Microsoft Sysinternals blaast Remote Desktop Connection Manager nieuw leven in

Microsoft Sysinternals heeft remote-desktoptool RDCMan nieuw leven ingeblazen als onderdeel van de Sysinternals Suite. Binnen Sysinternals is RDCMan v2.8 uitgebracht voor het op afstand verbinden met Windows-computers via het Remote Desktop Protocol.

RDCMan bestaat sinds de vroege jaren 2000 en werd tot 2010 veel gebruikt door systeembeheerders voor het op afstand beheren van computers in hun netwerk. De app werd geüpdatet naar versie 2.7 in 2014. In maart vorig jaar werd Remote Desktop Connection Manager, of RDCMan, door Microsoft stopgezet nadat er een kritieke beveilingsfout in het programma was ontdekt.

Vanaf dat moment riep Microsoft op over te stappen op Remote Desktop Connection of een universele remotedesktopclient, omdat deze tools veiliger zouden zijn, RDCMan sinds 2014 niet meer geüpdatet was en Microsoft zich zou gaan focussen op virtualisatie- en remotedesktoptools als Azure Virtual Desktop en RDS in Microsoft Azure.

Nu is RDCMan terug met versie 2.8. De nieuwe versie is voornamelijk gericht op het beheren van meerdere remotedesktopconnecties in serverlabs. De tool werkt grotendeels hetzelfde als de eerdere versies, maar heeft verbeterde wachtwoordversleuteling via CryptProtectData of een X509-certificaat en krijgt ondersteuning voor verschillende soorten groepen gebruikers, onder andere met smart groups, die dynamisch worden samengesteld op basis van een aantal regels, en virtuele groepen.

Binnen de Sysinternals Suite van Microsoft krijgen zes tools een update. Naast RDCMan v2.8 krijgt AccessChck v6.14 ondersteuning voor NULL DACL-rapporten, wordt Process Monitor iets verbeterd met onder andere ondersteuning voor toetsencombinaties Ctrl+A en Ctrl+C, verbetert Strings v.2.54 de verwerking van bestanden die lange strings bevatten, en zitten er bugfixes in voor Sysmon v.13.22 en TCPView v4.13.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

23-06-2021 • 13:57

49 Linkedin

Submitter: celestion

Reacties (49)

Wijzig sortering
Altijd veel gebruikt deze tool, totdat ik mRemoteNG tegen kwam. :)

In plaats van alleen RDP kan mRemoteNG ook:
RDP (Remote Desktop/Terminal Server)
VNC (Virtual Network Computing)
ICA (Citrix Independent Computing Architecture)
SSH (Secure Shell)
Telnet (TELecommunication NETwork)
HTTP/HTTPS (Hypertext Transfer Protocol)
rlogin
Raw Socket Connections

https://github.com/mRemoteNG/mRemoteNG

[Reactie gewijzigd door Starck op 23 juni 2021 14:04]

Via jouw link lees ik:
NOTICE: This project is currently stalled and we are transitioning to a new maintainer. Please see this stickied issue for more details. Development help would be greatly appreciated.
Ondertussen is de nieuwe maintainer al gevonden:
https://github.com/mRemot...49#issuecomment-855249868

https://github.com/mRemot...49#issuecomment-861849791

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 23 juni 2021 15:45]

Ik ben er toevallig vandaag mee bezig geweest, maar het project ligt al een tijdje stil en werkt toch niet helemaal zoals ik hoopte. Ik heb het puur voor RDP nodig. De RDP functionaliteit van Windows is hierin een stuk stabieler en eerlijke gezegd ben ik geen fan van de interface.

Wellicht moet ik nog ontdekken hoe je beter kan omgaan met de scherm indeling. Nu heb ik ten alle tijden bij mRemoveNG boven, link én onder ruimte die niet gebruikt wordt en dus mijn remote sessie kleiner maakt.
Remote Desktop Manager Free en je wilt niet anders meer
Ik gebruik al vele jaren die Remote Desktop Manager van Devolutions. Het werkt heel goed, ook de free versie biedt al veel features. Het programma is wel flink gegroeid de laatste tijd, waardoor het opstarten langer duurt.
Wij ook ... het is zelfs (als System Engineers) de grootste productieve tool die we gebruiken. Shared DB, security, documentatie, one-click VPN's wanneer nodig ...

Prijs vs nut is wel OK, hoewel ze in de laatste paar jaren al meer dan 50% gestegen zijn in license kost !
Aangezien ik nogal veel remote machines moet beheren ben ik al een behoorlijke tijd fan van RDtabs, een heerlijk programma...
Of de betaalde versie combinatie met "Password Server", meteen 2FA op al je entries en audit logging.
Helemaal top! ;)
Is dit niet gewoon een schil om rdp funcionalteit,
?
In principe wel, maar de ui van de applicatie neemt een klein deel van het scherm weg, maar mij is dat teveel. De verbinding wordt vaker verbroken en het duurt dan even voordat je weer verbinding hebt. Bijvoorbeeld als je het scherm van grootte veranderd.

Hij probeert bij mij ook altijd in te loggen met credentials, terwijl ik deze niet gevuld heb. Ik krijg altijd een melding dat het inloggen is mislukt.

Het zijn heel veel kleine dingetjes die ik persoonlijk irritant genoeg vind in het te houden bij rdp, maar ik hoef dan ook niet heel vaak op verschillende servers in te loggen.
En RoyalTS als je niet te beroerd bent te betalen (voor meer dan 10 connecties). Ik gebruik dit al 8 jaar en zou eigenlijk niks anders meer willen.Het heeft onder andere integratie met KeePass, LastPass en je kunt er tevens VMware en Hyper-V instances mee aansturen. Ook is de interface een stuk moderner. Het enige nadeel is dat ze geen Linux versie hebben (Win en Mac only).
Op basis van je VMware opmerking even gedownload en gekeken. Mijn Putty en RDP werken. Maar ik zie nergens iets over VMware console. En ook niet over missende plugins of zoiets?
Je voegt deze toe als connectie. Zie screenshot:
https://i.imgur.com/X4kSQVz.png
Ah mijn fout. ik had niet door dat je niet alleen op mRemoteNG reageerde maar een andere tool RoyalTS aanhaalde. Speedreading gaat niet altijd goed.
Ik gebruik zelf RoyalTS ook, het is de enige die tenminste wat redelijk schaalt met een high DPI scherm :)
Op werk gebruiken we allemaal RoyalTS prima spul. 1 licentie voor meerdere gebruikers.

mRemoteNG gebruiken we ook voor 1 entiteit.

Beide echt prima spul.
Hier ook RoyalTS al jaren. Enige vind ik net als Remote Desktop manager Free dat ze erg langzaam zijn in opstarten.
Een aanvulling op hetgeen dat hierboven genoemd is: Je kunt vooraf en achteraf tools/scripts automatisch laten uitvoeren. Een praktisch voorbeeld is een (Powershell) script die VPN aanzet en bij het sluiten van de (RDP) verbinding de VPN ook weer afsluit.
Jammer dat het project stilligt.
Gelukkig is het nog steeds mogelijk om je wachtwoorden om te zetten vanuit het rdg bestand:
Import-Module .\RDCMan.dll #Rename RDCMan.exe to RDCMan.dll
$EncryptionSettings = New-Object -TypeName RdcMan.EncryptionSettings
$PwdString = ''
[RdcMan.Encryption]::DecryptString($PwdString, $EncryptionSettings)
Ook handig als red teamers als je een rdg bestand hebt gevonden. Let wel op dat je het wachtwoord alleen kan omzetten als gebruiker zijnde die het wachtwoord ook heeft opgeslagen.

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 23 juni 2021 16:05]

Interessant, altijd irritant als je een nieuw user profile krijgt en opnieuw alle wachtwoorden mag invullen.

Maar wat doet dit script nou eigenlijk precies?
Groot fan van de Microsoft RDP manager omdat hij credentials kan erven.

Nadeel van mRemoteNG en RoyalTS vindt ik dat er een beetje teveel toeters en bellen aanzitten.

Voordeel van die Microsoft RDP manager is dat hij van Microsoft en is daarmee gelijk vertrouwt.
Eens, heerlijke basic tool en heel prettig dat er onverwacht toch een update met security fixes voor is gekomen.

Enige nadeel is dat je local admin rechten moet hebben om sessies te kunnen afmelden via RDP manager zelf. Hopelijk werkt dat met deze versie wel met user rechten, maar lijkt me wishful thinking.

Morgen eens proberen.
In maart vorig jaar werd Remote Desktop Connection Manager, of RCDMan door Microsoft stopgezet nadat er een kritieke beveilingsfout in het programma was ontdekt.
:+
Vertrouwt als in: Dezelfde leverancier en dus geen scheve gezichten vanuit security omdat je je credentials door een onbekende tool van een onbekende leverancier laat beheren. Dat wil niet zeggen dat het veiliger is dan andere producten maar wel dat het van een vertrouwde leverancier komt.
mremoteng werkt ook met credentials overerving.
Gebruik al jaren VisionApp, tevreden mee.
SSH/RDP/HTTP/TELNET etc, allerlei aanvullende mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door extor op 23 juni 2021 14:19]

Je bedoeld ASG RemoteDesktop, wel met je tijd meegaan he ;-)

Gebruik het zelf ook al jaren. Nadeel is wel dat de 64-bit versie geen ICA ondersteund en dat ie vrij gevoelig is voor een hikje in je verbinding (dan crashed ie direct)

Verder ideaal!
ASG wordt hier ook gebruikt. Ideaal daarbij dat je gebruik kan maken van een centrale SQL server waardoor jij jouw connecties en dergelijken binnen jouw team kan delen.
Fervent gebruiker hier van remote desktop manager free. Het zal vooral je doel zijn welk programma het beste voor je is.
Deze gebruik ik nu een aantal maanden, alles tot aan SSH en VMWare kan er in.
Sinds de melding/artikel dat Remote Desktop Manager van Microsoft niet meer veilig bleek te zijn overgestapt, ga heb ook niet echt de neiging om nu weer terug te gaan

[Reactie gewijzigd door JustinoFTW op 23 juni 2021 14:41]

Ik wissel regelmatig af tussen MobaXterm en Devolution RDM, beiden hebben sterke en zwakke punten.
Zelf ook geruime tijd de gratis versie hier van gebruikt. En sinds een tijdje zijn wij op het werk ook over op deze tool. Echter met een betaalde license etc.
Het is een enorm uitgebreide tool met ideale toevoegingen als je met grotere teams werkt. Iedereen is bij ons aan dezelfde database gelinked zodat je dezelfde servers ziet. Tevens is er een koppeling gemaakt met onze RSA omgeving. Op deze manier kan je dus alleen inloggen dmv je persoonlijke pin + unieke token code van je display.
Erg uitgebreide en fijne tool met enorme mogelijkheden. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die met meerdere servers verbind op een dag. En als je veiligheid hoog in het vaandel hebt staan zijn er dus ook zat mogelijkheden.

Erg goede tip dus deze ;)

Toevoeging: In de gratis versie kan je trouwens je server connecties koppelen aan je account waardoor je ze nooit kwijt raakt als je laptop crashed oid

[Reactie gewijzigd door Martijn_Folkers op 23 juni 2021 15:29]

Noem me ouderwets maar daar ben ik erg blij mee! Veel gebruikt toendertijd...
Sysinternals, Wie is er niet groot mee geworden? :D
Devolutions RDM werkt zowel op Android als iOS ... ik gebruik het althans regelmatig op de iPAD :-)
is de gratis versie hiervan ook vrij van "nagging" waarvan ik veel last heb met teamviewer ??
of dat je na een tijd (paar maanden) toch moet gaan betalen net als teamviewer ??

[Reactie gewijzigd door ari2asem op 23 juni 2021 16:01]

Ik gebruik voor thuis al jaren de gratis versie. No nags, no ads, no pay :-)
Geen nette installer, jammer.
Gebruikte de oude versie nog steeds, blij met de update.

Alle andere pakketten geprobeerd maar deze light-weight blijft toch het beste.