Microsoft zegt dat Teams vijftig procent efficiënter is geworden

Videobelplatform Teams is volgens Microsoft inmiddels vijftig procent efficiënter dan een jaar geleden. Het bedrijf zegt daar de afgelopen maanden veel focus op te hebben gelegd waardoor de app in heftige gebruiksgevallen zeker de helft sneller is geworden.

Microsoft zegt dat het het verbruik van Teams met tot vijftig procent heeft weten terug te dringen in extreme gevallen. Dat is bijvoorbeeld als gebruikers een videogesprek met tien personen opzetten waarbij iedereen zijn of haar camera aan heeft staan. Het bedrijf zegt voornamelijk aandacht te hebben besteed aan camera-optimalisaties. Ook is de code die zorgt voor belichting en witbalans geoptimaliseerd.

Een andere belangrijke stap om de app efficiënter te maken is volgens Microsoft dat beelden anders gerenderd worden. Aanvankelijk werden alle videostreams apart van elkaar gerenderd. Later is de app daarom verbeterd en wordt een grid van drie bij drie videostreams als één videobeeld gerenderd.

Teams Performance

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

10-02-2022 • 08:14

277

Reacties (277)

277
275
141
8
0
110
Wijzig sortering
Ik wil even reageren op het eerste woord van het artikel. "Videobelplatform". Daarmee doe je Teams echt tekort. Teams is veel meer dan dat. Het is een omgeving om samen te werken in brede zin. Het heeft bijvoorbeeld een chat functie, het is een interface voor Sharepoint file sharing, etc, etc.
Exact. Het is geen 'Zoom', maar meer een collaboration portaal...
SharePoint is een apart product, net zoals OneDrive, OneNote, Outlook, ActiveDirectory en Google drive dat zijn.

Dat Teams de webpagina van zo'n dienst integreert via (een moderne variant van) "iframes" betekent niet dat Teams dat is.

Teams vreet nog steeds veel meer resourcs van je PC dan Slack en is op veel punten niet intuïtief en deelt data zonder toestemming van de persoon.
Microsoft vindt dat een organisatie dat centraal mag geven voor alle gebruikers, zonder expliciete toestemming van de gebruiker zelf.

Als de beheer organisatie in de US zit, ga er maar van uit dat die IT medewerker die dat aan vinkt geen idee heeft van 'opt-in' en GDPR in de EU.

En heel veel vinkjes staan standaard aan die conform EU richtlijnen en wetgeving uit zouden moeten staan.

Data over de eindgebruiker mag alleen de eindgebruiker zelf over besluiten. Niet een centrale organisatie.

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 juli 2024 09:49]

Daar merk ik toch heel weinig van. Op mijn laptop van het werk (best een stevig ding) kan ik tijdens een Teams meeting vaak amper mijn Outlook openen, laat staan een presentatie delen.
Andere tools als Zoom heb ik dat probleem helemaal niet, maar de prestaties van specifiek Teams zijn echt rampzalig, nog los van het feit dat Teams op mijn Mac Mini gewoon helemaal niet werkt
Ik ervaar dezelfde problemen, op een CAD laptop met een i7-9850 en 64gb met een RTX 5000 zou je toch verwachten dat je een beest van een laptop hebt draaien.
Als ik dan in een teamsmeeting zit en vervolgens Civil 3D van autodesk aan het draaien ben omdat we een ontwerpoverleg hebben dan loopt alles vast. Als je dan teams afsluit loopt alles weer als een zonnetje.
Kun je nagaan hoe het was voor deze updates, toen draaiden wij teams totaal niet en deden alles via teamvierwer en mobiel werkt net zo snel en 10x beter.
Hopelijk wordt het wel wat beter aangezien vele zaken nu ook via teams gedeeld worden, maar Autodesk en Teams is een mismatch.
Volgens mij zit het probleem in de brakke directshow codecs van MS.
Probeer eens K-lite te installeren, mijn ervaring is dat het dan opeens een stuk soepeler loopt allemaal.
Anoniem: 343919 @Oon10 februari 2022 08:21
Wat voor problemen heb je met je Mac/Teams?

Verder merk ik zelf ook vrij weinig van de prestaties. Het blijft lomp en traag. En het opstarten van een Teams meeting duurt gewoon nog langer dan voorheen.
Ik krijg Teams op mijn Mac Mini (M1) niet eens ingelogd, al een paar keer helemaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar kom er gewoon überhaupt niet in
Ik heb Teams op mijn Macbook Air (M1) draaien als progressive web app. Dat laadt/draait echt vele malen soepeler dan dat electron gedrocht. Het is dan ook Apple Silicon native (vs. Rosetta voor de desktop client).

Waar blijft Teams 2.0 trouwens? Sinds afgelopen zomer vrij weinig meer van gehoord...

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 23 juli 2024 09:49]

Bedankt voor de tip! dit helpt ook om 2 verschillende accounts ingelogd te hebben. Die functionaliteit komt pas half 2022 in de desktop app.

- Edit -
Te vroeg gejuicht. Hij is weer naar de andere account geswitched.

[Reactie gewijzigd door dunki op 23 juli 2024 09:49]

Bedankt voor de tip! dit helpt ook om 2 verschillende accounts ingelogd te hebben.
Dat kan prima als je browser ondersteuning heeft voor containers. ;)
Is dat een moeilijk woord voor profielen?

Ik heb voor ieder MS account een apart profiel aangemaakt in Edge.
Niet ideaal (had liever gewoon een account switch gezien zoals bij Google accounts) maar wél werkbaar.
Is dat een moeilijk woord voor profielen?
Nee. Met een ander profiel laat je je hele browser herstarten in een andere configuratie. Containers gebruik je binnen een sessie van een draaiende browser om sites en data te scheiden.

Firefox heeft bijvoorbeeld ondersteuning voor containers met een officiële (door Mozilla ontwikkelde) add-on. Ideaal.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 09:49]

Oh, dat klinkt wel als een idee om te proberen. Dat moet natuurlijk altijd werken, wat je setup ook is.

Ben benieuwd of dat op Windows ook werkt, want Teams is in de browser een stuk bruikbaarder bij mij
Anoniem: 343919 @Oon10 februari 2022 09:06
Dat heb ik ook een keer gehad op mijn MacBook. Wat ik had gedaan was met Appcleaner ( https://freemacsoft.net/appcleaner/ ) alles verwijderd, opnieuw opgestart en opnieuw geïnstalleerd en ingelogd. Toen had ik er geen last meer van.

Met Appcleaner haalt die volgens mij alle bestanden weg van een bepaalde applicatie, waaronder ook de tijdelijke bestanden.
op mijn stokoude MBP (2014, core i7 (maar 2 cores), 16 GB) draait Teams net aan, met een merkbaar hogere temperatuur. Meestal zijn er 8-12 mensen in de groepsmeeting.

Zoom op datzelfde oude ding daarentegen werkt zonder enig probleem met groepen tot 40 studenten, meer hebben we nog niet geprobeerd met video, maar ik heb wel eens en zoom conferentie gehad met >200 participanten (geen video voor de meesten) Wat echt opvalt is de betere video kwaliteit van Zoom.
Ik ervaar dit ook nog steeds. De laptop begint echt hard te blazen en begint traag te worden.
Terwijl ik voor de rest geen programma's open heb staan.
(Intel Core i5-10310U met 8GB RAM)
Binnen mijn team gebruiken we ook teams maar zijn we er eigenlijk wel uit dat 8gb ram niet genoeg is voor een soepele ervaring. Iedereen die meer dan 8gb heeft ervaart eigenlijk geen problemen meer.
Al start je hem alleen maar op, dan ben je al een halve GB kwijt. Belachelijk dat zo'n relatief simpel programaatje zoveel geheugen consumeert.
Los van het feit dat Teams een draak van een programma is: een "relatief simpel" programma is het zeker niet. Teams is niet Microsoft's versie van FaceTime, maar eigenlijk Slack+Zoom and then some.

Nogmaals: ik praat niks goed, ik constateer alleen. Want dit is o.a. de reden dat het zo log en bagger is. Al die connecties met OneDrive, SharePoint, x aantal teams en kanalen met plug-ins, extra apps die de werkgever zo nodig links vast wil pinnen die niemand ooit gebruikt en ga zo maar door.

Nee, relatief simpel is het verre van, sterker nog: het is zelfs relatief complex. Ik ken geen andere app die zoveel dingen tegelijk wil doen en zoveel connecties en onderliggende technieken gebruikt.
Maar ja: Is alles wat het doet wel nodig?
Zeer waarschijnlijk niet voor iedereen nodig. Maar in een 'modern workplace' bedrijfsomgeving gebaseerd op Microsoft suites is de integratie vaak wel handig. Afhankelijk van je functie hoef je de Teams interface bijna niet meer te verlaten vanwege deze integratie met O365.
Wat je nog mist kan vaak met een add-in worden opgelost of anders wel met een custom integration.

Maar zoals met alles: hoe meer je erbij harkt, hoe meer resources het gaat opsnoepen. En hoe meer potentieel storende zaken je verzamelt.

Vergis je overigens ook niet in de hoeveelheid bloat je werkgever kan toevoegen waardoor het allemaal een stuk minder lichtgewicht wordt.

Positieve is dat er veel gebruik van de tool wordt gemaakt en daarmee ook veel feedback wordt gegeven aan Microsoft. Hierdoor is de kans groot dat de verbeteringen in performance en gebruiksvriendelijkheid op de agenda blijven staan.
Ja precies. Ik moet het voor mijn vrijwilligerswerk gebruiken om met clienten te bellen en het is gewoon niet te doen op mijn persoonlijke Macbook, zo traag. Voor zover ik weet zit er weinig tot geen bloat van de werkgever in. Vaak gebruik ik Discord / Skype er voor in de plaats want dat wil prima.
Ik klaag met enige regelmaat dat de oude ocr (office communicator) beter werkte. Die leek ook het meest op MSN messenger. Ding deed maar één ding, chat met collega's en deed het overzichtelijk.

Chat in teams is zo onoverzichtelijk met alle meetings die een losse chat hebben en alles persistant moet houden.

De teams zelf zijn gewoon SharePoint pagina's. SharePoint vond niemand ooit echt fijn dus hebben ze er een nóg onoverzichtelijkere interface overheen gebouwd. Met de collega's weten we soms niet eens meer zeker of we naar het zelfde bestand kijken omdat iedereen zijn eigen manier heeft om het te openen. Via teams, via SharePoint, via de verkenner, via teams web..

Om nog maar te zwijgen over de notificaties van chats die je open hebt maar niet de focus op hebt.. Ieder bericht een plingel en banner terwijl je al mee zit te lezen op je 2e scherm.
Connectie met Outlook ook.
Ik heb de coretemperatuur van mijn 6core i7-8850H van 85 naar 70 graden gekregen nadat ik de Teams Plugin in Outlook had verwijderd. (Com add ins). Let wel, uitschakelen is niet genoeg, want dan schakelt MS het bij de eerstvolgende patchronde weer in. Ach, die stumper heeft de Teams plugin uit staan, die zetten we gewoon weer voor hem aan, net als de "open on hover" van de taskbar newsapp. |:(
Betekent wel dat je niet meer alles in Teams vanuit Outlook kan, maar dat vind ik minder interessant.
Ik heb het zelf opgelost door Teams alleen nog in de browser te gebruiken. Sinds pakweg een jaar merk ik in niks dat het ergens in onder doet, maar het is wel stukken meer lightweight. Activeert geen enkele plug-in zoals die jij noemt, notifications werken gewoon via de browser en heb zelfs van Teams een "app" (lees: puur een webapp shortcut) gemaakt waarmee hij zich onderscheidt van de rest wat in mijn browser zit.

Gevolg: geheugen is 30-40% lager en accuduur drastisch verbeterd (nooit gemeten, maar duidelijk merkbaar).
Precies, men staat er vaak niet bij stil hoe uitgebreid Teams is en daarmee inderdaad best complex. De onderdelen die je niet nodig vindt zou je moeten kunnen uitschakelen.
Het geheugengebruik van Teams gedraagt bij mij op dit moment 122MB en het programma draait sinds deze morgen. Geen idee hoe je aan een halve GB komt. Ik heb net een testgesprek gestart om het geheugengebruik wat hoger te trekken, daarvoor was het zelfs maar 87MB, een grotere call kan ik nu niet testen. Redelijk normaal voor een .NET applicatie lijkt me, het minimum geheugengebruik is relatief hoog maar ook niet dat dit problematisch is voor systemen met meer dan 4GB RAM.

Ik heb geen problemen om Teams te draaien op mijn Surface Go met 8GB RAM, multitasken doe ik daar wel niet echt op, het blijft een lower power Pentium tablet zonder koeling. Op mijn werk laptop met 16GB RAM (en een quadcore i7 van een jaar of 4 terug) ook totaal geen probleem. Het is lang niet altijd zo vlot geweest maar daar gaat dit artikel nu net over. Op mijn Surface Go gebruikte ik daarom vroeger de web versie maar dat hoeft niet meer.
Redelijk normaal voor een .NET applicatie lijkt me
Teams is een Electron applicatie.

Neem hier ~400MB in rust toestand.
Start ik een one-to-one call, tik er maar 200MB bij.
Zit ik in een group-meeting; quadruple dat dan maar gerust.
Ik heb een HP ENVY - 17-ce1650nd, i7-10510U (al maakt die i7 natuurlijk weinig verschil voor Teams), 16GB RAM, een 1TB SSD en een NVIDIA® GeForce® MX250 (allemaal vanaf de productpagina gekopiëerd). Echt een beest bij al het andere werk, alleen Teams gaat helemaal fout.

Heb 'm aan de muur hangen met de fans naar buiten, dus koeling is het probleem niet, maar merk ook vaak dat hij flink begint te blazen tijdens eigenlijk niet zo'n spannende momenten
Bijzonder. We draaien Teams op een i3 NUC met 4 Gb geen issues. Verbaas me elke keer weer over al deze opmerkingen over hoe traag het wel niet zou zijn. Zelfs met NDI ingeschakeld is het niet echt super pittig te noemen
Als je alleen Teams draait zal het wel los lopen.
Heb je daarnaast ook nog een hoop open staan zoals IDE's waardoor Teams de resources moet delen.........
"maar merk ook vaak dat hij flink begint te blazen tijdens eigenlijk niet zo'n spannende momenten"
Heeft meer met HP op zich te maken naar mijn ervaring. Mijn Envy en Spectre hebben dat ook. Zit nu sinds kort met een Lenovo, en doet zijn werk véél stiller, ook met Teams.
Is niet HP only.

Heb een 2020 Macbook pro (intel) en die stijgt ook op met teams.

Een M1 Macbook heeft dit probleem niet, deze had ik bij mijn vorige werkgever.
Dat hard blazen van de fan is normaal aangezien MS heel veel grafische dingen offload naar je GPU waardoor er meer hitte vrijkomt en dat met gekoeld worden,

Moet zeggen dat ik er zelf geen last van heb zelfs niet in meetings met 20-40 personen,

Als je een hele slechte GPU/ IGPU hebt kun je eens proberen die hardware acceleratie uit te zetten dat geeft bij problematische hardware vaak wel een hele verbetering omdat de GPU gewoon trager is dan de CPU dus je offload naar een slechtere chip.
Dat hard blazen van de fan is normaal aangezien MS heel veel grafische dingen offload naar je GPU waardoor er meer hitte vrijkomt en dat met gekoeld worden,
Voor het decoderen en encoderen van video hoeft een GPU tegenwoordig niet veel werk meer te doen, en hoeft er niet veel gekoeld te worden. @Oon geeft aan dat Outlook en presenteren slecht gaat, wat een indicatie is dat het juist de CPU is die zwaar wordt belast.

Zelf heb ik die ervaring ook met de Linux client. Nu heb ik een bijzonder krachtige notebook die het het qua 'raw power' gewoon aankan, maar een video chat client zou niet zoveel CPU moeten verbruiken in een call, zeker niet bij het gebruik van normale functionaliteit waar de concurrentie geen probleem mee heeft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 09:49]

Ik heb thuis zelf ook de Linux client, maar dat is een preview versie. Kan ik die inmiddels updaten of blijft dat telkens dezelfde versie?
Je kan in Microsoft's DEB repository altijd zien wat de laatste versie is. De laatste versie kwam een half jaar geleden uit. Ook is daar te zien dat Microsoft geen Linux ARM64 ondersteunt. :'(

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 09:49]

Hier staan alle builds van Teams opgesomd, inclusief de Webview2 rewrite:

https://github.com/ItzLev...nal/blob/master/defconfig
https://github.com/ItzLev...al/blob/master/defconfig2

Zoals duidelijk zichtbaar: Mac en Linux krijgen weinig liefde van microsoft, vooral de arm architectuur.
Geen updates. De downloadbare versie op de website is nog steeds de "preview" versie.
Precies. Het gene dat kracht kost is het analyseren van het beeld, en dat is naar mijn mening niet nodig.

Afspelen met videoversnelling van streams zou amper impact moeten hebben op de cpu.

Ik werk zelf met een server dat camera streams in de gaten houd. Zo lang je alleen de stream bekijkt is er niks aan de hand, ga je het beeld scannen op objecten etc, dan heb je per stream 30%cpu per core nodig.

Geheugen gebruik is minimaal, dus dat is wel raar.

[Reactie gewijzigd door whiner op 23 juli 2024 09:49]

Wat hierin in de praktijk mij erg is opgevallen is dat het toepassen van achtergrondjes en/of achtergrondblur veel meer rekenkracht kost dan een standaard videostream. Beter dus gewoon voor een egale muur gaan zitten of de kamer een keer opruimen :)
Wat hierin in de praktijk mij erg is opgevallen is dat het toepassen van achtergrondjes en/of achtergrondblur veel meer rekenkracht kost dan een standaard videostream. Beter dus gewoon voor een egale muur gaan zitten of de kamer een keer opruimen :)
Zit het hem ook niet in. Heb hier een workstation waar ik, als ik met Teams in een call zit, steevast 20-30% total CPU door Teams opgestookt zie worden. Zelfs als er niemand (incl. ik zelf) een camera aan heeft staan. Dat is op deze quad-core Xeon machine om en nabij een volle core geklokt op 2.8 GHz. Banaal.
Yep, eens, custom achtergrond uit scheelt echt een hoop qua systeembelasting.
het mag dan niet veel zijn voor encoden maar er gebeuren heel wat meer dingen dan alleen dat,

Lightning correction, Facial retouching, burring, noice suppression, background merge etc,

Bij mij kost teams stream aan 10% van mijn Quadro T2000 + 15% van mijn UHD 630 samen, en nog eens 10-15% van de CPU I7 9850H.

die 2 GPU samen is voor een low range IGPU toch al gauw 50-80%
Eh, wut? Nah, offload naar GPU is zelfs met integrated graphics veel efficiënter dan CPU.
Hier dezelfde ervaring op een stevige HP Z-book. Sinds we zijn overgestapt van Cisco Webex naar Microsoft Teams is het huilen.
Ook constant meldingen over slechte verbindingen welke ik met Webex nooit gezien heb.
Slechte verbinding melding heb ik altijd in Teams, terwijl ik thuis gigabit heb, een docking station met gigabit en ook speedtests (zowel op speedtest.net als onafhankelijke/minder populaire sites) gewoon heel netjes richting de paarhonderd Mbps en <15ms latency blijven.

Is ook zeker niet zeldzaam dat er iemand als een robot klinkt of het beeld even helemaal pixelachtig wordt of vasthangt.
Werk je vanuit een Citrix-omgeving? Probeer Teams eens lokaal of desnoods een keer alleen in de browser (al mis je dan wat functies). Het zou gewoon soepel moeten draaien. Als het met jouw specs een Teams-issue zou zijn, zou de wereld niet die app gebruiken.
Nee gewoon lokaal
Nee gewoon lokaal
Geen VPN open ook voor het werk of iets anders dat verkeer kan omleiden, of een ubiquiti die aan het WAN switchen is? Je komt soms achter de gekste dingen bij het nazoeken hiervan, gerust ook bij overspecced apparatuur. Maar inderdaad, in de Teams admin portal kun je zeker eens wat connection quality reports laten opvragen of daar iets wijzer van te worden is.
De bandbreedte die Teams nodig heeft is heel laag. Het zit meestal in de WiFi of dat de infrastructuur van Teams het zwaar heeft. Ieder internetabonnement voldoet tegenwoordig wel
ik denk dat jullie admin toch even naar jouw verbindingsrapporten moet kijken. Daar staat vaak de oorzaak van de slechte verbindingen in
Grappig als er iets is dat ik persoonlijk als een gruwel heb ervaren v.w.b. videovergaderen is het Webex wel, terwijl mijn ervaringen met teams best positief zijn.

Ligt misschien ook aan de installaties of omgevingen van de klanten die met Webex werken, maar waar men teams gebruikt ervaar ik zelf nooit problemen (en de integratie met andere MS toepassingen is gewoon een grote pré).
Mijn stevige HP Z-book gaat niet eens blazen als ik teams open heb met veel webcams aan. En het is niet de nieuwste versie (als ik het me goed herinner heb ik hem in 2017 opgehaald, dus minimaal 5 jaar oud)

Ik draai wel de laatste versie van Windows 10 en meestal met ethernet kabel verbonden.
Ik denk dat je eens moet kijken naar je internetverbinding op kantoor, of thuis. Met een stevige Z-book mag Teams absoluut geen probleem zijn.
Lijkt me dan toch iets met je laptop, hier doorsneel bedrijfslaptop met talloze applicaties en websites open en geen enkel probleem.
Bedrijven besparen idd toch snel op hardware waardoor laptops sneller warm worden. Als een laptop begint te blazen denken ze al snel dat hij het niet aan kan. Onze laptops op het werken hebben een i5,16gb werkgeheugen (MacBook Pro) of een i7, 16gb werkgeheugen (Lenovo). Beide kunnen teams prima aan. Alleen als de laptop 'opstijgen' vinden ze van niet.
Het wonderlijke is dat we met nagenoeg identieke configuraties werken en dat het per persoon enorm kan verschillen. Ik heb nou niet echt de beste VDSL verbinding op aarde en toch draait het bij mij soepeler dan bij mijn collega op glasvezel. Zelfde laptop... Zelfs als we op kantoor zitten zien we verschil.
Het opstijgen ervaar ik hier soms ook. Net was ik nog geen 5 minuten in een meeting en mijn laptop begon te blazen als een gek! Maar na een kwartiertje of zo hield het op en is alles weer muisstil.
We zitten op HP EliteBookjes i7 10e generatie, 16GB ram, dikke SSD... zou niet het probleem mogen zijn.
Net was ik nog geen 5 minuten in een meeting en mijn laptop begon te blazen als een gek!
Maar dat zegt helemaal niks.
Zeker de huidige kleine licht gewicht laptops die toch een stevige cpu hebben beginnen bij matige load al flink te blazen.
Met tweaken in powermanagement kun je dat vaak een stuk verbeteren zonder dat je er in de praktijk iets van merkt in prestaties. (bv het maximum van powerboost beperken)

Als je laptop loopt te blazen als een gek dan moet je eens proberen de stekker er uit te trekken.
Goede kans dat ie dan stil is terwijl je meeting prima verloopt.

Allerlei achtergrond taken worden dan in "power throttling" gezet zodat ze minder cpu en minder stroom verbruikten. OneDrive en Search Indexer zijn bv achtergrond taken die vaak voor dat blazen zorgen en die zich dan netter gedragen.
Mijn ervaring is op mac dat het wel kan helpen om de cache leeg te maken dat kan ik niet zo 123 zelfstandig een gebruiker laten doen. Op de Lenovo wil een herinstallatie nog wel eens helpen en ik zeg altijd dat je software die je niet nodig heb moet sluiten.

Daarbij worden laptops steeds vaker niet uitgezet en adviseer ik de collega's ook die er last van hebben wat regelmatiger de laptop herstarten. Minimaal elke dag.
Maakt het niet uit of/welke externe monitors er zijn aangesloten. Mijn Latitude i5 heeft duidelijk meer moeite met mijn 4k en QHD scherm thuis dan 2 full HD schermen als ik op mijn werk ben
Nee, hebben we uitgesloten. Enkel en alleen laptop, geen andere apparatuur.
Ik hoor echt vanalles om me heen. Aan de ene kant veel collega's waar Teams ook flink wat resources gebruikt maar die een problemen hebben, zelfs collega's met dezelfde laptop, en aan de andere kant collega's met andere laptops die precies hetzelfde probleem hebben.

Het lijkt ook steeds erger te worden, in plaats van minder zoals Microsoft zelf impliceert
Misschien hebben die collega's daarnaast een browser openstaan met tig tabs en youtube op hd... ? :-)
Als YouTube hoog cpu verbruik heeft moet je de h264ify plugin in je browser installeren. Oudere systemen hebben geen VP9/AV1 hardware decoder en gebruiken software.

Mijn laptop uit 2014 heeft dit probleem. Die plugin forceert het gebruik van H264 wat ouder is en dus vaker ondersteund wordt.
Je kunt die tip beter even aan de juiste persoon geven, ik heb 99 problemen maar Teams is er niet 1 van :-)
Bedankt voor de tip. FireFox op mijn Linux laptopje (6 jaar oude Lenovo Yoga 2-in-1 met een vrij zwakke CPU (2 threads...woohooo!) en 4 GByte RAM werkt op zich prima. Totdat er video afgespeeld dient te worden.

Maar met die plugin is nu zelfs Youtube geen probleem (meer). Dus hartelijk dank. Niet alleen aan jou, maar ook de maker van deze plugin. _/-\o_
Ik heb de afgelopen 2 jaar toch regelmatig gesprekken gehad met meer dan 10 personen waarbij ik gewoon alles kon openen en starten. Zowel op een zware laptop als op een lichte laptop.
Hier een PC van bijna 10 jaar oud al weer en daar kon ik vorig jaar (toen mijn werkgever Teams nog niet beperkte tot de VDI's) prima Teams op draaien. En de laptop van 9 jaar oud kon het ook prima.

Op de telefoon draait het echter wat minder lekker. Vaak dat video feeds stil blijven staan bijvoorbeeld. Gisteren crashte Teams en de enige remedie was om de telefoon opnieuw op te starten...
Waarom beperkt jou werk Teams tot de VDI. Ik hoor dit vaker, maar kan zelf even niet zo snel de rede daarvoor begrijpen. Neem aan dat je nu gedoe hebt met webcam gebruiken en de streams?
Teams binnen de VDI houden zorgt ervoor dat je ook je data binnen de beveiligde omgeving houdt. De laptop/pc is dan eigenlijk alleen nog maar een beeldscherm met een internetverbinding, er staat geen bedrijfsdata op.
Precies dit. We kunnen bijvoorbeeld buiten de VDI wel inloggen op de Office omgeving, maar bestanden downloaden vanuit OneDrive of Outlook is ook niet mogelijk.
klinkt als een ouderwets jaren 90 tig security beleid,

Tegenwoordig hebben we het over zero trust en kan je met elke client naar elke resource,

bij ons intern MS kunnen wij gewoon onze eigen laptops instaleren AAD joinen en bij elke applicatie komen vanuit de laptop,

Onze security zit het hem in zero trust met juiste auth en health data van een pc icm goed monitoren.
Aangezien ik bij een gemeente werk waar de nodige persoonlijke gegevens verwerkt worden snap ik het heel goed dat het is dichtgetimmerd.
again why,

Ring fenced security is minder sterk dan zero trust security,

Denk je dat MS minder valuable data heeft dan een locale gemeente ?
Ring fenced security is minder sterk dan zero trust security,
Generieke voetnoot:
Dat mag dan wel zo zijn. Jezelf blindstaren op 1 beveiligingsmethode, betekent dat je automatisch open staat voor andere aanvalsvectoren.

Goede beveiliging bestaat uit meerdere lagen. Zero trust is daar dus 1 laag van. En misschien ook nog wel de beste, als ik jou mag geloven. Combineer het met ring fenced en het is gelijk een flink stuk veiliger (en meteen ook een crime om in te werken, maar dat is een andere discussie).

Vermeng honey-pots met de meerlaagse beveiligingsstrategie en men denkt wel 2 keer na over de risicos bij elke inbraakpoging.

Punt is nog steeds dat je jezelf niet blind moet staren op 1 beveiligings-pakket of 1 beveiligings-methode of 1 beveiligings-filosofie. Vroeg of laat (en meestal op een zeer ongemakkelijk moment) brand je daar je vingers aan.
Tuurlijk neem je meerdere lagen dat doe je bij zero trust ook,

Alleen ring fenced past niet meer in de moderne "Work from anywhere any time any device any cloud" mindset en belemmert je base of operations en security tot een oud model zonder de extra moderne geavanceerde methodes.

met ring fence hebben we het over Island mode wat de gebruikers waar ik op reageer naar buiten brengen,

Ring fenced is een ander principe waar je dinge isoleert dat doe je bij zero trust ook
Mijn laptop begint ook altijd te blazen in een meeting. Maar los van de crappy performance Teams is echt een draak van een applicatie. Het lijkt wel of alles bewust tegendraads werkt en erop is gebouwd om je zoveel mogelijk te frustreren. Maarja het is van MS he en het integreert goed met Office dus iedereen gebruikt het.
Ik gebruik tijdens het thuiswerken tegelijkertijd de webapplicatie op mijn laptop en de app op mijn desktop (don't ask, het werkt iig), maar de status-indicatoren van collega's (beschikbaar, afwezig, in meeting, etc) komen bijna nooit overeen en lijken sowieso zelden geüpdatet te worden. Handig als ik iemand snel iets wil vragen...
Kan dat aan de corporate implementatie liggen? Ons werkende leven is 90% naar Teams verplaatst. Hele dagen zitten we in meetings, in sommige gevallen met 100+ personen erin (al zijn dat meer presentaties waarbij 99% de cam uit heeft staan). En in 2 jaar geen enkele last van vertragingen meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 09:49]

Ik merk geen verschil tussen meetings met 4 personen, 8 personen, of het hele bedrijf (100+ personen)
Dat is inderdaad een belangerijke die al meespeelt uit de tijd van Lync. Tot Skype For Bussiness kon je je de servers nog zelf draaien waarbij je steeds de optie had om al de Skype app uit de rollen terwijl je nog de servers van Lync had maar ook tussen Skype for Bussiness en Teams is er een hybride migratietraject. De eerste vraag is dus of men effectief wel volledig op Teams draait of dat men in werkelijkheid nog hybride aan het draaien is tussen Skype & Teams.

MS heeft besloten om daar vanaf Teams de stekker uit te trekken en het cloud only te maken. Het was niet doenbaar meer om een communicatiemiddel dat tussen bedrijven draait on premise te houden met alle configuratie verschillen maar ook versie verschillen. Vaak zit er naast onpremise Skype servers ook nog een oude VOIP installatie in de achtergrond die men aan het migreren is naar Teams welke men nog niet volledig kan weghalen.

Daarnaast eist Enterprise heel veel toeters en bellen in de achtergrond, GDPR compliance, verhinderen dat data via bestandjes op Teams gedeeld worden, compliance wilt niet dat Teams meetingen buiten de eigen Teams omgeving gegeven word, CEO wilt niet zomaar van iedereen Teams berichten ontvangen, werknemers mogen zelf niet in staat zijn Teams groepen aan te maken, live captions of vertaling mag niet want als het verkeerd vertaald is wie is aansprakelijk en ga maar door.

Voor de laatste allinea zou Teams eigenlijk net als Windows meer feedback moeten geven in de trend van "your administrator has configured this setting". Want nu kan de gebruiker externe persoon X niet toevoegen in zijn Teams en "werkt het niet" maar je krijgt niet de feedback dat het bedrijf die optie uitgeschakeld heeft of dat het bedrijf van de externe persoon X dit niet wilt toestaan.
Het was niet doenbaar meer om een communicatiemiddel dat tussen bedrijven draait on premise te houden met alle configuratie verschillen maar ook versie verschillen
dat is grote onzin.
Het zou prima kunnen, maar de strategie van Microsoft is om alle klanten met alle applicaties naar de cloud te dwingen.
Dan heb je namelijk een lekker abonnement model en stroomt het geld ook binnen als je geen innovatie meer doet. (bv Exchange)

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 23 juli 2024 09:49]

Ik heb eenzelfde ervaring, Alsin, Teams pakt gemiddeld 10%cpu/4gb ram tijdens een schermdeel sessie.

Dat is voor mijn systeem geen ramp, maar je merkt het wel als je andere zware taken aan het doen bent. Ik heb het vermoeden dat het bij ons komt door van die "APPS" in teams zoals VALO.

Edit: Hierbij een screenshot van load met 7 cams aan :
https://i.imgur.com/icRu7yB.png

[Reactie gewijzigd door Mimiix op 23 juli 2024 09:49]

Schermdelen terwijl je in een flinke database aan het harken bent. Ik snap niet dat sommigen van mijn collega's niet bedenken dat er dan wel eens zaken wat minder soepel verlopen.
Er wordt in dit geval geen scherm gedeeld :)
Dan moet je toch je systeem eens goed onder de loep nemen, want hier draait het zeer vlot op een midrange laptopje.
Dit is in een call met 7 mensen met webcams aan:
https://i.imgur.com/icRu7yB.png

Ik draai een HP Firefly Zbook met 32GB ram en een I7 10510U.
Hier idem. Core i7 8e generatie en 16 Gb memory. Alles hangt zodra ik een Teams call zit, behalve het gesprek zelf.
Lijkt me toch iets van jou laptop specifiek. Ik heb een gen1 Surfacebook, zonder fratsen. i5, 8gb, igp en het werkt prima. Ik werk alleen wel met meerdere bureaubladen en kan dan nog wel eens wat browsers/tabbladen open hebben staan. Dan wordt het wel wat trager, maar dat is niet meer dan logisch :)

Maar ook grote overleggen, met de 7x7 streams werkt eigenlijk altijd prima!
Knal k-lite codec pack er eens op, dat wil helpen.
Tevens uitkijken met wilde achtergronden invoegen. Dat kost veel rekenkracht.
Áls dit al zou helpen zou het toch niet nodig moeten zijn? Als IEMAND resources zou moeten kunnen vrijmaken om hun applicaties goed te laten lopen, en indien voorhanden met hardware offloading laten werken, is het toch Microsoft wel.
Ook hier zeer wisselende ervaringen. We hebben nog een hele hoop Celeron 3205u nucs met 4GB RAM staan. Eigenlijk gewoon trage verouderde machientjes dus. Maar voor SSH en RDP meer dan voldoende. Die werken redelijk goed met Teams, ze staan dan wel flink te swappen (op SSD wel). Maar mijn eigen Core i5 werkplek met 16GB RAM is NIET meer vooruit te branden als ik Teams gebruik. Nieuwer systeem, betere specs. Zelfde voor mn Lenovo Yoga 2 pro. Dat is ook een Core i5, en inmiddels 7+ jaar oud. Werkt met prima, maar niet met Teams. Je zou zeggen dat dat toch op zn minst beter moet draaien dan op die Celerons.

Soms heb ik het idee dat Teams kijkt hoe snel je hardware is en naargelang er resources zijn meer bloat wordt geladen.
De snelheid van een apparaat zegt niet alles, het gaat ook om de optimalisaties die het aankan, hoe goed geschreven en geüpdatet de drivers en firmware zijn.
En het renderen van video maakt gebruik van codecs, en sommige codecs zijn efficiënter op de ene hardware dan op de andere.
Ik had dit probleem begin vorig jaar met teams, kreeg deze tip, voerde het uit, en probleem opgelost. Dus aan jou wat je ermee doet. Bedenk wel, er zijn meer dan 100.000 verschillende hardware samenstellingen waar Teams op draait, dus het is een utopie te verwachten dat de performance out of the box overal gelijk is.
Anoniem: 176636 @Oon10 februari 2022 08:40
Ik denk dat je even naar je IT organisatie moet omdat ze een niet zo fijne werkplek hebben opgezet. Hier draai ik Teams op een I3 met 4Gb ram zonder enkele problemen. Standaard Windows met geen 3rd party security tooling. Gewoon standaard Microsoft out of the box en wat advanced M365 E5 features. Als een zonnetje en merk de laatste maanden alleen maar verbetering.

Teams met Zoom vergelijken is appels met peren. Zoom is video oplossing, Teams is Productivity tooling.
Nu is de performance van Teams onder Mac OS en Linux ronduit slecht.
@Oon heeft niet gezegd welk OS zijn laptop draait.

Op mijn Linux desktop werkt het op zich wel, maar ik kan goed zien dat die applicatie resources zuipt.
Dat het niet een 3700X samen met een 5700 XT op de knieën krijgt is een 2e.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 23 juli 2024 09:49]

Windows 10, misschien dat het beter wordt als we uiteindelijk naar 11 gaan
Wat mij opvalt is dat het vooral het achtergrond blurren extreem veel van mijn laptop vraagt. Zolang ik dat niet aanzet valt het op mijn laptop ook wel mee.
Verschillende collega’s lopen hier ook tegenaan. In ieder geval bij een paar hielp het om teams (of windows) opnieuw te installeren.

Maar teams is het toppunt van een MS programma, doet alles maar alles werkt net niet zoals het origineel. Filters worden continu gereset als je tussen teams switch. En alles geforceerd in een scherm is toppunt van productiviteit killer. En dan zijn er fijne features, worden die gewoon verwijderd.
Ik irriteer me vooral aan de vertraging in de teams interface zelf.
Bij mij is alles traag. Het valt heel erg op dat tijdens meetings mijn hele laptop traag wordt, maar ook buiten meetings duurt het meerdere seconden na een klik voordat Teams het door heeft, en een berichtje posten (zeker met afbeeldingen erin) duurt vaak ook een tijdje. Maakt het erg lastig communiceren (wat al lastig is over chat) wanneer je een hele zin typt en er maar een paar woorden daadwerkelijk door Teams worden opgevangen, en tegen de tijd dat je dat ene berichtje verzonden hebt gekregen anderen alweer verder zijn in de discussie.

Gelukkig gebruiken wij Teams vooral informeel en ter info en niet zozeer voor echt overleggen, maar het is en blijft het enige stuk software op mijn laptop dat dit gedrag vertoont.
Ik heb een 4 jaar oude HP laptop (i5, 16GB RAM) en daar draait het zonder problemen op. Ik heb ook nog een 10 jaar oude Macbook en daar werkt het ook goed.
Ook geen probleem mee. Laptop werkt prima, desktop werkt prima. Meetings met 40+ deelnemers. No worries. Juist iets als Google meet is traag imho.
nog los van het feit dat Teams op mijn Mac Mini gewoon helemaal niet werkt
Waarom niet? Start het helemaal niet op? Is het een nieuwe (M1) Mac Mini?

Ik gebruik Teams af en toe op een Ubuntu machine en ook op een MacBook Pro (met M1 Max) en ik merk dat de Mac-versie een stuk beter is dan de Linux-versie; ik kan op de Mac o.a. meer mensen tegelijk zien. Het is helaas nog wel een Intel-executable dus op de MacBook Pro draait het via Rosetta.
Het probleem is misschien wel dat de Teams applicatie zo bagger is / was dat 50 procent efficiëntie winst gewoon niet voldoende is. Misschien had dat 90 procent moeten zijn. Mooi streven voor 2022 Microsoft!
Op het werk willen ze nog wel eens rare dingen instellen. Zo gingen ze er bij ons vanuit dat de laptop nooit buiten de deur gebruikt zou worden dus werd er constant gezocht naar netwerkbronnen. Alleen met VPN aan ging het wel aardig en dan nog was het verre van optimaal. Dat is aangepast en nu draait het wat beter. Toch doet mijn oude privé laptopje het vlotter met Teams dan mijn werklaptop met beduidend betere hardware.
Net even gecheckt tijdens mijn Teams call. Mijn 2 jaar oude laptop had tussen de 10% en 20% CPU gebruik, met 20% GPU gebruik. In een call met 104 participants met 15 mensen webcam aan, zelf een HD webcam aan met alle video verbeteringen en background blur aan en een presentatie. Dat is best prima vind ik.
Ik weet niet hoe dat in windows werkt, maar in macOS is er zogenaamde main thread. Dat is een thread die door altijd dezelfde cpu geregeld wordt en die voert communicatie uit met de GPU. Als je dus een andere applicatie gaat openen, tijdens een Teams gesprek, dan is die CPU al druk met het Teams gesprek en moet hij ook nog een andere applicatie toegang geven tot GPU. Het lijkt me dat het Teams gesprek een hogere prioriteit heeft op die main thread, dan het snel leveren van beeld voor Outlook. Maar goed ik ben geen Windows ontwikkelaar, maar het zou me niks verbazen als die ook onder Windows via een enkele thread de communicatie met de GPU geregeld wordt.
Ik heb een Pc gekocht omdat mijn werklaptop opsteeg tijdens teams... Maar goed dat is ondertussen al meer dan een jaar geleden. Geen idee of die impact nog steeds zo groot is.
Dan vergelijk je een beeld bel app met een colaboration app. Het zijn twee compleet verschillende apps met hele andere doeleinden.
Ik ervaar dit ook. En vele collega's met mij.
Ik heb zowel een Intel als M1 Pro Macbook / iMac, die stijgen op als we videobellen met Teams. En 't word helemaal 'feest' als er een scherm word gedeeld.
Mijn collega's die een Windows laptop hebben zien minimaal 50% CPU en memory verbruik oplopen tot 4GB. Fijn als je 'maar' 8 GB hebt. Het is een gedrocht van een pakket als het aankomt qua resource verbruik. Wat jammer is, want Teams is verder echt een super toffe applicatie voor je dagelijkse werkzaamheden en communicatie met je collega's... en tegenwoordig zelfs externe leveranciers/partners :)
Op Linux heeft Microsoft een wrapper gemaakt zodat de webversie van Teams lijkt op de Teams applicatie.

Normaal gesproken is het geen probleem om fieFox te te gebruiken met en tab of 10, Skype, wat torrents binnen te hengelen en documentatie te schrijven in LibreOffice terwijl ik online muziek beluister. Op een laptop van 6 jaar oud met een 1.8 GHz Pentium classe (2 threads!), 4 GByte aan RAM en een simpele Intel onboard videokaart. Loopt allemaal soepel.

Totdat het moment komt dat Teams gestatrt moet worden...dan is het beter om zo'n beetje alle applicaties maar af te sluiten en alleen Teams te draaien. Dan nog komt het voor dat "stotter"-periodes voorkomen. En dan moet video nog worden ingeschakeld.

Ik snap dat de extra mogelijkheden ervoor zorgen dat Teams een interessante optie voor meetings lijkt.
Het schaamteloze excessieve verbruik van resources is echter stuitend te noemen. Skype is allang geen schoolvoorbeeld meer voor zo efficient mogelijk te videobellen, maar zelfs deze applicatie maakt er nog niet zo'n janboel van dan Teams.

Ook qua UI verdiend Teams geen schoonheidsprijs en zorgt soms voor onnodige verwarring. Met Windows heeft Microsoft miljoenen Dollars gespendeerd aan het optimaliseren van hun gebruikers interface. Met elke nieuwe versie van Windows lijkt men die duurbetaalde lessen steeds meer te vergeten. Teams, daar heeft men niet eens getracht om die lessen toe te passen.

Die duurbetaalde lessen zijn nou net de reden waarom velen Windows prefereren over Mac en Linux. Het voelt allemaal net wat gelikter aan, net wat samenhangender, enz. Maar Teams gooit dat dus allemaal uit het raam.

Nu gebruik ik al lang computers en wissel gemakkelijk tussen Windows, Linux en Mac desktops. De verschillende ontwerp filosofien zorgen niet voor problemen aan mijn kant, dus de Teams interface is werkbaar. Maar dat is dus niet wat ik uit mijn omgeving opmaak. Niet iedereen schakelt gemakkelijk en dan krijg ik toch te horen dat Teams als een 'moetje' word beschouwd.
Teams is het Internet Explorer van deze tijd: een verschrikkelijke applicatie. Het is dat er met het werk mee gewerkt wordt, anders had ik die app zeker niet gebruikt. Regelmatig meetings met Zooms of Google Meet en dat is vele malen prettiger.

Ook jammer dat de hele UI van Teams niet aansluit op de UI van Office 365. Maar goed, daar is het dan ook geen onderdeel van. Zou het alleen makkelijker maken.
Wij gebruiken niets anders dan Teams. Ik heb er geen grote gebruiksproblemen mee. Kun je eens concrete voorbeelden geven wat er zo slecht aan is en wat beter gaat met de concurrentie?
De echte kracht van Teams is niet zozeer het meeten, maar wel het delen van bestanden, notities, bákken aan apps met uitbreidingen, agenda - alles bij elkaar genomen. Ik heb Zoom óók als applicatie binnen Teams. (Ok dat gebruik ik dan nooit, maar het staat wel in m'n sidebar...).
Gebruik dan Slack ipv Teams. Zelfde functies maar beter overzicht als je in verschillende channels, instances etc zit
Ja joh ik ga gewoon alle 50 klanten die we nu integreren in Teams even migreren naar Slack. Alsof ik niks beters te doen heb..
Zoom is toch bij veel organisaties een no-go vanwege alle security issues, en Google zie ik nauwelijks meer. Ik moet zeggen, de grootste concurrent van Teams die ik in de praktijk tegenkom is Cisco WebEx, en voor bilaterale gesprekken 'gewoon' Whatsapp.
Ik leef op dit moment bijna in Teams. Zie er mijn collega's, vrienden en klanten in. Ik merk echter vrij weinig van al dat hierboven wordt beschreven? Het gebeurt wel eens dat een deelnemer een mindere verbinding onderhoudt, maar zo lang er bandbreedte en kwaliteit van de lijn is gaat het prima. Eigenlijk alleen in het begin van Corona lockdown nummer 1 problemen ondervonden, maar toen ging gewoon het hele platform onderuit! ;)

Wat maakt het dat deze ervaringen zo uit elkaar liggen? Ik hoor er op kantoor ook echt niemand over.
Het verschilt heel erg qua inrichting, maar ook OS.
MS verwaarloost de Mac OS versie en de Linux-versie is het stiefkindje dat compleet genegeerd wordt.
De niet-Windows versies zijn dan ook rond-uit matig tot slecht.
Ah ok, ja ik gebruik zelf veel Linux, maar alleen webbrowser based teams. Geen app.
Du nu is het nog slechts “normaal traag” ?
Anoniem: 1533372 @mission10 februari 2022 09:49
Ja.
Maar dat geld enkel voor het videobellen.
Voor de rest is het nog steeds "zeer traag"... :+
"Even snel iets in de chat zetten" tijdens een videocall is ook machtig mooi. Duurt minimaal tien seconden, een eeuwigheid dus domweg, en ik moet er ook nog eens herhaaldelijk voor in het chat venster klikken, als dat er eenmaal is, om de focus daar te krijgen.
Ik weet niet hoe het bij jullie ingericht is qua infrastructuur enz, maar dat herken ik niet. Er is zat aan te merken op Teams, maar al de klachten over traagheid die ik hier lees herken ik hier op mijn werk helemaal niet.
Nou zo goed werkt videobellen anders niet;
op de Macbook werkt het bijvoorbeeld alleen met je ingebouwde 720P camera en niet op een externe USB camera.dat is nogal onhandig als je laptop met een dock verbonden is

Gek genoeg werkt het wel in
• de webversie in chrome
• Whatsapp desktop
• De berichten app van apple
En volgens mij zelfs in zoom en Google meet maar eat weer ik niet helemaal meer zeker

Dit euvel is overigens niet van vandaag of gisteren maar speelt al ruim anderhalf jaar en schijnt te maken te hebben met ms’ weigering om apple’s nieuwe beveiligingssysteem toe te passen

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 juli 2024 09:49]

Wat een onzin. Externe camera werkt prima met Teams.
Ik heb reeds 4 updates gedaan op de macbook air m1
de app herinstalleren herstel naar fabrieksinstellingen man de hele laptop etc
Dus leg uit hoe het onzin is hoe het niet werkt en waarom mensen van de apple stores ook aangegeven dat je dan maar de webversie moet installeren En waarom er tientallen posts zijn die aangeven dat je via cmd de certificaten moet wissen en/of herinstalleren

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 juli 2024 09:49]

Daar zit de verklaring dan, je weet ook dat je early adopter bent als je een M1 Mac hebt, alle software overschakelen naar een nieuwe architectuur kan jaren duren. Oké Microsoft is niet de snelste maar top prioriteit zal het ook niet hebben.

Er is gewoon geen native client voor je M1, misschien wel melden in je post voordat je het hele platform afbrandt.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 23 juli 2024 09:49]

M1 Mac zijn ondertussen bijna 3 jaar te koop.
10 november 2020. Al even dus, maar 3 jaar is nét wat overdreven :) In ieder geval zal het wel even duren om alles over te zetten naar M1's, zeker als het op zich al wel werkt en het maar een beperkt deel van de user base beïnvloedt.
Kan vrij vlot hoor, er is al het nodige in Linux-land klaar voor Risc-V (met een vrij beperkte user-base), en Apple zelf timmert ook hard aan de weg met M1-compatibility. Dit is gewoon Microsoft die er geen energie in wil steken.
Ik kan beamen dat Microsoft zeer traag werkt aan verbeteringen van teams: op linux is het mog steeds een absurde CPU vreter. Verder worden heel handige features die op Windows beschikbaar zijn bewust niet in de Linux versie doorgevoerd. De User Experience is ook ver te zoeken: simpele zaken zijn te omslachtig.
Inderdaad, en in Wayland hebben ze ook nog steeds geen ondersteuning voor screen sharing.. :(
Was daarom nou net gekozen voor het Electron platform? Zodat de daarmee gemaakte code op zoveel mogelijk verschillende architecturen werkt, zonder alteveel extra poespas?

Als dat niet het geval is, maak het dan a.u.b. in Rust of C#, veel efficienter qua resources in vergelijk met Electron.
Wow wat een ongelofelijke mismod weer

Een verklaring dat een app niet werkt waar bijna alle andere wel werkt is omdat Apple een nieuwe cpu heeft ontwikkeld met een van de beste emulatielagen ooit ontwikkeld

Van een klein bedrijfje met maar één product als zoom of teamviewer of noem nog eens dergelijke bedrijven zou je dit nog snappen

Maar van een techreus als MS
Juist van een techreus als Microsoft hoef je dit niet te verwachten. Die hebben wel meer dingen aan hun hoofd.
Wel van een single-product bedrijf, waar het een prioriteit kan zijn om dat product overal soepel te laten draaien.
Je zit in een niche markt voor Microsoft. Ja er gaan enorm veel M1 chips over de toonbank maar het valt in het niet bij de Windows/Intel/AMD machines.

Hetzelfde geldt voor Linux. Ook daar is een client voor. Maar denk maar niet dat die alle features van de Windows client bevat. Ik had er zoveel problemen mee dat ik overgestapt ben op de Web client. Die doet het voor mij goed genoeg. Maar ook die loopt achter in features. Voorbeeldje: het kiezen van je eigen achtergrond, of de achtergrond blurren, kan ik pas sinds januari. Niet 2020 of 2021 maar 2022. Meer dan 5 deelnemers en je ziet 4 camera's en de rest is een bolletje.

En laat ik maar niet beginnen over scherm delen en Wayland. Wat Zoom al lang kan is pas sinds q4 2021 mogelijk via Chrome (met wat aanpassingen) en TeamViewer is nog lang niet zover en ondersteunt alleen Xorg.

Linux en MacOS hebben niet de prioriteit die Windows wel heeft, en ook een laag als Rosetta gaat je in dit geval niet helpen.

[Reactie gewijzigd door asing op 23 juli 2024 09:49]

Gisteren had ik met de native Teams software onder Kubuntu een CPU-usage rond de 60% en begon mijn PC met AMD Ryzen 2600x en 16Gb RAM minder snel te reageren. Vandaag maar weer eens met de laptop van mijn werk (i5 met 16 Gb RAM) onder Windows een paar overleggen gedaan en dat is tegenwoordig best wel aardig te doen, merkte ik tot mijn verbazing. De ventilator draait niet meer op volle kracht nu en bij het openen van andere software tegelijkertijd geen grote vertragingen meer. Het feit dat ik een 4k-scherm en een QHD-scherm heb maakt voor mijn gevoel overigens behoorlijk wat uit. Als ik op mijn werk met dezelfde laptop 2 full HD-schermen en Teams werk, merk ik geen vertragingen op
Nee. Op Linux is er geen client. Wel een wrapper die ervoor zorgt dat de Teams web applicatie lijkt op de Teams applicatie. Voor Pop!_OS, welke ik nu al een maand of 2 als daily driver gebruik, is er alleen die wrapper (gemaakt voor Ubuntu, waat Pop!_OS op is gebaseerd).

Maar geen nood, die wrapper zorgt ervoor dat Teams net zo sloom en log aanvoelt alsof het de Teams applicatie zelf is.
Zo goed is die emulatielaag dus niet als er aparte ondersteuning voor moet worden geschreven.
Inderdaad. MS Teams (op de Mac iig) is gebaseerd op het Electron framework, en er is allang een native M1-versie van Electron beschikbaar. Zie dus ook niet waarom Microsoft niet de resources zou hebben om een fatsoenlijke app beschikbaar te stellen.
Ik heb 2 grote projecten afgerond met Teams op nieuwe en bestaande Macs, zowel Intel als Silicon, met een mix van Big Sur en Monterey. Honderden Macs, geen enkel probleem met externe webcams en Teams. Zal toch echt aan jouw eigen omgeving liggen.
Ik ken het probleem ook.
Sommige USB camera's werken wel, andere niet. Een camera kan op de ene mac gewoon werken, maar op een andere mac weer niet. In de web versie van Teams werken meer USC webcams, maar nog steeds niet allemaal.
Of je Microsoft of Apple hiervoor moet aanspreken is mij niet duidelijk. Ik begin wel steeds meer het vermoeden te krijgen dat Apple minimaal voor een deel verantwoordelijk is.
Wij maken hier gebruik van een externe Owl 360 camera en werkt prima op zowel Mac en Windows in Teams. Videobellen werkt naar mijn ervaring prima.
We gebruiken hier Logitech icm Teams zonder problemen. Maar dat is wel x86. Zit jij op de nieuwe gen cpu’s?
Je moet Teams ook vooral gebruiken waarvoor het eigenlijk is gemaakt. Dat is video bellen en vergaderen. De rest moet je zo veel mogelijk buiten Teams om blijven doen.
Ik merk degelijk wat verbeteringen. Maar open geen excel vanuit teams of zo dat is nog steeds niet handig om te doen. MS Teams is domweg te groot, te log en voor veel gebruikers te complex.

[Reactie gewijzigd door glatuin op 23 juli 2024 09:49]

Precies dat inderdaad. Er word absoluut aan gesleuteld, maar ik denk niet dat we ooit echt blij ervan kunnen worden
Hoezo niet? Gewoon alle concurrentie uit de markt drukken, en als mensen niet anders kunnen worden ze er vanzelf wel blij van. Zie MS Word, Internet Exploder of Windows zelf. Wil je het echt niet dan ben je de maffe uitzondering, en moet jij maar zorgen dat je compatible bent.
Ik zou niet graag compatible willen zijn met Internet Exploder.... :9
Het programma (Excel, red.) is [...] voor veel gebruikers te complex.
Heeft dit argument met Teams te maken, of alleen de gebruikers?
Als een programma als te complex word ervaren, dan kan dat inderdaad aan de gebruikers liggen.

Echter als de groep te groot is, dan kost het veel meer geld en tijd om het als "standaard" door de strot van alle gebruikers te duwen.

Drukt nogal op de winst die je met je "standaard" software denkt te kunnen maken en hoe snel je deze winsten wil binnenhengelen. En dat zijn redenen om Teams toch maar te verbeteren en jij, als Teams adept, je neer hebt te leggen bij wat de meute als goede ervaring wil hebben.

Jij mag nu dus denken dat Teams al goed is, Microsoft zal eerder geneigd zijn om te denken: meer knaken zijn meer knaken! En dat is de echte beweegreden achter Microsoft (en zo'n beetje elk bedrijf).
Ik snap niet helemaal waar je heen wil, maar mijn post ging over de quote van je eerdere post. Ik begrijp niet wat Excel met het onderwerp Teams te maken had.
Los daarvan heb ik nergens een mening gegeven over Teams. Sterker nog, ik vind het zelf een draak van een programma.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juli 2024 09:49]

klopt. Bij de start van de lockdown trok mijn laptop het simpelweg niet meer goed, werd superheet en traag enzo. Toen een i7 met extra geheugen aangeschaft (en toevallig zat er ook aparte videokaart in, geen idee of dat uitmaakt) en sindsdien gaat het goed.
(en toevallig zat er ook aparte videokaart in, geen idee of dat uitmaakt).
Als ik in hun roadmap zie staan "Render optimization with GPU" dan denk ik dat het inderdaad iets uit moet maken, anders was het een loze release denk ik :P
Nu nog de batterij draining aanpassen. En een M1 native integratie zou ik persoonlijk ook wel op prijs stellen.
Nou inderdaad, op mijn M1 is dat het enige pakket wat echt vertraging laat zien. En mijn webcam freezed ook alleen maar bij Teams op mijn M1
Tsja, het is ook Electron-based.
Pff, inderdaad zeg. Op mijn MacBook duurt het joinen van meetings niet normaal lang (het stuk voordat ik mij eigen camera e.d. zie). Ook heeft de app een enorme batterij belasting.

Over de functionaliteit niks te klagen overigens :+
Erger vind ik de vertraging bij ophangen, hier zitten we elkaar altijd toch nog even een seconde of 10 ongemakkelijk aan te staren terwijl we wachten tot de meeting eindelijk ophangt
Precies… mijn hele office omgeving hapert op het moment dat ik in een Teams call hang. :P
Dat is zowel lastig als je iets nodig hebt tijdens de vergadering als wanneer je iets echt nuttigs wil doen tijdens de gemiddelde vergadering :+
Ik wou zeggen "Dus het is nu van alfa stadium in beta stadium gekomen?" Eigenlijk hetzelfde :)
Ik heb al m’n bedrade en draadloze netwerk componenten vervangen ivm verbindings problemen. Om er achter te komen dat teams niet goed samen werkt met USB-C / Ethernet adapters (zoals dus het docking-station van m’n notebook). Dus had ook gewoon m’n Notebook via Wifi kunnen laten communiceren ipv bedraad. Een typisch Microsoft product.
Tsja dat is natuurlijk nooit verstandig
Voor Windows wellicht, maar op MacOS is het nog steeds een draak van een programma. Het is inderdaad verbetert (thank god), maar het slurpt nog steeds resources, vooral met veel inkomende camera streams!
De vraag is of er alternatieven zijn die het beter doen. Ik gebruik zowel teams als discord en beide hebben flink wat resources nodig om 10 video's tegelijk af te handelen.
Ik merk dat mijn gehele systeem nu vergelijkbare responsiveness heeft in vergelijking met discord en dat was een jaar geleden echt niet het geval.
Als ik wel eens een call doe via Zoom is m'n MacBook heerlijk rustig, dus het kan wel. Geen idee wat het daadwerkelijke verschil is tussen die programma's qua code-base.
Teams is gebaseerd op Electron, dus het is in JavaScript geschreven. Hetzelfde geldt voor Discord. Stel dat tegenover Zoom, wat op Qt gebaseerd is en dus waarschijnlijk in een veel efficiëntere taal als C++ geschreven is. Qt in JavaScript is ook mogelijk, maar een erg onwaarschijnlijke optie.
Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel, Teams 2.0 maakt geen gebruik meer van electron. De link heeft ook wat meer info over de oorzaken van de slechte performance van de huidige Teams, vooral bij systemen met beperkte ram.

Nog even geduld mensen :)
Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel
Dat licht is een aankomende trein.
Je ruilt Electron in voor de Edge Webview.

Allebei nog steeds JavaScript. Allebei nog steeds de memory overhead veroorzaakt door het gescheiden houden van verschillende views en het dubbel moeten instantiëren van een hoop infrastructuur onder de kap voor elke view.

Met de extra last dat waar het in Electron mogelijk is om efficient te marshallen naar een native proces; dit bij Edge Webviews niet op die manier mogelijk is en je vast zit aan een per definitie langzamere aanpak, die flink kan bijten bij high-volume calls. Video processing offloaden naar native gaat pro saldo duuurder zijn vanwege de call overhead, dus.

Teams 2.0 gaat wss. alleen efficienter met geheugen om, omdat MS tegelijkertijd met de overgang naar de andere runtime ook de architectuur van de applicatie zelf aanpakt - dwz de verschillende webviews en/of de onderliggende infrastructuur meer gaat samenvoegen.

Daarvoor heb je niet specifiek Edge Webviews nodig. Dat kan met Electron ook.
(En waarschijnlijk kan het wederom ook daar met Electron beter; omdat het gewoon veel verder uitontwikkeld is voor dit soort geavanceerde use cases.)
Mag misschien allemaal zo zijn, maar de Teams cliënt voor Windows 11 voor persoonlijke accounts (wie die splitsing ooit bedacht heeft 8)7 ) is al gebaseerd op WebView2 en het is een wereld van verschil hoe die aanvoelt tov de normale Electron variant. Je klinkt ergens en dingen gebeuren direct.. bijna onwerkelijk binnen de Teams UI 😅
Mag misschien allemaal zo zijn, maar de Teams cliënt voor Windows 11 voor persoonlijke accounts (wie die splitsing ooit bedacht heeft 8)7 ) is al gebaseerd op WebView2 en het is een wereld van verschil hoe die aanvoelt tov de normale Electron variant. Je klinkt ergens en dingen gebeuren direct.. bijna onwerkelijk binnen de Teams UI 😅
Dat heeft minder te maken met Electron vs WebView2 en meer te maken met het feit dat de client voor persoonlijke accounts een uitgeklede versie is die een boel van de mogelijke integraties van de 'echte' client moet ontberen en zich focust op de rol van Skype te vervullen: chatten en bellen.
(En dat is dan dus ook gelijk waarom die twee gesplitst zijn.)
Precies dit. Tijdens elke call met camera of shared screen slurpt het meerdere keren de energie die Discord of Slack nodig heeft.
Uit het originele bericht:
One of the challenges brought on by the ubiquity of Teams is the need to create equitable experiences across an incredibly diverse Windows device ecosystem.
Het artikel betreft dus waarschijnlijk enkel de Windows variant. Een beetje meer aandacht en liefde voor de Linux client zou ook niet verkeerd zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 09:49]

Ja, de Linux client heeft sinds de initiële release nooit meer een update gehad. Het mist ook nog steeds allerlei features als meer dan 4 mensen in beeld en achtergronden / blurren. Daarnaast veel problemen met openen van bijlages in chats.

Al met al vrij dramatische ervaring onder Linux, gemiste kans.
Een beetje meer aandacht voor de Linux client zou ook niet verkeerd zijn. ;)

FTFY
Heel zeker! Die client gebruik ik amper (nog) en Teams in browsers openen, laat die resp. browser compleet nuts gaan...
Ugh, en dat gedrocht moet ook altijd mn headset in hsp modus zetten, ook al heb ik het goed ingesteld. Echt rotzooi.
Ik heb dat 'opgelost' met PipeWire en PulseAudio Configurator.
https://pipewire.org/
Ja ik kan niet anders dan beamen wat ik hierboven lees, wat traag, lomp, bloated pakket is het toch. Relatief moderne werklaptops met prima specs maar alles voelt zo traag. Machine staat hier te blazen alsof ik Far Cry 12 aan het spelen op 8k en dan ben ik gewoon in een meeting met iemand. Ook heb ik nog steeds de volumeregelingen nooit begrepen. Het pakket reageert niet op de volumeinstellingen van de laptop, maar je MOET het in teams zelf aanpassen.

Ik denk dat ze bij MS beter kunnen saneren want op dit platform doorbouwen gaat niet werken.
Dan heb je waarschijnlijk in Teams een ander audio device geselecteerd dan wat op dat moment in Windows het default audio device is. Als ze gelijk zijn werkt teams gewoon met de standaard volume knoppen.
Bijzonder dat bij iedereen de ervaringen zo verschillen. Bij mij werkt Teams gewoon soepel en kan ik gelijktijdig prima andere dingen doen, ook als ik met 20 mensen in een vergadering zit. Volumeregeling werkt ook prima. Heb gewoon een redelijk standaard zakelijke laptop.
Ja dat is idd bijzonder, bij mijn collega's hoor ik stuk voor stuk dezelfde verhalen. Wellicht komt het door de manier waarop Windows is ingericht door de admins en de enorme hoeveel policies die actief zijn. Ik mag helemaal niets op deze laptop, dus troubleshooten kan ik wel vergeten. Bij een bank vinden zet het niet superleuk als je teveel rechten krijgt op het apparaat. Maar dat zorgt wel voor wat frustrerende momenten zo nu en dan.
Hier staat mijn I9 macbook zowat te roken met een 1 op 1 call met camera aan en scherm die wordt gedeeld. Gisteren nog dat alles zowat vastliep. Ik hoop dat dit na deze update opgelost wordt.
Het lijkt alsof deze performanceproblemen later is ontstaan want vorig jaar had ik er nog geen problemen mee.
Teams is altijd bizar slecht geweest qua CPU usage op Mac. Het is niet zo dat m’n laptop onbruikbaar wordt, maar hij wordt wel mega heet en de fans gaan op full blast.
Zijn die i9 macbook daar niet een beetje berucht om? :+
De algehele footprint van Teams is nog wel steeds behoorlijk, met name ook in geheugengebruik. Ik merk ook wel verbeteringen in performance tijdens videoconferences maar er blijft genoeg ruimte voor verbetering. Het grappige is wel dat op een Mac met M1 chip Teams niet eens native draait (er is nog altijd geen Universal build) maar wel fijner werkt dan op een Intel Mac simpelweg doordat de fan bijna nooit aanslaat.

Hopelijk brengt hun transitie van Electron naar Edge Webview2 later (dit jaar?) een flinke performance boost.
Inderdaad is er nog geen arm64 versie beschikbaar, terwijl de meeste andere Office-apps dit wel al hebben. Hopelijk is hier binnenkort dus ook nog winst te boeken voor bezitters van M1+ en aanverwanten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.