Schiphol begint test met twee zelfrijdende rolstoelen

De Nederlandse luchthaven Schiphol is een pilot begonnen waarbij twee zelfrijdende rolstoelen worden getest. Een gebruiker met een verminderde mobiliteit kan de gate invoeren op een servicescherm en vervolgens moet de rolstoel zelfstandig zijn weg vinden. Er zijn sensoren om mensen te ontwijken.

Na de securitycontrole hebben mensen met een verminderde mobiliteit de keuze: ze kunnen zich door een menselijke assistent naar de gate laten brengen, maar dat kan ook door plaats te nemen in de rolstoel. Op de rolstoel is een scherm bevestigd waar het gatenummer kan worden geselecteerd, waarna de rolstoel een vaste, ingeprogrammeerde route volgt. Er is nog een medewerker aanwezig voor het laatste stukje van arriveren bij de gate tot belanden in de vliegtuigstoel. Volgens Schiphol ondersteunen de rolstoelen de huidige passagiersassistenten, zodat zij efficiënter kunnen worden ingezet.

Zodra de reiziger is aangekomen en de rolstoel verlaat, rijdt de lege rolstoel terug naar het beginstation. Om te voorkomen dat de rolstoel tegen andere reizigers botst, is deze uitgerust met meerdere camera's die personen kunnen detecteren. Mensen die voor de rolstoel lopen, worden gedetecteerd, waarna de rolstoel afremt, stopt en een Engelstalige oproep doet om opzij te gaan. Volgens Schiphol zijn er sensoren die naast de reizigers ook rekening houden met obstakels en de ruimte om de rolstoel heen. De rolstoelen zijn uitgerust met technologie van WHILL Autonomous Mobility.

De pilot loopt deze week en is momenteel beperkt tot een specifiek gebied. Als Schiphol oordeelt dat de pilot succesvol is verlopen, zal het gebied worden uitgebreid. Vervolgens zal de luchthaven kijken hoe dit in de toekomst verder wordt gefaciliteerd. Het is dus nog onzeker of de zelfrijdende rolstoelen daadwerkelijk onderdeel van de dienstverlening worden. Dergelijke rolstoelen worden bijvoorbeeld al ingezet op het Tokio International Airport.

Door Joris Jansen

Redacteur

22-02-2023 • 09:42

118

Reacties (117)

Sorteer op:

Weergave:

Ofwel, gewoon een bezuinigingsmaatregel. Of zullen ze het personeel dat nu nog met dat elektrische golfkarretje rijdt om mensen die slecht ter been zijn naar de gate vervoeren straks gaan inzetten op het platform om de bagage-afhandelaars te helpen?

Voor een 'echte' rolstoeler is vliegen een avontuur van heel andere orde. Hulp van de luchthaven of luchtvaartmaatschappij? Ja, van de wal in de sloot. Met je rolstoel het vliegtuig in? Kan niet. Dat wil zeggen, het kan wel, maar willen 'we' niet. En als je met je dwarslaesie in een duwstoel zit, dan mag je bij de gate overstappen in een kinderbuggy waarna een paar potige bagage-afhandelaars je naar je stoel slepen en in de stoel hijsen. Je eigen rolstoel gaat het bagageruim in. En dan maar hopen dat alle onderdelen aankomen op de plaats van bestemming.
En dan kom je met je elektrische rolstoel. Dat is helemaal feest. Willen we ook niet in de cabine. Dus gaat je elektrische wagen, net als elk ander stuk bagage, het ruim in. Maar niet zonder eerst 'even' de accu's eruit te hebben gehaald, want ja, gevaarlijk! En daar sta je dan uiteindelijk in Barcelona, met je accu's en rolstoel waar de stuurkast van afgebroken is en de bedrading uit hangt. Veel plezier op je vakantie!
Ofwel, gewoon een bezuinigingsmaatregel.
Alle (economische) vooruitgang is gedreven door bezuinigingsmaatregelen. Had jij liever nog met z'n allen in de textielfabriek gewerkt, in de mijn, op de boerderij? Bezuinigingsmaatregelen maken producten en diensten goedkoper, en zorgen er voor dat minder personeel nodig is. Omdat de producten daardoor goedkoper worden is er meer geld beschikbaar voor luxegoederen en diensten die worden gemaakt/uitgevoerd door de mensen die niet meer nodig zijn door de bezuinigingsmaatregelen. Dit is letterlijk het geval sinds de oertijd en het ontstaan van efficiëntere methoden van agricultuur waardoor een voedseloverschot mogelijk was waardoor we een complexere samenleving konden bouwen.
Voor een 'echte' rolstoeler is vliegen een avontuur van heel andere orde. Hulp van de luchthaven of luchtvaartmaatschappij? Ja, van de wal in de sloot. Met je rolstoel het vliegtuig in? Kan niet.
Klopt allemaal, en dat is kut. Zwaar kut. Dat gezegd hebbende, er zijn nog veel meer mensen die niet altijd in een rolstoel zitten, maar door dit soort services alsnog met veel minder gedoe (zelf) op reis kunnen.
Alle (economische) vooruitgang is gedreven door bezuinigingsmaatregelen.
Dat is wel erg kort door de bocht? 'Vooruitgang door bezuiniging' was ook het credo met het privatiseren van semi-overheidsinstellingen zoals energie- en telecombedrijven. Daar is tot op heden weinig van te merken.
De vraag die je je moet stellen is: welke belang weegt het zwaarst; dat van de klant of die van de aandeelhouder?
'Vooruitgang door bezuiniging' was ook het credo met het privatiseren van semi-overheidsinstellingen zoals energie- en telecombedrijven.
Klopt, het geldt niet altijd, maar over het geheel gezien wel.
Het probleem in het "privatiseren is goed" idee is (onder andere) de aanname dat private bedrijven beter zijn in het bezuinigen/productiviteit verhogen dan bedrijven die door de overheid gerund worden. Naast het idee dat die markten überhaupt efficient functioneren, want in een niet-efficiente markt zijn de prikkels voor het verhogen van productiviteit minder aanwezig.
Waar laten ze die accu's dan? Uiteindelijk zullen ze mee moeten.

Dat ze je rolstoel beschadigen is eigenlijk ook een gevolg van 'het moet goedkoper'. Er is weinig tijd om zorgvuldig met spullen om te gaan en weinig incentive om dat te doen omdat 'lager' personeel nu niet bepaald goed betaald wordt.
Niet dat het daarmee goedgepraat mag worden overigens.
Waar laten ze die accu's dan? Uiteindelijk zullen ze mee moeten.
Die worden in een speciale kist gedaan.
het moet goedkoper
Van mij hoeft dat niet. Ik wil best extra betalen als het dan mogelijk is om lekker in je eigen rolstoel in het vliegtuig te zitten. Maarja, dat hoort bij geen enkele luchtvaartmaatschappij tot de mogelijkheden.
Herken deze situatie, zit zelf ook in een elektrische rolstoel. Ideale oplossing zou met de rolstoel rechtstreeks het vliegtuig in. Alleen vrees ik het niet meer mee te maken.
Ofwel, gewoon een bezuinigingsmaatregel
Als mensen nu eens niet steeds op zoek gingen naar de laagste prijs, en hun keuzes niet lieten afhangen van de prijs van de produkten of diensten, dan hoefden bedrijven ook niet op prijs te concurreren, of te proberen efficiënt, en tegen lage kosten te werken.

Ik zou zeggen: geef zelf het goede voorbeeld: koop alleen nog bij speciaalzaken, en kleine zelfstandige ondernemers. En betaal ze standaard 10% bovenop de vraagprijs.

Daarnaast: 20 werknemers inhuren om dit te doen, kost ze waarschijnlijk minstens een miljoen per jaar. Voor die miljoen euro, kunnen ze per jaar wellicht 20 automatische rolstoelen kopen, zodat ze na 5 jaar 100 van die dingen hebben, en na 10 jaar 200, en ze dus veel meer passagiers kunnen helpen die slecht ter been zijn.

OK. Er zijn ook nog de kosten van onderhoud. Misschien 1000 tot 2000 per jaar per rolstoel. Voor die miljoen euro kunnen ze dan dus permanent 500 tot 1000 rolstoelen hebben rondrijden... Dat lijkt me een flinke verbetering van de service !

[Reactie gewijzigd door RJG-223 op 23 juli 2024 05:47]

Er is een enorm tekort aan vast personeel op Schiphol, zeker in de late uren zijn het met name studenten die dit werk als bijbaantje doen.
Dit vind ik nu echt de perfecte usecase voor autonomous rijden. Geen auto's die met hoge snelheid rijden en grote ongelukken kunnen veroorzaken, laat het hier eerst zijn opkomst doen en als het hier een succes is kan het langzaamaan zijn optocht doen in sectoren waar het meer risico met zich meebrengt.
Ik zit liever in een auto met een riem en airbags als ik een ongeluk krijg. Een ongelukkige val zonder bescherming lijkt me een hoger risico op verwondingen.
Ik zit liever in een auto met een riem en airbags als ik een ongeluk krijg. Een ongelukkige val zonder bescherming lijkt me een hoger risico op verwondingen.
Ik toch liever in de rolstoel.
At what speed is death from a crash most likely? Risk of Significant Injury: 20-35 MPH. (36km/h) Serious Injury and Possible Fatality: 35-55 MPH.(88km/h) High Risk of Death: More Than 55 MPH.
De kans in een auto met 100 km/h+ is dus aanzienlijk groot dat je het niet overleefd.
Dit zijn juist de snelheden dat jij autopilot inshakelt, voor die lange saaie stukken.

Jij denkt dat als jij in die rolstoel met 5-10 km/h tegen wat koffers aanknalt op Schiphol jij op slag dood bent? Zelfs als je invalide bent en je knalt tegen een betonnen pilaar denk ik dat het nog wel meevalt, kijk het fimpje, de snelheid is echt verwaarloosbaar. Volgens mij is dat zelfs 5 km/h want de personen lopen sneller en de gemiddelde wandelaar doet dat met 5km/h...
Ik dacht vanuit het perspectief van iemand die aangereden wordt, niet degene in de rolstoel. En ook gebeuren de meeste ongelukken met auto's volgens mij niet met een snelheidsverschil van 100+ km/h en kijk je als automobilist beter uit. Op de weg verwacht ik idioten (m/v/AI) en anticipeer ik, lopend niet.

Wist je dat er in NL 10x zoveel mensen overlijden door een ongelukkige val dan een auto ongelukken?

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 23 juli 2024 05:47]

Als zo'n rolstoel met 5 km/h of zelfs minder tegen jou aanrijdt dan gebeurt er niet zoveel, en dan ben je aan het slapen want iemand die sneller loopt zie je ook optijd aankomen.
En als een ongelukkige val altijd om de hoek ligt dan gaan deze rolstoelen ook niet het verschil uitmaken.
Dan acht ik de kans groter dat je ongelukkige val eerder voorkomt met een kleine ongelukkig geplaatste prullenbak dan een grote rolstoel met sensoren.
Peroonlijk zou ik niet de meeste kwetsbare groep als test dummie gebruiken. Maar dat is mijn mening.
Je doet het nu voorkomen alsof gehandicapte mensen zich maar gewillig laten misbruiken voor een pilot. Zijn deze mensen niet gewoon net zo intelligent of intelligenter dan jij en ik? Kunnen we ze misschien zelf laten beslissen over een oplossing die ze de mobiliteit geeft?
Ze kunnen dus kiezen. Of in een gewone rolstoel en geholpen worden, of in een autonome rolstoel en een begeleider ernaast hebben lopen tijdens de pilot.
Daarnaast is de rolstoel niet echt snel, je ziet in het filmpje bijna iedere voetganger de rolstoel inhalen. Dus als pilot een prima case neergezet zoals deze er nu staat.

En persoonlijk zie ik liever ook lage snelheid voor het testen van autonomie. De impact (zowel letterlijk als figuurlijk) is stukken lager voor een rolstoel met passagier (samen pakweg 150 kilo) die nog geen 4 km/u gaat dan met een auto van 2 ton die 120 km/u gaat.
Maar een auto heeft kreukelzone's, riemen en airbags en een rolstoel kan volgens mij ook veel sneller dan 4 km/u? Bovendien, hoe snel moet 150 kilo bewegen voordat het enkels/knieën kan brengen, is 4 km/u niet al genoeg?

Bovendien als je het over testen hebt, moet je uiteindelijk testen met reële snelheden en eerst zonder echte mensen als proefpersonen.
Maar 4 km/u is een reele snelheid voor een rolstoel indoor... Daarnaast is het mij heel duidelijk dat ze deze rolstoel op Schiphol zonder passagier hebben getest, en nu de volgende stap nemen en mensen uitnodigen plaats te nemen.
Een gemiddelde rolstoel heeft een snelheid van 5 tot 10 km/uur. De motortjes die hier in zitten zullen waarschijnlijk niet super krachtig zijn en de mensen die gebruik maken van dit ding zullen vast ervaring met een rolstoel hebben; ik mag aannemen dat als het ding op hol slaat ze deze ook zelf wel kunnen stoppen.

Persoonlijk zie ik niet het gevaar met wat er nu echt mis kan gaan met deze dingen, en ik denk dat daarom Schiphol het ook wel aandurft na al een succesvolle implementatie in Tokio International Airport.

Tuurlijk is niks nieuws zonder risico's al ben ik van mening dat dit minder risico's heeft dan auto's die met 100 km/uur autonoom over een volle snelweg gaan.
Peroonlijk zou ik niet de meeste kwetsbare groep als test dummie gebruiken. Maar dat is mijn mening.
90% van de mensen zijn minder valide mensen die geen lange afstanden kunnen lopen of langdurig kunnen staan. Veelal Amerikanen overigens. Voor deze doelgroep is het perfect.

Ik maak me wel zorgen in drukke gebieden. Er zijn pieren waar het regelmatig spitsuur is en waar je voor de voeten gelopen wordt. Maar ik heb ze nog niet zien rollen, dus heb geen idee hoe het gaat.

Wel een mooie toevoeging.
De mensen eromheen zijn meer kwetsbaar dan die in de stoel.
Ik vraag me af hoe deze rolstoel omgaat met extreme drukte.
Stilstaan, denk ik.

Misschien dat de berijder aan mensen kan vragen om opzij te gaan?

Maar wat ik me wel afvraag, waaro zou je bij dit specifieke systeem ontzettend bang zijn voor een unhappy flow? Niks dat niet op te lossen valt met een attentie/contactknop. Druk erop en iemand van Schiphol komt even assisteren.

Tot op zeker hoogte is een rolstoel niet heel veel anders dan bvb. een lift. Die kent ook unhappy flows, zoals overbelasting of vastzittende deur. In het ergste geval dan moet je de contactknop indrukken en dan komt een monteur.

In dit geval zijn er, juist bij drukte, genoeg mensen in de buurt die of even kunnen assisteren, danwel assistentie kunnen helpen inroepen als de berijder dat zelf niet kan.
Omdat deze unhappy flow helemaal niet zo onrealistisch is op het toch wel krappe Schiphol.
Sure, maar stap jij dan niet opzij voor een rolstoeler?

Mogelijk rusten ze hem tzt. uit met een bieper, net als die elektrische wagentjes die nu mensen vervoeren.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 05:47]

En als je na de bieper niet opzij gaat komt te taser tevoorschijn :D
Mensen die voor de rolstoel lopen, worden gedetecteerd, waarna de rolstoel afremt, stopt en een Engelstalige oproep doet om opzij te gaan.
Lijkt erop dat ze dus een spraakbericht doen ipv een bieper :)
Mwa merendeels is dat geen opzet mensen zijn teveel bezig met hun vlucht, het is na inchecken toch?
Sinds wanneer is Schiphol krap? Het zal niet de meest ruim opgezette luchthaven zijn, maar het kan echt heel veel krapper dan Schiphol... London City en Milano Malpensa zijn de eerste die mij te binnenschieten, claustrofobisch krap.
London City is dan ook wel onvergelijkbaar klein qua passagiers en vluchten vergeleken met Schiphol.
Niet heel schiphol is krap, maar er zijn genoeg nauwe doorgangen en plekken waar echt niet heel veel ruimte is tussen security/vertrekhal en de gates.
Dat zal ongetwijfeld 1 van de use cases zijn tijdens de testperiode.
Dan remt deze bij elk persoon af en vraagt elke keer ieder persoon opzij te gaan, niet echt fijn maar goed dat is drukte natuurlijk uberhaupt al niet, ook niet als je anders moet lopen.
Het lijk mij dat het voornamelijk de bedoeling is dat de rolstoel zelf terugrijdt (leeg) als de passagiersassistent de persoon heeft afgeleverd op plaats van bestemming.

Ik kan mij namelijk voorstellen dat als je een rolstoel nodig bent, wat assistentie wel handig is.

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 23 juli 2024 05:47]

Een gebruiker met een verminderde mobiliteit kan de gate invoeren op een servicescherm en vervolgens moet de rolstoel zelfstandig zijn weg vinden.
Beiden, met gebruiker en inderdaad ook zonder.
Mensen die voor de rolstoel lopen, worden gedetecteerd, waarna de rolstoel afremt, stopt en een Engelstalige oproep doet om opzij te gaan
Ja, mee eens hoor. Maar als je slecht ter been bent dan lijkt mij juist de assistentie wel handig. In elk geval om in en uit de rolstoel te komen.
Die assistentie heb je dus alleen nodig bij het gaan zitten na de security check en het gaan staan bij de gate. Wanneer de mensen die daar werken, even helpen, krijg je de service die je nodig hebt zonder dat die mensen veel tijd kwijt zijn aan het heen en weer lopen tussen security en gate.
Als je weet waar dat is zou je kunnen 'meeliften' :) vraag me wel af hoe het dan zit bagage e.d. De 'autootjes' die ze nu vaak gebruiken kunnen aardig wat handbagage meenemen
Maar bij het wegrijden is drukte niet zo'n probleem.

De meeste drukte is bij de gate zelf en *naar* de gate heb je haast. Het terugrijden kan op het dooie akkertje, kan de rolstoel rustig wachten tot de mensen voorbij zijn

Denk dat het wel handig is dat het ding na x minuten geen voortgang een seintje uitstuurt, want dan is er een blokkade van het een of ander gebeurd.
Dan blijf je dus uren stil staan omdat de robot altijd in de veiligheidsmodus schiet?
Het is vrij gebruikelijk toch om aan de kant te gaan als je ziet dat iemand in een rolstoel eraan komt? Dus denk dat dit wel goed komt.
Je zult verbaasd zijn hoe weinig mensen aan de kant gaan als je eraan komt in een rolstoel.
Hang ook wel een beetje af van de situatie lijkt me.

Als ik in een rij sta of als het echt te druk is dan kan die rolstoeller gewoon net zo lang wachten als de rest en ga ik zeker niet aan de kant. Er zijn genoeg redenen dat ik plaats maak. Vrouw met jong kind, of iemand die ziek is, of iemand die bijna zijn vlucht gaat missen.

Maar het feit dat iemand in een rolstoel zit geeft in mijn opinie geen vrijkaartje om overal maar vooraan te moeten.

Dan gezegd hebbende vind ik het wel super cool dat er nu zelf rijdende rolstoelen zijn. Het
grootste probleem is vaak de mensen vinden die moeten duwen en als dit nu automatisch kan denk ik
dat dit voor iedereen beter is. Uiteraard moet het wel veilig en betrouwbaar blijken.
Dat zullen rolstoelers ook echt niet willen of verwachten hoor. Maar dat is hier de issue ook niet. Wel kunnen rolstoelers bijkomende medische issues hebben die voorrang vragen (en die gelden ook voor de lopers) of 'voorrang' krijgen omdat ze via een andere route moeten gaan. Zo werd ik in Heathrow een keer uit de rij geplukt. Niet omdat ik voorrang had, maar omdat ik met rolstoel niet door de body scanner kon en dus via een zijroute daar omheen moest en handmatig gescand moest worden.

Maar de comments gaan gewoon over een drukke luchthaven, dat heeft niets met in een rij wachten te maken. Maar gewoon met ergens langs kunnen. Want het is dan overal druk, de wachthal, de wcs, check-in, Starbucks. Mensen letten pertinent niet op (overal niet, niet alleen op luchthavens) en blijven dus lekker in de weg staan te staren als een zombie. En als de auto-rolstoel dan blokkeert dan haal je je vlucht nooit.
Het zou ook wel kunnen dat ze straks een route gaan beplakken met een stippellijn of zo, om aan te geven
dat er voertuigen langs komen. Als dat zo is dan is het ook niet zo erg als die dingen dan gaan toeteren als er dan toch iemand in de weg staat.
Ik zou die rolstoel toch voor laten in de rij bij Schiphol, want zij worden als één van de eersten aan boord gelaten, dus zolang ze in de rij staan zul jij ook moeten wachten voor je aan boord mag...
Wellicht heb je gelijk. Zoals ik zei. Het hangt van de situatie af.
Je zult verbaasd zijn hoe weinig mensen aan de kant gaan als je eraan komt in een rolstoel.
Het vermijden van botsingen komt regelmatig vanuit een enkele partij. Voor mensen in een rolstoel lijkt mij dit nog lastiger dan het al is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 05:47]

Zo'n ding tegen je schenen is niet lekker.
Ik zou als rolstoelgebruiker geen conflicten willen aangaan met de gemiddelde RyanAir klant door tegen zijn of haar schenen aan te rijden...
Goed idee, Schiphol heeft vrijwel overal camera's en een best grote groep beveiligers. Ik denk dat als jij eigendommen van hun gaat vernielen dat je er snel genoeg achter komt wat zo'n ding kost.
Doorgaans is er wel genoeg ruimte om aan de kant te gaan voor een normale rolstoel. Maar is er ook genoeg ruimte voor een rolstoel met een uitzonderingszone van zeg ca. 1m rondom?
Dat is niet de ervaring. De meesten zien je helemaal niet staan. Leidt tot rare bijna botsingen, die in niet had toen ik nog liep.

Als je gezien wordt, dan wel.
Zo'n oranje vlaggetje die je bij kinderfietsjes wel eens ziet op je rolstoel monteren? :+
Daar dacht ik ook al aan, dat helpt met het herkenbaar maken van dat karretje.
Of een treinhoorn, lijkt me ook wel effectief :+
Daar zie je niets van als die rolstoel achter je rijdt.
Over het algemeen zijn er 'stromen' mensen op Schiphol. Veelal lopen mensen allemaal achter elkaar aan. Het systeem zou daar dus rekening mee kunnen houden (follow the leader zegmaar :) ). Het lijkt hier voornamelijk te gaan om een systeem dat je naar de gate brengt (die lange brede kale gangen). Veel mensen blijven veelal op die 'lopende banden' hangen. Daar zullen die robots waarschijnlijk langs rijden. Uiteraard zijn er zat kruisingen die wat rommelig kunnen zijn, maar zoals anderen al zeggen, zijn de meeste mensen sociaal genoeg om een ander even de ruimte te geven waar nodig. Uiteraard heb je altijd eikels (excuus aan de bomen dat ik hun vruchten vergelijk met dit soort mensen ;) )

De rolstoel hoeft ook natuurlijk niet 'snel' te gaan. We moeten dit niet vergelijken de scootmobielrijders die met 10 km/u scheldend door een drukke winkelstraat heen proberen te sjezen en continu bijna mensen aanrijden omdat ze niet op tijd opzij springen. Als dit apparaat een gemiddelde snelheid van 3-6km/u doet is dat prima. Je doet geen wedstrijdje, je moet gewoon op plaats van bestemming komen.

Het is natuurlijk ook niet onredelijk om te vragen aan mensen die dergelijke hulp nodig hebben om nog iets eerder op het vliegveld te zijn. Zij hebben nou eenmaal extra hulp nodig. Dat kost gewoon tijd.

Daarnaast. Op dit moment worden hulpbehoevenden met een soort elektrische autootjes rondgereden. Dat gaat ook gewoon goed. Ook bij drukte. Het grootste voordeel nu is, is dat de begeleiders efficiënter ingezet kunnen worden.
Als iedereen echt zo vreselijk asociaal is en niemand rekening met je houdt dan vrees ik dat ook ja, wellicht dat er dan assistentie nodig is die jou begeleidt.
Dat en wat gebeurt er als er ergens een ding in de weg staat? Dat ding zal niet regeren op de boodschap en de rolstoel kan er niet even omheen rijden... denk b.v. aan montagewerkzaamheden.
Ik denk dat een zelfrijdende rolstoel erg vaak gaat moeten stoppen omdat het, met al het loslopend verkeer, er direct actie wordt ondernomen. De bestuurders van de trolleys met minder valide personen hebben er een dagtaak aan. Niemand die achter zich kijkt, en ook niet kijkt als ze naar links/rechts gaan.

Daarnaast mogen de bestuurders niet de claxon gebruiken (waarschijnlijk bedrijfsbeslissing door schiphol), dus de bestuurders moeten regelmatig hun stem verheffen aan doelloze toeristen...

Leuk bedacht, maar praktisch?
Fietsbel monteren.
Yariva Moderator internet & netwerken 22 februari 2023 09:54
Heb ik deze scène niet al eens in Wall-E gezien? :)
Ja, straks is het verplicht voor iedereen zodat Schiphol de drukte kan optimaliseren :)
Dat wil dus zeggen, dat de huidige maatschappij ver achterloopt….? 🤭
Is er ook iets bekend over de afhandeling voor bij een ongeval, wie is er dan verantwoordelijk? Dat is waar de ontwikkelingen zich opvolgen, want een autootje dat zelf kan rijden is an sich natuurlijk niets nieuws.

Ook opvallend, de pilot duurt maar één week?!
Als het zeven dagen is heb je de meeste situaties al meegemaakt waardoor je voldoende informatie hebt voor de volgende iteratie. De drukte van de weekendjes weg, doordeweeks de ochtendspits met zakelijke reizigers etc. Meer weken gaat niet meer nutiige informatie opleveren. Een volgende pilot zou je dan tijdens de zomervakantieperiode kunnen doen.
Ik mag hopen dat de ongevallen niet heel erg zijn. Hoewel als je met mensen die niet goed ter been zijn gaat slepen dat blijkt dat er soms meer met de persoon aan de hand is, en het handig is dat dat personeel bij betrokken is.

Het is echt een test, niet een "we willen het eigenlijk uitrollen, maar we hebben nog niet alle procedures voldaan dus we noemen het maar een tijdelijke test die telkens verlengt wordt"

-- hoeveel tijdelijke code ik wel niet moet onderhouden, haha
Ik denk dat je je recept moet vernieuwen.
Ze worden door de leverancier verzekerd.
Interessant, heb je daar een bron van? Betekent dit dan dus ook dat zij zichzelf als uitgangspunt aansprakelijk stellen bij ongevallen tenzij?
Ja, als je linkje van WHILL uit het artikel volgt en dan bij autonomous kijkt, zie je een plaatje waar onder andere insurance in het afname pakket zit. Hoe dat exact zit; geen idee.
Ik vind het onveilig dat de persoon in de rolstoel geen zicht heeft op de bagage achter de rugzitting: als je ergens op je bagage moet letten is het op Schiphol!
De stoel kan de gate vinden. Dit is dus ná de security-check. Doorgaans voel ik me een stuk veiliger met mijn bagage in dit stuk van het vliegveld.
Modern problems (personeelstekort) require modern solutions :P
Als dingen automatisch kunnen is het inderdaad onzinnig om schaarse middelen (in dit geval mensen) te gebruiken die elders nuttiger ingezet kunnen worden.
Prima ontwikkeling lijkt mij, als het goed blijkt te functioneren. Als het zo kan, hoeft er toch geen menselijke assistent mee te lopen. Dat heeft verder geen toegevoegde waarde.
Alleen vraag ik me af. Kun je tegen die autonome rolstoel onderweg ook zeggen: “Kun je hier even stoppen? Want ik moet even nodig plassen.”
Mijns inzien is het geld dat uitgegeven wordt aan een autonoom rolstoel project beter besteed door te investeren in medewerkers die voor de begeleiding zorgen. Een stuk persoonlijker en prettiger. Niet elk 'probleem' hoeft met techniek te opgelost te worden.

[Reactie gewijzigd door Elbino op 23 juli 2024 05:47]

Het voordeel van het oude systeem, karretje met bestuurder en oranje knipperlichten, was dat de bestuurders een efficiënte snelheid heeft, een meereizende gelijk meegenomen wordt. voor het boarden nog even een plasje doet en de handbagage ernaast mee kon. Gezellig nog een praatje maken "waar de reis naar toe gaat" enzo.

Ik ben heel benieuwd hoe de gewaardeerde reiziger met een inflight tas op zijn schoot, zich door deze robotstoel laat verplaatsen, met haastige mensen om zich heen die bijvoorbeeld nog net even voorlangs schieten. Veel mensen die slecht ter been zijn, zijn vaak wat angstiger om te vallen of om ergens tegenaan te stoten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.