Apple TV+ wint Oscar voor beste film met familiedrama CODA

Streamingsdienst Apple TV+ heeft de Academy Award voor beste film gewonnen met het familiedrama CODA. Het is de eerste film van een streamingsdienst die er met de felbegeerde Best Picture-award vandoor gaat. Genomineerden waren onder meer Dune en Don't Look Up.

Apple TV+ heeft met de film CODA geschiedenis geschreven als de eerste streamingsdienst die de Best Picture-award wint met een film die speciaal voor streaming gemaakt is. Het heeft daarmee gewonnen van Netflix, dat met The Power of the Dog en Don't Look Up genomineerd was voor dezelfde prijs. CODA won daarnaast ook de award voor het beste bewerkte script en Troy Kotsur won voor zijn rol in de film de prijs voor de beste mannelijke bijrol.

De film CODA is een Engelstalige remake van de Franse film La Famille Bélier uit 2014 en gaat over de 17-jarige Ruby Rossi die als enige in haar dove familie kan horen. CODA werd amper opgepikt toen de film kort in de bioscoop draaide. Toen CODA naar Apple TV+ kwam, veranderde dat. De film won ook al verschillende prijzen tijdens het Sundance Film Festival en won de Britse BAFTA-filmawards, de SAG Awards en de PGA Awards.

Apple TV+ moest het in de awards opnemen tegen Netflix, dat meerdere nominaties kreeg voor The Power of the Dog, onder meer voor beste mannelijke acteur voor Benedict Cumberbatch, beste mannelijke bijrol, beste vrouwelijke bijrol, beste cinematografie, beste editing, beste muziek, beste productiondesign, beste geluid en het beste bewerkte script. Regisseur Jane Campion won de Oscar voor beste regie. Apple troefde Netflix dus op drie prijzen af. In andere categorieën moest Netflix het vooral afleggen tegen bioscoopfilm Dune.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

28-03-2022 • 11:44

57

Reacties (57)

Sorteer op:

Weergave:

CODA werd amper opgepikt toen de film kort in de bioscoop draaide. Toen CODA naar Apple TV+ kwam, veranderde dat.
De film werd voor het eerst vertoond op het Sundance Film Festival. Daar hebben meerdere bieders geboden op de distributierechten van de film. Apple TV+ heeft uiteindelijk deze bieding gewonnen door $25 miljoen hiervoor te betalen. Op het festival won de film al vier awards dus er was in de filmcommunity al aandacht voor deze film.

Overigens was het ook zo dat CODA, in een aantal landen, tegelijkertijd op Apple TV+ en in de bioscoop te zien was dus de bioscooprelease van de film heeft hier niet zo veel mee te maken.
Hetzelfde geldt voor The Tragedy of Macbeth, deze film van Apple TV+ was ook in een aantal landen tegelijkertijd in de (IMAX)-bioscoop en streaming.

Ik heb zelf Don't Look Up gezien in de Pathe-bioscoop, twee weken voordat de film op Netflix beschikbaar was dus het verschilt nog al per film aar er komen dus meer films van streamingdiensten in de bioscopen terecht.

Overigens petje af voor Apple! In een relatief korte tijd hebben ze veel goede series en filmsvoor Apple TV+ gemaakt dus ik ben benieuwd naar de toekomst van Apple TV+!

[Reactie gewijzigd door VirinR op 24 juli 2024 12:55]

De film werd voor het eerst vertoond op het Sundance Film Festival. Daar hebben meerdere bieders geboden op de distributierechten van de film. Apple TV+ heeft uiteindelijk deze bieding gewonnen door $25 miljoen hiervoor te betalen. Op het festival won de film al vier awards dus er was in de filmcommunity al aandacht voor deze film.
Maar klopt het artikel dan wel? Daarin staat dat de film speciaal voor streaming was gemaakt. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat de distributierechten gekocht zijn door een Streaming platform- Apple+. En dat de film niet specifiek gemaakt is voor Apple+?
Het artikel klopt deels. Waar ik voornamelijk op doelde is dat de film tijdens een bioscooprelease weinig aandacht zou hebben gekregen terwijl de film op diezelfde dag op Apple TV+ te bekijken was omdat Apple de rechten voor de film heeft.

Overigens is het niet raar dat films gemaakt worden voordat een distributiemaatschappij de rechten koopt. Zo is The Summer of Soul (die afgelopen nacht de Oscar won voor Best Documentary Feature vlak na het Will Smith-Chris Rock debacle) gemaakt door Questlove en pas later zijn de rechten gekocht door Searchlight Pictures die de film op Hulu en Disney+ uitbracht (Searchlight Pictures is onderdeel van Disney).

Films kunnen natuurlijk ook intern ontwikkeld worden (zoals Dune door Warner Bros.), maar het kopen van films door distributiepartijen is niet ongewoon en zelfs standaard bij dit soort filmfestivals zoals Sundance, EFM en AFM.

CODA is dus niet specifiek gemaakt voor streaming, maat het is wel voor het eerst dat een film van een streamingdienst een Best Picture is en dat is historisch. Het laat zien dat streamingdiensten mainstream zijn in de filmindustrie, net zoals toen Hulu een Emmy won voor Best Drama Series voor The Handmaid's Tale in de televisie-industrie.

[Reactie gewijzigd door VirinR op 24 juli 2024 12:55]

Overigens petje af voor Apple! In een relatief korte tijd hebben ze veel goede series en filmsvoor Apple TV+ gemaakt dus ik ben benieuwd naar de toekomst van Apple TV+!
dit is wat je zegt en wat je nu zegt is dat er niks klopt van jou verhaal?
film is dus niet gemaakt voor apple wel later opgekocht dus?
apple tv wint iets met een product wat niet van hun zelf is maar waar ze alleen de rechten van gekocht hebben. dus de kop is weer zoals gewoonlijk als het om apple gaat best misleidend . moet wel zeggen dat apple tv een paar goeie series heeft daar was ik wel verrast door .
apple tv wint iets met een product wat niet van hun zelf is maar waar ze alleen de rechten van gekocht hebben.
Welkom in de wereld van de content aanbieders!

Soms ontwikkelen ze zelf iets, soms kopen ze iets, soms nemen ze iets over.

Het is dus een combinatie van het maken van goede content en het herkennen van goede content.
Dat geldt voor veel content van anderen ook. Maar zoals gewoonlijk reageert niemand daar dan op. Maar noem Apple en er zijn er altijd weer een pAar die zich bijna persoonlijk voelen aangevallen.
Nee het artikel klopt ook niet, maar zonder de Apple TV+ connectie had dit artikel ook helemaal niet op Tweakers horen staan. Ik denk dat er een beetje vrijheden in de waarheid zijn genomen om het meer tweakers waardig artikel van te maken.
Netflix of Disney (en dan vooral Pixar) haalt hier ook vaak de voorpagina...

Maar inderdaad, dit heeft op zich niks met Tweakers te maken. Dan zou James Bond hier ook besproken moeten worden.
Een film moet volgens mij in de bios draaien om een Oscar nominatie te krijgen. Zolang dit niet veranderd zullen films van streaming diensten die zei als Oscar waardig zien dus altijd in selecte bioscopen te zien zijn.

[Reactie gewijzigd door CaDje op 24 juli 2024 12:55]

Ik meen mij te herinneren dat je dit kunt oplossen door letterlijk een bioscoop te huren.
Klopt, hoewel de regels wel verschillen per categorie. Het is in ieder geval gebonden aan het aantal dagen dat de film in LA en voor een aantal categorieën New York te zien is maar vanwege COVID en streaming zijn de regels al vaak aangepast de afgelopen tijd waardoor ik als hobbyist geen idee meer heb wat de exacte regels hiervoor zijn.
Netflix heeft om die reden al een bioscoop in bezit.

Zie dit oude artikel

https://www.wired.co.uk/article/netflix-buying-cinemas
Ook nog: ze hebben meer geld aan de Oscar campagne uitgegeven dan productiebudget van de film zelf. Een Oscar win je niet zomaar.
Volledig terecht ! Power of the dog was al op voorhand de "winnaar", maar verdient dat totaal niet. En "Don't look up" is gewoon schandalig dat het zelfs genomineerd was, er zijn toch wel veel betere films dan dat !

CODA was een prachtige film, en ook Dune heeft verdiende prijzen ! Mijn geloof in de oscars is een klein beetje aan het terugkeren na de snubs van vorige jaren ...
Ik heb CODA niet gezien, maar het lijkt me zo overbodig... Het origineel La Famille Bélier vond ik prachtig, maar waarom moet ik dat verhaal persé her-verteld in het Engels (en aan de trailer te zien, met een vissersfamilie ipv een boerenbedrijf op het afgelegen platteland in Frankrijk) zien? Hoezo verdient dát een oscar, maar het origineel niet?
Mja, ze kunnen nu natuurlijk moeilijk 8 jaar terugkeren in de tijd en alsnog een oscar uitdelen aan het origineel. Maar los daarvan, is CODA een zeer mooie film.
En ik kende het origineel tot een paar weken geleden niet, maar ik ga die zeker binnenkort eens bekijken !
Buitenlandse films winnen zelden. Al helemaal als ze niet in het Engels zijn. Parasite was bijvoorbeeld echt een uitzondering. En in 2014 was het al helemaal onvoorstelbaar dat een film met ondertiteling best picture zou krijgen.
Het is zelfs een hele slechte remake. Echt bedroevend slecht zelfs. Het origineel is zoveel beter.


Het is triest gesteld hoor met die Oscars.
Ik vond don't look up anders een vrij goeie film. Het geeft je heel veel gevoelens door elkaar, verdriet, woede, wanhoop etc.

Hoewel het bedoelt is als een comedy, is vaker een horror film. Je weet dat het in de echte wereld er ook zo aan zou toegaan en dan doet erg pijn.
Een vermakelijke film, maar met redelijk platte karakters die nooit echt geloofwaardig worden, een volstrekt onwaarschijnlijk plot, er in gehamerde politiek/actualiteit en absoluut geen bijzonder camerawerk of soundtrack.
Als dit je definitie van 'vrij goed' is ben je gewoon snel tevreden. Ik heb me ook vermaakt, maar een meesterwerk of oscarmateriaal was het niet.
Oscar materiaal of een meesterwerk is het zeker niet. Daar ben ik het mee eens.
Haha, ja helemaal mee eens. CODA was echt uniek en keek ook lekker weg en heeft mede daardoor de Oscar meer dan verdiend. Power of the Dog had een erg goed einde, maar de weg daar naartoe was te langdradig en mijn inziens niet speciaal.
Tja, een film uniek noemen terwijl het een remake is. Het origineel zal niet snel een Oscar verdienen omdat het een buitenlandse film is terwijl deze aangezien het een binnenlandse film is ( en Apple+ helpt ook) opeens wel kans maakt.
Dat is ook niet zo gek natuurlijk, aangezien de Oscars een Amerikaanse prijs is, die voor de vorm ook een ‘beste buitenlandse film’ Oscar heeft. En zo nu en dan bij specifieke categorieën ook wel is een buitenlandse productie nomineert
Ze zijn van snubs naar slaps gegaan...
De brede erkenning voor Dune vind ik ook meer dan verdiend! En tof dat die nu ook al via HBO Max te bekijken is.
Ik vond daar werkelijk geen reet aan. Beetje ala Avatar, leuke plaatjes maar weinig inhoud. Het voelde alsof het verhaal nog moest komen, maar eigenlijk komt er nooit wat en is het alweer tijd voor een vervolg als de credits lopen.

Een beetje alsof mensen terugdenken aan de game en vorige film en daar dan de ervaring op projecteren. Zelfde had ik ook met Matrix 4 wat een persiflage van zichzelf aan het doen was en daarmee weinig toevoegde. Een gevoel bij beiden aan het einde was vooral "was dit nou het beste verhaal wat ze konden vertellen met deze setting, dit budget en deze karakters?"
Dune heeft dan ook terecht niet de Oscar voor beste film ontvangen. Het geluid en de soundtrack waren echter m.i. zeker Oscar waardig. De gemiddelde kijker/streamer zal daar echter onvoldoende van meekrijgen wanneer hij/zij niet over een degelijke geluidsinstallatie beschikt én uhd blu ray speler. Indien je het in de bioscoop hebt gezien of over de luxe van een goede HT set beschikt dan is Dune m.i. een ware belevenis.

Ik heb zowel de 4k blu ray versie als de HBO stream bekeken en beluisterd en daar zit echt een enorm verschil in. In een film als Dune maakt dat dusdanig veel verschil dat ik het in stream kwaliteit geen tweede keer zou kijken, maar vanaf het schijfje wel :)
Ik vond het Franse origineel erg mooi. Ben een beetje bang om dan deze Amerikaanse remake te gaan bekijken. Iemand die ze inmiddels beide heeft gezien?
La Famille Bélier.

Het is sowieso een beetje apart dat een best film Oscar gaat naar een remake.
Die zou wat mij betreft enkel naar origineel werk moeten gaan.
Tsja.... Dune heeft blijkbaar ook redelijk wat beeldjes mee genomen... Ook dat is een remake (en niet echt een goede...)
Hij viel me ook tegen ja. Vooral omdat het maar de helft van het verhaal was. Als ik dat van tevoren geweten had, was ik wellicht minder teleurgesteld. Maar de film heette gewoon "Dune" niet "Dune part 1" ofzo dus dat was een beetje verwarrend.
Nou ja, de Dune film uit de jaren 80 is niet bepaald een hoogtepunt van de regisseur in kwestie. Dat waren ook zijn eigen woorden.
Knap dat deze nieuwe versie dan nóg slechter is :-D
De 80-jaren versie wist het verhaal beter én sneller te vertellen. Was minder langdradig, had betere actie en betere acteurs.
Dat heet dan een Apple Original Film(s)
Is indd verkeerd gekozen als je mij vraag.. Maar goed, dit doet Netflix, HBO en Prime ook..
Het grote gros van de kijkers weten inhoudelijk niet echt wat voor politiek er rondom het uitbrengen van films en series bedreven wordt. (ik heb er overigens ook niet heeeel veel verstand van)

Disney+ daarentegen maakt zijn eigen films, geeft ze uit, dus die mogen van mij een Disney+ "Original" titel eraan vast plakken :)
Dat mag HBO, als dochter van MGM, dan vast ook?
JA denk t wel indd!
Let wel dat een film zich moet kwalificeren voor de Academy Awards of Merit. Het Franse origineel heeft dat nooit gedaan. En er waren dit jaar meer remakes genomineerd voor een Oscar. Het zat dus wel in het vat.
Ik heb ze allebei niet gezien maar verwacht wel een plus bij de Apple TV versie aangezien hier de dove karakters ook gespeeld worden door dove acteurs.
Ja. Niet doen. Het is echt tenenkrommend slecht. Kijk Bellier maar weer opnieuw, een stuk betere spendering van je tijd.

[Reactie gewijzigd door sassymousasi op 24 juli 2024 12:55]

"familiedrama" heeft in het Nederlands volgens mij een andere connotatie dan bedoeld.
Context vormt hier de sleutel. Het is toch heel duidelijk wat er wordt bedoeld.
Ik vond het een zoete maar prachtige film. Het geeft je als horende kijker een goed inzicht in het leven van een dove en/of slechthorende. Zeer terechte winnaar.
https://www.americamagazi...coda-apple-tv-deaf-242675
Hier ook wat reactie over de film.

Het is prachtig dat er meer films zijn gemaakt over doven. Silent Voice is andere voorbeeld van Japanse anime, ook met gebarentaal.
Er is wel kleine zorg hierover: hoe je de film maakt: door de ogen van horende persoon of door ogen van dove persoon. Je krijgt daardoor andere kijk op hun situatie mee. Bij horende persoon is kans op misvattingen en stereotypen wat groter, dus onjuist weergeven hoe we denken over de doven.

Verder ben ik continu bezig met dove vrienden over de wereld met gebarentaal in VRChat.
Zo wil ik de gebarentaal wat meer toegankelijk maken voor iedereen, om met doven te kunnen communiceren. Meestal op ASL.
Als je daar van houdt(heb zelf dat meegemaakt, gelukkig herstelt) :
https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_of_Metal
Het is zelfs gewoon maar een stempel:

It captivated audiences and prompted a bidding war between Netflix, Amazon, Searchlight and Apple which concluded in Apple paying a record breaking $25 million for world wide rights to the movie.
bron: IMDB

[Reactie gewijzigd door Master FX op 24 juli 2024 12:55]

Dat is bij de meeste films via de grote studios niet anders. Bij de titelsequence aan het begin zie je even de grote naam (Sony, Paramount, etc) en vervolgens een hele reeks aan kleinere productiebedrijven. Maar toch wordt een film aangekondigd als de nieuwe Sony/Paramount/etc film.
Ja, ok. Maar een biedingenstrijd achteraf (of is dat ook gangbaar) en het dan claimen als Apple original. Mwah.
-edit- Laat maar, spuit 11...

[Reactie gewijzigd door Neus op 24 juli 2024 12:55]

Het is ergens wel een tikje grappig dat Netflix al jaren probeert die award te krijgen door een enorme hoeveelheid films/series te produceren, dan Apple even om de hoek komt door te kiezen hun platform achter een film te zetten waarvan ze denken dat het hem wel gaat worden en meteen die award binnensleept. :+ Afijn. Ik moet hem nog kijken, de recensies zijn enorm lovend en hoewel ik meestal 'family drama' niet zo boeiend vind hoop ik dat deze door het andere perspectief toch weer een interessante ervaring oplevert.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.