamische tarieven levert een app, waarbij je 24 uur vooruit de tarieven kunt bekijken.
En anders kun je ze bekijken op: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/.
Verrassingen zijn er dus niet.
Voor mij niet, maar mijn punt zit in het feit dat een display als dit het makkelijker zou moeten maken voor het hele gezin. Mijn vrouw en dochters trekken echt hun telefoons niet uit de zak om naar tarieven te kijken. Alleen door ze pro actief deze info aan te bieden gok ik dat er pas bewustwording komt
Tja, hier worden de wasmachine en vaatwasser helemaal op de app ingepland.
Maar dan moet je wel weten wat de goedkope uren de komende 24 uur zijn en die zie je (zo te zien) niet op dit display.
Dat is inderdaad een enorme gemiste kans... De dynamische prijs is gewoon onderdeel van het doel van dit soort apparatuur: slimmer met energie omgaan, energie besparen en het grid evenwichtiger belasten. Het kost ze alleen wat extra moeite om die prijzen per leverancier op te halen, maar zo moeilijk kan een pulldown menu met wat vooraf ingestelde leveranciers toch niet zijn?
Het zou nog eenvoudiger kunnen, met
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
haal je de basis (energiemarkt) prijzen op. Elke leverancier doet hier nog een vaste toeslag (15 - 18 cent) bovenop, maar je ziet wel wanneer de prijzen het laagst zijn.
oke, jij (laat) de wasmachine pas draaien als het laag tarief is?
(oke kan, ik heb een wasmachine met warm water aansluiting, dus de bulk energie is gewoon 24x7 aanwezig, de boiler(warmtepomp) verwarmt het water wel. dus draai maar wanneer nodig.
boiler word automatisch verwarmt als ik goedkope stroom heb, maar dit is niet belangrijk er zijn meer wegen naar rome.)

ik zit zelf ook te kijken naar homeassistant, maar heb toch aardig het gevoel dat het veel speel spul is.
dus ik weet nog niet of ik daar mijn installatie (9kWp) wel door zou willen laten aansturen.
maar nog geen dynamische tarieven, dus nog tijd zat om eens rond te zoeken.
Het lijkt mij een zeer interessant schermpje wanneer deze een custom rom gaat ondersteunen :)
Er zijn al schermpjes met integratie voor HomeAssistant o.i.d. Dus daar hoef je niet op te wachten :)
Heb je daar misschien wat goedkope voorbeelden van? En heb je het dan puur over een scherm, of iets wat ook touch input support. Ben zelf aan het kijken maar kom er maar niet uit. Behalve de Google home Max, maar dat schijnt toch net ff klote te werken met home assistant.
Als je refereert naar het NSPanel van Sonoff, dan vind ik ze niet zo goed vergelijkbaar.
Deze is 'los' en een stuk goedkoper.
Jammer, ik heb net hun meters gekocht en had deze graag met korting erbij genomen. Het is ideaal, en op deze manier kan iedereen in huis het zien, zonder telefoon.

Het helpt enorm om te weten wanneer je genoeg opwekt zodat je overdag kan koken, wassen of iets anders. Het gas verbruik ga ik van de winter pas kunnen beoordelen, maar ik heb door de watermeter wel al meteen een wc zuiniger kunnen maken omdat ik nu zag dat deze veel verbruikte, ook voor een kleine spoelbeurt.
dat display kost extra geld + extra stroom. Dat zijn kosten!
Iedereen in huis heeft vast een mobiel, dan is alles toch al opgelost, zonder extra kosten!
En je kan zelfs tijdens het kakken op je schijthuis de meter bijhouden, als het display in de woonkamer staat is dat toch weer lastiger. tegenwoordig moet je namelijk toch alles kunnen doen ten aller tijden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.