Microsoft brengt Windows Server 2022 uit

Microsoft heeft Windows Server 2022 uitgebracht. De nieuwe versie heeft onder meer standaard https en TLS 1.3 aanstaan en vervangt het verouderde Internet Explorer in de software voor de nieuwe versie van Edge op basis van Chromium.

Microsoft heeft een uitgebreide changelog online gezet. De verbeteringen richten zich op drie gebieden, namelijk beveiliging, het applicatieplatform en beheer via en integratie met Azure. Op het gebied van beveiliging is onder meer TPM 2.0 standaard geworden ten opzichte van de vorige versie, naast TLS 1.3. In de Azure-versie van Server 2022 zit de functie Hotpatch om op VM's updates te pushen zonder dat een reboot nodig is daarna.

Op het gebied van applicatieplatform zijn containers veel kleiner geworden, tot ongeveer 40 procent. Daardoor moeten ze sneller starten en beter presteren. Ook is er ondersteuning voor SMB-compressie, waardoor gebruikers niet langer eerst bestanden hoeven te zippen om ze over netwerken met weinig bandbreedte te versturen.

Windows Server 2022 zal tien jaar lang ondersteuning krijgen, waaronder vijf jaar reguliere ondersteuning en vijf jaar verlengde ondersteuning. Er komen drie versies, namelijk Standard, Datacenter en Datacenter: Azure Edition.

Windows Server 2022

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

23-08-2021 • 14:01

127

Submitter: robcoenen

Reacties (127)

127
119
44
2
0
54
Wijzig sortering
Voor degene die aan de slag willen gaan staat de 180 dagen proefversie nu ook op het Microsoft Evaluation Center. (beschikbaar als een VM op Azure, als ISO en als VHD file)

Daarnaast nog een lijstje met bestaande versies en hun end-of-support datums:

Mainstream support end date
13-10-2026 Windows Server 2022 (algemeen, op de meest recente versie)
09-01-2024 Windows Server 2019 (algemeen, op de meest recente versie)
10-05-2022 Windows Server (20H2)
14-12-2021 Windows Server (2004)
11-05-2021 Windows Server (1909)
11-01-2022 Windows Server 2016 (algemeen, op de meest recente versie)

Extended support end date
14-10-2031 Windows Server 2022 (algemeen, op de meest recente versie)
09-01-2029 Windows Server 2019 (algemeen, op de meest recente versie)
11-01-2027 Windows Server 2016 (algemeen, op de meest recente versie)

Overige
10-10-2023 Windows Server 2012 (R2)
14-01-2020 Windows Server 2008 (R2) (end-of-life)
14-07-2015 Windows Server 2003 (R2) (end-of-life)

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 23 juli 2024 14:51]

volgens mij klopt je graph niet helemaal.
WIndows 2019 versie 1809 gaat niet tot 2024. (tenminste niet als latere updates sneller EOL hebben.)
Ik heb even mijn reactie aangepast n.a.v. jouw opmerking en andere benamingen gebruikt. Dat maakt het inderdaad wat eenvoudiger af te lezen. :)
De Annual release versies in jouw overzicht heten geen 'windows server 2019' maar 'windows server'
Dus bijvoorbeeld Windows Server, version 2004
Windows Server 2012 is inmiddels ook al EOL.
Neen support was verlengd. De gemelde datum klopt.
Nieuwe datum 10 Okt. 2023
Klinkt als een kleine incremental update als ik eerlijk ben. Wel handige en broodnodige dingen, maar geen grote changes. Jammer dat ze het dan ook niet als update aanbieden!
Denk dat hij gratis update bedoelt omdat hij vindt dat er niet veel veranderd is ;)
Daarvoor zou je 'Windows Sever' moeten nemen en niet de versies met een jaartal.
Dan heb je het 'recht' om regelmatig te updaten. Dat moet je dan ook wel doen om ondersteund te blijven.
In de basis is het dus ook Windows 10 21H2 en vergeleken met 1809 waar server 2019 op is gebaseerd, is er inderdaad niet ontzettend veel veranderd nee.
Wel weer 10 jaar updates support en dat is toch wel hetgeen wat het geld voor een upgrade rechtvaardigt.

Verder dus de laatste server versie gebaseerd op Windows 10 zeg maar, waarvoor geen TPM 2.0 vereist zal zijn.
Ikzelf ben ook aan het kijken of het misschien handig/leuk is om (prive/thuis) Windows server 2022 geïnstalleerd te krijgen als dual boot naast Windows 11 ( uiteindelijk ) of als enige OS op systemen die geen TPM 2.0 hebben.
Alhoewel er wat haken en ogen aan kunnen zitten, al dan niet qua licentie wil je dat een beetje netjes doen, heb ik in het verleden en zeer recentelijk nog ook wel Windows server 2019/2016 gedraaid en viel het mij op dat het op de snellere ( niet perse modernere ) pc's erg soepel werkt.
Daarnaast is het net wat beter naar eigen smaak te configureren vind ik en heb je met veel minder mogelijke bloat te maken, zoals de Windows store en dingen als Onedrive.
Grootste nadeel is dat bepaalde software en dan met name antivirussoftware, dat deze niet zomaar werken op Windows Server en speciale ( dure ) licenties vereisten.
Windows Server komt dan wel met een meer uitgebreide versie van Defender, maar dit kan een groot nadeel zijn, net zoals met andere vooral op professionals en systeembeheerders gerichte software.
Verder zijn er wel wat aanbevolen aanpassingen die je moet doen, wil je het als PC/Workstation gebruiken, maar gelukkig bestaan daar dan ook guides voor zoals hier: https://www.windowsworkstation.com/win2016-2019/
Kan het eenieder in ieder geval aanraden dit eens te proberen, een preview ISO van 180 dagen is hier ook gewoon te downloaden bij Microsoft: https://www.microsoft.com...uate-windows-server-2022/
Je mist nog 2 nadelen:
Spelletjes werken vaak minder soepel met een Server editie van Windows. Grafische drivers zijn ook niet gecharmeerd van Windows Server edities.

Je hebt echter wel gelijk, het is een stuk prettiger om mee te werken, zodra je de nadelen weet te omzeilen.
Je kan betaande server (met 2012, 2016, 2019) redelijk eenvoudig updaten.
Gewoon setup starten, net zoals updaten tussen verschillende windows 10 versies zegmaar.
Win 10 21H2 -- komt maar door.
Dit zal waarschijnlijk de laatste Windows Server editie zijn die op Win10 gebaseerd is.
NT10.0 is tevens de kernel voor windows 11... Of bedoel je de UI?
Win11 is ook gebouwd op Windows 10 en die meldt ook dat het built 21h2 is.
Alle huidige identificatie/inventarisatie ziet win11 ook als win10. Dus ik denk dat die win10 21h2 er niet gaat komen.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 23 juli 2024 14:51]

Windows 10 21H2 is er ook gewoon, die heb ik draaien op mijn systeem.
Via Windows insider (release preview channel)
Win10H2 gaat er zeker wel komen. Microsoft stopt niet ineens met ondersteuning van oude OS-es na release van een nieuwe (denk aan service pack 3 van XP dat twee jaar na release van Vista nog uit kwam).
De grote vraag bij mij is, werkt IE11 mode in Edge nog in deze Windows versie? Dus maw is de IE11 rendering engine nog wel meegeleverd? Zo niet dan zullen veel bedrijven voorlopig vast zitten aan 2019.
ie11 staat nog gewoon op je systeem, net zoals bij windows 10
Maargoed een browser gebruik je waarschijnlijk/als het goed is bijna nooit op een server.
(ok voor sommige tools wel handig, zoals dell openmange of voor sommige zaken voor exchange beheer)

[Reactie gewijzigd door DDX op 23 juli 2024 14:51]

Zeker wel, Citrix omgeving :)

Hoewel Microsoft je liever naar VDI pusht natuurlijk en nog liever naar Azure Cloud Desktop zie ik server based computing voorlopig toch nog niet verdwijnen. Teveel voordelen.

Citrix ondersteunt zelfs al Server 2022 zie ik.

[Reactie gewijzigd door Marve79 op 23 juli 2024 14:51]

Citrix is toch ook een VDI?
Met VDI's wordt meestal client besturingssystemen bedoelt, Windows 10. En dan een VDI voor één gebruiker. Op een Citrix Server zitten vaak meerdere gebruikers. Dat is dus geen VDI maar SBC.

Maargoed what's in the name.
Kun je de vorige versie (2019 datacenter) eigenlijk kostenloos upgraden naar 2022 datacenter zoals ze doen bij hun regulier besturingsysteem (windows 10 -> 11).
Of houden ze hier hun licentie moet kopen per versie?
Waar denk je dat Microsoft o.a. zijn inkomsten uithaalt? ;)
Goed punt, had toch ergens de ijdele hoop dat ik kostenloos mijn server kon upgraden O-)
Wel als je een volume licensing agreement hebt met software assurance maar goed dan heb je de upgrade allang betaald
Wel jammer dat die Hotpatch functie niet in de 'offline' versie zit.
Gezien die versie "Azure Edition" heet, lijkt me dat redelijk logisch ;)
Windows Server 2019 Datacenter: Azure Edition.
https://techcommunity.mic...-hotpatching/ba-p/2201746
"is onder meer TPM 2.0 standaard geworden", maar niet vereist!
Draait in elk geval zonder problemen zonder TPM in een VM.
Geen Essentials 2022 meer?
Heb hem al geinstalleerd in een VM, maar moet nog even wachten met de nieuwe LTSC aangezien dat een betere kandidaat is voor 24/7 'normaal' gebruik :) ;)

Scheelt iig al heel wat werk straks voor m'n nieuwe post-install script dan.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juli 2024 14:51]

Dit is de nieuwe LTSC ?
Nee. Server 2022 heet geen LTSC meer aangezien het standaard 10 jaar support heeft.

De volgende 'echte' LTSC is nog niet uit (pas over paar maanden), en krijgt 'officieel' maar 5 jaar ondersteuning.

Deze server 2022 is gewoon makkelijk als blueprint en om m'n script op aan te passen. Scheelt later veel extra werk! =)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juli 2024 14:51]

Wat is jouw bron hiervoor dan ?

https://docs.microsoft.co...ndows-server-release-info
Windows Server 2022 (Long-Term Servicing Channel) (Datacenter, Standard)
Daar staat toch echt LTSC bij ?
https://docs.microsoft.co...ndows-server-release-info
Windows Server 2022 (Long-Term Servicing Channel) (Datacenter, Standard)
Downvotes waarschijnlijk omdat erg korte reactie was. Niet een gekke vraag, maar voor Tweakers net te kort - dit om ander commentaar dat alleen "lol" of "lmao" zegt te voorkomen.
Ondertussen ben ik nog steeds 2008 aan het upgraden naar 2016 :+
Dan ben je redelijk laat, gezien de support daarvoor al in januari 2020 gestopt is
Ach, ik heb recent na een half jaar al opgezegd bij een werkgever, omdat daar nog zaken op 2003 draaiden die niet eens ‘in progress’ waren qua updaten. Geen zin als er iets mis gaat verantwoordelijk te zijn voor de fallout.
Het verbaasd mij nog altijd hoeveel 2003 en SBS 2003 en 2011 ik tegen kom. Vooral in België, oost-Vlaanderen en Limburg, is het meer wel dan niet. “Werkt toch, hoef geen nieuw”

Je kan een hele map met nieuws berichten meenemen over ransomware, hacks en boetes voor bedrijven…. De gedachte is nog altijd “mij gebeurd dat niet”.

Nu verdien ik er goed geld mee want de meeste systeembeheerders stoppen ermee en andere bedrijven willen alleen een offerte voor nieuw en anders niet maar het blijft onbegrijpelijk.
Het verbaasd mij nog altijd hoeveel 2003 en SBS 2003 en 2011 ik tegen kom. Vooral in België, oost-Vlaanderen en Limburg, is het meer wel dan niet. “Werkt toch, hoef geen nieuw”
Ik probeer tegenwoordig uit te dragen dat je nieuwe melk moet kopen vóór de oude zuur is, en als melk belangrijk is voor je bedrijf dan moet je nog eerder zijn want soms heb je geen tijd om naar de winkel te gaan.
Varianten zijn: "Wat is de wettelijke bewaartermijn voor deze data? Oh, 7 jaar, je hebt nog maar 3 jaar support, moeten we daar niet iets aan doen?"
en "Je kan nog 1 jaar hulp van de leverancier krijgen bij de upgrade, daarna helpen ze je niet meer als het fout gaat."
Je kan een hele map met nieuws berichten meenemen over ransomware, hacks en boetes voor bedrijven…. De gedachte is nog altijd “mij gebeurd dat niet”.
Ik merk dat vaak niet eens duidelijk is waar het allemaal om gaat. Ze snappen zelf niet wat er te halen is en weten eigenlijk ook niet goed wat een datalek is. Dat is iets uit de krant. Waarom zou iemand hun oude website aanvallen, die is toch niks waard? Je kan hooguit de namen van de medewerkers zien, dat is toch geen datalek? Soms is het lastig uit te leggen dat de de meeste hacks meer lijken het jatten van een fiets dan op Oceans 11.

Lastig is wel dat IT stiekem best wel duur is en dat outsiders dat eigenlijk niet kunnen inschatten. Die zijn blij als ze de aanschafprijs bij elkaar geschraapt krijgen en houden er geen rekening mee dat de eerste inrichting maar een klein deel van de totale prijs is. Dan kan ik wel wijzen op de oude fietsen die voor de deur staan met twee dikke sloten er op die meer kosten dan de fiets zelf, maar het geld is op.
Wat ik vooral vreemd vind is, zeker in België bij de “wat kleinere” er een grote aversie tegen “cloud” is. Waarom zou je office365 in de cloud nemen voor 4 gebruikers als die oude stoffige Dell met sbs2003 nog prima functioneert.

Vooral “onveilig in de cloud” vind ik dan een leuke. Office365 is inderdaad vele malen onveiliger dan die sbs2003 die in een DMZ staat omdat de vorige systeembeheerder de firewall niet goed kreeg…
Wat ik vooral vreemd vind is, zeker in België bij de “wat kleinere” er een grote aversie tegen “cloud” is. Waarom zou je office365 in de cloud nemen voor 4 gebruikers als die oude stoffige Dell met sbs2003 nog prima functioneert.

Vooral “onveilig in de cloud” vind ik dan een leuke. Office365 is inderdaad vele malen onveiliger dan die sbs2003 die in een DMZ staat omdat de vorige systeembeheerder de firewall niet goed kreeg…
Een nadeel van cloud producten a-la office365 is dat het enorme paketten zijn die eindeloos configureerbaar zijn. Om het werkbaar én veilig te maken/houden moet je behoorlijk goed weten wat je doet. Uiteraard zijn er tal van partijen, waaronder Microsoft zelf, die je daar graag mee helpen maar daar zit wel een prijskaartje aan vast. En dan komen de vragen... Wat wil je met BYOD? Waar is je SIEM? Kan je Functionaris Gegevensbescherming even aangeven ...? Welke Defender licenties wil je? Wil je ook Azure RoepMaarWat? Zullen we Mobile Device Management ook maar doen?

En de consultants zeggen bij alles dat het belangrijk is en waarschijnlijk hebben ze nog min of meer gelijk ook, maar er komt geen einde aan. Met ieder nieuw onderdeel lopen de kosten verder op en is er meer werk om de boel te koppelen en te configureren. Je krijgt veel waar voor je geld maar goedkoper wordt het er meestal niet van. Al is het maar omdat ze van te voren niet genoeg uitgaven.

Na een tijd lang structureel te weinig uitgeven zal het behoorlijk schrikken zijn om te zien wat het eigenlijk kost. Helemaal als je eigenlijk niet weet wat je nodig hebt.

Ik denk dat het betaalmodel ook deel van de hobbel is. De meest cloud applicaties zijn diensten waar je per maand voor betaalt, dat voelt meer als huren dan kopen.
Zo zijn de gebruikersvoorwaarden typisch ook opgestelt, de leverancier is de baas en de klant heeft niet zo veel te kiezen. Morgen kan de prijs omhoog gaan of dienst worden gesloten. En als je een conflict hebt met de leverancier is dat lastig om je er zo ontzettend afhankelijk van bent.
Een oude wijsheid is sowieso dat je beter kan kopen dan huren als je iets veel gebruikt. Alleen al op die grond is het begrijpelijk dat mensen liever een doos kopen die ze ergens neer kunnen zetten dan een abonnement dat bij één gemiste betaling al je data weg kan gooien (even los van de vraag of dat ook echt gebeurt, zo wordt het ervaren en de zorg is op z'n minst verstandig te noemen).
Zo'n stuk ijzer kan natuurlijk ook stuk gaan en ook lokaal kun je al je data verliezen, maar het is allemaal toch wat tastbaarder en makkelijker te begrijpen.

Zijstraat: een voordeel van het 'per maand betalen' model is dat je de prijs van oud spul langzaam kan verhogen en zo stimuleren dat klanten blijven vernieuwen. Weinig argumenten werken zo goed als een gepeperde rekening.
die oude stoffige dell kost overigens aan stroom doorgaans wel paar honderd euro.
Altijd hetzelfde liedje 'het werkt toch', gevolgd door als het niet werkt 'gisteren werkte het nog wel'. Mijn antwoord 'eergisteren zij ik nog er iets aan te willen doen, maar toen werkte het volgens jou gewoon' kan de gemiddelde IT "manager" niet waarderen.

Ik vind het laakbaar handelen en ik vind dat hier wetgeving tegen moet komen, immers nu kan men pas iets als het al te laat is (en de potentiele klantdata dus al is gelekt).
Heel waar. Maar wetgeving gaat er niet snel van komen. De overheid gaat niet in eigen vel snijden :)

Ik werk bij een grote stad in Vlaanderen.
- Windows 7 wordt nog veel gebruikt.
- Veel tools moeten gebruikt worden onder IE vanwege geen ondersteuning.
- Momenteel zijn we aan het upgraden van Office 2010 naar 2013.
- De gemiddelde laptop is tussen de 5 en 7 jaar oud
- Office 365 zal komen, maar vermoedelijk nog niet het eerste jaar
En ga zo maar door..
Office 365 werkt niet meer voor windows 7. Dus succes :o
Dan zou ik al werk maken van Windows 7 naar Windows 10 te brengen. Die stap is gratis. Enkel kijken of dat oude meuk nog compatibel is.
die stap WAS gratis. Nu zal je er gewoon voor moeten betalen ( ook al zijn er misschien manieren om hem toch geactiveerd te krijgen ). De goedkoopste weg is nu een jaar abonnement Windows 10 Enterprise te nemen. Dan mag je 'gratis' Win Pro upgraden naar Windows 10 Pro omdat dit een vereiste is om gebruik te kunnen maken van de Enterprise functionaliteit.
Dan kun je beter verder kijken als er geen verbetering in zit...
Je weet niet of @Xanthine een extra ondersteuningscontract heeft.
14 jan 2020 was het einde van de extended support van windows server 2008 (https://docs.microsoft.co...indows-server-2008-2008r2)
Zolang je Microsoft betaalt, krijg je critical+security updates buiten de standaard/extended support period.
Gezien die behoorlijk aan de prijs zijn, ga ik uit van 'niet'.
Maar dan nog lijkt het me veel te duur om nu nog te gaan upgraden.
Dan ben je redelijk laat
Je weet niet waar Xanthine werkt, hij zou bv. bij een MSP kunnen werken waarbij nieuwe klanten binnen komen die juist nog die oude servers hebben staan. Datzelfde heel lang meegemaakt met Server 2003 na de EOL datum in 2015, vaak op super oude hardware. In veel gevallen gewoon geen fysieke server meer nodig.
Ach heb tot vorig jaar met Office 97 gedaan, officiele versie op CD, weet code uit mn hoofd inmiddels.

Word is maar een paar MB en doet hetzelfde als die van tegenwoordig.
Kan ik daarmee ook met meerdere gebruikers in hetzelfde document werken in Sharepoint?
Anoniem: 470811 @Rolfie24 augustus 2021 08:39
Nee, maar je kan hem wel documentjes sturen met malware er in }> ;)
Systemadmin van het jaar 😝
en dan kan je volgend jaar weer
Bah, 2016... traag om te patchen :/
Waar mogelijk zou ik 2019 toch proberen aan te praten.
Gewoon upgraden van 2008 naar 2012, en derna direct naar 2019. Werkt prima.
Waarom? Tijd terug SBS2008 naar 2019 zonder tussenstap. Voor Exchange moet je idd een tussenstap naar 2013 maken voor je naar 2019 kunt.
Ah, maar wij gebruiken MECM (SCCM) om te upgraden naar 16 of 19.
Die ondersteunt maar upgrades vanaf win2012.
Dus voor 2008 deden we eerst een snelle upgrade naar 2012 met een ISO, dan een geautomatiseerde upgrade naar 16 of liefst 19.
De meeste upgrades van 2008 waren destijds toch naar 2012R2, niet hoger. Dus geen extra tijd in iets beter gestoken.
In place upgrades zou zo maar eens niet direct kunnen nee. In de situaties waar ik mee zit is het gewoon een migratie, aangezien de onderliggende hardware op is of de installatie van de oude server niet naar wens is (tijd terug een Windows 2008R2 enterprise zonder licentie met alle roles ingeschakeld en Nederlandse installatie vervangen door 2019 in de juiste taal).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.