'Multiplayer'-tags op Steam-winkelpagina's Dark Souls-games zijn weg - update

De Dark Souls-games, die hun multiplayerfunctionaliteiten tijdelijk verloren nadat een rce-exploit aan de grote klok gehangen werd, lijken die in ieder geval voorlopig niet terug te krijgen. Uitgever Bandai Namco heeft op Steam 'multiplayer' uit de lijst met eigenschappen van die games gehaald.

De wijziging slaat op Dark Souls, Dark Souls: Remastered, Dark Souls II en Dark Souls III. Alleen de tag 'single-player' blijft nog over. Ter vergelijking is bij Elden Ring wel te zien dat er 'online pvp' en 'online co-op' genoemd wordt, terwijl de multiplayerelementen van de Dark Souls-games extreem soortgelijk zijn. Het gaat hier niet om de zogenaamde user-defined tags. Sekiro is een uitzondering: die had deze multiplayerelementen nooit. Hoewel de multiplayer-tags weg zijn, wordt nog wel gerept over coöperatief spelen, invasions en berichten achterlaten in de beschrijvingen van de games.

Wanneer de wijziging is doorgevoerd, is niet helemaal duidelijk. The Outer Haven meldde de wijziging van de week, maar tekende zelf al aan dat de winkelpagina's niet op archive.org terug te vinden zijn wegens Steams age gate. Wat wel duidelijk is, naast de gelijkenissen met Elden Ring, dat wel de tags heeft, is dat SteamDB de tags heeft overgenomen. Alle vier de games in kwestie hebben volgens die site multiplayer, terwijl de inhoud van die site van Steam zelf komt via datamining. Tweakers heeft de SteamDB-oprichter gevraagd of hij meer informatie kan leveren.

Bandai Namco gaf geen concrete tijdlijn voor wanneer de multiplayer terugkomt naar de Dark Souls-games. De enige indicatie was 'na de release van Elden Ring'. Dat is op het moment van schrijven anderhalve maand geleden. Het weghalen van de tags geeft weinig hoop op een snelle fix van de problemen.

De mutliplayerfuncties voor de pc-games zijn sinds januari offline, omdat er een remote code execution-kwetsbaarheid was gevonden in Dark Souls III. Vanwege de gelijkenissen in de multiplayercode werden de servers voor die game, voor Dark Souls en zijn remaster en voor Dark Souls II ook uitgeschakeld. Met de rce-exploit wist een hacker een PowerShell-venster te openen op de computer van een streamer en tekst voor te laten lezen met de tekst-naar-spraakfunctie van Windows. Na het misbruiken van de kwetsbaarheid kunnen kwaadwillenden andere exploits uitbuiten op de computer van het doelwit.

De door de community ontwikkelde anticheattool Blue Sentinel had binnen ongeveer een dag een fix voor de kwetsbaarheid. Blue Sentinel dicht meerdere beveiligingsgaten in de game, inclusief vulnerabilities die al jaren geleden gemeld zijn bij Bandai Namco en FromSoftware. Volgens de community zijn de uitgever en de ontwikkelaar niet actief in het dichten van dit soort gaten. De online-onderdelen van de console-tegenhangers van deze games zijn nog wel in de lucht.

Update, zondag, 14:59: een reactie van oplettende lezer Moortu en verder uitzoekwerk wijzen uit dat de games hun 'multiplayer'-tags op winkelpaginagebied waarschijnlijk al in 2019 verloren. Ze hebben de tags 'intern' nog wel, dus voor eigenaren verschijnen ze wel in de Library-sectie van Steam. Waarom de tags dan in 2019 verwijderd zijn, is niet bekend.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

09-04-2022 • 10:36

80 Linkedin

Reacties (80)

Wijzig sortering
Totaal onaanvaardbaar dit.
Je laat klanten gewoon in de kou staan. Zeker als blijkt dat de fix door de community zo snel gemaakt was. Maar die is nu ook niet bruikbaar omdat de servers de niet meer zijn.
Dit heeft niets te maken met resources of tijdsgebrek, ze hebben er gewoon geen zin in en laten hun eigen community keihard vallen.

Ik ben een enorme liefhebber van de from games maar helaas past dit precies binnen het plaatje. Bloodborne kreeg nooit een fix voor de frame pacing. PC ports waren vaak slecht. Elden Ring heeft op PC veel issues die niet gefixt worden (voorlopig).
De DS1 pc port was vreselijk en moest ook door de community gefixt worden. Die fixes hadden ze kunnen overnemen en hebben ze nooit gedaan.
Elden Ring framerates op consoles zijn erg inconsistent en op PS4 en xbone vaak onder de 30 FPS.
Talloze voorbeelden en ze doen er weinig aan.

[Reactie gewijzigd door rajackar op 9 april 2022 12:59]

Het gebrek aan ultrawide support en cloud saves (DS3) is hier nog een mooi voorbeeld van, wat grappig is want DS:R ondersteund dit wel. Dit zelf oplossen kost 2 minuten, maar je kan er wel gebanned voor worden. Wat een zootje.
Ultrawide niet ondersteunen is altijd een bewuste keuze geweest, heeft niets te maken met geen moeite er in willen steken en je klanten in de kou laten staan.

[Reactie gewijzigd door Loei123 op 9 april 2022 12:48]

Anoniem: 159816
@Loei1239 april 2022 15:52
Het is een bewuste keuze klanten in de kou te laten staan. Tegenwoordig zijn ultrawide schermen mainstream en het niet ondersteunen daarvan is opmerkelijk.
Anoniem: 159816
@Loei1239 april 2022 16:50
Elden Ring ondersteund ook geen ultrawide.
Met een mod die je op Nexus vindt wel, en het kost je letterlijk 1 min om dat te implementeren... De mod voor hoger als de cap van 60fps te kunnen spelen is ook gewoon belachelijk makkelijk te implementeren (ook een tip van iemand hier in de comments bij een ouder artikel) dus het is echt gewoon van niet willen ipv niet kunnen...

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Clukers op 9 april 2022 17:11]

Weleens gerealiseerd dat dit vaak met een reden gedaan is een cap op 60fps of geen ondersteuning van Ultrawide. Dit kan heel goed met game mechanics te maken hebben, zodat het voor een ieder gelijk is (speelende opverschillende systemen met verschillende specificaties). als met of tegen elkaar gespeeld wordt, in een multiplayer game. Lees ook mijn uitleg hier.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 april 2022 18:12]

@_Dune_ Dat vindt ik geen correcte redenering. Je wil op elk systeem je spel werkbaar hebben, dan zijn er legio andere methodes om ervoor te zorgen dat het online stukje eerlijk kan verlopen. Daarenboven is dit geen RTS en is het multiplayer stuk niet noodzakelijk een essentieel stuk van het spel (ikzelf heb tot nog toe steeds alles offline gespeeld). Als je dan toch stukken online wilt doen kunnen de benodigde aanpassingen voor dat stukje spel in game aangepast worden naar een standaard verhouding of framerate. Dit zou allemaal perfect mogelijk zijn, en zoals hier al meermaals vermeldt door anderen is mijn mening ook van dezelfde strekking, namelijk als de community het kan (en vrij snel en makkelijk) zou Fromsoft dit zeker moeten kunnen implementeren ipv anderen die hun gear wel tot de max willen benutten aan banden te leggen of te bannen! Ja, bij de oudere games waren er (blijkbaar) soms stukken waar het spel niet om kon met een hogere framerate, maar dan vind ik dat Fromsoft daar meer tijd in moet steken ipv iedereen maar de verdoemen tot die max 60fps. Ik speel met een mod nu op 144fps en dat gaat tot nog toe feilloos, op geen enkel punt heb ik tekenen gezien dat het spel dit zelf niet zou aankunnen. Dus mijn conclusie is dat ik het een gemiste kans vind

[Reactie gewijzigd door Clukers op 9 april 2022 18:33]

In een game als Elden Ring is er geen reden om geen ultrawide te implementeren en frame caps erop te gooien. Helemaal al niet met "ja maar muh multiplayer" als reden. Alles goed en wel, maar in co-op maakt het niet uit (want waarom zou ik willen dat mijn ultrawide teammates handicapped worden?) en versus is een fucking joke. Voordat ultrawide of framerates daar een voordeel worden, moet het eerst geen peer-to-peer lagfest zijn. Elk filmpje dat je bekijkt en elke keer dat je het zelf probeert, zie je gewoon dat het spel hits niet registreert, of veel te laat. Er is niets competitiefs aan Elden Ring PvP en dat gaat het met deze netcode ook niet worden. Het is unbalanced (want met Faith en Int builds sloop je Dex of Str gebruikers gemakkelijk) en de latency is een grap, maar het is heerlijk om erin te trollen als tijdverdrijf.

Het zou werkelijk niemand wat interesseren of schade doen als er verschillende framerates en schermratio's in zitten. Het werkt prima in echte competitive games, waar mensen tienduizenden euro's mee verdienen, maar in ER is het een probleem? Laat me niet lachen. Dat PvP in Souls/ER eventueel niet balanced is, heeft geen fluit met een iets breder scherm te maken. Also, de game heeft auto-lockon, dus het is niet alsof een bredere camera je echt gaat helpen, aangezien de camera altijd centreert op de tegenstander.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 9 april 2022 18:12]

@ ItsNotRudy Helemaal mee eens!
Anoniem: 159816
@_Dune_9 april 2022 18:18
Absolute onzin natuurlijk, de nummer #1 competitive shooter met de grootste scene heeft gewoon ultrawide support.
En gebanned worden van het online systeem van Elden Ring? Dank je... dan zijn we in dezelfde staat als Dark Souls 1-3.
Er is geen reden waarom ik geen widescreen zou moeten kunnen gebruiken en tegelijkertijd online functies behoud.
Maar daar gaat dit artikel niet over.
En ik gok dat je de reden weet waarom From Software het niet doet, zoals genoemd door @_Dune_.

[Reactie gewijzigd door Loei123 op 9 april 2022 17:06]

Dat er een reden te bedenken is betekent niet dat de reden niet dom is. From Soft kan gewoon ultra wide toelaten in single player en het dan afschermen met zwarte balken in multiplayer
Kan je vertellen dat ultra-wide echt geen mainstream is. Zeker niet die 34 inch en groter en een afwijkend 21:9 aspect ratio...
Zonder 21:9 of hoger is het uberhaupt geen ultrawide. Het is mainstream genoeg, want je kunt ze overal kopen. Ik had laatst zelfs moeite met mijn oude ultrawide vervangen, omdat de echt interessante modellen uitverkocht waren en er volgens de verkopers nogal een stormloop op die dingen is.
Je anekdote is natuurlijk persoonlijk, toch echter:

https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam

Laat zien dat ultrawide toch wel enorm in de minderheid zit. (Even naar beneden scrollen, richting het tabel en resoluties aanklikken
2,27% op ultrawide (iets meer, want ultrawide resoluties boven 3440x1440 zoals de mijne staan onder Other) is nog best wat. Dat maakt 21:9 samen toch de 6e meest populaire resolutie. Ook stijgt volgens die tabel het aantal 2560x1080 en 3440x1440, terwijl 1080p gebruikers verliest.

2,27% is toch wel even 2,7 miljoen spelers.
In die argumentatie moeten we ook gelijk alle games uitbrengen voor Linux en MacOS :)
Ik weet niet hoe dat aansluit bij mijn argument, maar sowieso! Ik hoop dat toekomstige games op alle platforms tegelijk uitkomen!
Het sluit niet perse aan met je argument, maar ik probeer je gedachte gang te verplaatsen in bedrijven waarom ultrawide niet ondersteund wordt. Het aantal mensen dat is vrij laag en laten we eerlijk zijn. PC heeft minder prioriteit dan de consoles, veel consoles worden op de TV gespeeld, dus reken maar niet zo snel op ultra wide support.

Ik ben het uiteindelijk gewoon met je eens, waarom niet ultrawide, en waarom niet alle platformen.
Dat is nogal een aanname zeg. MacOS ondersteunen is absoluut hetzelfde niet, porten naar een ander platform kost veel tijd, geld en expertise - en tech support op MacOS is ook niet gratis (en er heeft al eens een developer gedeeld dat tech support op bvb Linux veel vaker nodig is dan op Windows, datzelfde zal voor MacOs waarschijnlijk ook gelden).

Het supporten van UltraWide zou in de meeste games niet meer dan een paar minuten werk zijn. Dit weet ik omdat ik zelf UltraWide heb en in de meeste games die het niet ondersteunen is het makkelijk in te patchen met een mod. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er problemen ontstaan door deze patch. Het enige nadeel is dat het voor een niet echt technische gebruiker te omslachtig is (ze weten waarschijnlijk niet eens dat het kan).

In mijn opinie is een developer wel degelijk lazy als ze voor 2%+ procent van hun gebruikers de support niet even gewoon native aan kunnen zetten, gezien het in minder dan een half uur tijd geregeld kan worden. Shame!

De statistieken van Steam kan je overigens ook niet zo interpreteren: wellicht gebruiken 2.27% van alle Steam gebruikers UltraWide, maar dat zegt helemaal niks over het percentage van de spelers van jouw spel. Op Steam zitten ook ontzettend veel casual spelers. Ik ken bijvoorbeeld zelf al 6 andere mensen die Steam enkel en alleen geïnstalleerd hebben op hun laptop voor Among Us en Crab Game. Het percentage van UltraWide gebruikers zou onder spelers van AAA games veel hoger kunnen liggen (wat ik eigenlijk ook vermoed, maar niet kan onderbouwen)
Ik ken bijvoorbeeld zelf al 6 andere mensen die Steam enkel en alleen geïnstalleerd hebben op hun laptop voor Among Us en Crab Game
Ik verwacht dat dat vooral die 13xx bij 7xx en 1600x900 resoluties zijn, de Among Us crowd. Goedkope Windows laptops.
En het percentage wordt nog hoger als je meerekent dat er genoeg PCs tussen zitten die überhaupt een spel zoals Elden Ring niet aankunnen. Die zouden er eigenlijk uit gefilterd moeten worden, want ze zijn niet onderdeel van de doelgroep.
Volgens die logica is 4K ondersteunen ook niet nodig, want die zitten ook enorm in de minderheid.

Ultrawide support toevoegen is geen moeite, dat blijkt wel uit hoe makkelijk en snel je het zelf naderhand nog kan fixen.
Dat klopt, maar zoals ik ook op ItsNotRudy reageerde heeft de PC minder prioriteit. Consoles hebben voorrang, consoles worden op TV's gespeeld, er zijn meer 4K tv's dan 4K monitoren (Dit is een aanname, ik heb hier niet zo snel gegevens van).
Er zullen tich van redenen zijn, maar uiteindelijk ben ik het wel met iedereen eens dat dit gewoon ondersteund had moeten worden.
Voor bepaalde games of genre is het heel normaal om het niet te ondersteunen, zeker bij multiplayer als je tegen elkaar speelt. Bij ondersteuning van ultrawide zet je namelijk gamers die geen ultrawide scherm hebben op achterstand. Zeker als je RTS achtige games hebt. Daarnaast, dat ultrawide hier steeds meer in opmars is, betekend niet dat dit overal zo is. Dit heeft niets te maken met de klant in de kou laten staan en al helemaal niets met dit artikel, welke gaat over het weg laten vallen van een key-component in een game.
3d audio, hogere resoluties, betere controllers etc kunnen alle voordelen zijn. Dat is nou eenmaal inherent aan gaming.
Klopt daar heb jij gelijk in, maar daarom kiezen bepaalde ontwikkelaars ervoor bepaalde resoluties niet te ondersteunen. Of de resolutie wordt alleen ondersteund in single player mode en niet in multiplayer. Dit zie je vaak ook terugkomen bij RTS achtige games. Niets mis mee om op die manier een speelveld gelijk te trekken, maar dit alles heeft niets met het artikel te maken, waarin wordst aangegeven dat zaken uit de game worden/zijn verwijderd en dat herstel nogal lang op zich laat wachten... een heel ander punt dus.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 april 2022 18:26]

De grootste e-sport games ondersteunen vrolijk 21:9. Zelfs LoL en DOTA 2, waar het een gigantisch voordeel kan zijn, ondersteunen het.
Het is geen voordeel in LoL of DOTA 2. Je hebt een minimap en daarop kun je alles zien. Dat bepaalde mensen niet op hun map kijken en pas door hebben dat ze gegankt worden wanneer ze de champion op hun scherm zien, is enkel een issue in de laagste tiers.
Kan me niet herinneren dat je bepaalde skillshots op de minimap kan zien, maar die ik dus wel kan zien op een 21:9 scherm waarbij ik ruim de hele lane breed kan zien.
Dat is alleen voor een spel zoals Dark Souls of Elden Ring niet heel relevant, het zet je gekozen vijand namelijk automatisch in het midden van je scherm, dan boeit het voor PvP amper hoe breed je scherm is. Dus de claim dat een ultrawide je in PvP een voordeel geeft in dit spel en dat ze het daarom niet ondersteunen lijkt mij zo niet erg goed onderbouwt.
Een bewuste keuze om lui te zijn en geen Ultrawide te supporten zul je bedoelen.
Het is altijd wat met die Japanse studios en hun haat tegen PC spelers.
Ik ben hiervoor inderdaad gebanned voor DS3 (UI aanpassings mod zodat het werkte op 3440x1440).
Gelukkig met Namco Bandai support in contact getreden, en die hebben de ban eraf gehaald.
Wel 1 heel, heel belangrijk verschil met andere spellen "online required" hebben. Dark Souls games zijn prima te spelen zonder internet verbinding/servers.
En het plezier van 'try finger but hole' missen?
Ik zou eerder de schimmen van andere spelers missen, dat maakt het spel net wat minder eenzaam.
Bullshit - juist het multiplayer element helpt newbies: zoals de berichten die achtergelaten kunnen worden, maar ook hulp summonen op het moment dat een baas te moeilijk is om alleen te doen.

Multiplayer totaal verwijderen is echt een ongelooflijk lage move van From Software.
Berichtjes in de trant van: "treasure down here of try jumping", op de rand van een cliff?
Of "Amazing chest ahead" na O&S
"Try finger, but hole"
"Woman needed" naast een kookpot in ds2

Het berichten systeem was grappig, niet alles vertaald 1op 1 uit het japans en het cultuur verschil zorgt voor een ander gebruik dan dat misschien bedoeld is geweest.
Helpt het beginners? Soms maar ook toen al hadden we skype, nu zal discord wel gebruikt worden, vermoed ik, om dit soor informatie over te brengen. Ook werden er veel youtube videos gemaakt met tips.
"Everything possible before the gargoyles" van vageta312 bijvoorbeeld hielp nieuwe spelers zoals ik om ds beter te spelen
Ik denk eerlijk gezegd dat een beginner eerst door de basics heen zou moeten worstelen voordat ze een humanity/ember gebruiken om hulp te vragen, niet alleen worden de pve mobs moeilijker te verslaan, de invasies brengen ook genoeg problemen mee, zelfs zonder twinked gear of hackers. En je hebt niks aan je phanthom zodra je uit paniek/nieuwigheid van een dak afrolt.
Ik zou een beginner eerder adviseren om lekker al die humanity op sparen de eerste keer en ofline spelen om de controlles en timming te leren kennen.
Onder 30 fps op ps5, vaak? Digital Foundry zegt wat anders.
Foutje, bedoelde PS4. Aangepast. Thanks.
Dit heeft te maken met Bandai Namco, niet From Soft.

Ik heb een gigantische hekel aan Bandai en vraag mij (ook weer met ER) altijd af waarom From toch in zee blijft gaan met hen.
Wat een wilde speculatie en aannames. Je hebt geen idee wat er speelt achter de schermen en waar ze mee bezig zijn. Je zal moeten accepteren dat ze nog nooit 1 technisch hoog standje hebben uitgebracht en dat spreekt boekdelen over Fromsoft als een bedrijf.

Misschien je verwachtingen 10 standjes omlaag zetten en begrijpen dat Fromsoft geen Triple A studio is. Ze hebben gewoon niet de kennis en expertise in huis om die status te hebben. Feit dat ze ontzettend veel game content recyclen of opnieuw gebruiken zou je dit gevoel al moeten geven.

Ontopic : Hopelijk doen ze er wat aan maar kan me voorstellen dat deze exploit misschien niet repareren is zonder de game engine een flinke update te geven. Kan me voorstellen dat een programmeur ergens de kantjes er af heeft gesneden en dat het nu probleem is.
Ze hebben echt schijt aan de PC community inderdaad. Eeuwig, eeuwig zonde. Unieke, tof bedachte games - ik speel met enorm plezier Elden Ring op dit moment. Maar jemig het is zo'n slechte port job als je het met God of War vergelijkt...
From heeft altijd moeite gehad om hun spellen te fixen. Vooral voor de pc
DS1 is gefixed door de spelers, hogere resolutie, framerate, Blight town, de lava lava in lost izalith, shaders, betere textures, zelfs extra features zoals randomizers en total conversion mods worden door de spelers gemaakt, etc.
De "Among Us en Halo" mods van inferno zijn een mooi voorbeeld.
From heeft toegegeven dat lost izalith niet naar wens is maar omdat ze de dev die daar verantwoordelijk voor was niet onder de bus willen gooien, hebben ze nooit iets gedaan aan die map.
Het zit niet in die (bedrijfs) cultuur om achteraf te gaan knutselen aan hun eigen code, ze maken liever een nieuw spel met een nieuw likje verf, we zien regelmatig dat oude, geschapte elementen terugkomen in een nieuwe vorm. Ook dit keer zagen we oude code uit ds3 opduiken in Elden Ring.
De remaster is niet door From software gemaakt maar door Virtuos. Buiten een paar kleine fixes zoals een extra bonfire bij een populaire blacksmith, de mogelijkheid meerdere items tegelijk te gebruiken en de mogelijkheid om met 6 man online te spelen, bood het weinig nieuws, de rest was al flink wat jaar geleden door spelers geregeld.
Als Virtuos wel flinke veranderingen had uitgevoerd dan kan dat een belediging zijn geweest voor de dev die daar oorspronkelijk aan heeft gewerkt.

De keuze om multiplayer op deze wijze met elkaar te laten verbinden zou wel eens kunnen komen doordat de problemen die ze ondervonden bij demon souls, toen werd aangekondigd dat de servers doen gingen was de reactie van fans was zo groot dat men de servers langer online heeft gehouden dan de bedoeling was. Door spelers met elkaar te laten verbinden zou men daar achteraf geen problemen mee hebben. Dit opende de deuren voor hackers en modders op de pc waar From-soft nooit iets mee gedaan heeft. Een vreemde oplossing vanuit mijn eigen ervaring, de meeste MMO RPG's die ik gespeeld heb gebruiken juist eigen servers om dit te voorkomen, je data word daar opgeslagen, je kan dus niet zomaar je stats wijzigen en als er klachten zijn kunnen de devs gelijk meekijken naar wat er (is) gebeurd.

Een groot nadeel van From-softs ontwerp is de mannier waarop de mechanics en items samenwerken. Items met een damage boost werken vaak goed samen. Een ervaren speler kan puur door de beste items te spawnen een enorme schade dien aan spelers die net nieuw zijn, ongeacht hoe goed beide partijen spelen.
En dan hebben we het nog niet over alle glitches die From nooit patched zoals weapon swapping waardoor je een wapen met een grote schade zoals een greatclub de veel snellere move set geeft van bijvoorbeeld een rapier.
Een ervaren speler die van te voren in de code duikt kan de meeste gekke rottigheid uithalen. En dat trekt weer allerlei rottigheid aan.
Valt ook wel te begrijpen dat de multiplayer in de oude Dark Souls geschrapt wordt na zo'n gevaarlijke exploit. En gezien dat Elden Ring best wat patches krijgt zijn ze denk ik volledig gefocust op Elden Ring op het moment i.p.v. het fixen van de oudere Souls spellen.

Niks mis mee vind ik, ze hebben prioriteiten gesteld en Elden Ring staat gewoon hoger (is ook een groter success) en eerlijk gezegd, dark souls spelen zonder de invasions is natuurlijk iets minder leuk, maar de spellen zelf blijven gewoon leuk ook zonder die invasions, dus daar snap ik ook wel weer de lagere prioriteit in het fixen.
Niks mis mee vind ik
Alles mis mee. Ze prioteren de verkoop van Elden Ring, hun nieuwe 'golden boy', over het leveren van een deugdelijk product aan mensen die daar al voor betaald hebben.

Eigenlijk zou iedereen die woonachtig is in een EU lidstaat gewoon naar Steam's support moeten stappen en middels een handmatig ticket herstel eisen. En als daar geen gehoor aan gegeven wordt; koop ontbinden.

Benieuwd of dan de boodschap bij From Software zou landen dat dit totaal onacceptabel is.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 9 april 2022 11:07]

Ik wens je veel succes. Dat ga je ook nodig hebben want het is nooit zo simpel als dat je hier stelt.
Ik wens je veel succes. Dat ga je ook nodig hebben want het is nooit zo simpel als dat je hier stelt.
De multiplayer componenten van Dark Souls zijn een essentieel onderdeel van het spel.
Door deze weg te halen neem je een deel van het spel dus gewoon weg en is het spel niet meer conform contract.

De verkoper is voor deze non-conformiteit aansprakelijk en dient dit defect te herstellen.
Lukt dat niet; of willen ze dat niet, dan heb je als consument het recht om een gedeeltelijke vergoeding van de aankoopsom terug te eisen, evenredig met het verlies aan functionaliteit, en met behoud van aanschaf. Is het defect groot genoeg, dan heb je daarnaast het recht de koop te ontbinden, waarbij je recht hebt op volledige vergoeding van de aankopsom, maar wel je aanschaf terug in moet leveren.

Ja; de wetgeving is echt zo simpel. Er is hier geen complex twijfelgeval over of een technisch defect door de hardware/software v/d eindgebruiker veroorzaakt is; of door een bug in het product. Het is gewoon de fabrikant die alles offline gezet heeft; met de belofte het zsm te fixen en weer terug te brengen. Wat nu al ruim anderhalve maand geleden is, en daarmee niet meer aan het criterium 'tijdig en zonder teveel overlast' voldoet.

Waar het hier op af zou kaatsen is als Valve botweg zou weigeren zich aan de wetgeving te houden. Dan zou je een rechtszaak er van moeten maken -- en niemand die daar voor 50~60 EUR de moeite voor gaat nemen, of het risico dat hun gebruikersaccount bij Valve in een zwart boekje belandt. Een rechtszaak starten betekent nl. bruggen verbranden, en als je op PC games speelt kun je praktisch maar moeilijk om Steam heen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 9 april 2022 12:16]

Zo kun je ook het argument maken dat de multiplayer van Need for Speed Underground belangrijk is. Uiteindelijk kan een server dan nooit meer offline gehaald worden.

Zou ik geen problemen mee hebben trouwens, beter terug naar player hosted communities.
Zo kun je ook het argument maken dat de multiplayer van Need for Speed Underground belangrijk is. Uiteindelijk kan een server dan nooit meer offline gehaald worden.
Natuurlijk wel, zolang maar duidelijk in het koopcontract aangegeven staat wat de uiterste datum is tot waaraan ondersteuning gegarandeerd is.
Let wel: dat zou dan een kenmerk/eigenschap van het product zijn, in de zin van de informatievereisten waaraan de handelaar vooraf aan de verkoop op afstand moet voldoen. Wat dus ook wil zeggen dat deze datum duidelijk in beeld gebracht moet worden; niet weggemoffeld mag worden in algemene voorwaarden; en niet eenzijdig gewijzigd mag worden.

Zou heel goed voor de markt zijn als men vooraf bij alle multiplayer-heavy titels verplicht wordt te vermelden wanneer de bodem er onder uit dondert. Kijken of mensen dan nog steeds 50+ EUR willen lappen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 april 2022 12:58]

De wetgeving is inderdaad zo simpel, maar Valve zal je request gewoon onderuit trappen en dan mag je het via de rechtspraak moeten gaan uitvechten.

Zal eens tijd worden dat Steam en de andere stores zich gaan houden aan onze wetgeving, dat ze überhaupt al beginnen over wet-koop-op-afstand en we '2 uur of 2 weken' de tijd krijgen voor een refund, is met dank aan de Duitse consumentenbond. Die heel hard te keer gingen tegen Valve.
Langs de zijlijn is het altijd makkelijk roepen. Uiteindelijk wil elk bedrijf geld verdienen, dus ligt de focus dáár. Daarnaast wordt er niet gesproken over de complexiteit, de grootte van het team die het gaat fixen én of er méér aangepakt gaat worden. In de anticheat update zitten blijkbaar ook fixes voor oude lekken, immers. Geen idee wat Valve/Steam daar aan kan doen of impact op heeft.
Ze prioteren de verkoop van Elden Ring, hun nieuwe 'golden boy',
Dat zou ieder bedrijf doen.
Gelul. Een goed bedrijf levert support zoals het hoort. En features die wegvallen valt daar zeker niet onder. Het product voldoet simpelweg niet meer aan de verwachtingen. Daar hebben we regels voor.
Nee, je beschrijft een exceptioneel bedrijf. Een goed bedrijf doet wat het moet doen om winstgevend te blijven.
Ik denk dat die conclusie vooral samenhangt met de gemaakte keuzes in je leven als consument, waaraan je waarde hebt gehecht en dus wat je norm is gaan bepalen.

Mijn norm ligt duidelijk anders dan de jouwe. Je kunt jezelf afvragen hoe dat komt, dat die perceptie zo is bijgedraaid, want die zit verweven in je eigen koopgedrag. En daarbij het 'ach zo gaat het overal' idee dat achter tegenvallers schuilgaat. Als wij als burgers/consumenten onze macht niet steeds laten gelden, dan schuift de norm inderdaad op naar beneden. Dat 'normaal gedrag' (simpele principes als 'afspraak is afspraak') al als exceptioneel wordt betiteld door jou, is tekenend. We hebben namelijk gewoon wet- en regelgeving voor dit soort zaken en die beschrijft de intentie heel anders als jij. Dat de realiteit weerbarstig is, eens. Er is ook oneindig veel troep op de markt. En er zijn oneindig veel consumenten die in die troep blijven trappen en het blijven kopen, en/of zich laten afkopen met een slap excuus of geheel de garantie niet claimen. En dan is er nog een hele bijzondere groep consumenten die het niet wil zien, en stellig ontkent dat er problemen zijn, of altijd een excuus bedenkt vóór de developer nog voordat ze er zelf aan toe komt. Die noemen we dan fanboys, maar eigenlijk zijn het gewoon consumenten zoals elke andere die nog ietsje verder zijn doorgeschoten en een beetje in een fantasiewereld leven. Online is dat ook lekker makkelijk en is context ver te zoeken, dus als de context door marketing geleverd wordt hoef je zelf ook amper na te denken.

Een 'goed' bedrijf ontwikkelt een strategie die tot win-win situaties leidt voor zowel bedrijf als klant. Als het win-lose is, dan is het vooral een goed bedrijf voor zichzelf, en als het lose-win is, dan hebben ze hun producten weggegeven voor te weinig en gaan ze kopje onder. En alle bedrijven die laveren richting een van die twee niet-win-win situaties hebben eigenlijk geen bestaansrecht. Denk eens aan al die zombiebedrijven die met coronasteun overeind zijn gehouden. We doen dit echt zelf en wij zijn als burgers en consumenten veel te lief, te makkelijk, en te naief. Zoals een volk de leiders krijgt die het verdient (Rutte!) zo krijgt het ook een bedrijfsleven dat het blijft pappen en nathouden. We zien nu de puinhopen die dat oplevert, op alle terreinen. Die losgeslagen uitspraak van jou is er een van - zelfs als die cynisch is bedoeld, is het veelzeggend.

Ga bij jezelf te rade zou ik dus in brede zin willen zeggen. Conflictmijdend gedrag brengt je alleen maar ellende en uitgestelde rekeningen.

Gaming zit vol met voorbeelden van consumentenmacht die tot verandering leidt. Maar die voorbeelden vind je slechts zelden in de consolewereld. Waarvan akte, in dit draadje. Kijk hoeveel droevige sukkels (ja, sorry, maar echt...) nu roepen dat het logisch is dat dit gebeurt. Wie denken ze daar nou eigenlijk mee te helpen? Een eigen ego? Want uiteindelijk hebben ook zij dezelfde bugs in de game zitten... Hetzelfde mbt die microstutter. De conclusie luidde bij velen 'ach het is de minst kutte versie van een Dark Souls port, dus is het wel okee'. Man, zelfs de reclame op TV heeft een constante microstutter. Dat is toch triest of niet. Is dat een norm die je graag terugziet en de volle mep voor wil betalen?!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 april 2022 14:48]

Dat maakt het niet minder verkeerd.
Als je kijkt naar winstmarges is het onzin.

Maar (miljoenen) mensen een product leveren, en dan jaren na dato een gedeelte van dat product weer weghalen is natuurlijk belachelijk. Tijdelijk om een exploit op te lossen kan zijn, maar daar moet je wel degelijk een prioriteit van maken wat mij betreft, al is het maar uit goed fatsoen. Wat natuurlijk ook weer klantenbinding is.
Mede dankzij het offline halen van multiplayer zijn alle pvp communities naar de klote gegaan en zijn er dagelijks 3000-4000 spelers minder (tegelijk spelend!). Toch is 8000 tegelijk spelende spelers voor een spel zo oud extreem veel.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 9 april 2022 23:04]

Dat is juist een reden om die functie nooit meer terug te laten komen: mensen die een oud spel spelen kopen geen nieuw spel.
Mensen die een oud spel speelden welke achteraf gedeeltelijk is verkloot door de developer kijken wel uit met het kopen van nog een spel bij diezelfde developer :)
Dan waren Microsoft en Google al lang failliet. Helaas gaan "we" nog steeds voor "meer van hetzelfde" en beperken de gevolgen tot klagen op social media en review-bombing.
Ik ben een man van principe, en ik hou wel vast aan die regels. zo koop ik niks meer van Ubisoft, EA, Activision en pre-order ik niks meer. ook speel ik geen Freemium games meer. Het begint bij jezelf.

Maar je hebt wel gelijk, er zijn zat mensen die heel hard klagen en bij de volgende release gewoon weer pre-orderen voor 70 euro
Ik snap dat wel, meneer van principes - maar poh je mist een aantal leuke games en dat is jammer
Er zijn er zoveel meer, ik mis er een paar, maar dat compenseer ik wel :)
En ik speel een beetje vals met af en toe GamePass
Heel simpel, je dient met onderhoud rekening te houden. Dus altijd een team voor onderhoud voor jouw bestaande producten. Als blijkt dat een serie van jouw producten een dergelijke groot defect vertoond, dan waardoor een van de key-componenten niet meer functioneerd. Dan dien je dit binnen een acceptable tijd te herstellen, gaat dit niet of blijft herstel uit, dan is het product non-conform geworden. Wat betekend dat men de koop kan ontbinden.

Overigens ontstaat er al steeds meer wetgeving die dit ook voor software ondersteund, recentelijk zijn er nog dergelijke wetten van kracht geworden, als ik mij goed herinner.
Voor elk product een team op standby? Dan ben je failliet voor je begint! Voor een groep producten? Nog steeds erg dure optie en dan moet je alsnog keuzes maken welke volgorde. Geen los team maar gewoon mensen bij elkaar rapen die het kunnen wanneer nodig? Kan, maar dan moet je ook keuze maken wat eerst en waar ze mee stoppen.
In the case of dark souls begrijp ik het nog wel, omdat deze nog een heel goede multiplayer community heeft, maar waarom dat bij oude games met vrijwel geen actieve spelers moet gebeuren?
Heel jammer dit. Elden Ring is pvp zeer ongebalanceerd en DS3 was het betere alternatief geweest.
Verder is het online systeem identiek dus zou de fix die Elden Ring heeft ook op DS3 toepasbaar kunnen zijn.

Zelf nog veel coöp playthroughs gedaan en was van plan dit zeker weer te doen als de servers terug kwamen.

Hopelijk is de tag weggehaald omdat de functionaliteit er nu niet is maar nog wel hersteld gaat worden.

Edit: Aangezien de Xbox en Playstation versies nog steeds online kunnen kan ik me niet voorstellen dat ze het voor de PC niet gaan fixen.

[Reactie gewijzigd door Loei123 op 9 april 2022 11:47]

Dit is eigenlijk al oud nieuws.
Het gebeurde in Januari al
https://pledgetimes.com/d...s-servers-closed-forever/

https://www.resetera.com/...ayer-tags-removed.544937/

[Reactie gewijzigd door Moortu op 10 april 2022 00:01]

Ai, dat verandert de zaak en is vervelend. Ik heb het artikel erop bijgewerkt.