HP kondigt 16"-gaminglaptop Victus voor 949 euro aan

HP introduceert een nieuw instapmerk voor gamesystemen. Het eerste product is de Victus 16, een laptop met 16"-scherm die HP in varianten met een RTX 3060 van Nvidia of RX 5500M van AMD uitbrengt. Ook verschijnen nieuwe versies van de Omen 16 en 17.

HP noemt Victus het jongere broertje van het Omen-merk en richt zich er onder andere op nieuwe gamers mee. Er verschijnen verschillende versies van de Victus 16. Zo komen er modellen waarvan het 16"-scherm een resolutie van 2560x1440 pixels en verversingssnelheid van 165Hz heeft. Wat processor betreft komt er de keuze uit modellen met een Intel Core i7 11800H en AMD Ryzen 5800H en de maximale hoeveelheid geheugen betreft 32GB DDR4.

HP meldt dat de Victus 16 vanaf juli in het zilver, blauw en wit beschikbaar komt voor een startprijs van 949 euro, maar niet bekend is of dat voor de versie met Nvidia RTX 3060, AMD RX 5500M of andere videokaart is.

HP Victus 16

Ook in juli verschijnen de Omen 16 en 17, voor respectievelijk beginprijzen van 1600 en 1800 euro. Beide laptops krijgen schermen met een resolutie van 2560x1440 pixels en verversingssnelheid van 165Hz, evenals ondersteuning voor Wi-Fi 6E en een enkele Thunderbolt 4-poort.

HP rust de Omen 16 uit met maximaal een Intel Core i7-11800H7 of AMD Ryzen 9 5900HX, en met een Nvidia RTX 3070 of niet nader genoemde AMD RDNA 2-gpu. De Omen 17 verschijnt alleen met Intel- en Nvidia-hardware. De cpu is maximaal de Core i9-11900H, de videokaart maximaal de RTX 3080. Welke specificaties kopers krijgen voor de genoemde prijzen, is nog niet duidelijk.

HP Omen 2021

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-05-2021 • 17:18

83

Reacties (83)

Sorteer op:

Weergave:

Hier de modellen

488L9EA#ABH - HP VICTUS 16-e0385nd AMD Ryzen 5 5600H 16.1inch FHD AG 16GB 512GB PCIe RTX 3060 6GB Wi-Fi + BT 5 W10H

488L8EA#ABH - HP VICTUS 16-e0380nd AMD Ryzen 7 5800H 16.1inch FHD AG 16GB 1TB PCIe RTX 3050 Ti 4GB Wi-Fi + BT 5 W10H

488M0EA#ABH - HP VICTUS 16-e0395nd AMD Ryzen 7 5800H 16.1inch FHD AG 16GB 1TB PCIe RTX 3060 6GB Wi-Fi + BT 5 W10H

488L4EA#ABH - HP VICTUS 16-e0307nd AMD Ryzen 5 5600H 16.1inch FHD AG 16GB 512GB PCIe RTX 3050 4GB Wi-Fi + BT 5 W10H

488L5EA#ABH - HP VICTUS 16-e0310nd AMD Ryzen 5 5600H 16.1inch FHD AG 16GB 512GB PCIe RTX 3050 Ti 4GB Wi-Fi + BT 5 W10H

488L7EA#ABH - HP VICTUS 16-e0350nd AMD Ryzen 7 5800H 16.1inch FHD AG 16GB 512GB PCIe RTX 3050 4GB Wi-Fi + BT 5 W10H

488L6EA#ABH - HP VICTUS 16-e0330nd AMD Ryzen 7 5800H 16.1inch FHD AG 16GB 512GB PCIe GTX 1650 4GB Wi-Fi + BT 5 W10H

[Reactie gewijzigd door Edwin Beemer op 25 juli 2024 20:19]

Vreemd dat dit lijstje de RX5500M GPU van AMD niet bevat.

Of het is niet compleet of het bericht over de RX5500M klopt niet of dit is alleen de Nvidia-Line up

[Reactie gewijzigd door jqv op 25 juli 2024 20:19]

Ik heb geen idee, dit zijn de artikelen die door 2 Nederlandse distributeurs zijn aangemaakt.
Misschien dat er nog meer komen.
Voor zo ver ik weet komen die AMD modellen nog, het zou kunnen zijn dat ze niet in alle markten beschikbaar komen omdat HP marketing dat een goed idee vond of omdat vanwege marges en leveringsmoeilijkheden besloten hebben bepaalde kaarten in alleen in bepaalde markten aan te bieden.

Met de huidige chip tekorten moeten er af en toe lastige beslissingen genomen worden zelfs als je een relatief grote speler bent zo als HP.
Ik hoop dat HP hun warmtehuishouding op orde hebben, want daar slaan ze de bal wel regelmatig eens mis.
De recente Omen modellen staan juist bekend om hun goede koeling heb ik begrepen. Dat was voor mij de reden om voor een Omen 15 te gaan ipv een Asus TUF 15.

Hopelijk zet de Victus lijn die trend voort.

Dat HP onvoldoende koeling had in het verleden herken ik helemaal overigens. Al was dat wel meer uit het Pavilion tijdperk. De zakelijke modellen zoals de Elitebook reeks met zuinige Intel U processoren heb ik geen koelproblemen mee gezien.
Toch niet de ervaring bij mijn medestudenten. Het lijkt soms in de klas wel een klein vliegveld met al die toestellen die gaan opstijgen.
Daarom installeer je dus "notebook fancontrol van hirschmann". Ondersteunt bijna alle merken, en kan je in de klas, of tijdens een skype/zoom meeting de fan zacht zetten, en voordat je gaat gamen al vast op max...
Daarom heb ik een Lenovo Legion 5 Pro gekocht. Die heeft een stille modus voor tijdens Teams gesprekken. En hij is dan echt stil! :)

[Reactie gewijzigd door MrFax op 25 juli 2024 20:19]

Dan moeten ze stoppen met gamen tijdens de les en gewoon opletten.
Onzin natuurlijk. Moet je die dunne Envy x360 modellen hebben met AMD ryzen cpu. Loeien al als je Outlook en een browser opstart.
Dus het ligt maar net aan het model.

[Reactie gewijzigd door JanW23 op 25 juli 2024 20:19]

Mijn Envy x360 15" met een 3700u maakt echt nooit geluid
Wij hebben 130 13inch modellen. Met ryzen 5. Allemaal loeiers met normaal Office gebruik. 13-AR0697 als ik me niet vergis.
Ah oké
Met 13 inch kan ik het wel begrijpen
Wellicht dat het helpt om een Ryzen Mobile custom power plan te installeren en m dan op battery saver te zetten
Het standaard power plan is niet echt goed geoptimaliseerd voor Ryzen

[Reactie gewijzigd door Stijnvi op 25 juli 2024 20:19]

@JanW23

En even je taakbeheer nakijken of de cpu niet constant belast wordt, zo vaak al gezien bij laptops dat er vanalles op de achtergrond meedraait.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 25 juli 2024 20:19]

Klopt inderdaad
Er zijn heel veel programma's die heel erg graag automatisch opstarten als Windows opstart, zoals Spotify, Skype, Teams etc. terwijl dat helemaal niet nodig is
En die draaien dan wel lekker permanent op de achtergrond zonder dat je het door hebt
Die zet ik allemaal meteen uit in taakbeheer
Dat is echt het omgekeerde van mijn ervaring met een dergelijke laptop. Ik moet echt voor langere tijd een multithreaded workload starten voordat ik de fan ga horen. Een browser starten lukt prima zonder de fan aan te krijgen (Outlook zou ik niet weten).
Volgens mij gaat dit draadje over de HP Omen en niet de Envy.
Maar je hebt gelijk hoor. Ik probeerde gewoon grappig te zijn.

Ik sta zelf voor de klas en sommige apparaten zijn net ventilatoren en daar zitten ook HP-apparaten bij, maar ook andere merken.
Dat ligt er aan. Ik ben inmiddels al een tijdje afgestudeerd, maar toentertijd was een van de opties van de Universiteit zelf een HP EliteBook 8570W.
Een kolos van een ding met een dikke CPU, GPU (i7-3610QM, Quadro K2000M) en... een enkele kleine fan.

Daar kwam nog bij dat HP in haar oneindige wijsheid de fan curve had ingesteld op: DE CPU MOET EN ZAL ONDER DE 50 GRADEN BLIJVEN.
Werkelijkwaar alles behalve op de desktop niets doen resulteerde in straaljagergeluid.

Maar goed, dat is inmiddels ook alweer eventjes geleden (2012), dus ik kan me voorstellen dat ze daar tegenwoordig van geleerd hebben. Wel heeft het er voor gezorgd dat er bij mij nooit meer een HP in huis is gekomen.
Nostalgie, heb die nog liggen in de kast.
Voeding weegt meer dan een thin laptop tegenwoordig :-)
Maar echt krachtig toestel.
Euhm in de richting industrieel product ontwerp heb je daar geen games voor nodig. Een relatief simpele assembly in NX en het is al van dat.
Als ik kijk naar mijn eigen laptop is deze het luidst als de CPU op volle toeren moet werken.

Dat ding is juist stiller in gaming dan in zware CPU taken.
Ben heel blij dat in mijn ict klas het gros van de mensen een normale laptop hebben. Vorige ronde ict was echt een hell vol met gaming laptops, en dat leed mij zo erg af. Niet normaal die dingen. Zelf heel blij dat ik er zelf geen meer heb, nu een thinkpad x380 yoga en eerlijk is eerlijk, 10x fijner dan een gaming laptop.
Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn (tenzij ze in de les gamen natuurlijk) de videokaart kan in slaapstand worden gezet en dan wordt de igpu gebruikt, en ook de processorkernen schakelen terug waardoor er niet veel koeling nodig is.
Ik had een acer, daar was dat perfect uitgevoerd, heb nu een hp en daar werkt dat niet want ze hebben de igpu hardwarematig (echt heel matig) uitgezet. Die blaast inderdaad lekker weg. Nu zit ik niet meer op school en thuis heeft niemand er last van, maar anders was het wel vervelend geweest.
(...) Vorige ronde ict was echt een hell vol met gaming laptops, en dat leed mij zo erg af. Niet normaal die dingen.(...)
Het leidde je zo af dat je er onder leed? ;)

Maar inderdaad, gaminglaptops vol loeiende fans zijn uitermate irritant, ik kon me daar ook aan ergeren tijdens mijn werk. In die zin is het wel fijn dat we nu thuiswerken, nu heb ik alleen nog maar last van het geluid van mijn eigen PC :+
hangt van je use case af lijkt me zo.
Plus op Eco zijn ze rapper dan je thinkpad en gaan ze ook lang mee.

Maar deze is wellicht een mooi alternatief op mijn MSI

[Reactie gewijzigd door BobJung op 25 juli 2024 20:19]

Klopt, ze zijn sneller inderdaad. Enige ding is, ik merk er vrijwel niets van met vmware draaiend, in verhouding tot de i7-8750H die ik toen had. Limiting factor voor zwaardere dingen is voor mijn gebruik het werkgeheugen. De processor niet zo zeer. Als je wil gamen is een gaming laptop een optie ja, ookal vind ik game pc + ultrabook de betere oplossing
Oh ja maar geluid is niet gek voor een gaminglaptop toch? Zolang die z'n onderdelen maar goed koel houdt.

Als je een stille laptop wilt kan je beter richting de ultrabook modellen kijken, of een laptop zonder dedicated GPU.

Flight simulator is extra realistisch op m'n gaming laptop ... :D #flauw
Ik heb de huidige generatie Omen 17 met de i7 10th gen en GTX 2060 en wat een ongelofelijke herrie dat het ding maakt. En dit is dan nog wel met de ruimere 17 inch chassis !
Ik heb nu een acceptabel niveau gevonden door de cpu te undervolten en met ThrottleStop de turbo frequentie en andere instellingen aangepast. De gpu heeft nu een custom voltage curve en die gaat niet harder dan 1550mhz (ipv de mogelijke 1800mhz) om de ontwikkelde hitte (en dus geluid) te temperen.
Ook zijn beide al gerepaste en ze delen het koelmechanisme.
Ik weet uit ervaring dat je zelfs meer Wattage koel en stil kunt houden, heb namelijk en een Asus G751 en een Asus G752 gehad. Snel, koel en stil !
Het is jammer dat de daar gebruikte technieken en kennis niet meer in courante modellen te vinden is :(
Bijzonder, ik heb er 1 met een 2070 en 9th generation I7 (9750H) en hoor dat ding echt niet blazen (voel het wel aan de achterkant dat er redelijk wat warmte afgevoerd word). Aangezien we dezelfde casing hebben verbaast me dit wel (mijn vrouw met ook 9th generation I7 en 2080 eigenlijk hetzelfde, flink wat warmte maar amper hoorbaar.)
Nog een workaround kan zijn om en noise canceling koptelefoon te gebruiken. Die heb ik op (van Bose) tijdens het gamen, die filtert het fangeluid van m'n laptop vrijwel geheel weg.
heb ook al een NC headphone maar ben niet de enige in de woonkamer ;)
Was ooit overgestapt naar een gamelaptop zodat ik nog enigszins in de woonkamer kon gamen en wat kon praten met mijn betere helft ;) Na vele jaren&gamelaptops uiteindelijk uitgekomen op eerdergenoemde G751. Die was gewoon stil, dus daarna bijna vanzelfsprekend overgestapt naar de G752... Vind het zo spijtig dat ze niet meer zoiets maken :(
Hoe heb je de Omen gaming hub ingesteld? Op performance gok ik, als je deze op default of comfort instelt zal de laptop sowieso minder herrie maken (ten koste van prestaties uiteraard).
Moet je teleurstellen, je hebt verkeerd gegokt... Ik zou echt niet bezig zijn met alle eerdere genoemde diepgaande aanpassingen als het enkel het instellen van een profiel was ;) daarvoor ben ik net te ervaren en kundig voor.
En niet alleen HP: ook dochtermerk Compaq kon er wat van. Mijn Compaq Presario-laptop uit 2007 was een nachtmerrie-apparaat wat constant uitviel door oververhitting.
En dat is al minstens 12 jaar een HP issue..
Nou idd : Mijn omen laptop een klein beetje moeten terugklokken (ok max power op cpu terug naar 95% in powermanagement) omdat anders de fans te snel en te luid inkicken.
Je hebt ook programmatjes die je fan management verlenen. Die fans staan vaak onnodig agressief afgesteld.
Ik heb speedfan wel eens geprobeert maar had geen profiel voor mijn laptop.
En ik had geen tijd om het zelf goed uit te zoeken en in te stellen.

In de bios is helaas ook niks in te stellen... maar goed daar is het ook een laptop voor.
Volgende systeem word weer een zelfbouw desktop :)
Heel goed resultaat met notebook FanControl => https://github.com/hirschmann/nbfc

Fans draaien zo goed als nooit, enkel tijdens gamen (omen 15 - ryzen - rtx2060)
Tja de klant wil steeds dunner formaat laptop anders lopen ze weg, dan moet er ergens concessies op gedaan worden.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 25 juli 2024 20:19]

Ik begrijp dat dun dunner dunst totaal niet. Moet dat ding onder de deur doorkunnen ofzo? Of je laptop nou 2 of 3cm dik is maakt geen fluit uit man, alsof 3cm niet meer in je tas past als ie mee moet.
Zal meer voor het gewicht zijn.....

Ergens hierboven haalde iemand een HP EliteBook 8570W aan. Die heb ik ook voor werk gehad, dat ding heb ik in een trolley moeten rondslepen vanwege het gewicht. Was 15 of 17 inch, iets van 3 cm dik. Maar woog dan ook 3KG. Alles wat dunner wordt, wordt ook lichter, ook al is het soms minimaal kan het voor het constant rondslepen op den duur wel een verschil maken.
Op dit moment voor werk dan ook een EliteBook 820 in gebruik die 1.2KG weegt, die prop ik met alle liefde in een rugzag :)

Echter voor gaming toepassingen zie ik sowieso niet in waarom je voor een mobile device zou gaan, maar dan is het wel fijn als de kast ook wel wat koeling toestaat
Ik vind het wel relaxed om ook op de bank of aan de tuintafel te kunnen gamen.
Gelukkig iedereen zo zijn wensen. Het is mooi dat het mogelijk is, voor degenen die het wel willen. Mogelijk is het bij mij ook een van de risico's dat dat ding door de lucht vliegt als het niet gaat zoals ik wil, dat gaat een stuk lastiger met een monitor die aan het bureau vastzit en een kast die met kabels semi vastzit. :o
Tja dat is de trent en ook gewicht zo laag mogelijk houden alsof je 10 gram verschil gaat merken, het zijn zware gaming notebooks daar ga je geen officezaken en een wereld reis mee doen in algemeen en vaak staan die dingen ook maar op 1 plek of in iedergeval wordt dat ding maar heel weinig verplaatst, ik vind het daarom ook jammer dat fabrikanten regelmatig concessies doen op de koeling bijvoorbeeld en je een straaljager hebt.

Mijn Clevo is trouwens wel aardig stil maar daar hoort oorspronkelijk een GTX1080 in, bij mij zit een GTX1060 in waardoor er voldoende ruimte over is voor koeling, throtteling kent die dus ook niet, niet te vergelijken met een ultrabook maar vind hem zeker niet lomp, vroeger waren laptops lomp in het pentium 4 tijdperk.

En scheelt het veel in gewicht ? niet echt als ik mijn kantoor laptop met de gaming laptop vergelijk is het verschil minimaal.

grotere verschillen zijn als je kiest voor 14" vs 15.6" bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 25 juli 2024 20:19]

En kan HP dan wel aan GPU’s komen? 🙄🙈
Want op de desktop is er echt niets te krijgen, en zeker niet als compleet systeem voor die prijs, dit betaal je voor de gpu alleen al 🥴
Laptop GPU's is een andere markt, daarnaast zijn er contractuele verplichtingen van nVidia en AMD om een bepaald aantal GPU's (ook desktop varianten) te leveren.

Ik vindt het wel weer opvallend dat de maximale hoeveelheid RAM 32GB is, ik verwachte dat die limiet inmiddels hoger ligt.

[Reactie gewijzigd door Niekleair op 25 juli 2024 20:19]

De grote OEM's kunnen inderdaad gewoon aan kaarten komen, tegen normale prijzen zelfs. Heb al menige "kant-en-klaar" machine voorbij zien schuiven die keurig voorzien zijn van recente GPUs

Ook een van mijn leveranciers - die naast distributeur ook systeembouwer is - heeft stapels kaarten in voorraad, maar die mogen alleen op productie gebruikt worden.
Verwijderd @sus20 mei 2021 17:52
Duidelijk! De grote merken zie ik heel af en toe ook wel wat in hun shop staan. Wellicht dan toch maar voor een merk gaan ipv een zelf gebouwd systeem. 🙄 (al 20 jaar geen pc meer gekocht)
Heb ik ook voor de eerste keer ooit moeten doen. Normaal bouw ik altijd zelf nu heb ik een kant en klare MSI gekocht. (Waar ik wel heel tevreden over ben)
Blijkbaar niet interessant voor crypto mining.
De Victus heeft, zover ik kan zien, dus geen webcam?
Er lijkt wel een webcam te zitten, alhoewel moeilijk zichtbaar. Wellicht door de hoek van de foto.
https://prnt.sc/1369uzd
Ik heb een HP-gamer en inderdaad warmte issues. Ik vermoed dat de batterij gebobbeld is en heb nu aan de voorkant een kier tussen het metalen topstuk en de plastic onderkant. Heb heb er drie jaar geleden toch 1100 voor betaald en ben teleurgesteld
Een opgezwollen accu zou ik toch zeker (laten) vervangen voordat hij verder ploft.
Ik heb ooit mijn been verbrand dankzij een HP gaming laptop dus ik zou zeggen kijk uit
Zit je qua warmteproductie beter bij Nvidia of AMD ?
Als je graag veel warmteproductie hebt, zit je beter bij AMD
In de tijden van weleer ja, is dat met de recente kaarten nog steeds zo? Ik dacht juist dat ze met navi veel efficiënter waren geworden?
Is zeker niet zo. Verhalen van jaren geleden.

Mijn 6800xt wordt met volle belasting Max 60c, voor zo'n monster vind ik dat indrukwekkend. En dat is met de standaard amd koeloplossing.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 25 juli 2024 20:19]

Om je een beter antwoord te geven dan het waardeloze antwoord van @Woodsnaps.

Van HD7xxx tot en met Polaris/Vega 7 zat je beter bij Nvidia.
Met RDNA 1/RTX 2xxx zat je ongeveer gelijk het hing van het model af welke beter was.
Met de GTX 400/500 en nu RTX 3xxx zit je beter bij AMD.

RDNA2 is erg efficient, vergeleken met RDNA 1 en de RTX 3xxx series. Zou je DLSS mee gaan rekenen dan wint Nvidia het waarschijnlijk.

Nu heb ik het niet over de temperatuur van de chip want dat is vrij nutteloos en wordt bij beide bedrijven op andere punten gemeten. Ik heb het over het gebruik van de kaart en die is nu bij Nvidia hoger.

Edit:
RDNA 1 is RX 5xxx generatie.
RDNA 2 is RX 6xxx generatie.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 25 juli 2024 20:19]

"HP meldt dat de Victus 16 vanaf juli in het zilver, blauw en wit beschikbaar komt voor een startprijs van 949 euro, maar niet bekend is of dat voor de versie met Nvidia RTX 3060, AMD RX 5500M of andere videokaart is."
De Lenovo met 32GB RAM, een 2560x1440p scherm, Ryzen 5800H en een RTX3060 kost op het moment €1.649 - 1.699, dus ga er maar vanuit dat het vrij bescheiden zal zijn voor €949,-
''Victus het jongere broertje van het Omen-merk'' aka Power Pavilion in een ander jasje.
Ik heb zakelijk en privé al sinds jaar en dag meerdere elitebooks gehad en met geen enkele ooit een probleem gehad.

Niks mis met HP wat mij betreft
Ik ook, niks mis mee met de EliteBook en ProBooks. Maar in dit geval gaat het om hun Gaming-serie die wèl een historie qua warmteproblemen e.d. hebben.
Goed te zien dat er eindelijk weer laptops uitkomen met full-size SD-kaartlezers!
i.c.m. de videokaart lijkt dit een ideale budget-laptop voor video-editing.
Nu maar hopen dat het scherm niet tegenvalt qua kleurkalibratie, wat helaas steeds vaker het geval is met >15 inch laptops

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.