Microsoft brengt eerste bèta van CCleaner-achtige app uit

Microsoft heeft de app PC Manager in bèta uitgebracht. De applicatie is 'CCleaner-achtig' en biedt allerlei tools om een Windows-installatie op te schonen. Nieuwe functies zijn er niet echt; de app stopt links naar allerlei in Windows ingebouwde opschoontools in één app.

De situatie is enigszins opvallend: PC Manager is in de Engelse taal beschikbaar, maar de website waarop hij te vinden is, pcmanager.microsoft.com, is alleen in het Chinees. De app werkt op Windows 10 versie 1809 en nieuwer.

De tools die inbegrepen zijn, zijn voornamelijk bedoeld om werkgeheugen en opslagruimte vrij te maken. Voor die laatste komen de bekende factoren langs: caches, de prullenbak, tijdelijke bestanden voor Windows Update enzovoort. Ook kan de applicatie voorstellen doen over welke 'startup apps' uit te schakelen. Verder is er integratie met Defender voor virusbescherming, blijkt uit een kijkje in Taakbeheer tijdens een scan.

Microsoft probeert gebruikers met de applicatie wel over te laten stappen op zijn Edge-browser. Wie die niet als standaardbrowser heeft ingesteld, wordt verteld dat dat een 'potentieel probleem' is. Ook zal de app voorstellen om bepaalde apps niet tegelijk met Windows te laten starten, maar onder die suggesties vallen geen Microsoft-apps.

Microsoft PC ManagerMicrosoft PC ManagerMicrosoft PC Manager

Door Mark Hendrikman

Redacteur

21-10-2022 • 16:07

94

Submitter: TheVivaldi

Reacties (94)

94
93
47
1
0
31
Wijzig sortering
Dat je handmatig je tmp folder moet leegmaken vind ik tegenwoordig overbodig. Leeg gewoon die hele map als je een computer opnieuw opstart of afsluit. Of bestanden ouder dan 1 week automatisch verwijderen.
Dat is exact wat Storage Sense aanbied en deze app nu ook duidelijk laat zien: https://support.microsoft...fc-45e5-966b-e24aded96ad5
CCleaner geeft ook de mogelijkheid om Windows apps te verwijderen die standaard in Windows niet zomaar te verwijderen zijn.
Ik betwijfel of MS ook die functie zal integreren. En wellicht zal Edge 'minder diep' opgeschoond worden dan andere browsers, want anders werkt hun Telemetry niet meer.

Misschien moet Windows eens er voor zorgen dat programma's als ccleaner niet meer nodig zijn...
Misschien moet Windows eens er voor zorgen dat programma's als ccleaner niet meer nodig zijn...
Over het algemeen zijn ze ook helemaal niet nodig.
Anoniem: 851517 @Zer022 oktober 2022 10:08
Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen. Wanneer je op een normale manier wilt browsen (ondanks het gebruik van adblock plus, pihole en no-script, zal je toch voor een aantal websites cookies moeten toestaan. Hoe je het ook went of keert binnen een uur van voorzichtig internetgebruik heb je alweer 1000 trackers op je computer staan. ik gebruik ccleaner nog wel een paar keer per week. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk wanneer je gewoon het internet niet gebruikt.
Ik heb mijn browser zo ingesteld dat bij elke keer afsluiten het cache geleegd wordt. Wel uitzonderingen voor bepaalde websites, zoals Tweakers O-), die ik regelmatig bezoek en waar inloggen nodig is.

Ben wel nieuwsgierig naar Microsoft's PC Manager. Gaat m'n PC er sneller van lopen? Ik denk zelf van niet. Toch gebruikte ik tot een aantal jaren geleden CCleaner eens per week. Alleen het opruimen, het register laat ik met rust. Wat ook helpt opruimen is een programma als Revo Uninstaller gebruiken in plaats van Windows eigen deïnstallatie tool. Bij gewoon deïnstalleren blijft er vaak aardig wat achter. Ik vraag me af of PC Manager dus ook een deïnstallatie met opruimfunctie heeft.

[Reactie gewijzigd door Sebas1974 op 22 juli 2024 21:05]

Dat is dus een probleem wat veroorzaakt wordt door de software die jij gebruikt om te browsen, niet door het operating system.
De oplossing zou dan ook van die software moeten komen.
Anoniem: 420148 @Zer022 oktober 2022 15:10
Precies. Onzin als een "registry cleaner" doet ook helemaal niks nuttigs. Die apps die @ShaiNe verwijdert wil hebben kunnen inderdaad niet weg via de clicky interface van Settings, maar wel met een one-liner in Powershell. Overigens is het nut daarvan natuurlijk ook gelimiteerd. Die standaard-apps staan over het algemeen niet aan en kosten hoogstens een paar dozijn MB aan opslag, dus het is enkel irritant als je ze niet wil zien in Start oid.
Idd zeker niet nu met SSD's. Vroeger moest je echt reinstallen om de zoveel tijd.
Ben dan toch altijd benieuwd hoeveel troep mensen op hun pc installeren dat ze om de zoveel tijd moeten herinstalleren?
Kwestie van elke advertentie en spam-mail aanklikken? Normaal gesproken hoef je namelijk niet te herinstalleren, zeker niet 'regelmatig' (om de zoveel tijd).
Beetje kort door de bocht. Zoals @Marve79 aangeeft, met SSDs hoeft het niet meer, maar daarvoor moest ik wel ong. elk jaar m'n systeem opnieuw installeren. Ik ben software dev, en klik niet op 'elke advertentie' of spammail, maar met windows updates/software updates/nieuwe installaties/etc werd het mettertijd merkbaar trager. Defragmenteren hielp dan ook maar deels.

Gelukkig nu geen probleem meer, tijdens het studeren heb je daar nog wel tijd voor maar zou nu zonde van de tijd zijn..
Ik vind dit dan weer echt onzin. Ieder jaar opnieuw installeren. Ik herinstalleer mijn pc’s eigenlijk nooit. Merkte er vroeger ook nooit wat van. Ik heb in 2016 pas de eerste ssd gekocht
En ik ben ook software dev trouwens.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 21:05]

Onzin, wat je zegt! Ik heb al heel wat computers gezien die niet vooruit zijn te branden en waarbij het opstarten wel soms een half uur duurt. En die mensen klikken bepaald niet alles aan! Als je alleen al ziet wat updates aan rommel achter laten!
Inderdaad, ook mijn ervaring. Ook dev. Al zegt dat niet veel.
Hoeveel mensen een nieuwe PC kopen ipv opnieuw te installeren.
Sinds Windows 10/ssd doe ik het ook niet meer veel maar eens clean opnieuw beginnen gooit iig al die Windows update en temp brol er af die bvb disk cleanup gewoon laat staan.
Dat is toch echt wel een oude koe hoor...

In het Windows 9x tijdperk was dat inderdaad zo, maar WindowsXP heb ik nooit moeten herinstalleren.
Windows7 werd nog gekker: die installatie heb ik gekloond naar een SSD en na een paar jaar gewoon in een andere pc geduwd (van AMD naar intel), vervolgens geupgradede naar Windows10.

Een installatie van +10 jaar oud (want dat heb ik dus) zal wel wat ballast hebben en misschien een fractie trager zijn, maar in een tijdperk met GB's aan geheugen en cpu's met meerdere cores zal dat wel meevallen denk ik.
Hier net zo, ook een geüpgradede installatie vanaf win7. Ooit wel eens aan gedacht om te herinstalleren, maar toen vervolgens me afgevraagd wat ik er mee op zou schieten. De pc is nog steeds snel genoeg, dus wat zal ik moeilijk lopen doen...
Na een tijdje merk ik toch echt performance verschil, vooral op mijn laptop.
Sowieso draait WIN11 niet lekker op mijn XPS, rare bugs en random performance dipjes. Betreft een werk laptop en wordt geen zooi op geïnstalleerd. Binnenkort weer eens een clean install doen voor de 3e keer.. vooral de rare bugjes die ik ervaar op mijn laptop zijn raar, heb ik geen last van op mijn desktop.

Een clean install na een aantal jaar doet toch altijd wel wonderen, voelt altijd dan net weer wat sneller aan. Maar wellicht is dat meer een gevoel.
Heb zeker ook hetzelfde met mijn XPS, merk echt wel performance issues.
Heb je dat ooit geprobeerd te meten? Mijn auto voelde altijd sneller aan nadat ik getankt had, terwijl ik verrekte goed wist dat het ding alleen maar zwaarder en dus langzamer geworden was.
Hoe ga je dat meten? Benchmarks zullen hetzelfde zijn, alhoewel Linus hier volgens mijn een youtube video over heeft en het daadwerkelijk performance verschil levert na een herinstallatie.

Wat ik ervaar is meer performance drops in Windows zelf, dan zal je er een timer bij moeten gaan pakken.
Dat re-installen is vooral verminderd sinds win10 merk ik zelf.
Idd. De winst is meestal marginaal.
MS moet Windows en alle bugs oplossen/verbeteren. En het geval van: Schoenmaker, hou je bij je leest
Misschien moet Windows eens er voor zorgen dat programma's als ccleaner niet meer nodig zijn...
Helemaal mee eens. DIt is het kern van het probleem. Alles bij elkaar pleisteren helpt niet. MS moet dit een keer goed oplossen en Windows diep van binnen eens moderniseren en niet steeds lagen op elkaar ontwikkelen waarbij je op de onderste laag oude dingen van het jaar 1990 te vinden is.
MS moet Windows en alle bugs oplossen/verbeteren.
Wow, wat een super idee! Mail gelijk even naar MS. Ik denk dat ze daar zelf nog niet aan gedacht hebben. Die miljoenen regels aan code zouden ze even de bugs moeten oplossen.
Of nog beter, schrijf jij anders even een nieuwe OS zonder bugs?
Uiteraard hebben ze daar aan gedacht, maar ze moeten zich dus niet steeds focussen op nieuwe features. Ik bedoel dat ze de fundering een keer echt een keer moeten vernieuwen. Onder de motorkap zegmaar, zodat ze daar later profijt van hebben en zo kunnen ze dingen toevoegen zonder dingen stuk te maken.
Tja, dat hebben ze al een paar keer gedaan, en dan komt weer de hele meute over ze heen omdat het niet backwards-compatible is....
Een beetje kip-ei kwestie. Ik snap het natuurlijk wel, maar het is soms wat erg klantgezwicht in plaats van klantgericht. Als er per se oude meuk gedraaid moet worden, dan zijn daar elegantere oplossingen voor (remote/ virtueel) en het beste natuurlijk gewoon met regelmaat alles updaten en ervoor zorgen dat je landschap niet te complex wordt en dat legacy systemen je vooruitgang gaan belemmeren. MS zou van haar kant niet alles tot in de eeuwigheid moeten ondersteunen: uiteindelijk hebben klanten daar profijt van. Maar ja, ik ben dan ook absoluut geen fan van Microsoft en was dat nooit en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden: ze gijzelen de bedrijfsdesktop keihard: je komt er niet vanaf en je betaalt steeds meer: maar goed dat is een andere discussie.
Misschien moet Windows eens er voor zorgen dat programma's als ccleaner niet meer nodig zijn...
Dat proberen ze toch ook met deze app iig om ccleaner te vervangen :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 21:05]

Misschien moet Windows eens er voor zorgen dat programma's als ccleaner niet meer nodig zijn...
Volgens mij is dit meer een probleem met software die op Windows loopt dan Windows zelf.
En een probleem dat tevens al even historie is, want ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst met een "cleaner" van het een of ander in de weer ben geweest.
Dat zal echt het XP tijdperk zijn geweest.
Je kan altijd Powershell gebruiken, dan krijg je alles uit Windows.
Misschien moet Windows eens er voor zorgen dat programma's als ccleaner niet meer nodig zijn...
Onmogelijk.

Want dat zou betekenen dat applicaties niets meer mogen cachen, instellingen mogen hebben of recente bestanden/mappen/whatever mogen bijhouden. In de meest radicale geval mogen ze zelfs minder dan apps op de iPhone.

Het gros van de mensen (inclusief hier op T.net) "begrijpen" CCleaner niet. Door het verwijderen van bestanden of register keys wordt je Windows installatie niet ineens magisch sneller.

Het enige wat het doet, zijn gebruikerssporen wissen en applicaties deïnstalleren. En door het laatste kan je PC "sneller en schoner aanvoelen".
Lijkt gewoon een frontje voor disk cleanup + autoruns + windows security.

Oh.. en "potential issue: reset default browser to edge" 🙄
da's historisch gegroeid: er was (is?) ad/malware genoeg die je default browser aanpaste. Grootste bedrijf die dat deed was Apple die Safari mee installeerde als je itunes nodig had om een ipod te vullen.
Of chrome die in de begindagen overal bijgebundeld zat…
Lijkt gewoon een frontje voor disk cleanup + autoruns + windows security.
Basically CCleaner dus ;)
Maar dan hopelijk zonder malware.
Inderdaad een smerige plaats om dat soort acties te verstoppen. Dan clean je een keer je PC en kan je gaan zoeken waarom je standaard-browser opeens weer Edge geworden is :F
Microsoft probeert gebruikers met de applicatie wel over te laten stappen op zijn Edge-browser. Wie die niet als standaardbrowser heeft ingesteld, wordt verteld dat dat een 'potentieel probleem' is.
Dit vind ik best een kwalijke zaak eerlijk gezegd, bij de term 'potentieel probleem' denkt de gemiddelde gebruiker dat het daadwerkelijk noodzakelijk is over te stappen op MS Edge, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo is.

Hier op Tweakers nemen we zo'n 'probleem' ter kennisgeving aan en doen we er niks mee maar richting een gemiddelde gebruiker is dit pure misleiding. Hoogstens als een gebruiker een oudere versie van de browser van zijn/haar keuze gebruikt zou het een 'probleem' kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 21:05]

Google doet precies hetzelfde met hun banners "Stap over op een veilige browser" etc etc.
Dat vind ik toch anders. Straks zegt Windows Defender nog dat het een probleem is dat Edge niet standaard is. Een banner kan iedereen als reclame onderscheiden.

Sowieso dat gepush van Edge is echt vreselijk irritant.
Dat gepush van Chrome ook. En ik vind dat dit misbruik is van Microsoft van hun monopolie positie op gebied van OS'en. Maar ik vind ook dat gepush van Google misbruik is van hun monopoliepositie op gebied van zoekmachines/video websites.
Het is eigenlijk misbruik van MS en Google. En ook Apple trouwens, vooral op iOS.
Ik gebruik Edge en erger me vnml aan het pushen van Chrome door Google op alle mogelijke manieren.
Daarentegen is MS ook niet lekker bezig: om de haverklap worden je browser instellingen "geoptimaliseerd", en als je niet oppast is je standaard zoekmachine weer Bing en staat je startpagina weer op die reclamesite met "nieuws".
alles wat ze je proberen aan te smeren is ergerlijk, maar daarom kan je het nog niet verbieden. Het is beter dan andere producten actief te weigeren
Probeer eens Edge te installeren op een Chromebook...
Waarom zou iemand dat willen? Je kunt het wel installeren maar het is niet officieel ondersteund maar dat ligt aan Microsoft niet aan Google. MS kan zo een versie uitbrengen als ze dat zouden willen.
simpel op te lossen.
Installeer en configureer beide.
En daarna gebruik je gewoon welke je wil.
Geen gezeur meer want ze staan geinstalleerd...
Jammer dat de Edge suggestie onder 'Potential Issues' staat. Snap dat ze graag Edge willen promoten, maar de noemer 'Potential Issues' lijkt me wat vergezocht.

Daarnaast wel interessant dat in de screenshots f.lux ook als suggestie staat om uit te schakelen bij de startup-processen ondanks het 'Low' impact is.
Gaan ze alle 'Low' impact services uit laten schakelen of staat f.lux er tussen omdat daar - net als met Edge - een Microsoft oplossing voor is in de vorm van 'Night Light' in het instellingen menu?
In dat geval vraag ik me af hoe dit ingezet word. Ziet er meer uit als Microsoft pitch :?
Ik hoop het niet. f.lux werkt beter dan Night Light. In het begin veel Night Light gebruikt, maar na een tiental keren 's avonds met Alt-Tab blijkbaar NL uit te schakelen (fel blauw zoeklicht gevoel...), ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. f.lux werkt stabiel en feilloos.
Night Light in Windows 11 is goed genoeg dat ik niet meer f.lux installeer, maar inderdaad. Op wIndows 10 en daaronder is het wel nodig. Ik gebruik liever iets native in het besturingssysteem dan iets apart. (Behalve de browser, want ik gebruik veel Google diensten)
2 nooby vraagjes vanaf mijn kant.
  • Deze app doet dus eigenlijk niks anders dan het opruimen van temporary files? Je cache?
  • Waarom doet Windows dat niet gewoon standaard uit zichzelf?
Voor de rest kun je ook wat startup apps disablen maar dat is nou niet zo spannend en een eenmalige actie.
Als je op Windows "Storage Sense" (onder Settings) aanzet dan ruimt Windows vanzelf tijdelijke bestanden op.
Enkel als de gebruikte software zijn temp mappen netjes registreert of dat ze die op de verwachte locaties zet.
Er zijn zat voorbeelden van applicaties die bv appdata gaat gebruiken als temp locatie waardoor de data blijft staan.
Mooi dat ze het in Windows bouwen, maar beter zou zijn om wijzigen door te voeren in de werking van Windows waardoor dit helemaal niet nodig is. Als je een applicatie verwijderd moet alle zooi er omheen ook gewoon verwijderd worden. In de basis werkt Windows 11 nog steeds hetzelfde als Windows 3.x. Met het register en applicaties die alles overal neerzetten. De grootste vooruitgang is eigenlijk dat er al een tijdje geen sprake is van dll-hell (of althans die heb ik jaren niet gehad)

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 22 juli 2024 21:05]

Dit is juist de kracht van Windows en de enige manier om dit 'op te lossen' is om elke applicatie in zijn eigen VM/container te forceren... Windows geeft applicatie-makers de volledige vrijheid, hoewel er wel 'regels' en guidelines zijn heeft de gemiddelde software-maker daar geen boodschap aan of begrijpen ze het simpelweg niet of hun data in Local, LocalLow or Roaming moet bijvoorbeeld.
Het is dan aan de applicaties om een goede uninstaller mee te leveren om hun eigen zooi weer op te ruimen, helaas doet niet ieder programma dat en blijft er wel eens wat achter.
Troep in het register is niet echt een probleem, Windows laadt al jaren niet meer ongebruikte zaken in het geheugen vanuit het register. Het kost je hooguit losse MBs op het register.

Overigens zit deze functionaliteit al zo lang als maar kan in Windows, iig sinds XP, dit is nu een extra schermpje om dezelfde functies te gebruiken, 2 manieren om hetzelfde te doen zeg maar.
Ik heb net voor mijn HBO opleiding een Java applicatie ontwikkeld met JavaFX.
simpelweg niet of hun data in Local, LocalLow or Roaming moet bijvoorbeeld.
Dit snap ik dus nog steeds niet en heb mijn app dus gewoonweg voor %localappdata% (Local) gekozen omdat mijn app per user wordt geïnstalleerd en geen admin rechten nodig heeft. Snap er dus nog steeds geen bal van en wat het verschil is tussen die drie mappen. Ik wordt er knettergek van dat er geen duidelijke regels en guides zijn en ik doe een opleiding Software Engineering en moet later dus als programmeur werken 😩😭

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 22 juli 2024 21:05]

Ondanks dit probleempje waar je vast wel uit gaat komen: echt megavet dat je later in het buitenland gaat werken, dat hoor ik de laatste tijd steeds vaker!

Heel veel succes gewenst in je loopbaan :)
Ik heb niet gezegd dat ik in het buitenland ga werken. Maar misschien wel of niet. Ik zie wel waar ik terecht kom. Ik weeg altijd de kotsen en baten af. Je verdient in Amerika dan wel veel meer, maar je moet alles zelf regelen en betalen en het is allemaal veel duurder, dus uiteindelijk kom je bijna op hetzelfde uit.

Edit: Ik zit trouwens in het tweede jaar nu 😅

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 22 juli 2024 21:05]

Mooi dat ze het in Windows bouwen, maar beter zou zijn om wijzigen door te voeren in de werking van Windows waardoor dit helemaal niet nodig is. Als je een applicatie verwijderd moet alle zooi er omheen ook gewoon verwijderd worden. In de basis werkt Windows 11 nog steeds hetzelfde als Windows 3.x. Met het register en applicaties die alles overal neerzetten.
Slecht idee.

Als je voor wat voor reden dan ook een game opnieuw moet installeren, ben je ook al je progressie ervan kwijt omdat Windows het weg moet gooien :F

Sommige applicaties zijn enkel te updaten door (automatisch) de oude versie te deïnstalleren en daarna de nieuwe versie opnieuw te installeren. Dan mag je daarna die hele applicatie weer opnieuw configureren :')

Als applicaties niet meer de mogelijkheid krijgen om instellingen e.d. weg te schrijven in het register of in hun respectievelijke %AppData%-map, ga je krijgen dat ze het in je %CSIDL_COMMON_DOCUMENTS% (Mijn Documenten) map of vergelijkbare type mappen stoppen, zodat hun instellingen e.d. door Windows niet weggegooid worden. Zeer ongewenst.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 22 juli 2024 21:05]

De website in in het Chinees, geen probleem gebruik Chrome en dan kun je het gewoon vertalen naar het engels. Even opo een experimenteer PC gezet om het uit te proberen. Norton Antivirus vindt geen akelige zaken. De executable is 5.5 Mb groot. In de main window zijn de volgende functies aanwezig: Boost (voor verwijderen temporary files en vrijgeven memory), Health Check, Storage Management, Process Management en Startup Apps.

Ziet er aardig uit ga het verder uitproberen.
Norton Antivirus.... oei
Betaal en gebruik je die dan nog?
Dat is echt verloren geld.
Wel raar dat ze m niet gewoon in de Windows Store uitbrengen maar via een aparte website.
Ze zouden ook gewoon Storage Sense kunnen verbeteren of uitbreiden met opties.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.