Vluchten binnen Europese Unie kunnen binnenkort 5G-verbinding aanbieden

Europese luchtvaartmaatschappijen kunnen binnenkort 5G-technologie aan boord van hun vliegtuigen installeren. De wetgeving rondom mobiele communicatie is namelijk door de Europese Commissie (EC) aangepast naar de nieuwste standaarden.

In een verklaring schrijft Europees commissaris voor Interne Markt Thierry Breton dat 'de sky is niet langer een limiet als het gaat om supersnelle verbindingen met hoge capaciteit'. Als voorbeeld noemt de EC het installeren van een picocell in de cabine van het vliegtuig die telefoongesprekken, tekstberichten en andere gegevens via een satellietnetwerk naar een mobiel netwerk op de grond verstuurt.

De Commissie heeft ook een besluit genomen over het openstellen van 5GHz-frequenties voor auto's, bussen en andere voertuigen. De Europese lidstaten krijgen tot 30 juni 2023 de tijd om de 5GHz-frequentie toegankelijk te maken voor het wegverkeer.

Door Loïs Franx

Redacteur

24-11-2022 • 20:51

77 Linkedin

Reacties (77)

Wijzig sortering
Hoe zijn de download / upload wetten in de lucht? Of andere wetten voor wat t hier waard is? Gelden de wetten van het land van vertrek? Of bevind je je in niemandsland?
Als ik in China ben mag ik bv niet zomaar naar facebook (geen idee of facebook mag daar, maar je weet wel, the great firewall), maar in het luchtruim van China wel?

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 24 november 2022 21:08]

Reageer
Om technische, maar ook juridische redenen loopt het verkeer altijd via jou provider. Dergelijke vraagstukken zijn eerder aanbod geweest met roaming.

Het wordt pas echt complex als de luchtvaartmaatschappijen zelf provider gaan spelen. Dan moeten ze voldoen aan de wetten van het land waar ze boven vliegen. Het is maar afhankelijk van de technische implementatie.
Reageer
Locatie heeft er wel mee te maken. Sommige vluchten bieden nu al wifi aan maar door strenge wetten in bv India wordt die uitgeschakeld zodra het vliegtuig zich boven dat land bevindt, ook al vlieg je er alleen maar boven en ben je onderweg naar ergens anders.
Reageer
Gebruikelijk in luchtvaartrecht is dat voor feiten aan boord de wetten gelden van het land waar het vliegtuig geregistreerd is.
Reageer
Het ligt iets complexer. Ik heb een paar jaar geleden samengewerkt met een bedrijf die dat soort diensten aanboodt aan airlines, en die hadden een paar hoofdpijndossiers. Voor legal interception geldt het land waar je boven vliegt. Dus stel dat je getapt moet worden in Frankrijk, dan moet er worden worden getapt zolang het vliegtuig boven Frankrijk vliegt. Zodra je uit het Franse luchtruim vliegt mag er niet meer getapt worden. Dat is dus ontzettend complex. En zo zullen er voor andere telecomdiensten ook wel wat issues zijn.
Reageer
Mits de deuren gesloten zijn. Als je nog bij de gate staat met bv instappen, gelden de wetten van het land waar je je dan bevindt.
Reageer
Yep, dat is de rede dat je bv geen champagne krijgt in bepaalde landen totdat de deuren zijn gesloten. Wielen hoeven niet van de grond.
Reageer
Een champagneglas op je tray terwijl het vliegtuig opstijgt lijkt me anders ook niet ideaal :p
Reageer
Als je het glas voor het opstijgen maar aan je mond zet. Dan doen de zwaartekracht en acceleratie daarna de rest!
Reageer
haha nee inderdaad, je moet hem dan wel op hebben, beetje doordrinken :P
Reageer
In principe gelden inderdaad de wetten van het land waarin het vliegtuig geregistreerd is, tenzij de wetten in het land waar boven je vliegt strenger zijn, dan gelden die.
Dat is in iedergeval binnen de luchtvaartwetgeving van toepassing.
Daar lijkt me dit niet onder te vallen.
Reageer
Ik vraag me wel af of ik dan uit mijn eigen bundel data verbruik of dat dit ontzettend duur gaat worden via de luchtvaartmaatschappij. Die picocell en satelliet zijn namelijk niet gratis.
Reageer
Qatar Airways betaal je op het moment 8 USD voor de gehele vlucht unlimited... Wel is bellen of VOIP geblokkerd wat ik persoonlijk gewoon perfect vind. Niks is meer irittant dan een beller de hele vlucht lijkt me :(
Reageer
Waarom is het zoveel irritanter dan mensen die gewoon praten? Ik snap wel dat het irritant is maar ik zou het net zo irritant vinden als mensen die in eigen persoon de hele vlucht praten. Vooral omdat mijn noise cancelling headset dat niet kan blokkeren. Maar daar hoor je niemand over. Je kan zeggen: lastig te verbieden maar in de trein heb je ook stiltecoupes.

Het lijkt me inderdaad ook niet echt effectief. Zouden ze het ook blokkeren met diensten als Whatsapp en signal? Zal best lastig worden met al die encryptie.
Reageer
Bellende mensen zijn vervelender om aan te horen omdat je het halve gesprek mist. Onbewust luister je toch mee met het gesprek en als je beide partijen hoort volg je het verhaal, dat lukt niet als de gesprekspartner ontbreekt.
Reageer
Heeft het niet vooral te maken met hoe de praters of bellers de “intimiteit” van het gesprek bewaren. Iemand die met z’n telefoon aan z’n oor een beetje weggedraaid rustig spreekt, stoort me zelden of nooit. Ik betrap mezelf erop dat bij handenvrij bellen (in de auto, vroeger ook met oortjes al let ik daar nu beter op) gewoon luider praat en mij ook niet zo wegdraai. En dan heb je nog de groep die op speaker tegen hun telefoon staat te roepen (vaak staat die speaker dan ook nog eens veel te luid), alsof ze de werkelijke afstand moeten overbruggen.

Met praters heb ik overigens hetzelfde. 2 mensen die rustig “keuvelen” in de trein, daar heeft niemand last van. Geef ze wat glazen alcohol, en je ziet de wenkbrauwen van de omzittenden zo naar beneden gaan.

Met praters heb je dan het “voordeel” dat die mogelijks wat reacties van de omstaanders oppikken en zich terug wat inhouden. De persoon aan de telefoon zit vaak in een “bubbel” en heeft niet door wat er om zich heen gebeurt.
Reageer
idk wat voor koptelefoon je hebt, maar als je een bose QC of dergelijk hebt dan zet je letterlijk zachtjes muziek op en hoor je echt niemand meer praten.
Reageer
Ik heb een Bose QC25 maar daar hoor ik het nog steeds mee :) Maar muziek zet ik meestal niet op, ik wil het juist voor stilte. Fijne van de QC25 is dat die dan daadwerkelijk 'draadloos' is :)

Maar het probleem is dat je stemmen gewoon duidelijker hoort omdat hij het motorgeluid heel effectief wegfiltert maar de stemmen niet.
Reageer
VPN en gaan lijkt me?
Reageer
Hoe is dat dan anders dan 2 personen naast je die de hele tijd zitten te kletsen? Is dat ook een probleem dan?
Noise cancelling koptelefoon op en het is rustig. Meeste reizigers doen dat sowieso al.

Misschien komen er dan net als in treinen "stilte-stoelen" :)

[Reactie gewijzigd door Bazer op 24 november 2022 22:04]

Reageer
Hoe is dat dan anders dan 2 personen naast je die de hele tijd zitten te kletsen? Is dat ook een probleem dan?
Ik werk in het ziekenhuis op een polikliniek waar in de wachtkamer een krappe 40 mensen kunnen plaatsnemen. Op de tv-schermen in de wachtkamer komt een melding voorbij met het verzoek niet te bellen in de wachtkamer. Toch komt het bijna dagelijks voor dat mensen zitten te bellen in de wachtkamer, met hun telefoon op luidspreker. Als men dat in een volle wachtkamer doet dan zie ik niet waarom men dat nu niet ook in een vol vliegtuig zou doen. En een telefoongesprek op luidspreker vind ik wel degelijk veel storender dan een gesprek tussen 2 mensen die naast elkaar zitten.
Reageer
Nog nooit op een lange vlucht gezeten met baby's of kleine kinderen zeker?
Reageer
M'n broertje vloog vorige maand en had bij Vueling wifi aan boord voor ik geloof €6,50
Reageer
Ik zit nu (echt waar) op een vlucht van Auckland naar Singapore dit berichtje te typen via de gratis wifi van Air New Zealand. Het is echt wonderbaarlijk dat dat zo snel en goed werkt.
Reageer
Air New Zealand zijn waarschijnlijk geen tickets van een paar tientjes maar een paar honderd? (waar je ook eten en drinken krijgt etc?)
Reageer
Dat is gewoon premium dienstverlening zoals nu ook het geval al is met WiFi on board. Dus tegen een meerprijs heb je internet erbij.
Reageer
Helaas denk ik dat dit niet zomaar met je databundel kan.

Voor gebruik van een mobile netwerk op boten buiten het bereik van de landmasten vallen, en dus via satteliet verbinding werken, moet je ook extra betalen.
https://www.eccnederland....ten-mobiel-gebruik-op-zee

Aangezien het netwerk in de vliegtuigen ook via satteliet gaat lopen, lijkt met dat hiervoor dezelfde regels gelden, en je helaas dus bij zal moeten betalen.
Reageer
Roam like at home zal niet van toepassing zijn. Wordt ook best wel lastig. Zodra je boven een niet-EU land of boven zee vliegt zou men dan kunnen vragen wat men wil, maar zodra je weer in EU luchtruim bent zou roam like at home moeten gelden. Dan krijg je best wel een ingewikkelde rekening als je een netflix film bekijkt (als de downloadsnelheid via satelliet uberhaupt al voldoende capaciteit biedt natuurlijk) op een vlucht van Amsterdam naar Dublin...
Reageer
Gaat natuurlijk via satellieten , geen bereik met de grond. Maar je zal wel extra moeten betalen.
Reageer
Roam like home wordt ook wel lastig via een 5G mast lijkt mij
Reageer
Denk dat eerder de vliegtuigmaatschappij (of de dienstverlener) een soort virtuele roaming-provider aanbiedt en dat die gewoon met de reguliere providers verrekend op basis van totaalverbruik, terwijl de consument aan hun een flat fee betaald.

Dus zoiets van: voor 5 euro een Europeee vlucht lang gratis internetten. Dat sommige van die data naar Duitsland gaat en sommige naar Frankrijk maakt dan niet veel uit.
Reageer
technisch is dat perfect mogelijk zonder 1 kb te downloaden
net zoals er een netflix servers bij je lokale ISP staan.
is er zo eentje ingebouwd voor airline in flight entertainment.
waarom ze zelf geen netflix aanbieden heeft te maken met

internationaal verschillende restricties met betrekking tot leeftijd / religie / censuur ...
licenties
...

maar niet aanbieden wilt niet zeggen dat ze dit niet gecached mogen meenemen.
1 4u server was in 2012 al +250 TB aan opslag
Reageer
Even een n00b-vraag maar waarom moet het signaal van het vliegtuig eerst naar een satelliet in de ruimte, om daarna weer terug naar de grond gestuurd te worden? Kan dat niet direct van vliegtuig naar grond?
Reageer
Ik kan me zo een paar dingen voorstellen... Het eerste is misschien het bereik van een 4g mast. Die zal in de regio van 15 kilometer b of minder zijn. Vliegtuigen vliegen daar nog wel binnen bereik van. Ook zullen antennes gericht vermogen uitstralen, dus niet als een bol. het kan dus zijn dat je daardoor dus geen ontvangst hebt. Daarnaast als je aan de bovenkant zit van een bobbeltjes oppervlakte kan het zijn dat er behoorlijke gaten in de dekking zitten. Maar wat ook een probleem kan zijn is de tijd die je nodig hebt om van mast naar mast te schakelen. Met een goede 800km/uur ben je misschien maar enkele seconden binnen bereik van een mast.
Reageer
Moet er wel grond zijn, een deel van de wereld is zee en daar staan sowieso geen masten.
Reageer
Het gaat wel specifiek over "binnen de EU", en dan is er wel grotendeels grond in de buurt, behalve op (relatief) korte stukken.

Het is inderdaad wat andere Tweakers al zeggen: als je vroeger bij 2G/3G met je auto op de snelweg reed kreeg je ook geen streaming radio er meer doorheen.

Masten hebben een beperkt bereik, en als je tegen 800km/u vliegt dan lig je echt constant van mast te schakelen. Het helpt natuurlijk ook niet dat je al 10km moet overbruggen in de hoogte, en daarbovenop nog eens gemiddeld tussen de 700 en 900 km/u "grondsnelheid" (dus snelheid tov de masten op de grond) aan horizontale verplaatsing hebt.

Dat beperkt bereik wordt dan ook nog eens verder beperkt door weer - bewolking, onweer, regen, sneeuw, etc gebeurt over het algemeen grotendeels onder de hoogte waarop commerciële vluchten uitgevoerd worden (niet helemaal, maar grotendeels).

Satellieten hebben die problemen veel minder omdat er in de andere richting (omhoog) dus minder storende weerfenomenen zijn en omdat die net ontwikkeld zijn om een groot bereik te dekken en je dus niet constant van satelliet zit te wisselen (of, in extremis zoals bij bvb Starlink, dat de satellieten goede handover hanteren omdat er een regelmatige handover verwacht wordt).
Reageer
Vluchten van het Iberisch schiereiland naar Italië, Malta, Griekenland en Cyprus, vluchten naar Ierland, over de Oostzee zijn binnen de EU en over zee. Zelfs midden op het IJsselmeer gaat bereik niet best zijn, laat staan in de lucht. Om over dekking op het platteland van Duitsland bv maar te zwijgen, ook op de grond is lang niet overal bereik, genoeg plaatsen binnen de EU waar het vanaf de grond al niet mogelijk zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Andros op 25 november 2022 08:36]

Reageer
En dat zei ik dus ook: relatief korte stukken (paar tientallen km in het binnenland is een minuutje of 2 in de lucht), tenzij je inderdaad de buitengrens van de EU gaat opzoeken, dan kan je prima van de Canarische eilanden naar Madeira vliegen zonder land.

Naar Ierland zijn er echt maar korte stukken noordzee als je via het VK vliegt, ook maar kwestie van minuten onderbreking).

Houd er rekening mee dat je op 10km hoogte wel met meerdere masten kan verbinden en niet noodzakelijk zoals op de grond met de masten rondom je: je ziet masten veel verder al. Waar op de grond midden van het IJsselmeer geen verbinding is, zal je vanop 10km hoogte waarschijnlijk nog masten in de buurt van Amsterdam zien.

De rest van mijn verhaal houdt stand.
Reageer
En nog een extra reden om te vliegen ipv de trein te pakken… :'( Kom net terug van een paar dagen Parijs en het bereik in de Thalys is om te janken. Onmogelijk om gewoon even een paar uurtjes te werken. Paupersysteem… En het is niet alsof providers niet weten waar die rails liggen en volgens mij zou Thalys zelf al lang een starlink kunnen hebben aangeschaft. 2 mbit wifi..
Reageer
Bedoel je de WiFi in de Eurostar (https://www.thalys.com/be...he-future-of-train-travel) of je eigen 5G verbinding?
Reageer
Een rode Thalys trein.
Beide geprobeerd. Allebei ruk.
Reageer
WiFi on board bij KLM heeft mij mij nog nooit gewerkt. Hoop dat dit wel gaat werken. Ik vlieg toch regelmatig.
Reageer
Heb jij het wel betaald? ( meestal met Creditcard 💳)
Reageer
Met business is het inbegrepen.
Reageer
Nee hoor, ook in business class moet je gewoon betalen. En negen van de tien keer werkt het prima, echter er zijn regios waar ofwel de verbinding wegvalt of het gewoon niet werkt om een andere reden.
Reageer
En dan gebeurt het wel eens dat er een technisch defect is.

Heb afgelopen jaar 10 long haul vluchten gehad met KLM (3 op een 787-9, de rest met 773/772) en daarvan werkte het 3x niet of heel erg onstabiel (2 minuten wel, 20 minuten niet) door een storing.

Moet wel zeggen dat dat voornamelijk dit voorjaar was dat het niet werkte.

Op short haul heb ik helaas de pech meestal KLC vluchten te hebben zonder wifi aan boord (E295/E190 toestellen)

Edit: van die 10 waren 8 in WBC ("Business") en je moet iig altijd betalen voor wifi, onafhankelijk de reisklasse.

[Reactie gewijzigd door b12e op 25 november 2022 08:35]

Reageer
Zolang je er wat mee appt is het prima. Voor andere zaken moet je het niet gebuiken.
Reageer
Mijn ervaring is heel wisselend. Bij Delta werkt het meestal wel op de binnenlandse vluchten. Boven de Atlantische oceaan werkt het vaak grote delen niet met Delta, Air France en KLM. Ik heb geen ervaring met andere maatschappijen op deze route.

Wat voor voucher krijg jij in Business dat je gratis Wi-Fi krijgt? Ik heb nog nooit gratis Wi-Fi gekregen van Air France en KLM. Bij Delta was het in de beginjaren soms gratis. Ik vermoed om mensen kennis te laten maken.
Reageer
Zo wordt het downloaden wel ineens uploaden... :+
Reageer
De satelliet hangt hoger :-)
Reageer
Is er een reden waarom er geen gebruik gemaakt wordt van wifi? 5g heeft lang nog niet iedereen. Is dit omwille van interferentie met on-board systemen in de 2.4 of 5ghz-band misschien?
Reageer
Dit is niet altijd het geval. Er zijn ook systemen die verbinden met grondstations (er is een netwerk in de US voor prive vliegtuigen. Echter is het concept hetzelfde aangezien er op 10km hoogte geen 5G ontvangst is ;)
Reageer
Je bedoelt dan de uplink? Ik bedoelde binnen het vliegtuig zelf, de laatste meters naar de smartphones, tablets, laptops, etc…
Reageer
Dat vraag ik me dus af: is het bereik van een zendmast echt geen 10km? Dat lijkt me niet bijzonder veel, zeker gezien dat je makkelijke line-of-sight hebt naar een vliegtuig.

Eerder de zeer constante hand-over lijkt me lastig, omdat je zo ontzettend hard gaat.

@thomvh Verhelderend!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 25 november 2022 09:50]

Reageer
De masten staan alleen horizontaal/grond gericht, niet verticaal. Waardoor de range omhoog en omlaag echt verslechtert.
Reageer
Nee, er word al ruimschoots gebruik gemaakt van WiFi
Reageer
De technologische ontwikkelingen daargelaten, ik vind het persoonlijk heerlijk om even niet verbonden te zijn met het internet. Zo kan elk moment wel een werkmoment worden ;(
Reageer
En je vond het wel nodig om 21:34 op tweakers een reactie te plaatsen.. :9
Reageer
Vanuit 't toilet, uiteraard
Reageer
en straks kan je het vannuit het toilet in een vliegtuig...
Reageer
Leuk, nieuwe vorm van de mile-high club op asocial media?
Reageer
De vliegtuigmodus blijft uiteraard beschikbaar :+
Reageer
daar ben je helemaal zelf bij, zoals Doe Maar al zei: er zit een knop op je tv smartphone, die helpt je zo uit de puree
Reageer
Wordt wel naar als er internet komt tijdens het vliegen. Krijg je dadelijk allerlei mensen die (zakelijk) gaan zitten bellen in het vliegtuig.
Reageer
Leuk dat het binnenkort mogelijk is maar interessant is het veder niet. Want het is niet te betalen om via satelliet internet te hebben vanuit een mobiel netwerk. Kan niet wachten totdat er een nieuwe oplossing komt.
Reageer