Amber Alert wordt nog niet afgeschaft op 22 juli

Amber Alert wordt op verzoek van de Tweede Kamer voorlopig nog niet afgeschaft. JA21, SP, VVD, PvdA, D66, DENK en BBB dienden een motie in om het waarschuwingssysteem te behouden dat per 22 juli zou worden afgeschaft.

De Tweede Kamer verzocht demissionair Minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus om de afschaffing van Amber Alert uit te stellen. Het verzoek werd door een ruime meerderheid gesteund.

De Tweede Kamerleden die de motie ondertekenden zijn bang dat berichten over vermiste kinderen minder snel verspreid zullen worden als er geen Amber Alert meer is, omdat dit systeem zowel nationaal als internationaal erg bekend is. Daarom wil de Tweede Kamer dat de regering gaat kijken naar een oplossing waarbij de naamsbekendheid van Amber Alert en de bijbehorende voordelen intact blijven.

Via het systeem worden meldingen verstuurd op social media en per sms als er een kind is vermist dat mogelijk in levensgevaar is. Amber Alert wordt gemiddeld twee keer per jaar ingezet. Grapperhaus gaat nu met de politie in gesprek over de toekomst van Amber Alert.

Het was de bedoeling dat de taak van het Amber Alert-systeem wordt overgenomen door Burgernet. Het contract met het bedrijf Netpresenter dat de technische ondersteuning voor Amber Alert levert, zou per 22 juli 2021 worden stopgezet. Het bedrijf was het niet eens met het stopzetten van de dienst en gebruikte begin dit jaar Amber Alert om een petitie te verspreiden om de beslissing van het kabinet ongedaan te maken.

Door Robert Zomers

Redacteur

24-06-2021 • 17:24

58

Submitter: systech2

Reacties (58)

Sorteer op:

Weergave:

Prima maar dan wel via een andere partij dan Netpresenter mag ik hopen?
Zou de naam Amber Alert niet geregistreerd staan bij het bedrijf? anders zie ik niet waarom het bericht op burgernet ook niet gewoon Amber Alert had kunnen heten.
Burgernet is een geregistreerde naam van de overheid.
https://www.boip.int/nl/merkenregister#/item/bx1442110
Toevallig wel net sinds een maand geleden aangevraagd.

Amber alert al wat langer door Netpresenter
https://www.boip.int/nl/merkenregister#/item/bx1143915

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 22 juli 2024 23:43]

Burgernet is niet het juiste systeem hiervoor.. omdat Burgernet ook wordt ingezet voor iedere gejatte fiets... zullen minder mensen het opvallen als een kind wordt vermist.
Ook is Burgernet onmogelijk aan te sluiten op de internationale systeem van amber alert.
1.Ze willen geen aansluiting op het systeem van amber alert, het bedrijf heeft afgedaan.

2. Een goed appontwerp zorgt ervoor dat het goed opvalt, pushmessage, een grote grote rode balk op de voorpagina etc.

3. Zo een belangerijk systeem zou niet in handen van een privaat bedrijf moeten zijn, die zomaar het contract kan opzeggen(dat hebben ze nu niet gedaan) of kan misbruiken voor een petitie(hebben ze wel gedaan). Burgernet is 100% eigendom van de overheid.
De Staat heeft samen met Amber Alert strenge eisen gesteld omdat als er teveel berichten komen... mensen die berichten negeren.
Ik krijg bijvoorbeeld om elke scheet wel een push melden van RTL Nieuws app.. die negeer ik nu standaard.. is ook gebeurd bij burgernet.. kreeg om iedere scheet een mailtje.
Hoe wil je Burgernet internationaal laten berichten dan?
is ook gebeurd bij burgernet.. kreeg om iedere scheet een mailtje.
Dan is dat geen Burgernet maar iets anders geweeat.

Burgernet stuurt immers geen mails, maar alleen pushberichten via de app, en SMS (als je daarvoor kiest), of evt spraakberichten (voor slechtzienden).

En Burgernet stuurt géén berichten over gestolen fietsen. Het wordt alleen gebruikt voor vermissingen en ernstige zaken als overvallen etc.
Mailtjes, nee...misschien opgegeven voor digitaal buurtonderzoek?

Geen berichten over fietsen?
Onwaar. Burgernet (regio Utrecht althans) stuurt weldegelijk berichten over gestolen (elektrische) fietsen.
Alsook over jeugd gezocht voor vernieling
Dit zal per regio verschillen;
Bij ons krijg je vrij veel meldingen in de app - maar zeker geen gestolen fietsen.
Overigens lees ik die berichten nooit - als het echt belangrijk is krijg je een push notificatie - en die zijn er niet vaak. Vorige week nog wel voor 2 vermiste meisjes, maar anders bijna nooit push.
De politie is aangesloten op een internationaal systeem, met 1 druk op de knop kunnen ze alle omringende landen(en meer) voorzien van de juiste informatie, daarna kan elke land zelf bepalen hoe ze die informatie verspreiden.

Nederland is niet het eerste land dat van amber alert af wilt.
Dan moeten ze burgernet uitbreiden met risico waardes waar je zelf bepaald vanaf welke waarde je gewaarschuwd wilt worden. e.g. gestolen fiets = 1, ontsnapte gewapende crimineel = 10
Of een categorie systeem waar je zelf een vinkje kan zetten bij bepaalde groepen.

Overigens snap ik nog steeds niet waarom ze niet gewoon met NL-alert de boel regelen. Nu is het weer tig systemen in de lucht houden voor kennelijk iets van 2 berichten per jaar. Kijk een mensenleven is ongekend veel geld waard daar niet van, maar een efficiëntere aanpak is altijd welkom.
Ik krijg via Burgernet anders alleen vermissingen door, héél sporadisch een overval waarbij daders op de vlucht geslagen zijn en soms via de mail nog een oproep als er een inbraak is geweest, maar that's it. Dus echt niet bij “iedere gejatte fiets”.
Het hoe en waarom ze het Amber Alert wilden stopzetten is mij nog niet duidelijk? Waarom zou je een goed werkend systeem stopzetten?
Omdat het een dienst is die door een bedrijf geleverd wordt, en dus veel geld kost. De politie heeft een eigen in-house alternatief: Burgernet.

Dit bedrijf heeft gewoon een goede lobby gevoerd de afgelopen tijd en dwingt de politie tot nog een contract via de TK, terwijl de Politie zelf over wil op Burgernet...
Ik ben benieuwd naar die berekening dan.. 'Omdat het door een bedrijf geleverd wordt' is niet echt een motivatie om het dan maar stop te zetten.
https://www.agconnect.nl/...kost-eenmalig-200000-euro

De jaarlijkse kosten voor amber alert zijn 1,1 miljoen. Beetje veel voor een paar berichten per jaar
Aha, Ja best veel maar hoeveel kost het alternatief? "Veel" is relatief he ;)
Probleem bij Amber Alert is dat het een stevige marketing machine heeft die graag vanalles als hun 'succes' wil claimen, en die doet alsof ze 'levens van kinderen redden'....maar feitelijk is de 'succesmarge' sterk te betwijfelen.

veel van de meldingen betreffen ofwel teenagers met thuisproblemen (merendeels al jongeren met een sociale problematiek die al langer bij hulpverleners bekend zijn) of ook jongere kinderen in gezinsstrijd (waarbij de oorspronkelijke regels met klem afraden om voor zulke gevallen de publiciteit grootschalig op te zoeken, omdat het lange termijns effect vaakl meer schade doet dan dat er een direkt gevaar bestaat).

In bepaalde gevallen van een gezinsdrama is het vaak zo geweest dat de inzet sowieso veels te laat is (meer dan 24 of soms 48 uur na de verdwijning) en de uitkomst ook niet beter is geworden (helaas eindigen veel van zulke zaken treurig).

Amber Alert heeft nooit kunnen ontsnappen aan een hoge mate van voyeurisme en commercieel winstbejag.
In de gevallen die men als succes claimt is het in de meerderheid eerder zo dat de verdwijning sowieso wel opgelost was, ook zonder het opzzoeken van landelijke puubliciteit met vermelding van de volledige naam en foto van de vermistte jongere.
Burgernet bestaat al en wordt voor alle andere dingen gebruikt, kosten om het toe te voegen zullen dus niet bijzonder veel zijn. Alleen Amber alert heeft een egocentrische oprichter erachter staan die door lekker te stoken in de media het wil doen lijken alsof het zou worden afgeschaft.
Dank voor de info 👍
Nota bene op initiatief van JA21 vindt er nu dus een handjeklap deal plaats met het bedrijf achter Amber Alert.

Ik dacht dat ze tegen handjeklap deals zijn. Maar nope, de directeur gaat lobbyen in de achterkamertjes bij JA21, et voilà, de gouden deal wordt verlengd.

Bizar. Maar was te voorspellen bij JA21.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 22 juli 2024 23:43]

Dat klopt, maar wat dan wel steekt is dat iets van 4-5 miljard "kwijt" is geraakt gedurende corona en 100 miljoen aan onbruikbare mondkapjes uitgegeven is - dat allemaal met de "ach, kan gebeuren" mentaliteit.
Een hoop geld geven aan een bedrijf dat misschien 2 Amber Alerts uitstuurt per jaar. Dat is al een goede reden. Ik kreeg van hun een oproep om te helpen Amber Alert te blijven behouden. Daar mogen ze hun bestand helemaal niet voor gebruiken, dus ik was best pissig.
Het hoe en waarom ze het Amber Alert wilden stopzetten is mij nog niet duidelijk? Waarom zou je een goed werkend systeem stopzetten?
"Amber Alert wordt gemiddeld twee keer per jaar ingezet. "

Misschien wel te duur voor "slechts" de inzet van twee keer per jaar? Wellicht goedkoper om te integreren in Burgernet?
Vraag ik me af of die 2 per jaar dan ook nog opgelost worden door Amber alert of niet.
Het klinkt sowieso als weinig voor zo'n duur systeem. Als het via Burgernet kan is het toch ook goed.
Dat zal slecht te meten zijn, als iemand de politie belt met de gouden tip dan is het moeilijk uitzoeken hoe deze persoon gehoord heeft van de vermissing,
Dat zal slecht te meten zijn, als iemand de politie belt met de gouden tip dan is het moeilijk uitzoeken hoe deze persoon gehoord heeft van de vermissing,
Toch maar een evaluatieformuliertje achteraf sturen? Is inmiddels toch wel ingeburgerd.
Werkt het dan wel zo goed? Ik heb echt nog nooit zo'n alert gezien. Ik weet dat je het kan uitzetten maar dat heb ik niet gedaan.

Wat ik wel gezien heb aan screenshots van amber alerts in het buitenland is dat er totaal geen nuttige informatie in gestuurd wordt. Alleen bijvoorbeeld de naam van de personen, geen foto of beschrijving. Dan heb je er toch niks aan? Je kan moeilijk iedereen die met een kind loopt aanspreken en ID vragen 8)7. Duidelijk dat dat zo moet omdat het via cell broadcasts gaat met beperkte lengte en geen grafische mogelijkheden. Echter is dat wel een enorm argument voor een app die dat allemaal wel zal kunnen. Dan heb je er tenminste wat aan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 23:43]

Omdat de berichten zo vluchtig zijn heb ik de laatste tijd screenshots gemaakt. Bij de Nederlandse berichten staat er altijd een foto bij. De berichten die ik heb zijn van 1-8-2019, 29-8-2019, 11-9-2019, 13-9-2019, 3-10-2019, 15-10-2019, 18-10-2019, 14-11-2019, 15-11-2019, 5-12-2019, 13-12-2019, 11-4-2020, 15-5-2020, 18-5-2020, 3-9-2020, 8-9-2020, 23-9-2020, 19-10-2020, 25-10-2020, 28-10-2020, 9-2-2021, 8-3-2021. Veel meer dan twee keer per jaar dus.
Wat gek, ook als ik in Nederland ben heb ik die nooit gezien. Ze komen toch binnen via cell broadcast? Hoe doen ze de foto's dan? Want cell broadcast is alleen tekst?
Ik ben benieuwd in hoeverre dit besluit inhoudelijk is en niet emotioneel, want kinderen redden. Naar mijn mening moet de Tweede Kamer zich met grotere lijnen bezig houden dan dit.
Met het risico teveel off-topic te gaan. Daar is de Tweede Kamer het mee eens. Ze vinden het zelf ook irritant dat na elk nieuwsbericht er weer een handvol debatten worden aangevraagd en er daardoor een eindeloze lijst aan debatten in de backlog zit.
Totdat er een nieuwsbericht is die zijzelf belangrijk vinden, dan is het ineens erg nodig om een debat te hebben natuurlijk.
ze vinden dat maar ze doen het ook zelf.
maar inderdaad, 150 individuele belangen wanneer het wel goed overkomt en wanneer niet
1.000.000 om een txt file met postcodelijst naar 3 providers te drukken. Van de gekke natuurlijk snap wel dat het goedkoper kan....
Als het goedkoper kan.. doen.. maar niet als je een heel goed werkend systeem dat zelfs internationaal werkt.. ermee sloopt.
Het goed werken van het systeem is door overheid afgedwongen bij providers. Ze leveren ( broadcasten) het txt bericht in de opgegeven postcodelijst. Heul spannend allemaal......
die gast uitkopen en onderbrengen in een stichting
Typisch iets voor politici om goedwerrkende dingen af te willen schaffen. Wie kent er nou burgernet?

Ook zoiets de oude BB sirenes. Laat die dingen nou in godsnaam bestaan en vervang ze niet door een europees aanbesteed systeem op mobiel dat niet werkt en dat niet iedereen kan bereiken. Ik dacht dat de overheid na Covid nu toch wel doorhad dat rampenbestrijding iets aparts is waar je professionals voor moet hebben. Maar het gegeugen van een politicus is vaak net zo kort als zijn vooruitblik.
de BB sirene hoor ik niet in mijn game kelder, de mobiele alerts wel. beide hebben voor en nadelen qua bereik
Ik vind ook wel dat de sirenes gewoon naast de app moeten blijven bestaan. Juist omdat ze elkaar aanvullen.

Ik loop ook vaak buiten met mijn telefoon gewoon uit of in airplane mode omdat ik geen zin heb in contact. Of soms ook zonder telefoon.

Beiden hebben voordelen en nadelen maar ze zijn een enorm goede combinatie samen. Als je het alarm hoort kan je je telefoon pakken of aanzetten en kijken wat er loos is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 23:43]

Burgernet als ander platform, prima. Maar dan heeft het wel een belangrijke update nodig: ondersteuning voor foto's in het bericht
Fractievoorzitter van JA21 Joost Eerdmans diende vandaag een motie in voor het behoud van de dienst, en heeft de steun van een meerderheid in de Kamer.bron
SP, VVD, PvdA,D66,DENK en BBB zijn elk mede-indiener genoemd
Gewoon benieuwd maar weet iemand waarom de Amber Alert ~1 miljoen euro per jaar kost? Als er aangetoond kan worden dat er gemiddeld niet meer dan 5 alerts per jaar worden verstuurd?

Wat maakt het dat deze service/platform zoveel kost?
Paraat houden en dekking/aansluitingen.. (billboards, schermen, app updates).. Maar ik krijg regelmatig berichten op burgernet, dat werkt zeker ook prima. Vermiste kinderen, berovingen, weggelopen bejaarden. Je kunt zelf de regio aangeven van je meldingen. Als ze die meldingen kunnen uitbreiden met foto in geval van een langdurige vermissing , en dan een bepaald gebied of heel NL targetten ben je er ook. Kortom,dat kan echt wel beter en goedkoper lijkt me.
Vreemd dat de Tweede Kamer zich op zo'n detailniveau bemoeit met de uitvoering. De Tweede Kamer is er toch om het beleid van de regering te controleren en te stemmen over wetswijzigingen?
Als er dus genoeg herrie gemaakt wordt dan wordt onze overheid ineens wakker en laten ze gewoon zaken die goed werken bij het oude.

enige motivatie burgernet was dat het goedkoper zou zijn. Nu is kostenbesparing niet verkeerd maar als dat ten koste van de effectiviteit gaat, zeker bij vermiste kinderen dan mag lagere prijs niet de enige motivatie zijn.
zonder onderbouwing dat het huidige systeem echt effectiever is en burgernet echt minder effectief is het puur emotie
maar het merk is ook gewoon over te halen. Als je op burgernet een amber alert uitzend... wat is dan nog echt het verschil?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.