Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: PSX Fanatics

Op PSX Fanatics (red: site down door extreme belangstelling) is te lezen dat de eerste emulator voor Sony's Playstation 2 is uitgebracht. De emulator moet het mogelijk maken dat je games die oorspronkelijk bedoeld zijn voor deze console op je PC kunt spelen. "Voorlopig kunnen er nog bijna geen volledige spellen mee gespeeld worden, maar daar komt snel verandering in!", zo meldden de makers van de emulator. Wel zijn bijna alle demo's te spelen met het programma.

Playstation 2Bleem!, een emulator voor de originele Playstation, mag niet meer verkocht worden door uitspraken van de rechter in verschillende door Sony aangespannen zaken. Deze PSX2 emulator zal waarschijnlijk ook de aandacht van de nodige advocaten gaan trekken:

drizze zorgde voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Ik kan me niet voorstellen dat een 32 bits PC een 128 bits systeem kan nabootsen, zonder daarbij in performance op enkele gebieden in te boeten.
En een TV heeft gelukkig een heel wat mindere resolutie, zodat in ieder geval je videokaart het wel bij moet kunnen houden. Alleen vrees ik idd dat je wel een hele flinke PC nodig hebt om het hele zaakje te emuleren.

Wat ik alleen niet begrijp: als ik de spellen zie (GT3 bijvoorbeeld), kan mijn PC diezelfde kwaliteit ook makkelijk produceren, en dat met 'maar' een Tbird 1400 + GF3 Ti200. Dus waarom vragen die emulatieprogramma's ZOVEEL meer??
Dus waarom vragen die emulatieprogramma's ZOVEEL meer??
Door de extreme optimalisatie van de software. De PS2 heeft, net als alle spelcomputers, altijd (nagenoeg) dezelfde hardware waarop het spel zal draaien, zodoende worden alle trucjes toegepast die er voor dat systeem beschikbaar zijn. Op de pc moet er rekening mee gehouden worden dat er mensen zijn met nVidia-kaarten, van langzaam tot retesnel, met bijbehorende optimalisaties, ATI moet ook niet ondergeschoven worden, het spel moet ook met 64MB nog kunnen draaien, maar natuurlijk super met 256MB etc. etc.

En daarbij moet de emulator zelf nog gedraaid worden. In Windows, die ook weer resources vreet, de emulator zelf kost ook weer resources doordat er allerlei 'omzettingsprocessen' aan de gang zijn die ook weer processorkracht en geheugen vreten (omzetten van tv-resolutie naar pc-resolutie, omzetten van 128-bit naar 32-bit, omzetten van controller naar toetsenbord etc etc).

Kortom: wil je PS2 spellen spelen, koop maar gewoon een PS2, dat scheelt je een hoop gezeik. ;)
Omdat een PS2 game alle foefjes van die machine kan gebruiken, die op de PC allemaal na moeten worden gemaakt. Dit zit niet direct in de hardware en is dus over het algemeen TRAAAAAAAAAAAAG...

Als datzelfde spel echter voor de PC wordt geschreven gebruiken ze daar weer PC-eigen snufjes, waardoor het eigenlijk net zo snel draait.
Een normaal programma bestaat uit ruwe instructies die door de CPU uitgevoerd worden (die specifiek zijn voor iedere cpu-architectuur)... wanneer je dus een PS2 programma op een x86 wilt draaien, moet een stuk code (de emulator) eerst alle PS2 specifieke instructies vertalen naar x86 instructies. Daarbij spelen verschillen in architectuur veel belang: de ene cpu heeft bijvoorbeeld minder interne registers dan een andere (supersnelle kleine stukjes geheugen in de cpu waar de instructies op uitgevoerd worden) of is zelfs compleet anders opgebouwd.

Een goede emulator doet het meeste werk op voorhand, maar door het verschil in architectuur zal het toch nog veel trager zijn. Dit komt bijvoorbeeld omdat compilers (die programmacode zoals C++ omzetten naar machinecode) veel platformspecifieke optimalisaties bevatten. Als je de oorspronkelijke broncode had zou je een PS2 spel veel gemakkelijker kunnen omzetten naar x86 (omdat alle platformspecifieke optimalisaties nog niet gemaakt zijn), maar een emulator moet het met de gecompileerde code doen.

Je kan het eigelijk een beetje vergelijken met het vertalen/dubben van films... sommige grappen/woordspelingen zijn nu eenmaal niet te vertalen (of slecht), en daarom willen de meeste mensen sowieso enkel het origineel zien :).

Gelukkig zijn de specificaties van een PS2 niet zó zwaar meer vergeleken met een PC (het blijft een console, een lage resolutie is genoeg), zodat emulatie goed mogelijk is.
[offtopic]: HEB JIJ GTA3 PC??
* 786562 PanMan
Tuurlijk kost dat een hoop performance maar dat is altijd zo bij emulators. Je moet gewoon een super snelle computer hebben en dan draait alles normaal zoals het op de ps2 draait
Een Playstation kan in 1 kloktik 4 keer zoveel verwerken als een PC. Dan ga je er al van uit dat de PC even efficient zijn werk doet als de zwaar geoptimaliseerde Playstation. Daarbij komt nog de overhead van de emulator. Volgens mij moet de PC minstens 3 a 3,5 Ghz hebben om de overhead te compenseren zodat het spel zijn gang kan gaan. De grafische kaart kan niet vol benut worden omdat deze door de emulator zwaar beperkt wordt vanwege de CPU. Hoogstens kan de kwaliteit van anti-aliasing en de filters verbeterd worden, want daar zijn de GPU's van de PC goed in.

/ADD: Windows snoept natuurlijk ook de nodige CPU cycles op!!!
Een Playstation kan in 1 kloktik 4 keer zoveel verwerken als een PC
Even nuanceren hoor. Een PS2 kan in 1 kloktik 4 keer zo snel zijn pipelines vullen. Meer niet. Het uitvoeren van de code kost nog steeds evenveel tijd, je kunt een optelling nou eenmaal niet in minder clockcycles doen dan 1.

En dat Windows de nodige cycles opsnoept is geen probleem: dan gooi je gewoon Windows eruit, start je FreeDOS van CD en maak je een emulator die onder FreeDOS werkt.
Deels heb je zeker gelijk. Echter kun je met het Multiplexen van meerdere 32 bits streams al de instructies voorbereiden waardoor je de instructies een stuk sneller kunt uitvoeren.

De huidige emultatoren werken toch onder windows? Anders wens ik de builders nog veel succes met het implementeren van DX7 of DX8 om die GPU te programmeren. De functies van de GPU moeten natuurlijk wel geport zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat een 32 bits PC een 128 bits systeem kan nabootsen :? :? :?

Dit is wel heel erg kort door de bocht.
Een CPU met 128bit instructies zoals jij die bedoelt is momenteel onmogelijk te produceren. De grens ligt momenteel bij 64bit, en dan hebben we het over de zwaarste varianten van IBM en Alpha, en enkele prototypes van Intel en AMD.

De '128bit' die hier worden bedoeld heeft meer betrekking op de grafische core, en die grens ligt bij PC's (en X-box) momenteel bij 256 bit!!!

De PS2 hardware is net iets geavanceerder dan de hardware van de Sega Dreamcast (die hier naast me staat overigens :)), en de Dreamcast gebruikt een 128 bit gemodificeerde NEC PowerVR2 grafische kaart (die overigens in tegenstelling tot de PS2 FSAA ondersteund, dus de PS2 is 'geavanceerder' dan DC discussie kan ook nog wel worden gevoerd). Ga je me nu ook vertellen dat deze krachtiger is dan de huidige PC standaard???

Bottom Line: Voordat je met bits en bites gaat lopen smijten, probeer wel even te begrijpen waar je het eigenlijk precies over hebt!
Zulk een arrogantie op een professioneel forum.

Waarom een playstation niet te vergelijken is met een PC. Gefundeerde relaasvorming tref je hier aan.

http://users.skynet.be/xsuw/xcpu.html
Maar die 128-bits is toch alleen de grafische proc.? En die is bij een GForce(bijv.) toch ook geen 32-bits meer?
32-bits
Ik denk dat jij de volgende link héél erg interressant gaat vinden :)
www.nvidia.com/view.asp?PAGE=geforce3

(graphics core: 256-bit)
laat dit ajb geen 1 april grap zijn....
Waarom niet? Lijkt me sterk dat je PC met emuleren de snelheid kan gaan halen van een PS2. Op een P3 720 kan ik nog net niet de max framerate halen met een GBA emulator, en dat ding draait maar op 16MHz. Dus ook al werkt de emulator, of je er nu al wat aan hebt?
1) MHzen betekenen weinig.

2) Je kunt een high-level emulator schrijven. Dus in plaats van dat je stom een CPU en alle hardware zit te emularen kun je de sourcecode van de game on-the-fly crosscompilen en in native code van het platform waarop de emulator draait uitvoeren.

Zo werd het met de N64 ook gedaan. Werkt als een speer.
Het probleem hiermee is dat je maar een specifiek aantal spellen kan draaien waarvoor de emulator is geschreven. Dit omdat de hardware niet geemuleerd wordt maar het gewoon een simpele hack is waarbij de instructies in realtime worden omgezet.
Hierdoor draaide er op die N64 emulator ook maar 2 spellen echt goed, mario64 en zelda64.
Het zal bij deze emulator dus ook wel gaan om een 'simpele' hack die de instructies in realtime omzet, met de huidige generatie processoren valt gewoon geen enkele nextgen console 100% te emuleren.
Dit omdat de hardware niet geemuleerd wordt maar het gewoon een simpele hack is waarbij de instructies in realtime worden omgezet.
:z
Dus als ik het goed begrijp, ligt het niet aan de PC, maar aan de emulator?

Dus, de PC kan het WEL verwerken, maar de omzetting wordt dan te zwaar om alles bij te benen?

Ik zou nl. niet zeggen dat de PS2 'beter' of 'sneller' is dan de PC, echt niet.

Xbox komt dik in de buurt, maar loopt nu al weer achter door Nvidia's en ATi's nieuwe GPU's :P
Hoe kom je aan de source code van een game? :?
duh dat snap ik, en juist omdat je een hele krachtige pc nodig hebt om een PS2 te emuleren, ben ik er bang voor dat het een 1 april grap is.
dat GBA emulator verhaal is dan dus een duidelijk geval van slecht geschreven emulator!
PS2 is helemaal niet zo krachtig, hoor!
Heb je de resolutie wel eens gezien? En wat dacht je van de kleurdiepte, en dan het detail, die grove pixels (lage resolutie, dus), geen hardware-anti-alias ?!?

Ik vind het er maar bar slecht uit zien! Doe mij maar een PC!
Imho denk ik dat de PS2 en de XboX wat hardware betereft de handicap hebben en houden dat je niet " effe" een nieuwe grafische kaart erin stopt of extra geheugen erbij prikt.

Ik geloof dat tussen nu en een jaar je een mainstream desktop PC kunt kopen die gelijk presteerd als een PS2.

De PS3 bestaat dan nog (lang) niet
Zo ongeveer elke 'mainstream desktop' die momenteel te koop is presteert beter dan een PS2. Heb je de port van Max Payne naar de PS2 al eens bekeken? Grafisch slecht, ontzettend traag, eigenlijk gewoon onspeelbaar, en dat op een resolutie van 640x480.

Ik wil een PS2 games wel eens zien renderen op 1600x1200@32bit kleuren, zoals mijn PC die vloeiend draait. Is never ever going to happen. Simpelweg omdat de PS2 gewoon niet sneller is dan de huidige PC's.

In een bovenstaande post heb ik het 'PS2 is sneller dan PC' sprookje al grondig de wereld uit geholpen, met (technische) onderbouwing voor degenen die geinteresseerd zijn.

Het hele idee dat een 2 jaar oude low budget console van Sony (vrijwel gespeend van elke ervaring met computerdevelopment) sneller zou zijn dan moderne high end PC's (gebacked door vele jaren ervaring qua architectuur en dergelijke) is sowieso al compleet belachelijk, maar ja... voor de PS2 'believers'...
Heb jij GTA3 wel eens gezien op de ps2?
dat zie ik een videokaart nog niet doen hoor... Motion Blur en full FSAA
Dat zie je 'n videokaart nog niet doen? :?
wat doet 't dan in je PS2? en nog 'n ding naar mijn weet ondersteunt PS2 geen FSAA.

Maar wat ik me afvraag is, wat doet jou denken dat 'n PS2 'n redelijk Uptodate pc eruit kan concureren?
Ik speel nog wel eens op een PS2, maar ik vind dat de PC nu al een PS2 kan bijbenen hoor. De spellen op de PC zien er minstens net gedetaillerd uit, en ook de framerates zijn acceptabel. Een PS2 heeft één groot voordeel tov een PC: de beeldbuis van een TV mengt de pixels zelf al een beetje (soort AA) waardoor het spel er heel vloeiend uit lijkt te zien, terwijl die machine er weinig aan heeft gerekend.
Een monitor kan veel preciezer onderscheid maken tussen twee naast elkaar liggende pixels, waardoor je een soort rafels gaat zien in je spel. Een PC heeft (erg rekenintensieve) methoden nodig om dit effect te onderdrukken, zodat een spel al snel minder mooi lijkt.

Ik vind dan ook dat de huidige PC's (de huidige top-producten) echt wel beter zijn dan een PS2, op alle fronten. Het mooie van een console blijft echter wel dat je geen gezeik hebt met conflicten, BSOD's enz...
Dat leek mij ook niet zo moeilijk aangezien Linux er ook op draait.
En binnenin Linux zou je dan genoeg gegevens kunnen verzamelen voor een emulator.
Ik denk niet dat het probleem is dat men niet genoeg weet over de Playstation 2, maar dat het gewoon ongelooflijk moeilijk is om een snelle emulator te maken.
Linux is trouwens een slecht voorbeeld, want de broncode is gratis beschikbaar: men heeft gewoon Linux aangepast en gehercompileerd zodat het op de PS2 draait.

PS2 spelletjes emuleren op een PC zou je beter kunnen vergelijken met Windows draaien op een PS2: dit zou héél moeilijk zijn, want je kan Windows niet hercompileren naar pure PS2-code... je moet dan eerst een programma schrijven dat een PC-omgeving (met alle toeters en bellen) nabootst op de PS2.
[quote]
Dat leek mij ook niet zo moeilijk aangezien Linux er ook op draait.
En binnenin Linux zou je dan genoeg gegevens kunnen verzamelen voor een emulator.
[/quote

Ik denk dat jij niet beseft welk een ingewikkeld stukje software een emulator is, alle functies van de PS2 moeten geemuleerd worden, ALLEMAAL, als je een spel draaiende wilt krijgen
Zou best wel echt waar kunnen zijn, een paar jaar geleden had Connectix al een Playstation 1 emulator (Virtual Game Station) en daar draaide alles prima op (goede framerates)

Met de veel betere videokaarten en snellere processoren moet het technisch toch wel mogelijk zijn om een PS2 te emuleren. Sony zal er in ieder geval niet blij mee zijn, dat staat vast.
Dit is inderdaad waar

www.ngemu.com


> de exactere link:
http://www.ngemu.com/forums/showthread.php?threadid=15382

hebben wat meer info


het is trouwens van de makers van
PCSX dat is een goed werkende psx emulator alleen de PS2 emulator heeft nog een long way to gooo..
Bij emuxhaven hebben ze ook info:
OverView

Well i will try to catch up some questions.First of all pcsx2 don't run Ps2 games yet! And of course it is far from doing this.So pcsx2 don't run GT3 get it? :) So what pcsx2 is? pcsx2 is a try to emulate sony's beast.Of course it isn't so easy as it might seems.So far you can consider pcsx2 as a develop tool althought i suggest don't use pcsx2 as a tool for writing your ps2 dev stuff :). Consider the opinion that pcsx2 have bugs and we wrote this emu by reverse enginnering ps2 demos that might have bugs too :)
Hope you enjoy pcsx2..
So pcsx2 don't run GT3 get it?
Nou, dan hoeft het al niet meer :). Tenzij ze GT3 binnen 2 maanden wel kunnen runnen :+.

Dammit, het is niet eerlijk! Ik heb duizenden pieken betaald voor mijn PC, komen de leukste games uit op een stomme console.

Dat X-Box verhaal met Quake IV en Doom III exclusief voor X-Box zuigt ook.

:(
Xbox is een ander verhaal qua emulator dan de PS 2. De Xbox is namelijk gebaseerd op een PC. Hierdoor is het aandachtsgebied bij de Xbox voor een emulator niet de snelheid, echter wel het hacken van de beveiligingen.
[begin zeurmode]
No flame intended, maar waarom lijken posts over emulators op t.net toch altijd zo gaar...
[einde zeurmode]

<begin off-topic>
Altijd weer dat Bleem! verhaal dat erbij gehaald wordt, noem dan tenminste ook VGS.. overigens is volgens mij nooit door de rechter gezegd dat eerstgenoemde niet meer verkocht mocht worden; de winkels deden het simpelweg gewoon niet meer, onder druk van Sony. Bleem! kon hier wegens de peperdure, oneindig durende rechtszaken niets meer aan veranderen.
<einde off-topic>

Hrmm... mocht deze emulator 'de aandacht van de nodigé advocaten gaan trekken' dan moet er wel iets heel vreemds gaan gebeuren. Dwz. het kan zeker nog wel 2 jaar duren voordat we ook echt wat speelbaars te zien krijgen, en zolang dat nog niet het geval is, zal Sony ook niet te moeite nemen om in te grijpen.

Oke, nog ff wat andere dingen. Ten eerste wil ik ff duidelijk maken dat deze emulator, PCSX2 dus (naam mag op zich wel genoemd worden in de post zelf), echt niet gemaakt is met de bedoeling om commerciële spellen te spellen; althans, nog niet. Nog lang niet zelfs. PCSX2 is, volgens de auteurs zelf, puur bedoeld als 'beginnetje' dat iig al demos draait; dat was ook het doel van deze release. Er is nog nauwelijks iets qua hardware geëmuleerd, dus als je commerciële spellen denkt te kunnen spelen binnen 2 jaar, vergeet 't maar.

markvt: graag psxemu.com ff weglaten, 't is niets meer dan een oude redirect tegenwoordig.. :)

Als je een homepage zoekt, die komt eraan, moet nog ff 't een en ander geklust worden hier en dan zal die spoedig te zien zijn, inclusief de nodige d/l's, screenshots en speelbare demos :) De url zal gepost worden op http://www.ngemu.com
[begin zeurmode]
No flame intended, maar waarom lijken posts over emulators op t.net toch altijd zo gaar...
[einde zeurmode]
ik begin er maar niet over te zeuren, maar de meeste echt goede sites mag je hier weer niet noemen :S

btw ik ben de vertaler van MEKA www.smspower.org/meka een mastersystem emulator, ik vind oude consoles een stuk leuker om geëmuleerd te zien dan de nieuwe.

(nieuwe rijken zo naar warez he, zie de GBA)

btw over bleem gesproken
heb hem toen origineel gekocht terwijl ik ook een PS had, om toch eens te checken of het wat was, nou van de extreme extra graphics weinig gemerkt :D
ePSXe & pcsx waren/zijn veel betere

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True