Britse privacywaakhond: Meta schendt met Oculus Quest 2 mogelijk kindercode

De Britse privacywaakhond wil in gesprek met Facebooks moederbedrijf over de kinderveiligheid van de Oculus Quest 2-headset. Volgens kinderveiligheidsexperts heeft de headset geen toezichtfuncties voor ouders en wordt daarmee de veiligheidscode voor kinderen geschonden.

De Information Commissioner's Office of ICO neemt deze stap nadat kinderveiligheidsexperts de toezichthouder op dit issue hebben geattendeerd, schrijft The Guardian. Doordat de Oculus Quest 2-bril volgens deze experts geen toezichtfuncties voor ouders heeft, kunnen zij geen content blokkeren. Dat betekent onder meer dat kinderen zonder restricties online kunnen. De Britse privacywaakhond zegt in gesprek met Meta te gaan over in hoeverre het apparaat in overeenstemming is met de kinderregelgeving.

Volgens deze code moeten 'de belangen van het kind' primaire overwegingen zijn bij het ontwikkelen van apparaten waarmee minderjarige gebruikers online kunnen. Deze code bevat niet-bindende voorschriften voor het bestendigen van de bescherming van privacy van kinderen. Bedrijven zijn niet verplicht de geformuleerde standaarden op te volgen, maar dat kan wel negatieve gevolgen met zich meebrengen. ICO schrijft namelijk dat het bij het niet volgen van de code moeilijker wordt om aan te tonen dat aan de wet is voldaan, mocht de autoriteit besluiten dat er handhavend moet worden opgetreden.

Volgens de bedenker van die code, Beeban Kidron, overtreedt Meta wellicht verschillende voorwaarden. Zo mogen gebruikers van de headset officieel volgens Oculus' servicevoorwaarden niet jonger zijn dan dertien jaar, maar dat controleert Meta volgens Kidron niet voldoende, zoals wel voorgeschreven wordt door de kindercode: ''Kinderen kunnen met VR-headsets toegang krijgen tot chatrooms en andere risicovolle functies door enkel een box aan te vinken waarin ze beloven oud genoeg te zijn. Die barrière is onvoldoende om te voorkomen dat minderjarigen gebruikmaken van diensten waarvan bekend is dat ze kindermishandeling, intimidatie, racisme en pornografie herbergen.''

Een van de organisaties die onderzoek deden naar de kinderveiligheid van de Oculus Quest 2 en bijbehorende applicaties zegt binnen twaalf uur al meer dan honderd mogelijke schendingen van Meta's servicevoorwaarden te hebben gevonden in de applicatie VRChat. Volgens de organisatie, het Center for Countering Digital Hate, is Meta niet alleen in verzuim bij de Oculus-headset, maar ook bij diens metaverseplannen om 'ook maar de minimale hoeveelheid bescherming te integreren'.

De Britse kinderbeschermingsorganisatie National Society for the Prevention of Cruelty to Children zegt tegen The Guardian eveneens twijfels te hebben of Meta wel aan de veiligheidscode voldoet: ''Het is duidelijk dat Meta de Oculus-headset niet heeft ontworpen in overeenstemming met een safety-by-designbenadering.''

Een woordvoerder van Meta zegt tegen de Britse krant dat het bedrijf ervan verzekerd is dat het wel degelijk in overeenstemming met de kindercode handelt. ''We zijn vastbesloten om te voldoen aan de voorwaarden van de code en om jonge mensen ervaringen te bieden die passen bij hun leeftijd.''

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

10-01-2022 • 12:11

56 Linkedin

Reacties (56)

Wijzig sortering
Kinderen mogen volgens de voorwaarden van Meta de Quest volgens mij helemaal niet gebruiken. Het vereist immers een Facebook account en daarmee een minimale leeftijd. Volgens mij staat dit ook in de voorwaarden van het device.

Ja dus. Volgens de Oculus website:
Designed for Age 13+
Oculus content is rated through the International Age Rating Coalition (IARC) and is designed for ages 13 and older. Oculus Store content has content ratings, so you’ll know what type of experience you or your teen selects. While we know that children under 13 may want to use Oculus devices, we do not permit them to create accounts or use Oculus devices.
Dus het zou dan alleen moeten gaan om kinderen tussen 13 en 18. En daar zit nog wel een punt van aandacht, zoals bij de chatrooms.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 10 januari 2022 12:47]

Staat ook op de doos, in de inleiding als je de eerste keer de bril opzet en als je je Facebook account maakt. Toch wonderbaarlijk dat je soms wel 5-6 jarigen in games als Echo Arena tegenkomt die maar wat in de lobby ronddwalen en geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, of nog erger kinderen van een jaar of 8-9 die hun volledige vocabulaire aan scheldwoorden aan het uitproberen zijn. Die laatste groep word tenminste nog wat aan gedaan als je ze rapporteert maar de erg kleine kids word geen actie op ondernomen omdat ze in principe niemand kwaad doen.
Zou VR (afgezien van ouderlijk toezicht op de content) echt slecht zijn voor ogen van jonge kinderen? Vroeger waren er van die 3D-plaatjes waarbij je scheel moest kijken. Daarbij kan ik me voorstellen dat dit niet heel bevorderlijk is voor de ontwikkeling van de ogen. Maar in VR kijk je niet scheel; je kijkt op een normale manier om je heen. Of zou het de ontwikkeling van je evenwichtsorgaan kunnen verstoren, doordat je bij bewegingen geen G-krachten voelt enzo?

Mijn neefje van 10 mag best met mijn VR headset spelen, maar bij mijn neefje van 5 ben ik nog erg terughoudend.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 10 januari 2022 12:26]

In vr kijk je niet helemaal op een normaal manier om je heen. In vr krijg je namelijk wat ze een 'Vergence-Accommodation Conflict' noemen. Accomondatie is het aanpassen van de sterkte van de ooglens, als deze niet goed is afgesteld zal een object een beetje wazig zijn. En het vergence is dat je ogen naar elkaar toe of van elkaar af bewegen, als dit niet goed is afgesteld dan zie je dubbel. Vergence en accommodatie worden meestal aan elkaar afgesteld door je hersenen, als je naar een object dicht bij kijkt dan passen zowel de positie van je ogen als de lens tegelijk aan. In VR is het anders, dan heb je altijd een scherm voor je ogen op dezelfde afstand (meestal 1-2m naar dat is afhankelijk van de lenzen in de headset en is dus per headset anders). Het beeld per oog wordt wel verschoven. Wat dit op neer komt is dat tijdens het gebruik van je headset je wel de vergence van je ogen moet aanpassen maar de accommodatie constant moet houden. Of dat een nadelig effect zal opleveren weten we niet.

Ik heb ooit ergens gelezen (weet niet of dat waar is) dat de reden dat er leeftijdsrestricties op de headsets zijn is omdat bij kinderen de ogen nog aan het ontwikkelen zijn en men nog niet weet of vr-headsets dat processes kunnen verstoren.
Ik heb ooit ergens gelezen (weet niet of dat waar is) dat de reden dat er leeftijdsrestricties op de headsets zijn is omdat bij kinderen de ogen nog aan het ontwikkelen zijn en men nog niet weet of vr-headsets dat processes kunnen verstoren.
Helemaal geen rare zorg. Onderzoekers stellen dat kinderen buiten horen te spelen (minimaal 2 uur, las ik ergens) om bijziendheid te voorkomen. Als leefstijl echt zo'n duidelijk effect heeft op hun zicht (al zal aanleg vast ook een rol spelen), kan ik me goed voorstellen dat ook VR schadelijk kan zijn.

(Ik heb -6 in beide ogen... maar heb geen spijt dat ik vroeger zoveel boeken las!! 8-) )

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 10 januari 2022 18:37]

Je kijkt wel erg dicht op een scherm. Ik zat als jong kind(vanaf 7/8) altijd dicht op een scherm(rond de 50cm van het beeld van mijn laptop) en heb daardoor nu een bril met een sterkte van iets meer dan -1, en ik heb weinig familie die een bril nodig heeft. Mijn beide ouders dus ook niet.

De opticien zei hetzelfde, dat het waarschijnlijk kwam doordat ik teveel naar schermen staarde. Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat VR geen slechte invloed heeft, ondanks de lenzen die in de brillen zitten(of juist door die lenzen, die waarschijnlijk meer afgesteld zijn op volwassen ogen, slechts een theorie.)
50cm van een laptop is toch helemaal niet dichtbij ?! Volgens mij is dat gewoon een normale kijkafstand.
En ook -1 is niets qua sterkte van een bril.
Bovendien kijk je met een VR bril helemaal niet dichtbij, in de zin dat je ogen helemaal niet dichtbij focussen. Mocht dat het geval zijn zouden brildragers (althans zij die bijziend zijn) helemaal geen bril nodig hebben. Door de lenzen die voor de schermen zitten, zit je met een optische afstand die (volgens wat ik vind met Google) al snel 2 meter is.
Dat is wel dichtbij. Het gaat er hier namelijk over dat het niet goed is om vaak en lang onafgebroken zo dichtbij te focussen. Je ogen kunnen dan op een gegeven moment minder goed weer ontspannen naar hun 'oneindig' stand en dus word je een beetje bijziend. Het effect is niet zo sterk dat je er gelijk een afwijking van -7 van krijgt of zo, maar -1 is goed mogelijk dat dat gewoon helemaal geen afwijking was geweest als hij minder naar schermen had gekeken.
Zelf probeer ik om die reden daarom tijdens het werken regelmatig even naar buiten te kijken om mijn ogen weer op oneindig te laten focussen (oftewel ontspannen).

Bij VR is het natuurlijk niet mogelijk om even weg te kijken, maar de focus afstand is ook een stukje verder weg. Als je er echt elke dag 8 uur in zou gaan werken of zo zou je misschien wel negatieve impact kunnen hebben maar zoveel gebruiken de meeste mensen VR bij lange na niet.
Het scherm zit fysisch wel dichtbij, maar je ogen focussen zich toch op verschillende afstanden. Zo heb je in VR dan toch net meer afwisseling tussen dichtbij en veraf, niet?

Je blijft, buiten het vervormingsaspect, minder knipperen met je ogen, wat ook weer niet goed is natuurlijk. Maar het lijkt me minder schadelijk dan uren op een smartphone schermpje te turen, puur kijkend naar het opspannen en ontspannen van je oog omwille van de focus afstand.
Nee, de focus diepe verandert niet bij hedendaagse VR brillen, die ligt altijd zo op 1 tot 1,5 meter afstand. Maar dat is dus wel al verder weg dan die 50 cm waar het hierboven over ging dus niet zo erg als de hele dag onafgebroken naar een laptop scherm staren.
Die lenzen zorgen ervoor dat het scherm geprojecteerd wordt op een 1.3m afstand. Dus nee, als veel dicht op een scherm zitten al een negatief effect heeft (en dan moeten we ook zorgen dat kinderen niet teveel lezen?), dan zal een VR headset daar minder problemen mee veroorzaken dan een telefoon / laptop / desktop computer.

Wel is de oog-afstand beperkt instelbaar, en als van een kind de ogen nog te dicht bij elkaar zitten zal het beeld (gedeeltelijk) onscherp zijn. Ook heb de huidige generatie VR headsets een vaste brandpuntsafstand: Alles wordt bij een Quest op ~1.3m geprojecteerd, terwijl in de virtuele omgeving sommige zaken dichter bijzijn en andere verder weg.
Je zit wel dicht op het scherm maar je ogen kijken volgens mij wel "in de verte" doordat elk oog een eigen beeld heeft.

Ik moet zeggen dat ik geen opticien of oogarts ben en ook niet zeker weet hoe het zit met het scherpstellen van je ogen ivm de lenzen die in zo'n headset zitten, dus ik zal niet beweren dat het sowieso geen kwaad kan, maar ik zou ook niet zeggen dat het sowieso wel slecht is voor je ogen.
Dergelijke verklaring werd ook door onze oogarts gegeven en dacht idd ook recent iets gelezen te hebben ivm een wetenschappelijk onderzoek daar rond.
Mogelijk nog een gen erbij die ervoor zorgt:
https://www.cuimc.columbi...ightedness-when-kids-read

(toevallig afgelopen week tegengekomen)

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 10 januari 2022 13:26]

Ik deed dit vanaf mijn 4de levensjaar. Ik heb nog geen bril en ben inmiddels 32. Game in het donker en gebruik ook VR. Nog steeds geen bril dus zal wel meevallen allemaal.
Toen ik vorig jaar een VR bril opzette (ik ben 34 inmiddels) moest ik eerst even wennen. Na een tijdje konden mijn hersenen er redelijk goed mee omgaan.

Ik denk dat dat voor kinderen niet anders is, waarschijnlijk zelfs nog een stuk erger. Misschien dat ze er wel veel sneller aan wennen, maar het is zeker niet natuurlijk.

Veel fabrikanten hebben een disclaimer hierover:
Samsung Gear VR: Children under the age of 13 should not use the Gear VR.
Google Daydream View: Children under the age of 13 should not use daydream View.
Sony PlayStation VR: The VR headset is not for use by children under the age of 12.
HTC Vive: HTC doesn’t specify an age, but advises young children not to use the product.
Oculus Quest: Children under the age of 14 should not use the Quest.
bron: https://www.bobcooney.com/is-vr-safe-for-kids/
The American Academy of Ophthalmology posts on their website:
Although there are no long-term studies, ophthalmologists agree there is no reason to be concerned that VR headsets will damage eye development, health or function. “Age limitations for VR technology might make sense for content, but as far as we know this technology poses no threat to the eyes,”
The American Journal of Ophthalmology recently published the results of a study of 50 children using VR. Their conclusion?
Young children tolerate fully immersive 3D virtual reality game play without noteworthy effects on visuomotor functions. VR play did not induce significant post-VR postural instability or maladaption of the vestibulo-ocular reflex. The prevalence of discomfort and aftereffects may be less than that reported for adults.
https://www.bobcooney.com/is-vr-safe-for-kids/

Je ogen focussen gewoon op afstand door de fresnell lenzen die in het device zitten. Je ogen focusen dus niet dichtbij zoals een scherm dicht op je neus.

Toch laat ik mijn dochtertje nooit langer dan 20 minuten achter elkaar met de VR headset.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 10 januari 2022 12:42]

Zou VR (afgezien van ouderlijk toezicht op de content) echt slecht zijn voor ogen van jonge kinderen? Vroeger waren er van die 3D-plaatjes waarbij je scheel moest kijken. Daarbij kan ik me voorstellen dat dit niet heel bevorderlijk is voor de ontwikkeling van de ogen. Maar in VR kijk je niet scheel; je kijkt op een normale manier om je heen.
Heb dit vroeger zelf eens opgezocht omdat PSVR ook voorschreef dat dit niet moet gebruikt worden onder de 12. Mijn zoon was toen 9. Van wat ik er van vond, waren er zeker geen aanwijzingen dat dit risico's inhield, maar was er ook nog te weinig onderzoek naar, waardoor fabrikanten zich liever indekken.
En zoals je zegt is qua kijken het principe eigenlijk identiek als de Viewmaster van vroeger. Enkel keek je toen naar een statisch stereoscopisch beeld, terwijl dat bij VR een bewegend stereoscopisch beeld is. Overigens kijk je bij VR op dezelfde manier (je kan het ook niet echt scheel noemen) : elk oog focust op een verschillend punt en op eenzelfde afstand, ongeacht van wat in het beeld komt. Wel is er optica voorzien om de effectieve kijkafstand groter te maken dan de fysieke afstand tot het scherm (die maar een paar cm is).

EDIT: het is wel zoals @wica hieronder (verwarrend genoeg niet als reactie op jouw post) zegt dat je een Viewmaster wel geen half uur of langer aan een stuk op staan had. En in die zin is er bij Viewmaster minder risico. Dat was gewoon een minuut plaatjes kijken en doen moest je er alweer een nieuw schijfje in doen.
Overigens is het nog maar de vraag in welke mate kinderen stereoscopie ervaren. Ik herinner me alleszins dat ik een pak ouder was, eer ik door had dat die niet zomaar dia's waren, maar dat je naar iets 3D zat te kijken.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 10 januari 2022 13:01]

Ik heb hier heel toevallig onlangs wat onderzoek naar gedaan. Blijkt dat er toch risico's zijn voor jonge kids en dan zijn het niet alleen de ogen waar een impact op is.
https://neurosciencenews.com/virtual-reality-children-19370/

Belangrjike extract uit de link:

The development of upper body coordination

Healthy adults have no problem disconnecting their head movements from their torso for piloting, like looking elsewhere while riding a bike. This requires complex integration of multiple sensory inputs: vision, from the inner ear for balance, and proprioception, the body’s ability to sense movement, action and location.

For children, coordination of torso and head movement is in development, so differences with adults is to be expected. But the EPFL study goes against the ontogenetic model describing the development of upper body coordination that has dominated for the past 25 years, which predicts a one-directional transition from rigid control to a decoupling of the head-torso system, and that postural control is essentially mature at 8 years.

“The model states that from the acquisition of walking around 1 year until 6-7 years, children will control their upper body as a whole with rigid links between the trunk, head and arms. After this age, the children gradually learn to control all their joints independently, but resort to the rigid strategy in challenging conditions,” continues Miehlbradt, who is currently finishing a postdoc at the University of Lausanne (UNIL). “Instead, we found that when using a virtual system controlled by body movements, the younger children try to move their head and body separately, while the adults use the rigid strategy.”


Voorbeeld is dat je eigenlijk ook in niet VR games bijvoorbeeld ziet dat (jonge) kinderen vaak hun hele lichaam bewegen bij het spelen met een controller. Dus om rechts af te slaan met een auto draaien ze met hun hele lichaam die kant op welke ze op willen gaan.

Om wat verder in te lezen:
https://newsroom.ucla.edu...h-by-ucla-neuroscientists

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 10 januari 2022 16:20]

Dat was geen scheelkijken, je moest door het plaatje heen op je schoenen bv. focussen, dat is wat anders dan de oogafwijking scheelkijken.
"Zo mogen gebruikers van de headset officieel volgens Oculus' servicevoorwaarden niet jonger zijn dan dertien jaar, maar dat controleert Meta volgens Kidron niet voldoende"

Dit kan je op geen enkele manier voldoende softwarematig controleren zonder een identificatieplicht gecombineerd met een biometrische scan. Dit is dan ook gewoon de verantwoordelijkheid van de ouders, dan wel de aanwezige verantwoordelijk volwassene.
Klopt. Dit is dan ook precies de reden waarom alle tech giganten lobbyen voor een online digitale identiteit, zodat ze dit soort dingen wel kunnen gaan controleren.. De tech giganten zeggen tegen overheden: Jullie willen dat we controleren, blokkeren, etc., maar dat kunnen we niet, als jullie nu een digitale online identiteit maken wordt dan een eitje...
De fysieke porno magazines (bestaan die nog?) hebben ook geen verificatie of wat dan ook.
Webbrowsers zelf ook niet.

In mijn ogen is het dan ook voornamelijk taak aan de ouders dat met name kinderen < 13 dit ding niet ongecontroleerd in handen krijgen voor ze alle verantwoordelijkheid afwimpelen op de leveranciers van de diverse technieken. Je moet jonge kinderen dan ook niet zomaar toegang tot een webbrowser geven. Wanneer Meta/Facebook dit duidelijk ook gaat marketen aan kinderen is het mijn inziens wel een ander verhaal.

En als je als ouder je kinderen ouder dan 13 niet vertrouwd met een oculus zonder deze beperking opleggende technieken vertrouw je ze dan wel met een mobiele telefoon/tablet/laptop met een webbrowser?
Ik begrijp uit het bovenstaande artikel dat ouders geen mogelijkheden hebben (meekijken bijvoorbeeld).
Als jij als ouder of verantwoordelijke niet kan zien of een kind zo'n headset opheeft heb je hem niet goed opgeborgen, of moet je nodig een afspraak maken bij de opticien.
Ik denk dat jij eens naar de opticien moet, ik schreef MEEkijken en niet of je kind die headset op heeft.
Onder de 13 mag je hem volgens de voorwaarden niet gebruiken, er is dus geen reden voor een kind onder de 13 om hem uberhaupt op te hebben, dus meekijken hoef je niet te doen.
Dat kan dus wel je kan hem koppelen aan een telefoon en dus meekijken. En met streamen vanaf de pc kun je op de pc meekijken.
Ik krijg de indruk dat met steeds meer regeltjes het ouderlijk toezicht wordt uitgehold. Want het is toch de primaire taak van de ouders om er op toe te zien dat hun kinderen niet of niet teveel gebruik maken van zaken die (eventueel) schadelijk kunnen zijn?

Soms stel ik mij de mensheid voor over een jaar of 1000. Luie, blubberende domkoppen... (zoals de film Wall-E van Pixar dat zo mooi liet zien).
zegt binnen twaalf uur al meer dan honderd mogelijke schendingen van Meta's servicevoorwaarden te hebben gevonden in de applicatie VRChat.
Vind ik een vrij stemmingmakende manier om te zeggen dat VRchat letterlijk een kleutertuin is. Het bestaat grotendeels uit gillende kinderen die absoluut jonger zijn dan 13.

Dan vraag ik me luidop af wat er hier juist van facebook verwacht wordt: Het zijn wel degelijk de ouders die deze accounts aanmaken (danwel gewoon de kinderen op hun account laten spelen), de software installeren en het aan hun gremlins kinderen geven. Geen enkele vorm van verificatie gaat dit tegenhouden. Komt nog eens bij dat vrchat een derde partij is: Je kan hem ook op steam VR spelen, dus moeten we ook steam gaan beboeten?

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 10 januari 2022 13:03]

Er is een reden waarom PCVR Quest ontwijkt in VRchat.
Questkids verpesten de hele sfeer.
Erger nog, er vind veel ERP plaats in vrchat. En ik weet niet wat erger is, kinderen die er om heen schreeuwen, pubertjes die op afstand mee kijken. of zelf meedoen.

Dus ja, Quest heeft zeker een toezicht ding nodig.
Waar staat ERP in dezen voor? Zal vast geen enterprise resource planning zijn, en een snelle zoekactie leverde niets anders relevants op.
erotic role play.
Toch grappig dat men nog steeds refereert naar Oculus, terwijl dat eigenlijk niet meer bestaat. De Oculus Quest 2 noemt nu Meta Quest 2. Ik denk niet dat hun nieuwe naamstrategie een goede zet was, want Oculus was wel een sterk merk.
De VR brillen zijn zo ontworpen dat je ontspannen kijkt naar schermen. Dit is afgestemd op ver kijken (dezelfde als je naar buiten kijkt) en dus NIET dichtbij lezen zoals op je smartphone of tablet.

Weet je ook waarom we zonder veel problemen 12 uur in VR kunnen blijven doen zonder dat ogen pijn gaan doen. Ik zit al 3 jaar elke dag in VR, ook al ben ik volwassen. Ik kan verschil voelen tussen smartphone kijken en VR Bril. Smartphone is just meer focussen omdat het echt dichtbij is (net als boek lezen). In VR voel ik geen spanning in ogen, en kan ik rustig voor zich kijken.

Het heeft dus geen gevolgen voor kind zicht als het goed is. Alleen omdat content niet afgeschermd is, in VRChat is er geen enkele kindslot aanwezig op elke wereld of avatar. Hierdoor kan kind dingen zien die eigenlijk bedoeld zijn voor volwassenen. Ook kunnen spelers omheen activiteiten doen die niet geschikt zijn voor kinderen. VRChat heeft zelf geen kinderslot, maar is wel 13+ rated.

Ik ben wel mee eens dat Meta/Quest kinderslot moet hebben. Dat wil zeggen, ouder moet het eerst unlocken met code en dan aan kind geven om te kunnen gebruiken. Ik verwacht dat er misschien apps komen met timer en kinderslot in Oculus Store, tenzij ze er al bestaan. Dit voorkomt ongevraagd gebruik. En je hebt browser ook nog. Maar daarnaast moet ouder niet Q2 geven aan kind jonger dan 13 jaar! Daar is het niet voor bedoeld.

Wacht dus verder af wat Meta gaat doen met dit bericht.
Ik ben wel mee eens dat Meta/Quest kinderslot moet hebben. Dat wil zeggen, ouder moet het eerst unlocken met code en dan aan kind geven om te kunnen gebruiken. Ik verwacht dat er misschien apps komen met timer en kinderslot in Oculus Store, tenzij ze er al bestaan.
Als het ook maar gewoon helemaal uit kan. Ik heb geen kinderen en wil niet steeds een code in hoeven voeren.

Gewoon optioneel zoals ook in Android en iOS lijkt me prima. Maar Meta is heel erg op de kindvriendelijke toer aan het gaan dus ik vrees dat het daar niet bij blijft. Laatst nog iemand die geband werd omdat ze "shit" zei.. En de mensen die het spelen noemen constant kindergekrijs.

Grappige is dat ik van dat kindergekrijs ook altijd last had met CoD MW2 toen ik dat nog speelde, daarom zette ik de voice chat altijd uit. En dat is niet bepaald een kindvriendelijke game.. Kennelijk geven zoveel mensen er toch niet echt om.
Vroeger waren er van die 3D-plaatjes waarbij je scheel moest kijken.
Dit hou je niet uren.

Probleem met schermen, is je ogen lui worden. Omdat de focus niet veranderd en volgens mij is dit bij VR het zelfde.
Probleem is bij een scherm dat je ogen onnatuurlijk lang dichtbij focussen. In de natuur zullen je ogen voor het grootste deel van de dag veraf scherpstellen. En bij VR focus je ook gewoon veraf en niet dichtbij door de fresnell lenzen. Onderzoek heeft daarom ook nog geen schade vast kunnen stellen bij het gebruik van VR. Natuurlijk lopen er nog langdurige onderzoeken.
Bij VR, zitten de schermpjes toch maar een paar cm van je ogen af? Ik kan mij voorstellen,d at je ogen lui worden, als je dit uren en uren doet.

Voor mijn werk, heb ik juist 2 schermen op verschillende afstanden staat. Om mijn ogen bezig te houden.
De schermen wel ja, maar het gaat om de manier waarop het licht in je ogen binnenkomt. Door de fresnel lenzen komt het licht op dezelfde manier binnen als van een object dat veel verder weg staat. Je ogen focussen dus niet dichtbij, maar gewoon veraf.

Overigens helpt een scherm op een iets andere afstand zetten dan het andere scherm niet echt. Je ogen moeten elke zoveel minuten een keer echt ver weg (6m+) scherpstellen om gezond te blijven. Het is dus beter om elke 10 of 20 minuten even echt de verte in te turen.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 10 januari 2022 12:58]

Dank je voor de extra uitleg over VR.
Bij VR, zitten de schermpjes toch maar een paar cm van je ogen af?
Daarom dat er sterke lenzen voor zitten. Ik weet weet niet goed jouw zicht is, maar ik kan helemaal niet focussen op een scherm dat op 2 centimeter voor mijn ogen zit :p
Gelukkig hebben ze nu de Meta Quest 2 ;)
Lifeinvader Facebook Meta heeft geen moreel besef. Daar telt alleen geld en ze gaan over lijken om dat te maximaliseren. Wanneer zien mensen en controlerende instanties dat eens nou eens in!? Goed dat dit in het nieuws komt en wederom aangekaart wordt, maar dit is toch geen verrassing?

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee