Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Bron: Cxbx, submitter: lekkerbek188

De makers van Cxbx beweren op hun website dat hun software als eerste een Xbox-spel kan draaien op een normale pc. Turok Evolution is de eerste titel voor de spelconsole die ze aan de praat hebben gekregen. Wat betreft de speelbaarheid zou het spel vrijwel volledig werken, de graphics laten op kleine punten nog iets te wensen over. Wel verloopt alles realtime, op het gewenste aantal frames per seconde. Op een 2,8GHz Pentium 4 met GeForce FX 5600 althans, maar daarop kan het spel ook nog eens vier keer versneld worden.

De broncode van de werkende emulator is inmiddels vrijgegeven en ook is er een video geplaatst op de officiële website. Hierop is te zien hoe vloeiend het spel loopt, weliswaar zonder geluid, en dat er nog gebreken zijn zoals het ontbreken van watereffecten. Ook vallen er hier en daar polygonen weg, waardoor er gaten ontstaan in de rondlopende beesten. Anderhalf jaar geleden werd er door de makers van Cxbx al gemeld dat een executable van de Xbox was omgezet naar een uitvoerbaar programma op Windows. Of en hoe Microsoft gaat reageren op de ontwikkelingen blijft afwachten.

Cxbx Xbox-emulator screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Even als reactie op scarab5050, er zijn zogenaamd wel meer goede xbox emu's maar vergeet niet dat vrijwel al deze verhalen of jokes, zijn, OF zelfs trojans. Cxbx is de eerste die echt werkende beelden heeft laten zien. In tegen stelling tot sommige van die xbox emu's die mooi ge-edit werk lieten zien met behulp van video capture rechtstreeks van de xbox af en dan in een windowtje plakken met de titel XBOX EMU.
Conclusie ik zou dus heel voorzichtig zijn met die andere xbox emu's waar jij van gehoord hebt.
Wel grappig te zien dat de Xbox op fullspeed ge-emuleerd kan worden terwijl de Gamecube emulators op vrijwel alle configuraties niet boven de 5fps uitkomt. Natuurlijk komt dit door de hardware in de Xbox die grotendeels uit normale PC-onderdelen bestaat. Het verbaast me wel dat ze er dus langer over hebben gedaan dan de Gamecube-emulator(Dolphin).

Probleem voor Microsoft is wel dat deze emu ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden commerciële games te SPELEN. Iets wat met de Gamecube emu dus nog niet goed mogelijk is. Dat is meer een voorbeeld van wat mogelijk is met emulatietechnieken aangezien de spellen zelf vrijwel onspeelbaar zijn en het nog wel een tijdje zal duren voordat daar echt verandering in komt.
X-box is hardwarematig gezien een zwarte desktop met Pentium3 cpu, 8GB harddisk en een GeForce.

Waarom wordt het een console genoemd?
Er draait een uitgekleede windows 2000 op en dat is bedoel voor games. Schijfje erin & gamen ipv spel installeren, drivers up to date houden, laatste directx downloaden,...

Vanaf het moment dat je de X-box voor iets anders gebruikt dan X-box-games spelen, dan wordt het terug een desktop.
Anderhalf jaar geleden werd er door de makers van Cxbx al gemeld dat een executable van de Xbox was omgezet naar een uitvoerbaar programma op Windows.
De stap van uitgekleede windows 2000 naar een gewone windows is klein, daarom gaat het emuleren zo goed. Op de X-box draaien beveiligde exe's en als je die kraakt, kan je gewoon op pc spelen.
De gamecube draait denk ik op een ander type processor en in iedergeval ander operating systeem. Dit betekend dat iedere instructie moet worden vertaald naar een x86 instructie en naar windows API calls.

Bij de XBOX wordt gebruik gemaakt van zelfde processor en bijna zelfde operating systeem.
Hier spreek je dan naar mijn idee niet echt meer over een emulator.

WINE voor linux is bijna hetzelfde enkel moeten ze daar nog windows api calls vervangen met linux calls. En dat werkt ook redelijk vlot.
Nu snap ik ook een stuk beter waarom MS de volgende XBox niet op een x86 zal baseren...
http://www.gamer.nl/nieuws/21530

daar heb je ook de reacties er alvast bij :P
voorlopig zien de graphics er imo vrij beroerd uit..
Is dan ook voor tv bedoeld hé.
LOL, zeg dan niets man :P

Dit is 1 van de eerste spellen voor XBOX, en hij is *lelijk*. Ook op een tv. Waar de fuck slaat het sowieso op, "tis voor tv". Mijn Lord Of The Rings DVD bekijk ik ook op de TV, en ziet er 1000x beter uit. Het zal nog _lang_ duren voordat spellen zulk grafisch geweld op mijn tv kan toveren. en LOTR (de film) ziet er op een PC scherm (CRT,TFT) echt niet beter uit dan op een televisie.
zeg dan niks.
voor computerspellen IS de TV gewoon lelijk omdat de resolutie maar 640x480 is (op een standaard tv).
ja je kan hem op sampelen naar 1024x768, maar die pixels zijn er gewoon niet echt.
en toen ik halo speelde op de xbox vond ik het net pixels klikken afentoe. op mijn 22'' CRT zag het er stukken beter uit met een resolutie van 1280x960.

en de "grafix" van een DVD vergelijken met die van een game is ook complete onzin.
Ik vind die graphics niet meer van deze tijd. Liever een X-box op de tv dan op de pc, want op je beeldscherm zie je echt het verschil. Zeker als je gewend bent aan graphics zoals unreal 2004 dan is de X-box emu echt niet waard. Maar ja, dat moet men maar lekker zelf weten. :*)
Da's waar maar voor degenen die al wel de spellen bezitten én een leuke 14 of 15" laptop hebben kan deze emu wel eens een aardige optie zijn.
Natuurlijk onzin om een dikke xbox iso te downen om vervolgens met een emu te gaan spelen.
Nou, het helpt denk ik ook niet dat Turok een spel is dat grafisch niet zo heel spectaculair is: zelfs niet op de Xbox. Ik ben benieuwd hoe deze 'emulator' de wat grafisch intensievere spellen gaat draaien zoals bijv. Halo en de racespellen die ze op de Xbox hebben. Het lijkt me trouwens dat er wel mogelijkheden moeten zijn om de resolutie op te schroeven t.o.v. de relatief lage tv-resoluties. Misschien iets voor een toekomstige versie van deze software?
Ik vind die graphics niet meer van deze tijd. Liever een X-box op de tv dan op de pc, want op je beeldscherm zie je echt het verschil. Zeker als je gewend bent aan graphics zoals unreal 2004 dan is de X-box emu echt niet waard.
En nog inzichtvol rated zijn ook... Je gaat een SNES of Megadrive Emulator toch ook niet afkraken omdat de graphics 'Echt niet meer van deze tijd zijn' ? Mensen die emu's gebruiken (en dat zijn er HEEL VEEL) willen juist die games spelen omdat het meer is dan Eye Candy, het gaat hen om playabilitie en Nostalgie. Ik ben erg blij dat ik zo nu en dan eens op een regenachtige dag Zelda of Mario kan spelen op mijn PC zonder dat ik de SNES van zolder moet halen, net als de Chronotrigger en Legend of Mana van de PS. Voordeel van al die TV-out opties tegenwoordig is dat je het weer fullscreen op TV kunt spelen (lang leve de Bluetooth keyboards en muizen, nu nog een gamepad met bluetooth) en het nog meer het gevoel van vroegah geeft.
De GameCube schijfjes draaien in de tegenovergestelde richting van de gewone DVD's, hierdoor kun je ze onmogelijk met een gewone DVD speler kopiëren of afspelen. Echter hebben hackers door een bug in Phantasy Star Online een mogelijkheid gevonden om discs via de breedbandkaart naar een computer te kopiëren. En qua hardware verschilt de GC veel van een PC.
ze draaien dezelfde richting hoor... Er zit toch zo'n kijkglaasje in? Dan zie dat het gewoon hetzelfde is als alle cd's/dvd's... Het schijnt alleen wel zo te zijn dat vanaf buiten naar binnen gebrand wordt, dus eerste bits in buitenring en daarna in het binnenste een strook niks zeg maar...
Maar de reden dat het zo lang geduurd heeft voordat er iets van gamecube emu's kwamen is omdat de schijfjes eerst al heel lang niet ingelezen konden worden, maar daar hebben ze ondertussen (volgens mij na meer dan een jaar!) iets op gevonden. Toen ook nog het probleem dat ze niet gebrand konden worden. Dat hoeft ook niet echt omdat via een bug in Phantasy Star Online de iso's zo de cube ingestreamd kunnen worden via het netwerk. Probleem daarbij is dat in PSO er een limiet zit op de netwerk aansluiting, zodat er max 10 mbit door de draad gaat waardoor vooral filmpjes een beetje schokkerig en met af en toe over slaand geluid spelen... Niet echt 100% geweldig dus. Zo lang er geen ander spel komt met zo'n bug zodat het met 100 mbit erin gestreamd kan worden zal dit waarschijnlijk altijd zo blijven bij de cube en daarom zou ik eigenlijk liever een goede emu zien omdat die dan wel vloeiend zou kunnen gaan...
Als de cd dus van buiten naar naar binnen wordt gebrand, dan draait de ontstane spiraal dus tegengesteld aan die van een normale cd speler/brander. De speler draait dus effectief de andere kant op. Dat is op twee manieren te bereiken, namelijk het wormwieltje/asje dat het lasertje heen en weer schuift in spiegelbeeld uit te voeren óf het cd motortje de andere kant op te laten draaien. Nintendo heeft gekozen voor het eerste, want dat is veel goedkoper. Zodoende draait de speler technisch wel degelijk "verkeerd" om.
Als je met een gamecube dus een audiocd-single zou willen afspelen, dan zou deze in tegengestelde richting moeten draaien. Dat zal dus ook niet lukken.
Uhm weet je dat zeker? Of zeg je zomaar wat dat je ook gehoord hebt van iemand die dat zelf bedacht heeft? Linkje? of 2?
Het meest interessante van de laatste generatie consoles is trouwens dat ze allemaal netwerk opties hebben. Als ze een soort Xbox-Live ondersteuning maken in de emulator kan het best leuk worden. Bij snes-emulators enz is het ook mogelijk om via internet te spelen, maar daar waren de spellen niet voor geoptimaliseerd.

Kan je trouwens Xbox-DVD's gewoon inlezen in een standaard DVD-rom speler in je pc?
Als het goed is wel, je kan ze alleen niet uitvoeren. Maar dat weet ik niet precies (ik heb geen XBOX) Het zijn in ieder geval gewone DVD's, net als bij de PS2. (die kan je ook gewoon met je DVD-romspeler openen) dat geldt niet voor de GC discs (zie mijn vorige reactie) :+
Niet helemaal waar.
Een XBOX wordt achterstevoren beschreven. De TOC zit niet aan de binnenrand maar de buitenrand. Daardoor zal je dvd speler net doen alsof er geen disk inzit. Je kunt hem wel als een RAW disk inlezen en er een ISO van maken, dat kan wel. Maar wil je de bestanden eraf halen dan moet je dat via ftp van een omgebouwde xbox doen.

PS2 games kun je wel standaard backuppen, en GC disk weer niet. Ook vanwege het kleine formaat niet te branden ;)
Tot nu toe vind ik dat emulators van de "next generation" consoles nog nooit goed hebben gewerkt. Ja de SNES-generatie emulators. maar zelfs die hebben gebreken. Het is vooral een uitdaging voor de makers van de emulator denk ik. "kijken of ze het kunnen". Maar niet iets voor de gamer van nu om warm van te worden. ;)
nou, zeggen dat SNES emulatoren hun gebreken hebben gaat best wel ver vind ik. Er zijn echt nog maar een paar spellen over die niet geëmuleerd kunnen worden over. Alle chips uit cartridges met obscure chips worden inmiddels ookal geëmuleerd. Relatief lastige dingen als Super Mario Kart zijn gewoon perfect op computers te spelen.
Verder zijn er ook tegenwoordig genoeg "next generation" emulatoren die het behoorlijk goed doen. Het playstation platform wordt vrij goed geëmuleerd tegenwoordig en de emulatie voor N64 mag er ook best wezen.
En één van de grote voordelen van deze emulatoren is dat ze de graphics ook een beetje kunnen oppoetsen. Dit geldt vooral voor de playstation, de graphics op een nieuwe PC zien er veel beter uit dan op een originele playstation 1.

Maar er zijn volgens mij twee veel voorkomende motivaties voor emulator-makers, namelijk:
a) het vereeuwigen van vreemdsoortige hardware (kijk naar een project als www.mess.org)
b) bewijzen dat dingen wel kunnen, terwijl iedereen roept dat het niet kan.

Het laatsteis natuurlijk het geval bij cxbx en eigenlijk voor alle next generation console emulatoren, te beginnen met UltraHLE. Iedereen beweerde dat het onmogelijk was een N64 met fatsoenlijke snelheid te emuleren en dat is het in feite ook met de technieken die toenterijd door emu-makers gebruikt werden. Het idee was namelijk altijd "emuleer zo veel mogelijk". Bij HLE (High Level Emulation) is dat dus niet meer het idee, maar is het juist naar "emuleer zo min mogelijk" gegaan. UltraHLE was daar de eerste mee en volgens mij zijn alle next-gen console emus daar dus ook op gebaseerd.
Je kunt er wel donder op zeggen dat dat voor CxBx geldt, aangezien het idd zeer zonde is om PC-hardware nodeloos te gaan emuleren als je toch al op een PC-platform draait.

Of deze informatie helemaal klopt weet ik niet zeker, ik lees de emu-related newssites en fora niet echt heel actief meer tegenwoordig. Maar het zal wel ongeveer in de buurt zitten.
Inderdaad zeg, maar ik denk dat de echte xbox liefhebbers er wel eentje kopen, voor de prijs hoeven ze het immers niet te laten.
Voor de emulator-fans onder ons:
Er zijn ook enkele GameCube emulators onder development:
>> Dolphin (screenie)
>> Dolwin
(.. meer nieuws)

Dit gaat lekker snel allemaal :Y)
Kopen? Lijkt mij een gratis emulator hoor :?
Leuk dat er nu een emulator is, maar genoeg xbox spellen die de moeite waard zijn, zijn ook beschikbaar voor de pc. Speel ik die wel.
hij bedoelt dat ze een Xbox kopen en niet een emulator gebruiken ;)
Een X-Box kopen, duuuuh :P
dolphin-emu.com
en laat ik daar nou net the webmaster/betatester van zijn :)
Straks draait Halo onder emulatie sneller dan Halo PC :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True