Honor kondigt Magic 5 Pro aan voor 1200 euro

Het Chinese smartphonemerk Honor heeft op telecombeurs Mobile World Congress zijn nieuwe smartphones Magic 5 en Magic 5 Pro aangekondigd. De Pro is de duurdere van de twee en heeft drie 50-megapixelcamera's aan de achterkant.

De Magic 5 Pro heeft als primaire camera een 50-megapixelsensor met een oppervlakte van 98 vierkante millimeter en een optisch formaat van 1/1,12". Daarmee is het niet de grootste camerasensor in een smartphone, want dat zijn 1"-sensors van rond 120 vierkante millimeter. Het is wel groter dan in veel andere smartphones. De Lens heeft een f/1,6-diafragma.

De 50-megapixelcamera met ultragroothoeklens heeft een diafragma van f/2,0 en heeft de mogelijkheid om te dienen als macrocamera met een minimale focusafstand van 2,5cm. De camera met telelens heeft een vergroting van rond 3,5x met een f/3,0-lens.

De telefoon heeft een oledscherm van 6,8" met een resolutie van 2848x1312 pixels. Het scherm komt tot 1800 candela per vierkante meter, zo claimt de fabrikant. Dat is helderder dan zijn voorganger Magic 4 Pro.

De smartphone draait op Android 13 met Honors eigen Magic OS eroverheen. De soc is een Snapdragon 8 Gen 2. De telefoon heeft een 5100mAh-accu die met 66W bedraad of met 50W draadloos geladen kan worden.

Behalve de Pro-versie is er ook een Magic 5. Die heeft onder meer dezelfde soc en accu, maar verschilt van de Pro-versie met een kleiner scherm dat minder fel kan en een andere camera-set-up. Beide telefoons komen in het voorjaar uit. De Magic5 gaat 900 euro kosten in Europa, de Magic5 Pro komt uit op 1200 euro.

Honor Magic5   Honor Magic5   Honor Magic5 ProHonor Magic5 Pro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-03-2023 • 06:48

47

Submitter: WhySoSerious?

Reacties (47)

47
46
12
1
0
32
Wijzig sortering
Dit ziet er veel belovend uit.
Vooral ook omdat DXO de camera tot nu toe de hoogste punten ooit geeft, boven de iPhone 14 Pro Max. En ook beter dan de s23 ultra.

Daarnaast snelle hardware, grote accu, snel opladen en een efficiente CPU, dan zou dit wel eens mijn volgende telefoon kunnen worden.

Enige minpunt wat mij betreft: die lelijke camera bump. Ik geloof dat ze dat het 'steering wheel' noemen... En het had een volledig vlak scherm mogen zijn, nu zit hier een minimale curve in.

1200,- is ook niet mis, maar als de camera echt zo goed is, dan gaat deze telefoon mee in de overweging naast de Xiaomi 13pro en s23 ultra.
Ik zou toch ook het risico van de Chinese makelij niet onderschatten... Dat die zo'n prijs durven te vragen is gestoord.
Kan je dat toelichten?
Het risico van de chinese makelij?

En ivm de prijs. Ik vind de prijzen voor de topmodellen al jaren gestoord, van alle merken. Maar niemand wordt gedwongen om ze te kopen, dus wie ben ik om er iets over te zeggen?
Chinese telefoons vertrouw ik per definitie niet, net als dat ik bijvoorbeeld Russische niet zou vertrouwen. Dat je telefoon gigantisch veel informatie via telemetrie naar huis toe stuurt staat vast, dan heb ik liever dat dat naar een bedrijf in een geallieerd land gaat.
Bedrijven in China zijn verplicht de overheid toegang te geven tot hun gehele bedrijfsvoering, dat gaat nog een stap of 3 verder. https://thehill.com/opini...-now-a-legal-requirement/

Wat betreft de prijs, dat was voorheen het enige pluspunt van china-telefoons. Dat laatste voordeel is er nu dus ook af.

[Reactie gewijzigd door Kaasrol op 29 juli 2024 15:58]

Goed, nu is er wat meer om inhoudelijk over te reageren.

1) Als er toch data gedeeld gaat worden, een dat lijkt bijna onvermijdelijk tegenwoordig, dan heb puur vanuit risico beheersing net liever dat dat naar bvb China gaat dan de US. Met China heb ik niets mee, zal ik waarschijnlijk nooit naartoe gaan. US kan mijn dagelijks leven wel daadwerkelijk beïnvloeden en zal ik waarschijnlijk wel eens naartoe gaan.
Niet dat ik iets van China goedpraat, maar gekeken naar de mogelijke impact op mijzelf.

2) prijs. Nu doe je alsof chinese telefoons geen enkel ander voordeel hebben. Dat vind ik onzin. Zijn kwalitatief goede toestellen die ook een hogere prijs waard zouden zijn.
"1) Als er toch data gedeeld gaat worden, een dat lijkt bijna onvermijdelijk tegenwoordig, dan heb puur vanuit risico beheersing net liever dat dat naar bvb China gaat dan de US. Met China heb ik niets mee,"

Ik heb niks met data delen met wie dan ook, maar dat jij het minder erg vindt om je data te delen met een communistische dictatuur dan met een democratisch land is mind blowing. Ik vraag me sterk af of je de implicaties van wat je zegt wel snapt.

BTW: niet dat er in democratische landen niks mis is, maar van alle staatsvormen vind ik democratie de minst slechte.
Gaat helemaal niet over democratie of communisme.
Ik wil ook geen data delen, met niemand, ook niet met US.

Maar ik ga nooit naar China gaan, dus als ik foto's heb met mezelf als dragqueen of whatever wat mij misschien in China zou laten arresteren is geen probleem.
In de US kom ik misschien wel, dus dat is de kans groter.

Lijkt me toch vrij duidelijk.
Ik snap de case die je maakt voor China, maar ik hoop dat je drie keer hebt nagedacht over je threat model. China heeft zich bijvoorbeeld al talloze keren schuldig gemaakt aan bedrijfsspionage. Ik hoop dat je niet werkt met vertrouwelijke informatie op dat apparaat of andere dingen die je in hetzelfde netwerk hebt hangen.
Neen, inderdaad het gaat over mijn eigen toestel, geen bedrijfsdata.
Toestel voor het werk is iets heel anders.
Maar dan nog, ben je dan zoveel beter af tegenover data die naar de US gekopieerd wordt?
En software/update beleid... Dat vind ik bij zo een prijs toch wel erg belangrijk.. De honor magic 5 pro is wel minder diep getest dan de andere 3 telefoons die je noemt. Dus vraag me af in hoeverre die vergelijkingen representatief zijn.. Ook wordt er 1 keer gereviewd en niet nog een keer wanneer er updates zijn geweest.

Dat Magic OS lijkt me trouwens nog teveel op het huawei skin... Zal me niks verbazen dat het bedrijf wel verkocht is maar dat er nog genoeg invloeden zijn van buiten af. Het interessante is dat het nieuwe moederbedrijf: Shenzhen Zhixin New Information Technology Co. Ltd in 2020 is opgericht toen Honor in dat jaar verkocht is..

Dan niet alleen, Ik heb in het verleden een Huawei gehad. De prestaties waren beter dan hun concurrenten en ze waren goedkoper. Dat was voor mij de keuze om voor Huawei te gaan. Maar met heel het Huawei debacle zou ik wel huiverig zijn om een honor te nemen ook al zijn ze verkocht... Zeker omdat de ondersteuning van de telefoons van Huawei na dat debacle zeer matig was.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 29 juli 2024 15:58]

"Zeker omdat de ondersteuning van de telefoons van Huawei na dat debacle zeer matig was."
Daar kan ik me niet in vinden; ik heb momenteel nog een Huawei P20 pro uit 2018, en die heeft recent nog de upgrade naar Android 12 gekregen, dus 4 systeem upgrades (!)... Dat had ik niet verwacht. Met die update zou de telefoon nog wel even vooruit moeten kunnen. Erg netjes naar mijn mening.
Android 12? Je bedoelt emui 12.. Emui is een skin over android heen. De basis van emui 12 is gewoon android 10. Ik heb een Huawei gehad dus kan het weten, heb me er toen ook in verdiept.
De p30 pro die ik had heeft alleen een update gehad naar android 10 and that's it. Ja emui 12 ook, maar dat is geen android update maareen skin update.

Als je me echt niet gelooft installeer een apparaat info app via de playstore. Daar staat onder Android versie gewoon android 10.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 29 juli 2024 15:58]

Ik denk dat ik ongeveer een half jaar geleden een upgrade naar Android 11 op m'n P30 pro heb ontvangen. En EMUI zit idd op versie 12. Beveiligingspatch is van december 2022.
Knap, want die update is er nog nooit geweest :P .
P30 pro heeft nogmaals geen Android 11 of 12 gehad... Wel emui 11 en 12, wat ui updates zijn maar geen Android updates.
Ik hield het topic bij voor de p30 serie, en de laatste update was idd de december 2022 beveiligingsupdate. https://gathering.tweaker...message/74159286#74159286
Dit alles op basis van Android 10. Als jij android 11 hebt zou ik dat wel graag willen zien, emui 12 voor de p30 Serie is gebaseerd op Android 10.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 29 juli 2024 15:58]

Nu begin ik te twijfelen. Ik zie niet specifiek Android versie 11 staan. Maar ik was in de veronderstelling dat 'aangepaste versie: DT. NLD 11.0. 0.2(LT.F01)' slaat op Android versie 11. Er staat onder instellingen - over telefoon wel specifiek EMUI versie 12.0.0
Welke provider heb je? Tmobile?
En android heeft niet zulke versie nummering, zo lang in iedergeval.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 29 juli 2024 15:58]

Ik heb T-mobile idd. En na het installeren van een app kon ik zien welke Android versie ik heb. En je hebt gelijk, dat is Android 10 :)
Ik heb T-mobile idd. En na het installeren van een app kon ik zien welke Android versie ik heb. En je hebt gelijk, dat is Android 10 :)
Dat dacht ik al, de DT code in
DT. NLD 11.0. 0.2(LT.F01)
Betekend Deutsche Telekom (vroegere moederbedrijf van tmobile Nederland), als je hun simkaart in het toestel installeerd installeerd tmobile een soortvan hun instellingen. En dat is wat je ziet.
De Mate 20 Pro zit nog op Android 10 met EMUI 12 in ieder geval. De P30 Pro volgens mij precies hetzelfde, alleen heeft die één security patch nieuwer.
Huawei EMUI is gewoon één van de betere op de markt misschien wel de beste. De developers van Huawei maken ook de Magic UI voor Honor
De camera bump wordt veel al opgelost en opgevuld door een hoesje.
1200 Euro voor een Honor, ooit budgetmerk veelbelovend?

Ik zie een andere tendens en zou het anders typeren...
En alweer een fabrikant, die de, door Apple begonnen, trend van telefoons boven de €1000 in de markt zetten graag implementeert. De aandeelhouders smullen ervan.
En alweer een fabrikant, die de, door Apple begonnen, trend van telefoons boven de €1000 in de markt zetten graag implementeert. De aandeelhouders smullen ervan.
De aandeelhouders zulen er niet van smullen als ze zien dat de verkoopaantallen zwaar onder druk komen te staan, omdat iedereen massaal kiest voor een mid-range prijs. De hype rondom de smartphone is al jaren echt voorbij.

Smartphones zijn cashcows. Fabrikanten proberen nu nog de winst te maximaliseren, omdat ze weten dat de groei inmiddels er wel uit is.
Het voordeel van een cash cow is dat die markt helemaal niet hoeft te groeien. Wel is het verbruiksmarkt.

Een parallel met melk. De markt groeit niet persé, maar het verbruik is hoog genoeg om te blijven produceren en sterker nog om een bedrijf op te runnen.

Van de smartphone markt kun je hetzelfde zeggen. Mensen willen elke x jaar een nieuwe telefoon. Zie daar de verbruiksmarkt.
Als de concurrentie niet hetzelfde gaat doen, zou Honor ineens marktaandeel verliezen en de verkopen zien inzakken. Maar als alle fabrikanten ineens beslissen dat topmodellen 1000+ euro moeten kosten, kun je als consument geen kant op. En ik krijg steeds vaker het idee dat dat gaan de is met grote bedrijven.

Voorlopig blijf ik nog wel even bij mijn "midrange" telefoon van inmiddels bijna 3 jaar oud. Hij doet het nog prima, draait de een-na-laatste Android en loopt qua beveiligingsupdates ook redelijk bij. Ik hoef nu niet ineens een andere telefoon en zie niet waarom ik de allernieuwste flagship van welke fabrikant dan ook zou moeten kopen.
Als de concurrentie niet hetzelfde gaat doen, zou Honor ineens marktaandeel verliezen en de verkopen zien inzakken. Maar als alle fabrikanten ineens beslissen dat topmodellen 1000+ euro moeten kosten, kun je als consument geen kant op. En ik krijg steeds vaker het idee dat dat gaan de is met grote bedrijven.

Voorlopig blijf ik nog wel even bij mijn "midrange" telefoon van inmiddels bijna 3 jaar oud. Hij doet het nog prima, draait de een-na-laatste Android en loopt qua beveiligingsupdates ook redelijk bij. Ik hoef nu niet ineens een andere telefoon en zie niet waarom ik de allernieuwste flagship van welke fabrikant dan ook zou moeten kopen.
Ik snap je redenering, maar ik geloof er niet zo in. Ik denk dat consumenten kritischer zullen zijn op of een topmodel wel echt noodzakelijk gaat blijven zijn. Tuurlijk is er een groep die het niet erg vindt om er 100, 200 of 300 extra tegenaan te gooien. Maar er is ook een hele grote groep waarbij dit geld wel teveel is en die ga je verliezen door zulke prijsstijgingen.

Fabrikanten zullen door de grote marge dit echter wel deels kunnen gaan compenseren.
Als je kijkt wat er in diverse markten gebeurt, vraag ik me af of de telefonie-markt niet gewoon volgt. Goedkope auto's worden niet meer ontwikkeld, want dat kan niet uit. De categorie C1/Aygo/107/Up!/Citigo/etc bestaat straks niet meer en fabrikanten richten zich liever op grotere, premium modellen. Er is gewoon een markt voor die goedkope modellen, maar als het niet uit kan en mensen zijn niet bereid om meer te betalen, zullen mensen straks oudere auto's moeten gaan rijden?

Zelfde met videokaarten: waar je 15-20 jaar terug voor 300-400 euro een van de snelste kaarten koopt, koop je voor dat bedrag nu een instappertje en zijn de duurste kaarten vér voorbij de 1000 euro. Al neem je de inflatie over 20 jaar mee, dan nog zijn snelle videokaarten gewoon 2x zo duur geworden.

Ik zie nog geen redenen waarom dat met telefoons ook niet gewoon gebeurt. Voor topmodellen zie je het "videokaart-effect" wat ik hierboven beschrijf. Dat zorgt er vanzelf voor dat de rest meeschaalt. Midrange smartphones waren ooit zo'n 250-300 euro (want topmodellen waren 500-600 euro), maar met topmodellen ver boven de 1000 euro, is de midrange ineens 500-600 euro. Geef je hetzelfde uit aan je telefoon, dan val je ineens een klasse terug. Een beetje wat je hier al zegt:
Maar er is ook een hele grote groep waarbij dit geld wel teveel is en die ga je verliezen door zulke prijsstijgingen.
Dat merk ik dus zelf ook. Ik ben van topmodel naar midrange afgezakt, dat is snel zat en meer ben ik niet bereid uit te geven. Als deze trend doorzet, zal ik op enig moment budget telefoons gaan kopen.
Ik verwacht eigenlijk niet dat de aandeelhouders zullen smullen. Persoonlijk ken ik überhaupt niemand met een Honor telefoon (ja ja n=1,maar toch). Degenen die dit merk wel kennen en waarderen zijn naar mijn idee niet bepaald de mensen die 1200 euro aan een dergelijke telefoon uitgeven. Diegene die dat wel doen, kopen inderdaad voornamelijk een iPhone, en een (significant) kleiner deel Samsung.

Tijd zal het leren, maar ik verwacht niet dat dit een succes zal worden.

[Reactie gewijzigd door Saven op 29 juli 2024 15:58]

Is die score van DXOmark inclusief de korrel zout correctie? 😉

[Reactie gewijzigd door oNo op 29 juli 2024 15:58]

Als dit humoristisch is bedoeld dan zou je een winkie kunnen toevoegen, anders is het de zoveelste insinuatie zonder backup! Ken je een testsite met een hogere reputatie dan DXOmark?
Inderdaad, daar had even een emoticon bij gemoeten.

In het verleden heb ik DXOmark serieuzer genomen dan momenteel.

De Mi 11 Ultra staat hoog op de lijst. Maar de P40 Pro vind ik toch beter. Dus de M11U weer snel verkocht.

Hetzelfde voor de Asus Zenfone 8, toch minder dan op basis van de DXOMark score tov andere toestellen waarmee ik heb vergeleken.

Nou is het wel dat ik vooral "simpele" point point and shoot met soms andere focus en af en toe zoom gebruik.
DXOmark is grotendeels consistent en objectief qua tests maar ook ik heb mijn bedenkingen bij de wat meer subjectieve aspecten. Elke camera heeft wel artifacten als je goed zoekt, maar de mate waarin waarneembaar en de weging bij de score is mij te ontransparant. S23Ultra komt om die reden niet uit de verf. Dat sommige camera's in default setting erg scheutig met contrast omgaan wordt ook wel eens onopgemerkt. Ben benieuwd of ze het later met de Mi13pro zullen zien. Ik testplaatjes gezien die subjectief m.i. niet door de beugel kunnen.

P.S. Als je de P40pro gewend bent, ook qua skin, dan is de Honor neem ik aan een kandidaat. Toestel komt immers uit dezelfde 'stal'.
Als zelfs C-merken menen zoveel geld te moeten vragen...het einde wordt zo zoek. Voor lange updates moet je mega veel geld in een keer neerleggen. En goedkope telefoon met weinig updates is uiteindelijk duurkoop.
Honor = Huawei = A merk
Huawei verkoopt zijn merk Honor aan een consortium van bedrijven, feitelijk om het van de ondergang te redden.
Net als Huawei zelf lijdt Honor onder de Amerikaanse handelsrestricties, waardoor het geen toegang meer heeft tot Amerikaanse leveranciers van chiptechnologie en software.

Honor ontwikkelt budgetsmartphones en wordt gezien als een belangrijke concurrent van Xiaomi.
In het consortium zitten ook overheidsinstanties zoals de Shenzhen Smart City Technology Development Group en China Postal and Telecommunications Appliances, een staatsdistributieleverancier van telecomproducten. Of Honor hiermee wel toegang krijgt tot Amerikaanse technologie is de vraag.

In de top van Honor zal niets veranderen, ondanks het feit dat Huawei geen enkel belang meer heeft.

Ergens in 2020 gerealiseerd
Ik vind het allemaal prima zo lang GMS werkt kan ik weer 4 jaar vooruit met een prachtig toestel net zoals de Huawei P30 Pro
ik ook, heb de Magic 4 Lite
Ik heb de voorloper een tijdje gehad en dat was een fijn toestel, totdat ik er contactloos mee wilde gaan betalen. Werkte regelmatig niet. Geen idee wat het probleem was, maar met de Samsung die ik vrij snel erna gekocht heb geen problemen.
Verder lieten de security updates te lang op zich wachten.
Was me de 750 Euro (gekocht als outlettoestel) niet waard. Als de opvolger dezelfde problemen heeft, zou ik het toestel persoonlijk aan me voorbij laten gaan.
Probleem is dat je dit soort problemen pas ervaart na aankoopven in gebruikname van het toestel.
Eindelijk een waardige opvolger voor mijn Huawei P30 Pro. Heb geen betere telefoons gezien die het waard was om te vervangen de afgelopen jaren.

Huawei is gewoon slim geweest door Honor te verkopen. Honor=Huawei nog altijd alleen vermomd. Zo kunnen ze Amerikaanse Google ban omzeilen. Huawei was op weg op marktleider te worden hopelijk lukt het ze nu met Honor.
Wat met de Xiaomi 13 Pro? Ik vraag mij af welke van de 2 de beste batterijduur gaat hebben in de praktijk en door de band de beste foto's gaat maken :)
Gezien de batterij capaciteit en kijkend naar de Honor Magic 5 Lite denk ik toch dat de Honor een betere SOT gaat krijgen dan S23 Ultra en Xiaomi.
Komt Honor ook nog weer met een phone van 7.1" oid ?
Belachelijke prijzen, ik vraag me ook af of ze nog updates zullen kunnen uitbrengen gezien VS/CN relaties
Ik blijf 1200 euro toch veel geld vinden voor een smartphone met specs waarvan je je toch kan afvragen of je dat wel nodig hebt bij gewoon dagelijks gebruik. Althans voor mijn dagelijks gebruik kan ik nog steeds prima uit de voeten met mijn inmiddels alweer bijna 3 jaar oude S20 plus. Oke, dat was dan ook niet direct een budget smartphone maar evenzogoed, ook die kan alles nog prima aan.

Enigste wat ik mij wel af vraag hoe het bij nieuwe high-end smartphones gesteld is met de opstarttijd want dat is wel iets wat voor mij verbeterd mag worden. Wanneer ik het opstarten van mijn smartphone vergelijk met mijn pc dan is mijn pc vaak veel sneller opgestart. Je zou toch zeggen dat het eigenlijk andersom moet zijn en dat een mobiel OS veel lichter is dan een log OS als Windows.
Smartphones boven de 1000€ zijn gewoon allen overpriced.
Maar mensen kopen het toch dus ze kunnen dit blijven verder doen, ik ben ook schuldig hoor, ik kan het ook niet laten om het top model te kopen. Ik heb nu de S23 Ultra en beste phone die ik al gehad heb, vorig jaar waren er nog een aantal erger punten, nu zijn die bijna allemaal weg.
Foto's binnen in de donker bij bv een K3 concert laten nog wat te wensen over als je er 10m van zit, iPhone zou dit beter doen. De 200mp camera kan je niet in alle omstandigheden gebruiken. Ook de kleur die af en toe anders is, dat mogen ze ook eens verbeteren. De video camera is wel stukken beter, zeer tevreden van tot nu toe.

Maar bon, ik heb al een paar filmpkes gezien over de magic 5 pro en jammer dat ik niet rijk ben ifzo haha, ik zou die ook willen testen, ziet er echt vet uit. Foto's en video zagen er opt 1ste zich zeer goed uit. Ik heb al verschillende merken gehad maar op iets langere termijn mis ik wel steeds de samsung software en vooral de mogelijkheden ook.

Honor heeft ook goeie software.
Ik heb ook eens de honor 70 gehad maar de camera's waren niet goed, voor een midrange geene vetten vondk.

Ik zal mensen nooit een midrange aanraden als ze Foto's en video camera zeer belangrijk vinden, altijd wel wat mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.