Volition onthult Saints Row-gameplay, vijandige facties en hoofdpersonen

Ontwikkelaar Volition publiceert een nieuwe trailer waar gameplay van de aankomende Saints Row-reboot in te zien is. In de video geeft het bedrijf daarnaast meer informatie over de hoofdpersonages, de omgevingen en de drie vijandige facties waar de Saints tegen strijden.

In de Saints Row-reboot bouwt een groep vrienden onder leiding van The Boss een crimineel imperium op, zo legt de ontwikkelaar in een uitgebreide video uit. De speler bestuurt The Boss en kan hem of haar helemaal naar eigen inzicht ontwerpen. Daarnaast staan Eli de zakenman, Nina de autoliefhebber en Kevin de shirtloze wannabe tv-kok centraal in het verhaal. Spelers krijgen de vrijheid om hun criminele Saints-organisatie zelf in te richten, al geeft Volition geen voorbeelden van de manieren waarop dat zou kunnen.

Wel laat het Amerikaanse bedrijf weten dat er drie hoofdzakelijke vijandige facties in Saints Rows Santo Ileso actief zijn. Marshall is een machtige multinational, uitgerust met futuristisch wapentuig. De Panteros bestaan uit zwaarbewapende agressievelingen van de straat. Tot slot vechten de Saints tegen de Idols, anarchisten die niet specifiek goed kunnen vechten, maar in massa's op de speler afkomen.

Daarnaast geeft Volition meer informatie vrij over de omgeving van de nieuwe Saints Row. De reboot speelt zich af in Santo Ileso, een fictieve stad in het woestijnachtige zuidwesten van de Verenigde Staten. Het motto van de stad luidt "keep it strange" en volgens de ontwikkelaar is het de ideale plek om een crimineel imperium op te bouwen, aangezien wethandhaving er niet van de orde is.

De Saints Row-reboot werd eerder deze week tijdens de Gamescom 2021 aangekondigd. De oorspronkelijke onthulling bestond uit een volledig computergegenereerde trailer met enkele seconden gameplay, helemaal aan het einde. De reacties van fans liepen uiteen, al lijkt er veel kritiek te zijn op de game vanwege het verschil in stijl vergeleken met de uitgesproken, satirische voorgaande delen.

De betreffende trailer heeft op het moment van schrijven op YouTube ruim 22.000 duimpjes omlaag gekregen en ruim 16.000 duimpjes omhoog. De nieuwste trailer heeft vooralsnog meer positieve dan negatieve stemmen. Volition onderstreept in een reactie op Twitter dat het achter de nieuwe stijl van de game staat. Saints Row komt op 25 februari 2022 uit voor pc en consoles.

Door Yannick Spinner

Redacteur

27-08-2021 • 19:33

41 Linkedin

Reacties (41)

Wijzig sortering
Ik was onverschillig over de eerste trailer, maar dit smaakt toch wel weer naar meer.

Het lijkt tóch alsof de toon ergens tussen SR2 en SR3 in ligt, meer richting 2 dan 3 gezien de gameplay die ze tot nu toe (mondjesmaat) hebben laten zien, met nadruk op downtime en opbouwen ipv over the top militaire interventies, mutanten en zombie invasions. Des te meer ik zie, des te enthousiaster ik over deze nieuwe telg wordt.

Mike Watson was ook positief over de nieuwe richting in een bericht van enkele maanden geleden. Ja, hij was 'in dienst' bij Volition, maar een grotere SR2 fan bestond niet, dus ik kijk hier toch wel naar uit.

[Reactie gewijzigd door Khrome op 27 augustus 2021 19:56]

Inderdaad, hier worden daadwerkelijk snippets getoond die weer "Saints Row" schreeuwen. Wat ik me alleen afvraag: in hoeverre "mag" dit nog Saints Row heten? De gang in alle vorige delen heet "Third Street Saints", wat geet het nu worden? Want aangezien ze volledig self-made gaan zijn verwacht ik dat ze ook een eigen naam gaan hanteren. Daarnaast ben ik nog altijd sceptisch over de karakters zelf, ik vraag me af hoe die dynamiek gaat zijn.
Ja ik vond het een vreselijke video, en was niet de enigste, de meerderheid gaf hem een duim omlaag.
was niet de enigste, de meerderheid gaf hem een duim omlaag.
Dat zegt niks... het is gewoon meeloop gedrag.
Meeloopgedrag? De eerste aankondiging is 50/50 qua stemmen, dus je moest echt je eigen mening vormen.
Of het daardoor beïnvloedt wordt of niet, je kunt wel zien wat mensen als comments achterlaten en hoe er voorheen gestemd is. Dat zou mensen mogelijk wel kunnen beïnvloeden.
Voor mij juist het tegenovergestelde, een bevestiging voor 'just one of these again..'. Niet impressed over wat ze hier laten zien op verschillende vlakken.

Op een afstandje ziet het er gewoon weer uit als een Saints Row X met ook graphics uit die zelfde tijd. Er is niet echt geinnoveerd, er lijkt niet méér mogelijk te zijn dan dat er eerst was en in summary is het best wel generic, niets speciaals.

Zelf had ik gehoopt dat ze echt even terug gingen naar die roots van Saints Row 1 en daar de reboot op baseerde. Maar helaas ze blijven een beetje bij die silly, over de top goofy stijl. Jammer.

Als we nog even iets verder gaan, had ik gehoopt dat ook deze studio eens verder zou gaan dan het uitmelken van die ene brand die het eens goed heeft gedaan. Om een van de eerste sprekers maar even te quoten in de video "Where do you go from there...?"..."Lets do a reboot yay". Een nieuwe IP, met elementen van, had de betere keuze geweest.

[Reactie gewijzigd door zippy1990 op 27 augustus 2021 20:04]

Zelf had ik gehoopt dat ze echt even terug gingen naar die roots van Saints Row 1 en daar de reboot op baseerde. Maar helaas ze blijven een beetje bij die silly, over de top goofy stijl. Jammer.
Ik denk dat ze express een beetje bij 1 zijn weggebleven, meen te herinneren dat die toch wel veel vergeleken werd met GTA, als zijnde een 'halve kloon'. Terwijl het bij 2 al veel meer een eigen serie was, al wel een tikkeltje over the top, maar lang niet zo extreem als SR3.
Ik zou wel benieuwd zijn naar de verkopen als je een halve kloon van GTA op de markt zet. Of zouden ze er rechtmatig gezeik mee hebben gehad dat ze daar vandaan blijven?
The characters looks like first year gender studies students.
Je maakt er een grap van maar ergens heb je wel een punt. De hoofdpersonages* voelen zo ontzettend generiek aan alsof ze zo uit een Netflix/tiener TV serie stappen, ze hebben totaal geen Saints uitstraling. Dat is jammer want dat doet, voor mij, afbreuk aan het geheel.

Met het design van de hoofdpersonages, en het klimaat anno 2021, ben ik ook heel benieuwd hoe met de humor en politieke incorrectheid zit in dit deel.

*Uiteraard is het uiterlijk van jouw personage aanpasbaar, maar dat veranderd niks aan de dialogen en onderlinge humor/grappen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 27 augustus 2021 21:14]

Dat vind ik wel vrij typisch aan Saints Row. Proberen te scoren met een erg generiek idee over wat de jonge spelers leuk vinden tegenwoordig. Vrij oppervlakkig allemaal. Kan nog steeds leuk zijn natuurlijk. De vorige delen waren definitief veel lekkerder te spelen dan bijvoorbeeld Watchdogs.

Komen beide uiteraard niet in de buurt van de kwaliteit van GTA V. (Smaak buiten beeld gelaten)
Waarom zijn er zoveel die dit niet in willen zien?
De vorige delen waren precies wat je aangeeft:
Proberen te scoren met een erg generiek idee over wat de jonge spelers leuk vinden tegenwoordig.
Deel 3 opgestart, was gratis op epic store, alles wat populair en stoer was in die tijd zit in de games. Veel dingen die niet meer kunnen, dit is de hedendaagse versie. Zie het probleem niet.
Veel dingen die niet meer kunnen
Onzin. Mensen zijn gewoon jankerds geworden en zijn te snel op hun tere zieltje getrapt. Heel de wereld moet wijken vanwege de mening van een handjevol. Terwijl als de meerderheid (meer dan een handjevol) dát juist weg wil hebben, kan het weer niet.
Je behoord niet meer tot de meerderheid Richyyyy, heb me daar ook in neer moeten leggen.
Het is zo plat en banaal, geef het een poging en je zult snel dezelfde conclusie trekken.
GTA: Jersey Shore
wel grappig dat dit nu komt net nadat saints Row 3 gratis is op epic games
Dat is natuurlijk allemaal onderdeel van dezelfde marketingcampagne. Zoiets is geen toeval, de nodige afdelingen willen een hype creëren rond het spel en oude spellen weggeven is een makkelijke manier om populariteit naar het merk terug te brengen.
FYI, voor iedereen die SR3 remastered heeft gedownload, COOP werkt op dit moment voor heel veel mensen niet!
Co-op gebruik ik toch niet, dus dit is voor mij niet veel van toepassing.

De epic games versies hebben wel wat meer problemen zoals met RTC3 dat de Options,TXT 'cheats' niet werken
Hoe tof zou het zijn geweest als ze een échte reboot hadden gedaan. Serieuzere ondertoon met bendes tegen elkaar. In die wereld. Laat het dan maar een GTA kloon zijn. Dat maakt toch niks uit? Nu is het een Fortnite / Watch Dogs 2 kloon.
Meen dat Volition eigenlijk met een andere IP wilde komen en dat na jaren niet is gelukt. Aangezien ze dezelfde oude engine gebruiken zou het mij niets verbazen als ze gewoon nieuwe inhoud in het oude jasje (lees: engine) hebben gegooid omdat ze niets beters hadden.

Saints Row 1 was qua performance niet bepaald goed en de SR2 engine (wat voor zover ik weet ook die van 3 en 4 is) leent zich niet echt voor de inhoud van 1: qua physics e.d past het wel bij het over-the-top van 3 en 4.

Combineer dat met de duidelijk Epic Store shill (we weten inmiddels dat als je daar een exclusive tekent je weet dat je geen knaller van een game hebt maar toch wil cashen) en dit lijkt mij meer een voorlopige placeholder. Zo van 'kennen jullie ons nog'. Dat of het is een laatste stuiptrekking alvorens de studio net als zovelen verdwijnt.
Hitman 3 is ook een timed exclusive en toch echt wel een uitstekende game. Sommige developers hebben blijkbaar toch een andere reden om de ziel te verkopen aan epic.
Was dat niet om onder de samenwerking met de publisher uit te komen?
Even Googlen hoe het ook alweer zat:
they state in the announcement of Epic Games exclusivity that this is allowing them to finally self-publish instead of being beholden to Square Enix whims.
Exact en begrijpelijk vanuit dat perspectief. Het is 1 van de 2 games die ik gekocht heb op de epic store. Naast de 150 gratis games die ik daar heb is de andere waar ik voor betaald heb iets van Ubisoft. Gekocht met 10€ korting en deze zit toch net als de rest in Uplay.

Er zijn nog 2 andere (timed exclusives) waarvan ik toch echt wel zou zeggen dat het knallers zijn trouwens, Borderlands 3 en Tony Hawks Pro Skater.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 29 augustus 2021 09:13]

Tja, als je zo erg in de verdediging moet om aan te geven dat je denkt dat dit de juiste route is, dan zegt dat denk ik toch wel een hoop.

Maar dat is logischerwijs het probleem als je meerdere totaal verschillende games onder dezelfde IP schaart: Far Cry van nu lijkt totaal niet op Far Cry 1 en 2 (laatstgenoemde ook niet op deel 1 maar dat terzijde) dus krijg je verschillende Far Cry-fans. Exact hetzelfde met Assassins Creed; eerste delen lijken niets op de generic (i.m.o) trash van nu dat volgeplempt zit met dezelfde 'missies'.

Daar komt natuurlijk bij dat Volition dit heus niet voor niets doet. De argumentatie van de studio was dat bepaalde dingen in de jaren dat Saints Row 3 en 4 het licht zagen wel door de beugel kunnen en nu niet. Dan krijg je uiteraard een groep mensen die dergelijke argumentatie volgt omdat zij achter die gedachte staan. Blijft dat wel jammer dat Volition naar mijn idee met hun grofheid in SR altijd al een beetje een middelvinger richting de gevestigde orde gaven en hiermee juist volledig doorslaan richting het 'woke'-kamp. Je haalt het toaal grove uit een spel waarin dat juist de hoofdrol had: wat hou je dan over om tof te vinden? Afgezien van het moeten liken uit principe omdat je anders wordt geschaard onder de haters (zoals Volition al doet op Twitter zodra je zegt dat het je niets lijkt).
Vreemd, ik heb nooit iets meegekregen over een tweedeling tussen Farcry fans, daar hoor ik voor het eerst over. Ik heb ook nooit iets gehoord van een groep AC spelers die de voorkeur geven aan deel X en een andere groep die liever deel Y heeft.

Daar tegenover hoor ik (met name sinds Third en toen ik aan de serie begon) niks maar dan ook NIKS anders dan gezeik en gezeur over Saints Row en de onoverkomelijke kloof tussen Saints Row 1/2 en 3/4 fans. Hell, zelfs in de laatstgenoemde groep is er een aftakking van mensen die SR4 toch wel een beetje te ver vonden gaan waar 3 nog enigzins het voordeel van de twijfel kreeg.

Nu is er deze trailer (ik heb de announce trailer nog niet eens gezien) en het zeuren gaat gewoon door want het is blijkbaar wéér niet goed... het is om moedeloos van te worden. Ik heb een grondige tyfus pesthekel aan álle zogenaamde Saints Row "Fans". Iedereen. Dat gekut elke keer, al TIEN jaar lang sinds Third, NIKS anders dan kots moeten lezen in alle artikelen wat over SR ging. Ben er gewoon klaar mee.

Euh, no offence Richyyyyy..

Maar echt, ik weet nu al weer dat in élk artikel wat over deze reboot zal gaan er elke keer weer negatieve reacties te lezen zullen zijn. Menigeen zal weer beginnen over SR1/2, (bijna) niemand zal dat doen over SR3/4 want die tellen niet. Iedereen zal deze game weer vergelijken en tegenover GTA leggen, de gameplay, de graphics, wat je allemaal kan doen in de game, de personages, en dan moet SR het uiteraard ontgelden.

Leuk vooruitzicht weer. Toppie, kijk er naar uit... Oh ja, GTA en GTA fans haat ik dus ook.
Fuck Rockstar.

Fijne avond iedereen :) Excuses voor deze Tweakers onwaardige post.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 27 augustus 2021 21:10]

Je vergelijkt nu de negatieve ontvangst van deel 3 en 4 met het nieuwe deel. Daar zit toch echt een groot verschil in, want de oude aankondigingen waren zeer positief ontvangen:
https://youtu.be/csTf2Z7xlQ0
https://youtu.be/M16rJw-H3Gg
Ja daar zie je meer likes dan dislikes inderdaad, veel meer. En dat weet ik ook wel. De games hebben het ook gewoon goed gedaan, maar dat zeg ik, in artikelen zag ik toch andere reacties en daar ergerde ik me altijd zo aan. Moet ik niet doen maar toch... De bekende vocal minority die je het meeste ziet, en ook hier zie ik weinig positieve reacties. Het is gewoon niet leuk als je een game vet cool vind, je gaat het internet op en ziet alleen maar mensen die de game afkraken.

Maar ik maak me geen zorgen, de nieuwe game gaat het ook gewoon goed doen en zal vast ook wel goeie rescensies krijgen maar ik huiver al voor de negativiteit in de reacties bij toekomstige artikelen. Ik beloof bij deze dat ik zo min mogelijk naar de reacties zal kijken als ik al uberhaupt op een artikel klik en dat het bij bovenstaande rant blijft.
Vreemd, ik heb nooit iets meegekregen over een tweedeling tussen Farcry fans, daar hoor ik voor het eerst over. Ik heb ook nooit iets gehoord van een groep AC spelers die de voorkeur geven aan deel X en een andere groep die liever deel Y heeft.
Dat begon al direct bij Far Cry 2, waar deel 1 door Crytek is gemaakt en zich afspeelde op een tropisch eiland met een azuurblauw en zandbruin kleurenpallet is deel 2 volledig gemaakt door Ubisoft die rechten op de naam had en speelde die zich af in Afrika met een volledig bruin kleurenpallet. Ik heb deel 2 geprobeerd te spelen maar het kon mij gewoon niet bekoren, alles wat ik vet vond aan FarCry 1 op de zandbak na was voor mij absent in FarCry 2. Vooral de sfeer was het gewoon niet voor mij.

FarCry 4 is de eerstvolgende die ik heb gespeeld, en die vond ik dan wel weer vet, er zat wel weer genoeg tijd tussen.

En met Saints Row vond ik deel 1 ook fantastisch, ze hebben toen echt een gat gevuld in de afwezigheid van GTA en ik heb me uitstekend vermaakt met die game die toen nog een “realistische” insteek had. Alle overige Saints Rows heb ik laten liggen, de over the top gameplay die per deel erger werd trekt mij gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 31 augustus 2021 11:13]

Inderdaad haat is nergens goed voor en opkroppen ook niet en gelukkig is daar Soulsborne, Doom, Wolfenstein etc. voor uitgevonden dan kun je daar ergenis en agressie in kwijt en ik zie Saints en GTA als verschillende spellen maar wat heb jij tegen Nintendo spelers als ik vragen mag want er zit nogal een smerige toon in die comment... het lijkt wel op uitlokking naar iets negatiefs.
Nou ja figuurlijk dan, ik zit heus niet dagelijks als een soort Gargamel "Ik háát GTA fans!!" te grommen. Niks opgekropt hier, all is good.
Bedankt voor de info en nee dat dacht ik ook niet en ik heb zelf ook zo iets met GTA en hun spelers dat het volgens velen Het spel is terwijl ik met minder dan 100 uur met deel 5 alles al bekeken had.. tenminste ik verveelde mij dood en heb mijn characters definitief verlost O-) rip GTA account.
"De nieuwste trailer heeft vooralsnog meer positieve dan negatieve stemmen."

Herstel dat maar alvast.
In ander nieuws, IdolNinja is overleden. Hij was de community manager van Volition, onder andere bekend van de Gentlemen of the Row mod die Saints Row 2 op PC enigszins speelbaar maakte. De Saints Row 2 rerelease waar hij aan werkte zou ondanks zijn overlijden gewoon nog uitkomen. Om eerlijk te zijn kijk ik daar meer naar uit. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 augustus 2021 23:56]

Wat een afgang voor de series. Ipv van terugkeer naar 2 en 3 ziet er als generiek woke-gekleurd spel uit.
De hoofd personage kun je zelf creëeren en aanpassen dus dan is er een beter balans :+ maar ik zie het ook wel en niet alleen dat maar The Boss was dacht ik een jongen maar dan kom je er achter dat het een meid is in de richting van emo punk... niet dat daar iets verkeerds aan is maar er is duidelijk een boodschap in de trailer.

Als elk spel een character creation of aanpassing zou hebben dan kunnen de Studio's hun gang maar gaan met hun boodschap en dan kan de speler dat weer aanpassen naar hun eigen smaak en idee :) daarom ben ik RPG speler.
Ik vond Saints Row 2 en 3 fantastisch, maar deel 4 was voor mij al een pak minder en heb ik nooit uitgespeeld. Dat de open world games me al 'n tijdje de strot uit komen zal er ook wel mee te maken hebben.

Deze reboot ziet er dan weer uit als een bende tiktokkers in Fortnite, dus die sla ik zeker over.
Persoonlijk ben ik meer fan van Saints dan GTA en de vorige delen hadden een betere sfeer hebben maar deze reboot ben ik ook wel enthousiast over dus maar wachten op meer info en dan verder kijken.