Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Bron: Accelenation

Omdat we toch al lekker nostalgisch bezig zijn vandaag kan deze post er ook nog wel bij . Accelenation heeft een artikel gemaakt over zeven jaar lang 3D graphics. Hoewel hardwarematige 3D effecten eigenlijk pas in 1996 serieus begonnen op te komen samen met 3dfx, was de Voodoo niet de eerste 3D kaart. Al in 1995 was de eerste versie van DirectX uitgebracht, en hadden veel namen die nu nog steeds bekend zijn ook al producten, zoals de Matrox MGA-2064W, nVidia NV1, S3 Virge en ATi Rage 3D. Met DirectX werd overigens een hoop aangemodderd. Microsoft wilde de API in eerste instantie tilebased maken. De meeste programmeurs voelden daar echter weinig voor, omdat de 3dfx met haar eigen Glide API een hele andere richting in sloeg. Het duurde ruim een jaar voordat Microsoft de fout toegaf en de wijzigingen aan de kern van DirectX weer werden teruggedraaid.

In 1997 had de industrie al lang en breed door dat 3D het helemaal ging maken, er kwam zelf een aparte interface voor de videokaart; AGP. Veel bedrijven probeerden in de buurt van 3dfx te komen, maar slechts enkelen slaagden daar ook min of meer in. De nVidia Riva 128 was bijvoorbeeld sneller dan de Voodoo in DirectX applicaties. DirectX was destijds lang niet zo populair als Glide en OpenGL, dus toen 3dfx eind 1997 de Voodoo2 aankondigde waren ze weer heer en meester. nVidia probeerde 3dfx van de troon te stoten met de TNT, maar deze haalde de beloofde kloksnelheid niet. Toch werd de TNT het beste alternatief voor de Voodoo2, omdat de ATi Rage 128 en de S3 Savage 3D het lang niet haalden bij de 3dfx kaart, net als Intel 740 en Matrox G200.

De Voodoo3 werd een grote teleurstelling; de kaart had al weinig nieuws te bieden, maar liep ook nog eens vijf maanden vertraging op, tijd die de concurrenten zeer nuttig hebben besteed. TNT2, G400, Rage 128 Pro en GeForce256 stonden in de rij om marktaandeel van 3dfx weg te snoepen. Tussen dat moment en vandaag is er veel meer gebeurd, en dat kun je samen met nog veel meer interessante weetjes en plaatjes van oude videokaarten hier bekijken:

3dfx Voodoo The Voodoo boards were unique in their design having been targeted solely for 3D games and incorporated no 2D capability whatsoever. These cards simply switched the output from a second card over to their own whenever a suitable application was run. Many in the industry, including Microsoft, doubted whether people would be prepared to pay the projected 500US$ price tag simply to improve their gaming experience. Whether this belief was founded was never proven because in the spring of 1996 the price of computer memory crashed and the first Voodoo boards eventually retailed at the more agreeable price of 300US$.

To this day there has never been a single impact on PC gaming to equal that delivered by the first Voodoo chip-set. Overnight the gaming world went from a scenery popping, 8-bit, blocky 15fps, to a Z-buffered, 16-bit, texture filtered 30fps. This transformation was demonstrated in no better way than with the very first game to natively support the Voodoo chipset, the newly released Tomb Raider from Core.

Karel speelde vandaag tipgever.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

1 2 3 ... 6
Ik wou dat er weer meer schaalbare kaarten kwamen. De huidige GF-series en concurrenten zijn vaak niet meer dan overgewaardeerde voorgangers. De Voodoo1 was een 'revolutie', de VoodooII was schaalbaar (net als ie outdated wordt, plak je er nog eentje aanvast) en de verder Voodoo's waren naast de plank. De TNT1 en 2 waren wel oke en redelijk snel enzo, maar sinds ik een GF1DDR heb gehad en nu bijna een GF3/8500 heb vind ik ieder upgrade een teleurstelling. De 3dmarks worden meer, maar in games veranderd er 'weinig', voor het geld wat je er voor neer telt hoop/verwacht je de impact van een S3 -> Voodoo1 als je snapt wat ik bedoel :)
Met een GeForce investeer je in de toekomst, omdat je weet dat ze steeds betere drivers gaan uitbrengen die steeds het uiterste uit je kaart halen. Als je de drivers van een half jaar geleden vergelijkt met nu dan zie je een wereld van verschil. Misschien zijn de overgangen niet meer zo duidelijk merkbaar dan vroeger, maar de technologie en performance gaan toch nog met stappen vooruit!
Inderdaad, tegenwoordig kost 20 extra fps voor de meeste mensen bijna een half maandloon
Verbaast me dat Microsoft eerder was met 3D, maar klinkt ook weer logisch dat ze flink aan ut kl*ten waren.

En over Voodoo... dat was gewoon echt revolutionair. Ik kan me nog goed herinneren dat ik bij me vriend zat en hij een Diamond Monster 3D had gekocht. Echt alles ging harstikke vloeiend :*)

Het is eigelijk best jammer dat nVidia 3dfx heeft opgekocht en er verder niks aan heeft gedaan. Ze geven zelfs totaal geen support, en dat is erg zwak.

Ik heb ook een Voodoo, een 3dfx Voodoo5 5500 64MB 2xAGP.
Gewoon voor het nostalgiegevoel en nogsteeds is Voodoo erg krachtig.

Ik heb Voodoo uns zitten testen in 3DMark2000 en bij verschillende dingen komt de score hoger dan met mun GF2MX400 64MB die ik eerst had.
En dan had ik de GF2 zelfs nog in D3D hardware getest :o

Maar met zoals veel andere dingen komt er een eind aan.
Over een aantal jaren weten sommige al niet (meer) wat Voodoo/3dfx is en zijn we misschien al van de hededaagse x86 technologie afgestapt.
De Voodoo kaart op het plaatje is niet zomaar eentje. Het is een RV-Flash 3D. :D

RealVision was de eerste fabrikant die 3Dfx kaarten maakte. Dus nog voor de Diamond monster 3D!

Alle referentie en demo-kaarten voor 3Dfx werden destijds door RealVision in Taiwan geproduceert. Zij hadden ook de TV-out voor de Voodoo-Rush ontworpen

Jammer genoeg had 3Dfx naderhand de productie in eigen hand genomen (door de overname van STB) en is mede daarom over de kop gegaan.
*zucht* nostalgie :)

Matrox Millenium 1 + Voodoo1 was mega
Matrox Millenium 2 + Voodoo2 SLI was heerlijk
Matrox G200 was een verademing qua beeldkwaliteit.
Asus V3400 tja iedereen maakt een foutje
Matrox G400MAX deed er gewoon een schepje bovenop
GF1 hmmmm zoveel hitte is mogelijk? maar wow wat snel
GF2MX gebruik ik nog steeds in mijn server waar ik nu achter zit te tikken
GF2 Pro64mb. Tja Die draait ook nog steeds. In de spelletjes bak voor de visite.

Millenium 1 heeft vandaag een nieuw baasje gekregen en mag de rest van de dagen slijten als 2e monitorkaart (iets anders wordt lastig aangezien de bios snafu is)

Millenium 2 hmm die ligt nog ergens

Voodoo2 SLI yeps zit in de HP Brio voor het lannen

G400MAX ja zelfs die heeft nog nut om soms mee te gamen maar vooral de tv out wheeee


Over oud gesproken!! Ik ga maar weer eens achter de amiga zitten met een ordinaire nec 21" als monitor. Wie had dat 10 jaar geleden gedacht :)

/edit
Numer9 Imagine 128, woooei de highend for Amiga graphics. Misschien in de pc wereld niet zo'n succes, maar darn wat werd een amiga heftig met zo'n cyberstorm ppc kaartje en bijpassende video module

/edit2

Oeps mijn geheugen laat mij in de steek Permedia 2 was de mooiste combi samen met een ppc boardje. Number9 was een alternatief voor Mac :)
Leuke posting !

Volgens mij begon het 3d gebeuren een beetje met de S3 Virge. Erg veel kaartje hadden toen deze chipset. Later heb ik er een monster 3d (voodoo) ernaast gezet en deze combi was echt perfectos. gamez zonder voodoo zagen er opeens niet meer uit }>

Het is af en toe best leuk om eens een oude benchmark te draaien van toen.

Wat is trouwens precies t verschil tussen glide en opengl ?
OpenGL is een standaard API voor 3D die door diverse videokaarten ondersteund wordt.

Glide is een API die ontwikkeld is door en alleen voor 3Dfx kaarten.

MAW, als je een game puur in glide zou ontwikkelen, dan kan je hem alleen spelen met een 3Dfx kaart... (glidewrappers (emulator) daargelaten natuurlijk...)

[edit voor shades]
Die extra pinnen diende ervoor om een extra 3Dfx kaart aan te sluiten. Zo kon je via SLI draaien en dus snellere fps halen. Tevens kon je geloof ik dan wel de 1024*786 resolutie halen.....

Tja, koste je wel een extra voodoo kaart.....
Diamond MegaMonster 3D 8-)
"Seeing is believing!"
Vette 1024x768 pix 24bit color!

Cool gewoon.. toen dan! :-)
Ja, ik kan me nog herinneren dat dat kaartje net uit was.. 450 piekies.. en wat draaide descent 2 + patch toch lekker.. Voor de rest scheel gezocht naar Virge enabled games, niet gevonden dus.. Daarna (toch ik weer geld had) een voodoo2 gekocht.. 'Wow - wat is mijn computer ineens snel' en wat was quake mooi. de rest boeide niet meer

Heeft iemand trouwens ooit die pinheaders gebruikt die op bijna iedere gfx kaart aanwezig is. Is me een raadsel waar dat ding voor dient...
Dat is om kaarten te koppelen.

Bij de Voodoo serie werd dat echt wel gedaan!
ik heb ooit 2 voodoo's gekoppeld (interleave) maar die waren van het merk Monster en k'moet zeggen dat die 2 kaarten een ietsie pietsie beetje vlugger waren dan 1 voodoo II kaart van Creative, de voodoo kaarten moesten identiek zijn om interleave te kunnen gebruiken, dus had ik 3 voodoo's 2 zonder veel resultaat... allé dan enkel dat m'n geld op was
Ik heb ook ooit zo'n S3Virge kaartje gekocht: de diamond Stealth-3D.

Alleen heb ik nooit software kunnen vinden wat van de 3D funkties gebruik maakte. :(
Ik heb ook zo'n Diamond Stealth 3D kaartje gekocht.. en direct daarbij Descent 2 :)
Na de patch te installeren, maakte Descent gebruik van de S3 Virge3D chip.
Iets daarna met GL-Quake proberen, maar me pc was maar amper zo snel om Quake normaal te draaien :)
Deze kaart was toen echt wel bij de eerste 3D kaarten en natuurlijk helemaal niet te vergelijken met de kaarten van nu. (godzijdank :P )

edit:

btw : dit kaartje, zoals bijna elk S3 kaartje, werkt nog steeds heel goed (3D achterwege gehouden natuurlijk)
Klopt, dat was de eerste Semi 3d kaart want je moest voor spellen speciale patches downloaden ipv dattie gewoon krachtig was.

Ik heb 'm nog!
Had ik nu maar niet zoveel gespeibeld bij geschiedenis ;)
En bij Nederlands, "gespijbeld" schrijf je namelijk met een lange ij. ;)
Ik wist dat er iets niet klopte in die zin :P
nVidia probeerde 3dfx van de troon te stoten met de TNT, maar deze haalde de beloofde kloksnelheid niet
? de tnt 1 was een verademing boven de v2, sneller (en op 1024) en vooral betere 3d graphics

Hoewel ik nooit meer zoiets moois heb gezien als toen ik mn verse v1 naast mn s3 kaartje kon zetten en glquake kon spelen :)
Het is eigelijk best jammer dat nVidia 3dfx heeft opgekocht en er verder niks aan heeft gedaan. Ze geven zelfs totaal geen support, en dat is erg zwak.
Ze hebben delen van 3dfx opgekocht, niet het hele bedrijf
Sorry hoor, maar met deze quote:
maar deze haalde de beloofde kloksnelheid
bedoelen ze dat Nvidia de clockspeed die ze voor de introductie hebben belooft niet hebben gehaald.
De tnt1 had eigenlijk nooit uit moeten komen; want ze hadden namelijk de specificaties van de tnt2 pro beloofd voor de tnt1.
Dit was dan ook een behoorlijke teleurstelling, omdat alle gamers natte dromen kregen van de tnt2 specs, terwijl ze toen een hele tijd ( ruim een jaar ) het met de tnt 1 moesten doen.
DUS moet de tnt eigenlijk de tnt (1/2) heten
en de tnt2 de tnt ;)
Ik weet dat ze het beloofde niet hebben gehaald, maar dat maakt opzich weinig uit voor het feit dat de tnt 1 verreweg beter was dan de v2..
Helemaal heer en meester was je als je 2 voodoo2's had!

SLI 0wned!
Ik weet niet welke meer, maar ook de Voodoo5 heeft SLI :)

Er zitten namelijk 2 VSA-100 chips op :)
Ja hoor, meester hier :)
Even ter info:

De eerste Voodooo kaart voor de consument was de Orchid voodoo 3D (4mb) dit was eind 1996. Pas een jaar later kwamen Diamond, Creative etc met een voodoo versie uit in Nederland.

Orchid is inmiddels al een paar jaar dood.
Ik heb deze kaart toen uit de usa laten komen voor het bedrag van Hfl 700,-

De eerste spelen die draaide op de voodoo waren Motoracer en Tombraider, pas later kon je met een speciale openGL patch ook Quake draaien.

De Voodoo chipset komt net als de eerste NVIDA processor (zie alinea hier onder) uit de speelkasten vandaan. De diverse voorlopers van de voodoo chip draaide al sinds 1994 in diverse game-kasten. Van oorsprong kwam 3DFX uit de vlieg/tank/leger simulatie industrie vandaan en was het eerste bedrijf die zich vanuit de industrie ook op de consumenten markt ging richten.

NVIDIA kwam in 97 net op de markt met de echt bizar slechte EDGE3D chipset. Deze werd door Diamond op de markt gezet. Op deze kaart kon je 2 gamepads aansluiten om zo op deze manier o.a. Virtual Fighter te kunnen spelen. (De processor kwam direct uit de speelkasten die deze games draaide) Dit was de eerste poging van NVIDIA op de consumenten 3D markt. 1 jaar later (3de kwartaal 98) deed de TNT zijn intrede. Dit was de eerste echte concurent voor de Voodoo chip.
Dat is niet waar. De Orchid was zelfs in Nederland amper verkrijgbaar voor de hype een beetje losbarstte eind '96.

De 3D Monster van Diamond had toen al sinds september 1996 stof lopen vangen op de planken bij de meeste Computer retailers.

****Oeps, dit gaat dus over die Orchid 4Mb Voodoo ;)
Edge 3D was niet de naam van de chipset maar van de kaart van Diamond. Die kaart had een nVidia NV1 chipset. De prestaties van het ding waren idd waardeloos. In de praktijk kon je er dan ook weinig mee. Later kwam Diamond met de Stealth 3D die gebruik maakte van de S3 Virge, wat ook weinig voorstelde. Het werd pas leuk met de Diamond Monster 3D (toen nog zo'n beetje synoniem voor de 3dfx Voodoo). Verder was er in het begin nog de Rendition V1000 die op de eerste Creative 3DBlaster werd gebruikt. Ik kan me nog een quote herrinneren van John Carmack in eoa gamesblad over de geweldige framerate van Quake op de Rendition (Quake was nog niet uit). De V1000 werd geen succes, de Rendition V2x00 wel dankzij de Diamond Stealth II S220. Overigens zorgde die kaart wel voor veel problemen, maar dat lag vooral aan de drivers van Diamond (Diamond drivers waren altijd ellende).

Voor de komst van die 3D kaarten waren de Matrox Millennium en Diamond Viper (Weitek chipset) kaartjes erg stoer, of als je minder geldt had de videokaarten met S3 868, 968, 864 en Tseng Labs ET4000 of (later) ET6000 chipsets. Snelle videokaarten waren toen ('93-'94) nog benchmarkbaar sneller op hoge resoluties. Echte prut was natuurlijk Trident (maakte niet uit of het ISA, VLB of PCI was, alles van Trident was trage troep - zelfs textmode videobenchmarks waren aanmerkelijk trager op tridents).
voodoo *zucht*

blij als een kind was ik toen ik mijn voodoo 2 12 mb kaart op mocht halen. Need for speed zag er ineens wel zo mooi uit.

Ik heb laatst nog zo'n kaart in handen gehad, dus ze zijn er nog wel :)

En volgens mij was de levertijd ook stukken korter dan de tijd de ze nodig hebben om de gf4 nu eindelijk eens in de schappen te krijgen.
toendertijd waren er nog geen sites als tweakers.net waar je alle nieuwtjes, roddels en geruchten kon volgen over de nieuwste videokaarten... dus pas als ze uitkwamen in de nederlandse winkels kwam je erachter dat er weer een nieuwe kaart was en dat ie eik best wel zuperstoer is :)
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True